Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.

Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.

©Automobili Lamborghini S.p.A.

Upouusi Lamborghini Huracán STO: Sarjassaan kovin katulaillinen tykki!

Huracán STO on tähän mennessä radikaalein Huracán-versio, johon sisältyy monia hienouksia.

Auto Bild.Superautot

Ai­em­min no­pein­ta viit­taa piti Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­te, mut­ta nyt on upou­u­den Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:n vuo­ro – mal­li on brän­din tois­tai­sek­si ran­kin ka­tu­lail­li­nen ver­sio!

Uu­des­sa Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:ssa on usei­ta kil­pa­ra­doil­ta am­men­net­tu­ja omi­nai­suuk­sia, ja sen suo­ri­na esi­ku­vi­na pal­ve­le­vat Lam­borg­hi­ni Hu­racán Su­per Tro­feo Evo, sekä Lam­borg­hi­ni Hu­racán GT3 Evo.

Täs­sä STO:n kes­kei­siä piir­tei­tä:

• Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO on käy­tän­nös­sä ka­tu­lail­li­nen Su­per Tro­feo

• STO-ly­hen­ne muo­dos­tuu sa­nois­ta Su­per Tro­feo Omo­lo­ga­ta (ka­dul­le luo­ki­tel­tu Su­per Tro­feo)

• Moot­to­ri­na on tut­tu va­paas­ti hen­git­tä­vä V10, joka tuot­taa te­hoa 640 hv ja vään­töä 565 Nm

• STO on ta­ka­ve­toi­nen

• Kiih­ty­vyys 0-100 km/h on vain 3,0 se­kun­tia ja huip­pu­no­peus on 310 km/h

• STO:n kori on val­mis­te­tu 75-pro­sent­ti­ses­ti hii­li­kui­dus­ta

• Oma­mas­sa on 1339 ki­loa

• STO:ssa on uu­den­lai­set CCM-R -jar­ru­le­vyt

• Saa­ta­vil­la Sak­san mark­ki­noil­la ke­vääl­lä 2021

• Hin­ta Sak­sas­sa on al­ka­en 296 800 eu­roa

Ly­hen­ne STO tar­koit­taa yh­tä kuin Su­per Tro­feo Omo­lo­ga­ta, eli va­paas­ti kään­net­ty­nä ka­tu­lail­li­nen Su­per Tro­feo. Uu­si mal­li on siis tä­hän men­nes­sä ra­juin kil­vi­tet­ty Hu­racán, jon­ka ke­hit­tä­mi­ses­tä vas­ta­si osit­tain Lam­borg­hi­nin moot­to­riur­hei­luo­sas­to Squ­ad­ra Cor­se.

Eri­tyis­muo­toil­lun ko­ne­pei­ton al­la on tut­tu 5,2-lit­rai­nen va­paas­ti hen­git­tä­vä V10, joka tuot­taa 640 he­vos­voi­maa.

Näin ol­len Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO on täs­mäl­leen yh­tä te­ho­kas kuin Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­te sekä Lam­borg­hi­ni Hu­racán Evo.

Mitä vään­tö­mo­ment­tiin tu­lee, niin Hu­racán STO:n 565 Nm mak­si­mi­vään­tö on hie­man al­hai­sem­pi ver­rat­tu­na edel­lä mai­nit­tui­hin kah­teen mal­liin, jois­ta kum­man­kin moot­to­ri tuot­taa 600 Nm vään­nön.

Säädettävä takasiiveke vaikuttaa omalta osaltaan 53 prosenttia suurempaan maaefektiin verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.

Säädettävä takasiiveke vaikuttaa omalta osaltaan 53 prosenttia suurempaan maaefektiin verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.

©Automobili Lamborghini S.p.A.

Vään­tö on kui­ten­kin vain toi­nen puo­li to­tuut­ta, kos­ka Hu­racán STO:ssa ei pai­no­te­ta yk­si­no­maan suo­ri­tuds­ky­kyä, vaan ko­ko­nais­pa­ket­tia – ja se vai­kut­taa jo pa­pe­ril­la vai­kut­ta­val­ta.

Toi­sin kuin vuon­na 2016 lan­see­rat­tu Per­for­man­te, jol­la te­kais­tiin sa­ma­na vuon­na Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la kier­ro­sai­ka 6:52.01, ei Hu­racán STO ole ne­li­ve­toi­nen, vaan ta­ka­ve­toi­nen.

Sa­mal­la sen oma­mas­sa on kui­ten­kin vain 1339 ki­loa, mikä on 43 ki­loa Per­formn­tea vä­hem­män. Sii­hen vai­kut­taa esi­mer­kik­si se, et­tä Hu­racàn STO:n ko­ris­ta 75 pro­sent­tia on val­mis­tet­tu hii­li­kui­dus­ta.

Sää­det­tä­vä ta­ka­sii­ve­ke

Heti en­si sil­mäyk­sel­lä ja jopa il­man näyt­tä­vää esit­te­ly­au­ton sini-/orans­sia maa­li­pin­taa käy sel­väk­si, et­tä ky­sees­sä on kaik­kea muu­ta kuin ta­va­no­mai­nen Lam­borg­hi­ni Hu­racán.

Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:n keu­la on muo­toil­tu huo­mat­ta­vas­ti mui­ta Lam­borg­hi­ni Hu­racá­ne­ja ag­g­res­sii­vi­sem­mak­si. Etu­pel­ti, lo­ka­suo­jat ja pus­ku­rit on val­mis­tet­tu yh­des­tä osas­ta – etu­pel­ti avau­tuu 1960-lu­vun Lam­borg­hi­ni Miu­ran ta­voin ”vas­ta­päi­vään”.

Mut­ta muu­tok­sia ei teh­ty yk­si­no­maan keu­laan, vaan ta­ka­lo­ka­suo­jis­sa on NACA-tyy­li­set ra­ta­hen­ki­set il­ma­not­to­au­kot.

©Automobili Lamborghini S.p.A

Ta­ka­o­san ko­ne­pel­lis­sä on in­teg­roi­tu, var­ta vas­ten Hu­racán STO:hon suun­ni­tel­tu suo­ja­le­vy ja ta­ka­na on niin ikään ”hain­ki­duk­set”, jol­lai­sia ei ole yh­des­sä­kään toi­ses­sa ka­tu­lail­li­ses­sa Hu­racán-ver­si­os­sa.

Yh­des­sä sää­det­tä­vän ta­ka­sii­vek­keen kans­sa muu­tok­set tuot­ta­vat 53 pro­sent­tia enem­män maa­e­fek­tiä ver­rat­tu­na Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­teen.

Myös­kään Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:n oh­jaa­mos­sa ei sor­ru­ta komp­ro­mis­sei­hin, vaan siel­lä­kin avain­sa­na­na on ke­vyt­ra­ken­tei­suus.

Ovi­pa­nee­lit ja lat­ti­a­ma­tot on val­mis­tet­tu hii­li­kui­dus­ta, kun puo­les­taan tur­va­ke­hik­ko on eri­tyis­vah­vaa ti­taa­ni­se­os­ta.

Li­säk­si mat­kus­ta­mos­sa on hii­li­kui­tui­set kup­pi-is­tui­met ja nel­jän pis­teen tur­va­vyöt. Ver­si­on kil­pa­luon­teen ko­ros­ta­mi­sek­si on etu­pel­lin al­la tila ky­pä­rää var­ten.

Tun­tu­vas­ti te­hok­kaam­mat jar­rut

Kos­ka uu­si mal­li on omi­nai­suuk­sil­taan suun­nat­tu ra­dal­le, Lam­borg­hi­nil­la muo­kat­tiin va­paas­ti hen­git­tä­vää 5,2-lit­raus­ta V10-moot­to­ria.

Li­säk­si kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton vaih­to­ai­ko­ja no­peu­tet­tiin en­ti­ses­tään. Mah­dol­li­sim­man täs­mäl­li­sen oh­jau­tu­vuu­den var­mis­ta­mi­sek­si Hu­racán STO:ssa on myös taka-ak­se­lis­ton oh­jaus, ja jar­ruik­si va­lit­tiin en­tis­tä­kin te­hok­kaam­mat Brem­bo-le­vy­jar­rut.

Uu­det CCM-R -jar­ru­le­vyt ai­kaan­saa­vat jopa 25 pro­sent­tia enem­män jar­ru­tus­te­hoa ver­rat­tu­na ”ta­va­no­mai­siin” hii­li­kui­tu-ke­raa­mi­siin le­vyi­hin.

Lam­borg­hi­nin mu­kaan jar­ru­tus­mat­ka 100-0 km/h luon­nis­tuu ää­rim­mäi­sen ly­hy­el­lä 30,0 met­rin mat­kal­la. Ja vaik­ka ver­sio on ta­ka­ve­toi­nen, se kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 3,0 se­kun­nis­sa (vrt. ne­li­ve­toi­nen Per­for­man­te 2,9 se­kun­tia).

STO:ssa on kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt.

STO:ssa on kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt.

©Automobili Lamborghini S.p.A.

Ai­no­as­taan huip­pu­no­peu­den osal­ta Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO jää 310 km/h lu­ke­mi­neen Per­for­man­tel­le, joka ky­ke­nee kuit­taa­maan 325 km/h. Sitä vas­toin STO:ssa on kol­me uu­ta ajo­ti­laa: STO (ka­tu­käyt­tö), Tro­feo (ra­ta­käyt­tö) sekä Pi­og­gia (sa­de­ke­li).

Mak­saa Kes­ki-Eu­roo­pas­sa al­ka­en va­jaat 300 000 eu­roa

En­sim­mäi­set asi­a­kas­toi­mi­tuk­set Sak­sas­sa ta­pah­tu­vat ke­vääl­lä 2021, ja al­ka­en-hin­nak­si il­moi­te­taan Sak­sas­sa 296 800 eu­roa. Ver­tai­lun vuok­si ke­säl­lä 2017 jul­kis­tet­tu vas­taa­van te­hoi­nen Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­te mak­soi tuol­loin 232 098 eu­roa.

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Au­to­mo­bi­li Lam­borg­hi­ni S.p.A.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN