1 004 100 kilometriä on vasta alkusoittoa, koska tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä tähdätään seuraavaksi 1 500 000 kilometrin rajaan.
Usko tai älä: Tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä on ajettu jo yli miljoona kilometriä – siinä on edelleen alkuperäinen moottori, männät, jakoketju ja tehtaan akku!
Tosi kuin vesi: jutuntekohetkellä Mercedes-Benz E 200 CDI:n matkamittarissa oli 1 004 100 km. Ja seuraavana etappina on puolitoista miljoonaa kilometriä!
Voitaneen siis aiheellisesti todeta tämän Mercedes-Benz E 200 CDI:n olevan melkoinen ”ikiliikkuja”. Uskomattominta ei kuitenkaan ole yli miljoona ajokilometriä, vaan se, että autossa on tehtaan turbodiesel ja kaiken kukkuraksi alkuperäinen akku!
Tämä Mercedes-Benz vaikuttaa ikiliikkujalta! Vaikka nykyaikaisilla autoilla on usein kestämättömän maine, tämä E-sarjalainen on ollut ajossa Euroopassa yli 17 vuoden ajan, ja nyt se on ylittänyt miljoonan kilometrin rajapyykin.
Marraskuussa 2003 omistaja, Jibbo Rosenboom, osti Mercedes-Benz E 200 CDI -autonsa uutena Stuttgartissa. 2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm.
Näillä eväin Mercedes-Benz ei ole raketti, mutta se on riittävän väkevä jopa perävaunun vetämiseen. Vuodesta 2004 Rosenboom on ollut tien päällä W211-sarjalaisen kanssa useammin kuin monet taksinkuljettajat.
Vuotuinen kilometrimäärä on noin 60 000 km ympäri Eurooppaa, toisinaan perävaunun kanssa.
2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm. Öljyt ja öljynsuodatin vaihdetaan 20 000 km välein.
Vuosien mittaan E-sarjalainen on kerännyt kilometrejä yhtä luotettavasti kuin sveitsiläinen kello.
Rosenboom jopa ylpeänä ilmoittaa, ettei hänen tarvitse tarkistaa Mercedes-Benziään ennen lomalle lähtöä: riittää kun astuu autoon ja lähtee ajamaan. Autoyksilö vie luotettavasti määränpäähän.
Öljynvaihto 20 000 kilometrin välein
Rosenboom on tarkka vain huoltotoimiin liittyen. Moottoriöljy ja öljynsuodatin vaihdetaan 15 000-20 000 kilometrin välein, mikä tarkoittaa kolmesta neljään kertaa vuodessa.
Säännöllinen huolto näyttää olevan eduksi sukupolvelle 211, koska 17 vuoden jälkeen se on tosiasiallisesti murtanut miljoonan kilometrin rajan.
Etäisyys vastaa kahtakymmentä viittä maailmanympärimatkaa.
Mercedes-Benz E 200 CDI:n miljoonan kilometrin virstanpylvästä vietettiin tietysti asianmukaisesti - pikkutiellä, kuten asiaan kuuluu. Mutta hieman ennen miljoonan kilometrin määränpäätä koettiin pieni pettymys: digitaalinen matkamittari ei näet siirry rajapyykin yli, vaan se jumittuu itsepäisesti 999 999 kilometriin.
Myöskään Mercedes-Benzillä ei kyetä auttamaan; insinöörit eivät ilmeisesti odottaneet omistajan todellakin ajavan moista taivalta.
Jibbo Rosenboom tietää kuitenkin, miten pitää toimia: hän käyttää yksinkertaisesti matkalaskuria ja tietää tarkalleen, kuinka paljon kilometrejä hänen E 200 CDI:hinsä on oikeasti kertynyt. Nykyinen kilometrimäärä jutuntekohetkellä oli 1 004 100 kilometriä.
Alkuperäinen moottori
Tarinan todella uskomattomiin yksityiskohtiin lukeutuu se, että tässä Mercedes-Benzissä on edelleen tehtaan alkuperäinen moottori. Sitä ei siis ole koskaan vaihdettu, eikä originaalikonetta ole edes avattu.
Toisin sanoen, tässä E 200 CDI:ssä on edelleen alkuperäinen jakoketju, alkuperäinen sylinterikannen tiiviste, alkuperäiset venttiilit, alkuperäiset männät ja alkuperäiset sylinterit.
Auton omistaja Jibbo Rosenboom ja Mercedes-Benz E 200 CDI, jonka hän osti marraskuussa 2003 uutena.
Rosenboomin mukaan 211-sukupolven yksilö ei kuluta öljyä öljynvaihtojen välillä, ja sen keskikulutus on 5,8 l/100 km dieseliä. Jopa pakoputkisto ja akku ovat edelleen ne samat komponentit, jotka asennettiin W211:een marraskuussa 2003!
Onko E-sarjalainen siis selvittänyt miljoona kilometriä ilman pienintäkään ongelmaa? Ei sentään aivan!
Jarrujen ja renkaiden kaltaisten osien lisäksi jouduttiin myös suorittamaan ”outo” korjaus. Noin 650 000 kilometrin kohdalla Mercedes-Benzin keulatähti katkesi.
Omistaja Rosenboom suhtautui asiaan huumorilla ja asensi uuden tähden. Puolen miljoonan kilometrin jälkeen uutta ovat myös vaihdenuppi ja tuulilasi.
Myös virta-avain jouduttiin uusimaan, koska alkuperäiset avaimet olivat liian kuluneet.
850 000 kilometrin jälkeen vaihteisto alkoi oireilla
Suurin kustannustekijä oli kuitenkin vaihteiston uusiminen. Viisinopeuksinen automaattivaihteisto lakkasi toimimasta 850 000 kilometrin kohdalla.
Rosenboom joutui hankkimaan tilalle kunnostetun vaihteiston, jonka voimin E 200 CDI on nyt ollut tien päällä yli 150 000 kilometriä. Kustannukset olivat noin 900 euroa.
Näiden ”hallittavien” korjauskustannusten ja tarvittavan ylläpidon lisäksi E-sarjalainen on osoittautunut halvaksi ja erittäin luotettavaksi kumppaniksi.
Miljoonan ajokilometrin käytön merkkejä: Istuimet ja kynnyslistat ovat voimakkaasti kuluneet.
Yli miljoona kilometriä näkyy luonnollisesti etenkin sisätiloissa, eikä tämän mallisarjan tunnettu ruosteongelma ole poistunut tässäkään yksilössä; ruoste on iskenyt kahteen takapyörän kaareen.
Samaan hengenvetoon Jibbo Rosenboom kertoo ylpeänä, että hänen Mercedes-Benzinsä on läpäissyt kaikki TÜV-katsastukset saman tien. Seuraava katsastus on määrä suorittaa joulukuussa 2020.
Siihen mennessä juttumme Mercedes-Benz lienee jo murtanut helposti 1 010 000 kilometrin rajan.
Ellei mitään esteitä ilmene, on seuraavana tavoitteena 1,5 miljoonaa kilometriä!
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Torvikaiuttimia Japanista
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL