Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Hyundain teknologisesti edistyneimmän lippulaivamallin, täyssähköisen IONIQ 9:n myynti Suomessa alkaa. Uutuuden tilat, laatu, vetokyky, teknologiset ratkaisut ja turvallisuus ovat omaa luokkaansa.

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin uut­ta Hy­un­dai IO­NIQ 9 -mal­lia on pi­det­ty maa­il­man­laa­jui­ses­ti yh­te­nä ku­lu­van vuo­den mie­len­kiin­toi­sim­mis­ta säh­kö­au­tou­u­tuuk­sis­ta. En­sim­mäi­set IO­NIQ 9 -au­tot ovat saa­pu­neet Suo­meen ja myyn­ti al­kaa lo­ka­kuus­sa 2025.

Va­rus­te­ta­so­ja on kak­si: Pre­mium ja Cal­lig­rap­hy Per­for­man­ce, jois­ta jäl­kim­mäi­nen on tar­jol­la myös 6-paik­kai­se­na, muut ver­si­ot ovat 7-paik­kai­sia. Ve­to­ta­poi­na ovat yk­si 218-he­vos­voi­mai­nen ta­ka­ve­to­ver­sio ja 308- ja 428-he­vos­voi­mai­set ne­li­ve­to­ver­si­ot.

IO­NIQ 9:n akus­to­pa­ket­ti on luok­kan­sa joh­ta­va: 110 kWh, ja koko mal­lis­tos­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na akus­ton esi­läm­mi­tys­toi­min­to. Ka­pa­si­tee­til­taan ison akus­ton käy­tän­nön etui­na ovat vai­kut­ta­va, yli 600 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka (ta­ka­ve­to­ver­si­os­sa 620 km ja ne­li­ve­to­ver­si­ois­sa 606-600 km) sekä Hy­un­dain E-GMP-alus­ta-ark­ki­teh­tuu­rin mah­dol­lis­ta­ma pi­ka­la­taus 800 vol­tin suur­te­ho­a­se­mil­la, jois­sa ak­ku­jen la­taus 10-80 % ta­pah­tuu vain 24 mi­nuu­tis­sa op­ti­maa­li­sis­sa olo­suh­teis­sa mak­si­mi­la­taus­te­hol­la 233 kW. IO­NIQ 9:n en­sim­mäi­sis­sä ko­ea­jois­sa Suo­mes­sa ol­laan jo pääs­ty tä­tä­kin suu­rem­paan la­taus­te­hoon.

Mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat 75 634 eu­ros­ta.

Käyt­tä­jä­läh­töi­set ti­lat

Säh­kö­au­toil­le ke­hi­tet­ty E-GMP-alus­ta­ra­ken­ne mah­dol­lis­taa suo­ri­tus­ky­vyn li­säk­si eri­no­mai­set ti­la­jär­jes­te­lyt ta­sai­sen lat­ti­an an­si­os­ta. Uu­tuu­del­la on pi­tuut­ta 5 060 mm, le­veyt­tä 1 980 mm, kor­keut­ta 1 790 mm ja sen ak­se­li­vä­li on 3 130 mm. Vai­kut­ta­vat ul­ko­mi­tat ta­kaa­vat IO­NIQ 9:lle myös erit­täin hy­vät si­sä­ti­lat. Is­tuin­paik­ko­ja au­toon on va­lit­ta­vis­sa kuu­si tai seit­se­män, ja myös kol­man­nel­la ri­vil­lä on miel­lyt­tä­vä ai­kui­sen­kin mat­kus­taa.

Kaik­kien is­tu­ma­paik­ko­jen ol­les­sa käy­tös­sä jää mat­ka­ta­va­roil­le­kin vie­lä ti­laa, ik­ku­na­lin­jaan as­ti pa­kat­tu­na vä­hin­tään 338 l ja kat­toon as­ti 620 lit­raa. Mak­si­mis­saan ta­va­ra­ti­laa on jopa 2 419 lit­raa. Etu­ta­va­ra­ti­laa ta­ka­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa on 88 lit­raa ja ne­li­ve­toi­ses­sa 52 lit­raa. Ta­ka­luuk­ku on säh­kö­toi­mi­nen ja sen avau­tu­mis­kor­keus on sää­det­tä­vis­sä.

IO­NIQ 9:n käyt­tä­jäys­tä­väl­li­syys nä­kyy myös koko mal­lis­tos­sa va­ki­o­na ole­vis­sa kaa­re­vis­sa er­go­no­mi­sis­sa pa­no­raa­ma­näy­töis­sä, 12,3-tuu­mai­ses­sa mit­ta­ris­tos­sa ja 12,3-tuu­mai­ses­sa ccNC-tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä. Uu­tuu­den käyn­nis­tys­pai­ni­ke on in­teg­roi­tu sau­mat­to­mas­ti suun­nan­va­lit­si­meen.

Luk­sus­luo­kan ajo­mu­ka­vuut­ta

IO­NIQ 9 on va­kaa, kä­si­tel­tä­vyys on luot­ta­mus­ta he­rät­tä­vää ja oh­jaus on ke­vyt ja tark­ka. Ajo­neu­von koko ei hei­ken­nä sen ky­kyä aset­tua mut­kiin, vaan se tar­jo­aa vai­kut­ta­van pi­don ja pi­tää ko­rin kal­lis­tuk­sen mah­dol­li­sim­man pie­ne­nä. Pi­don­val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja Au­to Ter­rain Mode -tila mu­kau­tu­vat au­to­maat­ti­ses­ti mi­hin ta­han­sa pin­taan taa­ten op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Ajo­ko­ke­mus on mu­ka­va, peh­meä ja ylel­li­nen. Jou­si­tus on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti säh­köi­siä ka­tu­maas­tu­rei­ta var­ten, ja sii­nä on MacP­her­son-ak­se­lis­to­ra­ken­ne ja kor­keus­sää­ty­vät is­kun­vai­men­ti­met. Mu­ka­vuut­ta li­sää­vät etu­mat­kus­ta­jien Pre­mium Re­la­xa­ti­on -is­tui­met, kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on hie­ron­ta­toi­min­to.

Koko IO­NIQ 9 -mal­lis­tos­sa ovat va­ki­o­va­rus­tei­na kol­min­ker­tai­set ovi­tii­vis­teet, akus­tiik­ka­la­si, ään­tä vai­men­ta­vat ren­kaat ja ak­tii­vi­nen vas­ta­me­lu­toi­min­to ANC-R (Ac­ti­ve Noi­se Cont­rol-Road) vai­men­ta­vat te­hok­kaas­ti tuu­li- ja tie­me­lua eri­tyi­ses­ti maan­tie­no­peuk­sis­sa.

Ve­to­ky­kyä vaa­ti­vam­piin­kin tar­pei­siin

IO­NIQ 9 tar­jo­aa huo­mat­ta­vat veto-omi­nai­suu­det. Sen äly­käs pe­rä­vau­nu­ti­la op­ti­moi toi­min­ta­mat­ka­en­nus­teen pe­rä­vau­nun pai­non pe­rus­teel­la ja säi­lyt­tää ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­sä kiin­te­än 50:50-vään­tö­mo­men­tin ja­ko­suh­teen etu- ja ta­ka­moot­to­rin vä­lil­lä op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn var­mis­ta­mi­sek­si. Ve­to­mas­saa ne­li­ve­to­mal­leis­sa on il­man jar­ru­ja 750 kg ja jar­ruil­la 2 500 kg.

Tek­no­lo­gi­sil­la in­no­vaa­ti­oil­la la­dat­tu

IO­NIQ 9 on saa­pu­es­saan Hy­un­dain tek­no­lo­gi­ses­ti edis­tyk­sel­li­sin mal­li.

Uu­tuus on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan ener­gi­a­te­hok­kuus ja hyö­dyn­tä­mään sa­mal­la ajo­neu­von il­mas­toin­tia op­ti­maa­li­sen si­sä­läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si. IO­NIQ 9 mu­kau­tuu älyk­kääs­ti sekä ul­ko- et­tä si­sä­läm­pö­ti­lan vaih­te­lui­hin, mikä ta­kaa mi­ni­maa­li­sen ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen. Läm­mi­tys-, tuu­le­tus- ja il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä (HVAC) kier­rät­tää huk­ka­läm­pöä ja var­mis­taa, et­tä ener­gi­aa hyö­dyn­ne­tään te­hok­kaas­ti mat­kus­ta­mon miel­lyt­tä­vän läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si il­man, et­tä akus­ta tar­vit­see juu­ri­kaan ot­taa tä­hän ener­gi­aa.

Mu­kau­tu­va na­vi­gaa­ti­o­poh­jai­nen äly­käs va­ki­o­no­peus­sää­din (Smart Crui­se Cont­rol 2) ja äly­käs jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to (Smart Re­ge­ne­ra­ti­ve Bra­king Sys­tem 3.0) osaa­vat en­na­koi­da eri­lai­set alus­tat, liit­ty­mät, no­peus­ra­joi­tuk­set ja edes­sä ole­van ajo­neu­von. IO­NIQ 9 on va­rus­tet­tu myös huip­pu­luo­kan EV-reit­ti­suun­nit­te­li­jal­la, joka hyö­dyn­tää re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja rei­ti­tyk­sen ja la­tau­sai­ka­tau­lu­jen op­ti­moi­mi­sek­si. Maan­tie­a­jo­a­vus­tin HDA 2 (High­way Dri­ving As­sist w/ hand-off de­tec­ti­on) IO­NIQ 9 tar­jo­aa au­to­no­mi­sen ajon ta­son 2 omi­nai­suuk­sia hal­li­ten au­ton no­peut­ta ja etäi­syyt­tä sekä avus­ta­en kais­tan­vaih­dois­sa.

Kaik­ki IO­NIQ 9 -vaih­to­eh­dot tar­jo­a­vat kun­ni­oi­tus­ta he­rät­tä­vää suo­ri­tus­ky­kyä: esi­mer­kik­si Per­for­man­ce ne­li­ve­to­mal­li kiih­tyy 0-100 km/h vain 5,2 se­kun­nis­sa. Sil­ti ener­gi­an­ku­lu­tus­lu­ke­mat py­sy­vät mal­til­li­si­na 19,9-20,6 kWh / 100 km (WLTP-mit­taus­ta­pa, ver­si­os­ta ja ren­gas­koos­ta riip­pu­en). Au­ton ener­gi­a­te­hok­kuut­ta pa­ran­ne­taan oh­jaa­mal­la il­ma­vir­taus­ta au­ton ko­rin al­la sekä vä­hen­tä­mäl­lä van­tei­den ja ren­kai­den vas­tus­ta. Myös jääh­dy­tys on suun­ni­tel­tu ener­gi­a­te­hok­kaas­ti: kun voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mä tai akus­to ei­vät tar­vit­se jääh­dy­ty­sil­maa, etuo­san il­ma­lä­pät sul­keu­tu­vat il­man­vas­tuk­sen mi­ni­moi­mi­sek­si.

Mui­ta ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti op­ti­moi­tu­ja rat­kai­su­ja IO­NIQ 9:ssä ovat muun mu­as­sa 3D-muo­toil­tu poh­ja­suo­ja ko­rin al­la, ae­ro­dy­naa­mi­set van­ne­mal­lit ja an­ten­nien si­joit­te­lu. IO­NIQ 9:n il­man­vas­tus­ker­roin (Cd-ar­vo) on al­hai­nen 0,259 (di­gi­taa­li­sil­la si­vu­pei­leil­lä).

Uu­tuu­des­sa on muis­ta Hy­un­dain säh­kö­au­tois­ta tut­tu vir­ran ulo­sot­to-omi­nai­suus V2L (Ve­hic­le-to-Load) sekä V2G-val­mius (Ve­hic­le-to-Grid, kak­si­suun­tai­nen la­taus).

IO­NIQ 9 tuo mu­ka­naan myös Hy­un­dai AI As­sis­tant -te­ko­ä­ly­a­vus­ti­men, jon­ka saa ak­ti­voi­tua pai­nik­kees­ta he­rä­tys­ko­men­nol­la ”Hei Hy­un­dai”. Jär­jes­tel­mä tuo äly­ko­din mu­ka­vuu­den uu­tuu­sau­toon, ja se avus­taa esi­mer­kik­si so­pi­van ra­vin­to­lan va­lin­nas­sa tai ker­too sää­en­nus­teen. Te­ko­ä­ly­a­vus­tin toi­mii au­ton eng­lan­nin kie­li­va­lin­nan kans­sa, pu­he­oh­jauk­sen ko­men­to­ja IO­NIQ 9 tun­nis­taa myös suo­mek­si.

Seu­raa­van ta­son etä­hal­lin­ta­so­vel­lus My­Hy­un­dai

Hy­un­dai IO­NIQ 9 si­säl­tää pal­ki­tun Blu­e­link® Con­nec­ted Car Ser­vi­ces -val­miu­den, joka mah­dol­lis­taa OTA-oh­jel­mis­to- ja kart­ta­päi­vi­tyk­set. Blu­e­link tar­jo­aa myös kä­te­vän Di­gi­tal Key -toi­min­non sekä kii­te­tyt etä­hal­lin­ta­o­mi­nai­suu­det. Blu­e­link-etä­hal­lin­ta­pal­veut siir­ty­vät lop­pu­vuo­den 2025 ai­ka­na uu­teen My­Hy­un­dai-ni­mi­seen so­vel­luk­seen. Blu­e­link Pro -ti­laus on en­sim­mäi­set puo­li vuot­ta ve­loi­tuk­se­ton.

Hy­un­dain Blu­e­link Store -verk­ko­kau­pas­ta voi nyt os­taa IO­NIQ 9 -mal­liin myös uu­sia omi­nai­suuk­sia ja päi­vi­tyk­siä, ku­ten mu­kau­tet­ta­via va­lais­tus­ku­vi­oi­ta sekä vir­tu­aa­li­sen vaih­teis­ton VGS (Vir­tu­al Gear Shift). Pal­ve­lus­ta voi la­da­ta myös ve­loi­tuk­set­to­mia näyt­tö­tee­mo­ja, joil­la voi­daan muo­ka­ta mit­ta­ris­ton il­met­tä.

Eu­ro NCAP -luo­ki­tuk­ses­ta vii­si täh­teä

IO­NIQ 9 on va­rus­tet­tu uu­sim­mil­la ja edis­tyk­sel­li­sim­mil­lä Hy­un­dai Smart Sen­se -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mil­lä. Uu­tuus saa­vut­ti­kin eri­no­mai­set ar­vo­sa­nat kai­kil­la Eu­ro NCAP -luo­ki­tuk­sen kai­kil­la nel­jäl­lä tes­tau­sa­lu­eel­la. Eri­tyi­ses­ti uu­tuus lois­ti lap­si­mat­kus­ta­jien suo­jauk­ses­sa, ja las­ten kor­ke­an mat­kus­tus­tur­val­li­suu­den taso oli­kin avai­na­se­mas­sa vii­den täh­den ko­ko­nai­sar­vo­sa­nan saa­vut­ta­mi­ses­sa.

IO­NIQ 9 saa­vut­ti myös kes­ki­mää­räis­tä pa­rem­mat tu­lok­set muis­sa ka­te­go­ri­ois­sa, joi­ta ovat ai­kuis­ten mat­kus­ta­jien suo­jaus, tur­val­li­suu­sa­vus­tin­jär­jes­tel­mät sekä ja­lan­kul­ki­joi­den ja mui­den hei­kom­mas­sa ase­mas­sa ole­vien tien­käyt­tä­jien suo­jaus.

Uu­tuu­des­sa on va­ki­o­na 10 tur­va­tyy­nyä, li­säk­si ko­ri­ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu ot­ta­maan mah­dol­li­sim­man hy­vin vas­taan tör­mäy­se­ner­gi­aa. Li­sä­tur­val­li­suut­ta ja nä­ky­vyyt­tä tar­jo­a­vat koko IO­NIQ 9 -mal­lis­tos­sa va­ki­o­na ole­vat älyk­käät pro­jek­ti­o­tyyp­pi­set Mat­rix-led-ajo­va­lot, jois­sa on koko IO­NIQ-mal­lis­tol­le tun­nu­so­mai­nen pik­se­li­tee­ma.

Toi­sen su­ku­pol­ven Re­mo­te Smart Par­king As­sist (RSPA 2) pa­ran­taa py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta: se ha­vait­see va­paat py­sä­köin­ti­pai­kat ja tar­jo­aa sekä älyk­kään py­sä­köin­ti- ja pois­tu­mis­toi­min­non au­ton si­sä­puo­lel­ta kä­sin et­tä au­ton ul­ko­puo­lel­ta ta­pah­tu­van etä­py­sä­köin­nin ja -käy­tön. Pa­ran­net­tui­hin py­sä­köin­ti­a­vus­tus­ti­loi­hin kuu­lu­vat pe­ruu­tus koh­ti­suo­raan, rin­nak­kain ja vi­nos­ti. Suu­ren au­ton lii­kut­te­lua park­ki­pai­kal­la su­ju­voit­taa myös 360-as­teen te­rä­vä­piir­toi­nen Sur­round View Mo­ni­tor (SVM) -ka­me­ra­jär­jes­tel­mä.

Au­to­Bild / Hy­un­dai

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN