Tiesitkö, että kuorma-auton alleajosuoja ei toimi – törmäys voi olla tuhoisa!

Kuorma-autojen ja perävaunujen takalaidan alleajosuoja on kuulunut Keski-Euroopassa vuodesta 1970, ja Suomessa 1.1.1971 lähtien vakio­va­rus­teisiin. Erityiset sivusuojat ovat tulleet Suomessa käyttöön vuonna 1992. Vuodesta 2006 takalaidan alleajosuojan raken­ne­mää­räyksiä vielä tiukennettiin. Tästä huolimatta henkilöauton törmääminen perävaunuun tai kuorma-auton peräosaan johtaa usein kuolemaan.

Auto Bild.Uutiset

Jos olet it­se jou­tu­nut ku­van mu­kai­seen tai lä­hel­tä-piti -ti­lan­tee­seen, seu­raa­vat asi­at ovat eri­tyi­sen tär­ke­ää tie­toa.

Kuor­ma-au­to­jen ja pe­rä­vau­nu­jen ta­ka­lai­dan al­le­a­jo­suo­ja on kuu­lu­nut Kes­ki-Eu­roo­pas­sa vuo­des­ta 1970, ja Suo­mes­sa 1.1.1971 läh­tien va­ki­o­va­rus­tei­siin. Eri­tyi­set si­vu­suo­jat ovat tul­leet Suo­mes­sa käyt­töön vuon­na 1992. Vuo­des­ta 2006 ta­ka­lai­dan al­le­a­jo­suo­jan ra­ken­ne­mää­räyk­siä vie­lä tiu­ken­net­tiin. Täs­tä huo­li­mat­ta hen­ki­lö­au­ton tör­mää­mi­nen pe­rä­vau­nuun tai kuor­ma-au­ton pe­rä­o­saan joh­taa usein kuo­le­maan.

Sekä Sak­san tie­lii­ken­ne­jär­jes­tö ADAC:n et­tä Yh­dys­val­tain In­su­ran­ce Ins­ti­tu­te for High­way Sa­fe­tyn tut­ki­mus­ten mu­kaan al­le­a­jo­suo­ja on kui­ten­kin pelk­kä fars­si. Tör­mäys­ti­lan­tees­sa al­le­a­jo­suo­ja an­taa usein pe­rik­si ja hen­ki­lö­au­to työn­tyy kuor­ma-au­ton pe­rä­o­san al­le.

Esi­mer­kik­si ku­van Re­naul­tin ta­pauk­ses­sa au­to on työn­ty­nyt al­le B-pi­la­riin saak­ka.

ADAC on teh­nyt vuo­des­ta 2005 tör­mäys­tes­te­jä ai­hees­ta ja esi­tel­lyt vaih­to­eh­toi­sen rat­kai­sun: pa­rem­pi al­le­a­jo­suo­ja si­jait­see lä­hem­pä­nä kuor­ma-au­ton ta­ka­o­saa, ja on vain 50 sent­ti­met­riä ta­ka­lai­dan si­sä­puo­lel­la. Toi­sin kuin ny­kyi­set, uu­si al­le­a­jo­suo­ja on myös kiin­ni­tet­ty kuor­ma-au­toon tai pe­rä­vau­nuun huo­mat­ta­vas­ti en­tis­tä lu­jem­min.

Au­ton­val­mis­ta­jat ovat val­mii­ta toi­mi­maan, mut­ta os­ta­jat puut­tu­vat tois­tai­sek­si.

Au­to Bild

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liiken­ne­tur­val­lisuus on parantunut

Auto Bild.Uutiset

Opetuslupaopetus on Suomessa laadukasta – liiken­ne­tur­val­lisuus on parantunut

Auto Bild.Uutiset
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Auto Bild.Koeajot

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN