Volkswagenin sähköistyminen jatkuu: VW ID.4:n sarjatuotanto alkaa Saksan Zwickaussa
Volkswagenin malliston sähköistyminen kiihtyy: brändin ensimmäisen täyssähköisen SUV-mallin, VW ID.4:n, sarjatuotanto alkaa Zwickaussa Saksassa.
VW ID.4:n maailmanensi-ilta on syyskuun lopussa. Volkswagen aikoo nousta maailman markkinajohtajaksi sähköisessä liikkumisessa: tavoitteena on valmistaa 1,5 miljoonaa täyssähköautoa vuonna 2025.
Siksi koko konserni investoi sähköiseen liikkumiseen noin 33 miljardia euroa vuoteen 2024 mennessä, josta Volkswagen-brändin osuus on 11 miljardia euroa.
Volkswagen-brändistä vastaavan Ralf Brandstätterin mukaan ID.-malliperheen taloudellinen perusta luodaan skaalaamalla täyssähköautojen MEB-alustarakenteen käyttö maailmanlaajuiseksi.
”MEB-alustarakenteeseen perustuvia autoja valmistetaan ja myydään jatkossa Euroopassa ja Kiinassa sekä myöhemmin myös USA:ssa. Nyt laajennamme täyssähköautojen tarjontaa automaailman nopeimmin kasvavassa segmentissä, kompakteissa SUV-malleissa – uusi ID.4 on ID.3:n jälkeen toinen täyssähköautojen modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuva mallimme”, Brandstätter kertoo.
Sähköisestä liikkumisesta vastaavan johtajan Thomas Ulbrichin mukaan Volkswagenin sähköinen muutosprosessi etenee aikataulussa.
”ID.-perheen toinen malli on jo kokoonpanolinjalla, jossa vasta äskettäin valmistettiin perinteisiä polttomoottoriautoja. Viimeisten kuukausien merkittävien yhteiskunnallisten haasteiden vuoksi ID.4-sarjan tuotannon aloitus on merkittävä saavutus, josta kiitos kuuluu erityisesti Saksin Volkswagen-tiimille ja kaikille ID.-tiimin jäsenille”, Ulbrich sanoo.
Zwickau avainasemassa
Zwickaun tehdas, joka sijaitsee Saksan kaakkoiskulmassa, on avainasemassa sähköiseen liikkumiseen siirtymisessä: suuri perinteinen autotehdas muutetaan ensimmäistä kertaa kokonaan täyssähköautotehtaaksi.
Investointien arvo on noin 1,2 miljardia euroa ja kaikki muutostyöt valmistuvat suunnitellusti tämän vuoden aikana.
Vuosi 2021 tulee olemaan Zwickaun ensimmäinen kokonainen tuotantovuosi täyssähköautotehtaana ja vuoden aikana valmistuu noin 300 000 MEB-alustarakenteeseen perustuvaa täyssähköautoa.
Tehtaasta tulee Euroopan suurin ja tehokkain täyssähköautoja valmistava tehdas ja Volkswagenin globaalin tuotantoverkoston muutoksen edelläkävijä.
Täyssähköisen SUV-mallin tuotannon valmistelu on täydessä vauhdissa myös kansainvälisesti: ID.4:n esituotanto on jo alkanut Antingin tehtaalla Kiinassa ja Chattanoogan tuotantolaitos Tennesseessä Yhdysvalloissa aloittaa ID.4:n tuotannon vuonna 2022.
Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen SUV-malli
VW ID.4 perustuu Volkswagenin modulaariseen täyssähköautojen alustarakenteeseen (MEB). Pelkästään täyssähköautoja varten tarkoitettu alustarakenne maksimoi sähköisen liikkumisen tarjoamat mahdollisuudet.
Alhaisen ilmanvastuskertoimen (0,28) ja skaalautuvan akkujärjestelmän ansiosta ID.4:n toimintamatka on yli 500 kilometriä (WLTP). Auton sisätilat ovat tilavat ja voimakas muotoilu tekee ulkoasusta ultramodernin.
SUV-malli lanseerataan ensin takavetoisena ja sähköinen nelivetoversio lisätään mallistoon myöhemmin. Suurjänniteakku on osa kerrosrakenteista alustaa; rakenteen ansiosta pitkittäinen painonjakauma on optimaalinen ja auton painopiste alhaalla. Kaikki tämä vaikuttaa myönteisesti täyssähköauton ajodynamiikkaan.
MEB-alustarakenteeseen perustuvien mallien tapaan myös ID.4 on kompaktin täyssähköautotekniikan ansiosta erittäin tilava.
Päästöttömän SUV-mallin ohjaamo on rakenteeltaan selkeä ja johdonmukaisesti digitalisoitu: toimintoja hallitaan pitkälti kosketusnäytöillä ja intuitiivisella ääniohjauksella.
Täyssähköauton tuotanto on hiilineutraalia
VW ID.4 ja VW ID.3 ovat Volkswagenille tärkeitä virstanpylväitä brändin suunnatessa kohti täydellistä hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä - yhdenmukaisesti Pariisin sopimuksen ilmastotavoitteiden kanssa.
Sisarmallinsa VW ID.3:n tapaan täyssähköinen SUV, VW ID.4, asettaa uuden mittapuun kestävälle valmistukselle: Zwickaun tuotanto on hiilineutraalia ja sähköisen SUV:in hiilijalanjälki on luovutushetkellä neutraali. VW ID.4:n akkukennojen tuotannossa käytetään ainoastaan vihreää sähköä.
Saksan autoteollisuuden vahva sähköautoklusteri
Volkswagenin päättäväinen siirtymä sähköiseen liikkumiseen on paitsi merkittävä panos ilmastotyölle myös sijoitus Saksan tehtaiden noin 100 000 työntekijän tulevaisuuteen.
Zwickaun tehtaan lisäksi myös komponenttitehtaat Brunswickissa, Kasselissa, Satzgitterissa ja Wolfsburgissa ovat mukana täyssähköautojen tuotannossa: ne valmistavat tärkeimpiä komponentteja kuten esimerkiksi sähkömoottoreita ja akkujärjestelmiä.
VW ID.3-malleja rakennetaan vuodesta 2021 eteenpäin myös Dresdenin tehtaalla. Emdenin ja Hannoverin tehtaat aloittavat täyssähköautojen valmistuksen vuonna 2022.
VW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
TADin uusi lattiakaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Budjettilevysoitin Espanjasta
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI