Täysin uuden Nissan Qashqain kuvat julkistetaan helmikuussa. Tässä vielä naamioituna.

Täysin uuden Nissan Qashqain kuvat julkistetaan helmikuussa. Tässä vielä naamioituna.

Nissan UK

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Upouusi Nissan Qashqai tarjoaa kompro­mis­sit­toman yhdistelmän dynaamista suorituskykyä, hienostuneen voimalinjan sekä taloudelliset moottorit.

Auto Bild.Uutiset

NIs­san Qash­qain uu­det voi­ma­lin­jat aut­ta­vat osal­taan Nis­sa­nin ta­voit­tees­sa saa­vut­taa säh­köis­te­tyil­le voi­ma­lin­joil­le ase­tet­tu 50 %:n osuus Eu­roo­pan myyn­neis­tä vuo­teen 2023 men­nes­sä.

Nis­san Qash­qain 1.3 DiG-T -ben­sa­moot­to­ri va­rus­tet­tu­na ke­vyt­hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­al­la sekä Eu­roo­pan en­sie­sit­te­lyn Nis­san Qash­qain yh­tey­des­sä saa­va Nis­sa­nin pal­kit­tu e-Po­wer -voi­ma­lin­ja tu­le­vat ole­maan mal­lis­ton voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­dot.

Nis­san Qash­qain uu­si e-Po­wer -jär­jes­tel­mä on eri­tyi­ses­ti Nis­san Qash­qai­ta var­ten suun­ni­tel­tu, ot­ta­en huo­mi­oon cros­so­ve­rin ja eu­roop­pa­lai­sen käyt­tä­jan tar­peet. Nis­san Qash­qain e-Po­wer ei ole pel­käs­tään pie­ni­pääs­töi­nen ja te­ho­kas, vaan sii­tä löy­tyy myös täys­säh­kö­au­tois­ta tut­tu vä­li­tön re­a­goin­ti sekä suo­ri­tus­ky­ky.

Täy­sin uu­des­ta Nis­san Qash­qais­ta löy­tyy voi­ma­lin­ja­vaih­to­eh­to erit­täin vaih­te­le­viin tar­pei­siin. Saa­ta­vil­la tu­lee ole­maan sekä kak­si- et­tä ne­li­ve­to­mal­lit, 6-vaih­tei­nen ma­nu­aa­li tai uu­si Xtro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to, sekä täys­säh­kö­au­tois­ta tu­tun ajo­ko­ke­muk­sen tar­jo­a­va e-Po­wer.

1.3 DiG-T ben­sii­ni 140 hv/158 hv 12V ALiS -ke­vyt­hyb­ri­di

AliS (Ad­van­ced Lit­hium-ion bat­te­ry Sys­tem) ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä, joka on saa­ta­vil­la uu­teen Nis­san Qash­qai­hin on edul­li­nen hyb­ri­di­tek­no­lo­gia, joka si­säl­tää vään­nön­li­säys­jär­jes­tel­män sekä mui­ta ku­lu­tus­ta ja pääs­tö­jä pie­nen­tä­viä omi­nai­suuk­sia. Sen pääs­töt ovat nyt 4 g/km pie­nem­mät kuin ai­em­mas­sa ver­si­os­sa.

Ke­vyt­hyb­ri­di­jär­jes­tel­män tar­jo­a­mat omi­nai­suu­det te­ke­vät 1.3-lit­rai­ses­ta moot­to­ris­ta en­tis­tä­kin kil­pai­lu­ky­kyi­sem­män luo­kas­saan. AliS-jär­jes­tel­mä li­sää ko­ko­nai­suu­des­saan vain 22 kg au­ton ko­ko­nais­pai­noon.

AliS-jär­jes­tel­mä on yh­dis­tet­ty en­ti­ses­tään­kin ke­hit­ty­neem­pään ver­si­oon luo­te­tus­ta 1.3 DiG-T -ben­sa­moot­to­ris­ta, joka esi­tel­tiin 2018 mal­lin Nis­san Qash­qais­sa. Moot­to­ria on ke­hi­tet­ty en­ti­ses­tään mm. 50:llä uu­dis­te­tul­la osal­la, ja se täyt­tää nyt Eu­ro 6d -pääs­tö­vaa­ti­muk­set.

Uu­si tur­bo­ah­din on va­rus­tet­tu säh­köi­ses­ti oh­ja­tul­la huk­ka­por­til­la ja näin sen vas­te on saa­tu en­tis­tä vä­lit­tö­mäm­mäk­si; uu­det suut­ti­met pa­ran­ta­vat kes­ki­tet­tyä ruis­ku­tus­ta; ma­ta­lam­pi si­säi­nen kit­ka aut­taa pa­ran­ta­maan CO2-pääs­tö­jä uu­den tyyp­pi­sen hiuk­kas­suo­dat­ti­men sekä ka­ta­ly­saat­to­rin kans­sa.

1,3-lit­rai­nen ke­vyt­hyb­ri­di­moot­to­ri on tar­jol­la kah­del­la eri te­ho­va­ri­aa­ti­ol­la – 140 hv sekä 158 hv – va­rus­tet­tu­na joko 6-vaih­tei­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la tai uu­del­la Xtro­nic- CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la (vain 158 hv mal­li). Huip­pu­te­ho saa­vu­te­taan 5500 kier­rok­sel­la ja 158 hv mal­leis­sa 270 Nm mak­si­mi­vään­tö erit­täin al­hai­sel­la 1750 kier­rok­sel­la.

Ma­nu­aa­li­vaih­teis­toa on ke­hi­tet­ty en­ti­ses­tään no­pe­am­mak­si, täs­mäl­li­sem­mäk­si ja vaih­teen­siir­rol­taan ur­hei­lul­li­sem­mak­si. Vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven Xtro­nic CVT au­to­maat­ti­vaih­teis­to tar­jo­aa pa­rem­man polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den sekä no­pe­am­man kiih­ty­vyy­den.

Pa­ran­tu­neet omi­nai­suu­det on saa­vu­tet­tu pa­ran­nuk­sil­la, joi­hin si­säl­tyy mm. uu­si tup­la­pump­pu­jär­jes­tel­mä säh­köi­sil­lä pum­puil­la. Uu­si au­to­maat­ti­vaih­teis­to toi­mii eri­no­mai­ses­ti sekä kau­pun­ki­a­jon rau­hal­li­sis­sa kiih­dy­tyk­sis­sä et­tä ur­hei­lul­li­sem­mis­sa, voi­mak­kaam­mis­sa kiih­dy­tyk­sis­sä uu­den no­pe­am­man re­a­goin­tin­sa an­si­os­ta.

Kak­si­ve­toi­nen mal­li on saa­ta­vil­la sekä 140 hv et­tä 158 hv vaih­to­eh­doil­la, kun taas ne­li­ve­to­mal­li on saa­ta­vil­la vain 158 hv au­to­maat­ti­mal­lei­hin. Uu­si ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä sekä ajo­ta­van va­lit­sin ovat en­tis­tä­kin in­tui­tii­vi­sem­pia ja älyk­kääm­piä.

Va­lit­ta­vis­sa on 5 eri ajo­ti­laa eri olo­suh­tei­siin – Stan­dard, Eco, Sport, Snow sekä Off-Road. Mi­kä­li joku pyö­rä me­net­tää pi­don, pys­tyy jär­jes­tel­mä re­a­goi­maan 0,2 se­kun­nis­sa ja oh­jaa­maan ve­toa pi­tä­vil­le pyö­ril­le.

e-Po­wer

Täy­sin uu­si Nis­san Qash­qai on en­sim­mäi­nen Nis­san mal­li Eu­roo­pas­sa, jo­hon on saa­ta­vis­sa Nis­sa­nin in­no­va­tii­vi­nen e-Po­wer -jär­jes­tel­mä. e-Po­wer on tär­keä osa Nis­sa­nin In­tel­li­gent Mo­bi­li­ty -stra­te­gi­aa, e-Po­wer on ai­nut­laa­tui­nen tapa säh­köis­tää au­toi­lu ja tuo­da jo­ka­päi­väi­seen liik­ku­mi­seen jän­ni­tys­tä.

Qash­qai e-Po­wer -jär­jes­tel­mä on yh­dis­tel­mä suu­ri­te­hois­ta akus­toa sekä ai­nut­laa­tuis­ta muut­tu­va­pu­ris­tus­suh­teis­ta 157 hv polt­to­moot­to­ria. Ge­ne­raat­to­ri, in­vert­te­ri sekä Nis­sa­nin säh­kö­au­tois­ta tut­tu 140 kW -säh­kö­moot­to­ri muo­dos­ta­vat yh­dis­tel­män nau­tit­ta­vaa sau­ma­ton­ta kiih­ty­vyyt­tä, joka on tut­tu täys­säh­kö­au­tois­ta.

e-Po­wer -voi­ma­lin­jas­sa polt­to­moot­to­ri hoi­taa akus­ton la­tauk­sen, jo­ten ul­kois­ta la­taus­ta ei tar­vi­ta.

Jot­ta eu­roop­pa­lais­ten asi­ak­kai­den päi­vit­täi­sen liik­ku­mi­sen tar­peet saa­daan täy­tet­tyä, on e-Po­wer -jär­jes­tel­mään teh­ty Nis­san Qash­qai­ta var­ten mer­kit­tä­viä muu­tok­sia.

Ja­pa­nin mark­ki­noil­la yh­dek­si vii­me vuo­sien myy­dyim­mäk­si mal­lik­si nous­seen Nis­san No­ten yh­tey­des­sä saa­ta­vil­la ole­vaan e-Po­wer -mal­liin ver­rat­tu­na on jär­jes­tel­mäs­sä 1,2-lit­rai­sen polt­to­moot­to­rin si­jaan 1,5-lit­rai­nen, ja teho on nous­sut 108 he­vos­voi­mas­ta 190 he­vos­voi­maan.

e-Po­wer -jär­jes­tel­mäs­sä polt­to­moot­to­ria käy­te­tään pel­käs­tään au­ton ajo­a­kus­ton la­taa­mi­seen

e-Po­wer -jär­jes­tel­mä on ai­nut­laa­tui­nen, kos­ka polt­to­moot­to­ria käy­te­tään pel­käs­tään au­ton akus­ton la­tauk­seen, kun taas ve­tä­vät pyö­rät saa­vat voi­man­sa suo­raan säh­kö­moot­to­ris­ta.

Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä polt­to­moot­to­ri käy jat­ku­vas­ti sen op­ti­mi­a­lu­eel­la ja si­ten sen polt­to­ai­neen­ku­lu­tus ja pääs­töt ovat pe­rin­teis­tä polt­to­moot­to­ria pie­nem­mät.

Kii­tos säh­köi­sen ajo­moot­to­rin, te­hon tuot­to on täy­sin vii­vee­tön­tä toi­sin kuin polt­to­moot­to­ri­au­tois­sa sekä pe­rin­tei­sis­sä hyb­ri­deis­sä.

Vä­li­tön, täys­säh­kö­au­to­mai­nen teho te­kee aja­mi­ses­ta in­nos­ta­vaa ja au­ton eri­no­mai­nen kiih­ty­vyys var­mis­taa tur­val­li­set ohi­tuk­set sekä su­ju­van aja­mi­sen no­pe­a­tem­poi­ses­sa moot­to­ri­tie­a­jos­sa.

e-Po­wer -mal­leis­sa on va­lit­ta­vis­sa kol­me eri ajo­ti­laa: Stan­dard, Sport ja Eco.

Stan­dard-ti­las­sa moot­to­ri tuot­taa eri­no­mai­sen kiih­ty­vyy­den ja sen re­ge­ne­roin­ti­toi­min­to on teh­ty muis­tut­ta­maan nor­maa­lia moot­to­ri­jar­ru­tus­ta.

Sport-ti­las­sa au­ton kiih­ty­vyyt­tä on en­ti­ses­tään pa­ran­net­tu ja polt­to­moot­to­ri käy enem­män, var­mis­ta­en vir­ran tuo­ton ur­hei­lul­li­sen ajon ai­ka­na.

Eco-ti­las­sa au­to op­ti­moi sää­döt niin, et­tä polt­to­ai­neen­ku­lu­tus ja akus­ton hal­lin­ta mah­dol­lis­ta­vat mat­ka-ajon pie­nel­lä ku­lu­tuk­sel­la.

Kai­kis­sa ti­lois­sa voi­daan va­li­ta myös B-tila, joka te­hos­taa en­ti­ses­tään hi­das­tuk­sis­sa re­ge­ne­roi­tua vir­ran tal­tee­not­toa sekä moot­to­ri­jar­ru­tus­ta, mah­dol­lis­ta­en hi­das­tuk­set il­man jar­ru­pol­jin­ta.

Ku­ten Nis­san Leaf -täys­säh­kö­au­tos­sa, voi myös uu­des­sa e-Po­wer Nis­san Qash­qais­sa ajaa pel­käl­lä kaa­su­pol­ki­mel­la, käyt­tä­en hy­väk­si e-Pe­dal -ti­laa. Täl­löin au­ton liik­keel­le­läh­döt, kiih­dy­tyk­set sekä hi­das­tuk­set hoi­tu­vat yh­del­lä pol­ki­mel­la ja ajos­ta jopa 90 % voi suo­rit­taa pel­käs­tään e-Pe­da­lil­la.

Py­säh­te­le­väs­sä kau­pun­ki­a­jos­sa e-Pe­dal-tila vä­hen­tää mer­kit­tä­väs­ti tar­vet­ta siir­tää jal­kaa pol­ki­mel­ta toi­sel­le. Tämä te­kee aja­mi­ses­ta yk­sin­ker­tai­sem­paa ja ren­tout­ta­vam­paa.

Nis­san e-Po­wer -jär­jes­tel­mä esi­tel­tiin Nis­san Note- sekä Nis­san Se­re­na -mal­leis­sa Ja­pa­nis­sa, ja se saa­vut­ti heti esit­te­lyn­sä jäl­keen suu­ren suo­si­on asi­ak­kai­den kes­kuu­des­sa.

Yli 70 % Ja­pa­nis­sa myy­tä­vis­tä Nis­san Note -mal­leis­ta ja jopa puo­let Nis­san Se­re­na -mal­leis­ta on va­rus­tet­tu e-Po­wer -jär­jes­tel­mäl­lä.

Juu­ri Ja­pa­nis­sa esi­tel­ty Nis­san Kicks -cros­so­ver va­rus­tet­tu­na e-Po­we­ril­la on äs­ket­täin voit­ta­nut Au­to­mo­ti­ve Re­se­arc­hers’ and Jour­na­lists’ Con­fe­ren­ce of Ja­pan -tpah­tu­man myön­tä­män 2021 Tech­no­lo­gy of the Ye­ar -pal­kin­non.

e-PO­WER mal­lin myyn­ti al­kaa 2022.

Nis­san-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen Kuva: Nis­san UK

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU