Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Moottoriöljy on yksi auton moottorin toiminnan ja kestävyyden kannalta kriittisimmistä tekijöistä. Säännöllinen öljytason tarkistus on tärkeää, koska liian suuri tai vajaa öljymäärä voi aiheuttaa vakavia mootto­ri­vau­rioita.

Auto Bild.Uutiset

Öl­jy­pis­teen te­ke­män tuo­reen ky­se­lyn mu­kaan suo­ma­lai­set au­toi­li­jat ovat ak­tii­vi­sia moot­to­ri­öl­jyn tar­kis­ta­mi­ses­sa. Pe­rä­ti 63 % ky­se­lyyn vas­taa­jis­ta ker­too tar­kis­ta­neen­sa öl­jyt vii­mei­sen kuu­kau­den ai­ka­na, mikä on eri­no­mai­nen merk­ki vas­tuul­li­ses­ta au­ton kun­non yl­lä­pi­tä­mi­ses­tä. 22 % vas­taa­jis­ta il­moit­ti tar­kas­ta­neen­sa öl­jyn puo­len vuo­den si­sään, kun taas vain 15 % ei ol­lut tar­kis­ta­nut öl­jy­jä yli puo­leen vuo­teen tai lain­kaan.

Lii­an vä­häi­nen öl­jy­mää­rä ai­heut­taa puut­teel­lis­ta voi­te­lua ja yli­kuu­me­ne­mis­ta ja sik­si on tär­ke­ää seu­ra­ta moot­to­ri­öl­jyn ta­soa ja li­sä­tä sitä tar­peen mu­kaan.

Älä kui­ten­kaan li­sää öl­jyä moot­to­riin "var­muu­den vuok­si", lii­al­li­nen öl­jy­mää­rä voi ol­la moot­to­ril­le yh­tä tu­hoi­saa, kuin va­jaa öl­jy­mää­rä. Tar­vit­ta­es­sa tur­vau­du am­mat­ti­lais­ten apuun.

- Öl­jy­mää­rän tar­kis­tus on meil­lä no­pea toi­men­pi­de ja au­toon so­pi­va öl­jy on ai­na saa­ta­vil­la, lu­paa Las­se Avo­vaa­ra Öl­jy­pis­teel­tä.

Kaik­ki moot­to­ri­öl­jyt ovat kes­ke­nään se­koi­tus­kel­poi­sia, ei­kä eri­merk­kis­ten öl­jy­jen se­koit­ta­mi­nen ole hai­tak­si moot­to­ril­le. Öl­jyn li­sää­mi­ses­sä on tär­kein­tä se, et­tä moot­to­ri­öl­jys­tä löy­tyy au­ton­val­mis­ta­jan hy­väk­syn­tä ky­sei­sel­le moot­to­ril­le. Jo pie­ni­kin mää­rä vää­rää moot­to­ri­öl­jyä voi ai­heut­taa va­ka­via vau­ri­oi­ta moot­to­ril­le. Vää­rän tyyp­pi­sen moot­to­ri­öl­jyn ai­heut­ta­mis­ta on­gel­mis­ta voi­daan tyy­pil­li­si­nä esi­merk­kei­nä mai­ni­ta ny­ky­ai­kai­set die­sel­moot­to­rit, joi­den öl­jyn on ol­ta­va vä­hä­tuh­kaa­vaa, jot­ta hiuk­kas­suo­da­tin (DPF) ei tuk­keu­du. Öl­jy­kyl­pyi­sel­lä ja­ko­hih­nal­la va­rus­te­tuis­sa moot­to­reis­sa taas vää­rä öl­jy voi tur­vot­taa ja­ko­hih­nan ja rik­koa sen en­ne­ai­kai­ses­ti. Tur­bo­ah­det­tu­jen suo­ra­suih­kut­teis­ten ben­sii­ni­moot­to­rei­den kor­kea pu­ris­tus­suh­de taas edel­lyt­tää oi­ke­an­tyyp­pi­sen li­sä­ai­neis­tuk­sen öl­jyl­tä, jot­ta ma­ta­lil­la kier­rok­sil­la ei ta­pah­tui­si en­ne­nai­kais­ta sy­ty­tys­tä (LSPI-il­miö)

Lii­an suu­ri öl­jy­mää­rä joh­tuu yleen­sä öl­jyn se­kaan pääs­sees­tä polt­to­ai­nees­ta ja voi niin ikään ai­heut­taa moot­to­ri­ri­kon. Polt­to­ai­ne­lai­men­tu­ma on ylei­nen il­miö var­sin­kin ny­ky­ai­kai­sis­sa die­sel­moot­to­reis­sa, jois­sa polt­to­ai­net­ta pää­see öl­jyn se­kaan au­ton it­se suo­rit­ta­mas­sa hiuk­kas­suo­dat­ti­men puh­dis­tus­pol­tos­sa eli re­ge­ne­roin­nis­sa. Yli­mää­räi­nen öl­jy voi­daan usein pois­taa vain kor­jaa­mo­lait­teil­la, mut­ta mak­si­mi­ta­son ylit­tä­nyt öl­jy voi omi­nai­suuk­sien puo­les­ta ol­la jo vaih­don tar­pees­sa, eten­kin jos edel­li­ses­tä öl­jyn­vaih­dos­ta on jo ku­lu­nut ai­kaa.

Au­to­Bild / Öl­jy­pis­te

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU