1 004 100 kilometriä on vasta alkusoittoa, koska tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä tähdätään seuraavaksi 1 500 000 kilometrin rajaan.

1 004 100 kilometriä on vasta alkusoittoa, koska tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä tähdätään seuraavaksi 1 500 000 kilometrin rajaan.

Usko tai älä: Tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä on ajettu jo yli miljoona kilometriä – siinä on edelleen alkuperäinen moottori, männät, jakoketju ja tehtaan akku!

Tosi kuin vesi: jutun­te­ko­het­kellä Mercedes-Benz E 200 CDI:n matkamittarissa oli 1 004 100 km. Ja seuraavana etappina on puolitoista miljoonaa kilometriä!

Auto Bild.Uutiset

Voi­ta­neen siis ai­heel­li­ses­ti to­de­ta tä­män Mer­ce­des-Benz E 200 CDI:n ole­van mel­koi­nen ”iki­liik­ku­ja”. Us­ko­mat­to­min­ta ei kui­ten­kaan ole yli mil­joo­na ajo­ki­lo­met­riä, vaan se, et­tä au­tos­sa on teh­taan tur­bo­die­sel ja kai­ken kuk­ku­rak­si al­ku­pe­räi­nen ak­ku!

Tämä Mer­ce­des-Benz vai­kut­taa iki­liik­ku­jal­ta! Vaik­ka ny­ky­ai­kai­sil­la au­toil­la on usein kes­tä­mät­tö­män mai­ne, tämä E-sar­ja­lai­nen on ol­lut ajos­sa Eu­roo­pas­sa yli 17 vuo­den ajan, ja nyt se on ylit­tä­nyt mil­joo­nan ki­lo­met­rin ra­ja­pyy­kin.

Mar­ras­kuus­sa 2003 omis­ta­ja, Jib­bo Ro­sen­boom, os­ti Mer­ce­des-Benz E 200 CDI -au­ton­sa uu­te­na Stut­t­gar­tis­sa. 2,2-lit­rai­nen tur­bo­die­sel (OM 646) ke­hit­tää 122 hv ja vään­töä keh­key­tyy 270 Nm.

Näil­lä eväin Mer­ce­des-Benz ei ole ra­ket­ti, mut­ta se on riit­tä­vän vä­ke­vä jopa pe­rä­vau­nun ve­tä­mi­seen. Vuo­des­ta 2004 Ro­sen­boom on ol­lut tien pääl­lä W211-sar­ja­lai­sen kans­sa use­am­min kuin mo­net tak­sin­kul­jet­ta­jat.

Vuo­tui­nen ki­lo­met­ri­mää­rä on noin 60 000 km ym­pä­ri Eu­roop­paa, toi­si­naan pe­rä­vau­nun kans­sa.

2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm. Öljyt ja öljynsuodatin vaihdetaan 20 000 km välein.

2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm. Öljyt ja öljynsuodatin vaihdetaan 20 000 km välein.

Vuo­sien mit­taan E-sar­ja­lai­nen on ke­rän­nyt ki­lo­met­re­jä yh­tä luo­tet­ta­vas­ti kuin sveit­si­läi­nen kel­lo.

Ro­sen­boom jopa yl­pe­ä­nä il­moit­taa, et­tei hä­nen tar­vit­se tar­kis­taa Mer­ce­des-Ben­zi­ään en­nen lo­mal­le läh­töä: riit­tää kun as­tuu au­toon ja läh­tee aja­maan. Au­to­yk­si­lö vie luo­tet­ta­vas­ti mää­rän­pää­hän.

Öl­jyn­vaih­to 20 000 ki­lo­met­rin vä­lein

Ro­sen­boom on tark­ka vain huol­to­toi­miin liit­ty­en. Moot­to­ri­öl­jy ja öl­jyn­suo­da­tin vaih­de­taan 15 000-20 000 ki­lo­met­rin vä­lein, mikä tar­koit­taa kol­mes­ta nel­jään ker­taa vuo­des­sa.

Sään­nöl­li­nen huol­to näyt­tää ole­van eduk­si su­ku­pol­vel­le 211, kos­ka 17 vuo­den jäl­keen se on to­si­a­si­al­li­ses­ti mur­ta­nut mil­joo­nan ki­lo­met­rin ra­jan.

Etäi­syys vas­taa kah­ta­kym­men­tä viit­tä maa­il­ma­nym­pä­ri­mat­kaa.

Mer­ce­des-Benz E 200 CDI:n mil­joo­nan ki­lo­met­rin virs­tan­pyl­väs­tä vie­tet­tiin tie­tys­ti asi­an­mu­kai­ses­ti - pik­ku­tiel­lä, ku­ten asi­aan kuu­luu. Mut­ta hie­man en­nen mil­joo­nan ki­lo­met­rin mää­rän­pää­tä ko­et­tiin pie­ni pet­ty­mys: di­gi­taa­li­nen mat­ka­mit­ta­ri ei näet siir­ry ra­ja­pyy­kin yli, vaan se ju­mit­tuu it­se­päi­ses­ti 999 999 ki­lo­met­riin.

Myös­kään Mer­ce­des-Ben­zil­lä ei ky­e­tä aut­ta­maan; in­si­nöö­rit ei­vät il­mei­ses­ti odot­ta­neet omis­ta­jan to­del­la­kin aja­van mois­ta tai­val­ta.

Jib­bo Ro­sen­boom tie­tää kui­ten­kin, mi­ten pi­tää toi­mia: hän käyt­tää yk­sin­ker­tai­ses­ti mat­ka­las­ku­ria ja tie­tää tar­kal­leen, kuin­ka pal­jon ki­lo­met­re­jä hä­nen E 200 CDI:hin­sä on oi­ke­as­ti ker­ty­nyt. Ny­kyi­nen ki­lo­met­ri­mää­rä ju­tun­te­ko­het­kel­lä oli 1 004 100 ki­lo­met­riä.

Al­ku­pe­räi­nen moot­to­ri

Ta­ri­nan to­del­la us­ko­mat­to­miin yk­si­tyis­koh­tiin lu­keu­tuu se, et­tä täs­sä Mer­ce­des-Ben­zis­sä on edel­leen teh­taan al­ku­pe­räi­nen moot­to­ri. Sitä ei siis ole kos­kaan vaih­det­tu, ei­kä ori­gi­naa­li­ko­net­ta ole edes avat­tu.

Toi­sin sa­no­en, täs­sä E 200 CDI:ssä on edel­leen al­ku­pe­räi­nen ja­ko­ket­ju, al­ku­pe­räi­nen sy­lin­te­ri­kan­nen tii­vis­te, al­ku­pe­räi­set vent­tii­lit, al­ku­pe­räi­set män­nät ja al­ku­pe­räi­set sy­lin­te­rit.

Auton omistaja Jibbo Rosenboom ja Mercedes-Benz E 200 CDI, jonka hän osti marraskuussa 2003 uutena.

Auton omistaja Jibbo Rosenboom ja Mercedes-Benz E 200 CDI, jonka hän osti marraskuussa 2003 uutena.

Ro­sen­boo­min mu­kaan 211-su­ku­pol­ven yk­si­lö ei ku­lu­ta öl­jyä öl­jyn­vaih­to­jen vä­lil­lä, ja sen kes­ki­ku­lu­tus on 5,8 l/100 km die­se­liä. Jopa pa­ko­put­kis­to ja ak­ku ovat edel­leen ne sa­mat kom­po­nen­tit, jot­ka asen­net­tiin W211:een mar­ras­kuus­sa 2003!

On­ko E-sar­ja­lai­nen siis sel­vit­tä­nyt mil­joo­na ki­lo­met­riä il­man pie­nin­tä­kään on­gel­maa? Ei sen­tään ai­van!

Jar­ru­jen ja ren­kai­den kal­tais­ten osien li­säk­si jou­dut­tiin myös suo­rit­ta­maan ”ou­to” kor­jaus. Noin 650 000 ki­lo­met­rin koh­dal­la Mer­ce­des-Ben­zin keu­la­täh­ti kat­ke­si.

Omis­ta­ja Ro­sen­boom suh­tau­tui asi­aan huu­mo­ril­la ja asen­si uu­den täh­den. Puo­len mil­joo­nan ki­lo­met­rin jäl­keen uut­ta ovat myös vaih­de­nup­pi ja tuu­li­la­si.

Myös vir­ta-avain jou­dut­tiin uu­si­maan, kos­ka al­ku­pe­räi­set avai­met oli­vat lii­an ku­lu­neet.

850 000 ki­lo­met­rin jäl­keen vaih­teis­to al­koi oi­reil­la

Suu­rin kus­tan­nus­te­ki­jä oli kui­ten­kin vaih­teis­ton uu­si­mi­nen. Vii­si­no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to lak­ka­si toi­mi­mas­ta 850 000 ki­lo­met­rin koh­dal­la.

Ro­sen­boom jou­tui hank­ki­maan ti­lal­le kun­nos­te­tun vaih­teis­ton, jon­ka voi­min E 200 CDI on nyt ol­lut tien pääl­lä yli 150 000 ki­lo­met­riä. Kus­tan­nuk­set oli­vat noin 900 eu­roa.

Näi­den ”hal­lit­ta­vien” kor­jaus­kus­tan­nus­ten ja tar­vit­ta­van yl­lä­pi­don li­säk­si E-sar­ja­lai­nen on osoit­tau­tu­nut hal­vak­si ja erit­täin luo­tet­ta­vak­si kump­pa­nik­si.

Miljoonan ajokilometrin käytön merkkejä: Istuimet ja kynnyslistat ovat voimakkaasti kuluneet.

Miljoonan ajokilometrin käytön merkkejä: Istuimet ja kynnyslistat ovat voimakkaasti kuluneet.

Yli mil­joo­na ki­lo­met­riä nä­kyy luon­nol­li­ses­ti eten­kin si­sä­ti­lois­sa, ei­kä tä­män mal­li­sar­jan tun­net­tu ruos­te­on­gel­ma ole pois­tu­nut täs­sä­kään yk­si­lös­sä; ruos­te on is­ke­nyt kah­teen ta­ka­pyö­rän kaa­reen.

Sa­maan hen­gen­ve­toon Jib­bo Ro­sen­boom ker­too yl­pe­ä­nä, et­tä hä­nen Mer­ce­des-Ben­zin­sä on lä­päis­syt kaik­ki TÜV-kat­sas­tuk­set sa­man tien. Seu­raa­va kat­sas­tus on mää­rä suo­rit­taa jou­lu­kuus­sa 2020.

Sii­hen men­nes­sä jut­tum­me Mer­ce­des-Benz lie­nee jo mur­ta­nut hel­pos­ti 1 010 000 ki­lo­met­rin ra­jan.

El­lei mi­tään es­tei­tä il­me­ne, on seu­raa­va­na ta­voit­tee­na 1,5 mil­joo­naa ki­lo­met­riä!

Au­to Bild Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN