Leveä keulailme tekee X3:sta itseään isomman oloisen. Ulkonäkö on varsin samankaltainen kuin toisen sukupolven mallissa, mutta todellisuudessa valoumpiot ja sumuvalot ovat aivan erinäköiset.
Koeajossa BMW X3 xDrive 20d A: Korkealuokkainen haastaja
Uusin X3 saattaa näyttää edeltäjältään, mutta tarkemmin katsoessa huomaa erehtyneensä. X3 asettuu esimerkiksi Audi Q5:n, Mercedes-Benz GLC:n ja Volvo XC60:n kilpailijaksi, joten se on kovassa seurassa.
Vuosimallin 2018 BMW X3 tunteen koodinimen G01, kun sen edeltäjän tunnus oli F25. Äkkiseltään niiden kesken ei näyttäisi esiintyvän juurikaan eroja, mutta todellisuudessa asia ei ole näin.
Vaikka vanhan ja uuden mallit mittasuhteet vaikuttavat säilyneen ennallaan, kori pidentyi seitsemän senttiä (nyt 4 716 mm). Uutuus on myös 1,5 senttiä aiempaa leveämpi (1 897 mm) ja aavistuksen korkeampi (1 676 mm). Olennaista on myös viitisen senttiä aiempaa pidempi akseliväli (2 864 mm).
Tästäkään vinkkelistä uusinta koria ei välttämättä erota 2017-mallista muusta kuin hiekkapellistä ja pakoputkista. Kolmannen polven X3:ssa on edeltävää mallia pidempi akseliväli.
Keulan ilmanottoaukkojen suunnittelun avulla ilmanvastuskerroinarvo saatiin 0,29:ään. Lisäksi entisen pienimmän 17 tuuman vannekoon tilalle tuli vähimmäiskooksi 18 tuumaa. Pakoputkiston ulostulot näyttävät samanlaisilta riippumatta siitä, mikä malliversio on kyseessä.
Ajettavuus mallissaan
Koeajoauton 2-litrainen turbodiesel soveltuu katumaasturin koriin. Tehtaan mukaan sen 190 hevosvoimaa riittävät kiihdyttämään 1,8-tonnisen X3:n satasen nopeuteen kahdeksassa sekunnissa.
Hallintalaitteita on helppo käyttää. Mittariston olomuoto muuttuu ajotilan mukana. Näytön koko on 10,25 tuumaa. Ohjauspyörä ja pienet mittarit ovat erilaiset kuin vanhassa mallissa.
Keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan kaupunkiajossa hieman yli seitsemän litraa ja sekalaisessa ajossa 5,8 l/100 km. Nelivetoisen automaattivaihteisen katumaasturin kohdalla saavutetut kulutuslukemat eivät kuulosta korkeilta, ja ne ovat hyvässä linjassa auton suorituskyvyn kanssa.
BMW:n 2-litrainen turbodiesel on osuva valinta, sillä moottorin vääntöhuippu on 400 newtonmetriä.
Etenkin karavaanareita kiinnostava yksityiskohta on 400 Nm:n maksimivääntömomentti, joka on käytössä keskeisellä käyntinopeusalueella 1 750–2 500 r/min. Uudessa X3:ssa käytetään hyväksi havaittua 8-nopeuksista Steptronic-momentinmuunninautomaattivaihteistoa, joka on oppivaa sorttia.
Rauhallisesti edetessä vaihdot tapahtuvat pehmeästi, mutta voimakkaasti kiihdyteltäessä laatikko oppii vaihtamaan ripeästi. Myös manuaalisesti pystyy vaihtamaan. X3:n ajotilanvalinnat ovat Sportin ohella Comfort, taloudellisin Eco Pro ja omia valintoja painottava Adaptive.
Noin 26 senttiä leveää näyttöä käytetään keskikonsolin säätöpyörästä. Näytön värimaailma lukeutuu tämän hetken parhaisiin.
Jatkuvatoimisessa xDrive-nelivetojärjestelmässä etu- ja takapyörien välinen vetosuhde on normaalisti takapainotteinen 40:60. Testinaikaiset lumipyryt suosivat nelivetoa, ja kehittynyt järjestelmä toimi esimerkiksi paksussa auraamattomassa lumisohjossa tehokkaasti.
Kitkarenkaalliselle X3:lle ei tuottanut ongelmia nousta jyrkkää, epätasaista ja auraamatonta tietä. Maavaraa on kohtuulliset 20 cm, ja jos haluaa käydä kahlaamassa, niin kahluusyvyys on mukavat 50 cm.
X3:n ajettavuus on maantieajossa ensiluokkaisella tasolla, ja jousitus toimi esimerkillisesti myös epätasaisella pinnalla. Vaikka uusin X3 on katumaasturi, sen ajettavuus on painopisteen sijainnin ansiosta lähempänä henkilöautoa. Led-tyyppiset mukautuvat lähi- ja kaukovalot vaikuttavat tehokkailta.
Mainiot etuistuimet
Reilun kokoisista ovista on helppo kulkea. Vaalea nahkaverhoilu näyttää tyylikkäältä, mutta vielä tärkeämpää on se, että ajoasennon säätää helposti sopivaksi. Lämmitettävä ohjauspyörä ja istuinlämmittimet jättivät itsestään tehokkaan kuvan. Akustisten lasien ansiosta matkustamon melutaso on miellyttävän alhainen.
Etuistuimissa on erittäin hyvä sähkösäätöinen sivuttaistuki ja mekaaninen reisityynyn säätö.
Pitkätkin matkustajat mahtuvat taakse, sillä sähkötoimisesta lasikattoluukusta huolimatta polvi- ja pääntila riittävät.
Kuljettajan istuin on muotoiltu erittäin onnistuneesti, sillä sähköisesti säädettävä sivuttaistuki on moitteeton, ja reisityynyä pystyy säätämään mekaanisesti. Koeajoauton kaikki muut etuistuimien säädöt toimivat mekaanisesti.
Takana on hyvin polvitilaa, sillä akseliväli kasvoi edeltäjään nähden 51 millimetriä. Takana on hyvin myös pääntilaa, vaikka koeajoautossa oli sähkötoiminen lasikattoluukku.
Hyvä viimeistely
Uudessa BMW X3:ssa on yksi tämän hetken selkeimmistä digitaalisista mittaristoista. Sen luonne ja värimaailma muuttuvat ajotilanvalinnan mukaisesti. Mittarien yleisilme on nyt samantyylinen kuin 5- ja 7-sarjoissa.
Leveä 10,25 tuuman näyttöruutu on värimaailmaltaan monipuolinen, ja näytölle saa samanaikaisesti esiin kolme näkymää – esimerkiksi paikallisen säätilan, navigointilaitteen tiedot ja radiokanavan. Yleisvaikutelma on laadukkaan viimeistelty.
Säilytystilaa on mukavasti, mutta autossa on kuitenkin yksi yksityiskohta, joka ei ole tyypillinen BMW:lle: konsolilokeron kansi ei valitettavasti avaudu perinteiseen BMW-tapaan sivuilta saranoituna kaksiosaisesti, vaan yksiosaisena taaksepäin, jolloin pitkän kannen avaaminen ei luonnistu helposti ajon aikana.
Merkillistä on myös se, että edessä istuvien sisävalot eivät ole led-tyyppiset – perinteiset valot häikäisevät kirkaslinssiensä vuoksi jonkin verran.
Tasapohjaista tavaratilaa saadaan enimmillään 1 600 litraa, kun lähtötilanne on 550 litraa.
Uuden BMW X3:n kuljetuskapasiteetti ja tavaratilan muunneltavuus on mietitty loppuun asti. Sähkötoimisen takaluukun takaa paljastuu käytännöllinen 550 litran tavaratila, joka kasvaa takaselkänojien kaadolla tasalattiaiseksi 1 600 litran tilaksi. Tavaratilan suojapeitteen saa piiloon pohjalevyn alle.
BMW X3 xDrive 20d A
Moottori R4, turbo, 1995 cm³,
140 kW (190 hv)/4000 r/min,
400 Nm/1750–2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s,
huippunopeus 213 km/h
Kulutus 5,4–5,0, l/100 km, diesel
CO2-päästöt 142–132 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p. 4716, l. 1897, k. 1676 mm, akseliväli 2864 mm, maavara 204 mm, omamassa 1825 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 550–1600 l, tankki n. 60 l
Hinta 59 297 euroa
Miellyttää
Ajettavuus
Kehittynyt neliveto ei jätä pulaan, ja alustatuntuma on henkilöautomainen.
Ärsyttää
Konsolilokero
Kannen ”pitäisi” avautua kaksiosaisesti sivuille.
Yllättää
Meluttomuus
Akustisten lasien ansiosta sisämelutaso on korostetun alhainen.
Yhteenveto
Tiloiltaan ja muunneltavuudeltaan tasokkaan X3:n ajettavuus on kehittyneen nelivedon ja tasokkaan alustan ansiosta todella korkealuokkaista. 2-litrainen turbodiesel on käytännöllinen ratkaisu etsittäessä suorituskyvyn ja ajotalouden yhdistelmää. 10,25 tuumaa leveä näyttöruutu on erityisen onnistunut toteutus.
(4,5 tähteä)
Teksti Juha Peltonen Kuvat Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uutta Yorkshiresta
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL