Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan

Volkswagen, joka on suurin sähköautojen valmistaja Euroopassa vuonna 2025, esittelee sähköisen pienemmän kokoluokan SUV-mallin ID.CROSS -konseptiauton IAA MOBILITY -tapahtumassa Münchenissä (8.–14. syyskuuta).

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li so­pii yh­tä hy­vin kau­pun­ki­a­joon kuin pit­kil­le mat­koil­le. Tho­mas Schä­fer, Volks­wa­gen-brän­dis­tä vas­taa­va joh­ta­ja:

”Alus­ta al­ka­en ta­voit­tee­ni on ol­lut teh­dä Volks­wa­gen-brän­dis­tä kaik­kien ai­ko­jen pa­ras ver­sio. ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to osoit­taa, et­tä olem­me nyt to­del­la lu­nas­ta­mas­sa lu­pauk­sem­me – uu­den muo­toi­lun, ai­em­min vain ylem­mis­sä luo­kis­sa näh­ty­jen tek­no­lo­gi­oi­den, pa­ran­ne­tun käy­tet­tä­vyy­den ja laa­dun myö­tä - ja vih­doin myös ”oi­ke­al­la” mal­li­ni­mel­lä. Tä­män uu­den Volks­wa­gen-su­ku­pol­ven myö­tä pi­däm­me lu­pauk­sem­me.”

Pie­nem­män ko­ko­luo­kan säh­kö­au­tot – nel­jä uut­ta au­to­mal­lia

ID.2 all -mal­lin, ID. GTI - ja ID.1 EVE­RY -kon­sep­ti­au­to­jen jäl­keen ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to te­kee en­sie­siin­ty­mi­sen­sä nel­jän­te­nä pie­nem­män ko­ko­luo­kan säh­kö­au­to­na. Näi­den mal­lien tuo­tan­to­ver­si­ot tu­le­vat mark­ki­noil­le vuo­des­ta 2026 al­ka­en.

"Uu­den ID. Polo-mal­lin (ID.2 all -mal­lin tuo­tan­to­ver­sio) maa­il­ma­nen­si-il­ta on suun­ni­tel­tu vuo­den 2026 en­sim­mäi­sel­le puo­lis­kol­le. ID. Polo GTI esi­tel­lään pian sen jäl­keen. Mo­lem­mat mal­lit näh­dään IAA MO­BI­LI­TY -ta­pah­tu­mas­sa, vie­lä hie­man naa­mi­oi­tui­na. Kak­si le­gen­daa­ris­ta Volks­wa­gen-ni­meä – Polo ja GTI – siir­ty­vät näin säh­köi­sen liik­ku­vuu­den maa­il­maan. ID. CROSS -tuo­tan­to­mal­lin maa­il­ma­nen­si-il­ta on ke­säl­lä 2026. ID. EVE­RY -tuo­tan­to­mal­lin jul­kai­su puo­les­taan tu­lee ole­maan vuo­den 2027 ko­ho­koh­ta", Schä­fer sa­noo.

Kaik­ki nel­jä uut­ta ID.-mal­lia ovat osa Volks­wa­gen-kon­ser­nin Brand Group Core -ryh­män (Volks­wa­gen, Volks­wa­gen-hyö­ty­au­tot, SEAT & CUP­RA ja Skoda) yh­teis­tä pro­jek­tia, jol­la mark­ki­noil­le tuo­daan uu­sia pie­nem­män ko­ko­luo­kan säh­kö­au­to­mal­le­ja. Brän­di­ryh­mä hyö­dyn­tää sy­ner­gi­oi­ta ja mit­ta­kaa­va­e­tu­ja, jot­ta Eu­roo­pas­sa voi­daan tar­jo­ta tek­ni­ses­ti ja hin­nal­taan eri­tyi­sen hou­kut­te­le­via säh­kö­au­to­ja.

Ai­to ja po­si­tii­vi­nen

 ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to edus­taa uut­ta, sel­ke­ää ja ra­kas­tet­ta­vaa Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­kiel­tä. Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­joh­ta­ja And­re­as Mindt sel­ven­tää: 

"Kut­sum­me uut­ta muo­toi­lu­kiel­täm­me ni­mel­lä ”Pure Po­si­ti­ve”. Se pe­rus­tuu kol­meen kul­ma­ki­veen: va­kaus, ra­kas­tet­ta­vuus ja ”sa­lai­nen kas­ti­ke”. Tämä muo­toi­lu­kie­li tu­lee mää­rit­tä­mään tu­le­vai­suu­des­sa jo­kai­sen uu­den Volks­wa­ge­nin. Luo­tam­me ai­toon ja voi­mak­kaa­seen sel­key­teen, vi­su­aa­li­seen va­kau­teen ja po­si­tii­vi­seen, miel­lyt­tä­vään per­soo­nal­li­suu­teen. ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton lin­jat ja voi­mak­kaat pin­nat ovat puh­tai­ta ja sel­kei­tä. Ne muo­vaa­vat SUV-mal­lin, joka luo tren­de­jä ei­kä seu­raa nii­tä, ja siir­tää brän­din iden­ti­tee­tin tu­le­vai­suu­teen.”

ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton po­si­tii­vi­nen per­soo­nal­li­suus nä­kyy heti esi­mer­kik­si au­ton etu- ja ta­ka­o­sas­sa. Nii­den gra­fiik­ka ja 3D-va­lo­ku­vio an­ta­vat vai­ku­tel­man, et­tä au­to hy­myi­lee. And­re­as Mindt li­sää:

"Volks­wa­ge­nin täy­tyy ol­la luon­teel­taan ra­kas­tet­ta­va, tun­nis­tet­ta­va ja ins­pi­roi­va. Sik­si ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tos­sa viit­taam­me tar­koi­tuk­sel­la Volks­wa­ge­nin iko­nei­hin, ku­ten Gol­fiin ja Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen al­ku­pe­räi­seen ”Klein­bus”-ver­si­oon – li­säk­si sii­nä on mu­ka­na ri­paus ”sa­lais­ta kas­ti­ket­ta”. Tämä nä­kyy esi­mer­kik­si ka­ris­maat­ti­sis­sa C-pi­la­reis­sa ja täy­sin suo­ras­sa ik­ku­na­lin­jas­sa. Har­va vo­lyy­mib­rän­di maa­il­mas­sa voi no­ja­ta näin vah­vaan pe­rin­töön. Ja se tu­lee ai­na ole­maan osa työ­ka­lu­pak­ki­am­me mat­kal­la tu­le­vai­suu­teen."

Kom­pak­ti – mah­tuu mi­hin ta­han­sa park­ki­ruu­tuun

 IAA Mo­bi­li­ty -ta­pah­tu­mas­sa esil­lä ole­va ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to on 4 161 mm pit­kä ja sen ak­se­li­vä­li on 2 601 mm. Le­veyt­tä sil­lä on 1 839 mm ja kor­keut­ta 1 588 mm, eli sen mi­tat vas­taa­vat ny­kyis­tä T-Cross-mal­lia. Poik­keuk­se­na ovat kui­ten­kin van­teet ja ren­kaat: suun­nit­te­li­jat ovat ke­hit­tä­neet 21-tuu­mai­sen Bal­boa-alu­mii­ni­van­teen eri­tyi­ses­ti ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tol­le. Yh­teis­työs­sä Goo­dy­ea­rin kans­sa on suun­ni­tel­tu 235/40 R21 -ren­kaat, joi­den kyl­jet jat­ka­vat van­teen muo­toi­lua.

In­no­va­tii­vi­nen si­sä­ti­la­rat­kai­su te­kee vii­si­paik­kai­sen ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton si­sä­ti­lois­ta erit­täin ti­la­vat ja ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on noin 450 lit­raa. Li­sä­ti­laa tar­jo­aa 25 lit­ran etu­ta­va­ra­ti­la (frunk) ko­ne­pel­lin al­la. Au­ton poik­keuk­sel­li­nen le­veys ja il­ma­va mat­kus­ta­mon suun­nit­te­lu luo­vat ava­ran ti­lan­tun­nun. ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to so­pii täy­del­li­ses­ti kau­pun­ki­käyt­töön kom­pak­tien ul­ko­mit­to­jen­sa an­si­os­ta, mut­ta toi­mii myös mo­ni­käyt­töi­se­nä per­he­au­to­na – myös pi­dem­mil­lä mat­koil­la.

Si­sä­ti­lo­jen Loun­ge -tun­nel­ma

ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton si­sä­ti­lat on suun­ni­tel­tu hy­vin­voin­ti­kei­taak­si. Ne va­kuut­ta­vat eri­no­mai­sel­la ma­te­ri­aa­lien laa­dul­la ja tun­tu­mal­la sekä kan­gas­pääl­lys­tei­sil­lä pin­noil­la. Esi­a­se­te­tut valo-, ää­ni- ja il­mas­toin­ti­ti­lat (At­mosp­he­res) muut­ta­vat läm­pi­män bei­gen sä­vyi­sen Va­nil­la Chai -si­sus­tuk­sen loun­ge-ti­lak­si, joka tar­jo­aa mak­si­maa­lis­ta mu­ka­vuut­ta. Kas­vi­ai­heet näy­töil­lä ja ai­dot kas­vit vi­su­aa­li­ses­ti näyt­tä­väs­sä kes­ki­kon­so­lis­sa vah­vis­ta­vat viih­tyi­syyt­tä. Eri­tyi­se­nä yk­si­tyis­koh­ta­na ovat kon­sep­ti­au­ton eri­koi­sis­tui­met, jot­ka voi­daan tait­taa täy­sin ma­kuu­a­sen­toon ku­ten esi­mer­kik­si Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen tila-au­tois­sa.

In­no­va­tii­vi­nen oh­jaa­mon er­go­no­mia ja in­tui­tii­vi­nen käyt­tö­jär­jes­tel­mä ta­kaa­vat miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen. Volks­wa­gen on ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tos­sa luo­nut har­mo­ni­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen näyt­tö­jen, luon­nol­li­sen pu­he­oh­jauk­sen ja fyy­sis­ten pai­nik­kei­den vä­lil­lä. Mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on suun­ni­tel­tu täy­sin uu­del­leen ja sii­nä on pe­rin­tei­set, fyy­si­set pai­nik­keet. Au­ton kak­si näyt­töä, di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to (11”) ja in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö (13” ) ovat si­joi­tet­tu sa­mal­le ta­sol­le kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään.

MEB+ – säh­köi­sen alus­ta­ra­ken­teen seu­raa­va vai­he

 Tek­ni­ses­ti etu­ve­toi­nen ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to pe­rus­tuu säh­kö­au­to­jen MEB-alus­ta­ra­ken­tee­seen, jota ke­hi­te­tään jat­ku­vas­ti. MEB+-ver­si­on myö­tä pa­ran­nuk­sia on teh­ty mm. moot­to­rei­hin, ak­kui­hin ja oh­jel­mis­toi­hin. Volks­wa­ge­nin ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja Kai Grünitz ker­too: “MEB saa en­si vuon­na uu­den oh­jel­mis­to­su­ku­pol­ven, joka tuo asi­ak­kail­le sel­väs­ti pa­ran­net­tu­ja toi­min­to­ja. Tämä Volks­wa­ge­nin MEB-alus­ta­ra­ken­teen jär­jes­tel­mä­ke­hi­tys tuo ylem­pien seg­ment­tien omi­nai­suuk­sia, ku­ten ke­hit­ty­neen Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män, myös edul­li­sem­piin mal­lei­hin. MEB+ on avain­te­ki­jä jot­ta säh­kö­au­to­ja, ku­ten ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton tuo­tan­to­ver­sio ja uu­si ID. Polo, voi­daan tar­jo­ta hou­kut­te­le­vil­la hin­noil­la ja kes­ki­mää­räis­tä pa­rem­mil­la omi­nai­suuk­sil­la.”

Uu­si voi­ma­lin­ja – val­mis­tet­tu Eu­roo­pas­sa

 ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tos­sa on uu­den su­ku­pol­ven voi­ma­lin­ja. Kak­si kes­keis­tä mo­duu­lia ovat etu­ak­se­lis­toon in­teg­roi­tu säh­kö­moot­to­ri ja te­ho­e­lekt­ro­niik­ka sekä lat­ti­aan mat­kus­ta­mon al­le si­joi­tet­tu kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku. Kon­sep­ti­au­to on etu­ve­toi­nen ja sen säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 155 kW (211 hv). WLTP-toi­min­ta­mat­ka­en­nus­te on jopa 420 ki­lo­met­riä. Kak­si ar­voa kiin­nos­ta­vat eri­tyi­ses­ti säh­kö­pyö­räi­li­jöi­tä ja pe­rä­vau­nun ve­tä­jiä: suu­rin sal­lit­tu ve­to­ai­sa­kuor­ma on 75 kg – riit­tä­väs­ti kah­den säh­kö­pyö­rän kul­jet­ta­mi­seen - ja mak­si­mi pe­rä­vau­nun ve­to­mas­sa on 1 200 kg (jar­rul­li­nen ve­to­mas­sa, 8 % nou­su).

ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to

Voi­ma­lin­ja

MEB+, etu­ve­to

Teho

155 kW / 211 hv

Toi­min­ta­mat­ka

jopa 420 km (WLTP)

Huip­pu­no­peus

175 km/h

Pi­tuus

4,161 mm

Le­veys

1,839 mm

Kor­keus

1,588 mm

Ak­se­li­vä­li

2,601 mm

Ta­va­ra­ti­la, 5 hen­ki­löä kyy­dis­sä

450 l ja 25 l frunk

Ve­to­ai­sa­kuor­ma (mak­si­mi)

75 kg

Ve­to­mas­sa (mak­si­mi)

1,200 kg (jar­rul­li­nen, 8 % nou­su)

Ren­kaat

235/40 R21

Au­to­bild / Volks­wa­gen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin

Auto Bild.Uutiset

Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin

Auto Bild.Uutiset

CUPRA paljastaa uusimman luomuksensa nimen

Auto Bild.Uutiset

CUPRA paljastaa uusimman luomuksensa nimen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN