Uusinta tekniikkaa ja elektroniikkaa sisältävä Lontoon-taksi näyttää riittävän "vanhanaikaiselta".

Uusinta tekniikkaa ja elektroniikkaa sisältävä Lontoon-taksi näyttää riittävän "vanhanaikaiselta".

Vääntöä 1400 Nm: Olisiko näissä autoissa myös Helsingin taksien tulevaisuus?

Kaikki tuntevat mustat Lonton-taksit, etenkin ne vanhemmat koriversiot. Lontoon-taksien tulevaisuuden nimiin kuuluu kuitenkin malli nimeltä New Metrocab.

Auto Bild.Uutiset

New Met­ro­cab on säh­kö­au­to, jon­ka Sak­san Au­to Bild päät­ti ko­ea­jaa. Van­hat, mus­tat Lon­toon-tak­sit ovat ikä­vä kyl­lä väis­ty­mäs­sä, sa­moin kuin hei­mo­ve­li Chec­ke­rin kävi jo vuo­sia sit­ten New Yor­kis­sa.

Nyt New Yor­kis­sa myös Ford Crown Vic­to­ri­at ovat jää­mäs­sä vä­hi­tel­len pois. Mi­kään ei ole en­nal­laan.

Mui­ta­kin pois­tu­via tak­si­le­gen­do­ja on maa­il­mal­la: In­ti­an Del­his­sä luo­vu­taan (1950-lu­vun Mor­ris Ox­ford -poh­jai­sis­ta) Hin­dus­tan Am­bas­sa­do­reis­ta,

Me­xi­co Ci­tys­sä taas VW Kup­la -tak­sit jää­vät si­vuun.

Sak­sas­sa­kin nä­kyy jo pal­jon mui­ta tak­se­ja kuin Mer­ce­des-Ben­ze­jä. Mat­kai­li­jat jou­tu­vat eri puo­lil­la maa­il­maa so­peu­tu­maan uu­den­lai­seen tak­si­kult­tuu­riin.

Pe­rin­tei­set tak­sit ovat ol­leet olen­nai­nen osa mo­nien suur­kau­pun­kien omi­nai­sil­met­tä. Nyt nii­tä la­kais­taan si­vuun, kos­ka il­mas­to­tie­toi­set por­mes­ta­rit ovat huo­les­tu­nei­ta il­man­laa­dus­ta ja pyr­ki­vät kor­vaa­maan pe­rin­tei­siä iko­ni­mal­le­ja kas­vot­to­min hyb­ri­dein ja säh­kö­au­toin..

Lon­toon por­mes­ta­ri Bo­ris John­son ha­lu­aa saa­da tak­seil­le nol­la­pääs­tö­a­lu­ei­ta vuo­teen 2018 men­nes­sä. Niil­le ei pe­rin­tei­sil­lä mus­til­la die­sel­tak­seil­la oli­si asi­aa.

Ei sil­ti syy­tä vä­lit­tö­mään huo­leen. Ai­na­kin jos Ka­mal Sid­di­qiä on us­ko­mi­nen, ka­tu­ku­va tus­kin suu­rem­min muut­tuu West­mins­ter Ab­beyn ja To­wer Brid­gen vä­li­maas­tos­sa.

Lon­toon Pub­lic Car­ri­a­ge Of­fi­ce vas­taa tak­si­lu­vis­ta ja -kou­lu­tuk­ses­ta. Lon­toon tak­si­kou­lu­tus vie vuo­sia ja on maa­il­man vaa­ti­vin.

Kaik­ki Lon­toon kes­kus­tan kau­pun­gi­no­sien ka­dut on osat­ta­va, ja tyy­pil­li­ses­sä kart­ta­kir­jas­sa on pit­käl­ti tois­ta sa­taa si­vua ti­he­ää ka­tu­poh­jaa.

In­ti­a­lais­syn­tyi­nen yrit­tä­jä Sid­diq os­ti pe­rin­teis­ten brit­ti­merk­kien Fra­zer-Nas­hin ja Bris­to­lin li­säk­si Met­ro­cab-mer­kin.

Ke­hi­tet­tin vii­mei­sin­tä tek­niik­kaa si­säl­tä­vä Lon­toon-tak­si, joka kui­ten­kin näyt­tää riit­tä­vän "van­ha­nai­kai­sel­ta".

- Tie­däm­me Black Ca­bim­me ole­van au­to­maa­il­man iko­nin, em­me­kä sen vuok­si tee vää­riä liik­kei­tä, to­te­aa Sid­di­qin poi­ka, mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja She­ban.

Uu­den Met­ro­ca­bin sy­dä­me­nä toi­mii säh­kö­moot­to­ri, jota Sid­di­qin yh­tiö on ke­hi­tel­lyt 20 vuo­den ajan.

Tak­sin kah­des­sa pyö­räs­sä on oma 68 hv te­hoi­nen säh­kö­moot­to­rin­sa, joi­den avul­la ta­ka­py­ä­ril­le saa­daan vään­töä mu­ka­vat 1400 Nm.

Siis jon­kin ver­ran enem­män kuin van­has­sa Lon­toon-tak­sis­sa, FX4:ssä...

Toi­min­ta­mat­kan pi­den­tä­jä­nä eli va­ra­moot­to­ri­na toi­mii 1,0-lit­rai­nen kol­mi­sy­lin­te­ri­nen ben­sii­ni­moot­to­ri.

Li­tium-io­ni -akul­la saa­vu­te­taan pel­käl­lä säh­köl­lä jopa 80 km toi­min­ta­mat­ka ja ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka on 500 km.

Huip­pu­no­peut­ta Met­ro­cab ke­rää 130 km/h. Enem­pää ei tak­seil­le Bri­tan­ni­as­sa sal­li­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN