Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”

Mazda kutsuu uutta EZ-60-malliaan "unelma-autoksi". Sähkömaasturi on nyt saatavilla Kiinassa alkaen noin 140 000 juanista eli 17 000 eurosta.

Auto Bild.Uutiset

En­si vuo­des­ta al­ka­en Maz­da ai­koo tuo­da uu­den säh­kö­maas­tu­rin­sa myös muil­le mark­ki­noil­le, mu­kaan lu­kien Eu­roop­pa ja Poh­jois-Ame­rik­ka.

Maa­il­ma­nen­si-il­tan­sa EZ-60 sai Shang­hain au­to­näyt­te­lys­sä 23. huh­ti­kuu­ta, ja pian sen jäl­keen Maz­dan kii­na­lai­nen yh­tei­sy­ri­tys­kump­pa­ni Chan­gan Maz­da il­moit­ti saa­neen­sa yli 10 000 en­nak­ko­ti­laus­ta 24 tun­nin si­säl­lä.

16. tou­ko­kuu­ta men­nes­sä Maz­dan säh­kö­maas­tu­ri oli ke­rän­nyt yli 20 000 ti­laus­ta, mikä yh­ti­ön mu­kaan teki sii­tä no­peim­min myy­neen uu­den ener­gi­an SUV:n.

Chan­gan Maz­da lan­see­ra­si EZ-60:n vi­ral­li­ses­ti Kii­nas­sa 26. syys­kuu­ta. Hin­ta al­kaa 119 900 ju­a­nis­ta (noin 14 300 eu­roa), mut­ta tämä kos­kee laa­jen­ne­tun toi­min­ta­sä­teen säh­kö­a­jo­neu­voa (EREV), jol­la voi ajaa säh­köl­lä tie­tyn mat­kan, min­kä jäl­keen polt­to­moot­to­ri al­kaa hyr­rä­tä.

EZ-60 on saa­ta­vil­la sekä täy­sin säh­kö­käyt­töi­se­nä (EV) et­tä laa­jen­ne­tun toi­min­ta­sä­teen ver­si­o­na (EREV). Täys­säh­köi­sen EZ-60:n läh­tö­hin­ta on 139 900 ju­a­nia (n. 17 000 eu­roa). Näh­tä­väk­si jää, mikä sen hin­ta on, kun au­to ran­tau­tuu Eu­roop­paan. Kes­ki­mää­rin sama säh­kö­au­to mak­saa Suo­mes­sa noin 2,5 ker­taa enem­män kuin Kii­nas­sa.

Kool­taan Maz­da EZ-60 on suun­nil­leen Tes­la Mo­del Y:n luok­kaa: pi­tuus 4 850 mm, le­veys 1 935 mm ja kor­keus 1 620 mm, ak­se­li­vä­li 2 902 mm.

EZ-60:n muo­toi­lu on sel­keä harp­paus eteen­päin ver­rat­tu­na ny­kyi­siin Maz­dan mal­lei­hin. Au­to edus­taa brän­din uut­ta "Soul of Mo­ti­on" -muo­toi­lu­lin­jaa. Sii­nä on uu­dis­tet­tu Maz­da-logo, ur­hei­lul­li­set ajo­va­lot sekä koko etuo­san le­vey­del­tä kul­ke­va LED-va­lo­pa­nee­li.

Si­sä­ti­lois­sa on Maz­dan mu­kaan uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa, ku­ten 26,45-tuu­mai­nen kel­lu­va in­fo­tain­ment-näyt­tö, jon­ka sa­no­taan ole­van luok­kan­sa suu­rin, ohuin ja ka­pein.

Kai­kis­sa mal­leis­sa on va­ki­o­na 50-tuu­mai­nen AR-tuu­li­la­si­näyt­tö (head-up disp­lay), ja os­ta­jat voi­vat päi­vit­tää sen jopa mas­sii­vi­seen 100-tuu­mai­seen pal­jain sil­min nä­ky­vään 3D-HUD-näyt­töön.

EZ-60 EV -mal­lia voi­man­läh­tee­nä toi­mii 77,94 kWh li­tium-rau­ta­fos­faat­ti­ak­ku (LFP), joka tar­jo­aa kii­na­lai­sen CLTC-mit­taus­ta­van mu­kaan jopa 600 km toi­min­ta­mat­kan. Eu­roo­pas­sa käy­tet­tä­vä WLTP-mit­taus­ta­pa an­taa var­mas­ti pie­nem­mät lu­ke­mat.

EREV-ver­si­os­sa on pie­nem­pi 31,73 kWh ak­ku sekä 1,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, jol­la pääs­tään noin 200 km säh­köl­lä. Yh­dis­tet­ty toi­min­ta­mat­ka on yli 1 000 km (620 mai­lia) CLTC:n mu­kaan.

Maz­da ker­toi ai­em­min täs­sä kuus­sa, et­tä kiin­nos­tus EZ-60-mal­lia koh­taan on jat­ku­nut vah­va­na, ja ti­lauk­sia on ker­ty­nyt jo yli 40 000.

EZ-60 on Maz­dan toi­nen säh­kö­au­to Kii­nan mark­ki­noil­la, en­sim­mäi­nen oli EZ-6-säh­kö­se­dan. Mo­lem­mat ovat osa Maz­dan uut­ta su­ku­pol­vea, ja ne tul­laan myy­mään muil­la mark­ki­noil­la eri ni­mel­lä. EZ-60 tu­lee saa­ta­vil­le ni­mel­lä Maz­da CX-6e glo­baa­leil­la mark­ki­noil­la vuo­des­ta 2026 al­ka­en.

Au­to­bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN