©Lena Willgalis / Auto Bild
Alfa Romeo Giulia GTAm: 540 hevosvoimalla Formula 1 -fiiliksiä kadulle!
Supersedan Alfa Giulia GTAm varustettuna F1-tekniikalla olisi aika täydellinen juhannusauto, vai mitä! Auto Bild otti fiiliksiä sellaisella!
Kimi Räikkösellä sellainen on, ajaahan suomalainen F1-sarjassa Alfan väreissä. Niinpä hän tarjosi Auto Bildille ainutlaatuisen tilaisuuden kokeilla omaa Alfa Romeo Giulia GTAm -yksilöään.
GTAm on lyhenne sanoista Gran Turismo Alleggerita, eli vapaasti suomennettuna kevennetty nopea matka-auto. Tuo pikku-"m" (joka tarkoittaa yhtä kuin ’modificato’, eli muunneltu) on siis terävin vaihtoehto. Kyseessä on siten kaikin tavoin terästetty Alfa Romeo Giulia QV:n jatkokehitelmä.
Runsaasti hiilikuitua: Näin Alfa Romeo Giulia GTAm -versiossa säästyy 100 kiloa
Alfa Romeo Giulia GTAm painaa 100 kiloa vähemmän kuin Giulia Quadrifoglio. Miten se on toteutettu? Käyttämällä runsaasti hiilikuitua, esimerkiksi kardaaniakselissa, konepellissä, katossa, kuppi-istuimissa sekä puskureissa.
©Lena Willgalis / Auto Bild
©Lena Willgalis / Auto Bild
Lisäksi Alfa Romeo Giulia GTAm-versiossa on titaanista valmistettu pakoputkisto, kevyemmät 20-tuumaiset erikoisvanteet varustettuna keskuslukkomutterilla, sekä kevyemmät jouset.
Sitä paitsi takaistuin heivattiin kokonaan pois, minkä ohella takajarrulevyt on valmistettu polykarbonaatista.
Alfa Romeo Giulia GTAm -mallissa on myös kuuden pisteen turvavyöt, turvakaari, sekä ovien sisäkahvojen sijaan silmukat.
Aerodynamiikka juontuu F1-tuulitunnelista
Aerodynamiikkaa kehitettiin lisäämään maaefektiä Formula 1 -kumppanin, Sauberin, tuulitunnelissa. Etupoileria voidaan vetää eteenpäin, ja takasiivekkeen yläterää voidaan säätää eri kulmiin.
"Älä astu. Vain ratakäyttöön."
©Lena Willgalis / Auto Bild
540 heviosvoimaa...
©Lena Willgalis / Auto Bild
Lisäksi GTAm-mallissa on mm. kookas diffuusorilevy takana. Alfan Formula 1 -kuljettajat Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi kehittivät myös alustaa, joka tuloksena saatiin 50 mm leveämpi etu- ja takaraideleveys, entistä urheilullisempi alustatuntuma sekä alle räätälöidyt Michelin Cup 2 -renkaat.
Entä millaiselta GTAm tuntuu ajaa? Ohjaamoon mennessä kuljettaja putoaa syvälle kuppi-istuimeen, napsauttaa kuuden pisteen vyön paikalleen ja ampaisee matkaan. On vaikea pitää naamaa peruslukemilla, kun taustapeilin kauttta erottuu takasiiveke. Ferrarilta juontuva tuplaturbo-V6 kuulostaa tyhjäkäynnillä suhteellisen miedolta.
Alfa on kotonaan radalla
Niinpä käännämme ajotilavalitsimesta Race-tilan, jonka jälkeen GTAm:n käyntiäänet muuttuvat täysin. Tuplaturbo-V6 kerää ahnaasti kierroksia ja kiekaisee jatkuvasti punaisen alueen rajalle.
Tuplaturbo-V6 ulvoo samalla, kun kaksoiskytkinvaihteisto ampuu vaihdetta toisensa perään kuin pieniä sähköiskuja.
Mukautuva alusta on tiukka ja hoitelee tilanteet hienosti, ja aktiivinen tasauspyörästön lukko toimii tehokkaasti.
Mutkat GTAm ottaa täysin kallistelematta. Mekaaninen pito on sensaatiomaisen terävää, aivan kuten koko autokin on superterävä. Hinta merkitään Saksassa 178 000 €.
Yhteenveto:
Sähköisen liikkuvuuden ja downsizingin aikakaudella Alfa Romeo Giulia GTAm on upea elämys! Se on tykki mutkaisille radoille ja suorituskyky on raju, joskin hinta on toki huomattava.
Auto Bildin arvosana: 2
©Lena Willgalis / Auto Bild
Teknisiä tietoja
Alfa Romeo Giulia GTAm
Moottori:
V6, tuplaturbo, edessä pitkittäin
Iskutilavuus:
2891 cm³
Suurin teho:
396 kW (540 hv)/6500 r/min
Suurin vääntömomentti
600 Nm/2500 r/min
Vetotapa:
takaveto, 8-nop. automaattivaihteisto
P/L/K:
4669/1923/1397 mm
Omamassa:
1580 kg
0-100 km/h:
3,6 s
0-200 km/h:
11,9 s
Huippunopeus:
300 km/h
Kulutus:
10,8 l/100 km (98E)
CO2-päästöt:
244 g/km
Hinta Saksassa:
178 000 €
Guido Naumann / Auto Bild, kuvat Lena Willgalis / Auto Bild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Lisää fokusta treeniin
Pilvin pimein
Neula puhtaaksi
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL