Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Hyundain teknologisesti edistyneimmän lippulaivamallin, täyssähköisen IONIQ 9:n myynti Suomessa alkaa. Uutuuden tilat, laatu, vetokyky, teknologiset ratkaisut ja turvallisuus ovat omaa luokkaansa.
Täysin uutta Hyundai IONIQ 9 -mallia on pidetty maailmanlaajuisesti yhtenä kuluvan vuoden mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista. Ensimmäiset IONIQ 9 -autot ovat saapuneet Suomeen ja myynti alkaa lokakuussa 2025.
Varustetasoja on kaksi: Premium ja Calligraphy Performance, joista jälkimmäinen on tarjolla myös 6-paikkaisena, muut versiot ovat 7-paikkaisia. Vetotapoina ovat yksi 218-hevosvoimainen takavetoversio ja 308- ja 428-hevosvoimaiset nelivetoversiot.
IONIQ 9:n akustopaketti on luokkansa johtava: 110 kWh, ja koko mallistossa on vakiovarusteena akuston esilämmitystoiminto. Kapasiteetiltaan ison akuston käytännön etuina ovat vaikuttava, yli 600 kilometrin toimintamatka (takavetoversiossa 620 km ja nelivetoversioissa 606-600 km) sekä Hyundain E-GMP-alusta-arkkitehtuurin mahdollistama pikalataus 800 voltin suurtehoasemilla, joissa akkujen lataus 10-80 % tapahtuu vain 24 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa maksimilatausteholla 233 kW. IONIQ 9:n ensimmäisissä koeajoissa Suomessa ollaan jo päästy tätäkin suurempaan lataustehoon.
Malliston hinnat alkavat 75 634 eurosta.
Käyttäjälähtöiset tilat
Sähköautoille kehitetty E-GMP-alustarakenne mahdollistaa suorituskyvyn lisäksi erinomaiset tilajärjestelyt tasaisen lattian ansiosta. Uutuudella on pituutta 5 060 mm, leveyttä 1 980 mm, korkeutta 1 790 mm ja sen akseliväli on 3 130 mm. Vaikuttavat ulkomitat takaavat IONIQ 9:lle myös erittäin hyvät sisätilat. Istuinpaikkoja autoon on valittavissa kuusi tai seitsemän, ja myös kolmannella rivillä on miellyttävä aikuisenkin matkustaa.
Kaikkien istumapaikkojen ollessa käytössä jää matkatavaroillekin vielä tilaa, ikkunalinjaan asti pakattuna vähintään 338 l ja kattoon asti 620 litraa. Maksimissaan tavaratilaa on jopa 2 419 litraa. Etutavaratilaa takavetoisessa mallissa on 88 litraa ja nelivetoisessa 52 litraa. Takaluukku on sähkötoiminen ja sen avautumiskorkeus on säädettävissä.
IONIQ 9:n käyttäjäystävällisyys näkyy myös koko mallistossa vakiona olevissa kaarevissa ergonomisissa panoraamanäytöissä, 12,3-tuumaisessa mittaristossa ja 12,3-tuumaisessa ccNC-tietoviihdejärjestelmässä. Uutuuden käynnistyspainike on integroitu saumattomasti suunnanvalitsimeen.
Luksusluokan ajomukavuutta
IONIQ 9 on vakaa, käsiteltävyys on luottamusta herättävää ja ohjaus on kevyt ja tarkka. Ajoneuvon koko ei heikennä sen kykyä asettua mutkiin, vaan se tarjoaa vaikuttavan pidon ja pitää korin kallistuksen mahdollisimman pienenä. Pidonvalvontajärjestelmä ja Auto Terrain Mode -tila mukautuvat automaattisesti mihin tahansa pintaan taaten optimaalisen suorituskyvyn.
Ajokokemus on mukava, pehmeä ja ylellinen. Jousitus on suunniteltu erityisesti sähköisiä katumaastureita varten, ja siinä on MacPherson-akselistorakenne ja korkeussäätyvät iskunvaimentimet. Mukavuutta lisäävät etumatkustajien Premium Relaxation -istuimet, kuljettajan istuimessa on hierontatoiminto.
Koko IONIQ 9 -mallistossa ovat vakiovarusteina kolminkertaiset ovitiivisteet, akustiikkalasi, ääntä vaimentavat renkaat ja aktiivinen vastamelutoiminto ANC-R (Active Noise Control-Road) vaimentavat tehokkaasti tuuli- ja tiemelua erityisesti maantienopeuksissa.
Vetokykyä vaativampiinkin tarpeisiin
IONIQ 9 tarjoaa huomattavat veto-ominaisuudet. Sen älykäs perävaunutila optimoi toimintamatkaennusteen perävaunun painon perusteella ja säilyttää nelivetojärjestelmässä kiinteän 50:50-vääntömomentin jakosuhteen etu- ja takamoottorin välillä optimaalisen suorituskyvyn varmistamiseksi. Vetomassaa nelivetomalleissa on ilman jarruja 750 kg ja jarruilla 2 500 kg.
Teknologisilla innovaatioilla ladattu
IONIQ 9 on saapuessaan Hyundain teknologisesti edistyksellisin malli.
Uutuus on suunniteltu maksimoimaan energiatehokkuus ja hyödyntämään samalla ajoneuvon ilmastointia optimaalisen sisälämpötilan ylläpitämiseksi. IONIQ 9 mukautuu älykkäästi sekä ulko- että sisälämpötilan vaihteluihin, mikä takaa minimaalisen energiankulutuksen. Lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmä (HVAC) kierrättää hukkalämpöä ja varmistaa, että energiaa hyödynnetään tehokkaasti matkustamon miellyttävän lämpötilan ylläpitämiseksi ilman, että akusta tarvitsee juurikaan ottaa tähän energiaa.
Mukautuva navigaatiopohjainen älykäs vakionopeussäädin (Smart Cruise Control 2) ja älykäs jarrutusenergian talteenotto (Smart Regenerative Braking System 3.0) osaavat ennakoida erilaiset alustat, liittymät, nopeusrajoitukset ja edessä olevan ajoneuvon. IONIQ 9 on varustettu myös huippuluokan EV-reittisuunnittelijalla, joka hyödyntää reaaliaikaisia tietoja reitityksen ja latausaikataulujen optimoimiseksi. Maantieajoavustin HDA 2 (Highway Driving Assist w/ hand-off detection) IONIQ 9 tarjoaa autonomisen ajon tason 2 ominaisuuksia halliten auton nopeutta ja etäisyyttä sekä avustaen kaistanvaihdoissa.
Kaikki IONIQ 9 -vaihtoehdot tarjoavat kunnioitusta herättävää suorituskykyä: esimerkiksi Performance nelivetomalli kiihtyy 0-100 km/h vain 5,2 sekunnissa. Silti energiankulutuslukemat pysyvät maltillisina 19,9-20,6 kWh / 100 km (WLTP-mittaustapa, versiosta ja rengaskoosta riippuen). Auton energiatehokkuutta parannetaan ohjaamalla ilmavirtausta auton korin alla sekä vähentämällä vanteiden ja renkaiden vastusta. Myös jäähdytys on suunniteltu energiatehokkaasti: kun voimansiirtojärjestelmä tai akusto eivät tarvitse jäähdytysilmaa, etuosan ilmaläpät sulkeutuvat ilmanvastuksen minimoimiseksi.
Muita aerodynaamisesti optimoituja ratkaisuja IONIQ 9:ssä ovat muun muassa 3D-muotoiltu pohjasuoja korin alla, aerodynaamiset vannemallit ja antennien sijoittelu. IONIQ 9:n ilmanvastuskerroin (Cd-arvo) on alhainen 0,259 (digitaalisilla sivupeileillä).
Uutuudessa on muista Hyundain sähköautoista tuttu virran ulosotto-ominaisuus V2L (Vehicle-to-Load) sekä V2G-valmius (Vehicle-to-Grid, kaksisuuntainen lataus).
IONIQ 9 tuo mukanaan myös Hyundai AI Assistant -tekoälyavustimen, jonka saa aktivoitua painikkeesta herätyskomennolla ”Hei Hyundai”. Järjestelmä tuo älykodin mukavuuden uutuusautoon, ja se avustaa esimerkiksi sopivan ravintolan valinnassa tai kertoo sääennusteen. Tekoälyavustin toimii auton englannin kielivalinnan kanssa, puheohjauksen komentoja IONIQ 9 tunnistaa myös suomeksi.
Seuraavan tason etähallintasovellus MyHyundai
Hyundai IONIQ 9 sisältää palkitun Bluelink® Connected Car Services -valmiuden, joka mahdollistaa OTA-ohjelmisto- ja karttapäivitykset. Bluelink tarjoaa myös kätevän Digital Key -toiminnon sekä kiitetyt etähallintaominaisuudet. Bluelink-etähallintapalveut siirtyvät loppuvuoden 2025 aikana uuteen MyHyundai-nimiseen sovellukseen. Bluelink Pro -tilaus on ensimmäiset puoli vuotta veloitukseton.
Hyundain Bluelink Store -verkkokaupasta voi nyt ostaa IONIQ 9 -malliin myös uusia ominaisuuksia ja päivityksiä, kuten mukautettavia valaistuskuvioita sekä virtuaalisen vaihteiston VGS (Virtual Gear Shift). Palvelusta voi ladata myös veloituksettomia näyttöteemoja, joilla voidaan muokata mittariston ilmettä.
Euro NCAP -luokituksesta viisi tähteä
IONIQ 9 on varustettu uusimmilla ja edistyksellisimmillä Hyundai Smart Sense -turvallisuusjärjestelmillä. Uutuus saavuttikin erinomaiset arvosanat kaikilla Euro NCAP -luokituksen kaikilla neljällä testausalueella. Erityisesti uutuus loisti lapsimatkustajien suojauksessa, ja lasten korkean matkustusturvallisuuden taso olikin avainasemassa viiden tähden kokonaisarvosanan saavuttamisessa.
IONIQ 9 saavutti myös keskimääräistä paremmat tulokset muissa kategorioissa, joita ovat aikuisten matkustajien suojaus, turvallisuusavustinjärjestelmät sekä jalankulkijoiden ja muiden heikommassa asemassa olevien tienkäyttäjien suojaus.
Uutuudessa on vakiona 10 turvatyynyä, lisäksi korirakenne on suunniteltu ottamaan mahdollisimman hyvin vastaan törmäysenergiaa. Lisäturvallisuutta ja näkyvyyttä tarjoavat koko IONIQ 9 -mallistossa vakiona olevat älykkäät projektiotyyppiset Matrix-led-ajovalot, joissa on koko IONIQ-mallistolle tunnusomainen pikseliteema.
Toisen sukupolven Remote Smart Parking Assist (RSPA 2) parantaa pysäköintimukavuutta: se havaitsee vapaat pysäköintipaikat ja tarjoaa sekä älykkään pysäköinti- ja poistumistoiminnon auton sisäpuolelta käsin että auton ulkopuolelta tapahtuvan etäpysäköinnin ja -käytön. Parannettuihin pysäköintiavustustiloihin kuuluvat peruutus kohtisuoraan, rinnakkain ja vinosti. Suuren auton liikuttelua parkkipaikalla sujuvoittaa myös 360-asteen teräväpiirtoinen Surround View Monitor (SVM) -kamerajärjestelmä.
AutoBild / Hyundai
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
Tässä on taloudellinen hybridi-Corsa
Renault 5 E-Tech electric - retrohenkeä ja huipputeknologiaa samassa paketissa
Leasingin suosio kasvussa – auton hankinnassa korostuu palvelu omistamisen sijaan
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Joulu saapuu Jumon saarelle
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
Tässä on taloudellinen hybridi-Corsa
Renault 5 E-Tech electric - retrohenkeä ja huipputeknologiaa samassa paketissa
Leasingin suosio kasvussa – auton hankinnassa korostuu palvelu omistamisen sijaan
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ