KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
Kun ostat käytetyn auton, se on jonkin uuden alku. Suunnitelmissa voi olla uuden auton kanssa lomamatkoja ja arjen helpotusta. Mutta entä jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan? Auto vikaantuu, suunnitelmat menevät pipariksi ja myyjäliike ei kanna vastuutaan tapahtuneesta. Mitä sitten? Korvaako auton takuu? Entä mikä on virhevastuu?
Mitä takuu tarkoittaa?
Myyjäliike voi halutessaan antaa ostamallesi autolle takuun. Takuulla myyjä lupaa, että auto toimii sovitulla tavalla, ja jos jotain ilmenee, hän on valmiina korjaamaan virheen kuluitta takuuehtojen mukaisesti. Takuu ei kuitenkaan ole automaattinen etu, vaan myyjä voi päättää, tarjoaako hän sitä.
Uusissa autoissa yleensä on valmistajan myöntämä takuu mutta varsinkin käytettyjen autojen kohdalla takuu ei ole itsestäänselvyys. Vaikka takuu puuttuu, et jää yksin. Kuluttajansuojalaki antaa sinulle turvaa ja myyjäliike on pääasiassa vastuussa virheistä, jotka ilmenevät ensimmäisen vuoden aikana kaupanteon jälkeen. Tällöin puhutaan myyjäliikkeen virhevastuusta. Virhevastuu on aina maksuton ja antaa suojan silloin, kun auto on ostettu myyjäliikkeestä.
Mitä sinun kannattaa tietää takuusta?
Takuut voivat olla hyvinkin erilaisia. Takuu perustuu aina sopimukseen ja luo lisäturvaa kuluttajansuojalain lisäksi. Myyjäliike saa päättää, mitä kaikkea takuu kattaa ja kuinka pitkään.
Kun myyjä tarjoaa takuuta, hänellä on velvollisuus antaa sinulle selkeä takuutodistus. Se voi olla paperilla tai sähköisesti. Todistuksessa kerrotaan, mitä takuu sisältää, kuinka kauan se on voimassa ja millaisia mahdollisia rajoitteita siinä on. Myyjän täytyy myös kertoa, ettei takuu rajoita lakisääteistä virhevastuuta eli oikeuksiasi kuluttajana.
Takuutodistus kannattaa lukea rauhassa ja huolella läpi. Takuuehdoista pitää selvitä se, mitä takuu oikeasti kattaa ja mitä ei sekä kauanko se on voimassa. Usein takuuehdoissa on rajoitteita, joilla suljetaan pois joitakin osia tai vikoja. Lisäksi tyypillisesti käytettyjen autojen kohdalla takuu on lyhyt tai rajattu vain tietyille osille tai vioille.
On myös hyvä huomioida, mitä on sanottu mainonnassa. Jos myyjäliike on luvannut mainoksessaan enemmän kuin takuutodistus kertoo, heidän on noudatettava mainoksessa annettuja lupauksia ellet ole saanut selkeää oikaisua virheellisestä mainoksesta ennen kaupantekoa. Mikäli mainoksessa on luvattu enemmän kuin mitä ehdot sisältävät, eikä asiaa ole oikaistu ennen kauppoja, ota itsellesi talteen kyseinen mainos, jotta sinulla on dokumentaatiota laajemmasta takuusta.
Lisäksi tärkeää on tietää ja ymmärtää, että kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu on aina maksuton. Jos sinulle tarjotaan maksullista lisäturvaa, se ei ole sama asia kuin virhevastuu. Lisäturva ja takuu ovat molemmat turvia, jotka eivät saa heikentää kuluttajanoikeuksia, mutta joilla voidaan parantaa ostajan turvaa erillisellä sopimuksella.
Jos auto ei toimikaan – mitä takuu kattaa?
Takuu kattaa sen mitä takuuehdoissa on sovittu takuun kattavuudesta. Jos takuuaikana ilmenee vika, joka kuuluu takuun piiriin, myyjäliikkeen on korjattava se omalla kustannuksellaan. Myyjäliike voi valita korjauspaikan, mutta sinulta ei saa vaatia maksua. Takuun voi joskus antaa myös muu taho, kuten maahantuoja tai auton valmistaja. Tällöin myyjä on edelleen vastuussa, ellei hän ole erikseen ja selvästi kertonut ennen kauppaa, ettei hän vastaa kolmannen osapuolen takuusta.
Myyjäliikkeen vastuu ei kuitenkaan ole rajaton oli sitten kyseessä takuu, lisäturva tai kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu. Jos vika johtuu esimerkiksi onnettomuudesta tai siitä, ettei autoa ole huollettu ohjeiden mukaan, myyjäliike ei todennäköisesti ole vastuussa. Lisäksi, jos ostaja itse pahentaa vikaa, esimerkiksi jättää huollon väliin tai jatkaa ajamista vikaantuneella autolla vian huomaamisen jälkeen, myyjäliikkeen vastuu voi kaventua tai poistua kokonaan. Mikäli virhe on havaittu vuoden sisällä ostosta, myyjäliikkeellä on kuluttajansuojalain mukaan käänteinen näyttötaakka eli myyjän pitää pystyä osoittamaan, että vika johtuu ostajan toiminnasta ja se on alkanut kauppojen jälkeen.
Takuut ja virhevastuut ovat olemassa, jotta sinun ei tarvitse jäädä yksin, jos jotain sattuu. Siksi kannattaa kysyä, lukea, ja ennen kaikkea uskaltaa vaatia oikeutta.
Entä jos takuuta ei ole – mikä suojaa ostajaa?
Jos takuuta ei ole tai vika ei kuulu takuun piiriin, myyjäliikkeen kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu astuu kuvaan. Tämä tarkoittaa sitä, että auto ei saa olla viallinen siltä osin, mitä ostajalla oli kohtuudella oikeus odottaa.
Virhevastuulle ei ole asetettu tiukkaa aikarajaa, vaan se riippuu esimerkiksi siitä, miten pitkään osan pitäisi kestää normaalikäytössä. Esimerkiksi moottorin kohdalla tämä voi tarkoittaa useita vuosia.
Jos vika ilmenee vuoden sisällä kaupasta myyjäliikkeellä, on käänteinen näyttötaakka eli heidän täytyy osoittaa, että auto oli kunnossa sen luovutushetkellä ja mahdolliset viat ovat alkaneet vasta tämän jälkeen. Vuoden jälkeen näyttötaakka eli todistamisen velvollisuus kääntyy ostajalle.
Myyjäliike ei yleensä ole virhevastuussa viasta, joka on kerrottu ostajalle ennen kauppaa, se on alkanut auton luovutuksen jälkeen tai se johtuu ostajan tekemistä toimista. Mutta jos vastuu on selvä, myyjän pitää korjata vika kustannuksellaan, antaa tilalle vastaava auto, antaa hinnanalennusta tai viime kädessä purkaa kauppa. Lisäksi ostajalla voi olla oikeus korvaukseen mahdollisista vahingoista.
Muista tämä takuusta ja virhevastuusta
Auton takuu on myyjäliikkeen antama vapaaehtoinen lisäturva, joka antaa suojaa tietyille vioille takuuehtojen puitteissa. Se ei kuitenkaan ole automaattinen turva, eikä korvaa kaikkea.
Jos takuu puuttuu tai vika ei kuulu sen piiriin, et jää yksin. Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu turvaa sinua aina, kun auto on ostettu liikkeestä. Myyjä vastaa vioista, jotka ilmenevät ensimmäisen vuoden aikana kaupasta, ja jotka ovat alkaneet ennen auton luovutusta ostajalle. Tällöin myyjäliikkeen on todistettava, ettei auto ollut viallinen kaupantekohetkellä.
Tärkeää sinulle auton ostajana
• Lue kauppasopimus ja takuutodistus tarkkaan. Takuutodistus ehtoineen määrittelee, mitä takuu kattaa ja mitä ei.
• Säilytä kauppasopimus sekä sen mukana tulevat ehdot, kuten takuuehdot.
• Säilytä myös myynti-ilmoitukset ja mainokset.
• Muista, että maksullinen lisäturva ei ole sama asia kuin takuu tai virhevastuu.
• Muista, että virhevastuu tulee kuluttajansuojalainsäädännöstä ja on aina maksuton.
• Jos vika ilmenee, älä viivyttele. Dokumentoi mahdollisimman paljon keskusteluja ja tapahtumia.
• Ota mahdollisimman pian vian huomaamisen jälkeen yhteyttä myyjään, älä käytä autoa vian huomaamisen jälkeen, käytä auto diagnoosissa ja kustannusarviossa, tee kirjallinen reklamaatio. Pidä mahdollisimman paljon myyjäliikkeen kanssa käymiäsi keskusteluja kirjallisena.
• Mikäli asiat eivät ala selviämään ja myyjäliike ei kanna vastuutaan ota rohkeasti yhteyttä Laki Lehtoseen, joka on parhaimmillaan juuri tämän tyyppisissä riita-asioissa.
Sinulla on oikeus turvalliseen ja toimivaan autoon, kun olet sellaisen ostanut. Älä epäröi vaatia oikeuksiasi. Takuut ja virhevastuut ovat olemassa juuri sinun turvaksesi.
Kirjoittaja: Minna Pyykölä, Asiakasjohtaja, Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Laki Lehtonen on Suomen johtava kuluttajariitoihin erikoistunut lakitoimisto. Riidan kohde voi olla mikä tahansa, mutta olemme erityisen vahvoja teknisluonteisissa asioissa, kuten veneriidoissa, autoriidoissa, moottoripyörissä, asuntokaupoissa ja remonttikiistoissa. Avustamme sekä kuluttajia että yrityksiä kuluttajariidoissa. Alkukartoitus on aina maksuton. Ensimmäisen yhteydenoton aikana saat selville, riittääkö tilanteeseesi yleinen neuvo vai onko syytä siirtyä varsinaisiin lakipalveluihin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Joulu saapuu Jumon saarelle
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI