80 senttimetrin kahluusyvyyden omaavassa Wildtrakissa on moottorin, jakovaihteiston ja polttoainesäiliön suojaus.
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Uusi 213-hevosvoimainen 2.0 TDCi on parahultainen voimanlähde 5-paikkaiseen Ranger Double Cab Wildtrakiin, sillä sen huippuvääntö on 500 newtonmetriä
Ford Ranger Wildtrak on erittäin kyvykkäin maasto-ominaisuuksin toteutettu 5-paikkainen erikoispainos, jossa miellyttävät monet yksityiskohdat. Tavallista käyttäjää eivät välttämättä hetkauta avolavan maasto-ominaisuudet tai 80 senttimetrin kahluusyvyys, mutta ne voivat tulla tosi tarpeeseen vaikkapa sähköyhtiökäytössä kaukana korvessa.
Wildtrakin tekniikkana on uusi, kahdella ahtimella toteutettu 2,0-litrainen turbodiesel. Tämän ja 213-hevosvoimaisen moottorin rankimpana ominaisuutena on veekasimainen 500 newtonmetrin maksimivääntö. Lukema toteutuu heti 1 500–2 500 r/min. Wildtrakin koeajon aikainen keskikulutus oli inhimillinen 8,9 l/100 km.
Wildtrak näyttää tästäkin vinkkelistä autolta, joka on valmiina maastoon…
Matkustamossa on led-valaistus.
Mittaristo on yksinkertaisuudessaan havainnollinen.
Automaattivaihteiston lattiavalitsimessa on sivupainike plus/miinus, joka tarkoittaa manuaalikäyttöä. Tällöin mittaristoon ilmestyy vaihdekaavio, joka päättyy numeroon 10. Toisin sanoen Ranger Wildtrakissa on Mustangista tuttu momentinmuuntimella varustettu, superjuohea 10-nopeuksinen automaattivaihteisto, joka heittää voimakkaissa kiihdytyksissä pehmeästi peliin pykälän toisensa perään.
Ajomukavuutta löytyy
Ajamisen absoluuttinen mukavuus ei ole tällaisen maastohenkisen avolavan tavoite, mutta uuden Ranger Wildtrakin jousituksesta on onnistuttu muokkaamaan kantava ilman, että ajomukavuus loistaisi poissaolollaan. Vähän terävämmätkin kuopat selvitetään miellyttävästi, eikä rysäyttäen.
Etuistuimet antavat odottamattoman mainion sivuttaistuen.
Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvitilaa. Wildtrakissa on nahkaverhoilu.
Joustovarat ovat maastoajoa tai talvea ajatellen runsaat. Wildtrak ei myöskään kallistele mutkissa nimeksikään, joten sekin osa-alue on hyvin hallussa. Sähkömekaanisen ohjaustehostimen keskialuetuntuma on maantieajossa hyvä.
2H-asento eli takaveto on normaaleissa kuivissa olosuhteissa ja esimerkiksi kaupunkiajossa aivan ehdoton, elleivät ulkoiset olosuhteet toisin edellytä, sillä nelivedolla kääntyvyydestä tulee perinteisen kytkettävän nelivedon tapaan erittäin kankeaa.
Wildtrakissa on led-lähivalot ja niihin verrattuna tehottomammat halogeenikaukovalot – valojen keskinäinen ero onkin turhan suuri. Moitteettomasti toimiva kaukovaloautomatiikka on ehdottoman kätevä varuste.
Etuistuimet yllättävät
Perinteisesti avolava-autoissa on sivuttaistueltaan keskivertoja tai heikkoja istuimia. Wildtrak on eri maata, sillä sen etuistuinten sivuttaistuki on yllättävän tehokas, eikä sopivan kovaksi topattu istuin puuduta edes pitkällä ajomatkalla. Matkustajan istuimessa on mekaaniset säädöt. Takaistuimella on riittävästi, joskaan ei erityisen jättimäisesti, polvi- ja pääntilaa.
Vaihteistona on 10-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti. Valitsimen vieressä on taka-/nelivedon valitsin.
8-tuumainen värikosketusnäyttö pitää sisällään kätevästi ohjelmoitavan navigaattorin ja cd-soittimen.
Wildtrak-panelointi henkilöautomaisessa kojelaudassa sekä kynnyslistoissa on näyttävä. Ohjauspyörässä on melko reilu korkeussäätö, mutta syvyyssäätö puuttuu, vaikka kyseessä on Wildtrak-varustetaso. Onneksi ajoasennon saa kuitenkin säädettyä sopivaksi myös ilman syvyyssäätöä.
Tämän tyyppisessä maasturissa eivät ole aiemmin ollut ominaista sisävalaistuksen muokkaus, mutta Wildtrakin matkustamossa on seitsemän sisävalaistuksen värivaihtoehtoa, ja järjestelmä on varustettu himmentimellä.
Peltilava on suojattu polyuretaanisella sisälavalla. Kiinnityskoukkuja on runsaasti. Perälauta avautuu pehmeästi.
Kehittynyt varkaudenestolaitteisto seuraa vakiona. Auto kysyy aina moottorin sammutuksen yhteydessä, määritetäänkö täysimittainen varkaudenesto vai vain osittainen sellainen. Käsijarru on maastokelpoisessa pick-upissa perinteinen mekaaninen kahvamalli.
Polyuretaanista valmistettu sisälava suojaa tehokkaasti varsinaista lavaa naarmuilta. Kuorman kiinnityslenkkejä on tarjolla riittävä määrä. Jännittävä yksityiskohta, joka alkanee pikkuhiljaa yleistyä, on takaluukku, joka vaikuttaa olevan alumiinia – mutta ei siinä kaikki: luukku avautuu hidastetusti, joten sitä ei voi rämäyttää vahingossakaan alas voimalla, kuten perinteistä teräsluukkua. Tämä on merkittävä turvanäkökohta.
Juha Peltonen
Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak
Moottori
R4, kaksi turboa, 1995 cm3, 156 kW (213 hv)/3750 r/min, 500 Nm/1500–2500 r/min
Huippunopeus
180 km/h
Kulutus
10,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
281 g/km
Voimansiirto
A10, taka-/neliveto
Mitat
p. 5359, l. 2163, k. 1848 mm, akseliväli 3220 mm, maavara 237 mm, kahluusyvyys 800 mm, omamassa 2384 kg, kantavuus 886 kg, hyötykuorma 1000 kg, vetomassa 3500/750 kg, lavan pituus 1575 mm, tankki 80 l, AdBlue-säiliö 20 l
Hinta
71 029 euroa, koeajoauto 76 649 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Lehtorin askel
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Quad 33/303 jälleen saatavana
Valoa ja ääntä
Super-Lintonit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI