VW ID.3 -täyssähköauto.
Täyssähköisen Volkswagen ID.3 1st -mallin ennakkomyynti alkoi
Volkswagenin virallinen maahantuonti Suomeen alkoi 70 vuotta sitten 9.6.1950, jolloin Suomeen tuotiin 12 ensimmäistä Volkswagen Kuplaa.
Toinen virstanpylväs saavutettiin syksyllä 1974, kun ensimmäiset Volkswagen Golfit saapuivat maahan.
Merkkipaaluun merkitään nyt kolmas päivämäärä: 17.6.2020. Päivä, jolloin Volkswagen aloittaa täyssähköautoilun uuden aikakauden Suomessa ja muualla Euroopassa samaan aikaan Volkswagen ID.3 1ST -täyssähköauton ennakkomyynnillä. Volkswagen ID.3 1ST -mallin Euroopan laajuinen ennakkoerä on 30 000 autoa, ja joihin ennakkovaraajilla on etuosto-oikeus.
Ensimmäisissä syksyllä toimitettavissa autoissa ei ole vielä aktivoituna App Connect -toimintoja eikä Max-varusteluversion HUD-tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden ominaisuuksia. Nämä ominaisuudet päivitetään autoihin ohjelmistopäivityksellä vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana. Mikäli on valmis odottamaan auton toimitusta loppuvuoteen, silloin autossa on jo kaikki toiminnot käytössä luovutushetkellä.
”Juhlimme Volkswagenin 70-vuotista taivalta Suomessa tänä vuonna ja samana vuonna pääsemme aloittamaan myös täysin uuden aikakauden. Paikallisesti päästötön täyssähköautoilu on nyt tullut jäädäkseen. Laajamittaisempi täyssähköautojen tarjonta alkaa uudella Volkswagen ID.3 1ST -mallilla ja tuomme Suomen markkinoille uusia täyssähköautomalleja joka vuosi tästä eteenpäin. Volkswagen ID.3:n lanseeraus tapahtuu koronaviruspandemian aiheuttamassa vaikeassa markkinatilanteessa mutta olen varma, että se tulee jatkamaan Kuplan ja Golfin viitoittamaa tietä uutena kansanautona”, kertoo Volkswagenista vastaava johtaja Mikko Mykrä.
Volkswagen ID.3 1ST -varustetasot Suomessa
Volkswagen ID.3 1ST -mallin erittäin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. lämpöpumppu, lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin ACC ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, puheohjaus, led-ajovalot, digitaalinen mittaristo, Discover Pro navigointilaite 10” kosketusnäytöllä, langaton App Connect -älypuhelinliitäntä (saatavana myöhemmin ohjelmistopäivityksenä), kaistanpitoavustin Lane Assist, täysautomaattinen 2-alueinen ilmastointilaite Climatronic, pysäköintitutkat edessä ja takana, 18” kevytmetallivanteet sekä 2 kpl:tta USB C -pistoketta.
Lisäksi mukana tulee latauslaite (Mode 2) suko-pistokkeella ja julkisiin latauslaitteisiin sopiva Mode 3 -kaapeli.
Volkswagen ID.3 1ST -mallin hinnat alkavat 39 984 eurosta.
Volkswagen ID.3 1ST Plus -mallin vakiovarusteluun kuuluvat lisäksi/tilalla mm. seuraavat varusteet: IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, led-takavalot dynaamisilla vilkuilla, Ambiente-valaistus ohjaamossa, Design-istuimet edessä (kangasverhoilu), avaimeton lukitus Keyless Access, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit, keskikonsolissa kannellinen valaistu säilytystila, takalasi ja takasivulasit tummennettu sekä 19” kevytmetallivanteet.
Volkswagen ID.3 1ST Plus -mallin hinnat alkavat 45 588 eurosta.
Volkswagen ID.3 1ST Max -mallin vakiovarusteluun kuuluvat lisäksi/tilalla mm. seuraavat varusteet: tuulilasinäyttö AR-HUD (saatavana myöhemmin ohjelmistopäivityksenä), sähkösäätöiset ErgoActive-istuimet edessä (kangasverhoilu), sähkösäätöinen ristiseläntuki hierontatoiminnolla, panoraamakatto sähköisellä kaihtimella, metalliväri, Travel Assist, hätätilanneavustin Emergency Assist, kaistanvaihtoavustin Side Assist ja matkapuhelinvalmius Comfort ulkoisella antenniliitännällä ja langattomalla latauksella sekä 20” kevytmetallivanteet.
Volkswagen ID.3 1ST Max -mallin hinnat alkavat 49 990 eurosta.
Lisäksi kaikkiin malleihin on saatavilla valtion myöntämä 2 000 euron täyssähköauton hankintatuki ja vuoden ilmainen latausmahdollisuus julkisista latauspisteistä Volkswagenin We Charge -latauspalvelun kautta (max. 2 000 kWh ja 600 euroa).
Volkswagen ID.3 1ST -mallit
Volkswagen ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen malli, joka tuotetaan CO2-neutraalisti läpi koko tuotantoketjun ja toimitetaan asiakkaalle täysin CO2-neutraalina. Kestävä kehitys otetaan huomioon Zwickaun tehtaan koko tuotantoketjussa. Vääjäämättömät päästöt tuotannossa kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.
Volkswagen ID.3. on Volkswagenin ensimmäinen täyssähköauto, joka on rakennettu MEB-alustarakenteelle. Volkswagen ID.3 1ST -mallit on aina varustettu 58 kWh:n akulla (nettokapasiteetti). Volkswagen ID.3 1ST -mallien sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 7,3 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.3 1st -erikoismallin toimintamatka on jopa 420 kilometriä (WLTP).
Volkswagen ID.3:ssä on erittäin nopea latauskapasiteetti, sillä 100 kW:n latausteholla toimintamatkaa tulee lisää 290 kilometriä vain 30 minuutissa. Tällä saavutetaan merkittävästi enemmän toimintamatkaa kuin ennen on ollut mahdollista saman kokoluokan täyssähköautolla. Volkswagen turvaa myös akun pitkäikäisyyden ja tarjoaa akulle takuun aina 8 vuoteen tai 160 000 kilometriin saakka.
Volkswagen ID.3 on suunnilleen yhtä pitkä kuin Golf mutta akseliväli on suurin kuin missään muussa autossa samassa kategoriassa. Luvuilla ilmaistuna neliovinen ID.3 on 4 261 mm pitkä, 1 809 mm leveä, 1 552 mm korkea ja akseliväli on 2 765 mm. Omapaino on 1 719 kg ja maksimi lastauskapasiteetti 416–541 kg, riippuen auton varustuksesta. ID.3:n ilmanvastuskerroin on 0,267 ja sen kääntöympyrä on vaivaiset 10,2 metriä.
Polkupyörän ja muiden tavaroiden kuljetusta varten on saatavilla erillinen pidike, johon voidaan kiinnittää pyöränkuljetus- tai muu teline, jonka maksimikuorma on 75 kg. Tavaratilan koko on 385 litraa. Kaikkiin Volkswagen ID. 1ST -malleihin on valittavissa neljä ulkovärivaihtoehtoa.
Suomessa ID.3-mallisto laajenee edelleen loppuvuoden aikana. Myöhemmässä vaiheessa markkinoille tulevat vielä ID.3.-mallit pienemmällä akkukoolla, 45 kWh, jonka toimintamatka on noin 330 kilometriä. Saataville tulee myös malliversio isommalla 77 kWh:n akulla, jolla toimintamatka on jopa 550 km.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Full Metal Jacket
Dali Kupid
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL