Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa

Hyundain teknologisesti edistyneimmän lippulaivamallin, täyssähköisen IONIQ 9:n myynti Suomessa alkaa. Uutuuden tilat, laatu, vetokyky, teknologiset ratkaisut ja turvallisuus ovat omaa luokkaansa.

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin uut­ta Hy­un­dai IO­NIQ 9 -mal­lia on pi­det­ty maa­il­man­laa­jui­ses­ti yh­te­nä ku­lu­van vuo­den mie­len­kiin­toi­sim­mis­ta säh­kö­au­tou­u­tuuk­sis­ta. En­sim­mäi­set IO­NIQ 9 -au­tot ovat saa­pu­neet Suo­meen ja myyn­ti al­kaa lo­ka­kuus­sa 2025.

Va­rus­te­ta­so­ja on kak­si: Pre­mium ja Cal­lig­rap­hy Per­for­man­ce, jois­ta jäl­kim­mäi­nen on tar­jol­la myös 6-paik­kai­se­na, muut ver­si­ot ovat 7-paik­kai­sia. Ve­to­ta­poi­na ovat yk­si 218-he­vos­voi­mai­nen ta­ka­ve­to­ver­sio ja 308- ja 428-he­vos­voi­mai­set ne­li­ve­to­ver­si­ot.

IO­NIQ 9:n akus­to­pa­ket­ti on luok­kan­sa joh­ta­va: 110 kWh, ja koko mal­lis­tos­sa on va­ki­o­va­rus­tee­na akus­ton esi­läm­mi­tys­toi­min­to. Ka­pa­si­tee­til­taan ison akus­ton käy­tän­nön etui­na ovat vai­kut­ta­va, yli 600 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka (ta­ka­ve­to­ver­si­os­sa 620 km ja ne­li­ve­to­ver­si­ois­sa 606-600 km) sekä Hy­un­dain E-GMP-alus­ta-ark­ki­teh­tuu­rin mah­dol­lis­ta­ma pi­ka­la­taus 800 vol­tin suur­te­ho­a­se­mil­la, jois­sa ak­ku­jen la­taus 10-80 % ta­pah­tuu vain 24 mi­nuu­tis­sa op­ti­maa­li­sis­sa olo­suh­teis­sa mak­si­mi­la­taus­te­hol­la 233 kW. IO­NIQ 9:n en­sim­mäi­sis­sä ko­ea­jois­sa Suo­mes­sa ol­laan jo pääs­ty tä­tä­kin suu­rem­paan la­taus­te­hoon.

Mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat 75 634 eu­ros­ta.

Käyt­tä­jä­läh­töi­set ti­lat

Säh­kö­au­toil­le ke­hi­tet­ty E-GMP-alus­ta­ra­ken­ne mah­dol­lis­taa suo­ri­tus­ky­vyn li­säk­si eri­no­mai­set ti­la­jär­jes­te­lyt ta­sai­sen lat­ti­an an­si­os­ta. Uu­tuu­del­la on pi­tuut­ta 5 060 mm, le­veyt­tä 1 980 mm, kor­keut­ta 1 790 mm ja sen ak­se­li­vä­li on 3 130 mm. Vai­kut­ta­vat ul­ko­mi­tat ta­kaa­vat IO­NIQ 9:lle myös erit­täin hy­vät si­sä­ti­lat. Is­tuin­paik­ko­ja au­toon on va­lit­ta­vis­sa kuu­si tai seit­se­män, ja myös kol­man­nel­la ri­vil­lä on miel­lyt­tä­vä ai­kui­sen­kin mat­kus­taa.

Kaik­kien is­tu­ma­paik­ko­jen ol­les­sa käy­tös­sä jää mat­ka­ta­va­roil­le­kin vie­lä ti­laa, ik­ku­na­lin­jaan as­ti pa­kat­tu­na vä­hin­tään 338 l ja kat­toon as­ti 620 lit­raa. Mak­si­mis­saan ta­va­ra­ti­laa on jopa 2 419 lit­raa. Etu­ta­va­ra­ti­laa ta­ka­ve­toi­ses­sa mal­lis­sa on 88 lit­raa ja ne­li­ve­toi­ses­sa 52 lit­raa. Ta­ka­luuk­ku on säh­kö­toi­mi­nen ja sen avau­tu­mis­kor­keus on sää­det­tä­vis­sä.

IO­NIQ 9:n käyt­tä­jäys­tä­väl­li­syys nä­kyy myös koko mal­lis­tos­sa va­ki­o­na ole­vis­sa kaa­re­vis­sa er­go­no­mi­sis­sa pa­no­raa­ma­näy­töis­sä, 12,3-tuu­mai­ses­sa mit­ta­ris­tos­sa ja 12,3-tuu­mai­ses­sa ccNC-tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä. Uu­tuu­den käyn­nis­tys­pai­ni­ke on in­teg­roi­tu sau­mat­to­mas­ti suun­nan­va­lit­si­meen.

Luk­sus­luo­kan ajo­mu­ka­vuut­ta

IO­NIQ 9 on va­kaa, kä­si­tel­tä­vyys on luot­ta­mus­ta he­rät­tä­vää ja oh­jaus on ke­vyt ja tark­ka. Ajo­neu­von koko ei hei­ken­nä sen ky­kyä aset­tua mut­kiin, vaan se tar­jo­aa vai­kut­ta­van pi­don ja pi­tää ko­rin kal­lis­tuk­sen mah­dol­li­sim­man pie­ne­nä. Pi­don­val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja Au­to Ter­rain Mode -tila mu­kau­tu­vat au­to­maat­ti­ses­ti mi­hin ta­han­sa pin­taan taa­ten op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn.

Ajo­ko­ke­mus on mu­ka­va, peh­meä ja ylel­li­nen. Jou­si­tus on suun­ni­tel­tu eri­tyi­ses­ti säh­köi­siä ka­tu­maas­tu­rei­ta var­ten, ja sii­nä on MacP­her­son-ak­se­lis­to­ra­ken­ne ja kor­keus­sää­ty­vät is­kun­vai­men­ti­met. Mu­ka­vuut­ta li­sää­vät etu­mat­kus­ta­jien Pre­mium Re­la­xa­ti­on -is­tui­met, kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on hie­ron­ta­toi­min­to.

Koko IO­NIQ 9 -mal­lis­tos­sa ovat va­ki­o­va­rus­tei­na kol­min­ker­tai­set ovi­tii­vis­teet, akus­tiik­ka­la­si, ään­tä vai­men­ta­vat ren­kaat ja ak­tii­vi­nen vas­ta­me­lu­toi­min­to ANC-R (Ac­ti­ve Noi­se Cont­rol-Road) vai­men­ta­vat te­hok­kaas­ti tuu­li- ja tie­me­lua eri­tyi­ses­ti maan­tie­no­peuk­sis­sa.

Ve­to­ky­kyä vaa­ti­vam­piin­kin tar­pei­siin

IO­NIQ 9 tar­jo­aa huo­mat­ta­vat veto-omi­nai­suu­det. Sen äly­käs pe­rä­vau­nu­ti­la op­ti­moi toi­min­ta­mat­ka­en­nus­teen pe­rä­vau­nun pai­non pe­rus­teel­la ja säi­lyt­tää ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mäs­sä kiin­te­än 50:50-vään­tö­mo­men­tin ja­ko­suh­teen etu- ja ta­ka­moot­to­rin vä­lil­lä op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn var­mis­ta­mi­sek­si. Ve­to­mas­saa ne­li­ve­to­mal­leis­sa on il­man jar­ru­ja 750 kg ja jar­ruil­la 2 500 kg.

Tek­no­lo­gi­sil­la in­no­vaa­ti­oil­la la­dat­tu

IO­NIQ 9 on saa­pu­es­saan Hy­un­dain tek­no­lo­gi­ses­ti edis­tyk­sel­li­sin mal­li.

Uu­tuus on suun­ni­tel­tu mak­si­moi­maan ener­gi­a­te­hok­kuus ja hyö­dyn­tä­mään sa­mal­la ajo­neu­von il­mas­toin­tia op­ti­maa­li­sen si­sä­läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si. IO­NIQ 9 mu­kau­tuu älyk­kääs­ti sekä ul­ko- et­tä si­sä­läm­pö­ti­lan vaih­te­lui­hin, mikä ta­kaa mi­ni­maa­li­sen ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen. Läm­mi­tys-, tuu­le­tus- ja il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä (HVAC) kier­rät­tää huk­ka­läm­pöä ja var­mis­taa, et­tä ener­gi­aa hyö­dyn­ne­tään te­hok­kaas­ti mat­kus­ta­mon miel­lyt­tä­vän läm­pö­ti­lan yl­lä­pi­tä­mi­sek­si il­man, et­tä akus­ta tar­vit­see juu­ri­kaan ot­taa tä­hän ener­gi­aa.

Mu­kau­tu­va na­vi­gaa­ti­o­poh­jai­nen äly­käs va­ki­o­no­peus­sää­din (Smart Crui­se Cont­rol 2) ja äly­käs jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to (Smart Re­ge­ne­ra­ti­ve Bra­king Sys­tem 3.0) osaa­vat en­na­koi­da eri­lai­set alus­tat, liit­ty­mät, no­peus­ra­joi­tuk­set ja edes­sä ole­van ajo­neu­von. IO­NIQ 9 on va­rus­tet­tu myös huip­pu­luo­kan EV-reit­ti­suun­nit­te­li­jal­la, joka hyö­dyn­tää re­aa­li­ai­kai­sia tie­to­ja rei­ti­tyk­sen ja la­tau­sai­ka­tau­lu­jen op­ti­moi­mi­sek­si. Maan­tie­a­jo­a­vus­tin HDA 2 (High­way Dri­ving As­sist w/ hand-off de­tec­ti­on) IO­NIQ 9 tar­jo­aa au­to­no­mi­sen ajon ta­son 2 omi­nai­suuk­sia hal­li­ten au­ton no­peut­ta ja etäi­syyt­tä sekä avus­ta­en kais­tan­vaih­dois­sa.

Kaik­ki IO­NIQ 9 -vaih­to­eh­dot tar­jo­a­vat kun­ni­oi­tus­ta he­rät­tä­vää suo­ri­tus­ky­kyä: esi­mer­kik­si Per­for­man­ce ne­li­ve­to­mal­li kiih­tyy 0-100 km/h vain 5,2 se­kun­nis­sa. Sil­ti ener­gi­an­ku­lu­tus­lu­ke­mat py­sy­vät mal­til­li­si­na 19,9-20,6 kWh / 100 km (WLTP-mit­taus­ta­pa, ver­si­os­ta ja ren­gas­koos­ta riip­pu­en). Au­ton ener­gi­a­te­hok­kuut­ta pa­ran­ne­taan oh­jaa­mal­la il­ma­vir­taus­ta au­ton ko­rin al­la sekä vä­hen­tä­mäl­lä van­tei­den ja ren­kai­den vas­tus­ta. Myös jääh­dy­tys on suun­ni­tel­tu ener­gi­a­te­hok­kaas­ti: kun voi­man­siir­to­jär­jes­tel­mä tai akus­to ei­vät tar­vit­se jääh­dy­ty­sil­maa, etuo­san il­ma­lä­pät sul­keu­tu­vat il­man­vas­tuk­sen mi­ni­moi­mi­sek­si.

Mui­ta ae­ro­dy­naa­mi­ses­ti op­ti­moi­tu­ja rat­kai­su­ja IO­NIQ 9:ssä ovat muun mu­as­sa 3D-muo­toil­tu poh­ja­suo­ja ko­rin al­la, ae­ro­dy­naa­mi­set van­ne­mal­lit ja an­ten­nien si­joit­te­lu. IO­NIQ 9:n il­man­vas­tus­ker­roin (Cd-ar­vo) on al­hai­nen 0,259 (di­gi­taa­li­sil­la si­vu­pei­leil­lä).

Uu­tuu­des­sa on muis­ta Hy­un­dain säh­kö­au­tois­ta tut­tu vir­ran ulo­sot­to-omi­nai­suus V2L (Ve­hic­le-to-Load) sekä V2G-val­mius (Ve­hic­le-to-Grid, kak­si­suun­tai­nen la­taus).

IO­NIQ 9 tuo mu­ka­naan myös Hy­un­dai AI As­sis­tant -te­ko­ä­ly­a­vus­ti­men, jon­ka saa ak­ti­voi­tua pai­nik­kees­ta he­rä­tys­ko­men­nol­la ”Hei Hy­un­dai”. Jär­jes­tel­mä tuo äly­ko­din mu­ka­vuu­den uu­tuu­sau­toon, ja se avus­taa esi­mer­kik­si so­pi­van ra­vin­to­lan va­lin­nas­sa tai ker­too sää­en­nus­teen. Te­ko­ä­ly­a­vus­tin toi­mii au­ton eng­lan­nin kie­li­va­lin­nan kans­sa, pu­he­oh­jauk­sen ko­men­to­ja IO­NIQ 9 tun­nis­taa myös suo­mek­si.

Seu­raa­van ta­son etä­hal­lin­ta­so­vel­lus My­Hy­un­dai

Hy­un­dai IO­NIQ 9 si­säl­tää pal­ki­tun Blu­e­link® Con­nec­ted Car Ser­vi­ces -val­miu­den, joka mah­dol­lis­taa OTA-oh­jel­mis­to- ja kart­ta­päi­vi­tyk­set. Blu­e­link tar­jo­aa myös kä­te­vän Di­gi­tal Key -toi­min­non sekä kii­te­tyt etä­hal­lin­ta­o­mi­nai­suu­det. Blu­e­link-etä­hal­lin­ta­pal­veut siir­ty­vät lop­pu­vuo­den 2025 ai­ka­na uu­teen My­Hy­un­dai-ni­mi­seen so­vel­luk­seen. Blu­e­link Pro -ti­laus on en­sim­mäi­set puo­li vuot­ta ve­loi­tuk­se­ton.

Hy­un­dain Blu­e­link Store -verk­ko­kau­pas­ta voi nyt os­taa IO­NIQ 9 -mal­liin myös uu­sia omi­nai­suuk­sia ja päi­vi­tyk­siä, ku­ten mu­kau­tet­ta­via va­lais­tus­ku­vi­oi­ta sekä vir­tu­aa­li­sen vaih­teis­ton VGS (Vir­tu­al Gear Shift). Pal­ve­lus­ta voi la­da­ta myös ve­loi­tuk­set­to­mia näyt­tö­tee­mo­ja, joil­la voi­daan muo­ka­ta mit­ta­ris­ton il­met­tä.

Eu­ro NCAP -luo­ki­tuk­ses­ta vii­si täh­teä

IO­NIQ 9 on va­rus­tet­tu uu­sim­mil­la ja edis­tyk­sel­li­sim­mil­lä Hy­un­dai Smart Sen­se -tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mil­lä. Uu­tuus saa­vut­ti­kin eri­no­mai­set ar­vo­sa­nat kai­kil­la Eu­ro NCAP -luo­ki­tuk­sen kai­kil­la nel­jäl­lä tes­tau­sa­lu­eel­la. Eri­tyi­ses­ti uu­tuus lois­ti lap­si­mat­kus­ta­jien suo­jauk­ses­sa, ja las­ten kor­ke­an mat­kus­tus­tur­val­li­suu­den taso oli­kin avai­na­se­mas­sa vii­den täh­den ko­ko­nai­sar­vo­sa­nan saa­vut­ta­mi­ses­sa.

IO­NIQ 9 saa­vut­ti myös kes­ki­mää­räis­tä pa­rem­mat tu­lok­set muis­sa ka­te­go­ri­ois­sa, joi­ta ovat ai­kuis­ten mat­kus­ta­jien suo­jaus, tur­val­li­suu­sa­vus­tin­jär­jes­tel­mät sekä ja­lan­kul­ki­joi­den ja mui­den hei­kom­mas­sa ase­mas­sa ole­vien tien­käyt­tä­jien suo­jaus.

Uu­tuu­des­sa on va­ki­o­na 10 tur­va­tyy­nyä, li­säk­si ko­ri­ra­ken­ne on suun­ni­tel­tu ot­ta­maan mah­dol­li­sim­man hy­vin vas­taan tör­mäy­se­ner­gi­aa. Li­sä­tur­val­li­suut­ta ja nä­ky­vyyt­tä tar­jo­a­vat koko IO­NIQ 9 -mal­lis­tos­sa va­ki­o­na ole­vat älyk­käät pro­jek­ti­o­tyyp­pi­set Mat­rix-led-ajo­va­lot, jois­sa on koko IO­NIQ-mal­lis­tol­le tun­nu­so­mai­nen pik­se­li­tee­ma.

Toi­sen su­ku­pol­ven Re­mo­te Smart Par­king As­sist (RSPA 2) pa­ran­taa py­sä­köin­ti­mu­ka­vuut­ta: se ha­vait­see va­paat py­sä­köin­ti­pai­kat ja tar­jo­aa sekä älyk­kään py­sä­köin­ti- ja pois­tu­mis­toi­min­non au­ton si­sä­puo­lel­ta kä­sin et­tä au­ton ul­ko­puo­lel­ta ta­pah­tu­van etä­py­sä­köin­nin ja -käy­tön. Pa­ran­net­tui­hin py­sä­köin­ti­a­vus­tus­ti­loi­hin kuu­lu­vat pe­ruu­tus koh­ti­suo­raan, rin­nak­kain ja vi­nos­ti. Suu­ren au­ton lii­kut­te­lua park­ki­pai­kal­la su­ju­voit­taa myös 360-as­teen te­rä­vä­piir­toi­nen Sur­round View Mo­ni­tor (SVM) -ka­me­ra­jär­jes­tel­mä.

Au­to­Bild / Hy­un­dai

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN