©Lena Willgalis / Auto Bild
Alfa Romeo Giulia GTAm: 540 hevosvoimalla Formula 1 -fiiliksiä kadulle!
Supersedan Alfa Giulia GTAm varustettuna F1-tekniikalla olisi aika täydellinen juhannusauto, vai mitä! Auto Bild otti fiiliksiä sellaisella!
Kimi Räikkösellä sellainen on, ajaahan suomalainen F1-sarjassa Alfan väreissä. Niinpä hän tarjosi Auto Bildille ainutlaatuisen tilaisuuden kokeilla omaa Alfa Romeo Giulia GTAm -yksilöään.
GTAm on lyhenne sanoista Gran Turismo Alleggerita, eli vapaasti suomennettuna kevennetty nopea matka-auto. Tuo pikku-"m" (joka tarkoittaa yhtä kuin ’modificato’, eli muunneltu) on siis terävin vaihtoehto. Kyseessä on siten kaikin tavoin terästetty Alfa Romeo Giulia QV:n jatkokehitelmä.
Runsaasti hiilikuitua: Näin Alfa Romeo Giulia GTAm -versiossa säästyy 100 kiloa
Alfa Romeo Giulia GTAm painaa 100 kiloa vähemmän kuin Giulia Quadrifoglio. Miten se on toteutettu? Käyttämällä runsaasti hiilikuitua, esimerkiksi kardaaniakselissa, konepellissä, katossa, kuppi-istuimissa sekä puskureissa.
©Lena Willgalis / Auto Bild
©Lena Willgalis / Auto Bild
Lisäksi Alfa Romeo Giulia GTAm-versiossa on titaanista valmistettu pakoputkisto, kevyemmät 20-tuumaiset erikoisvanteet varustettuna keskuslukkomutterilla, sekä kevyemmät jouset.
Sitä paitsi takaistuin heivattiin kokonaan pois, minkä ohella takajarrulevyt on valmistettu polykarbonaatista.
Alfa Romeo Giulia GTAm -mallissa on myös kuuden pisteen turvavyöt, turvakaari, sekä ovien sisäkahvojen sijaan silmukat.
Aerodynamiikka juontuu F1-tuulitunnelista
Aerodynamiikkaa kehitettiin lisäämään maaefektiä Formula 1 -kumppanin, Sauberin, tuulitunnelissa. Etupoileria voidaan vetää eteenpäin, ja takasiivekkeen yläterää voidaan säätää eri kulmiin.
"Älä astu. Vain ratakäyttöön."
©Lena Willgalis / Auto Bild
540 heviosvoimaa...
©Lena Willgalis / Auto Bild
Lisäksi GTAm-mallissa on mm. kookas diffuusorilevy takana. Alfan Formula 1 -kuljettajat Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi kehittivät myös alustaa, joka tuloksena saatiin 50 mm leveämpi etu- ja takaraideleveys, entistä urheilullisempi alustatuntuma sekä alle räätälöidyt Michelin Cup 2 -renkaat.
Entä millaiselta GTAm tuntuu ajaa? Ohjaamoon mennessä kuljettaja putoaa syvälle kuppi-istuimeen, napsauttaa kuuden pisteen vyön paikalleen ja ampaisee matkaan. On vaikea pitää naamaa peruslukemilla, kun taustapeilin kauttta erottuu takasiiveke. Ferrarilta juontuva tuplaturbo-V6 kuulostaa tyhjäkäynnillä suhteellisen miedolta.
Alfa on kotonaan radalla
Niinpä käännämme ajotilavalitsimesta Race-tilan, jonka jälkeen GTAm:n käyntiäänet muuttuvat täysin. Tuplaturbo-V6 kerää ahnaasti kierroksia ja kiekaisee jatkuvasti punaisen alueen rajalle.
Tuplaturbo-V6 ulvoo samalla, kun kaksoiskytkinvaihteisto ampuu vaihdetta toisensa perään kuin pieniä sähköiskuja.
Mukautuva alusta on tiukka ja hoitelee tilanteet hienosti, ja aktiivinen tasauspyörästön lukko toimii tehokkaasti.
Mutkat GTAm ottaa täysin kallistelematta. Mekaaninen pito on sensaatiomaisen terävää, aivan kuten koko autokin on superterävä. Hinta merkitään Saksassa 178 000 €.
Yhteenveto:
Sähköisen liikkuvuuden ja downsizingin aikakaudella Alfa Romeo Giulia GTAm on upea elämys! Se on tykki mutkaisille radoille ja suorituskyky on raju, joskin hinta on toki huomattava.
Auto Bildin arvosana: 2
©Lena Willgalis / Auto Bild
Teknisiä tietoja
Alfa Romeo Giulia GTAm
Moottori:
V6, tuplaturbo, edessä pitkittäin
Iskutilavuus:
2891 cm³
Suurin teho:
396 kW (540 hv)/6500 r/min
Suurin vääntömomentti
600 Nm/2500 r/min
Vetotapa:
takaveto, 8-nop. automaattivaihteisto
P/L/K:
4669/1923/1397 mm
Omamassa:
1580 kg
0-100 km/h:
3,6 s
0-200 km/h:
11,9 s
Huippunopeus:
300 km/h
Kulutus:
10,8 l/100 km (98E)
CO2-päästöt:
244 g/km
Hinta Saksassa:
178 000 €
Guido Naumann / Auto Bild, kuvat Lena Willgalis / Auto Bild
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Klipschorn ja La Scala go active
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi