©Lena Willgalis / Auto Bild
Alfa Romeo Giulia GTAm: 540 hevosvoimalla Formula 1 -fiiliksiä kadulle!
Supersedan Alfa Giulia GTAm varustettuna F1-tekniikalla olisi aika täydellinen juhannusauto, vai mitä! Auto Bild otti fiiliksiä sellaisella!
Kimi Räikkösellä sellainen on, ajaahan suomalainen F1-sarjassa Alfan väreissä. Niinpä hän tarjosi Auto Bildille ainutlaatuisen tilaisuuden kokeilla omaa Alfa Romeo Giulia GTAm -yksilöään.
GTAm on lyhenne sanoista Gran Turismo Alleggerita, eli vapaasti suomennettuna kevennetty nopea matka-auto. Tuo pikku-"m" (joka tarkoittaa yhtä kuin ’modificato’, eli muunneltu) on siis terävin vaihtoehto. Kyseessä on siten kaikin tavoin terästetty Alfa Romeo Giulia QV:n jatkokehitelmä.
Runsaasti hiilikuitua: Näin Alfa Romeo Giulia GTAm -versiossa säästyy 100 kiloa
Alfa Romeo Giulia GTAm painaa 100 kiloa vähemmän kuin Giulia Quadrifoglio. Miten se on toteutettu? Käyttämällä runsaasti hiilikuitua, esimerkiksi kardaaniakselissa, konepellissä, katossa, kuppi-istuimissa sekä puskureissa.
©Lena Willgalis / Auto Bild
©Lena Willgalis / Auto Bild
Lisäksi Alfa Romeo Giulia GTAm-versiossa on titaanista valmistettu pakoputkisto, kevyemmät 20-tuumaiset erikoisvanteet varustettuna keskuslukkomutterilla, sekä kevyemmät jouset.
Sitä paitsi takaistuin heivattiin kokonaan pois, minkä ohella takajarrulevyt on valmistettu polykarbonaatista.
Alfa Romeo Giulia GTAm -mallissa on myös kuuden pisteen turvavyöt, turvakaari, sekä ovien sisäkahvojen sijaan silmukat.
Aerodynamiikka juontuu F1-tuulitunnelista
Aerodynamiikkaa kehitettiin lisäämään maaefektiä Formula 1 -kumppanin, Sauberin, tuulitunnelissa. Etupoileria voidaan vetää eteenpäin, ja takasiivekkeen yläterää voidaan säätää eri kulmiin.
"Älä astu. Vain ratakäyttöön."
©Lena Willgalis / Auto Bild
540 heviosvoimaa...
©Lena Willgalis / Auto Bild
Lisäksi GTAm-mallissa on mm. kookas diffuusorilevy takana. Alfan Formula 1 -kuljettajat Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi kehittivät myös alustaa, joka tuloksena saatiin 50 mm leveämpi etu- ja takaraideleveys, entistä urheilullisempi alustatuntuma sekä alle räätälöidyt Michelin Cup 2 -renkaat.
Entä millaiselta GTAm tuntuu ajaa? Ohjaamoon mennessä kuljettaja putoaa syvälle kuppi-istuimeen, napsauttaa kuuden pisteen vyön paikalleen ja ampaisee matkaan. On vaikea pitää naamaa peruslukemilla, kun taustapeilin kauttta erottuu takasiiveke. Ferrarilta juontuva tuplaturbo-V6 kuulostaa tyhjäkäynnillä suhteellisen miedolta.
Alfa on kotonaan radalla
Niinpä käännämme ajotilavalitsimesta Race-tilan, jonka jälkeen GTAm:n käyntiäänet muuttuvat täysin. Tuplaturbo-V6 kerää ahnaasti kierroksia ja kiekaisee jatkuvasti punaisen alueen rajalle.
Tuplaturbo-V6 ulvoo samalla, kun kaksoiskytkinvaihteisto ampuu vaihdetta toisensa perään kuin pieniä sähköiskuja.
Mukautuva alusta on tiukka ja hoitelee tilanteet hienosti, ja aktiivinen tasauspyörästön lukko toimii tehokkaasti.
Mutkat GTAm ottaa täysin kallistelematta. Mekaaninen pito on sensaatiomaisen terävää, aivan kuten koko autokin on superterävä. Hinta merkitään Saksassa 178 000 €.
Yhteenveto:
Sähköisen liikkuvuuden ja downsizingin aikakaudella Alfa Romeo Giulia GTAm on upea elämys! Se on tykki mutkaisille radoille ja suorituskyky on raju, joskin hinta on toki huomattava.
Auto Bildin arvosana: 2
©Lena Willgalis / Auto Bild
Teknisiä tietoja
Alfa Romeo Giulia GTAm
Moottori:
V6, tuplaturbo, edessä pitkittäin
Iskutilavuus:
2891 cm³
Suurin teho:
396 kW (540 hv)/6500 r/min
Suurin vääntömomentti
600 Nm/2500 r/min
Vetotapa:
takaveto, 8-nop. automaattivaihteisto
P/L/K:
4669/1923/1397 mm
Omamassa:
1580 kg
0-100 km/h:
3,6 s
0-200 km/h:
11,9 s
Huippunopeus:
300 km/h
Kulutus:
10,8 l/100 km (98E)
CO2-päästöt:
244 g/km
Hinta Saksassa:
178 000 €
Guido Naumann / Auto Bild, kuvat Lena Willgalis / Auto Bild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Exposurelta uusi cd-soitin
Näin onnistut! Taltuta tavarakaaos ammattijärjestäjän viidellä vinkillä
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Laadukasta immersiivistä ääntä
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN