1 004 100 kilometriä on vasta alkusoittoa, koska tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä tähdätään seuraavaksi 1 500 000 kilometrin rajaan.
Usko tai älä: Tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä on ajettu jo yli miljoona kilometriä – siinä on edelleen alkuperäinen moottori, männät, jakoketju ja tehtaan akku!
Tosi kuin vesi: jutuntekohetkellä Mercedes-Benz E 200 CDI:n matkamittarissa oli 1 004 100 km. Ja seuraavana etappina on puolitoista miljoonaa kilometriä!
Voitaneen siis aiheellisesti todeta tämän Mercedes-Benz E 200 CDI:n olevan melkoinen ”ikiliikkuja”. Uskomattominta ei kuitenkaan ole yli miljoona ajokilometriä, vaan se, että autossa on tehtaan turbodiesel ja kaiken kukkuraksi alkuperäinen akku!
Tämä Mercedes-Benz vaikuttaa ikiliikkujalta! Vaikka nykyaikaisilla autoilla on usein kestämättömän maine, tämä E-sarjalainen on ollut ajossa Euroopassa yli 17 vuoden ajan, ja nyt se on ylittänyt miljoonan kilometrin rajapyykin.
Marraskuussa 2003 omistaja, Jibbo Rosenboom, osti Mercedes-Benz E 200 CDI -autonsa uutena Stuttgartissa. 2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm.
Näillä eväin Mercedes-Benz ei ole raketti, mutta se on riittävän väkevä jopa perävaunun vetämiseen. Vuodesta 2004 Rosenboom on ollut tien päällä W211-sarjalaisen kanssa useammin kuin monet taksinkuljettajat.
Vuotuinen kilometrimäärä on noin 60 000 km ympäri Eurooppaa, toisinaan perävaunun kanssa.
2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm. Öljyt ja öljynsuodatin vaihdetaan 20 000 km välein.
Vuosien mittaan E-sarjalainen on kerännyt kilometrejä yhtä luotettavasti kuin sveitsiläinen kello.
Rosenboom jopa ylpeänä ilmoittaa, ettei hänen tarvitse tarkistaa Mercedes-Benziään ennen lomalle lähtöä: riittää kun astuu autoon ja lähtee ajamaan. Autoyksilö vie luotettavasti määränpäähän.
Öljynvaihto 20 000 kilometrin välein
Rosenboom on tarkka vain huoltotoimiin liittyen. Moottoriöljy ja öljynsuodatin vaihdetaan 15 000-20 000 kilometrin välein, mikä tarkoittaa kolmesta neljään kertaa vuodessa.
Säännöllinen huolto näyttää olevan eduksi sukupolvelle 211, koska 17 vuoden jälkeen se on tosiasiallisesti murtanut miljoonan kilometrin rajan.
Etäisyys vastaa kahtakymmentä viittä maailmanympärimatkaa.
Mercedes-Benz E 200 CDI:n miljoonan kilometrin virstanpylvästä vietettiin tietysti asianmukaisesti - pikkutiellä, kuten asiaan kuuluu. Mutta hieman ennen miljoonan kilometrin määränpäätä koettiin pieni pettymys: digitaalinen matkamittari ei näet siirry rajapyykin yli, vaan se jumittuu itsepäisesti 999 999 kilometriin.
Myöskään Mercedes-Benzillä ei kyetä auttamaan; insinöörit eivät ilmeisesti odottaneet omistajan todellakin ajavan moista taivalta.
Jibbo Rosenboom tietää kuitenkin, miten pitää toimia: hän käyttää yksinkertaisesti matkalaskuria ja tietää tarkalleen, kuinka paljon kilometrejä hänen E 200 CDI:hinsä on oikeasti kertynyt. Nykyinen kilometrimäärä jutuntekohetkellä oli 1 004 100 kilometriä.
Alkuperäinen moottori
Tarinan todella uskomattomiin yksityiskohtiin lukeutuu se, että tässä Mercedes-Benzissä on edelleen tehtaan alkuperäinen moottori. Sitä ei siis ole koskaan vaihdettu, eikä originaalikonetta ole edes avattu.
Toisin sanoen, tässä E 200 CDI:ssä on edelleen alkuperäinen jakoketju, alkuperäinen sylinterikannen tiiviste, alkuperäiset venttiilit, alkuperäiset männät ja alkuperäiset sylinterit.
Auton omistaja Jibbo Rosenboom ja Mercedes-Benz E 200 CDI, jonka hän osti marraskuussa 2003 uutena.
Rosenboomin mukaan 211-sukupolven yksilö ei kuluta öljyä öljynvaihtojen välillä, ja sen keskikulutus on 5,8 l/100 km dieseliä. Jopa pakoputkisto ja akku ovat edelleen ne samat komponentit, jotka asennettiin W211:een marraskuussa 2003!
Onko E-sarjalainen siis selvittänyt miljoona kilometriä ilman pienintäkään ongelmaa? Ei sentään aivan!
Jarrujen ja renkaiden kaltaisten osien lisäksi jouduttiin myös suorittamaan ”outo” korjaus. Noin 650 000 kilometrin kohdalla Mercedes-Benzin keulatähti katkesi.
Omistaja Rosenboom suhtautui asiaan huumorilla ja asensi uuden tähden. Puolen miljoonan kilometrin jälkeen uutta ovat myös vaihdenuppi ja tuulilasi.
Myös virta-avain jouduttiin uusimaan, koska alkuperäiset avaimet olivat liian kuluneet.
850 000 kilometrin jälkeen vaihteisto alkoi oireilla
Suurin kustannustekijä oli kuitenkin vaihteiston uusiminen. Viisinopeuksinen automaattivaihteisto lakkasi toimimasta 850 000 kilometrin kohdalla.
Rosenboom joutui hankkimaan tilalle kunnostetun vaihteiston, jonka voimin E 200 CDI on nyt ollut tien päällä yli 150 000 kilometriä. Kustannukset olivat noin 900 euroa.
Näiden ”hallittavien” korjauskustannusten ja tarvittavan ylläpidon lisäksi E-sarjalainen on osoittautunut halvaksi ja erittäin luotettavaksi kumppaniksi.
Miljoonan ajokilometrin käytön merkkejä: Istuimet ja kynnyslistat ovat voimakkaasti kuluneet.
Yli miljoona kilometriä näkyy luonnollisesti etenkin sisätiloissa, eikä tämän mallisarjan tunnettu ruosteongelma ole poistunut tässäkään yksilössä; ruoste on iskenyt kahteen takapyörän kaareen.
Samaan hengenvetoon Jibbo Rosenboom kertoo ylpeänä, että hänen Mercedes-Benzinsä on läpäissyt kaikki TÜV-katsastukset saman tien. Seuraava katsastus on määrä suorittaa joulukuussa 2020.
Siihen mennessä juttumme Mercedes-Benz lienee jo murtanut helposti 1 010 000 kilometrin rajan.
Ellei mitään esteitä ilmene, on seuraavana tavoitteena 1,5 miljoonaa kilometriä!
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Finalin uudet DC-kuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi