Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Upouusi Lamborghini Huracán STO: Sarjassaan kovin katulaillinen tykki!
Huracán STO on tähän mennessä radikaalein Huracán-versio, johon sisältyy monia hienouksia.
Aiemmin nopeinta viittaa piti Lamborghini Huracán Performante, mutta nyt on upouuden Lamborghini Huracán STO:n vuoro – malli on brändin toistaiseksi rankin katulaillinen versio!
Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.
Tässä STO:n keskeisiä piirteitä:
• Lamborghini Huracán STO on käytännössä katulaillinen Super Trofeo
• STO-lyhenne muodostuu sanoista Super Trofeo Omologata (kadulle luokiteltu Super Trofeo)
• Moottorina on tuttu vapaasti hengittävä V10, joka tuottaa tehoa 640 hv ja vääntöä 565 Nm
• STO on takavetoinen
• Kiihtyvyys 0-100 km/h on vain 3,0 sekuntia ja huippunopeus on 310 km/h
• STO:n kori on valmistetu 75-prosenttisesti hiilikuidusta
• Omamassa on 1339 kiloa
• STO:ssa on uudenlaiset CCM-R -jarrulevyt
• Saatavilla Saksan markkinoilla keväällä 2021
• Hinta Saksassa on alkaen 296 800 euroa
Lyhenne STO tarkoittaa yhtä kuin Super Trofeo Omologata, eli vapaasti käännettynä katulaillinen Super Trofeo. Uusi malli on siis tähän mennessä rajuin kilvitetty Huracán, jonka kehittämisestä vastasi osittain Lamborghinin moottoriurheiluosasto Squadra Corse.
Erityismuotoillun konepeiton alla on tuttu 5,2-litrainen vapaasti hengittävä V10, joka tuottaa 640 hevosvoimaa.
Näin ollen Lamborghini Huracán STO on täsmälleen yhtä tehokas kuin Lamborghini Huracán Performante sekä Lamborghini Huracán Evo.
Mitä vääntömomenttiin tulee, niin Huracán STO:n 565 Nm maksimivääntö on hieman alhaisempi verrattuna edellä mainittuihin kahteen malliin, joista kummankin moottori tuottaa 600 Nm väännön.
Säädettävä takasiiveke vaikuttaa omalta osaltaan 53 prosenttia suurempaan maaefektiin verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Vääntö on kuitenkin vain toinen puoli totuutta, koska Huracán STO:ssa ei painoteta yksinomaan suoritudskykyä, vaan kokonaispakettia – ja se vaikuttaa jo paperilla vaikuttavalta.
Toisin kuin vuonna 2016 lanseerattu Performante, jolla tekaistiin samana vuonna Nürburgringin Nordschleifella kierrosaika 6:52.01, ei Huracán STO ole nelivetoinen, vaan takavetoinen.
Samalla sen omamassa on kuitenkin vain 1339 kiloa, mikä on 43 kiloa Performntea vähemmän. Siihen vaikuttaa esimerkiksi se, että Huracàn STO:n korista 75 prosenttia on valmistettu hiilikuidusta.
Säädettävä takasiiveke
Heti ensi silmäyksellä ja jopa ilman näyttävää esittelyauton sini-/oranssia maalipintaa käy selväksi, että kyseessä on kaikkea muuta kuin tavanomainen Lamborghini Huracán.
Lamborghini Huracán STO:n keula on muotoiltu huomattavasti muita Lamborghini Huracáneja aggressiivisemmaksi. Etupelti, lokasuojat ja puskurit on valmistettu yhdestä osasta – etupelti avautuu 1960-luvun Lamborghini Miuran tavoin ”vastapäivään”.
Mutta muutoksia ei tehty yksinomaan keulaan, vaan takalokasuojissa on NACA-tyyliset ratahenkiset ilmanottoaukot.
©Automobili Lamborghini S.p.A
Takaosan konepellissä on integroitu, varta vasten Huracán STO:hon suunniteltu suojalevy ja takana on niin ikään ”hainkidukset”, jollaisia ei ole yhdessäkään toisessa katulaillisessa Huracán-versiossa.
Yhdessä säädettävän takasiivekkeen kanssa muutokset tuottavat 53 prosenttia enemmän maaefektiä verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.
Myöskään Lamborghini Huracán STO:n ohjaamossa ei sorruta kompromisseihin, vaan sielläkin avainsanana on kevytrakenteisuus.
Ovipaneelit ja lattiamatot on valmistettu hiilikuidusta, kun puolestaan turvakehikko on erityisvahvaa titaaniseosta.
Lisäksi matkustamossa on hiilikuituiset kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt. Version kilpaluonteen korostamiseksi on etupellin alla tila kypärää varten.
Tuntuvasti tehokkaammat jarrut
Koska uusi malli on ominaisuuksiltaan suunnattu radalle, Lamborghinilla muokattiin vapaasti hengittävää 5,2-litrausta V10-moottoria.
Lisäksi kaksoiskytkinvaihteiston vaihtoaikoja nopeutettiin entisestään. Mahdollisimman täsmällisen ohjautuvuuden varmistamiseksi Huracán STO:ssa on myös taka-akseliston ohjaus, ja jarruiksi valittiin entistäkin tehokkaammat Brembo-levyjarrut.
Uudet CCM-R -jarrulevyt aikaansaavat jopa 25 prosenttia enemmän jarrutustehoa verrattuna ”tavanomaisiin” hiilikuitu-keraamisiin levyihin.
Lamborghinin mukaan jarrutusmatka 100-0 km/h luonnistuu äärimmäisen lyhyellä 30,0 metrin matkalla. Ja vaikka versio on takavetoinen, se kiihtyy nollasta sataan 3,0 sekunnissa (vrt. nelivetoinen Performante 2,9 sekuntia).
STO:ssa on kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt.
©Automobili Lamborghini S.p.A.
Ainoastaan huippunopeuden osalta Lamborghini Huracán STO jää 310 km/h lukemineen Performantelle, joka kykenee kuittaamaan 325 km/h. Sitä vastoin STO:ssa on kolme uuta ajotilaa: STO (katukäyttö), Trofeo (ratakäyttö) sekä Pioggia (sadekeli).
Maksaa Keski-Euroopassa alkaen vajaat 300 000 euroa
Ensimmäiset asiakastoimitukset Saksassa tapahtuvat keväällä 2021, ja alkaen-hinnaksi ilmoitetaan Saksassa 296 800 euroa. Vertailun vuoksi kesällä 2017 julkistettu vastaavan tehoinen Lamborghini Huracán Performante maksoi tuolloin 232 098 euroa.
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen Kuvat: Automobili Lamborghini S.p.A.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.
Suzuki
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Klipschorn ja La Scala go active
Serblin & Sonin vahvistimet
Aequo Audion nanokaiuttimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa
Kia EV3 voitti arvostetun muotoilupalkinnon
World Car Awards: Volvo EX90 on voittanut World Luxury Car -palkinnon
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi