Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Volkswagen, joka on suurin sähköautojen valmistaja Euroopassa vuonna 2025, esittelee sähköisen pienemmän kokoluokan SUV-mallin ID.CROSS -konseptiauton IAA MOBILITY -tapahtumassa Münchenissä (8.–14. syyskuuta).
Uutuusmalli sopii yhtä hyvin kaupunkiajoon kuin pitkille matkoille. Thomas Schäfer, Volkswagen-brändistä vastaava johtaja:
”Alusta alkaen tavoitteeni on ollut tehdä Volkswagen-brändistä kaikkien aikojen paras versio. ID. CROSS -konseptiauto osoittaa, että olemme nyt todella lunastamassa lupauksemme – uuden muotoilun, aiemmin vain ylemmissä luokissa nähtyjen teknologioiden, parannetun käytettävyyden ja laadun myötä - ja vihdoin myös ”oikealla” mallinimellä. Tämän uuden Volkswagen-sukupolven myötä pidämme lupauksemme.”
Pienemmän kokoluokan sähköautot – neljä uutta automallia
ID.2 all -mallin, ID. GTI - ja ID.1 EVERY -konseptiautojen jälkeen ID. CROSS -konseptiauto tekee ensiesiintymisensä neljäntenä pienemmän kokoluokan sähköautona. Näiden mallien tuotantoversiot tulevat markkinoille vuodesta 2026 alkaen.
"Uuden ID. Polo-mallin (ID.2 all -mallin tuotantoversio) maailmanensi-ilta on suunniteltu vuoden 2026 ensimmäiselle puoliskolle. ID. Polo GTI esitellään pian sen jälkeen. Molemmat mallit nähdään IAA MOBILITY -tapahtumassa, vielä hieman naamioituina. Kaksi legendaarista Volkswagen-nimeä – Polo ja GTI – siirtyvät näin sähköisen liikkuvuuden maailmaan. ID. CROSS -tuotantomallin maailmanensi-ilta on kesällä 2026. ID. EVERY -tuotantomallin julkaisu puolestaan tulee olemaan vuoden 2027 kohokohta", Schäfer sanoo.
Kaikki neljä uutta ID.-mallia ovat osa Volkswagen-konsernin Brand Group Core -ryhmän (Volkswagen, Volkswagen-hyötyautot, SEAT & CUPRA ja Skoda) yhteistä projektia, jolla markkinoille tuodaan uusia pienemmän kokoluokan sähköautomalleja. Brändiryhmä hyödyntää synergioita ja mittakaavaetuja, jotta Euroopassa voidaan tarjota teknisesti ja hinnaltaan erityisen houkuttelevia sähköautoja.
Aito ja positiivinen
ID. CROSS -konseptiauto edustaa uutta, selkeää ja rakastettavaa Volkswagenin muotoilukieltä. Volkswagenin muotoilujohtaja Andreas Mindt selventää:
"Kutsumme uutta muotoilukieltämme nimellä ”Pure Positive”. Se perustuu kolmeen kulmakiveen: vakaus, rakastettavuus ja ”salainen kastike”. Tämä muotoilukieli tulee määrittämään tulevaisuudessa jokaisen uuden Volkswagenin. Luotamme aitoon ja voimakkaaseen selkeyteen, visuaaliseen vakauteen ja positiiviseen, miellyttävään persoonallisuuteen. ID. CROSS -konseptiauton linjat ja voimakkaat pinnat ovat puhtaita ja selkeitä. Ne muovaavat SUV-mallin, joka luo trendejä eikä seuraa niitä, ja siirtää brändin identiteetin tulevaisuuteen.”
ID. CROSS -konseptiauton positiivinen persoonallisuus näkyy heti esimerkiksi auton etu- ja takaosassa. Niiden grafiikka ja 3D-valokuvio antavat vaikutelman, että auto hymyilee. Andreas Mindt lisää:
"Volkswagenin täytyy olla luonteeltaan rakastettava, tunnistettava ja inspiroiva. Siksi ID. CROSS -konseptiautossa viittaamme tarkoituksella Volkswagenin ikoneihin, kuten Golfiin ja Volkswagen Hyötyautojen alkuperäiseen ”Kleinbus”-versioon – lisäksi siinä on mukana ripaus ”salaista kastiketta”. Tämä näkyy esimerkiksi karismaattisissa C-pilareissa ja täysin suorassa ikkunalinjassa. Harva volyymibrändi maailmassa voi nojata näin vahvaan perintöön. Ja se tulee aina olemaan osa työkalupakkiamme matkalla tulevaisuuteen."
Kompakti – mahtuu mihin tahansa parkkiruutuun
IAA Mobility -tapahtumassa esillä oleva ID. CROSS -konseptiauto on 4 161 mm pitkä ja sen akseliväli on 2 601 mm. Leveyttä sillä on 1 839 mm ja korkeutta 1 588 mm, eli sen mitat vastaavat nykyistä T-Cross-mallia. Poikkeuksena ovat kuitenkin vanteet ja renkaat: suunnittelijat ovat kehittäneet 21-tuumaisen Balboa-alumiinivanteen erityisesti ID. CROSS -konseptiautolle. Yhteistyössä Goodyearin kanssa on suunniteltu 235/40 R21 -renkaat, joiden kyljet jatkavat vanteen muotoilua.
Innovatiivinen sisätilaratkaisu tekee viisipaikkaisen ID. CROSS -konseptiauton sisätiloista erittäin tilavat ja tavaratilan tilavuus on noin 450 litraa. Lisätilaa tarjoaa 25 litran etutavaratila (frunk) konepellin alla. Auton poikkeuksellinen leveys ja ilmava matkustamon suunnittelu luovat avaran tilantunnun. ID. CROSS -konseptiauto sopii täydellisesti kaupunkikäyttöön kompaktien ulkomittojensa ansiosta, mutta toimii myös monikäyttöisenä perheautona – myös pidemmillä matkoilla.
Sisätilojen Lounge -tunnelma
ID. CROSS -konseptiauton sisätilat on suunniteltu hyvinvointikeitaaksi. Ne vakuuttavat erinomaisella materiaalien laadulla ja tuntumalla sekä kangaspäällysteisillä pinnoilla. Esiasetetut valo-, ääni- ja ilmastointitilat (Atmospheres) muuttavat lämpimän beigen sävyisen Vanilla Chai -sisustuksen lounge-tilaksi, joka tarjoaa maksimaalista mukavuutta. Kasviaiheet näytöillä ja aidot kasvit visuaalisesti näyttävässä keskikonsolissa vahvistavat viihtyisyyttä. Erityisenä yksityiskohtana ovat konseptiauton erikoisistuimet, jotka voidaan taittaa täysin makuuasentoon kuten esimerkiksi Volkswagen Hyötyautojen tila-autoissa.
Innovatiivinen ohjaamon ergonomia ja intuitiivinen käyttöjärjestelmä takaavat miellyttävän ajokokemuksen. Volkswagen on ID. CROSS -konseptiautossa luonut harmonisen vuorovaikutuksen näyttöjen, luonnollisen puheohjauksen ja fyysisten painikkeiden välillä. Monitoimiohjauspyörä on suunniteltu täysin uudelleen ja siinä on perinteiset, fyysiset painikkeet. Auton kaksi näyttöä, digitaalinen mittaristo (11”) ja infotainment-järjestelmän kosketusnäyttö (13” ) ovat sijoitettu samalle tasolle kuljettajan näkökenttään.
MEB+ – sähköisen alustarakenteen seuraava vaihe
Teknisesti etuvetoinen ID. CROSS -konseptiauto perustuu sähköautojen MEB-alustarakenteeseen, jota kehitetään jatkuvasti. MEB+-version myötä parannuksia on tehty mm. moottoreihin, akkuihin ja ohjelmistoihin. Volkswagenin kehityksestä vastaava johtaja Kai Grünitz kertoo: “MEB saa ensi vuonna uuden ohjelmistosukupolven, joka tuo asiakkaille selvästi parannettuja toimintoja. Tämä Volkswagenin MEB-alustarakenteen järjestelmäkehitys tuo ylempien segmenttien ominaisuuksia, kuten kehittyneen Travel Assist -järjestelmän, myös edullisempiin malleihin. MEB+ on avaintekijä jotta sähköautoja, kuten ID. CROSS -konseptiauton tuotantoversio ja uusi ID. Polo, voidaan tarjota houkuttelevilla hinnoilla ja keskimääräistä paremmilla ominaisuuksilla.”
Uusi voimalinja – valmistettu Euroopassa
ID. CROSS -konseptiautossa on uuden sukupolven voimalinja. Kaksi keskeistä moduulia ovat etuakselistoon integroitu sähkömoottori ja tehoelektroniikka sekä lattiaan matkustamon alle sijoitettu korkeajänniteakku. Konseptiauto on etuvetoinen ja sen sähkömoottori tuottaa tehoa 155 kW (211 hv). WLTP-toimintamatkaennuste on jopa 420 kilometriä. Kaksi arvoa kiinnostavat erityisesti sähköpyöräilijöitä ja perävaunun vetäjiä: suurin sallittu vetoaisakuorma on 75 kg – riittävästi kahden sähköpyörän kuljettamiseen - ja maksimi perävaunun vetomassa on 1 200 kg (jarrullinen vetomassa, 8 % nousu).
ID. CROSS -konseptiauto
Voimalinja
MEB+, etuveto
Teho
155 kW / 211 hv
Toimintamatka
jopa 420 km (WLTP)
Huippunopeus
175 km/h
Pituus
4,161 mm
Leveys
1,839 mm
Korkeus
1,588 mm
Akseliväli
2,601 mm
Tavaratila, 5 henkilöä kyydissä
450 l ja 25 l frunk
Vetoaisakuorma (maksimi)
75 kg
Vetomassa (maksimi)
1,200 kg (jarrullinen, 8 % nousu)
Renkaat
235/40 R21
Autobild / Volkswagen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
SystemDekin paluu
Uusi striimerivahvistin Cary Audiolta
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
139 desibeliä 20 hertsillä
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
Mercedes GLC EQ aloittaa uuden aikakauden tähtimerkin sähköautoilussa
Tällainen on kuudennen sukupolven Renault Clio
Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoilufilosofian
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL