Toyota Proace EV: Täyssähköisen pakettiauton ennakkomyynti käynnistyy

Toyota Proace EV -mallisto käsittää Suomessa kaksi koripituutta, Compact- ja L2-pituudet, jotka ovat aina viisiovisia ja varustettu ikkunallisilla takapariovilla.

Auto Bild.Uutiset

Akus­ton koko on va­lit­ta­vis­sa L2-ko­ri­pi­tuu­den yh­tey­des­sä 50 kWh:n ja 75 kWh:n vä­lil­lä. Com­pact-ko­ri­mal­li on ai­na va­rus­tet­tu 50 kWh -akus­tol­la. Säh­kö­moot­to­rin mak­si­mi­te­ho on 100 kW ja mak­si­mi­vään­tö 260 Nm. Huip­pu­no­peus on ra­joi­tet­tu säh­köi­ses­ti 130 km/h -lu­ke­maan.

WLTP-tes­ti­syk­lil­lä mi­tat­tu­na nor­maa­li akus­to mah­dol­lis­taa 230 km:n toi­min­ta­sä­teen ja isom­pi akus­to 330 km:n toi­min­ta­sä­teen.

To­yo­tan te­ke­mien tut­ki­mus­ten mu­kaan tyy­pil­li­nen päi­vit­täi­nen ajo­suo­ri­te Eu­roo­pas­sa tä­män tyyp­pi­sil­lä pa­ket­ti­au­toil­la on kes­ki­mää­rin 45 km, jo­ten useim­pien Pro­a­ce EV -käyt­tä­jien ei tar­vit­se la­da­ta au­to­aan päi­vit­täin.

Kuor­ma­ti­lan koko vas­taa polt­to­moot­to­ri­mal­le­ja

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to on si­joi­tet­tu ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le, jo­ten kuor­ma­ti­lan koko tai käy­tet­tä­vyys ei kär­si lain­kaan ver­rat­tu­na polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­siin si­sar­mal­lei­hin. Akus­ton si­joi­tus ma­dal­taa myös ajo­neu­von pai­no­pis­tet­tä vai­kut­ta­en po­si­tii­vi­ses­ti ajo­neu­von ajet­ta­vuu­teen.

Kuor­ma­ti­lan ti­la­vuus on Com­pact-ko­ri­mal­lis­sa 4,6 m3 ja 6,1 m3 L2-ko­ri­mal­lis­sa. Kan­ta­vuus vaih­te­lee 1 000 - 1 275 kg:n vä­lil­lä ja ve­to­mas­sa jar­rul­li­sel­le pe­rä­vau­nul­le on ai­na 1 000 kg.

Käy­tet­tä­es­sä 100 kW:n pi­ka­la­tau­sa­se­maa voi­daan au­ton nor­maa­li, 50 kWh:n akus­to la­da­ta tyh­jäs­tä 80 % va­raus­ta­soon noin 30 mi­nuu­tis­sa, ja isom­pi 78 kWh:n vas­taa­va la­tau­sai­ka on noin 45 mi­nuut­tia.

Muu­al­ta kuin pi­ka­la­tau­sa­se­mis­ta la­dat­ta­es­sa apu­na on au­ton si­säi­nen 11 kW AC-la­tu­ri. Yh­des­tä vai­hees­ta la­dat­ta­es­sa la­tau­sa­jat vaih­te­le­vat akun koon mu­kaan n. 7,5 - 11,5 tun­nin vä­lil­lä, kol­mes­ta vai­hees­ta la­dat­ta­es­sa n. 5 - 7 tun­nin vä­lil­lä.

Te­ho­kas la­tauk­sen­hal­lin­ta mah­dol­lis­taa akus­ton pit­kän käyt­töi­än ja käyt­tö­o­mi­nai­suuk­sien säi­ly­mi­sen.

En­sim­mäi­set au­tot Suo­meen maa­lis­kuus­sa 2021

To­yo­ta Pro­a­ce EV -mal­lin kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu si­säl­tää mm. ko­rin­vä­ri­set pus­ku­rit sekä oven­kah­vat, au­to­maat­ti-il­mas­toin­nin, avai­met­to­man si­sään­käyn­nin ja käyn­nis­tyk­sen, py­sä­köin­ti­tut­kan sekä pe­ruu­tus­ka­me­ran ja 7” kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­te­tun me­di­a­kes­kuk­sen.

Li­sä­va­rus­tei­nen Tek­no­lo­gia-pa­ket­ti si­säl­tää kart­ta­na­vi­goin­nin, To­yo­ta Sa­fe­ty Sen­se -tur­va­va­rus­teet (ml. PCS-au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus, kais­ta­vah­ti, lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus sekä au­to­maat­ti­set kau­ko­va­lot) sekä akus­ti­ses­ti eris­te­tyn tuu­li­la­sin ja HUD-tuu­li­la­si­näy­tön.

To­yo­ta Pro­a­ce EV -mal­lin hin­nat al­ka­vat 46 881 eu­ros­ta (Pro­a­ce EV Com­pact 50 kWh 5-ovi­nen).

En­sim­mäi­set au­tot ovat Suo­mes­sa maa­lis­kuus­sa 2021.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU