Kia julkaisi EV9 GT:n hinnat

Kian mallisto laajentuu lippulaivamalli EV9:n tehomallilla, EV9 GT:llä

Auto Bild.Uutiset

Täys­säh­köi­nen, Vuo­den Au­tok­si Maa­il­mas­sa 2024 va­lit­tu EV9 saa vas­taa­van GT-kä­sit­te­lyn kuin EV6 GT, jon­ka päi­vi­te­tyn ver­si­on Kian maa­han­tuo­ja As­ta­ra Au­to Fin­land lan­see­ra­si ke­sä­kuus­sa. Uu­den EV9 GT:n hin­nat al­ka­vat 7-paik­kai­sel­la ver­si­ol­la 92 690 eu­ros­ta, ja kuu­si­paik­kai­nen, toi­sen ri­vin eril­li­sil­lä ja säh­kö­sää­töi­sil­lä Re­lax-is­tui­mil­la va­rus­tel­tu ver­sio si­joit­tuu mal­lis­ton hui­pul­le 93 390 eu­rol­la. Li­sä­va­rus­te­lis­tal­ta löy­ty­vät me­tal­li- ja mat­ta­vä­rit sekä pa­no­raa­ma­la­si­kat­to.

Kia EV9 GT nos­taa kol­me­ri­vi­sen ka­tu­maas­tu­rin te­ho­lu­ke­mat uu­siin kor­keuk­siin. Tar­jol­la on 508 he­vos­voi­maa ja 740 new­ton­met­riä vään­töä, joka mah­dol­lis­taa kiih­dy­tyk­sen 0-100 km/h vain 4,6 se­kun­nis­sa. Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun koko on sama kuin muus­sa EV9-mal­lis­tos­sa, eli 99,8 ki­lo­wat­ti­tun­tia, ja E-GMP -pe­rus­ra­ken­teen mah­dol­lis­ta­ma jän­ni­te on 800 volt­tia. La­tau­sai­ka 10-80 % on vain 24 mi­nuut­tia, ja mak­si­mi­te­ho on 210 ki­lo­wat­tia. E-GMP -pe­rus­ra­ken­ne mah­dol­lis­taa myös V2L-vir­ran ulo­so­ton 3,6 ki­lo­wa­tin mak­si­mi­te­hol­la.

Dy­naa­mi­nen ja pal­kit­se­va ajet­ta­vuus on EV9:n suun­nit­te­lun kes­ki­ös­sä. Sii­nä on Kian his­to­ri­an en­sim­mäi­nen adap­tii­vi­nen, säh­kö­sää­töi­nen jou­si­tus ECS. Au­ton tuu­li­la­sin ylä­o­saan si­joi­tet­tu ka­me­ra ana­ly­soi tien pin­taa ja sen muu­tok­sia yh­des­sä na­vi­goin­ti­tie­don kans­sa en­na­koi­den töys­sy­jä ja mui­ta pin­nan muo­to­ja jäy­kis­tä­mäl­lä tai peh­men­tä­mäl­lä jou­si­tus­ta. Kiih­dy­tyk­sis­sä, jar­ru­tuk­sis­sa sekä kor­keis­sa no­peuk­sis­sa High­way Body Mo­ti­on Cont­rol -jär­jes­tel­mä pie­nen­tää ko­rin liik­kei­tä va­kaut­ta­en au­toa. Suo­ri­tus­ky­kyi­set, kook­kaam­mat jar­ru­le­vyt ja suu­res­sa kuor­mi­tuk­ses­sa­kin tar­kan tun­tu­man säi­lyt­tä­vät jar­ru­pa­lat yh­des­sä 0,4 G:stä 0,6 G:en kas­va­neen re­ge­ne­raa­ti­on myö­tä luo­vat tun­nok­kaan ja te­hok­kaan jar­ru­tun­tu­man. Taka-ak­se­lil­la on elekt­ro­ni­nen ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko, joka ja­kaa voi­maa ak­tii­vi­ses­ti ta­ka­pyö­rien kes­ken va­kaut­ta­en au­toa mut­kis­sa, eri­tyi­ses­ti kor­keil­la no­peuk­sil­la, sekä pi­toa liuk­kail­la pin­noil­la.

Ul­ko­puo­lel­ta EV9 GT:n tun­nis­taa tun­nu­so­mai­sis­ta ne­on­vih­reis­tä jar­ru­sa­tu­lois­ta sekä GT-mal­lin eksk­lu­sii­vi­ses­ta etu­sä­lei­kös­tä, jon­ka LED-va­lo­jen ku­vi­oi­ta voi­daan mu­kaut­taa*. Myös 21-tuu­mai­set, ke­vy­em­mät GT-van­teet ja ma­ta­lam­mat kat­to­kai­teet ovat saa­ta­vil­la vain GT-mal­lis­sa, ja ko­ros­ta­vat au­ton ur­hei­lul­li­suut­ta ja dy­naa­mi­suut­ta. Keu­lan il­met­tä mää­rit­tä­vät Kian tun­nu­so­mai­set Star Map -va­lot, jois­sa on adap­tii­vi­nen IFS-toi­min­to va­ki­o­na. IFS-toi­min­to mah­dol­lis­taa yk­sit­täis­ten va­lo­a­lu­ei­den him­men­tä­mi­sen ja pit­kien va­lo­jen osit­tai­sen sam­mut­ta­mi­sen mak­si­maa­li­sen nä­ky­vyy­den ta­kaa­mi­sek­si hä­mä­räs­sä ja pi­me­äl­lä.

Si­sä­ti­lat ko­ros­ta­vat au­ton suo­ri­tus­ky­kyis­tä luon­net­ta. Uu­del­leen­muo­toil­lut puo­li­kup­pi-is­tui­met on suun­ni­tel­tu tu­ke­maan kul­jet­ta­jaa suu­rem­mis­sa­kin no­peuk­sis­sa si­säl­lyt­tä­en kui­ten­kin kaik­ki mu­ka­vuus­toi­min­not - ku­ten kul­jet­ta­jan is­tui­men hie­ron­ta­toi­min­non, etu- ja kes­ki­ri­vin is­tuin­ten läm­mi­tyk­sen ja il­mas­toin­nin, sekä sää­det­tä­vän rei­si­tu­en - nor­maa­lis­ta EV9:stä. Is­tui­met on ver­hoil­tu al­can­ta­ral­la sekä kei­no­mok­ka­na­hal­la si­säl­tä­en ne­on­vih­re­ät GT-ko­ros­tuk­set. Myös oh­jaus­pyö­räs­sä on ne­on­vih­re­ät ko­ros­tuk­set sekä muis­ta Kian täys­säh­köi­sis­tä mal­leis­ta tut­tu GT-pai­ni­ke, joka an­taa kul­jet­ta­jal­le käyt­töön mak­si­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

EV6 GT:stä tut­tu, erik­seen ak­ti­voi­ta­va Vir­tu­al Gear Shift -vir­tu­aa­li­vaih­teis­to pa­laa kah­dek­san­por­tai­se­na si­säl­tä­en vir­tu­aa­li­sen kier­ros­lu­ku­mit­ta­rin, polt­to­moot­to­rin ää­ni­maa­il­man si­sä­ti­loi­hin, sekä si­mu­loi­dun moot­to­rin vä­ri­nän. Kun VGS-jär­jes­tel­mä ei ole käy­tös­sä, sää­de­tään oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vil­la sii­vek­keil­lä ener­gi­an tal­tee­not­toa ne­li­por­tai­sel­la as­tei­kol­la sekä ak­ti­voi­daan muun mu­as­sa adap­tii­vi­sen va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men tut­kain­ta sekä na­vi­goin­ti­da­taa huo­mi­oon ot­ta­va ot­ta­va yh­den pol­ki­men i-Pe­dal 3.0 -jär­jes­tel­mä.

Kia EV9 GT on ti­lat­ta­vis­sa nyt Kia-jäl­leen­myy­jil­tä, ja en­sim­mäi­set asi­a­ka­sau­tot saa­pu­vat maa­han lop­pu­vuo­des­ta.

*Etu­mas­kin LED-va­lot saa­ta­vil­la vain au­ton ol­les­sa py­sä­köi­ty­nä.

Tek­ni­set tie­dot

Mi­tat (mm)

Pi­tuus

5 015

Le­veys

1 980

Kor­keus

1 755

Ak­se­li­vä­li

3 100

Suo­ri­tus­ky­ky

Teho hv (kW)

508 (374)

Vään­tö (nm)

740

Kan­ta­ma km (WLTP)

478

La­taus­no­peus (kW)

210

La­tau­sai­ka 10-80 % (min)

24

Kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun koko (kWh)

99,8

Kiih­ty­vyys (0-100 km/h)

4,6

Huip­pu­no­peus (km/h)

220

Au­to­bild / Kia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault

Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähkö­pa­ket­ti­autot

Auto Bild.Uutiset

Renault

Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähkö­pa­ket­ti­autot

Auto Bild.Uutiset

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU