Toyota Corollan kaikki kolme korimallia saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.
Toyota Corolla: Hybridiperheen jatkoksi sedan
Genèvessä keväällä esitelty Corolla Hatchback ja Pariisissa syksyllä ensimmäistä kertaa nähty Corolla Touring Sports saavat joukon jatkeeksi sedanin.
Toyota Corollan 12. sukupolvi on nyt kolmen korimallin vahvuinen. Uusi sukupolvi jatkaa sitä mitä aiemmilla on saavutettu: maailmanlaajuisesti Corollaa on myyty vuonna 1966 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen 46 miljoonaa.
Uusi Corolla-perhe on suunniteltu täyttämään erilaisia käyttötarpeita: Hatchback soveltuu niin nuorille kuin vanhemmille pariskunnille, monikäyttöinen Touring Sports tarjoaa tilaa perheiden elämään ja harrastuksiin, kun taas Sedan tarjoaa tinkimättömän porrasperäistä tyyliä erinomaisella mukavuudella.
Erottuvaa muotokieltä
TNGA-pohjarakenne (GA-C -kokoluokka) tuo myös Corollan sedan-malliin niitä ominaisuuksia, mitä TNGA-malleilta on totuttu odottamaan.
Keulan ja perän muotokieli eroaa hivenen Hatchback- ja Touring Sports -korimallien vastaavista ja antaa arvokkaan yleisilmeen.
Edessä Toyotan tuttua muotokieltä on viety askel eteenpäin suunnan säilyessä samana. Corolla-perheelle ominainen voimakas alasäleikkö vie dynaamisen muodon kylkilinjoille etupuskurin kulmien porrasmaisen muotoilun avulla.
Ohut yläsäleikkö omaa näkyvän kolmiulotteisen designin liittyen terävästi muotoiltuihin ajovaloihin.
Keulan yleisilme korostaa pitävää otetta tiehen. Auton takaosan muotoilu myötäilee keulan toteutusta. Dynaamisen muotoilujäljen omaava puskuri ja takavalot muodostavat kokonaisuuden, mikä jää mieleen.
Sedanin akseliväli uudessa mallissa on sama 2 700 mm kuin Touring Sports -korimallissa. Tämä varmistaa erinomaiset jalkatilat myös takamatkustajille.
Corolla Sedanin premium-elementtejä ovat mm. matkapuhelimen langaton lataus, 7-tuumainen monitoiminäyttö mittaristossa, 8-tuumainen kosketusnäytöllinen tietoviihdekeskus sekä 10-tuumainen HUD-näyttö.
Premium-elementtejä ovat mm. matkapuhelimen langaton lataus, 7-tuumainen monitoiminäyttö mittaristossa, 8-tuumainen kosketusnäytöllinen tietoviihdekeskus sekä 10-tuumainen HUD-näyttö.
TNGA tarjoaa mahdollisuuden tehdä isojakin eroja Corollan kolmen eri korimallin muotoiluun, mutta se tarjoaa myös samat edut kaikkiin: matalan painopisteen, erittäin vääntöjäykän korirakenteen sekä mm. täysin uuden, monivarsituetun taka-akseliston.
Suomeen maalis-huhtikuussa 2019
Corolla Sedania tuodaan Länsi-Eurooppaan kahdella eri voimalinjalla, perinteisellä 1.6-litraisella bensiinimoottorilla sekä monista Toyota-malleista tutulla neljännen sukupolven itselataavalla 1,8-litraiseen moottoriin perustuvalla hybriditekniikalla.
Suomeen tuodaan ainoastaan hybridimalleja.
Hybridi on käyttömukavuutensa lisäksi myös taloudellinen ja vähäpäästöinen: polttoaineen kulutus on yhdistetyssä ajossa 4.3 l/100 km CO2-päästöt vain 98 g/km, kummatkin WLTP-mittaustavalla mitattuina. Arvot ovat alustavia ja vahvistuvat lopullisella tyyppihyväksynnällä.
Kaikki TNGA-mallit omaavat erittäin korkean turvallisuuden niin passiivisella kuin aktiivisella puolella. Corolla Sedanissa on vakiona viimeisimmät Toyota Safety Sense -varusteet.
Toyota Safety Sense -varusteiden uusin sukupolvi sisältää Pre-Collision -järjestelmän, joka tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät, täyden nopeusalueen mukautuvan vakionopeussäätimen, kaistavahdin ohjausavustimella, liikennemerkkien tunnistuksen sekä automaattiset kaukovalot.
Lisäksi Toyota Corollan uuden sukupolven myötä esitellään Lane Trace Assist (LTA) -toiminto, joka nostaa ajamisen pykälää lähemmäs automaattista ajamista.
Yhdessä mukautuvan vakionopeussäätimen kanssa LTA pystyy seuraamaan kaistamerkintöjä ja edellä kulkevaa autoa avustaen kuljettajaa näin turvallisempaan ajamiseen.
Toyota Corolla Sedan valmistetaan jatkossakin Toyotan Turkin tehtaalla (TMMT), kun taas Hatchback sekä Touring Sports tehdään Toyotan Englannin tehtaalla (TMUK).
Toyota Corollan kaikki kolme korimallia saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Estelonin uudet A-sarjalaiset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi