Kuva bipolaarisesta akkukennosta

Kuva bipolaarisesta akkukennosta

Toyota

Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua

Nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvien akkujen ominaisuuksiin kuuluvat korkeampi teho, pitempi toimintamatka, lyhyempi latausaika, sekä alhaisemmat tuotan­to­kus­tan­nukset.

Auto Bild.Uutiset

Kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­ti­sen akun lä­pi­mur­to on siir­ty­mäs­sä ke­hi­tys­työs­tä sar­ja­tuo­tan­toon. Yh­te­nä eri­tyis­ke­hi­tys­koh­tee­na on ak­ku­pa­ke­tin kor­keus ja sen vai­ku­tus ajo­kan­ta­maan.

To­yo­ta Mo­tor Cor­po­ra­ti­on jul­kis­ti, et­tä hil­jat­tain toi­min­tan­sa aloit­ta­neen BEV-teh­taan myö­tä en­sim­mäis­ten uu­den su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­to­jen tuo­tan­to al­kaa vuon­na 2026.

Seu­raa­van su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­to­ja ei ai­no­as­taan suun­ni­tel­la ja val­mis­te­ta eri ta­val­la kuin ai­em­min.

Avai­na­se­mas­sa on ak­ku­tek­no­lo­gia, jon­ka mo­ni­muo­toi­suut­ta hyö­dyn­tä­mäl­lä voi­daan vas­ta­ta To­yo­tan asi­ak­kai­den hy­vin­kin eri­lai­siin käyt­tö­tar­pei­siin ja odo­tuk­siin.

Alus­sa mai­ni­tun ta­pah­tu­man yh­tey­des­sä pi­de­tys­sä “Let’s Chan­ge the Fu­tu­re of Cars” -ti­lai­suu­des­sa, jon­ka nimi kään­tyy eh­kä par­hai­ten muo­toon “Muu­tam­me au­to­jen tu­le­vai­suut­ta”, ker­rot­tiin seu­raa­van su­ku­pol­ven ak­ku­tek­no­lo­gi­as­ta en­sim­mäi­siä mie­len­kiin­toi­sia tie­don­jy­vä­siä.

Ta­ke­ro Kato (Pre­si­dent, To­yo­ta BEV Fac­to­ry) esit­te­li tu­le­vai­suu­den suun­ta­vii­vois­ta mm. sen, et­tä en­sim­mäi­set seu­raa­van su­ku­pol­ven To­yo­tan täys­säh­kö­au­tot saa­pu­vat mark­ki­noil­le vuon­na 2026.

Li­säk­si odo­te­taan, et­tä vuon­na 2030 To­yo­ta myy glo­baa­lil­la ta­sol­la 3,5 mil­joo­naa täys­säh­köis­tä ajo­neu­voa. Näis­tä 1,7 mil­joo­naa au­toa edus­ta­vat seu­raa­van su­ku­pol­ven mal­le­ja.

Kato al­le­vii­va­si myös ak­ku­tek­no­lo­gi­an ke­hi­tyk­sen mah­dol­lis­ta­maa mo­ni­muo­tois­ta ak­ku­tar­jon­taa. Näi­den avul­la To­yo­ta pys­tyy vas­taa­maan eri­no­mai­ses­ti eri­lais­ten asi­ak­kai­den eri­lai­siin käyt­tö­tar­pei­siin.

“Me tar­vit­sem­me usei­ta eri­lai­sia ak­ku­vaih­to­eh­to­ja, ai­van ku­ten ai­em­min on tar­vit­tu eri­lai­sia moot­to­ri­vaih­to­eh­to­ja polt­to­moot­to­ri­au­tois­sa. On tär­ke­ää, et­tä voim­me tar­jo­ta ak­ku­rat­kai­su­ja, jot­ka so­pi­vat täy­del­li­ses­ti sekä laa­jaan mal­lis­toon et­tä eri­lai­sil­le asi­ak­kail­le”, täh­den­si Kato.

To­yo­ta esit­te­li nel­jä eri­lais­ta seu­raa­van su­ku­pol­ven, erit­täin­kin ke­hi­tyk­sen aal­lon­har­jal­la rat­sas­ta­vaa ak­ku­tyyp­piä sekä nes­te­mäis­tä et­tä kiin­te­ää elekt­ro­lyyt­tiä käyt­tä­vi­nä ver­si­oi­na.

Sa­mal­la ker­rot­tiin kah­des­ta seu­raa­vas­ta as­ke­lees­ta kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­tis­ten ak­ku­jen suh­teen.

Pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky nes­te­mäis­tä elekt­ro­lyyt­tiä si­säl­tä­vis­tä akuis­ta

Alan eh­do­ton stan­dar­di ajo­neu­vo­so­vel­luk­sis­sa on täl­lä het­kel­lä nes­te­mäis­tä elekt­ro­lyyt­tiä si­säl­tä­vä kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku.

Nii­tä kan­nat­taa ke­hit­tää, ja nii­tä ke­hi­te­tään To­yo­tal­la edel­leen, jot­ta nii­den ener­gi­a­si­säl­tö, tuo­tan­to­kus­tan­nuk­set sekä la­taus­no­peu­det pa­ran­tu­vat.

Ke­hi­tys­työ kes­kit­tyy kol­meen eri suun­taan: Suo­ri­tus­ky­kyi­seen, edul­li­seen sekä erit­täin kor­ke­aan suo­ri­tus­ky­kyyn.

1. Suo­ri­tus­ky­kyi­nen [Li­tiu­mi­o­ni]

Seu­raa­van su­ku­pol­ven täys­säh­kö­au­to­jen esit­te­lyn yh­tey­des­sä vuon­na 2026 tul­laan nä­ke­mään suo­ri­tus­ky­kyyn täh­tää­vä li­tiu­mi­o­ni-ak­ku, joka kas­vat­taa ajo­neu­von ajo­kan­ta­man yli 800 ki­lo­met­riin yh­des­sä pa­ran­tu­neen ae­ro­dy­na­mii­kan sekä ajo­neu­von alen­tu­neen oma­mas­san myö­tä.

Sen li­säk­si tä­män akun omi­nai­suuk­siin kuu­lu­vat muun mu­as­sa:

• 20 % al­hai­sem­pi tuo­tan­to­kus­tan­nus (ver­rat­tu­na ny­kyi­seen To­yo­ta bZ4X -mal­liin)

• DC-pi­ka­la­taus 20 mi­nuut­tiin tai al­le (SOC 10 – 80 %)

2. Edul­li­nen [Li­tium­rau­ta­fos­faat­ti]

To­yo­ta ke­hit­tää kor­ke­a­laa­tuis­ta, edul­lis­ta ak­ku­tek­no­lo­gi­aa, joka tu­kee täys­säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mis­tä tar­jo­a­mal­la usei­den vaih­to­eh­to­jen li­säk­si edul­li­sen han­kin­ta­hin­nan.

Ak­ku pe­rus­tuu voi­mak­kaas­ti bi­po­laa­ri­seen ak­ku­tek­no­lo­gi­aan, jon­ka käyt­töä To­yo­ta on tes­tan­nut jo pit­kään it­se­la­taa­vien hyb­ri­di­mal­lien nik­ke­li­me­tal­li­hyd­ri­di-akuis­sa (NiMH).

Täs­sä akus­sa hyö­dyn­ne­tään edul­lis­ta li­tium­rau­ta­fos­faat­tia (Li­Fe­Po).

Edul­li­sen mal­lin tie­to­ja:

• 20 % li­säys ajo­kan­ta­maan (ver­rat­tu­na ny­kyi­seen To­yo­ta bZ4X -mal­liin)

• 40 % al­hai­sem­pi tuo­tan­to­kus­tan­nus (ver­rat­tu­na ny­kyi­seen To­yo­ta bZ4X -mal­liin)

• DC-pi­ka­la­taus 30 mi­nuut­tiin tai al­le (SOC 10 – 80 %)

• Tuo­tan­non aloi­tus: 2026 – 2027

Kuva Toyotan akkuteknologian kehityksen tiekartasta

Kuva Toyotan akkuteknologian kehityksen tiekartasta

Toyota

3. Erit­täin kor­kea suo­ri­tus­ky­ky [Li­tiu­mi­o­ni]

Kol­mas ke­hi­tys­suun­ta on erit­täin kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn ak­ku, joka yh­dis­tää bi­po­laa­ri­sen ken­no­ra­ken­teen pit­käl­le ke­hi­tet­tyyn li­tiu­mi­o­ni-ra­ken­tee­seen sekä ke­hit­ty­nee­seen nik­ke­li­ka­to­diin.

Lop­pu­tu­lok­se­na voi­daan näh­dä ak­ku, joka yh­des­sä pa­ran­tu­neen ae­ro­dy­na­mii­kan sekä alen­tu­neen ajo­neu­von oma­mas­san myö­tä nos­taa ajo­kan­ta­man yli 1 000 ki­lo­met­riin.

Erit­täin kor­ke­an suo­ri­tus­ky­vyn akun tie­to­ja:

• 10 % al­hai­sem­pi tuo­tan­to­kus­tan­nus ver­rat­tu­na suo­ri­tus­ky­kyi­sen akun tuo­tan­to­kus­tan­nuk­seen

• DC-pi­ka­la­taus 20 mi­nuut­tiin tai al­le (SOC = 10 – 80 %)

• Tuo­tan­non aloi­tus: 2027-28

Lä­pi­mur­to kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­ti­ses­sä ak­ku­tek­no­lo­gi­as­sa [Li­tiu­mi­o­ni]

Pit­kään en­nus­tet­tu ja odo­tet­tu muu­tos täys­säh­kö­au­to­jen ak­ku­tek­no­lo­gi­as­sa on ta­pah­tu­mas­sa, sil­lä To­yo­ta on teh­nyt tek­no­lo­gi­sen lä­pi­mur­ron kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­tis­ten li­tiu­mi­o­ni­ak­ku­jen kes­tä­vyy­des­sä.

To­yo­tan kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­ti­sis­sä akuis­sa mah­dol­lis­ta­vat io­nien no­pe­am­man liik­keen, ei­vät­kä akun ole niin herk­kiä kor­keil­le jän­nit­teil­le tai läm­pö­ti­loil­le.

Nämä omi­nai­suu­det kään­ty­vät asi­ak­kaan eduk­si erit­täin hy­vä­nä la­taus­no­peu­te­na sekä akun an­to­te­ho­na kuin myös akun ener­gi­a­ti­hey­des­sä, eli sii­nä, kuin­ka pal­jon ak­ku voi ko­koon­sa näh­den an­taa te­hoa ulos.

Ko­li­kon kään­tö­puo­le­na on tä­hän as­ti ol­lut odo­tet­ta­vis­sa ole­van käyt­töi­än ly­hyys.

To­yo­ta on löy­tä­nyt tä­hän haas­tee­seen rat­kai­sun, ja suun­ta on­kin nyt koh­ti kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­tis­ten ak­ku­jen sar­ja­tuo­tan­non aloit­ta­mis­ta.

Ta­voit­tee­na on tar­jo­ta ak­ku­tek­no­lo­gi­aa mark­ki­noil­le vuo­des­ta 2027–2028 al­ka­en.

Alun pe­rin it­se­la­taa­viin hyb­ri­dei­hin suun­na­tun ak­ku­tek­no­lo­gi­an koh­teek­si ovat siis nyt va­li­koi­tu­neet To­yo­tan seu­raa­van su­ku­pol­ven täys­säh­kö­mal­lit.

To­yo­tan kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­ti­set akut tu­le­vat tar­jo­a­maan:

• 20 % li­säyk­sen ajo­kan­ta­maan ver­rat­tu­na suo­ri­tus­ky­kyi­seen ak­kuun (n. 1 000 km)

• DC-pi­ka­la­tauk­sen 10 mi­nuut­tiin tai al­le (SOC = 10 – 80 %)

Kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­ti­sen akun jat­ko­ke­hi­tys

To­yo­tan aloit­ta­ma ke­hi­tys­han­ke täh­tää kiin­te­äe­lekt­ro­lyyt­ti­seen ak­kuun, jon­ka ajo­kan­ta­ma oli­si 50 % suu­rem­pi seu­raa­van su­ku­pol­ven suo­ri­tus­ky­kyi­seen ak­kuun ver­rat­tu­na.

Ak­ku­pa­ke­tin kor­keu­den vai­ku­tus au­ton toi­min­ta­mat­kaan

Ae­ro­dy­na­mii­kan roo­li on luon­nol­li­ses­ti mer­kit­tä­vä kaik­kien ajo­neu­vo­jen toi­min­ta­mat­kan kan­nal­ta.

Näin ol­len on pel­käs­tään luon­nol­lis­ta, et­tä myös täys­säh­köi­sil­lä voi­ma­lin­joil­la va­rus­tet­tu­jen ajo­neu­vo­jen il­man­vas­tus­ker­toi­miin (Cd) kiin­ni­te­tään eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

To­yo­ta ajat­te­lee kui­ten­kin ke­hi­tys­työs­sään as­kel­ta pi­dem­mäl­le kes­kit­ty­en CdA-ar­voon (au­ton ot­sa­pin­ta-ala ker­rot­tu­na il­man­vas­tus­ker­toi­mel­la), kos­ka se ker­too suo­raan au­ton koh­taa­mas­ta ajo­vas­tuk­ses­ta ja si­ten vai­ku­tuk­sen ajo­kan­ta­maan.

Aja­tus­mal­lin kes­ki­ös­sä täys­säh­kö­au­tois­sa on ak­ku­pa­ke­tin kor­keus, mikä tyy­pil­li­ses­ti ko­rin al­le si­joi­tet­tu­na kom­po­nent­ti­na nos­taa lat­ti­aa kor­ke­am­mal­le.

Tämä li­sää luon­nol­li­ses­ti ajo­neu­von ko­ko­nais­kor­keut­ta ja li­sää si­ten ot­sa­pin­ta-alaa vä­hen­tä­en si­ten käy­tet­tä­vis­sä ole­vaa toi­min­ta­mat­kaa.

Mi­kä­li akun kor­keut­ta voi­daan ma­dal­taa, se sal­lii sil­loin au­ton ko­ko­nais­kor­keu­den ma­dal­ta­mi­sen, jol­loin CdA-ar­vo pie­ne­nee ja toi­min­ta­mat­ka kas­vaa.

Näin ol­len To­yo­ta ke­hit­tää tu­le­vis­ta akuis­taan ai­em­paa ma­ta­lam­pia.

To­yo­ta bZ4X -mal­lin ak­ku­pa­ke­tin kor­keus on noin 150 mm. Seu­raa­van su­ku­pol­ven ak­ku­pa­ket­tien suun­nit­te­lus­sa täh­dä­tään noin 120 mm ta­sol­le, ja jopa 100 mm kor­keus on suun­nit­te­lun kes­ki­ös­sä, kun ta­voit­tee­na on tuot­taa ak­ku ma­ta­liin, ur­hei­lul­li­siin mal­lei­hin.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN