Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan

Volkswagen, joka on suurin sähköautojen valmistaja Euroopassa vuonna 2025, esittelee sähköisen pienemmän kokoluokan SUV-mallin ID.CROSS -konseptiauton IAA MOBILITY -tapahtumassa Münchenissä (8.–14. syyskuuta).

Auto Bild.Uutiset

Uu­tuus­mal­li so­pii yh­tä hy­vin kau­pun­ki­a­joon kuin pit­kil­le mat­koil­le. Tho­mas Schä­fer, Volks­wa­gen-brän­dis­tä vas­taa­va joh­ta­ja:

”Alus­ta al­ka­en ta­voit­tee­ni on ol­lut teh­dä Volks­wa­gen-brän­dis­tä kaik­kien ai­ko­jen pa­ras ver­sio. ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to osoit­taa, et­tä olem­me nyt to­del­la lu­nas­ta­mas­sa lu­pauk­sem­me – uu­den muo­toi­lun, ai­em­min vain ylem­mis­sä luo­kis­sa näh­ty­jen tek­no­lo­gi­oi­den, pa­ran­ne­tun käy­tet­tä­vyy­den ja laa­dun myö­tä - ja vih­doin myös ”oi­ke­al­la” mal­li­ni­mel­lä. Tä­män uu­den Volks­wa­gen-su­ku­pol­ven myö­tä pi­däm­me lu­pauk­sem­me.”

Pie­nem­män ko­ko­luo­kan säh­kö­au­tot – nel­jä uut­ta au­to­mal­lia

ID.2 all -mal­lin, ID. GTI - ja ID.1 EVE­RY -kon­sep­ti­au­to­jen jäl­keen ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to te­kee en­sie­siin­ty­mi­sen­sä nel­jän­te­nä pie­nem­män ko­ko­luo­kan säh­kö­au­to­na. Näi­den mal­lien tuo­tan­to­ver­si­ot tu­le­vat mark­ki­noil­le vuo­des­ta 2026 al­ka­en.

"Uu­den ID. Polo-mal­lin (ID.2 all -mal­lin tuo­tan­to­ver­sio) maa­il­ma­nen­si-il­ta on suun­ni­tel­tu vuo­den 2026 en­sim­mäi­sel­le puo­lis­kol­le. ID. Polo GTI esi­tel­lään pian sen jäl­keen. Mo­lem­mat mal­lit näh­dään IAA MO­BI­LI­TY -ta­pah­tu­mas­sa, vie­lä hie­man naa­mi­oi­tui­na. Kak­si le­gen­daa­ris­ta Volks­wa­gen-ni­meä – Polo ja GTI – siir­ty­vät näin säh­köi­sen liik­ku­vuu­den maa­il­maan. ID. CROSS -tuo­tan­to­mal­lin maa­il­ma­nen­si-il­ta on ke­säl­lä 2026. ID. EVE­RY -tuo­tan­to­mal­lin jul­kai­su puo­les­taan tu­lee ole­maan vuo­den 2027 ko­ho­koh­ta", Schä­fer sa­noo.

Kaik­ki nel­jä uut­ta ID.-mal­lia ovat osa Volks­wa­gen-kon­ser­nin Brand Group Core -ryh­män (Volks­wa­gen, Volks­wa­gen-hyö­ty­au­tot, SEAT & CUP­RA ja Skoda) yh­teis­tä pro­jek­tia, jol­la mark­ki­noil­le tuo­daan uu­sia pie­nem­män ko­ko­luo­kan säh­kö­au­to­mal­le­ja. Brän­di­ryh­mä hyö­dyn­tää sy­ner­gi­oi­ta ja mit­ta­kaa­va­e­tu­ja, jot­ta Eu­roo­pas­sa voi­daan tar­jo­ta tek­ni­ses­ti ja hin­nal­taan eri­tyi­sen hou­kut­te­le­via säh­kö­au­to­ja.

Ai­to ja po­si­tii­vi­nen

 ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to edus­taa uut­ta, sel­ke­ää ja ra­kas­tet­ta­vaa Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­kiel­tä. Volks­wa­ge­nin muo­toi­lu­joh­ta­ja And­re­as Mindt sel­ven­tää: 

"Kut­sum­me uut­ta muo­toi­lu­kiel­täm­me ni­mel­lä ”Pure Po­si­ti­ve”. Se pe­rus­tuu kol­meen kul­ma­ki­veen: va­kaus, ra­kas­tet­ta­vuus ja ”sa­lai­nen kas­ti­ke”. Tämä muo­toi­lu­kie­li tu­lee mää­rit­tä­mään tu­le­vai­suu­des­sa jo­kai­sen uu­den Volks­wa­ge­nin. Luo­tam­me ai­toon ja voi­mak­kaa­seen sel­key­teen, vi­su­aa­li­seen va­kau­teen ja po­si­tii­vi­seen, miel­lyt­tä­vään per­soo­nal­li­suu­teen. ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton lin­jat ja voi­mak­kaat pin­nat ovat puh­tai­ta ja sel­kei­tä. Ne muo­vaa­vat SUV-mal­lin, joka luo tren­de­jä ei­kä seu­raa nii­tä, ja siir­tää brän­din iden­ti­tee­tin tu­le­vai­suu­teen.”

ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton po­si­tii­vi­nen per­soo­nal­li­suus nä­kyy heti esi­mer­kik­si au­ton etu- ja ta­ka­o­sas­sa. Nii­den gra­fiik­ka ja 3D-va­lo­ku­vio an­ta­vat vai­ku­tel­man, et­tä au­to hy­myi­lee. And­re­as Mindt li­sää:

"Volks­wa­ge­nin täy­tyy ol­la luon­teel­taan ra­kas­tet­ta­va, tun­nis­tet­ta­va ja ins­pi­roi­va. Sik­si ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tos­sa viit­taam­me tar­koi­tuk­sel­la Volks­wa­ge­nin iko­nei­hin, ku­ten Gol­fiin ja Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen al­ku­pe­räi­seen ”Klein­bus”-ver­si­oon – li­säk­si sii­nä on mu­ka­na ri­paus ”sa­lais­ta kas­ti­ket­ta”. Tämä nä­kyy esi­mer­kik­si ka­ris­maat­ti­sis­sa C-pi­la­reis­sa ja täy­sin suo­ras­sa ik­ku­na­lin­jas­sa. Har­va vo­lyy­mib­rän­di maa­il­mas­sa voi no­ja­ta näin vah­vaan pe­rin­töön. Ja se tu­lee ai­na ole­maan osa työ­ka­lu­pak­ki­am­me mat­kal­la tu­le­vai­suu­teen."

Kom­pak­ti – mah­tuu mi­hin ta­han­sa park­ki­ruu­tuun

 IAA Mo­bi­li­ty -ta­pah­tu­mas­sa esil­lä ole­va ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to on 4 161 mm pit­kä ja sen ak­se­li­vä­li on 2 601 mm. Le­veyt­tä sil­lä on 1 839 mm ja kor­keut­ta 1 588 mm, eli sen mi­tat vas­taa­vat ny­kyis­tä T-Cross-mal­lia. Poik­keuk­se­na ovat kui­ten­kin van­teet ja ren­kaat: suun­nit­te­li­jat ovat ke­hit­tä­neet 21-tuu­mai­sen Bal­boa-alu­mii­ni­van­teen eri­tyi­ses­ti ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tol­le. Yh­teis­työs­sä Goo­dy­ea­rin kans­sa on suun­ni­tel­tu 235/40 R21 -ren­kaat, joi­den kyl­jet jat­ka­vat van­teen muo­toi­lua.

In­no­va­tii­vi­nen si­sä­ti­la­rat­kai­su te­kee vii­si­paik­kai­sen ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton si­sä­ti­lois­ta erit­täin ti­la­vat ja ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus on noin 450 lit­raa. Li­sä­ti­laa tar­jo­aa 25 lit­ran etu­ta­va­ra­ti­la (frunk) ko­ne­pel­lin al­la. Au­ton poik­keuk­sel­li­nen le­veys ja il­ma­va mat­kus­ta­mon suun­nit­te­lu luo­vat ava­ran ti­lan­tun­nun. ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to so­pii täy­del­li­ses­ti kau­pun­ki­käyt­töön kom­pak­tien ul­ko­mit­to­jen­sa an­si­os­ta, mut­ta toi­mii myös mo­ni­käyt­töi­se­nä per­he­au­to­na – myös pi­dem­mil­lä mat­koil­la.

Si­sä­ti­lo­jen Loun­ge -tun­nel­ma

ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton si­sä­ti­lat on suun­ni­tel­tu hy­vin­voin­ti­kei­taak­si. Ne va­kuut­ta­vat eri­no­mai­sel­la ma­te­ri­aa­lien laa­dul­la ja tun­tu­mal­la sekä kan­gas­pääl­lys­tei­sil­lä pin­noil­la. Esi­a­se­te­tut valo-, ää­ni- ja il­mas­toin­ti­ti­lat (At­mosp­he­res) muut­ta­vat läm­pi­män bei­gen sä­vyi­sen Va­nil­la Chai -si­sus­tuk­sen loun­ge-ti­lak­si, joka tar­jo­aa mak­si­maa­lis­ta mu­ka­vuut­ta. Kas­vi­ai­heet näy­töil­lä ja ai­dot kas­vit vi­su­aa­li­ses­ti näyt­tä­väs­sä kes­ki­kon­so­lis­sa vah­vis­ta­vat viih­tyi­syyt­tä. Eri­tyi­se­nä yk­si­tyis­koh­ta­na ovat kon­sep­ti­au­ton eri­koi­sis­tui­met, jot­ka voi­daan tait­taa täy­sin ma­kuu­a­sen­toon ku­ten esi­mer­kik­si Volks­wa­gen Hyö­ty­au­to­jen tila-au­tois­sa.

In­no­va­tii­vi­nen oh­jaa­mon er­go­no­mia ja in­tui­tii­vi­nen käyt­tö­jär­jes­tel­mä ta­kaa­vat miel­lyt­tä­vän ajo­ko­ke­muk­sen. Volks­wa­gen on ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tos­sa luo­nut har­mo­ni­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen näyt­tö­jen, luon­nol­li­sen pu­he­oh­jauk­sen ja fyy­sis­ten pai­nik­kei­den vä­lil­lä. Mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rä on suun­ni­tel­tu täy­sin uu­del­leen ja sii­nä on pe­rin­tei­set, fyy­si­set pai­nik­keet. Au­ton kak­si näyt­töä, di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to (11”) ja in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö (13” ) ovat si­joi­tet­tu sa­mal­le ta­sol­le kul­jet­ta­jan nä­kö­kent­tään.

MEB+ – säh­köi­sen alus­ta­ra­ken­teen seu­raa­va vai­he

 Tek­ni­ses­ti etu­ve­toi­nen ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to pe­rus­tuu säh­kö­au­to­jen MEB-alus­ta­ra­ken­tee­seen, jota ke­hi­te­tään jat­ku­vas­ti. MEB+-ver­si­on myö­tä pa­ran­nuk­sia on teh­ty mm. moot­to­rei­hin, ak­kui­hin ja oh­jel­mis­toi­hin. Volks­wa­ge­nin ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va joh­ta­ja Kai Grünitz ker­too: “MEB saa en­si vuon­na uu­den oh­jel­mis­to­su­ku­pol­ven, joka tuo asi­ak­kail­le sel­väs­ti pa­ran­net­tu­ja toi­min­to­ja. Tämä Volks­wa­ge­nin MEB-alus­ta­ra­ken­teen jär­jes­tel­mä­ke­hi­tys tuo ylem­pien seg­ment­tien omi­nai­suuk­sia, ku­ten ke­hit­ty­neen Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­män, myös edul­li­sem­piin mal­lei­hin. MEB+ on avain­te­ki­jä jot­ta säh­kö­au­to­ja, ku­ten ID. CROSS -kon­sep­ti­au­ton tuo­tan­to­ver­sio ja uu­si ID. Polo, voi­daan tar­jo­ta hou­kut­te­le­vil­la hin­noil­la ja kes­ki­mää­räis­tä pa­rem­mil­la omi­nai­suuk­sil­la.”

Uu­si voi­ma­lin­ja – val­mis­tet­tu Eu­roo­pas­sa

 ID. CROSS -kon­sep­ti­au­tos­sa on uu­den su­ku­pol­ven voi­ma­lin­ja. Kak­si kes­keis­tä mo­duu­lia ovat etu­ak­se­lis­toon in­teg­roi­tu säh­kö­moot­to­ri ja te­ho­e­lekt­ro­niik­ka sekä lat­ti­aan mat­kus­ta­mon al­le si­joi­tet­tu kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku. Kon­sep­ti­au­to on etu­ve­toi­nen ja sen säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa 155 kW (211 hv). WLTP-toi­min­ta­mat­ka­en­nus­te on jopa 420 ki­lo­met­riä. Kak­si ar­voa kiin­nos­ta­vat eri­tyi­ses­ti säh­kö­pyö­räi­li­jöi­tä ja pe­rä­vau­nun ve­tä­jiä: suu­rin sal­lit­tu ve­to­ai­sa­kuor­ma on 75 kg – riit­tä­väs­ti kah­den säh­kö­pyö­rän kul­jet­ta­mi­seen - ja mak­si­mi pe­rä­vau­nun ve­to­mas­sa on 1 200 kg (jar­rul­li­nen ve­to­mas­sa, 8 % nou­su).

ID. CROSS -kon­sep­ti­au­to

Voi­ma­lin­ja

MEB+, etu­ve­to

Teho

155 kW / 211 hv

Toi­min­ta­mat­ka

jopa 420 km (WLTP)

Huip­pu­no­peus

175 km/h

Pi­tuus

4,161 mm

Le­veys

1,839 mm

Kor­keus

1,588 mm

Ak­se­li­vä­li

2,601 mm

Ta­va­ra­ti­la, 5 hen­ki­löä kyy­dis­sä

450 l ja 25 l frunk

Ve­to­ai­sa­kuor­ma (mak­si­mi)

75 kg

Ve­to­mas­sa (mak­si­mi)

1,200 kg (jar­rul­li­nen, 8 % nou­su)

Ren­kaat

235/40 R21

Au­to­bild / Volks­wa­gen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU