1 004 100 kilometriä on vasta alkusoittoa, koska tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä tähdätään seuraavaksi 1 500 000 kilometrin rajaan.
Usko tai älä: Tällä Mercedes-Benz E 200 CDI:llä on ajettu jo yli miljoona kilometriä – siinä on edelleen alkuperäinen moottori, männät, jakoketju ja tehtaan akku!
Tosi kuin vesi: jutuntekohetkellä Mercedes-Benz E 200 CDI:n matkamittarissa oli 1 004 100 km. Ja seuraavana etappina on puolitoista miljoonaa kilometriä!
Voitaneen siis aiheellisesti todeta tämän Mercedes-Benz E 200 CDI:n olevan melkoinen ”ikiliikkuja”. Uskomattominta ei kuitenkaan ole yli miljoona ajokilometriä, vaan se, että autossa on tehtaan turbodiesel ja kaiken kukkuraksi alkuperäinen akku!
Tämä Mercedes-Benz vaikuttaa ikiliikkujalta! Vaikka nykyaikaisilla autoilla on usein kestämättömän maine, tämä E-sarjalainen on ollut ajossa Euroopassa yli 17 vuoden ajan, ja nyt se on ylittänyt miljoonan kilometrin rajapyykin.
Marraskuussa 2003 omistaja, Jibbo Rosenboom, osti Mercedes-Benz E 200 CDI -autonsa uutena Stuttgartissa. 2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm.
Näillä eväin Mercedes-Benz ei ole raketti, mutta se on riittävän väkevä jopa perävaunun vetämiseen. Vuodesta 2004 Rosenboom on ollut tien päällä W211-sarjalaisen kanssa useammin kuin monet taksinkuljettajat.
Vuotuinen kilometrimäärä on noin 60 000 km ympäri Eurooppaa, toisinaan perävaunun kanssa.
2,2-litrainen turbodiesel (OM 646) kehittää 122 hv ja vääntöä kehkeytyy 270 Nm. Öljyt ja öljynsuodatin vaihdetaan 20 000 km välein.
Vuosien mittaan E-sarjalainen on kerännyt kilometrejä yhtä luotettavasti kuin sveitsiläinen kello.
Rosenboom jopa ylpeänä ilmoittaa, ettei hänen tarvitse tarkistaa Mercedes-Benziään ennen lomalle lähtöä: riittää kun astuu autoon ja lähtee ajamaan. Autoyksilö vie luotettavasti määränpäähän.
Öljynvaihto 20 000 kilometrin välein
Rosenboom on tarkka vain huoltotoimiin liittyen. Moottoriöljy ja öljynsuodatin vaihdetaan 15 000-20 000 kilometrin välein, mikä tarkoittaa kolmesta neljään kertaa vuodessa.
Säännöllinen huolto näyttää olevan eduksi sukupolvelle 211, koska 17 vuoden jälkeen se on tosiasiallisesti murtanut miljoonan kilometrin rajan.
Etäisyys vastaa kahtakymmentä viittä maailmanympärimatkaa.
Mercedes-Benz E 200 CDI:n miljoonan kilometrin virstanpylvästä vietettiin tietysti asianmukaisesti - pikkutiellä, kuten asiaan kuuluu. Mutta hieman ennen miljoonan kilometrin määränpäätä koettiin pieni pettymys: digitaalinen matkamittari ei näet siirry rajapyykin yli, vaan se jumittuu itsepäisesti 999 999 kilometriin.
Myöskään Mercedes-Benzillä ei kyetä auttamaan; insinöörit eivät ilmeisesti odottaneet omistajan todellakin ajavan moista taivalta.
Jibbo Rosenboom tietää kuitenkin, miten pitää toimia: hän käyttää yksinkertaisesti matkalaskuria ja tietää tarkalleen, kuinka paljon kilometrejä hänen E 200 CDI:hinsä on oikeasti kertynyt. Nykyinen kilometrimäärä jutuntekohetkellä oli 1 004 100 kilometriä.
Alkuperäinen moottori
Tarinan todella uskomattomiin yksityiskohtiin lukeutuu se, että tässä Mercedes-Benzissä on edelleen tehtaan alkuperäinen moottori. Sitä ei siis ole koskaan vaihdettu, eikä originaalikonetta ole edes avattu.
Toisin sanoen, tässä E 200 CDI:ssä on edelleen alkuperäinen jakoketju, alkuperäinen sylinterikannen tiiviste, alkuperäiset venttiilit, alkuperäiset männät ja alkuperäiset sylinterit.
Auton omistaja Jibbo Rosenboom ja Mercedes-Benz E 200 CDI, jonka hän osti marraskuussa 2003 uutena.
Rosenboomin mukaan 211-sukupolven yksilö ei kuluta öljyä öljynvaihtojen välillä, ja sen keskikulutus on 5,8 l/100 km dieseliä. Jopa pakoputkisto ja akku ovat edelleen ne samat komponentit, jotka asennettiin W211:een marraskuussa 2003!
Onko E-sarjalainen siis selvittänyt miljoona kilometriä ilman pienintäkään ongelmaa? Ei sentään aivan!
Jarrujen ja renkaiden kaltaisten osien lisäksi jouduttiin myös suorittamaan ”outo” korjaus. Noin 650 000 kilometrin kohdalla Mercedes-Benzin keulatähti katkesi.
Omistaja Rosenboom suhtautui asiaan huumorilla ja asensi uuden tähden. Puolen miljoonan kilometrin jälkeen uutta ovat myös vaihdenuppi ja tuulilasi.
Myös virta-avain jouduttiin uusimaan, koska alkuperäiset avaimet olivat liian kuluneet.
850 000 kilometrin jälkeen vaihteisto alkoi oireilla
Suurin kustannustekijä oli kuitenkin vaihteiston uusiminen. Viisinopeuksinen automaattivaihteisto lakkasi toimimasta 850 000 kilometrin kohdalla.
Rosenboom joutui hankkimaan tilalle kunnostetun vaihteiston, jonka voimin E 200 CDI on nyt ollut tien päällä yli 150 000 kilometriä. Kustannukset olivat noin 900 euroa.
Näiden ”hallittavien” korjauskustannusten ja tarvittavan ylläpidon lisäksi E-sarjalainen on osoittautunut halvaksi ja erittäin luotettavaksi kumppaniksi.
Miljoonan ajokilometrin käytön merkkejä: Istuimet ja kynnyslistat ovat voimakkaasti kuluneet.
Yli miljoona kilometriä näkyy luonnollisesti etenkin sisätiloissa, eikä tämän mallisarjan tunnettu ruosteongelma ole poistunut tässäkään yksilössä; ruoste on iskenyt kahteen takapyörän kaareen.
Samaan hengenvetoon Jibbo Rosenboom kertoo ylpeänä, että hänen Mercedes-Benzinsä on läpäissyt kaikki TÜV-katsastukset saman tien. Seuraava katsastus on määrä suorittaa joulukuussa 2020.
Siihen mennessä juttumme Mercedes-Benz lienee jo murtanut helposti 1 010 000 kilometrin rajan.
Ellei mitään esteitä ilmene, on seuraavana tavoitteena 1,5 miljoonaa kilometriä!
Auto Bild Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kirjailija Laura Pollarin kodissa Kööpenhaminassa näkyy kupliva rakkaus väreihin
Torvikaiutin jalustalla
Denonilta uusi verkkosoitin/dac
Geneleciltä uusi lattiakaiutin
Todellisen legendan paluu
Chordin ultimaattinen vahvistin
Vahvistin joka myös näyttää hyvältä
Amphion Krypton3X
BBC LS5/1 - uudestisyntynyt
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN