Tällainen on uusi Kia Stonic
Kia on esitellyt täysin uuden kompaktin crossoverin Kia Stonicin. Uusi Stonic ei ole vain uudistunut – se on uudestisyntynyt.
”Uusi Stonic on täydellinen esimerkki siitä, kuinka Kia tuo korkeatasoista muotoilua ja huipputeknologiaa valtavirtamarkkinoille”, sanoo Kia Europen operatiivinen johtaja Sjoerd Knipping. ”Stonic on tyylikäs ja älykäs ratkaisu eurooppalaisille kuljettajille, jotka odottavat kompakteilta crossovereilta enemmän.”
Uusi, itsevarma identiteetti
Kian Opposites United -muotoilufilosofia muuttaa uuden Stonicin entistä rohkeammaksi ja erottuvammaksi crossoveriksi. Muusta mallistosta tuttu visuaalinen kieli yhdistää itsevarman olemuksen ja leikkisän luonteen. Edelliseen sukupolveen verrattuna mallin kompaktit mitat on pääosin säilytetty – ainoa poikkeus on pituus, joka on kasvanut 25 millimetrillä uudelleenmuotoiltujen etu- ja takapuskureiden johdosta.
Myös auto etuosassa nähdään merkittäviä muutoksia, nimittäin Kian uusi Star Map -valokuvio, entistä erottuvampi etumaski, sekä uudelleenmuotoillut lokasuojat. Uudistukset jatkuvat takana, missä takaluukku ja takavalot on muotoiltu uudelleen, pohjapanssari on päivitetty, ja takapuskuri on muotoiltu puhtaammaksi.
Ulkoisia uudistuksia täydentävät uudet vannevaihtoehdot, kuten 16- ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, sekä vain GT-Line -versioihin saatavilla olevat 17-tuumaiset vanteet. Värivalikoimaa on laajennettu kahdella uudella, näyttällä värillä: Adventurous Green sekä Yacht Blue.
Voimalinjastrategia muuttuvaan Eurooppaan
Kia tunnistaa sähköistymisen vaihtelevan etenemistahdin eri puolilla Eurooppaa, ja vastaa tähän kehitykseen mukautetulla voimalinjastrategialla, joka huomioi alueellsiet sekä asiakaslähtöiset monipuoliset liikkumistarpeet. Uusi Stonic tarjoaa 100-hevosvoimaisen 1.0 T-GDI -bensiinimoottorin, joka tarjoaa luotettavan ja tehokkaan polttomoottoriratkaisun. Vaihtoehtoisesti asiakkaat voivat valita 115-hevosvoimaisen kevythybridiversion (MHEV). Molemmat voimalinjat ovat saatavilla joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla tai seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.
Tämä kaksoisvoimalinjastrategia vahvistaa Stonicin asemaa siirtymämallina, joka tukee erilaisia liikkuvuusratkaisuja Euroopan eri markkinoilla.
”Uuden Stonicin myötä olemme määritelleet uudelleen, mitä B-segmentin crossover voi olla,” sanoo Pablo Martínez Masip, Kian tuote- ja markkinointijohtaja. ”Olemme yhdistäneet edistyksellisen teknologian, rohkean muotoilun, ja älykkään liikkuvuuden kokonaisuudeksi, joka on yhtä aikaa helposti lähestyttävä ja tavoiteltava.”
Uudistettu sisätila ylemmän segmentin vaikutteilla
Kian strategia tuoda kehittyneitä ominaisuuksia yhä useamman ulottuville näkyy vahvasti uuden Stonicin sisätiloissa. Täysin uusi ominaisuus on panoraamanäyttöjen yhdistelmä, jossa kahden korkearesoluutioisen 12,3” näytön yhdistelmä tarjoaa sekä infotainment- että ajoneuvotietoa. Tämä ratkaisu asettaa uuden vertailutason B-segmentin crossovereille.
Multimode Touch Display korvaa perinteiset ilmastoinnin säätimet modernilla kosketusliittymällä, jonka kautta kuljettaja voi helposti vaihtaa ilmastointi- ja infotainment-valikkojen välillä. Ohjaamossa esitellään myös uudelleenmuotoiltuja kaksipuolaisia sekä kolmipuolaisia ohjauspyöriä, uudistettu vaihdevalitsin ja keskikonsoli, ja modernisoitu kojelautamuotoilu.
Sisätilojen parannuksiin kuuluvat muun muassa USB-C-pikalatausportit, langaton älypuhelimen lataus, sekä mukautuva tunnelmavalaistus, jotka kaikki luovat entistä mukavamman ja laadukkaamman ajokokemuksen.
Laajaa liitettävyyttä
Uusi Stonic on varustettu Kia Connect -järjestelmällä, joka tarjoaa pilvipohjaisia palveluita ja reaaliaikaisia ajoneuvon diagnostiikkaominaisuuksia.
Mielenrauhaa lisää myös mahdollisuus valvoa, ohjata, ja olla yhteydessä autoon etänä Kia-sovelluksen kautta. Uudessa Stonicissa on myös segmentin edistyneimpiin ominaisuuksiin kuuluva Digital Key, joka mahdollistaa auton lukituksen avaamisen ja käynnistämisen tuetulla älypuhelimella tai älykellolla.
Edistynyttä turvallisuutta kompaktissa crossoverissa
Uusi Stonic nostaa B-segmentin turvallisuusstandardit uudelle tasolle laajennetulla ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) -järjestelmällään. Usein vain suuremmissa, ylemmän segmentin ajoneuvoissa nähtävät ominaisuudet asettavat Stonicin luokkansa turvallisuuskärkeen.
Takapuskuriin sijoitettujen turka-antureiden avulla toimiva katvealueen törmäyksenestojärjestelmä BCA (Blind-spot Collision Avoidance Assist) valvoo katvealueita ja auttaa ehkäisemään törmäyksiä kaistanvaihdon yhteydessä. Turvallisen poistumisen varoitusjärjestelmä (SEW, Safe Exit Warning) varoittaa matkustajia lähestyvistä tienkäyttäjistä ennen ovien avaamista.
Eteenpäin suunnatut kamerat ja tutka-anturit mahdollistavat automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän 1.5 (FCA, Forward Collision Avoidance), joka tunnistaa mahdolliset törmäysuhat ja auttaa ehkäisemään tai lieventämään onnettomuuksia. Lisäksi navigointidataan perustuva älykäs vakionopeusjärjestelmä (Smart Cruise Control) hyödyntää GPS-dataa hidastaakseen automaattisesti kaarteisiin.
Moottoritieavustin (HDA, Highway Driving Assist) tukee kuljettajaa ylläpitämään turvallisen etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon, ja mukautuva kaistallapitoavustin (LFA, Lane Following Assist) auttaa puolestaan pitämään ajoneuvon kaistan keskellä.
Valmiina Eurooppaan
Uusi Stonic on suunniteltu ja uudelleenkehitetty erityisesti Euroopan markkinoiden monipuolisiin asiakastarpeisiin. Malli yhdistää käytännöllisyyden ja tilavuuden, joita B-segmentin crossover-asiakkaat odottavat säilyttäen samalla paremman saavutettavuuden kuin useimmat C-segmentin vaihtoehdot. Uudistuneen muotoilun, edistyksellisen liitettävyyden, ja hienostuneiden voimalinjaratkaisujen ansiosta uusi Stonic näyttää suuntaa kompaktien crossovereiden tulevaisuudelle.
Tekniset tiedot
Uusi Kia Stonic
Mitat (mm)
Ulkomitat
Pituus
4 165
Leveys
1 760*
Korkeus
1 520**
Akseliväli
2 580
Etuylitys
855
Takaylitys
730
Maavara
165 (15/16”), 183 (17”)
*Pois lukien peilit
**Kattokaiteilla
Tavaratila (litraa)
Toisen istuinrivin takana (VDA)
352
Takaistuimet taitettuna
1 155
Polttoainetankin tilavuus (litraa) 45
Voimalinjat
Bensiini
1.0-litrainen suorasuihkutus bensiinimoottori
6-vaihteinen manuaalivaihteisto / 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto
Maksimiteho: 100 hv / 4500-6000 kierrosta
Maksimivääntö: 172 nm / 1500-4000 kierrosta
Etuveto
Kevythybridi (MHEV)
1.0-litrainen suorasuihkutus bensiinimoottori
6-vaihteinen manuaalivaihteisto / 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto
Maksimiteho: 100 hv / 4500-6000 kierrosta
Maksimivääntö: 172 nm / 1500-4000 kierrosta
Etuveto
Autobild / Kia
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Hyviä viboja edullisesti
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Primare alkukielellä
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Trianglen uusi Capella
Fynen uusi bassokaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Klipschin aktiivisuodin
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ