Täysin uuden Nissan Qashqain kuvat julkistetaan helmikuussa. Tässä vielä naamioituna.
Nissan UK
Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat
Upouusi Nissan Qashqai tarjoaa kompromissittoman yhdistelmän dynaamista suorituskykyä, hienostuneen voimalinjan sekä taloudelliset moottorit.
NIssan Qashqain uudet voimalinjat auttavat osaltaan Nissanin tavoitteessa saavuttaa sähköistetyille voimalinjoille asetettu 50 %:n osuus Euroopan myynneistä vuoteen 2023 mennessä.
Nissan Qashqain 1.3 DiG-T -bensamoottori varustettuna kevythybriditeknologialla sekä Euroopan ensiesittelyn Nissan Qashqain yhteydessä saava Nissanin palkittu e-Power -voimalinja tulevat olemaan malliston voimalinjavaihtoehdot.
Nissan Qashqain uusi e-Power -järjestelmä on erityisesti Nissan Qashqaita varten suunniteltu, ottaen huomioon crossoverin ja eurooppalaisen käyttäjan tarpeet. Nissan Qashqain e-Power ei ole pelkästään pienipäästöinen ja tehokas, vaan siitä löytyy myös täyssähköautoista tuttu välitön reagointi sekä suorituskyky.
Täysin uudesta Nissan Qashqaista löytyy voimalinjavaihtoehto erittäin vaihteleviin tarpeisiin. Saatavilla tulee olemaan sekä kaksi- että nelivetomallit, 6-vaihteinen manuaali tai uusi Xtronic-automaattivaihteisto, sekä täyssähköautoista tutun ajokokemuksen tarjoava e-Power.
1.3 DiG-T bensiini 140 hv/158 hv 12V ALiS -kevythybridi
AliS (Advanced Lithium-ion battery System) kevythybridijärjestelmä, joka on saatavilla uuteen Nissan Qashqaihin on edullinen hybriditeknologia, joka sisältää väännönlisäysjärjestelmän sekä muita kulutusta ja päästöjä pienentäviä ominaisuuksia. Sen päästöt ovat nyt 4 g/km pienemmät kuin aiemmassa versiossa.
Kevythybridijärjestelmän tarjoamat ominaisuudet tekevät 1.3-litraisesta moottorista entistäkin kilpailukykyisemmän luokassaan. AliS-järjestelmä lisää kokonaisuudessaan vain 22 kg auton kokonaispainoon.
AliS-järjestelmä on yhdistetty entisestäänkin kehittyneempään versioon luotetusta 1.3 DiG-T -bensamoottorista, joka esiteltiin 2018 mallin Nissan Qashqaissa. Moottoria on kehitetty entisestään mm. 50:llä uudistetulla osalla, ja se täyttää nyt Euro 6d -päästövaatimukset.
Uusi turboahdin on varustettu sähköisesti ohjatulla hukkaportilla ja näin sen vaste on saatu entistä välittömämmäksi; uudet suuttimet parantavat keskitettyä ruiskutusta; matalampi sisäinen kitka auttaa parantamaan CO2-päästöjä uuden tyyppisen hiukkassuodattimen sekä katalysaattorin kanssa.
1,3-litrainen kevythybridimoottori on tarjolla kahdella eri tehovariaatiolla – 140 hv sekä 158 hv – varustettuna joko 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai uudella Xtronic- CVT-automaattivaihteistolla (vain 158 hv malli). Huipputeho saavutetaan 5500 kierroksella ja 158 hv malleissa 270 Nm maksimivääntö erittäin alhaisella 1750 kierroksella.
Manuaalivaihteistoa on kehitetty entisestään nopeammaksi, täsmällisemmäksi ja vaihteensiirroltaan urheilullisemmaksi. Viimeisimmän sukupolven Xtronic CVT automaattivaihteisto tarjoaa paremman polttoainetaloudellisuuden sekä nopeamman kiihtyvyyden.
Parantuneet ominaisuudet on saavutettu parannuksilla, joihin sisältyy mm. uusi tuplapumppujärjestelmä sähköisillä pumpuilla. Uusi automaattivaihteisto toimii erinomaisesti sekä kaupunkiajon rauhallisissa kiihdytyksissä että urheilullisemmissa, voimakkaammissa kiihdytyksissä uuden nopeamman reagointinsa ansiosta.
Kaksivetoinen malli on saatavilla sekä 140 hv että 158 hv vaihtoehdoilla, kun taas nelivetomalli on saatavilla vain 158 hv automaattimalleihin. Uusi nelivetojärjestelmä sekä ajotavan valitsin ovat entistäkin intuitiivisempia ja älykkäämpiä.
Valittavissa on 5 eri ajotilaa eri olosuhteisiin – Standard, Eco, Sport, Snow sekä Off-Road. Mikäli joku pyörä menettää pidon, pystyy järjestelmä reagoimaan 0,2 sekunnissa ja ohjaamaan vetoa pitäville pyörille.
e-Power
Täysin uusi Nissan Qashqai on ensimmäinen Nissan malli Euroopassa, johon on saatavissa Nissanin innovatiivinen e-Power -järjestelmä. e-Power on tärkeä osa Nissanin Intelligent Mobility -strategiaa, e-Power on ainutlaatuinen tapa sähköistää autoilu ja tuoda jokapäiväiseen liikkumiseen jännitystä.
Qashqai e-Power -järjestelmä on yhdistelmä suuritehoista akustoa sekä ainutlaatuista muuttuvapuristussuhteista 157 hv polttomoottoria. Generaattori, invertteri sekä Nissanin sähköautoista tuttu 140 kW -sähkömoottori muodostavat yhdistelmän nautittavaa saumatonta kiihtyvyyttä, joka on tuttu täyssähköautoista.
e-Power -voimalinjassa polttomoottori hoitaa akuston latauksen, joten ulkoista latausta ei tarvita.
Jotta eurooppalaisten asiakkaiden päivittäisen liikkumisen tarpeet saadaan täytettyä, on e-Power -järjestelmään tehty Nissan Qashqaita varten merkittäviä muutoksia.
Japanin markkinoilla yhdeksi viime vuosien myydyimmäksi malliksi nousseen Nissan Noten yhteydessä saatavilla olevaan e-Power -malliin verrattuna on järjestelmässä 1,2-litraisen polttomoottorin sijaan 1,5-litrainen, ja teho on noussut 108 hevosvoimasta 190 hevosvoimaan.
e-Power -järjestelmässä polttomoottoria käytetään pelkästään auton ajoakuston lataamiseen
e-Power -järjestelmä on ainutlaatuinen, koska polttomoottoria käytetään pelkästään auton akuston lataukseen, kun taas vetävät pyörät saavat voimansa suoraan sähkömoottorista.
Tämä tarkoittaa sitä, että polttomoottori käy jatkuvasti sen optimialueella ja siten sen polttoaineenkulutus ja päästöt ovat perinteistä polttomoottoria pienemmät.
Kiitos sähköisen ajomoottorin, tehon tuotto on täysin viiveetöntä toisin kuin polttomoottoriautoissa sekä perinteisissä hybrideissä.
Välitön, täyssähköautomainen teho tekee ajamisesta innostavaa ja auton erinomainen kiihtyvyys varmistaa turvalliset ohitukset sekä sujuvan ajamisen nopeatempoisessa moottoritieajossa.
e-Power -malleissa on valittavissa kolme eri ajotilaa: Standard, Sport ja Eco.
Standard-tilassa moottori tuottaa erinomaisen kiihtyvyyden ja sen regenerointitoiminto on tehty muistuttamaan normaalia moottorijarrutusta.
Sport-tilassa auton kiihtyvyyttä on entisestään parannettu ja polttomoottori käy enemmän, varmistaen virran tuoton urheilullisen ajon aikana.
Eco-tilassa auto optimoi säädöt niin, että polttoaineenkulutus ja akuston hallinta mahdollistavat matka-ajon pienellä kulutuksella.
Kaikissa tiloissa voidaan valita myös B-tila, joka tehostaa entisestään hidastuksissa regeneroitua virran talteenottoa sekä moottorijarrutusta, mahdollistaen hidastukset ilman jarrupoljinta.
Kuten Nissan Leaf -täyssähköautossa, voi myös uudessa e-Power Nissan Qashqaissa ajaa pelkällä kaasupolkimella, käyttäen hyväksi e-Pedal -tilaa. Tällöin auton liikkeellelähdöt, kiihdytykset sekä hidastukset hoituvat yhdellä polkimella ja ajosta jopa 90 % voi suorittaa pelkästään e-Pedalilla.
Pysähtelevässä kaupunkiajossa e-Pedal-tila vähentää merkittävästi tarvetta siirtää jalkaa polkimelta toiselle. Tämä tekee ajamisesta yksinkertaisempaa ja rentouttavampaa.
Nissan e-Power -järjestelmä esiteltiin Nissan Note- sekä Nissan Serena -malleissa Japanissa, ja se saavutti heti esittelynsä jälkeen suuren suosion asiakkaiden keskuudessa.
Yli 70 % Japanissa myytävistä Nissan Note -malleista ja jopa puolet Nissan Serena -malleista on varustettu e-Power -järjestelmällä.
Juuri Japanissa esitelty Nissan Kicks -crossover varustettuna e-Powerilla on äskettäin voittanut Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference of Japan -tpahtuman myöntämän 2021 Technology of the Year -palkinnon.
e-POWER mallin myynti alkaa 2022.
Nissan-lehdistötiedote / Juha Peltonen Kuva: Nissan UK
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Joulu saapuu Jumon saarelle
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI