Kaikkien aikojen tehokkaimman Touareg R:n, pistokeladattavan hybridin, yhteisteho on 340 kW (462 hv). Vääntöä saadaan 700 Nm.

Kaikkien aikojen tehokkaimman Touareg R:n, pistokeladattavan hybridin, yhteisteho on 340 kW (462 hv). Vääntöä saadaan 700 Nm.

VW Touareg R: Pistokeladattava hybridi on Volkswagenin 462-hevosvoimainen lippulaiva

Volkswagen kasvattaa ladattavien hybridien tarjontaa. Uusi Touareg, Volkswagenin lippulaivamalli, on nyt saatavilla kahtena eri tehoisena ladattavana hybridiversiona.

Auto Bild.Uutiset

Uu­sien Tou­a­re­gin la­dat­ta­vien hyb­ri­dien toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä on jopa 46 km (WLTP) ja se kat­taa suu­rim­mal­le osal­le tyy­pil­li­sen päi­vit­täi­sen työ­mat­kan. Tou­a­re­gin la­dat­ta­vien hyb­ri­di­ver­si­oi­den ko­ko­nais­toi­min­ta­mat­ka on noin 810 km.

Pis­to­ke­la­dat­ta­van Volks­wa­gen Tou­a­reg eHyb­ri­din voi­ma­lin­ja koos­tuu 3-lit­rai­ses­ta V6-ben­sii­ni­moot­to­ris­ta (250 kW/340 hv) ja säh­kö­moot­to­ris­ta (100 kW/136 hv).

Yh­teis­te­ho on 280 kW (381 hv) ja yh­teis­vään­töä on tar­jol­la 600 Nm. Kiih­dy­tys 0–100 km/h vie 6,3 se­kun­tia.

Kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man Tou­a­reg R:n, pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din, yh­teis­te­ho on puo­les­taan 340 kW (462 hv) ja vään­töä saa­daan 700 Nm.

R-ver­sio kiih­tyy 0–100 km/h vain 5,1 se­kun­nis­sa

Mo­lem­mis­sa ver­si­ois­sa voi­ma siir­re­tään va­ki­o­va­rus­tei­sel­le 4MO­TI­ON-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäl­le ja vaih­teen­vaih­don hoi­taa 8-vaih­tei­nen Tipt­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Uu­del­la SUV-mal­lil­la voi ajaa pel­käs­tään säh­köl­lä ai­na 140 km/h no­peu­teen saak­ka; sen jäl­keen tur­bo­ah­det­tu V6 TSI -ben­sii­ni­moot­to­ri avus­taa säh­kö­moot­to­ria.

Ta­va­ra­ti­lan al­la si­jait­see li­tiu­mi­o­ni­ak­ku, jon­ka net­to­ka­pa­si­teet­ti on 14,3 kWh (brut­to­ka­pa­si­teet­ti 17,9 kWh).

Ak­kua voi la­da­ta suu­rim­mil­laan 7,2 kW te­hol­la, jol­loin tyh­jän akun saa la­dat­tua täy­teen noin 2,5 tun­nis­sa. Akun la­taus 3,6 kW:n te­hol­la tyh­jäs­tä täy­teen kes­tää puo­les­taan noin 5 tun­tia.

VW Touareg R kiihtyy pistokeladattavana hybridinä 0–100 km/h vain 5,1 sekunnissa.

VW Touareg R kiihtyy pistokeladattavana hybridinä 0–100 km/h vain 5,1 sekunnissa.

Suo­mes­sa va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­val­la ti­la­päis­la­taus­lait­teel­la la­taa­mi­nen tyh­jäs­tä täy­teen kes­tään noin 10,5 tun­tia.

Volks­wa­gen-brän­din ja koko tuo­te­mal­lis­ton suo­ri­tus­ky­kyi­sin ver­sio Tou­a­reg R la­dat­ta­va hyb­ri­di on va­rus­tet­tu Black Style -ul­ko­nä­kö­pa­ke­til­la ja R-Line-si­sä­ti­la­pa­ke­til­la sekä 20 tuu­man van­teil­la.

Kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kaim­man Volks­wa­gen Tou­a­reg R:n al­ka­en-hin­ta on 85 220 eu­roa.

SUV-mal­lin pis­to­ke­la­dat­ta­va eHyb­rid-ver­sio tu­lee saa­ta­vil­le kah­te­na va­rus­te­ver­si­o­na: At­mos­pe­re ja Ele­gan­ce.

Ele­gan­cen si­sä­ti­lo­jen sävy on har­maa ja ko­ris­te­lis­tat alu­mii­nia, At­mosp­he­ren sävy on puo­les­taan maan­lä­hei­sem­pi rus­kea ja ko­ris­te­lis­tat puu­ta.

Mo­lem­pien va­rus­te­lu­ver­si­oi­den ar­vi­o­hin­ta Suo­mes­sa on noin 79 300 eu­roa ja ne tu­le­vat myyn­tiin mar­ras­kuun lo­pul­la.

Tou­a­re­gin la­dat­ta­vis­sa hyb­ri­deis­sä uu­sia va­rus­tei­ta

VW Tou­a­re­gin la­dat­ta­vat hyb­ri­di­ver­si­ot tar­jo­a­vat in­no­va­tii­vi­sen yh­dis­tel­män eri­no­mais­ta suo­ri­tus­ky­kyä ja ajo­mu­ka­vuut­ta, säh­köis­tä ta­lou­del­li­suut­ta ja erit­täin kat­ta­van va­ki­o­va­rus­te­lun.

VW Tou­a­re­gin eHyb­ri­deis­sä on uu­si­na va­ki­o­va­rus­tei­na mm. In­no­vi­si­on Cock­pit: Dis­co­ver Pre­mium -na­vi­goin­ti 15 tuu­man näy­töl­lä sekä di­gi­taa­li­nen 12,3 tuu­man mit­ta­ris­to, IQ.Light-led-mat­rii­si­a­jo­va­lot, 4-alu­eil­mas­toin­ti ja pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku sekä mat­kus­ta­mon pa­no­raa­ma­kat­to.

Uu­det kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät mah­dol­lis­ta­vat puo­les­taan osit­tain au­to­ma­ti­soi­dun aja­mi­sen jopa 250 km/h no­peuk­siin saak­ka.

Li­sä­va­rus­tei­na saa­ta­vil­la ovat myös mm. il­ma­jou­si­tus ja pi­me­ä­nä­kö­a­vus­tin Night Vi­si­on. Läm­pö­ka­me­ra tuo sel­väs­ti esil­le tiel­le tu­los­sa ole­vat eläi­met ja ih­mi­set.

3500 kg ve­to­ky­ky

Volks­wa­gen Tou­a­re­gin la­dat­ta­vien hyb­ri­dien mak­si­mi­maa­li­nen pe­rä­vau­nu­mas­sa on 3 500 kg.

VW Tou­a­reg on myös Volks­wa­ge­nin en­sim­mäi­nen SUV-luo­kan la­dat­ta­va hyb­ri­di, jo­hon on saa­ta­vil­la pe­rä­vau­nun pe­ruu­tu­sa­vus­tin Trai­ler As­sist (myös ve­to­kouk­ku li­sä­va­rus­te) ja yh­dis­tel­mää voi­daan lii­kut­taa puh­taas­ti säh­köl­lä.

Na­vi­goin­ti op­ti­moi säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan

VW Tou­a­re­gin la­dat­ta­vat hyb­ri­di­ver­si­ot näyt­tä­vät mo­ni­puo­li­suu­ten­sa myös pi­dem­mil­lä mat­koil­la. Kul­jet­ta­ja voi hal­li­ta akun la­taus­ta­soa käyt­tä­mäl­lä in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män Hyb­rid-va­lik­koa.

Sen avul­la jopa pit­kien ajo­mat­ko­jen lop­pu­puo­lel­la on mah­dol­lis­ta sääs­tää tar­peek­si ak­kua, jot­ta koh­tees­sa voi­daan ajaa pääs­töt­tö­mäs­ti pel­käl­lä säh­köl­lä.

Mi­kä­li na­vi­gaat­to­ris­sa on rei­tin opas­tus käy­tös­sä, akun hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä kat­soo myös tu­le­vai­suu­teen ja ot­taa en­na­koi­vas­ti huo­mi­oon rei­tin ja pin­nan­muo­dot so­peut­taak­seen akun käyt­töä ja op­ti­moi­dak­seen toi­min­ta­mat­kan säh­köl­lä.

Säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka voi vaih­del­la olen­nai­ses­ti­kin riip­pu­en mm. kul­jet­ta­jan ajo­ta­vas­ta, säh­kö­va­rus­tei­den käy­tös­tä, mah­dol­li­sen esi­läm­mi­tyk­sen käy­tös­tä, ul­ko­läm­pö­ti­las­ta, mat­kus­ta­jien ja kuor­man mää­räs­tä sekä va­li­tus­ta ajop­ro­fii­lis­ta tai tiep­ro­fii­lis­ta.

VW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN