Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Upouusi Lamborghini Huracán STO: Sarjassaan kovin katulaillinen tykki!
Huracán STO on tähän mennessä radikaalein Huracán-versio, johon sisältyy monia hienouksia.
Aiemmin nopeinta viittaa piti Lamborghini Huracán Performante, mutta nyt on upouuden Lamborghini Huracán STO:n vuoro – malli on brändin toistaiseksi rankin katulaillinen versio!
Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.
Tässä STO:n keskeisiä piirteitä:
• Lamborghini Huracán STO on käytännössä katulaillinen Super Trofeo
• STO-lyhenne muodostuu sanoista Super Trofeo Omologata (kadulle luokiteltu Super Trofeo)
• Moottorina on tuttu vapaasti hengittävä V10, joka tuottaa tehoa 640 hv ja vääntöä 565 Nm
• STO on takavetoinen
• Kiihtyvyys 0-100 km/h on vain 3,0 sekuntia ja huippunopeus on 310 km/h
• STO:n kori on valmistetu 75-prosenttisesti hiilikuidusta
• Omamassa on 1339 kiloa
• STO:ssa on uudenlaiset CCM-R -jarrulevyt
• Saatavilla Saksan markkinoilla keväällä 2021
• Hinta Saksassa on alkaen 296 800 euroa
Lyhenne STO tarkoittaa yhtä kuin Super Trofeo Omologata, eli vapaasti käännettynä katulaillinen Super Trofeo. Uusi malli on siis tähän mennessä rajuin kilvitetty Huracán, jonka kehittämisestä vastasi osittain Lamborghinin moottoriurheiluosasto Squadra Corse.
Erityismuotoillun konepeiton alla on tuttu 5,2-litrainen vapaasti hengittävä V10, joka tuottaa 640 hevosvoimaa.
Näin ollen Lamborghini Huracán STO on täsmälleen yhtä tehokas kuin Lamborghini Huracán Performante sekä Lamborghini Huracán Evo.
Mitä vääntömomenttiin tulee, niin Huracán STO:n 565 Nm maksimivääntö on hieman alhaisempi verrattuna edellä mainittuihin kahteen malliin, joista kummankin moottori tuottaa 600 Nm väännön.
Säädettävä takasiiveke vaikuttaa omalta osaltaan 53 prosenttia suurempaan maaefektiin verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Vääntö on kuitenkin vain toinen puoli totuutta, koska Huracán STO:ssa ei painoteta yksinomaan suoritudskykyä, vaan kokonaispakettia – ja se vaikuttaa jo paperilla vaikuttavalta.
Toisin kuin vuonna 2016 lanseerattu Performante, jolla tekaistiin samana vuonna Nürburgringin Nordschleifella kierrosaika 6:52.01, ei Huracán STO ole nelivetoinen, vaan takavetoinen.
Samalla sen omamassa on kuitenkin vain 1339 kiloa, mikä on 43 kiloa Performntea vähemmän. Siihen vaikuttaa esimerkiksi se, että Huracàn STO:n korista 75 prosenttia on valmistettu hiilikuidusta.
Säädettävä takasiiveke
Heti ensi silmäyksellä ja jopa ilman näyttävää esittelyauton sini-/oranssia maalipintaa käy selväksi, että kyseessä on kaikkea muuta kuin tavanomainen Lamborghini Huracán.
Lamborghini Huracán STO:n keula on muotoiltu huomattavasti muita Lamborghini Huracáneja aggressiivisemmaksi. Etupelti, lokasuojat ja puskurit on valmistettu yhdestä osasta – etupelti avautuu 1960-luvun Lamborghini Miuran tavoin ”vastapäivään”.
Mutta muutoksia ei tehty yksinomaan keulaan, vaan takalokasuojissa on NACA-tyyliset ratahenkiset ilmanottoaukot.
©Automobili Lamborghini S.p.A
Takaosan konepellissä on integroitu, varta vasten Huracán STO:hon suunniteltu suojalevy ja takana on niin ikään ”hainkidukset”, jollaisia ei ole yhdessäkään toisessa katulaillisessa Huracán-versiossa.
Yhdessä säädettävän takasiivekkeen kanssa muutokset tuottavat 53 prosenttia enemmän maaefektiä verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.
Myöskään Lamborghini Huracán STO:n ohjaamossa ei sorruta kompromisseihin, vaan sielläkin avainsanana on kevytrakenteisuus.
Ovipaneelit ja lattiamatot on valmistettu hiilikuidusta, kun puolestaan turvakehikko on erityisvahvaa titaaniseosta.
Lisäksi matkustamossa on hiilikuituiset kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt. Version kilpaluonteen korostamiseksi on etupellin alla tila kypärää varten.
Tuntuvasti tehokkaammat jarrut
Koska uusi malli on ominaisuuksiltaan suunnattu radalle, Lamborghinilla muokattiin vapaasti hengittävää 5,2-litrausta V10-moottoria.
Lisäksi kaksoiskytkinvaihteiston vaihtoaikoja nopeutettiin entisestään. Mahdollisimman täsmällisen ohjautuvuuden varmistamiseksi Huracán STO:ssa on myös taka-akseliston ohjaus, ja jarruiksi valittiin entistäkin tehokkaammat Brembo-levyjarrut.
Uudet CCM-R -jarrulevyt aikaansaavat jopa 25 prosenttia enemmän jarrutustehoa verrattuna ”tavanomaisiin” hiilikuitu-keraamisiin levyihin.
Lamborghinin mukaan jarrutusmatka 100-0 km/h luonnistuu äärimmäisen lyhyellä 30,0 metrin matkalla. Ja vaikka versio on takavetoinen, se kiihtyy nollasta sataan 3,0 sekunnissa (vrt. nelivetoinen Performante 2,9 sekuntia).
STO:ssa on kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Ainoastaan huippunopeuden osalta Lamborghini Huracán STO jää 310 km/h lukemineen Performantelle, joka kykenee kuittaamaan 325 km/h. Sitä vastoin STO:ssa on kolme uuta ajotilaa: STO (katukäyttö), Trofeo (ratakäyttö) sekä Pioggia (sadekeli).
Maksaa Keski-Euroopassa alkaen vajaat 300 000 euroa
Ensimmäiset asiakastoimitukset Saksassa tapahtuvat keväällä 2021, ja alkaen-hinnaksi ilmoitetaan Saksassa 296 800 euroa. Vertailun vuoksi kesällä 2017 julkistettu vastaavan tehoinen Lamborghini Huracán Performante maksoi tuolloin 232 098 euroa.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: Automobili Lamborghini S.p.A.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.
Mercedes-Benz AG – Communications
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
Ford Transit Custom on saatavana etu- ja takavetoisena joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Mallistoon kuuluu nyt myös odotettu AWD-neliveto, joka on aina automaattivaihteinen.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Suomen kauneimmaksi valittu koti Kajaanissa entisen kirjastotalon ullakolla: "Huomasimme sattumalta, että kaupunki myy vanhoja kiinteistöjään"
Majorityn uusi all-in-one-laite
EISA AWARDS 2023–2024
Klassikkolevysoitin Musical Fidelityltä
Trianglelta uusi kaiutinjalka
Brystonilta moderni esivahvistin
Pro-Ject EVO- ja EVO Premium -äänivarret
Vintagehenkinen Yamaha
ByPiasin Pia Erlundilla on pala Mallorcaa Suomen Rivieralla – Hangossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Opel Kadett C: Uskoisitko, että se täytti jo 50 vuotta...?
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild 12/2023 on kaupoissa
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Suomen kauneimmaksi valittu koti Kajaanissa entisen kirjastotalon ullakolla: "Huomasimme sattumalta, että kaupunki myy vanhoja kiinteistöjään"
Majorityn uusi all-in-one-laite
EISA AWARDS 2023–2024
Klassikkolevysoitin Musical Fidelityltä
Trianglelta uusi kaiutinjalka
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Batur: Kehitysohjelma on valmis
Tällainen oli sähköisen liikenteen alkutaival Suomessa – astara Finlandin tekninen kouluttaja Rami Vähävirta on nähnyt autoilun sähköistymisen
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Citroën ë-C4: Uudistettu mallisto saa uuden voimalinjan sekä enemmän toimintamatkaa – samalla hinnat pysyvät ennallaan
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Viidennen sukupolven Renault Clio: Tarkempi ohjaustuntuma ja paremmat pintamateriaalit
astaralle Nissanin maahantuonti Puolassa
Renault Scenic E-Tech electric: Luotiin täysin uusiksi
LUETUIMMAT
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Auto Bild Palvelu 1 -ostotutkimus: Asiakkaiden tarpeiden ja odotusten huomioiminen on haastavaa
Volkswagen ID.7: Täyssähköautolle luvataan jopa 617 km toimintamatkaa
Waulis: Mullistava suomalainen moottorikeksintö
Toyotan akkuteknologia: Tulossa kolme uutta nestemäiseen elektrolyyttiin perustuvaa akkua
Volkswagen Touareg uudistui: Suomessa myyntiin kaksi ladattavaa hybridiversiota
Volkswagen Passat Variant: Uudessa sukupolvessa kaksi ladattavaa hybridiä
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition: Pistokeladattava erikoisversio saapui Suomeen
Tekoäly: Onko automyyjän ammatti kuoleva ala?
Korealainen SsangYong muutti nimekseen KGM: Mallistossa on jatkossa ainoastaan sähköautoja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN