80 senttimetrin kahluusyvyyden omaavassa Wildtrakissa on moottorin, jakovaihteiston ja polttoainesäiliön suojaus.

80 senttimetrin kahluusyvyyden omaavassa Wildtrakissa on moottorin, jakovaihteiston ja polttoainesäiliön suojaus.

Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!

Uusi 213-hevosvoimainen 2.0 TDCi on parahultainen voimanlähde 5-paikkaiseen Ranger Double Cab Wildtrakiin, sillä sen huippuvääntö on 500 newtonmetriä

Auto Bild.Koeajot

Ford Ran­ger Wildt­rak on erit­täin ky­vyk­käin maas­to-omi­nai­suuk­sin to­teu­tet­tu 5-paik­kai­nen eri­kois­pai­nos, jos­sa miel­lyt­tä­vät mo­net yk­si­tyis­koh­dat. Ta­val­lis­ta käyt­tä­jää ei­vät vält­tä­mät­tä het­kau­ta avo­la­van maas­to-omi­nai­suu­det tai 80 sent­ti­met­rin kah­luu­sy­vyys, mut­ta ne voi­vat tul­la tosi tar­pee­seen vaik­ka­pa säh­köyh­ti­ö­käy­tös­sä kau­ka­na kor­ves­sa.

Wildt­ra­kin tek­niik­ka­na on uu­si, kah­del­la ah­ti­mel­la to­teu­tet­tu 2,0-lit­rai­nen tur­bo­die­sel. Tä­män ja 213-he­vos­voi­mai­sen moot­to­rin ran­kim­pa­na omi­nai­suu­te­na on vee­ka­si­mai­nen 500 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö. Lu­ke­ma to­teu­tuu heti 1 500–2 500 r/min. Wildt­ra­kin ko­ea­jon ai­kai­nen kes­ki­ku­lu­tus oli in­hi­mil­li­nen 8,9 l/100 km.

Wildtrak näyttää tästäkin vinkkelistä autolta, joka on valmiina maastoon…

Wildtrak näyttää tästäkin vinkkelistä autolta, joka on valmiina maastoon…

Matkustamossa on led-valaistus.

Matkustamossa on led-valaistus.

Mittaristo on yksinkertaisuudessaan havainnollinen.

Mittaristo on yksinkertaisuudessaan havainnollinen.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton lat­ti­a­va­lit­si­mes­sa on si­vu­pai­ni­ke plus/mii­nus, joka tar­koit­taa ma­nu­aa­li­käyt­töä. Täl­löin mit­ta­ris­toon il­mes­tyy vaih­de­kaa­vio, joka päät­tyy nu­me­roon 10. Toi­sin sa­no­en Ran­ger Wildt­ra­kis­sa on Mus­tan­gis­ta tut­tu mo­men­tin­muun­ti­mel­la va­rus­tet­tu, su­per­juo­hea 10-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, joka heit­tää voi­mak­kais­sa kiih­dy­tyk­sis­sä peh­me­äs­ti pe­liin py­kä­län toi­sen­sa pe­rään.

Ajo­mu­ka­vuut­ta löy­tyy

Aja­mi­sen ab­so­luut­ti­nen mu­ka­vuus ei ole täl­lai­sen maas­to­hen­ki­sen avo­la­van ta­voi­te, mut­ta uu­den Ran­ger Wildt­ra­kin jou­si­tuk­ses­ta on on­nis­tut­tu muok­kaa­maan kan­ta­va il­man, et­tä ajo­mu­ka­vuus lois­tai­si pois­sa­o­lol­laan. Vä­hän te­rä­väm­mät­kin kuo­pat sel­vi­te­tään miel­lyt­tä­väs­ti, ei­kä ry­säyt­tä­en.

Etuistuimet antavat odottamattoman mainion sivuttaistuen.

Etuistuimet antavat odottamattoman mainion sivuttaistuen.

Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvitilaa. Wildtrakissa on nahkaverhoilu.

Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvitilaa. Wildtrakissa on nahkaverhoilu.

Jous­to­va­rat ovat maas­to­a­joa tai tal­vea aja­tel­len run­saat. Wildt­rak ei myös­kään kal­lis­te­le mut­kis­sa ni­mek­si­kään, jo­ten se­kin osa-alue on hy­vin hal­lus­sa. Säh­kö­me­kaa­ni­sen oh­jaus­te­hos­ti­men kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa hyvä.

2H-asen­to eli ta­ka­ve­to on nor­maa­leis­sa kui­vis­sa olo­suh­teis­sa ja esi­mer­kik­si kau­pun­ki­a­jos­sa ai­van eh­do­ton, el­lei­vät ul­koi­set olo­suh­teet toi­sin edel­ly­tä, sil­lä ne­li­ve­dol­la kään­ty­vyy­des­tä tu­lee pe­rin­tei­sen kyt­ket­tä­vän ne­li­ve­don ta­paan erit­täin kan­ke­aa.

Wildt­ra­kis­sa on led-lä­hi­va­lot ja nii­hin ver­rat­tu­na te­hot­to­mam­mat ha­lo­gee­ni­kau­ko­va­lot – va­lo­jen kes­ki­näi­nen ero on­kin tur­han suu­ri. Moit­teet­to­mas­ti toi­mi­va kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka on eh­dot­to­man kä­te­vä va­rus­te.

Etuis­tui­met yl­lät­tä­vät

Pe­rin­tei­ses­ti avo­la­va-au­tois­sa on si­vut­tais­tu­el­taan kes­ki­ver­to­ja tai heik­ko­ja is­tui­mia. Wildt­rak on eri maa­ta, sil­lä sen etuis­tuin­ten si­vut­tais­tu­ki on yl­lät­tä­vän te­ho­kas, ei­kä so­pi­van ko­vak­si to­pat­tu is­tuin puu­du­ta edes pit­käl­lä ajo­mat­kal­la. Mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on me­kaa­ni­set sää­döt. Ta­kais­tui­mel­la on riit­tä­väs­ti, jos­kaan ei eri­tyi­sen jät­ti­mäi­ses­ti, pol­vi- ja pään­ti­laa.

Vaihteistona on 10-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti. Valitsimen vieressä on taka-/nelivedon valitsin.

Vaihteistona on 10-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti. Valitsimen vieressä on taka-/nelivedon valitsin.

8-tuumainen värikosketusnäyttö pitää sisällään kätevästi ohjelmoitavan navigaattorin ja cd-soittimen.

8-tuumainen värikosketusnäyttö pitää sisällään kätevästi ohjelmoitavan navigaattorin ja cd-soittimen.

Wildt­rak-pa­ne­loin­ti hen­ki­lö­au­to­mai­ses­sa ko­je­lau­das­sa sekä kyn­nys­lis­tois­sa on näyt­tä­vä. Oh­jaus­pyö­räs­sä on mel­ko rei­lu kor­keus­sää­tö, mut­ta sy­vyys­sää­tö puut­tuu, vaik­ka ky­sees­sä on Wildt­rak-va­rus­te­ta­so. On­nek­si ajo­a­sen­non saa kui­ten­kin sää­det­tyä so­pi­vak­si myös il­man sy­vyys­sää­töä.

Tä­män tyyp­pi­ses­sä maas­tu­ris­sa ei­vät ole ai­em­min ol­lut omi­nais­ta si­sä­va­lais­tuk­sen muok­kaus, mut­ta Wildt­ra­kin mat­kus­ta­mos­sa on seit­se­män si­sä­va­lais­tuk­sen vä­ri­vaih­to­eh­toa, ja jär­jes­tel­mä on va­rus­tet­tu him­men­ti­mel­lä.

Peltilava on suojattu polyuretaanisella sisälavalla. Kiinnityskoukkuja on runsaasti. Perälauta avautuu pehmeästi.

Peltilava on suojattu polyuretaanisella sisälavalla. Kiinnityskoukkuja on runsaasti. Perälauta avautuu pehmeästi.

Ke­hit­ty­nyt var­kau­de­nes­to­lait­teis­to seu­raa va­ki­o­na. Au­to ky­syy ai­na moot­to­rin sam­mu­tuk­sen yh­tey­des­sä, mää­ri­te­tään­kö täy­si­mit­tai­nen var­kau­de­nes­to vai vain osit­tai­nen sel­lai­nen. Kä­si­jar­ru on maas­to­kel­poi­ses­sa pick-upis­sa pe­rin­tei­nen me­kaa­ni­nen kah­va­mal­li.

Po­ly­u­re­taa­nis­ta val­mis­tet­tu si­sä­la­va suo­jaa te­hok­kaas­ti var­si­nais­ta la­vaa naar­muil­ta. Kuor­man kiin­ni­tys­lenk­ke­jä on tar­jol­la riit­tä­vä mää­rä. Jän­nit­tä­vä yk­si­tyis­koh­ta, joka al­ka­nee pik­ku­hil­jaa yleis­tyä, on ta­ka­luuk­ku, joka vai­kut­taa ole­van alu­mii­nia – mut­ta ei sii­nä kaik­ki: luuk­ku avau­tuu hi­das­te­tus­ti, jo­ten sitä ei voi rä­mäyt­tää va­hin­gos­sa­kaan alas voi­mal­la, ku­ten pe­rin­teis­tä te­räs­luuk­kua. Tämä on mer­kit­tä­vä tur­va­nä­kö­koh­ta.

Juha Pel­to­nen

Ford Ran­ger Doub­le Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildt­rak

Moot­to­ri

R4, kak­si tur­boa, 1995 cm3, 156 kW (213 hv)/3750 r/min, 500 Nm/1500–2500 r/min

Huip­pu­no­peus

180 km/h

Ku­lu­tus

10,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

281 g/km

Voi­man­siir­to

A10, taka-/ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 5359, l. 2163, k. 1848 mm, ak­se­li­vä­li 3220 mm, maa­va­ra 237 mm, kah­luu­sy­vyys 800 mm, oma­mas­sa 2384 kg, kan­ta­vuus 886 kg, hyö­ty­kuor­ma 1000 kg, ve­to­mas­sa 3500/750 kg, la­van pi­tuus 1575 mm, tank­ki 80 l, AdB­lue-säi­liö 20 l

Hin­ta

71 029 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 76 649 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU