Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Renault Symbioz -mallisto täydentyy kahdella uudella voimalinjalla; full hybrid E-Tech 160 sekä mild hybrid 140.

Auto Bild.Uutiset

Li­säk­si Re­nault esit­te­lee kat­ta­vas­ti va­rus­tel­lun, mut­ta hou­kut­te­vas­ti hin­noi­tel­lun full hyb­rid E-Tech 160 tech­no edi­ti­on -eri­kois­mal­lin.

Hyö­dyn­tä­en pit­kää ko­ke­mus­taan säh­kö­au­tois­ta Re­nault on ke­hit­tä­nyt in­no­va­tii­vi­sen full hyb­rid E-Tech -voi­ma­lin­jan­sa jo vuon­na 2021. Tek­no­lo­gi­aan on ha­et­tu jo yli 150 pa­tent­tia, ja se hyö­dyn­tää Re­naul­tin For­mu­la 1 -osaa­mis­ta eri­tyi­ses­ti ener­gi­an tal­tee­no­ton ja re­ge­ne­roin­nin sa­ral­la. Voi­ma­lin­ja­rat­kai­su on jo osoit­ta­nut suo­ri­tus­ky­kyn­sä ja te­hok­kuu­ten­sa läpi Re­nault-mal­lis­ton – ai­na Cli­os­ta suu­rem­paan Ra­fa­leen as­ti.

Re­nault on myy­nyt jo yli 750 000 full hyb­rid E-Tech -voi­ma­lin­jal­la ole­vaa au­toa vuo­des­ta 2021 al­ka­en. Täl­lä het­kel­lä Re­nault on Eu­roo­pan toi­sek­si suu­rin täys­hyb­ri­di­au­to­jen (HEV) val­mis­ta­ja, ja hyb­ri­dien osuus myyn­nis­tä on kas­va­nut 7,8 % vuo­den 2025 en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä ver­rat­tu­na sa­maan ajan­jak­soon vuon­na 2024. Tämä ke­hi­tys osoit­taa sel­väs­ti asi­ak­kai­den kas­va­vaa kiin­nos­tus­ta hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aan osa­na siir­ty­mää koh­ti ener­gi­a­te­hok­kaam­paa ja ta­lou­del­li­sem­paa au­toi­lua.

Niil­le asi­ak­kail­le, jot­ka ei­vät ole vie­lä val­mii­ta siir­ty­mään täys­säh­köön, täys­hyb­ri­dit tar­jo­a­vat usei­ta säh­kö­moot­to­rin etu­ja: vai­va­ton liik­keel­le­läh­tö, täy­sin säh­köi­nen ajo ma­ta­lil­la no­peuk­sil­la kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä sekä akun la­tau­tu­mi­nen jar­ru­tuk­sis­sa ja hi­das­tuk­sis­sa, mikä pa­ran­taa ajo­mu­ka­vuut­ta ja te­hok­kuut­ta en­ti­ses­tään.

 

Uu­si full hyb­rid E-Tech 160 hv – enem­män te­hoa, vä­hem­män ku­lu­tus­ta

Re­nault tuo mark­ki­noil­le uu­den full hyb­rid E-Tech 160 -voi­ma­lin­jan, jon­ka 1,4 kWh:n akus­sa on 20 % enem­män käy­tet­tä­vis­sä ole­vaa säh­köä ver­rat­tu­na ai­kai­sem­paan full hyb­rid E-Tech 145 -voi­ma­lin­jaan.

Uu­si voi­ma­lin­ja yh­dis­tää 1,8 lit­ran va­paas­ti hen­git­tä­vän 80 kW ben­sii­ni­moot­to­rin (109 hv), kak­si säh­kö­moot­to­ria (36 kW pää­säh­kö­moot­to­rin ja 15 kW start­ti­ge­ne­raat­to­rin) sekä uu­den älyk­kään kyt­ki­met­tö­män mo­ni­ti­la­vaih­teis­ton, joka mah­dol­lis­taa no­pe­am­mat ja peh­me­äm­mät vaih­teen­vaih­dot pie­nem­mäl­lä te­hon­hu­kal­la. Li­säk­si uu­si suo­ra­suih­ku­tus­jär­jes­tel­mä pa­ran­taa polt­to­ai­neen hyö­dyn­tä­mis­tä ja alen­taa pääs­tö­jä en­ti­ses­tään. CO₂-pääs­töt ovat las­ke­neet 99 g/km (vs. 105 g/km) ja polt­to­ai­neen­ku­lu­tus las­ke­nut vas­taa­vas­ti 4,4 lit­raan /100 km (WLTP) (vs. 4,7 l/100 km).

Vään­töä on nyt 25 % enem­män (172 Nm polt­to­moot­to­rin osal­ta, eli +22 Nm) kuin ai­em­mas­sa ver­si­os­sa. Tämä tar­koit­taa, et­tä suu­rin vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä jo al­hai­sil­la kier­rok­sil­la (noin 2 000 rpm), mikä pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä ja re­a­goin­tia eri­tyi­ses­ti kiih­dy­tyk­sis­sä ja moot­to­ri­tie­no­peuk­siin kiih­dy­tet­tä­es­sä. Kiih­ty­vyys 0–100 km nyt 9,1 se­kun­tia ver­rat­tu­na ai­em­paan 10,6 se­kun­tiin.

Myös ve­to­ky­ky on kas­va­nut ai­em­mas­ta 750 ki­los­ta 1000 ki­loon, mikä laa­jen­taa käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sia.

 

Eri­kois­mal­li: Sym­bi­oz full hyb­rid E-Tech 160 tech­no edi­ti­on

Uu­tuus­moot­to­rin saa­pu­es­sa esi­tel­lään myös Sym­bi­oz full hyb­rid E-Tech 160 tech­no edi­ti­on -eri­kois­mal­li. Se tar­jo­aa laa­jan tech­no-va­rus­te­lun li­säk­si myös säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun, joka li­sää käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ar­jes­sa. Eri­kois­mal­lin hin­ta on 32 590 € ja sii­nä on hin­ta­e­tua yli 2 000 eu­roa ver­rat­tu­na nor­maa­li­mal­lis­toon. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen ke­sän ai­ka­na.

 

Uu­si mild hyb­rid 140 hv – au­to­maat­ti­na

Sym­bi­oz-mal­lis­to täy­den­tyy myös mild hyb­rid 140 -ver­si­ol­la, jos­sa 1,3-lit­rai­nen 4-syn­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu suo­ra­suih­ku­tus­ben­sii­ni­moot­to­ri, jos­sa pie­ni säh­kö­a­vus­tus. Tämä voi­ma­lin­ja on saa­ta­vil­la EDC-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la. En­sim­mäi­set mild hyb­ri­dit saa­pu­vat Suo­meen ar­vi­ol­ta mar­ras­kuus­sa 2025.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!

Auto Bild.Klassikot
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.

Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!

Auto Bild.Klassikot

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN