Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Renault Symbioz -mallisto täydentyy kahdella uudella voimalinjalla; full hybrid E-Tech 160 sekä mild hybrid 140.
Lisäksi Renault esittelee kattavasti varustellun, mutta houkuttevasti hinnoitellun full hybrid E-Tech 160 techno edition -erikoismallin.
Hyödyntäen pitkää kokemustaan sähköautoista Renault on kehittänyt innovatiivisen full hybrid E-Tech -voimalinjansa jo vuonna 2021. Teknologiaan on haettu jo yli 150 patenttia, ja se hyödyntää Renaultin Formula 1 -osaamista erityisesti energian talteenoton ja regeneroinnin saralla. Voimalinjaratkaisu on jo osoittanut suorituskykynsä ja tehokkuutensa läpi Renault-malliston – aina Cliosta suurempaan Rafaleen asti.
Renault on myynyt jo yli 750 000 full hybrid E-Tech -voimalinjalla olevaa autoa vuodesta 2021 alkaen. Tällä hetkellä Renault on Euroopan toiseksi suurin täyshybridiautojen (HEV) valmistaja, ja hybridien osuus myynnistä on kasvanut 7,8 % vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2024. Tämä kehitys osoittaa selvästi asiakkaiden kasvavaa kiinnostusta hybriditeknologiaan osana siirtymää kohti energiatehokkaampaa ja taloudellisempaa autoilua.
Niille asiakkaille, jotka eivät ole vielä valmiita siirtymään täyssähköön, täyshybridit tarjoavat useita sähkömoottorin etuja: vaivaton liikkeellelähtö, täysin sähköinen ajo matalilla nopeuksilla kaupunkiliikenteessä sekä akun latautuminen jarrutuksissa ja hidastuksissa, mikä parantaa ajomukavuutta ja tehokkuutta entisestään.
Uusi full hybrid E-Tech 160 hv – enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Renault tuo markkinoille uuden full hybrid E-Tech 160 -voimalinjan, jonka 1,4 kWh:n akussa on 20 % enemmän käytettävissä olevaa sähköä verrattuna aikaisempaan full hybrid E-Tech 145 -voimalinjaan.
Uusi voimalinja yhdistää 1,8 litran vapaasti hengittävän 80 kW bensiinimoottorin (109 hv), kaksi sähkömoottoria (36 kW pääsähkömoottorin ja 15 kW starttigeneraattorin) sekä uuden älykkään kytkimettömän monitilavaihteiston, joka mahdollistaa nopeammat ja pehmeämmät vaihteenvaihdot pienemmällä tehonhukalla. Lisäksi uusi suorasuihkutusjärjestelmä parantaa polttoaineen hyödyntämistä ja alentaa päästöjä entisestään. CO₂-päästöt ovat laskeneet 99 g/km (vs. 105 g/km) ja polttoaineenkulutus laskenut vastaavasti 4,4 litraan /100 km (WLTP) (vs. 4,7 l/100 km).
Vääntöä on nyt 25 % enemmän (172 Nm polttomoottorin osalta, eli +22 Nm) kuin aiemmassa versiossa. Tämä tarkoittaa, että suurin vääntö on käytettävissä jo alhaisilla kierroksilla (noin 2 000 rpm), mikä parantaa suorituskykyä ja reagointia erityisesti kiihdytyksissä ja moottoritienopeuksiin kiihdytettäessä. Kiihtyvyys 0–100 km nyt 9,1 sekuntia verrattuna aiempaan 10,6 sekuntiin.
Myös vetokyky on kasvanut aiemmasta 750 kilosta 1000 kiloon, mikä laajentaa käyttömahdollisuuksia.
Erikoismalli: Symbioz full hybrid E-Tech 160 techno edition
Uutuusmoottorin saapuessa esitellään myös Symbioz full hybrid E-Tech 160 techno edition -erikoismalli. Se tarjoaa laajan techno-varustelun lisäksi myös sähkötoimisen takaluukun, joka lisää käyttömukavuutta arjessa. Erikoismallin hinta on 32 590 € ja siinä on hintaetua yli 2 000 euroa verrattuna normaalimallistoon. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesän aikana.
Uusi mild hybrid 140 hv – automaattina
Symbioz-mallisto täydentyy myös mild hybrid 140 -versiolla, jossa 1,3-litrainen 4-synterinen turboahdettu suorasuihkutusbensiinimoottori, jossa pieni sähköavustus. Tämä voimalinja on saatavilla EDC-automaattivaihteistolla. Ensimmäiset mild hybridit saapuvat Suomeen arviolta marraskuussa 2025.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.
Rolls-Royce
Rolls-Roycen maaliasiantuntijat sovelsivat tarkasti vastaavaa keltaista sävyä, kuin Goldfinger-elokuvassa käytetyssä alkuperäisessä 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Villessä.
Rolls-Royce
Kia
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Nagaokalta huippurasia
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
B&W Px7 S3
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL