Toyota Corollan kaikki kolme korimallia saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.

Toyota Corollan kaikki kolme korimallia saapuvat Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.

Toyota Corolla: Hybridiperheen jatkoksi sedan

Genèvessä keväällä esitelty Corolla Hatchback ja Pariisissa syksyllä ensimmäistä kertaa nähty Corolla Touring Sports saavat joukon jatkeeksi sedanin.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta Co­rol­lan 12. su­ku­pol­vi on nyt kol­men ko­ri­mal­lin vah­vui­nen. Uu­si su­ku­pol­vi jat­kaa sitä mitä ai­em­mil­la on saa­vu­tet­tu: maa­il­man­laa­jui­ses­ti Co­rol­laa on myy­ty vuon­na 1966 ta­pah­tu­neen en­sie­sit­te­lyn jäl­keen 46 mil­joo­naa.

Uu­si Co­rol­la-per­he on suun­ni­tel­tu täyt­tä­mään eri­lai­sia käyt­tö­tar­pei­ta: Hatch­back so­vel­tuu niin nuo­ril­le kuin van­hem­mil­le pa­ris­kun­nil­le, mo­ni­käyt­töi­nen Tou­ring Sports tar­jo­aa ti­laa per­hei­den elä­mään ja har­ras­tuk­siin, kun taas Se­dan tar­jo­aa tin­ki­mät­tö­män por­ras­pe­räis­tä tyy­liä eri­no­mai­sel­la mu­ka­vuu­del­la.

Erot­tu­vaa muo­to­kiel­tä

TNGA-poh­ja­ra­ken­ne (GA-C -ko­ko­luok­ka) tuo myös Co­rol­lan se­dan-mal­liin nii­tä omi­nai­suuk­sia, mitä TNGA-mal­leil­ta on to­tut­tu odot­ta­maan.

Keu­lan ja pe­rän muo­to­kie­li ero­aa hi­ve­nen Hatch­back- ja Tou­ring Sports -ko­ri­mal­lien vas­taa­vis­ta ja an­taa ar­vok­kaan ylei­sil­meen.

Edes­sä To­yo­tan tut­tua muo­to­kiel­tä on vie­ty as­kel eteen­päin suun­nan säi­ly­es­sä sa­ma­na. Co­rol­la-per­heel­le omi­nai­nen voi­ma­kas ala­sä­leik­kö vie dy­naa­mi­sen muo­don kyl­ki­lin­joil­le etu­pus­ku­rin kul­mien por­ras­mai­sen muo­toi­lun avul­la.

Ohut ylä­sä­leik­kö omaa nä­ky­vän kol­miu­lot­tei­sen de­sig­nin liit­ty­en te­rä­väs­ti muo­toil­tui­hin ajo­va­loi­hin.

Keu­lan ylei­sil­me ko­ros­taa pi­tä­vää otet­ta tie­hen. Au­ton ta­ka­o­san muo­toi­lu myö­täi­lee keu­lan to­teu­tus­ta. Dy­naa­mi­sen muo­toi­lu­jäl­jen omaa­va pus­ku­ri ja ta­ka­va­lot muo­dos­ta­vat ko­ko­nai­suu­den, mikä jää mie­leen.

Se­da­nin ak­se­li­vä­li uu­des­sa mal­lis­sa on sama 2 700 mm kuin Tou­ring Sports -ko­ri­mal­lis­sa. Tämä var­mis­taa eri­no­mai­set jal­ka­ti­lat myös ta­ka­mat­kus­ta­jil­le.

Corolla Sedanin premium-elementtejä ovat mm. matkapuhelimen langaton lataus, 7-tuumainen monitoiminäyttö mittaristossa, 8-tuumainen kosketusnäytöllinen tietoviihdekeskus sekä 10-tuumainen HUD-näyttö.

Corolla Sedanin premium-elementtejä ovat mm. matkapuhelimen langaton lataus, 7-tuumainen monitoiminäyttö mittaristossa, 8-tuumainen kosketusnäytöllinen tietoviihdekeskus sekä 10-tuumainen HUD-näyttö.

Pre­mium-ele­ment­te­jä ovat mm. mat­ka­pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus, 7-tuu­mai­nen mo­ni­toi­mi­näyt­tö mit­ta­ris­tos­sa, 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näy­töl­li­nen tie­to­viih­de­kes­kus sekä 10-tuu­mai­nen HUD-näyt­tö.

TNGA tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den teh­dä iso­ja­kin ero­ja Co­rol­lan kol­men eri ko­ri­mal­lin muo­toi­luun, mut­ta se tar­jo­aa myös sa­mat edut kaik­kiin: ma­ta­lan pai­no­pis­teen, erit­täin vään­tö­jäy­kän ko­ri­ra­ken­teen sekä mm. täy­sin uu­den, mo­ni­var­si­tu­e­tun taka-ak­se­lis­ton.

Suo­meen maa­lis-huh­ti­kuus­sa 2019

Co­rol­la Se­da­nia tuo­daan Län­si-Eu­roop­paan kah­del­la eri voi­ma­lin­jal­la, pe­rin­tei­sel­lä 1.6-lit­rai­sel­la ben­sii­ni­moot­to­ril­la sekä mo­nis­ta To­yo­ta-mal­leis­ta tu­tul­la nel­jän­nen su­ku­pol­ven it­se­la­taa­val­la 1,8-lit­rai­seen moot­to­riin pe­rus­tu­val­la hyb­ri­di­tek­nii­kal­la.

Suo­meen tuo­daan ai­no­as­taan hyb­ri­di­mal­le­ja.

Hyb­ri­di on käyt­tö­mu­ka­vuu­ten­sa li­säk­si myös ta­lou­del­li­nen ja vä­hä­pääs­töi­nen: polt­to­ai­neen ku­lu­tus on yh­dis­te­tys­sä ajos­sa 4.3 l/100 km CO2-pääs­töt vain 98 g/km, kum­mat­kin WLTP-mit­taus­ta­val­la mi­tat­tui­na. Ar­vot ovat alus­ta­via ja vah­vis­tu­vat lo­pul­li­sel­la tyyp­pi­hy­väk­syn­näl­lä.

Kaik­ki TNGA-mal­lit omaa­vat erit­täin kor­ke­an tur­val­li­suu­den niin pas­sii­vi­sel­la kuin ak­tii­vi­sel­la puo­lel­la. Co­rol­la Se­da­nis­sa on va­ki­o­na vii­mei­sim­mät To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -va­rus­teet.

To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -va­rus­tei­den uu­sin su­ku­pol­vi si­säl­tää Pre-Col­li­si­on -jär­jes­tel­män, joka tun­nis­taa ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät, täy­den no­peu­sa­lu­een mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men, kais­ta­vah­din oh­jau­sa­vus­ti­mel­la, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tuk­sen sekä au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot.

Li­säk­si To­yo­ta Co­rol­lan uu­den su­ku­pol­ven myö­tä esi­tel­lään Lane Trace As­sist (LTA) -toi­min­to, joka nos­taa aja­mi­sen py­kä­lää lä­hem­mäs au­to­maat­tis­ta aja­mis­ta.

Yh­des­sä mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peus­sää­ti­men kans­sa LTA pys­tyy seu­raa­maan kais­ta­mer­kin­tö­jä ja edel­lä kul­ke­vaa au­toa avus­ta­en kul­jet­ta­jaa näin tur­val­li­sem­paan aja­mi­seen.

To­yo­ta Co­rol­la Se­dan val­mis­te­taan jat­kos­sa­kin To­yo­tan Tur­kin teh­taal­la (TMMT), kun taas Hatch­back sekä Tou­ring Sports teh­dään To­yo­tan Eng­lan­nin teh­taal­la (TMUK).

To­yo­ta Co­rol­lan kaik­ki kol­me ko­ri­mal­lia saa­pu­vat Suo­meen maa­lis-huh­ti­kuus­sa 2019.

 

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN