Pitkäakselivälinen Volkswagen ID. Buzz GTX.

Pitkäakselivälinen Volkswagen ID. Buzz GTX.

Volkswagen

Volkswagen ID. Buzz: Nyt saatavana myös 7-paikkaisena, pitkällä akselivälillä, pidemmällä toimintamatkalla, sekä nelivetoisena GTX-huippumallina

Kaikkien uusien Volkswagen ID. Buzz Pro -versioiden voimanlähteenä on uusi sähkömoottori, jonka teho on 210 kW (286 hv). Vastaavasti Volkswagen ID. Buzz GTX:n teho 250 kW (340 hv) tekee siitä kaikkien aikojen tehokkaimman sähköisen tila-auton, varustettuna nelivedolla, kahden kokoisella akustolla, sekä kahdella eri akselivälillä.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen Hyö­ty­au­tot laa­jen­taa ja uu­dis­taa nyt täys­säh­köi­sen Volks­wa­gen ID. Buz­zin mal­lis­toa 7-paik­kai­suu­del­la, pit­käl­lä ak­se­li­vä­lil­lä, uu­del­la 86 kW akul­la ja uu­del­la te­hok­kaal­la voi­ma­lin­jal­la, joka tar­jo­aa te­hoa 210 kW (286 hv).

Pit­käl­lä ak­se­li­vä­lil­lä va­rus­tet­tu Volks­wa­gen ID. Buzz Pro te­kee vai­ku­tuk­sen ta­lou­del­li­suu­del­laan ja val­ta­vil­la si­sä­ti­loil­la – ti­laa on jopa seit­se­mäl­le hen­ki­löl­le, tai pol­ku­pyö­ril­le ja surf­fi­lau­doil­le.

VW ID. Buzz GTX on mal­lis­ton lip­pu­lai­va­mal­li, jos­sa on te­hoa 250 kW (340 hv), enem­män kuin tila-au­tos­sa kos­kaan.

Volkswagen ID.  Buzz Pro, sekä ID. Buzz GTX Long Wheelbase.

Volkswagen ID. Buzz Pro, sekä ID. Buzz GTX Long Wheelbase.

Volkswagen

Kaikissa Volkswagen ID. Buzz Pro -malleissa on muun muassa ilmalämpöpumppu, LED-ajovalot ja LED-takavalot, monitoimiohjauspyörä, kaistanvaihtoapu Side Assist, kaistanpitoavustin Lane Assist, Front Assist autonominen, Travel Assist parviälytoiminnolla, mukautuva vakionopeudensäädin ACC, dynaaminen liikennemerkkinäyttö, Park Assist Plus ja ympäristöntarkkailujärjestelmä Area View, navigointilaite, App-Connect (sis. App-Connect Wireless) Apple CarPlaylle ja Android Autolle, matkapuhelinliittymä, lämpöpumppu, automaattinen 2-alueilmastointi, lämmitettävä tuulilasi ja avaimeton lukitus ja käynnistys sekä 19” kevytmetallivanteet.

Kaikissa Volkswagen ID. Buzz Pro -malleissa on muun muassa ilmalämpöpumppu, LED-ajovalot ja LED-takavalot, monitoimiohjauspyörä, kaistanvaihtoapu Side Assist, kaistanpitoavustin Lane Assist, Front Assist autonominen, Travel Assist parviälytoiminnolla, mukautuva vakionopeudensäädin ACC, dynaaminen liikennemerkkinäyttö, Park Assist Plus ja ympäristöntarkkailujärjestelmä Area View, navigointilaite, App-Connect (sis. App-Connect Wireless) Apple CarPlaylle ja Android Autolle, matkapuhelinliittymä, lämpöpumppu, automaattinen 2-alueilmastointi, lämmitettävä tuulilasi ja avaimeton lukitus ja käynnistys sekä 19” kevytmetallivanteet.

Volkswagen

Täs­sä mal­lis­sa on ver­taan­sa vail­la ole­va suo­ri­tus­ky­ky, ne­li­ve­to va­ki­o­na ja suu­ri ve­to­ka­pa­si­teet­ti.

Volks­wa­gen ID. Buzz GTX on saa­ta­vil­la niin nor­maa­lil­la kuin pit­käl­lä­kin ak­se­li­vä­lil­lä. Nor­maa­lil­la ak­se­li­vä­lil­lä va­rus­tet­tu Volks­wa­gen ID. Buzz (myös GTX) saa vir­tan­sa uu­des­ta 79 kWh:n akus­ta; pit­käl­lä ak­se­li­vä­lil­lä va­rus­te­tus­sa ver­si­os­sa on ai­na suu­rem­pi 86 kWh ak­ku.

Enem­män toi­min­ta­mat­kaa, ly­hy­em­mät DC-pi­ka­la­tau­sa­jat

Va­ki­o­va­rus­tei­sen 86 kWh:n akun an­si­os­ta uu­den pit­käl­lä ak­se­li­vä­lil­lä va­rus­te­tun Volks­wa­gen ID. Buzz Pron toi­min­ta­mat­ka on noin 453-487 km, va­rus­teis­ta riip­pu­en (WLTP).

Volks­wa­gen ID. Buzz Pro nor­maa­lil­la ak­se­li­vä­lil­lä ja 79 kWh:n akul­la toi­min­ta­mat­ka on noin 423-461 km (WLTP).

Kaik­ki Volks­wa­gen ID. Buz­zin 79 kWh akul­la va­rus­te­tut ver­si­ot voi la­da­ta DC-pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la jopa 185 kW te­hol­la (ai­em­min 170 kW); 86 kWh ver­si­ois­sa jopa 200 kW:n la­taus on mah­dol­lis­ta.

Volks­wa­gen ID. Buzz:in 79 kWh:n ak­ku la­tau­tuu 10-80 % al­le 30 mi­nuu­tis­sa mak­si­mi­la­taus­ka­pa­si­tee­til­la; 86 kW ak­ku­jen vas­taa­va ar­vo on myös al­le 30 mi­nuut­tia sen suu­rem­man la­taus­ka­pa­si­tee­tin vuok­si.

Säh­köi­set ti­laih­meet

Volks­wa­gen ID. Buz­zin pit­käl­lä ak­se­li­vä­lil­lä (LWB: 3 239 mm) va­rus­te­tut ver­si­ot ovat ko­ko­nais­pi­tuu­del­taan 4 962 mm, mikä on 250 mm enem­män ver­rat­tu­na nor­maa­liin ak­se­li­vä­liin (NWB: 2 989 mm).

Li­sä­pi­tuus luo ti­laa jopa seit­se­mäl­le is­tui­mel­le (kak­si edes­sä, kol­me 2. is­tuin­ri­vil­lä, kak­si 3. is­tuin­ri­vil­lä).

Kun kyy­dis­sä on vii­si hen­ki­löä, ta­va­ra­ti­lan enim­mäis­ti­la­vuus on 1 340 lit­raa (kuor­mat­tu ta­kais­tuin­ten sel­kä­no­jan ylä­reu­naan); seit­se­män hen­ki­lön ol­les­sa kyy­dis­sä ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on edel­leen 306 lit­raa.

Jos toi­sen ja kol­man­nen ri­vin kaik­kien vii­den is­tui­men sel­kä­no­jat kään­ne­tään alas, ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus kas­vaa vai­kut­ta­vaan 2 469 lit­raan.

Volkswagen ID. Buzzin pitkällä akselivälillä (LWB: 3 239 mm) varustetut versiot ovat kokonaispituudeltaan 4 962 mm, mikä on 250 mm enemmän verrattuna normaaliin akseliväliin (NWB: 2 989 mm). Lisäpituus luo tilaa jopa seitsemälle istuimelle (kaksi edessä, kolme 2. istuinrivillä, kaksi 3. istuinrivillä). Kun kyydissä on viisi henkilöä, tavaratilan enimmäistilavuus on 1 340 litraa (kuormattu takaistuinten selkänojan yläreunaan); seitsemän henkilön ollessa kyydissä tavaratilan tilavuus on edelleen 306 litraa. Jos toisen ja kolmannen rivin kaikkien viiden istuimen selkänojat käännetään alas, tavaratilan tilavuus kasvaa vaikuttavaan 2 469 litraan.  Normaalilla akselivälillä varustettu Volkswagen ID. Buzz voidaan nyt konfiguroida myös 6-paikkaiseksi (2/2/2); tähän asti se on ollut saatavilla vain viisipaikkaisena (2/3).

Volkswagen ID. Buzzin pitkällä akselivälillä (LWB: 3 239 mm) varustetut versiot ovat kokonaispituudeltaan 4 962 mm, mikä on 250 mm enemmän verrattuna normaaliin akseliväliin (NWB: 2 989 mm). Lisäpituus luo tilaa jopa seitsemälle istuimelle (kaksi edessä, kolme 2. istuinrivillä, kaksi 3. istuinrivillä). Kun kyydissä on viisi henkilöä, tavaratilan enimmäistilavuus on 1 340 litraa (kuormattu takaistuinten selkänojan yläreunaan); seitsemän henkilön ollessa kyydissä tavaratilan tilavuus on edelleen 306 litraa. Jos toisen ja kolmannen rivin kaikkien viiden istuimen selkänojat käännetään alas, tavaratilan tilavuus kasvaa vaikuttavaan 2 469 litraan. Normaalilla akselivälillä varustettu Volkswagen ID. Buzz voidaan nyt konfiguroida myös 6-paikkaiseksi (2/2/2); tähän asti se on ollut saatavilla vain viisipaikkaisena (2/3).

Volkswagen

Nor­maa­lil­la ak­se­li­vä­lil­lä va­rus­tet­tu Volks­wa­gen ID. Buzz voi­daan nyt kon­fi­gu­roi­da myös 6-paik­kai­sek­si (2/2/2); tä­hän as­ti se on ol­lut saa­ta­vil­la vain vii­si­paik­kai­se­na (2/3).

Op­ti­moi­tu oh­jel­mis­to ja lait­teis­to

Kaik­ki uu­det Volks­wa­gen ID. Buzz -mal­li­ver­si­ot ovat saa­neet kat­ta­van lait­teis­to- ja oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­sen.

Uu­tuu­te­na on va­ki­o­va­rus­tei­nen täy­sin uu­den su­ku­pol­ven mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä, jos­sa on in­tui­tii­vi­nen va­lik­ko­jen na­vi­goin­ti, sekä erit­täin no­pea toi­min­ta­te­ho.

Jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö on nyt kool­taan 12,9 tuu­maa (ai­em­min 12,0”).

Uut­ta on myös va­lais­tu kos­ke­tus­palk­ki läm­pö­ti­lan ja ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­töön.

Uut­ta IDA-ää­ni­a­vus­ta­jaa käy­te­tään luon­nol­li­sil­la ää­ni­ko­men­noil­la. Se ei ai­no­as­taan sal­li lu­kuis­ten toi­min­to­jen hal­lin­taa, vaan tar­jo­aa myös vas­tauk­sia yleis­tie­to­ky­sy­myk­siin käyt­tä­mäl­lä on­li­ne-yh­teyt­tä tie­to­kan­toi­hin, ku­ten Wi­ki­pe­di­aan.

In­no­va­tii­vi­nen IDA-ää­ni­a­vus­ta­ja si­säl­tää li­säk­si ChatGPT-in­teg­roin­nin (AI/te­ko­ä­ly). Eräs uu­si omi­nai­suus on Wel­l­ness-so­vel­lus, joka käyt­tää esi­kon­fi­gu­roi­tu­ja oh­jel­mia sää­tä­mään eri­lai­sia au­ton toi­min­to­ja ta­voit­tee­naan pa­ran­taa hy­vin­voin­tia ajon tai la­tauk­sen ai­ka­na.

Li­säk­si Volks­wa­gen ID. Buzz voi­daan nyt ti­la­ta head-up-tuu­li­la­si­näy­töl­lä. Mu­ka­na on myös uu­sia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä, mu­kaan lu­kien Park As­sist Pro, jos­sa on äly­pu­he­li­men kaut­ta ta­pah­tu­va etä­py­sä­köin­ti­toi­min­to.

Pois­tu­mis­va­roi­tus­jär­jes­tel­mä on uu­si li­säys, joka va­roit­taa moot­to­ri­a­jo­neu­vois­ta ja pol­ku­pyö­ris­tä, jot­ka lä­hes­ty­vät ta­kaa ovea avat­ta­es­sa.

Vai­kut­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu

Kai­kis­sa Volks­wa­gen ID. Buzz Pro -mal­leis­sa on muun mu­as­sa il­ma­läm­pö­pump­pu, LED-ajo­va­lot ja LED-ta­ka­va­lot, mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä, kais­tan­vaih­to­a­pu Side As­sist, kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist, Front As­sist au­to­no­mi­nen, Tra­vel As­sist par­vi­ä­ly­toi­min­nol­la, mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din ACC, dy­naa­mi­nen lii­ken­ne­merk­ki­näyt­tö, Park As­sist Plus ja ym­pä­ris­tön­tark­kai­lu­jär­jes­tel­mä Area View, na­vi­goin­ti­lai­te, App-Con­nect (sis. App-Con­nect Wi­re­less) Ap­p­le CarP­la­yl­le ja And­roid Au­tol­le, mat­ka­pu­he­lin­liit­ty­mä, läm­pö­pump­pu, au­to­maat­ti­nen 2-alu­eil­mas­toin­ti, läm­mi­tet­tä­vä tuu­li­la­si ja avai­me­ton lu­ki­tus ja käyn­nis­tys sekä 19” ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Yk­si­löl­li­set GTX-va­rus­teet

Volks­wa­gen ID. Buzz GTX ero­aa Volks­wa­gen ID. Buzz Pro -mal­leis­ta sekä vi­su­aa­li­ses­ti et­tä va­rus­teil­taan.

VW ID.  Buzzin kattoikkuna.

VW ID. Buzzin kattoikkuna.

Volkswagen

Ai­nut­laa­tui­nen GTX-etuo­san muo­toi­lu on eri­tyi­sen huo­mi­o­ta he­rät­tä­vä. Kaik­ki au­ton tum­mat run­gon osat on vii­meis­tel­ty kor­ke­a­kiil­toi­sel­la mus­tal­la vä­ril­lä.

Va­ki­o­va­rus­tei­na ID. Buzz GTX -mal­leis­sa on PRO-mal­lin va­rus­tei­den li­säk­si 20 tuu­man ke­vyt­me­tal­li­van­teet.

Va­ki­o­na ovat myös IQ.LIGHT-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, sekä ur­hei­lul­li­nen si­sus­ta: mus­ta si­sä­ka­ton ver­hous, GTX-spe­si­fi­set pu­nai­set tik­kauk­set is­tui­mis­sa, ja GTX-lo­gol­la so­mis­tet­tu mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä.

Uu­si, kir­si­kan­pu­nai­nen ul­ko­vä­ri on tar­jol­la vain GTX-mal­lei­hin

Volks­wa­gen ID. Buzz Pro ja GTX -mal­li­ver­si­ot ovat saa­pu­neet Suo­meen.

Nor­maa­li­ak­se­li­vä­li­sen ID. Buzz Pro:n al­ka­en-hin­ta on 61 990 eu­roa, ja vas­taa­van GTX-mal­li­ver­si­on 74 190 eu­roa.

Pit­kä­ak­se­li­vä­li­sen au­ton vas­taa­vat al­ka­en hin­nat ovat 65 990 eu­roa ja 77 490 eu­roa. Au­to­jen tuo­tan­to, va­rus­tet­tu­na uu­del­la il­ma­läm­pö­pum­pul­la, al­kaa lop­pu­vuo­des­ta 2024.

En­sim­mäi­set uu­det Volks­wa­gen ID. Buzz Pro ja GTX -mal­lit saa­pu­vat Suo­men Volks­wa­gen-jäl­leen­myy­jil­le heti al­ku­vuo­des­ta 2025.

VW-leh­dis­tö­tie­do­te /Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN