Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Renault Symbioz -mallisto täydentyy kahdella uudella voimalinjalla; full hybrid E-Tech 160 sekä mild hybrid 140.

Auto Bild.Uutiset

Li­säk­si Re­nault esit­te­lee kat­ta­vas­ti va­rus­tel­lun, mut­ta hou­kut­te­vas­ti hin­noi­tel­lun full hyb­rid E-Tech 160 tech­no edi­ti­on -eri­kois­mal­lin.

Hyö­dyn­tä­en pit­kää ko­ke­mus­taan säh­kö­au­tois­ta Re­nault on ke­hit­tä­nyt in­no­va­tii­vi­sen full hyb­rid E-Tech -voi­ma­lin­jan­sa jo vuon­na 2021. Tek­no­lo­gi­aan on ha­et­tu jo yli 150 pa­tent­tia, ja se hyö­dyn­tää Re­naul­tin For­mu­la 1 -osaa­mis­ta eri­tyi­ses­ti ener­gi­an tal­tee­no­ton ja re­ge­ne­roin­nin sa­ral­la. Voi­ma­lin­ja­rat­kai­su on jo osoit­ta­nut suo­ri­tus­ky­kyn­sä ja te­hok­kuu­ten­sa läpi Re­nault-mal­lis­ton – ai­na Cli­os­ta suu­rem­paan Ra­fa­leen as­ti.

Re­nault on myy­nyt jo yli 750 000 full hyb­rid E-Tech -voi­ma­lin­jal­la ole­vaa au­toa vuo­des­ta 2021 al­ka­en. Täl­lä het­kel­lä Re­nault on Eu­roo­pan toi­sek­si suu­rin täys­hyb­ri­di­au­to­jen (HEV) val­mis­ta­ja, ja hyb­ri­dien osuus myyn­nis­tä on kas­va­nut 7,8 % vuo­den 2025 en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä ver­rat­tu­na sa­maan ajan­jak­soon vuon­na 2024. Tämä ke­hi­tys osoit­taa sel­väs­ti asi­ak­kai­den kas­va­vaa kiin­nos­tus­ta hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­aan osa­na siir­ty­mää koh­ti ener­gi­a­te­hok­kaam­paa ja ta­lou­del­li­sem­paa au­toi­lua.

Niil­le asi­ak­kail­le, jot­ka ei­vät ole vie­lä val­mii­ta siir­ty­mään täys­säh­köön, täys­hyb­ri­dit tar­jo­a­vat usei­ta säh­kö­moot­to­rin etu­ja: vai­va­ton liik­keel­le­läh­tö, täy­sin säh­köi­nen ajo ma­ta­lil­la no­peuk­sil­la kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä sekä akun la­tau­tu­mi­nen jar­ru­tuk­sis­sa ja hi­das­tuk­sis­sa, mikä pa­ran­taa ajo­mu­ka­vuut­ta ja te­hok­kuut­ta en­ti­ses­tään.

 

Uu­si full hyb­rid E-Tech 160 hv – enem­män te­hoa, vä­hem­män ku­lu­tus­ta

Re­nault tuo mark­ki­noil­le uu­den full hyb­rid E-Tech 160 -voi­ma­lin­jan, jon­ka 1,4 kWh:n akus­sa on 20 % enem­män käy­tet­tä­vis­sä ole­vaa säh­köä ver­rat­tu­na ai­kai­sem­paan full hyb­rid E-Tech 145 -voi­ma­lin­jaan.

Uu­si voi­ma­lin­ja yh­dis­tää 1,8 lit­ran va­paas­ti hen­git­tä­vän 80 kW ben­sii­ni­moot­to­rin (109 hv), kak­si säh­kö­moot­to­ria (36 kW pää­säh­kö­moot­to­rin ja 15 kW start­ti­ge­ne­raat­to­rin) sekä uu­den älyk­kään kyt­ki­met­tö­män mo­ni­ti­la­vaih­teis­ton, joka mah­dol­lis­taa no­pe­am­mat ja peh­me­äm­mät vaih­teen­vaih­dot pie­nem­mäl­lä te­hon­hu­kal­la. Li­säk­si uu­si suo­ra­suih­ku­tus­jär­jes­tel­mä pa­ran­taa polt­to­ai­neen hyö­dyn­tä­mis­tä ja alen­taa pääs­tö­jä en­ti­ses­tään. CO₂-pääs­töt ovat las­ke­neet 99 g/km (vs. 105 g/km) ja polt­to­ai­neen­ku­lu­tus las­ke­nut vas­taa­vas­ti 4,4 lit­raan /100 km (WLTP) (vs. 4,7 l/100 km).

Vään­töä on nyt 25 % enem­män (172 Nm polt­to­moot­to­rin osal­ta, eli +22 Nm) kuin ai­em­mas­sa ver­si­os­sa. Tämä tar­koit­taa, et­tä suu­rin vään­tö on käy­tet­tä­vis­sä jo al­hai­sil­la kier­rok­sil­la (noin 2 000 rpm), mikä pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä ja re­a­goin­tia eri­tyi­ses­ti kiih­dy­tyk­sis­sä ja moot­to­ri­tie­no­peuk­siin kiih­dy­tet­tä­es­sä. Kiih­ty­vyys 0–100 km nyt 9,1 se­kun­tia ver­rat­tu­na ai­em­paan 10,6 se­kun­tiin.

Myös ve­to­ky­ky on kas­va­nut ai­em­mas­ta 750 ki­los­ta 1000 ki­loon, mikä laa­jen­taa käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sia.

 

Eri­kois­mal­li: Sym­bi­oz full hyb­rid E-Tech 160 tech­no edi­ti­on

Uu­tuus­moot­to­rin saa­pu­es­sa esi­tel­lään myös Sym­bi­oz full hyb­rid E-Tech 160 tech­no edi­ti­on -eri­kois­mal­li. Se tar­jo­aa laa­jan tech­no-va­rus­te­lun li­säk­si myös säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun, joka li­sää käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ar­jes­sa. Eri­kois­mal­lin hin­ta on 32 590 € ja sii­nä on hin­ta­e­tua yli 2 000 eu­roa ver­rat­tu­na nor­maa­li­mal­lis­toon. En­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen ke­sän ai­ka­na.

 

Uu­si mild hyb­rid 140 hv – au­to­maat­ti­na

Sym­bi­oz-mal­lis­to täy­den­tyy myös mild hyb­rid 140 -ver­si­ol­la, jos­sa 1,3-lit­rai­nen 4-syn­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu suo­ra­suih­ku­tus­ben­sii­ni­moot­to­ri, jos­sa pie­ni säh­kö­a­vus­tus. Tämä voi­ma­lin­ja on saa­ta­vil­la EDC-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la. En­sim­mäi­set mild hyb­ri­dit saa­pu­vat Suo­meen ar­vi­ol­ta mar­ras­kuus­sa 2025.

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN