Cupra Tavascan on Cupra-brändin ensimmäinen täyssähköinen Coupe-SUV, sekä toinen täyssähköinen malli Cupra Bornin jälkeen. Keulassa näkyvät matriisi-led -ajovalot. Cupra Tavascanin painonjakaumaksi kerrotaan 49/51 %. Painopiste sijaitsee alhaalla.

Cupra Tavascan on Cupra-brändin ensimmäinen täyssähköinen Coupe-SUV, sekä toinen täyssähköinen malli Cupra Bornin jälkeen. Keulassa näkyvät matriisi-led -ajovalot. Cupra Tavascanin painonjakaumaksi kerrotaan 49/51 %. Painopiste sijaitsee alhaalla.

Juha Peltonen

Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024

Barcelonassa suunniteltu ja kehitetty Cupra Tavascan valmistetaan Volkswagen Groupin Anhuin tehtaalla Kiinassa, jossa sijaitsee huippu­tek­no­logiaa edustava sähköautoilun innovaatiokeskus. Malli on hyvin samankaltainen kuin vuoden 2019 konseptiauto.

Auto Bild.Uutiset

Au­to Bild Suo­mi en­nak­ko­tu­tus­tui Ber­lii­nis­sä tu­le­van Cup­ra Ta­vas­ca­nin esi­tuo­tan­to­mal­liin. Cup­ra Ta­vas­ca­nin te­hok­kaim­mas­sa 340 hv (250 kW) ver­si­os­sa on kah­del­la moot­to­ril­la toi­mi­va ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä.

Cup­ra Ta­vas­ca­nin ve­si­jääh­dyt­tei­nen li­tium-io­ni­ak­ku on ko­te­loi­tu alu­mii­ni­ra­ken­tee­seen, joka on osa au­ton ko­ria. Rat­kai­su li­sää jäyk­kyyt­tä ja pi­tää pai­no­pis­teen al­haal­la ja kes­kel­lä.

Ta­ka­ve­toi­nen ja ne­li­ve­toi­nen täys­säh­köi­nen

Ne­li­ve­toi­sel­le, kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la va­rus­te­tul­le Cup­ra Ta­vas­can -ver­si­ol­le po­va­taan 77 kWh ajo­a­kus­tol­la par­haim­mil­laan noin 520 km.

Nelivetoinen Cupra Tavascan VZ on malliston lippulaiva. Takimmaisen sähkömoottorin vääntölukema on 545 Nm ja etummaisen sähkömoottorin 134 Nm. Cupra Tavascan VZ kiihtyy 0–50 km/h vain 2,4 sekunnissa ja 0–100 km/h ajassa 5,6 sekuntia.

Nelivetoinen Cupra Tavascan VZ on malliston lippulaiva. Takimmaisen sähkömoottorin vääntölukema on 545 Nm ja etummaisen sähkömoottorin 134 Nm. Cupra Tavascan VZ kiihtyy 0–50 km/h vain 2,4 sekunnissa ja 0–100 km/h ajassa 5,6 sekuntia.

Juha Peltonen

Sporttisella Tavascanilla ei tiettävästi saa vetää perävaunua. Esillä olleet autot olivat vielä esituotantosarjaa.

Sporttisella Tavascanilla ei tiettävästi saa vetää perävaunua. Esillä olleet autot olivat vielä esituotantosarjaa.

Juha Peltonen

Näyttävät 19-, 20- tai 21-tuumaiset taotut alumiinivanteet korostavat täyssähköisen coupe-SUV:n luonnetta.

Näyttävät 19-, 20- tai 21-tuumaiset taotut alumiinivanteet korostavat täyssähköisen coupe-SUV:n luonnetta.

Juha Peltonen

Vas­taa­vas­ti yh­del­lä säh­kö­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu­jen ta­ka­ve­tois­ten Cup­ra Ta­vas­can -mal­lien te­ho­lu­ke­ma on 286 hv (210 kW).

Ta­ka­ve­tois­ten ver­si­oi­den toi­min­ta­mat­kak­si ker­ro­taan par­haim­mil­laan noin 550 ki­lo­met­riä.

Cup­ra Ta­vas­ca­niin voi­daan pi­ka­la­da­ta 100 km li­sää toi­min­ta­mat­kaa par­haim­mil­laan seit­se­mäs­sä mi­nuu­tis­sa.

Kun akun va­raus­ti­la las­kee kym­me­neen pro­sent­tiin, va­raus voi­daan nos­taa 80 pro­sent­tiin al­le puo­les­sa tun­nis­sa käyt­tä­mäl­lä vä­hin­tään 135 kW pi­ka­la­taus­pyl­väs­tä.

Ko­ti­la­tauk­sen hel­pot­ta­mi­sek­si Cup­ra voi toi­mit­taa par­hai­ten asi­ak­kaan ym­pä­ris­töön so­pi­van rat­kai­sun useis­ta la­taus­vaih­to­eh­dois­ta, joi­hin si­säl­tyy ko­tiin asen­net­ta­va Cup­ra- la­tau­sa­se­ma.

Ur­hei­lul­li­nen alus­ta

MEB-poh­ja­le­vyyn pe­rus­tu­vas­sa Cup­ra Ta­vas­ca­nis­sa on dy­naa­mi­nen DCC Sport -alus­ta, ur­hei­lul­li­nen jou­si­tus ja prog­res­sii­vi­nen oh­jaus.

Con­nec­ted Tra­vel As­sist -mat­ka-avus­ti­men uu­si ver­sio pa­ran­taa jär­jes­tel­män suo­ri­tus­ky­kyä pil­vi­pal­ve­lus­ta saa­duil­la tie­doil­la – eten­kin huo­nos­ti mer­ki­tyil­lä teil­lä.

Cupra Tavascanissa on urheiluistuimet vakiovarusteena. Myöhemmin ovat saatavilla myös Cup-urheiluistuimet. Kevytrakenteiset istuimet ovat osoitus uudesta istuimien suunnittelukonseptista, jossa ei tingitä tuesta. ”Etuistuimien rungot on valmistettu hiilikuidusta”, vahvisti Auto Bild Suomen arvelun kuvassa oleva Cupra-johtaja Wilhelm Tietz.

Cupra Tavascanissa on urheiluistuimet vakiovarusteena. Myöhemmin ovat saatavilla myös Cup-urheiluistuimet. Kevytrakenteiset istuimet ovat osoitus uudesta istuimien suunnittelukonseptista, jossa ei tingitä tuesta. ”Etuistuimien rungot on valmistettu hiilikuidusta”, vahvisti Auto Bild Suomen arvelun kuvassa oleva Cupra-johtaja Wilhelm Tietz.

Juha Peltonen

Käy­tet­tä­vis­sä ole­va au­to­maat­ti­nen kais­tan­vaih­to pa­ran­taa ajo­mu­ka­vuut­ta moot­to­ri­tiel­lä.

Cup­ra Ta­vas­ca­nis­sa on myös edis­tyk­sel­li­siä py­sä­köin­ti­o­mi­nai­suuk­sia, ku­ten etä­py­sä­köin­ti­a­vus­tin (RPA).

Avus­tet­tu py­sä­köin­ti mah­dol­lis­taa py­sä­köin­ti­liik­kei­den te­ke­mi­sen etääl­tä äly­pu­he­li­mel­la. Cup­ra Ta­vas­ca­nin py­sä­köin­ti­o­mi­nai­suuk­siin kuu­luu myös ns. kou­lu­tet­tu py­sä­köin­ti, jos­sa kul­jet­ta­ja saa täy­del­lis­tä avus­tus­ta, kun ai­em­min muis­tiin tal­len­net­tuun py­sä­köin­ti­paik­kaan on mat­kaa 50 met­riä.

Edis­tyk­sel­li­siin ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­miin lu­keu­tu­vat esi­mer­kik­si en­na­koi­va ja mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, äly­käs no­peu­den mu­kau­tus, kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, kais­tan­pi­to­a­vus­tin, pois­tu­mis­va­roi­tin, pois­tu­mi­sa­vus­tin, vä­sy­myk­sen­tun­nis­tin sekä eS­mart-pe­ruu­tus­ka­me­ra.

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den tuu­li­la­si­näyt­tö

Cup­ra Ta­vas­ca­nis­sa on myös esi­mer­kik­si Front As­sist -etu­tör­mäys­va­roi­tin va­rus­tet­tu­na väis­tö­tu­el­la, sekä kään­ty­mi­sa­vus­tin.

Cupra Tavascan saapuu myyntiin Suomessa vuoden 2024 kuluessa.

Cupra Tavascan saapuu myyntiin Suomessa vuoden 2024 kuluessa.

Juha Peltonen

Cupra Tavascanissa on 15-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, joka on toistaiseksi kookkain Cupra-malleihin tarjottavista. Se on helposti mukautettavissa ja integroitavissa uuteen HMI-käyttöliittymään. Tavascan on myös ensimmäinen Cupra, jossa on 12 kaiuttimen hifi-äänentoistojärjestelmä. Se on kehitetty yhteistyössä laadukkaista äänentoistolaitteista tunnetun Sennheiserin kanssa. Lämpöpumppu on saatavilla lisävarusteena.

Cupra Tavascanissa on 15-tuumaisella näytöllä varustettu multimediajärjestelmä, joka on toistaiseksi kookkain Cupra-malleihin tarjottavista. Se on helposti mukautettavissa ja integroitavissa uuteen HMI-käyttöliittymään. Tavascan on myös ensimmäinen Cupra, jossa on 12 kaiuttimen hifi-äänentoistojärjestelmä. Se on kehitetty yhteistyössä laadukkaista äänentoistolaitteista tunnetun Sennheiserin kanssa. Lämpöpumppu on saatavilla lisävarusteena.

Juha Peltonen

Uu­si Car2x-jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa tie­don­siir­ron mui­den ajo­neu­vo­jen kans­sa. Näin voi­daan ja­kaa tie­tie­to­ja, jot­ka liit­ty­vät esi­mer­kik­si pe­las­tu­sa­jo­neu­voi­hin, rik­kou­tu­nei­siin ajo­neu­voi­hin ja on­net­to­muuk­siin, ja eh­käis­tä näin vaa­ra­ti­lan­tei­ta.

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den tuu­li­la­si­näy­tön an­si­os­ta kaik­ki tär­ke­ät tie­dot nä­ky­vät kul­jet­ta­jan sil­mien ta­sal­la häi­rit­se­mät­tä aja­mis­ta.

Cup­ra Ta­vas­can hin­noi­tel­laan Suo­mes­sa vie­lä ku­lu­van vuo­den ai­ka­na. Mal­li saa­puu myyn­tiin meil­lä en­si vuo­den ku­lu­es­sa. Tek­nis­ten tie­to­jen mai­ni­taan ole­van tois­tai­sek­si vie­lä suun­taa-an­ta­via.

Cup­ra-leh­dis­tö­ma­te­ri­aa­li / Juha Pel­to­nen; ku­vat Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN