Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.

Uudessa Lamborghini Huracán STO:ssa on useita kilparadoilta ammennettuja ominaisuuksia, ja sen suorina esikuvina palvelevat Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo, sekä Lamborghini Huracán GT3 Evo.

©Automobili Lamborghini S.p.A.

Upouusi Lamborghini Huracán STO: Sarjassaan kovin katulaillinen tykki!

Huracán STO on tähän mennessä radikaalein Huracán-versio, johon sisältyy monia hienouksia.

Auto Bild.Superautot

Ai­em­min no­pein­ta viit­taa piti Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­te, mut­ta nyt on upou­u­den Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:n vuo­ro – mal­li on brän­din tois­tai­sek­si ran­kin ka­tu­lail­li­nen ver­sio!

Uu­des­sa Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:ssa on usei­ta kil­pa­ra­doil­ta am­men­net­tu­ja omi­nai­suuk­sia, ja sen suo­ri­na esi­ku­vi­na pal­ve­le­vat Lam­borg­hi­ni Hu­racán Su­per Tro­feo Evo, sekä Lam­borg­hi­ni Hu­racán GT3 Evo.

Täs­sä STO:n kes­kei­siä piir­tei­tä:

• Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO on käy­tän­nös­sä ka­tu­lail­li­nen Su­per Tro­feo

• STO-ly­hen­ne muo­dos­tuu sa­nois­ta Su­per Tro­feo Omo­lo­ga­ta (ka­dul­le luo­ki­tel­tu Su­per Tro­feo)

• Moot­to­ri­na on tut­tu va­paas­ti hen­git­tä­vä V10, joka tuot­taa te­hoa 640 hv ja vään­töä 565 Nm

• STO on ta­ka­ve­toi­nen

• Kiih­ty­vyys 0-100 km/h on vain 3,0 se­kun­tia ja huip­pu­no­peus on 310 km/h

• STO:n kori on val­mis­te­tu 75-pro­sent­ti­ses­ti hii­li­kui­dus­ta

• Oma­mas­sa on 1339 ki­loa

• STO:ssa on uu­den­lai­set CCM-R -jar­ru­le­vyt

• Saa­ta­vil­la Sak­san mark­ki­noil­la ke­vääl­lä 2021

• Hin­ta Sak­sas­sa on al­ka­en 296 800 eu­roa

Ly­hen­ne STO tar­koit­taa yh­tä kuin Su­per Tro­feo Omo­lo­ga­ta, eli va­paas­ti kään­net­ty­nä ka­tu­lail­li­nen Su­per Tro­feo. Uu­si mal­li on siis tä­hän men­nes­sä ra­juin kil­vi­tet­ty Hu­racán, jon­ka ke­hit­tä­mi­ses­tä vas­ta­si osit­tain Lam­borg­hi­nin moot­to­riur­hei­luo­sas­to Squ­ad­ra Cor­se.

Eri­tyis­muo­toil­lun ko­ne­pei­ton al­la on tut­tu 5,2-lit­rai­nen va­paas­ti hen­git­tä­vä V10, joka tuot­taa 640 he­vos­voi­maa.

Näin ol­len Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO on täs­mäl­leen yh­tä te­ho­kas kuin Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­te sekä Lam­borg­hi­ni Hu­racán Evo.

Mitä vään­tö­mo­ment­tiin tu­lee, niin Hu­racán STO:n 565 Nm mak­si­mi­vään­tö on hie­man al­hai­sem­pi ver­rat­tu­na edel­lä mai­nit­tui­hin kah­teen mal­liin, jois­ta kum­man­kin moot­to­ri tuot­taa 600 Nm vään­nön.

Säädettävä takasiiveke vaikuttaa omalta osaltaan 53 prosenttia suurempaan maaefektiin verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.

Säädettävä takasiiveke vaikuttaa omalta osaltaan 53 prosenttia suurempaan maaefektiin verrattuna Lamborghini Huracán Performanteen.

©Automobili Lamborghini S.p.A.

Vään­tö on kui­ten­kin vain toi­nen puo­li to­tuut­ta, kos­ka Hu­racán STO:ssa ei pai­no­te­ta yk­si­no­maan suo­ri­tuds­ky­kyä, vaan ko­ko­nais­pa­ket­tia – ja se vai­kut­taa jo pa­pe­ril­la vai­kut­ta­val­ta.

Toi­sin kuin vuon­na 2016 lan­see­rat­tu Per­for­man­te, jol­la te­kais­tiin sa­ma­na vuon­na Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la kier­ro­sai­ka 6:52.01, ei Hu­racán STO ole ne­li­ve­toi­nen, vaan ta­ka­ve­toi­nen.

Sa­mal­la sen oma­mas­sa on kui­ten­kin vain 1339 ki­loa, mikä on 43 ki­loa Per­formn­tea vä­hem­män. Sii­hen vai­kut­taa esi­mer­kik­si se, et­tä Hu­racàn STO:n ko­ris­ta 75 pro­sent­tia on val­mis­tet­tu hii­li­kui­dus­ta.

Sää­det­tä­vä ta­ka­sii­ve­ke

Heti en­si sil­mäyk­sel­lä ja jopa il­man näyt­tä­vää esit­te­ly­au­ton sini-/orans­sia maa­li­pin­taa käy sel­väk­si, et­tä ky­sees­sä on kaik­kea muu­ta kuin ta­va­no­mai­nen Lam­borg­hi­ni Hu­racán.

Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:n keu­la on muo­toil­tu huo­mat­ta­vas­ti mui­ta Lam­borg­hi­ni Hu­racá­ne­ja ag­g­res­sii­vi­sem­mak­si. Etu­pel­ti, lo­ka­suo­jat ja pus­ku­rit on val­mis­tet­tu yh­des­tä osas­ta – etu­pel­ti avau­tuu 1960-lu­vun Lam­borg­hi­ni Miu­ran ta­voin ”vas­ta­päi­vään”.

Mut­ta muu­tok­sia ei teh­ty yk­si­no­maan keu­laan, vaan ta­ka­lo­ka­suo­jis­sa on NACA-tyy­li­set ra­ta­hen­ki­set il­ma­not­to­au­kot.

©Automobili Lamborghini S.p.A

Ta­ka­o­san ko­ne­pel­lis­sä on in­teg­roi­tu, var­ta vas­ten Hu­racán STO:hon suun­ni­tel­tu suo­ja­le­vy ja ta­ka­na on niin ikään ”hain­ki­duk­set”, jol­lai­sia ei ole yh­des­sä­kään toi­ses­sa ka­tu­lail­li­ses­sa Hu­racán-ver­si­os­sa.

Yh­des­sä sää­det­tä­vän ta­ka­sii­vek­keen kans­sa muu­tok­set tuot­ta­vat 53 pro­sent­tia enem­män maa­e­fek­tiä ver­rat­tu­na Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­teen.

Myös­kään Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO:n oh­jaa­mos­sa ei sor­ru­ta komp­ro­mis­sei­hin, vaan siel­lä­kin avain­sa­na­na on ke­vyt­ra­ken­tei­suus.

Ovi­pa­nee­lit ja lat­ti­a­ma­tot on val­mis­tet­tu hii­li­kui­dus­ta, kun puo­les­taan tur­va­ke­hik­ko on eri­tyis­vah­vaa ti­taa­ni­se­os­ta.

Li­säk­si mat­kus­ta­mos­sa on hii­li­kui­tui­set kup­pi-is­tui­met ja nel­jän pis­teen tur­va­vyöt. Ver­si­on kil­pa­luon­teen ko­ros­ta­mi­sek­si on etu­pel­lin al­la tila ky­pä­rää var­ten.

Tun­tu­vas­ti te­hok­kaam­mat jar­rut

Kos­ka uu­si mal­li on omi­nai­suuk­sil­taan suun­nat­tu ra­dal­le, Lam­borg­hi­nil­la muo­kat­tiin va­paas­ti hen­git­tä­vää 5,2-lit­raus­ta V10-moot­to­ria.

Li­säk­si kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton vaih­to­ai­ko­ja no­peu­tet­tiin en­ti­ses­tään. Mah­dol­li­sim­man täs­mäl­li­sen oh­jau­tu­vuu­den var­mis­ta­mi­sek­si Hu­racán STO:ssa on myös taka-ak­se­lis­ton oh­jaus, ja jar­ruik­si va­lit­tiin en­tis­tä­kin te­hok­kaam­mat Brem­bo-le­vy­jar­rut.

Uu­det CCM-R -jar­ru­le­vyt ai­kaan­saa­vat jopa 25 pro­sent­tia enem­män jar­ru­tus­te­hoa ver­rat­tu­na ”ta­va­no­mai­siin” hii­li­kui­tu-ke­raa­mi­siin le­vyi­hin.

Lam­borg­hi­nin mu­kaan jar­ru­tus­mat­ka 100-0 km/h luon­nis­tuu ää­rim­mäi­sen ly­hy­el­lä 30,0 met­rin mat­kal­la. Ja vaik­ka ver­sio on ta­ka­ve­toi­nen, se kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 3,0 se­kun­nis­sa (vrt. ne­li­ve­toi­nen Per­for­man­te 2,9 se­kun­tia).

STO:ssa on kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt.

STO:ssa on kuppi-istuimet ja neljän pisteen turvavyöt.

©Automobili Lamborghini S.p.A.

Ai­no­as­taan huip­pu­no­peu­den osal­ta Lam­borg­hi­ni Hu­racán STO jää 310 km/h lu­ke­mi­neen Per­for­man­tel­le, joka ky­ke­nee kuit­taa­maan 325 km/h. Sitä vas­toin STO:ssa on kol­me uu­ta ajo­ti­laa: STO (ka­tu­käyt­tö), Tro­feo (ra­ta­käyt­tö) sekä Pi­og­gia (sa­de­ke­li).

Mak­saa Kes­ki-Eu­roo­pas­sa al­ka­en va­jaat 300 000 eu­roa

En­sim­mäi­set asi­a­kas­toi­mi­tuk­set Sak­sas­sa ta­pah­tu­vat ke­vääl­lä 2021, ja al­ka­en-hin­nak­si il­moi­te­taan Sak­sas­sa 296 800 eu­roa. Ver­tai­lun vuok­si ke­säl­lä 2017 jul­kis­tet­tu vas­taa­van te­hoi­nen Lam­borg­hi­ni Hu­racán Per­for­man­te mak­soi tuol­loin 232 098 eu­roa.

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Au­to­mo­bi­li Lam­borg­hi­ni S.p.A.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN