Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Upouusi Lamborghini Huracán STO: Sarjassaan kovin katulaillinen tykki!
Huracán STO on tähän mennessä radikaalein Huracán-versio, johon sisältyy monia hienouksia.
Aiemmin nopeinta viittaa piti Lamborghini Huracán Performante, mutta nyt on upouuden Lamborghini Huracán STO:n vuoro – malli on brändin toistaiseksi rankin katulaillinen versio!
Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.
Tässä STO:n keskeisiä piirteitä:
• Lamborghini Huracán STO on käytännössä katulaillinen Super Trofeo
• STO-lyhenne muodostuu sanoista Super Trofeo Omologata (kadulle luokiteltu Super Trofeo)
• Moottorina on tuttu vapaasti hengittävä V10, joka tuottaa tehoa 640 hv ja vääntöä 565 Nm
• STO on takavetoinen
• Kiihtyvyys 0-100 km/h on vain 3,0 sekuntia ja huippunopeus on 310 km/h
• STO:n kori on valmistetu 75-prosenttisesti hiilikuidusta
• Omamassa on 1339 kiloa
• STO:ssa on uudenlaiset CCM-R -jarrulevyt
• Saatavilla Saksan markkinoilla keväällä 2021
• Hinta Saksassa on alkaen 296 800 euroa
Lyhenne STO tarkoittaa yhtä kuin Super Trofeo Omologata, eli vapaasti käännettynä katulaillinen Super Trofeo. Uusi malli on siis tähän mennessä rajuin kilvitetty Huracán, jonka kehittämisestä vastasi osittain Lamborghinin moottoriurheiluosasto Squadra Corse.
Erityismuotoillun konepeiton alla on tuttu 5,2-litrainen vapaasti hengittävä V10, joka tuottaa 640 hevosvoimaa.
Näin ollen Lamborghini Huracán STO on täsmälleen yhtä tehokas kuin Lamborghini Huracán Performante sekä Lamborghini Huracán Evo.
Mitä vääntömomenttiin tulee, niin Huracán STO:n 565 Nm maksimivääntö on hieman alhaisempi verrattuna edellä mainittuihin kahteen malliin, joista kummankin moottori tuottaa 600 Nm väännön.
Säädettävä takasiiveke vaikuttaa omalta osaltaan 53 prosenttia suurempaan maaefektiin verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Vääntö on kuitenkin vain toinen puoli totuutta, koska Huracán STO:ssa ei painoteta yksinomaan suoritudskykyä, vaan kokonaispakettia – ja se vaikuttaa jo paperilla vaikuttavalta.
Toisin kuin vuonna 2016 lanseerattu Performante, jolla tekaistiin samana vuonna Nürburgringin Nordschleifella kierrosaika 6:52.01, ei Huracán STO ole nelivetoinen, vaan takavetoinen.
Samalla sen omamassa on kuitenkin vain 1339 kiloa, mikä on 43 kiloa Performntea vähemmän. Siihen vaikuttaa esimerkiksi se, että Huracàn STO:n korista 75 prosenttia on valmistettu hiilikuidusta.
Säädettävä takasiiveke
Heti ensi silmäyksellä ja jopa ilman näyttävää esittelyauton sini-/oranssia maalipintaa käy selväksi, että kyseessä on kaikkea muuta kuin tavanomainen Lamborghini Huracán.
Lamborghini Huracán STO:n keula on muotoiltu huomattavasti muita Lamborghini Huracáneja aggressiivisemmaksi. Etupelti, lokasuojat ja puskurit on valmistettu yhdestä osasta – etupelti avautuu 1960-luvun Lamborghini Miuran tavoin ”vastapäivään”.
Mutta muutoksia ei tehty yksinomaan keulaan, vaan takalokasuojissa on NACA-tyyliset ratahenkiset ilmanottoaukot.
©Automobili Lamborghini S.p.A
Takaosan konepellissä on integroitu, varta vasten Huracán STO:hon suunniteltu suojalevy ja takana on niin ikään ”hainkidukset”, jollaisia ei ole yhdessäkään toisessa katulaillisessa Huracán-versiossa.
Yhdessä säädettävän takasiivekkeen kanssa muutokset tuottavat 53 prosenttia enemmän maaefektiä verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.
Myöskään Lamborghini Huracán STO:n ohjaamossa ei sorruta kompromisseihin, vaan sielläkin avainsanana on kevytrakenteisuus.
Ovipaneelit ja lattiamatot on valmistettu hiilikuidusta, kun puolestaan turvakehikko on erityisvahvaa titaaniseosta.
Lisäksi matkustamossa on hiilikuituiset kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt. Version kilpaluonteen korostamiseksi on etupellin alla tila kypärää varten.
Tuntuvasti tehokkaammat jarrut
Koska uusi malli on ominaisuuksiltaan suunnattu radalle, Lamborghinilla muokattiin vapaasti hengittävää 5,2-litrausta V10-moottoria.
Lisäksi kaksoiskytkinvaihteiston vaihtoaikoja nopeutettiin entisestään. Mahdollisimman täsmällisen ohjautuvuuden varmistamiseksi Huracán STO:ssa on myös taka-akseliston ohjaus, ja jarruiksi valittiin entistäkin tehokkaammat Brembo-levyjarrut.
Uudet CCM-R -jarrulevyt aikaansaavat jopa 25 prosenttia enemmän jarrutustehoa verrattuna ”tavanomaisiin” hiilikuitu-keraamisiin levyihin.
Lamborghinin mukaan jarrutusmatka 100-0 km/h luonnistuu äärimmäisen lyhyellä 30,0 metrin matkalla. Ja vaikka versio on takavetoinen, se kiihtyy nollasta sataan 3,0 sekunnissa (vrt. nelivetoinen Performante 2,9 sekuntia).
STO:ssa on kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Ainoastaan huippunopeuden osalta Lamborghini Huracán STO jää 310 km/h lukemineen Performantelle, joka kykenee kuittaamaan 325 km/h. Sitä vastoin STO:ssa on kolme uuta ajotilaa: STO (katukäyttö), Trofeo (ratakäyttö) sekä Pioggia (sadekeli).
Maksaa Keski-Euroopassa alkaen vajaat 300 000 euroa
Ensimmäiset asiakastoimitukset Saksassa tapahtuvat keväällä 2021, ja alkaen-hinnaksi ilmoitetaan Saksassa 296 800 euroa. Vertailun vuoksi kesällä 2017 julkistettu vastaavan tehoinen Lamborghini Huracán Performante maksoi tuolloin 232 098 euroa.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: Automobili Lamborghini S.p.A.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Nyt on kova uutinen
Hybridivahvistin digitoituu
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Puolalaista nostalgiaa
Musical Fidelityltä mm/mc-levysoitinesivahvistin
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Putkilaitteita vuonomieheltä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI