VW ID.3 -täyssähköauto.
Täyssähköisen Volkswagen ID.3 1st -mallin ennakkomyynti alkoi
Volkswagenin virallinen maahantuonti Suomeen alkoi 70 vuotta sitten 9.6.1950, jolloin Suomeen tuotiin 12 ensimmäistä Volkswagen Kuplaa.
Toinen virstanpylväs saavutettiin syksyllä 1974, kun ensimmäiset Volkswagen Golfit saapuivat maahan.
Merkkipaaluun merkitään nyt kolmas päivämäärä: 17.6.2020. Päivä, jolloin Volkswagen aloittaa täyssähköautoilun uuden aikakauden Suomessa ja muualla Euroopassa samaan aikaan Volkswagen ID.3 1ST -täyssähköauton ennakkomyynnillä. Volkswagen ID.3 1ST -mallin Euroopan laajuinen ennakkoerä on 30 000 autoa, ja joihin ennakkovaraajilla on etuosto-oikeus.
Ensimmäisissä syksyllä toimitettavissa autoissa ei ole vielä aktivoituna App Connect -toimintoja eikä Max-varusteluversion HUD-tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden ominaisuuksia. Nämä ominaisuudet päivitetään autoihin ohjelmistopäivityksellä vuoden 2021 ensimmäisen kvartaalin aikana. Mikäli on valmis odottamaan auton toimitusta loppuvuoteen, silloin autossa on jo kaikki toiminnot käytössä luovutushetkellä.
”Juhlimme Volkswagenin 70-vuotista taivalta Suomessa tänä vuonna ja samana vuonna pääsemme aloittamaan myös täysin uuden aikakauden. Paikallisesti päästötön täyssähköautoilu on nyt tullut jäädäkseen. Laajamittaisempi täyssähköautojen tarjonta alkaa uudella Volkswagen ID.3 1ST -mallilla ja tuomme Suomen markkinoille uusia täyssähköautomalleja joka vuosi tästä eteenpäin. Volkswagen ID.3:n lanseeraus tapahtuu koronaviruspandemian aiheuttamassa vaikeassa markkinatilanteessa mutta olen varma, että se tulee jatkamaan Kuplan ja Golfin viitoittamaa tietä uutena kansanautona”, kertoo Volkswagenista vastaava johtaja Mikko Mykrä.
Volkswagen ID.3 1ST -varustetasot Suomessa
Volkswagen ID.3 1ST -mallin erittäin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. lämpöpumppu, lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin ACC ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, puheohjaus, led-ajovalot, digitaalinen mittaristo, Discover Pro navigointilaite 10” kosketusnäytöllä, langaton App Connect -älypuhelinliitäntä (saatavana myöhemmin ohjelmistopäivityksenä), kaistanpitoavustin Lane Assist, täysautomaattinen 2-alueinen ilmastointilaite Climatronic, pysäköintitutkat edessä ja takana, 18” kevytmetallivanteet sekä 2 kpl:tta USB C -pistoketta.
Lisäksi mukana tulee latauslaite (Mode 2) suko-pistokkeella ja julkisiin latauslaitteisiin sopiva Mode 3 -kaapeli.
Volkswagen ID.3 1ST -mallin hinnat alkavat 39 984 eurosta.
Volkswagen ID.3 1ST Plus -mallin vakiovarusteluun kuuluvat lisäksi/tilalla mm. seuraavat varusteet: IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot, led-takavalot dynaamisilla vilkuilla, Ambiente-valaistus ohjaamossa, Design-istuimet edessä (kangasverhoilu), avaimeton lukitus Keyless Access, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit, keskikonsolissa kannellinen valaistu säilytystila, takalasi ja takasivulasit tummennettu sekä 19” kevytmetallivanteet.
Volkswagen ID.3 1ST Plus -mallin hinnat alkavat 45 588 eurosta.
Volkswagen ID.3 1ST Max -mallin vakiovarusteluun kuuluvat lisäksi/tilalla mm. seuraavat varusteet: tuulilasinäyttö AR-HUD (saatavana myöhemmin ohjelmistopäivityksenä), sähkösäätöiset ErgoActive-istuimet edessä (kangasverhoilu), sähkösäätöinen ristiseläntuki hierontatoiminnolla, panoraamakatto sähköisellä kaihtimella, metalliväri, Travel Assist, hätätilanneavustin Emergency Assist, kaistanvaihtoavustin Side Assist ja matkapuhelinvalmius Comfort ulkoisella antenniliitännällä ja langattomalla latauksella sekä 20” kevytmetallivanteet.
Volkswagen ID.3 1ST Max -mallin hinnat alkavat 49 990 eurosta.
Lisäksi kaikkiin malleihin on saatavilla valtion myöntämä 2 000 euron täyssähköauton hankintatuki ja vuoden ilmainen latausmahdollisuus julkisista latauspisteistä Volkswagenin We Charge -latauspalvelun kautta (max. 2 000 kWh ja 600 euroa).
Volkswagen ID.3 1ST -mallit
Volkswagen ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen malli, joka tuotetaan CO2-neutraalisti läpi koko tuotantoketjun ja toimitetaan asiakkaalle täysin CO2-neutraalina. Kestävä kehitys otetaan huomioon Zwickaun tehtaan koko tuotantoketjussa. Vääjäämättömät päästöt tuotannossa kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.
Volkswagen ID.3. on Volkswagenin ensimmäinen täyssähköauto, joka on rakennettu MEB-alustarakenteelle. Volkswagen ID.3 1ST -mallit on aina varustettu 58 kWh:n akulla (nettokapasiteetti). Volkswagen ID.3 1ST -mallien sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. Se kiihtyy 0–100 km/h 7,3 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 160 km/h. ID.3 1st -erikoismallin toimintamatka on jopa 420 kilometriä (WLTP).
Volkswagen ID.3:ssä on erittäin nopea latauskapasiteetti, sillä 100 kW:n latausteholla toimintamatkaa tulee lisää 290 kilometriä vain 30 minuutissa. Tällä saavutetaan merkittävästi enemmän toimintamatkaa kuin ennen on ollut mahdollista saman kokoluokan täyssähköautolla. Volkswagen turvaa myös akun pitkäikäisyyden ja tarjoaa akulle takuun aina 8 vuoteen tai 160 000 kilometriin saakka.
Volkswagen ID.3 on suunnilleen yhtä pitkä kuin Golf mutta akseliväli on suurin kuin missään muussa autossa samassa kategoriassa. Luvuilla ilmaistuna neliovinen ID.3 on 4 261 mm pitkä, 1 809 mm leveä, 1 552 mm korkea ja akseliväli on 2 765 mm. Omapaino on 1 719 kg ja maksimi lastauskapasiteetti 416–541 kg, riippuen auton varustuksesta. ID.3:n ilmanvastuskerroin on 0,267 ja sen kääntöympyrä on vaivaiset 10,2 metriä.
Polkupyörän ja muiden tavaroiden kuljetusta varten on saatavilla erillinen pidike, johon voidaan kiinnittää pyöränkuljetus- tai muu teline, jonka maksimikuorma on 75 kg. Tavaratilan koko on 385 litraa. Kaikkiin Volkswagen ID. 1ST -malleihin on valittavissa neljä ulkovärivaihtoehtoa.
Suomessa ID.3-mallisto laajenee edelleen loppuvuoden aikana. Myöhemmässä vaiheessa markkinoille tulevat vielä ID.3.-mallit pienemmällä akkukoolla, 45 kWh, jonka toimintamatka on noin 330 kilometriä. Saataville tulee myös malliversio isommalla 77 kWh:n akulla, jolla toimintamatka on jopa 550 km.
Volkswagen-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Thalian transformaatio
Strattonin pienempi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN