VW ID.3 -täyssähköauto.

VW ID.3 -täyssähköauto.

Täyssähköisen Volkswagen ID.3 1st -mallin ennakkomyynti alkoi

Volkswagenin virallinen maahantuonti Suomeen alkoi 70 vuotta sitten 9.6.1950, jolloin Suomeen tuotiin 12 ensimmäistä Volkswagen Kuplaa.

Auto Bild.Uutiset

Toi­nen virs­tan­pyl­väs saa­vu­tet­tiin syk­syl­lä 1974, kun en­sim­mäi­set Volks­wa­gen Gol­fit saa­pui­vat maa­han.

Merk­ki­paa­luun mer­ki­tään nyt kol­mas päi­vä­mää­rä: 17.6.2020. Päi­vä, jol­loin Volks­wa­gen aloit­taa täys­säh­kö­au­toi­lun uu­den ai­ka­kau­den Suo­mes­sa ja muu­al­la Eu­roo­pas­sa sa­maan ai­kaan Volks­wa­gen ID.3 1ST -täys­säh­kö­au­ton en­nak­ko­myyn­nil­lä. Volks­wa­gen ID.3 1ST -mal­lin Eu­roo­pan laa­jui­nen en­nak­ko­e­rä on 30 000 au­toa, ja joi­hin en­nak­ko­va­raa­jil­la on etuos­to-oi­keus.

En­sim­mäi­sis­sä syk­syl­lä toi­mi­tet­ta­vis­sa au­tois­sa ei ole vie­lä ak­ti­voi­tu­na App Con­nect -toi­min­to­ja ei­kä Max-va­rus­te­lu­ver­si­on HUD-tuu­li­la­si­näy­tön li­sä­tyn to­del­li­suu­den omi­nai­suuk­sia. Nämä omi­nai­suu­det päi­vi­te­tään au­toi­hin oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­sel­lä vuo­den 2021 en­sim­mäi­sen kvar­taa­lin ai­ka­na. Mi­kä­li on val­mis odot­ta­maan au­ton toi­mi­tus­ta lop­pu­vuo­teen, sil­loin au­tos­sa on jo kaik­ki toi­min­not käy­tös­sä luo­vu­tus­het­kel­lä.

”Juh­lim­me Volks­wa­ge­nin 70-vuo­tis­ta tai­val­ta Suo­mes­sa tänä vuon­na ja sa­ma­na vuon­na pää­sem­me aloit­ta­maan myös täy­sin uu­den ai­ka­kau­den. Pai­kal­li­ses­ti pääs­tö­tön täys­säh­kö­au­toi­lu on nyt tul­lut jää­däk­seen. Laa­ja­mit­tai­sem­pi täys­säh­kö­au­to­jen tar­jon­ta al­kaa uu­del­la Volks­wa­gen ID.3 1ST -mal­lil­la ja tuom­me Suo­men mark­ki­noil­le uu­sia täys­säh­kö­au­to­mal­le­ja joka vuo­si täs­tä eteen­päin. Volks­wa­gen ID.3:n lan­see­raus ta­pah­tuu ko­ro­na­vi­rus­pan­de­mi­an ai­heut­ta­mas­sa vai­ke­as­sa mark­ki­na­ti­lan­tees­sa mut­ta olen var­ma, et­tä se tu­lee jat­ka­maan Kup­lan ja Gol­fin vii­toit­ta­maa tie­tä uu­te­na kan­sa­nau­to­na”, ker­too Volks­wa­ge­nis­ta vas­taa­va joh­ta­ja Mik­ko Myk­rä.

Volks­wa­gen ID.3 1ST -va­rus­te­ta­sot Suo­mes­sa

Volks­wa­gen ID.3 1ST -mal­lin erit­täin kat­ta­viin va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat mm. läm­pö­pump­pu, läm­mi­tet­tä­vä nah­ka­ver­hoil­tu mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ACC ja ym­pä­ris­tön­val­von­ta­jär­jes­tel­mä Front As­sist hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­nol­la, pu­he­oh­jaus, led-ajo­va­lot, di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, Dis­co­ver Pro na­vi­goin­ti­lai­te 10” kos­ke­tus­näy­töl­lä, lan­ga­ton App Con­nect -äly­pu­he­lin­lii­tän­tä (saa­ta­va­na myö­hem­min oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­se­nä), kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist, täy­sau­to­maat­ti­nen 2-alu­ei­nen il­mas­toin­ti­lai­te Cli­mat­ro­nic, py­sä­köin­ti­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na, 18” ke­vyt­me­tal­li­van­teet sekä 2 kpl:tta USB C -pis­to­ket­ta.

Li­säk­si mu­ka­na tu­lee la­taus­lai­te (Mode 2) suko-pis­tok­keel­la ja jul­ki­siin la­taus­lait­tei­siin so­pi­va Mode 3 -kaa­pe­li.

Volks­wa­gen ID.3 1ST -mal­lin hin­nat al­ka­vat 39 984 eu­ros­ta.

Volks­wa­gen ID.3 1ST Plus -mal­lin va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vat li­säk­si/ti­lal­la mm. seu­raa­vat va­rus­teet: IQ.LIGHT-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, led-ta­ka­va­lot dy­naa­mi­sil­la vil­kuil­la, Am­bien­te-va­lais­tus oh­jaa­mos­sa, De­sign-is­tui­met edes­sä (kan­gas­ver­hoi­lu), avai­me­ton lu­ki­tus Key­less Ac­cess, säh­köi­ses­ti ko­ria vas­ten tait­tu­vat ul­ko­pei­lit, kes­ki­kon­so­lis­sa kan­nel­li­nen va­lais­tu säi­ly­tys­ti­la, ta­ka­la­si ja ta­ka­si­vu­la­sit tum­men­net­tu sekä 19” ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Volks­wa­gen ID.3 1ST Plus -mal­lin hin­nat al­ka­vat 45 588 eu­ros­ta.

Volks­wa­gen ID.3 1ST Max -mal­lin va­ki­o­va­rus­te­luun kuu­lu­vat li­säk­si/ti­lal­la mm. seu­raa­vat va­rus­teet: tuu­li­la­si­näyt­tö AR-HUD (saa­ta­va­na myö­hem­min oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­se­nä), säh­kö­sää­töi­set Er­go­Ac­ti­ve-is­tui­met edes­sä (kan­gas­ver­hoi­lu), säh­kö­sää­töi­nen ris­ti­se­län­tu­ki hie­ron­ta­toi­min­nol­la, pa­no­raa­ma­kat­to säh­köi­sel­lä kaih­ti­mel­la, me­tal­li­vä­ri, Tra­vel As­sist, hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin Emer­gen­cy As­sist, kais­tan­vaih­to­a­vus­tin Side As­sist ja mat­ka­pu­he­lin­val­mius Com­fort ul­koi­sel­la an­ten­ni­lii­tän­näl­lä ja lan­gat­to­mal­la la­tauk­sel­la sekä 20” ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Volks­wa­gen ID.3 1ST Max -mal­lin hin­nat al­ka­vat 49 990 eu­ros­ta.

Li­säk­si kaik­kiin mal­lei­hin on saa­ta­vil­la val­ti­on myön­tä­mä 2 000 eu­ron täys­säh­kö­au­ton han­kin­ta­tu­ki ja vuo­den il­mai­nen la­taus­mah­dol­li­suus jul­ki­sis­ta la­taus­pis­teis­tä Volks­wa­ge­nin We Char­ge -la­taus­pal­ve­lun kaut­ta (max. 2 000 kWh ja 600 eu­roa).

Volks­wa­gen ID.3 1ST -mal­lit

Volks­wa­gen ID.3 on Volks­wa­ge­nin en­sim­mäi­nen mal­li, joka tuo­te­taan CO2-neut­raa­lis­ti läpi koko tuo­tan­to­ket­jun ja toi­mi­te­taan asi­ak­kaal­le täy­sin CO2-neut­raa­li­na. Kes­tä­vä ke­hi­tys ote­taan huo­mi­oon Zwic­kaun teh­taan koko tuo­tan­to­ket­jus­sa. Vää­jää­mät­tö­mät pääs­töt tuo­tan­nos­sa kom­pen­soi­daan eri­lais­ten ym­pä­ris­töp­ro­jek­tien avul­la.

Volks­wa­gen ID.3. on Volks­wa­ge­nin en­sim­mäi­nen täys­säh­kö­au­to, joka on ra­ken­net­tu MEB-alus­ta­ra­ken­teel­le. Volks­wa­gen ID.3 1ST -mal­lit on ai­na va­rus­tet­tu 58 kWh:n akul­la (net­to­ka­pa­si­teet­ti). Volks­wa­gen ID.3 1ST -mal­lien säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 150 kW (204 hv) ja mak­si­mi­vään­tö on 310 Nm. Se kiih­tyy 0–100 km/h 7,3 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa huip­pu­no­peu­den 160 km/h. ID.3 1st -eri­kois­mal­lin toi­min­ta­mat­ka on jopa 420 ki­lo­met­riä (WLTP).

Volks­wa­gen ID.3:ssä on erit­täin no­pea la­taus­ka­pa­si­teet­ti, sil­lä 100 kW:n la­taus­te­hol­la toi­min­ta­mat­kaa tu­lee li­sää 290 ki­lo­met­riä vain 30 mi­nuu­tis­sa. Täl­lä saa­vu­te­taan mer­kit­tä­väs­ti enem­män toi­min­ta­mat­kaa kuin en­nen on ol­lut mah­dol­lis­ta sa­man ko­ko­luo­kan täys­säh­kö­au­tol­la. Volks­wa­gen tur­vaa myös akun pit­käi­käi­syy­den ja tar­jo­aa akul­le ta­kuun ai­na 8 vuo­teen tai 160 000 ki­lo­met­riin saak­ka.

Volks­wa­gen ID.3 on suun­nil­leen yh­tä pit­kä kuin Golf mut­ta ak­se­li­vä­li on suu­rin kuin mis­sään muus­sa au­tos­sa sa­mas­sa ka­te­go­ri­as­sa. Lu­vuil­la il­mais­tu­na ne­li­o­vi­nen ID.3 on 4 261 mm pit­kä, 1 809 mm le­veä, 1 552 mm kor­kea ja ak­se­li­vä­li on 2 765 mm. Oma­pai­no on 1 719 kg ja mak­si­mi las­taus­ka­pa­si­teet­ti 416–541 kg, riip­pu­en au­ton va­rus­tuk­ses­ta. ID.3:n il­man­vas­tus­ker­roin on 0,267 ja sen kään­töym­py­rä on vai­vai­set 10,2 met­riä.

Pol­ku­pyö­rän ja mui­den ta­va­roi­den kul­je­tus­ta var­ten on saa­ta­vil­la eril­li­nen pi­di­ke, jo­hon voi­daan kiin­nit­tää pyö­rän­kul­je­tus- tai muu te­li­ne, jon­ka mak­si­mi­kuor­ma on 75 kg. Ta­va­ra­ti­lan koko on 385 lit­raa. Kaik­kiin Volks­wa­gen ID. 1ST -mal­lei­hin on va­lit­ta­vis­sa nel­jä ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­toa.

Suo­mes­sa ID.3-mal­lis­to laa­je­nee edel­leen lop­pu­vuo­den ai­ka­na. Myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa mark­ki­noil­le tu­le­vat vie­lä ID.3.-mal­lit pie­nem­mäl­lä ak­ku­kool­la, 45 kWh, jon­ka toi­min­ta­mat­ka on noin 330 ki­lo­met­riä. Saa­ta­vil­le tu­lee myös mal­li­ver­sio isom­mal­la 77 kWh:n akul­la, jol­la toi­min­ta­mat­ka on jopa 550 km.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU