Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa

Harmaa, valkoinen ja musta ovat suosituimmat auton värit niin Suomessa kuin maailmallakin. 

Auto Bild.Uutiset

Yri­ty­sau­toi­lu­kump­pa­ni Dri­va­lia Le­a­se Fin­lan­din ti­las­ton mu­kaan työ­suh­de­hen­ki­lö­au­tois­sa jär­jes­tys on eri: yk­kö­se­nä on mus­ta (27 %), toi­sel­la si­jal­la har­maa (22 %) ja val­koi­nen (18 %) on kol­man­te­na.

– Työ­suh­de­au­to­jen vä­ri­va­lin­nat kul­ke­vat val­ta­vir­ran mu­ka­na. Val­mis­ta­jien vä­ri­va­li­koi­mat ovat pää­sään­töi­ses­ti mel­ko kon­ser­va­tii­vi­sia, ja räi­ke­äm­piä vä­re­jä on saa­ta­vil­la lä­hin­nä eri­koi­sem­piin sport­ti­mal­lei­hin. Työ­suh­de­au­tot ovat usein pe­rus­vä­ri­siä, Dri­va­lia Le­a­se Fin­lan­din kau­pal­li­nen joh­ta­ja Vesa Kals­ke ker­too.

Dri­va­lia toi­mit­taa asi­ak­kail­leen kaik­kia mark­ki­noil­la ole­via au­to­ja ja ti­laa­jan ha­lu­a­mas­sa vä­ris­sä. Dri­va­li­as­sa on kui­ten­kin huo­mat­tu, et­tä val­mis­ta­jien pe­rus­vä­ri­muu­tok­set siir­ty­vät no­pe­as­ti le­a­sin­gau­toi­hin. Tämä on ha­vait­ta­vis­sa esi­mer­kik­si ei-me­tal­lin­hoh­toi­sen har­maan suo­si­on kas­vus­sa vii­me vuo­si­na.

– Eu­roo­pan mais­sa au­to­po­li­tiik­ka mää­rit­te­lee työ­suh­de­au­to­jen vä­rit, Suo­mes­sa taas yri­ty­sau­toi­li­jat saa­vat tyy­pil­li­ses­ti it­se va­li­ta au­ton­sa vä­rin, Kals­ke ker­too.

Hen­ki­lö­au­to­jen suo­si­tuim­mis­ta vä­reis­tä ker­to­vat meil­lä esi­mer­kik­si lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­co­min ja kan­sain­vä­li­ses­ti au­to­a­lan ana­ly­tii­kan asi­an­tun­ti­ja­y­ri­tys JA­TOn sekä ajo­neu­vo­jen maa­lei­hin eri­kois­tu­neen Axal­tan ti­las­tot.

Pu­nai­sen suo­sio las­kus­sa Suo­mes­sa

Vie­lä pa­ri­kym­men­tä vuot­ta sit­ten pu­nai­nen oli suo­sit­tu väri Suo­mes­sa, mut­ta nyt esi­mer­kik­si Tra­fi­co­min ti­las­ton mu­kaan vuon­na 2024 vain 13,1 pro­sent­tia lii­ken­ne­käy­tös­sä ole­vis­ta au­tois­ta oli pu­nai­sia. Har­mai­ta au­to­ja oli 21,7 pro­sent­tia, val­koi­sia 16,5 ja mus­tia 15,8 pro­sent­tia. Vih­re­än oli va­lin­nut 3,4 pro­sent­tia. JA­TOn ti­las­tos­sa pu­nai­sen on va­lin­nut 7,4 pro­sent­tia.

– Dri­va­li­an ti­laus­kan­nan hen­ki­lö­au­tois­ta pu­nai­nen on va­lit­tu yh­dek­sään pro­sent­tiin. Vih­reä on vii­des­sä pro­sen­tis­sa ja kel­tai­nen vain yh­des­sä pro­sen­tis­sa. Orans­se­ja ja rus­kei­ta au­to­ja ei ole täl­lä het­kel­lä lain­kaan, Kals­ke sum­maa.

Vaik­ka hen­ki­lö­au­tois­sa on vä­ri­kir­joa, ovat yri­tys­ten le­a­sing­pa­ket­ti­au­tot lä­hes ai­na val­koi­sia. Dri­va­li­an pa­ket­ti­au­to­ti­las­tos­sa val­koi­sia au­to­ja on 91 pro­sent­tia, pu­nai­sia 5 pro­sent­tia, kel­tai­sia 2 ja orans­se­ja 1 pro­sent­tia. Val­koi­nen so­pii lä­hes kai­kil­le yri­tyk­sil­le, jo­ten nii­den le­a­sing käy­tet­ty­nä on hel­pom­paa.

Vä­rien­nus­teis­sa us­ko­taan kol­men va­ki­o­vä­rin pi­tä­vän pin­tan­sa myös vuon­na 2026. Dri­va­li­as­sa ar­vi­oi­daan, et­tä kos­ka Tes­lo­jen re­kis­te­röin­ti on vä­hen­ty­nyt, voi täys­säh­kö­au­toi­hin tul­la enem­män vä­ri­kir­joa. Nyt esi­mer­kik­si käy­tet­ty­jen au­to­jen puo­lel­la on myyn­nis­sä run­saas­ti val­koi­sia Tes­lo­ja. Vih­reä saat­taa nous­ta ny­kyis­tä suo­si­tum­mak­si tu­le­vai­suu­des­sa. Nyt se on Dri­va­li­an ti­las­tos­sa vas­ta vä­ri­va­lin­to­jen lop­pu­pääs­sä.

Vä­ril­lä on mer­ki­tys­tä jäl­leen­myyn­nis­sä

Dri­va­lia Fu­tu­ren au­to­myyn­nis­sä on ha­vait­tu, et­tä au­ton vä­ril­lä on mer­ki­tys­tä, kun va­li­taan käy­tet­tyä hen­ki­lö­au­toa joko omak­si tai yk­si­tyis­le­a­sin­gau­tok­si. Dri­va­lia Fu­tu­ren myyn­ti­pääl­lik­kö Jari Koi­vis­to ker­too, et­tä väri on mo­nel­le tär­keä tai jopa tär­kein kri­tee­ri au­ton va­lin­nas­sa. Osa asi­ak­kais­ta ha­lu­aa hil­li­tyn, ei-huo­mi­o­ta he­rät­tä­vän vä­rin ja sit­ten on nii­tä, jot­ka ha­lu­a­vat erot­tua räi­ke­äm­mäl­lä ja har­vi­nai­sem­mal­la vä­ril­lä.

Yleen­sä asi­ak­kaat ovat kat­so­neet val­miik­si heil­le so­pi­van au­ton jo ver­kos­sa, ei­kä vä­ris­tä vält­tä­mät­tä myyn­ti­ti­lan­tees­sa enää pu­hu­ta. Moni on kui­ten­kin yl­lät­ty­nyt sii­tä, kuin­ka eri­lai­nen väri on luon­nos­sa kuin myyn­ti­ku­vis­sa.

– Myyn­nis­sä on eni­ten val­koi­sia ja mus­tia au­to­ja. Har­maas­ta on tul­lut uu­si tren­di­vä­ri, mut­ta on myös si­nis­tä eri sä­vyis­sä. Vaik­ka meil­le tu­lee myyn­tiin har­vi­nai­sem­pi väri, me­nee se kui­ten­kin no­pe­as­ti kau­pak­si, Koi­vis­to to­te­aa.

Au­to­Bild / Dri­va­lia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN