Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”

Mazda kutsuu uutta EZ-60-malliaan "unelma-autoksi". Sähkömaasturi on nyt saatavilla Kiinassa alkaen noin 140 000 juanista eli 17 000 eurosta.

Auto Bild.Uutiset

En­si vuo­des­ta al­ka­en Maz­da ai­koo tuo­da uu­den säh­kö­maas­tu­rin­sa myös muil­le mark­ki­noil­le, mu­kaan lu­kien Eu­roop­pa ja Poh­jois-Ame­rik­ka.

Maa­il­ma­nen­si-il­tan­sa EZ-60 sai Shang­hain au­to­näyt­te­lys­sä 23. huh­ti­kuu­ta, ja pian sen jäl­keen Maz­dan kii­na­lai­nen yh­tei­sy­ri­tys­kump­pa­ni Chan­gan Maz­da il­moit­ti saa­neen­sa yli 10 000 en­nak­ko­ti­laus­ta 24 tun­nin si­säl­lä.

16. tou­ko­kuu­ta men­nes­sä Maz­dan säh­kö­maas­tu­ri oli ke­rän­nyt yli 20 000 ti­laus­ta, mikä yh­ti­ön mu­kaan teki sii­tä no­peim­min myy­neen uu­den ener­gi­an SUV:n.

Chan­gan Maz­da lan­see­ra­si EZ-60:n vi­ral­li­ses­ti Kii­nas­sa 26. syys­kuu­ta. Hin­ta al­kaa 119 900 ju­a­nis­ta (noin 14 300 eu­roa), mut­ta tämä kos­kee laa­jen­ne­tun toi­min­ta­sä­teen säh­kö­a­jo­neu­voa (EREV), jol­la voi ajaa säh­köl­lä tie­tyn mat­kan, min­kä jäl­keen polt­to­moot­to­ri al­kaa hyr­rä­tä.

EZ-60 on saa­ta­vil­la sekä täy­sin säh­kö­käyt­töi­se­nä (EV) et­tä laa­jen­ne­tun toi­min­ta­sä­teen ver­si­o­na (EREV). Täys­säh­köi­sen EZ-60:n läh­tö­hin­ta on 139 900 ju­a­nia (n. 17 000 eu­roa). Näh­tä­väk­si jää, mikä sen hin­ta on, kun au­to ran­tau­tuu Eu­roop­paan. Kes­ki­mää­rin sama säh­kö­au­to mak­saa Suo­mes­sa noin 2,5 ker­taa enem­män kuin Kii­nas­sa.

Kool­taan Maz­da EZ-60 on suun­nil­leen Tes­la Mo­del Y:n luok­kaa: pi­tuus 4 850 mm, le­veys 1 935 mm ja kor­keus 1 620 mm, ak­se­li­vä­li 2 902 mm.

EZ-60:n muo­toi­lu on sel­keä harp­paus eteen­päin ver­rat­tu­na ny­kyi­siin Maz­dan mal­lei­hin. Au­to edus­taa brän­din uut­ta "Soul of Mo­ti­on" -muo­toi­lu­lin­jaa. Sii­nä on uu­dis­tet­tu Maz­da-logo, ur­hei­lul­li­set ajo­va­lot sekä koko etuo­san le­vey­del­tä kul­ke­va LED-va­lo­pa­nee­li.

Si­sä­ti­lois­sa on Maz­dan mu­kaan uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa, ku­ten 26,45-tuu­mai­nen kel­lu­va in­fo­tain­ment-näyt­tö, jon­ka sa­no­taan ole­van luok­kan­sa suu­rin, ohuin ja ka­pein.

Kai­kis­sa mal­leis­sa on va­ki­o­na 50-tuu­mai­nen AR-tuu­li­la­si­näyt­tö (head-up disp­lay), ja os­ta­jat voi­vat päi­vit­tää sen jopa mas­sii­vi­seen 100-tuu­mai­seen pal­jain sil­min nä­ky­vään 3D-HUD-näyt­töön.

EZ-60 EV -mal­lia voi­man­läh­tee­nä toi­mii 77,94 kWh li­tium-rau­ta­fos­faat­ti­ak­ku (LFP), joka tar­jo­aa kii­na­lai­sen CLTC-mit­taus­ta­van mu­kaan jopa 600 km toi­min­ta­mat­kan. Eu­roo­pas­sa käy­tet­tä­vä WLTP-mit­taus­ta­pa an­taa var­mas­ti pie­nem­mät lu­ke­mat.

EREV-ver­si­os­sa on pie­nem­pi 31,73 kWh ak­ku sekä 1,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, jol­la pääs­tään noin 200 km säh­köl­lä. Yh­dis­tet­ty toi­min­ta­mat­ka on yli 1 000 km (620 mai­lia) CLTC:n mu­kaan.

Maz­da ker­toi ai­em­min täs­sä kuus­sa, et­tä kiin­nos­tus EZ-60-mal­lia koh­taan on jat­ku­nut vah­va­na, ja ti­lauk­sia on ker­ty­nyt jo yli 40 000.

EZ-60 on Maz­dan toi­nen säh­kö­au­to Kii­nan mark­ki­noil­la, en­sim­mäi­nen oli EZ-6-säh­kö­se­dan. Mo­lem­mat ovat osa Maz­dan uut­ta su­ku­pol­vea, ja ne tul­laan myy­mään muil­la mark­ki­noil­la eri ni­mel­lä. EZ-60 tu­lee saa­ta­vil­le ni­mel­lä Maz­da CX-6e glo­baa­leil­la mark­ki­noil­la vuo­des­ta 2026 al­ka­en.

Au­to­bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istui­ner­go­no­miaan

Auto Bild.Uutiset

Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istui­ner­go­no­miaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN