Toyota Corollan kaikki kolme korimallia saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.
Toyota Corolla: Hybridiperheen jatkoksi sedan
Genèvessä keväällä esitelty Corolla Hatchback ja Pariisissa syksyllä ensimmäistä kertaa nähty Corolla Touring Sports saavat joukon jatkeeksi sedanin.
Toyota Corollan 12. sukupolvi on nyt kolmen korimallin vahvuinen. Uusi sukupolvi jatkaa sitä mitä aiemmilla on saavutettu: maailmanlaajuisesti Corollaa on myyty vuonna 1966 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen 46 miljoonaa.
Uusi Corolla-perhe on suunniteltu täyttämään erilaisia käyttötarpeita: Hatchback soveltuu niin nuorille kuin vanhemmille pariskunnille, monikäyttöinen Touring Sports tarjoaa tilaa perheiden elämään ja harrastuksiin, kun taas Sedan tarjoaa tinkimättömän porrasperäistä tyyliä erinomaisella mukavuudella.
Erottuvaa muotokieltä
TNGA-pohjarakenne (GA-C -kokoluokka) tuo myös Corollan sedan-malliin niitä ominaisuuksia, mitä TNGA-malleilta on totuttu odottamaan.
Keulan ja perän muotokieli eroaa hivenen Hatchback- ja Touring Sports -korimallien vastaavista ja antaa arvokkaan yleisilmeen.
Edessä Toyotan tuttua muotokieltä on viety askel eteenpäin suunnan säilyessä samana. Corolla-perheelle ominainen voimakas alasäleikkö vie dynaamisen muodon kylkilinjoille etupuskurin kulmien porrasmaisen muotoilun avulla.
Ohut yläsäleikkö omaa näkyvän kolmiulotteisen designin liittyen terävästi muotoiltuihin ajovaloihin.
Keulan yleisilme korostaa pitävää otetta tiehen. Auton takaosan muotoilu myötäilee keulan toteutusta. Dynaamisen muotoilujäljen omaava puskuri ja takavalot muodostavat kokonaisuuden, mikä jää mieleen.
Sedanin akseliväli uudessa mallissa on sama 2 700 mm kuin Touring Sports -korimallissa. Tämä varmistaa erinomaiset jalkatilat myös takamatkustajille.
Corolla Sedanin premium-elementtejä ovat mm. matkapuhelimen langaton lataus, 7-tuumainen monitoiminäyttö mittaristossa, 8-tuumainen kosketusnäytöllinen tietoviihdekeskus sekä 10-tuumainen HUD-näyttö.
Premium-elementtejä ovat mm. matkapuhelimen langaton lataus, 7-tuumainen monitoiminäyttö mittaristossa, 8-tuumainen kosketusnäytöllinen tietoviihdekeskus sekä 10-tuumainen HUD-näyttö.
TNGA tarjoaa mahdollisuuden tehdä isojakin eroja Corollan kolmen eri korimallin muotoiluun, mutta se tarjoaa myös samat edut kaikkiin: matalan painopisteen, erittäin vääntöjäykän korirakenteen sekä mm. täysin uuden, monivarsituetun taka-akseliston.
Suomeen maalis-huhtikuussa 2019
Corolla Sedania tuodaan Länsi-Eurooppaan kahdella eri voimalinjalla, perinteisellä 1.6-litraisella bensiinimoottorilla sekä monista Toyota-malleista tutulla neljännen sukupolven itselataavalla 1,8-litraiseen moottoriin perustuvalla hybriditekniikalla.
Suomeen tuodaan ainoastaan hybridimalleja.
Hybridi on käyttömukavuutensa lisäksi myös taloudellinen ja vähäpäästöinen: polttoaineen kulutus on yhdistetyssä ajossa 4.3 l/100 km CO2-päästöt vain 98 g/km, kummatkin WLTP-mittaustavalla mitattuina. Arvot ovat alustavia ja vahvistuvat lopullisella tyyppihyväksynnällä.
Kaikki TNGA-mallit omaavat erittäin korkean turvallisuuden niin passiivisella kuin aktiivisella puolella. Corolla Sedanissa on vakiona viimeisimmät Toyota Safety Sense -varusteet.
Toyota Safety Sense -varusteiden uusin sukupolvi sisältää Pre-Collision -järjestelmän, joka tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät, täyden nopeusalueen mukautuvan vakionopeussäätimen, kaistavahdin ohjausavustimella, liikennemerkkien tunnistuksen sekä automaattiset kaukovalot.
Lisäksi Toyota Corollan uuden sukupolven myötä esitellään Lane Trace Assist (LTA) -toiminto, joka nostaa ajamisen pykälää lähemmäs automaattista ajamista.
Yhdessä mukautuvan vakionopeussäätimen kanssa LTA pystyy seuraamaan kaistamerkintöjä ja edellä kulkevaa autoa avustaen kuljettajaa näin turvallisempaan ajamiseen.
Toyota Corolla Sedan valmistetaan jatkossakin Toyotan Turkin tehtaalla (TMMT), kun taas Hatchback sekä Touring Sports tehdään Toyotan Englannin tehtaalla (TMUK).
Toyota Corollan kaikki kolme korimallia saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Budjettilevysoitin Espanjasta
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Epikoret valkoisina
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI