©Lena Willgalis / Auto Bild

Alfa Romeo Giulia GTAm: 540 hevosvoimalla Formula 1 -fiiliksiä kadulle!

Supersedan Alfa Giulia GTAm varustettuna F1-tekniikalla olisi aika täydellinen juhannusauto, vai mitä! Auto Bild otti fiiliksiä sellaisella!

Auto Bild.Superautot

Kimi Räik­kö­sel­lä sel­lai­nen on, ajaa­han suo­ma­lai­nen F1-sar­jas­sa Al­fan vä­reis­sä. Niin­pä hän tar­jo­si Au­to Bil­dil­le ai­nut­laa­tui­sen ti­lai­suu­den ko­keil­la omaa Al­fa Ro­meo Giu­lia GTAm -yk­si­lö­ään.

GTAm on ly­hen­ne sa­nois­ta Gran Tu­ris­mo Al­leg­ge­ri­ta, eli va­paas­ti suo­men­net­tu­na ke­ven­net­ty no­pea mat­ka-au­to. Tuo pik­ku-"m" (joka tar­koit­taa yh­tä kuin ’mo­di­fi­ca­to’, eli muun­nel­tu) on siis te­rä­vin vaih­to­eh­to. Ky­sees­sä on si­ten kai­kin ta­voin te­räs­tet­ty Al­fa Ro­meo Giu­lia QV:n jat­ko­ke­hi­tel­mä.

Run­saas­ti hii­li­kui­tua: Näin Al­fa Ro­meo Giu­lia GTAm -ver­si­os­sa sääs­tyy 100 ki­loa

Al­fa Ro­meo Giu­lia GTAm pai­naa 100 ki­loa vä­hem­män kuin Giu­lia Qu­ad­ri­fog­lio. Mi­ten se on to­teu­tet­tu? Käyt­tä­mäl­lä run­saas­ti hii­li­kui­tua, esi­mer­kik­si kar­daa­ni­ak­se­lis­sa, ko­ne­pel­lis­sä, ka­tos­sa, kup­pi-is­tui­mis­sa sekä pus­ku­reis­sa.

©Lena Willgalis / Auto Bild

©Lena Willgalis / Auto Bild

Li­säk­si Al­fa Ro­meo Giu­lia GTAm-ver­si­os­sa on ti­taa­nis­ta val­mis­tet­tu pa­ko­put­kis­to, ke­vy­em­mät 20-tuu­mai­set eri­kois­van­teet va­rus­tet­tu­na kes­kus­luk­ko­mut­te­ril­la, sekä ke­vy­em­mät jou­set.

Sitä pait­si ta­kais­tuin hei­vat­tiin ko­ko­naan pois, min­kä ohel­la ta­ka­jar­ru­le­vyt on val­mis­tet­tu po­ly­kar­bo­naa­tis­ta.

Al­fa Ro­meo Giu­lia GTAm -mal­lis­sa on myös kuu­den pis­teen tur­va­vyöt, tur­va­kaa­ri, sekä ovien si­sä­kah­vo­jen si­jaan sil­mu­kat.

Ae­ro­dy­na­miik­ka juon­tuu F1-tuu­li­tun­ne­lis­ta

Ae­ro­dy­na­miik­kaa ke­hi­tet­tiin li­sää­mään maa­e­fek­tiä For­mu­la 1 -kump­pa­nin, Sau­be­rin, tuu­li­tun­ne­lis­sa. Etu­poi­le­ria voi­daan ve­tää eteen­päin, ja ta­ka­sii­vek­keen ylä­te­rää voi­daan sää­tää eri kul­miin.

"Älä astu. Vain ratakäyttöön."

"Älä astu. Vain ratakäyttöön."

©Lena Willgalis / Auto Bild

540 heviosvoimaa...

540 heviosvoimaa...

©Lena Willgalis / Auto Bild

Li­säk­si GTAm-mal­lis­sa on mm. koo­kas dif­fuu­so­ri­le­vy ta­ka­na. Al­fan For­mu­la 1 -kul­jet­ta­jat Kimi Räik­kö­nen ja An­to­nio Gi­o­vi­naz­zi ke­hit­ti­vät myös alus­taa, joka tu­lok­se­na saa­tiin 50 mm le­ve­äm­pi etu- ja ta­ka­rai­de­le­veys, en­tis­tä ur­hei­lul­li­sem­pi alus­ta­tun­tu­ma sekä al­le rää­tä­löi­dyt Mic­he­lin Cup 2 -ren­kaat.

En­tä mil­lai­sel­ta GTAm tun­tuu ajaa? Oh­jaa­moon men­nes­sä kul­jet­ta­ja pu­to­aa sy­väl­le kup­pi-is­tui­meen, nap­saut­taa kuu­den pis­teen vyön pai­kal­leen ja am­pai­see mat­kaan. On vai­kea pi­tää naa­maa pe­rus­lu­ke­mil­la, kun taus­ta­pei­lin kaut­t­ta erot­tuu ta­ka­sii­ve­ke. Fer­ra­ril­ta juon­tu­va tup­la­tur­bo-V6 kuu­los­taa tyh­jä­käyn­nil­lä suh­teel­li­sen mie­dol­ta.

Al­fa on ko­to­naan ra­dal­la

Niin­pä kään­näm­me ajo­ti­la­va­lit­si­mes­ta Race-ti­lan, jon­ka jäl­keen GTAm:n käyn­ti­ää­net muut­tu­vat täy­sin. Tup­la­tur­bo-V6 ke­rää ah­naas­ti kier­rok­sia ja kie­kai­see jat­ku­vas­ti pu­nai­sen alu­een ra­jal­le.

Tup­la­tur­bo-V6 ul­voo sa­mal­la, kun kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­to am­puu vaih­det­ta toi­sen­sa pe­rään kuin pie­niä säh­köis­ku­ja.

Mu­kau­tu­va alus­ta on tiuk­ka ja hoi­te­lee ti­lan­teet hie­nos­ti, ja ak­tii­vi­nen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko toi­mii te­hok­kaas­ti.

Mut­kat GTAm ot­taa täy­sin kal­lis­te­le­mat­ta. Me­kaa­ni­nen pito on sen­saa­ti­o­mai­sen te­rä­vää, ai­van ku­ten koko au­to­kin on su­per­te­rä­vä. Hin­ta mer­ki­tään Sak­sas­sa 178 000 €.

Yh­teen­ve­to:

Säh­köi­sen liik­ku­vuu­den ja down­si­zin­gin ai­ka­kau­del­la Al­fa Ro­meo Giu­lia GTAm on upea elä­mys! Se on tyk­ki mut­kai­sil­le ra­doil­le ja suo­ri­tus­ky­ky on raju, jos­kin hin­ta on toki huo­mat­ta­va.

Au­to Bil­din ar­vo­sa­na: 2

©Lena Willgalis / Auto Bild

Tek­ni­siä tie­to­ja

Al­fa Ro­meo Giu­lia GTAm

Moot­to­ri:

V6, tup­la­tur­bo, edes­sä pit­kit­täin

Is­ku­ti­la­vuus:

2891 cm³

Suu­rin teho:

396 kW (540 hv)/6500 r/min

Suu­rin vään­tö­mo­ment­ti

600 Nm/2500 r/min

Ve­to­ta­pa:

ta­ka­ve­to, 8-nop. au­to­maat­ti­vaih­teis­to

P/L/K:

4669/1923/1397 mm

Oma­mas­sa:

1580 kg

0-100 km/h:

3,6 s

0-200 km/h:

11,9 s

Huip­pu­no­peus:

300 km/h

Ku­lu­tus:

10,8 l/100 km (98E)

CO2-pääs­töt:

244 g/km

Hin­ta Sak­sas­sa:

178 000 €

Gui­do Nau­mann / Au­to Bild, ku­vat Lena Wil­l­ga­lis / Au­to Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN