Volkswagenin sähköistyminen jatkuu: VW ID.4:n sarjatuotanto alkaa Saksan Zwickaussa
Volkswagenin malliston sähköistyminen kiihtyy: brändin ensimmäisen täyssähköisen SUV-mallin, VW ID.4:n, sarjatuotanto alkaa Zwickaussa Saksassa.
VW ID.4:n maailmanensi-ilta on syyskuun lopussa. Volkswagen aikoo nousta maailman markkinajohtajaksi sähköisessä liikkumisessa: tavoitteena on valmistaa 1,5 miljoonaa täyssähköautoa vuonna 2025.
Siksi koko konserni investoi sähköiseen liikkumiseen noin 33 miljardia euroa vuoteen 2024 mennessä, josta Volkswagen-brändin osuus on 11 miljardia euroa.
Volkswagen-brändistä vastaavan Ralf Brandstätterin mukaan ID.-malliperheen taloudellinen perusta luodaan skaalaamalla täyssähköautojen MEB-alustarakenteen käyttö maailmanlaajuiseksi.
”MEB-alustarakenteeseen perustuvia autoja valmistetaan ja myydään jatkossa Euroopassa ja Kiinassa sekä myöhemmin myös USA:ssa. Nyt laajennamme täyssähköautojen tarjontaa automaailman nopeimmin kasvavassa segmentissä, kompakteissa SUV-malleissa – uusi ID.4 on ID.3:n jälkeen toinen täyssähköautojen modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuva mallimme”, Brandstätter kertoo.
Sähköisestä liikkumisesta vastaavan johtajan Thomas Ulbrichin mukaan Volkswagenin sähköinen muutosprosessi etenee aikataulussa.
”ID.-perheen toinen malli on jo kokoonpanolinjalla, jossa vasta äskettäin valmistettiin perinteisiä polttomoottoriautoja. Viimeisten kuukausien merkittävien yhteiskunnallisten haasteiden vuoksi ID.4-sarjan tuotannon aloitus on merkittävä saavutus, josta kiitos kuuluu erityisesti Saksin Volkswagen-tiimille ja kaikille ID.-tiimin jäsenille”, Ulbrich sanoo.
Zwickau avainasemassa
Zwickaun tehdas, joka sijaitsee Saksan kaakkoiskulmassa, on avainasemassa sähköiseen liikkumiseen siirtymisessä: suuri perinteinen autotehdas muutetaan ensimmäistä kertaa kokonaan täyssähköautotehtaaksi.
Investointien arvo on noin 1,2 miljardia euroa ja kaikki muutostyöt valmistuvat suunnitellusti tämän vuoden aikana.
Vuosi 2021 tulee olemaan Zwickaun ensimmäinen kokonainen tuotantovuosi täyssähköautotehtaana ja vuoden aikana valmistuu noin 300 000 MEB-alustarakenteeseen perustuvaa täyssähköautoa.
Tehtaasta tulee Euroopan suurin ja tehokkain täyssähköautoja valmistava tehdas ja Volkswagenin globaalin tuotantoverkoston muutoksen edelläkävijä.
Täyssähköisen SUV-mallin tuotannon valmistelu on täydessä vauhdissa myös kansainvälisesti: ID.4:n esituotanto on jo alkanut Antingin tehtaalla Kiinassa ja Chattanoogan tuotantolaitos Tennesseessä Yhdysvalloissa aloittaa ID.4:n tuotannon vuonna 2022.
Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen SUV-malli
VW ID.4 perustuu Volkswagenin modulaariseen täyssähköautojen alustarakenteeseen (MEB). Pelkästään täyssähköautoja varten tarkoitettu alustarakenne maksimoi sähköisen liikkumisen tarjoamat mahdollisuudet.
Alhaisen ilmanvastuskertoimen (0,28) ja skaalautuvan akkujärjestelmän ansiosta ID.4:n toimintamatka on yli 500 kilometriä (WLTP). Auton sisätilat ovat tilavat ja voimakas muotoilu tekee ulkoasusta ultramodernin.
SUV-malli lanseerataan ensin takavetoisena ja sähköinen nelivetoversio lisätään mallistoon myöhemmin. Suurjänniteakku on osa kerrosrakenteista alustaa; rakenteen ansiosta pitkittäinen painonjakauma on optimaalinen ja auton painopiste alhaalla. Kaikki tämä vaikuttaa myönteisesti täyssähköauton ajodynamiikkaan.
MEB-alustarakenteeseen perustuvien mallien tapaan myös ID.4 on kompaktin täyssähköautotekniikan ansiosta erittäin tilava.
Päästöttömän SUV-mallin ohjaamo on rakenteeltaan selkeä ja johdonmukaisesti digitalisoitu: toimintoja hallitaan pitkälti kosketusnäytöillä ja intuitiivisella ääniohjauksella.
Täyssähköauton tuotanto on hiilineutraalia
VW ID.4 ja VW ID.3 ovat Volkswagenille tärkeitä virstanpylväitä brändin suunnatessa kohti täydellistä hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä - yhdenmukaisesti Pariisin sopimuksen ilmastotavoitteiden kanssa.
Sisarmallinsa VW ID.3:n tapaan täyssähköinen SUV, VW ID.4, asettaa uuden mittapuun kestävälle valmistukselle: Zwickaun tuotanto on hiilineutraalia ja sähköisen SUV:in hiilijalanjälki on luovutushetkellä neutraali. VW ID.4:n akkukennojen tuotannossa käytetään ainoastaan vihreää sähköä.
Saksan autoteollisuuden vahva sähköautoklusteri
Volkswagenin päättäväinen siirtymä sähköiseen liikkumiseen on paitsi merkittävä panos ilmastotyölle myös sijoitus Saksan tehtaiden noin 100 000 työntekijän tulevaisuuteen.
Zwickaun tehtaan lisäksi myös komponenttitehtaat Brunswickissa, Kasselissa, Satzgitterissa ja Wolfsburgissa ovat mukana täyssähköautojen tuotannossa: ne valmistavat tärkeimpiä komponentteja kuten esimerkiksi sähkömoottoreita ja akkujärjestelmiä.
VW ID.3-malleja rakennetaan vuodesta 2021 eteenpäin myös Dresdenin tehtaalla. Emdenin ja Hannoverin tehtaat aloittavat täyssähköautojen valmistuksen vuonna 2022.
VW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kristalliunelmia
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Oranssi on uusi musta
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
Primare alkukielellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ