15-17-vuotiaat korostuvat trakto­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muus­ti­las­toissa

Traktorimönkijät ovat yhä suositumpi nuorten kulkuväline.

Auto Bild.Uutiset

En­nen ajoon läh­töä on huo­leh­dit­ta­va sii­tä, et­tä ajo­kort­ti­luok­ka riit­tää ky­sei­sen mön­ki­jän kul­jet­ta­mi­seen. Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa myös ajo­tai­to­jen kar­tut­ta­mi­ses­ta har­joit­te­lun kaut­ta. Nuo­ret kul­jet­ta­jat erot­tu­vat niin kuo­le­maan joh­ta­neis­sa trak­to­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muuk­sis­sa kuin muis­sa lii­ken­ne­va­hin­gois­sa.

Mön­ki­jöi­tä on saa­ta­vil­la mo­neen läh­töön. Tie­lii­ken­tee­seen tar­koi­te­tuis­ta mön­ki­jöis­tä trak­to­ri­mön­ki­jöi­den suo­sio on kas­va­nut eri­tyi­ses­ti nuor­ten kul­ku­pe­li­nä. Maas­to­mön­ki­jä taas on maas­to­a­jo­neu­vo, jol­la ei pää­sään­töi­ses­ti saa ajaa tiel­lä. Tiel­lä aja­mi­nen on sal­lit­tu esi­mer­kik­si tien yli­tyk­sen kal­tai­sis­sa poik­keus­ti­lan­teis­sa. Maas­tos­sa aja­mi­seen on ol­ta­va maa­no­mis­ta­jan tai -hal­ti­jan lupa.

Lii­ken­ne­tur­van yh­teys­pääl­lik­kö Pet­ri Nis­ka muis­tut­taa, et­tä mön­ki­jän tyy­pis­tä riip­puu se, mil­lä ajo­kor­til­la sitä saa ajaa. Eli ajo-oi­keus voi edel­lyt­tää B-, T- tai AM-kort­tia. Al­le 15-vuo­ti­as saa ajaa mön­ki­jäl­lä tiel­lä tai maas­tos­sa vain sul­je­tul­la alu­eel­la.

Tu­tut ris­kit tois­tu­vat on­net­to­muuk­sien taus­tal­la

Trak­to­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muuk­sis­sa nä­ky­vät myös nuo­ret kul­jet­ta­jat. Vuo­si­na 2013–2022 ta­pah­tu­neis­sa lii­ken­ne­va­hin­gois­sa ai­heut­ta­ja­na ol­leis­ta trak­to­ri­mön­ki­jä­kul­jet­ta­jis­ta suu­rin ikä­ryh­mä on 15–17-vuo­ti­aat. Kuo­le­maan joh­ta­neis­sa trak­to­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muuk­sis­sa al­le 21-vuo­ti­aat muo­dos­ta­vat noin kol­ma­so­san uh­reis­ta.

On­net­to­muuk­sien taus­ta­ris­kei­nä erot­tuu sa­mo­ja asi­oi­ta: päih­ty­mys, ko­ke­mat­to­muus, ris­ki­ha­kui­nen ajo­tyy­li ja lii­an suu­ri ti­lan­ne­no­peus. Myös ky­pä­rän käyt­tä­mät­tö­myys, vää­rät ren­gas­pai­neet ja no­peu­den­ra­joit­ti­men ohit­ta­mi­nen – eli ajo­neu­von vi­rit­tä­mi­nen – nä­ky­vät.

”Iso osa trak­to­ri­mön­ki­jöi­den kul­jet­ta­jis­ta on nuo­ria. Ja kun pu­hu­taan alai­käi­sis­tä lap­sis­ta tai nuo­ris­ta, pai­not­tuu sil­loin van­hem­pien vas­tuu. En­sin­nä­kin on ol­ta­va var­ma sii­tä, et­tä nuo­ri saa ajo­kor­til­laan ajaa joko han­kit­tua mön­ki­jää tai lai­na­pe­liä. Toi­sek­seen on ol­ta­va var­ma myös sii­tä, et­tä osaa­mi­nen riit­tää mön­ki­jän kul­jet­ta­mi­seen ja lii­ken­tees­sä aja­mi­seen. Uu­ni­tuo­re kort­ti po­va­ris­sa ei tar­koi­ta sitä, et­tä nuo­ri on val­mis vil­kas­tah­ti­seen kau­pun­ki­lii­ken­tee­seen, osaa hal­li­ta mön­ki­jän tyyp­pis­tä ajo­neu­voa tai ym­mär­tää sitä, mit­kä ris­kit vi­rit­tä­mi­ses­sä tai muus­sa pel­lei­lys­sä pii­le­vät”, Nis­ka ko­ros­taa.

Au­to­Bild / Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN