Leveä keulailme tekee X3:sta itseään isomman oloisen. Ulkonäkö on varsin samankaltainen kuin toisen sukupolven mallissa, mutta todellisuudessa valoumpiot ja sumuvalot ovat aivan erinäköiset.

Leveä keulailme tekee X3:sta itseään isomman oloisen. Ulkonäkö on varsin samankaltainen kuin toisen sukupolven mallissa, mutta todellisuudessa valoumpiot ja sumuvalot ovat aivan erinäköiset.

Koeajossa BMW X3 xDrive 20d A: Korkealuokkainen haastaja

Uusin X3 saattaa näyttää edeltäjältään, mutta tarkemmin katsoessa huomaa erehtyneensä. X3 asettuu esimerkiksi Audi Q5:n, Mercedes-Benz GLC:n ja Volvo XC60:n kilpailijaksi, joten se on kovassa seurassa.

Auto Bild.Koeajot

Vuo­si­mal­lin 2018 BMW X3 tun­teen koo­di­ni­men G01, kun sen edel­tä­jän tun­nus oli F25. Äk­ki­sel­tään nii­den kes­ken ei näyt­täi­si esiin­ty­vän juu­ri­kaan ero­ja, mut­ta to­del­li­suu­des­sa asia ei ole näin.

Vaik­ka van­han ja uu­den mal­lit mit­ta­suh­teet vai­kut­ta­vat säi­ly­neen en­nal­laan, kori pi­den­tyi seit­se­män sent­tiä (nyt 4 716 mm). Uu­tuus on myös 1,5 sent­tiä ai­em­paa le­ve­äm­pi (1 897 mm) ja aa­vis­tuk­sen kor­ke­am­pi (1 676 mm). Olen­nais­ta on myös vii­ti­sen sent­tiä ai­em­paa pi­dem­pi ak­se­li­vä­li (2 864 mm).

Tästäkään vinkkelistä uusinta koria ei välttämättä erota 2017-mallista muusta kuin hiekkapellistä ja pakoputkista. Kolmannen polven X3:ssa on edeltävää mallia pidempi akseliväli.

Tästäkään vinkkelistä uusinta koria ei välttämättä erota 2017-mallista muusta kuin hiekkapellistä ja pakoputkista. Kolmannen polven X3:ssa on edeltävää mallia pidempi akseliväli.

Keu­lan il­ma­not­to­auk­ko­jen suun­nit­te­lun avul­la il­man­vas­tus­ker­roi­nar­vo saa­tiin 0,29:ään. Li­säk­si en­ti­sen pie­nim­män 17 tuu­man van­ne­koon ti­lal­le tuli vä­him­mäis­kook­si 18 tuu­maa. Pa­ko­put­kis­ton ulos­tu­lot näyt­tä­vät sa­man­lai­sil­ta riip­pu­mat­ta sii­tä, mikä mal­li­ver­sio on ky­sees­sä.

Ajet­ta­vuus mal­lis­saan

Ko­ea­jo­au­ton 2-lit­rai­nen tur­bo­die­sel so­vel­tuu ka­tu­maas­tu­rin ko­riin. Teh­taan mu­kaan sen 190 he­vos­voi­maa riit­tä­vät kiih­dyt­tä­mään 1,8-ton­ni­sen X3:n sa­ta­sen no­peu­teen kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa.

Hallintalaitteita on helppo käyttää. Mittariston olomuoto muuttuu ajotilan mukana. Näytön koko on 10,25 tuumaa. Ohjauspyörä ja pienet mittarit ovat erilaiset kuin vanhassa mallissa.

Hallintalaitteita on helppo käyttää. Mittariston olomuoto muuttuu ajotilan mukana. Näytön koko on 10,25 tuumaa. Ohjauspyörä ja pienet mittarit ovat erilaiset kuin vanhassa mallissa.

Kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan kau­pun­ki­a­jos­sa hie­man yli seit­se­män lit­raa ja se­ka­lai­ses­sa ajos­sa 5,8 l/100 km. Ne­li­ve­toi­sen au­to­maat­ti­vaih­tei­sen ka­tu­maas­tu­rin koh­dal­la saa­vu­te­tut ku­lu­tus­lu­ke­mat ei­vät kuu­los­ta kor­keil­ta, ja ne ovat hy­väs­sä lin­jas­sa au­ton suo­ri­tus­ky­vyn kans­sa.

BMW:n 2-litrainen turbodiesel on osuva valinta, sillä moottorin vääntöhuippu on 400 newtonmetriä.

BMW:n 2-litrainen turbodiesel on osuva valinta, sillä moottorin vääntöhuippu on 400 newtonmetriä.

Eten­kin ka­ra­vaa­na­rei­ta kiin­nos­ta­va yk­si­tyis­koh­ta on 400 Nm:n mak­si­mi­vään­tö­mo­ment­ti, joka on käy­tös­sä kes­kei­sel­lä käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 750–2 500 r/min. Uu­des­sa X3:ssa käy­te­tään hy­väk­si ha­vait­tua 8-no­peuk­sis­ta Stept­ro­nic-mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti­vaih­teis­toa, joka on op­pi­vaa sort­tia.

Rau­hal­li­ses­ti ede­tes­sä vaih­dot ta­pah­tu­vat peh­me­äs­ti, mut­ta voi­mak­kaas­ti kiih­dy­tel­tä­es­sä laa­tik­ko op­pii vaih­ta­maan ri­pe­äs­ti. Myös ma­nu­aa­li­ses­ti pys­tyy vaih­ta­maan. X3:n ajo­ti­lan­va­lin­nat ovat Spor­tin ohel­la Com­fort, ta­lou­del­li­sin Eco Pro ja omia va­lin­to­ja pai­not­ta­va Adap­ti­ve.

Noin 26 senttiä leveää näyttöä käytetään keskikonsolin säätöpyörästä. Näytön värimaailma lukeutuu tämän hetken parhaisiin.

Noin 26 senttiä leveää näyttöä käytetään keskikonsolin säätöpyörästä. Näytön värimaailma lukeutuu tämän hetken parhaisiin.

Jat­ku­va­toi­mi­ses­sa xDrive-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­sä etu- ja ta­ka­pyö­rien vä­li­nen ve­to­suh­de on nor­maa­lis­ti ta­ka­pai­not­tei­nen 40:60. Tes­ti­nai­kai­set lu­mi­py­ryt suo­si­vat ne­li­ve­toa, ja ke­hit­ty­nyt jär­jes­tel­mä toi­mi esi­mer­kik­si pak­sus­sa au­raa­mat­to­mas­sa lu­mi­soh­jos­sa te­hok­kaas­ti.

Kit­ka­ren­kaal­li­sel­le X3:lle ei tuot­ta­nut on­gel­mia nous­ta jyrk­kää, epä­ta­sais­ta ja au­raa­ma­ton­ta tie­tä. Maa­va­raa on koh­tuul­li­set 20 cm, ja jos ha­lu­aa käy­dä kah­laa­mas­sa, niin kah­luu­sy­vyys on mu­ka­vat 50 cm.

X3:n ajet­ta­vuus on maan­tie­a­jos­sa en­si­luok­kai­sel­la ta­sol­la, ja jou­si­tus toi­mi esi­mer­kil­li­ses­ti myös epä­ta­sai­sel­la pin­nal­la. Vaik­ka uu­sin X3 on ka­tu­maas­tu­ri, sen ajet­ta­vuus on pai­no­pis­teen si­jain­nin an­si­os­ta lä­hem­pä­nä hen­ki­lö­au­toa. Led-tyyp­pi­set mu­kau­tu­vat lähi- ja kau­ko­va­lot vai­kut­ta­vat te­hok­kail­ta.

Mai­ni­ot etuis­tui­met

Rei­lun ko­koi­sis­ta ovis­ta on help­po kul­kea. Vaa­lea nah­ka­ver­hoi­lu näyt­tää tyy­lik­kääl­tä, mut­ta vie­lä tär­ke­äm­pää on se, et­tä ajo­a­sen­non sää­tää hel­pos­ti so­pi­vak­si. Läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä ja is­tuin­läm­mit­ti­met jät­ti­vät it­ses­tään te­hok­kaan ku­van. Akus­tis­ten la­sien an­si­os­ta mat­kus­ta­mon me­lu­ta­so on miel­lyt­tä­vän al­hai­nen.

Etuistuimissa on erittäin hyvä sähkösäätöinen sivuttaistuki ja mekaaninen reisityynyn säätö.

Etuistuimissa on erittäin hyvä sähkösäätöinen sivuttaistuki ja mekaaninen reisityynyn säätö.

Pitkätkin matkustajat mahtuvat taakse, sillä sähkötoimisesta lasikattoluukusta huolimatta polvi- ja pääntila riittävät.

Pitkätkin matkustajat mahtuvat taakse, sillä sähkötoimisesta lasikattoluukusta huolimatta polvi- ja pääntila riittävät.

Kul­jet­ta­jan is­tuin on muo­toil­tu erit­täin on­nis­tu­nees­ti, sil­lä säh­köi­ses­ti sää­det­tä­vä si­vut­tais­tu­ki on moit­tee­ton, ja rei­si­tyy­nyä pys­tyy sää­tä­mään me­kaa­ni­ses­ti. Ko­ea­jo­au­ton kaik­ki muut etuis­tui­mien sää­döt toi­mi­vat me­kaa­ni­ses­ti.

Ta­ka­na on hy­vin pol­vi­ti­laa, sil­lä ak­se­li­vä­li kas­voi edel­tä­jään näh­den 51 mil­li­met­riä. Ta­ka­na on hy­vin myös pään­ti­laa, vaik­ka ko­ea­jo­au­tos­sa oli säh­kö­toi­mi­nen la­si­kat­to­luuk­ku.

Hyvä vii­meis­te­ly

Uu­des­sa BMW X3:ssa on yk­si tä­män het­ken sel­keim­mis­tä di­gi­taa­li­sis­ta mit­ta­ris­tois­ta. Sen luon­ne ja vä­ri­maa­il­ma muut­tu­vat ajo­ti­lan­va­lin­nan mu­kai­ses­ti. Mit­ta­rien ylei­sil­me on nyt sa­man­tyy­li­nen kuin 5- ja 7-sar­jois­sa.

Le­veä 10,25 tuu­man näyt­tö­ruu­tu on vä­ri­maa­il­mal­taan mo­ni­puo­li­nen, ja näy­töl­le saa sa­ma­nai­kai­ses­ti esiin kol­me nä­ky­mää – esi­mer­kik­si pai­kal­li­sen sää­ti­lan, na­vi­goin­ti­lait­teen tie­dot ja ra­di­o­ka­na­van. Yleis­vai­ku­tel­ma on laa­duk­kaan vii­meis­tel­ty.

Säi­ly­tys­ti­laa on mu­ka­vas­ti, mut­ta au­tos­sa on kui­ten­kin yk­si yk­si­tyis­koh­ta, joka ei ole tyy­pil­li­nen BMW:lle: kon­so­li­lo­ke­ron kan­si ei va­li­tet­ta­vas­ti avau­du pe­rin­tei­seen BMW-ta­paan si­vuil­ta sa­ra­noi­tu­na kak­si­o­sai­ses­ti, vaan yk­si­o­sai­se­na taak­se­päin, jol­loin pit­kän kan­nen avaa­mi­nen ei luon­nis­tu hel­pos­ti ajon ai­ka­na.

Mer­kil­lis­tä on myös se, et­tä edes­sä is­tu­vien si­sä­va­lot ei­vät ole led-tyyp­pi­set – pe­rin­tei­set va­lot häi­käi­se­vät kir­kas­lins­sien­sä vuok­si jon­kin ver­ran.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan enimmillään 1 600 litraa, kun lähtötilanne on 550 litraa.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan enimmillään 1 600 litraa, kun lähtötilanne on 550 litraa.

Uu­den BMW X3:n kul­je­tus­ka­pa­si­teet­ti ja ta­va­ra­ti­lan muun­nel­ta­vuus on mie­tit­ty lop­puun as­ti. Säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun ta­kaa pal­jas­tuu käy­tän­nöl­li­nen 550 lit­ran ta­va­ra­ti­la, joka kas­vaa ta­ka­sel­kä­no­jien kaa­dol­la ta­sa­lat­ti­ai­sek­si 1 600 lit­ran ti­lak­si. Ta­va­ra­ti­lan suo­ja­peit­teen saa pii­loon poh­ja­le­vyn al­le.

BMW X3 xDrive 20d A

Moot­to­ri R4, tur­bo, 1995 cm³,

140 kW (190 hv)/4000 r/min,

400 Nm/1750–2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 8,0 s,

huip­pu­no­peus 213 km/h

Ku­lu­tus 5,4–5,0, l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt 142–132 g/km

Voi­man­siir­to A8, ne­li­ve­to

Mi­tat p. 4716, l. 1897, k. 1676 mm, ak­se­li­vä­li 2864 mm, maa­va­ra 204 mm, oma­mas­sa 1825 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 550–1600 l, tank­ki n. 60 l

Hin­ta 59 297 eu­roa

Miel­lyt­tää

Ajet­ta­vuus

Ke­hit­ty­nyt ne­li­ve­to ei jätä pu­laan, ja alus­ta­tun­tu­ma on hen­ki­lö­au­to­mai­nen.

Är­syt­tää

Kon­so­li­lo­ke­ro

Kan­nen ”pi­täi­si” avau­tua kak­si­o­sai­ses­ti si­vuil­le.

Yl­lät­tää

Me­lut­to­muus

Akus­tis­ten la­sien an­si­os­ta si­sä­me­lu­ta­so on ko­ros­te­tun al­hai­nen.

Yh­teen­ve­to

Ti­loil­taan ja muun­nel­ta­vuu­del­taan ta­sok­kaan X3:n ajet­ta­vuus on ke­hit­ty­neen ne­li­ve­don ja ta­sok­kaan alus­tan an­si­os­ta to­del­la kor­ke­a­luok­kais­ta. 2-lit­rai­nen tur­bo­die­sel on käy­tän­nöl­li­nen rat­kai­su et­sit­tä­es­sä suo­ri­tus­ky­vyn ja ajo­ta­lou­den yh­dis­tel­mää. 10,25 tuu­maa le­veä näyt­tö­ruu­tu on eri­tyi­sen on­nis­tu­nut to­teu­tus.

(4,5 täh­teä)

Teks­ti Juha Pel­to­nen Ku­vat Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN