80 senttimetrin kahluusyvyyden omaavassa Wildtrakissa on moottorin, jakovaihteiston ja polttoainesäiliön suojaus.
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Uusi 213-hevosvoimainen 2.0 TDCi on parahultainen voimanlähde 5-paikkaiseen Ranger Double Cab Wildtrakiin, sillä sen huippuvääntö on 500 newtonmetriä
Ford Ranger Wildtrak on erittäin kyvykkäin maasto-ominaisuuksin toteutettu 5-paikkainen erikoispainos, jossa miellyttävät monet yksityiskohdat. Tavallista käyttäjää eivät välttämättä hetkauta avolavan maasto-ominaisuudet tai 80 senttimetrin kahluusyvyys, mutta ne voivat tulla tosi tarpeeseen vaikkapa sähköyhtiökäytössä kaukana korvessa.
Wildtrakin tekniikkana on uusi, kahdella ahtimella toteutettu 2,0-litrainen turbodiesel. Tämän ja 213-hevosvoimaisen moottorin rankimpana ominaisuutena on veekasimainen 500 newtonmetrin maksimivääntö. Lukema toteutuu heti 1 500–2 500 r/min. Wildtrakin koeajon aikainen keskikulutus oli inhimillinen 8,9 l/100 km.
Wildtrak näyttää tästäkin vinkkelistä autolta, joka on valmiina maastoon…
Matkustamossa on led-valaistus.
Mittaristo on yksinkertaisuudessaan havainnollinen.
Automaattivaihteiston lattiavalitsimessa on sivupainike plus/miinus, joka tarkoittaa manuaalikäyttöä. Tällöin mittaristoon ilmestyy vaihdekaavio, joka päättyy numeroon 10. Toisin sanoen Ranger Wildtrakissa on Mustangista tuttu momentinmuuntimella varustettu, superjuohea 10-nopeuksinen automaattivaihteisto, joka heittää voimakkaissa kiihdytyksissä pehmeästi peliin pykälän toisensa perään.
Ajomukavuutta löytyy
Ajamisen absoluuttinen mukavuus ei ole tällaisen maastohenkisen avolavan tavoite, mutta uuden Ranger Wildtrakin jousituksesta on onnistuttu muokkaamaan kantava ilman, että ajomukavuus loistaisi poissaolollaan. Vähän terävämmätkin kuopat selvitetään miellyttävästi, eikä rysäyttäen.
Etuistuimet antavat odottamattoman mainion sivuttaistuen.
Takaistuimella on ihan kohtuullisesti polvitilaa. Wildtrakissa on nahkaverhoilu.
Joustovarat ovat maastoajoa tai talvea ajatellen runsaat. Wildtrak ei myöskään kallistele mutkissa nimeksikään, joten sekin osa-alue on hyvin hallussa. Sähkömekaanisen ohjaustehostimen keskialuetuntuma on maantieajossa hyvä.
2H-asento eli takaveto on normaaleissa kuivissa olosuhteissa ja esimerkiksi kaupunkiajossa aivan ehdoton, elleivät ulkoiset olosuhteet toisin edellytä, sillä nelivedolla kääntyvyydestä tulee perinteisen kytkettävän nelivedon tapaan erittäin kankeaa.
Wildtrakissa on led-lähivalot ja niihin verrattuna tehottomammat halogeenikaukovalot – valojen keskinäinen ero onkin turhan suuri. Moitteettomasti toimiva kaukovaloautomatiikka on ehdottoman kätevä varuste.
Etuistuimet yllättävät
Perinteisesti avolava-autoissa on sivuttaistueltaan keskivertoja tai heikkoja istuimia. Wildtrak on eri maata, sillä sen etuistuinten sivuttaistuki on yllättävän tehokas, eikä sopivan kovaksi topattu istuin puuduta edes pitkällä ajomatkalla. Matkustajan istuimessa on mekaaniset säädöt. Takaistuimella on riittävästi, joskaan ei erityisen jättimäisesti, polvi- ja pääntilaa.
Vaihteistona on 10-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti. Valitsimen vieressä on taka-/nelivedon valitsin.
8-tuumainen värikosketusnäyttö pitää sisällään kätevästi ohjelmoitavan navigaattorin ja cd-soittimen.
Wildtrak-panelointi henkilöautomaisessa kojelaudassa sekä kynnyslistoissa on näyttävä. Ohjauspyörässä on melko reilu korkeussäätö, mutta syvyyssäätö puuttuu, vaikka kyseessä on Wildtrak-varustetaso. Onneksi ajoasennon saa kuitenkin säädettyä sopivaksi myös ilman syvyyssäätöä.
Tämän tyyppisessä maasturissa eivät ole aiemmin ollut ominaista sisävalaistuksen muokkaus, mutta Wildtrakin matkustamossa on seitsemän sisävalaistuksen värivaihtoehtoa, ja järjestelmä on varustettu himmentimellä.
Peltilava on suojattu polyuretaanisella sisälavalla. Kiinnityskoukkuja on runsaasti. Perälauta avautuu pehmeästi.
Kehittynyt varkaudenestolaitteisto seuraa vakiona. Auto kysyy aina moottorin sammutuksen yhteydessä, määritetäänkö täysimittainen varkaudenesto vai vain osittainen sellainen. Käsijarru on maastokelpoisessa pick-upissa perinteinen mekaaninen kahvamalli.
Polyuretaanista valmistettu sisälava suojaa tehokkaasti varsinaista lavaa naarmuilta. Kuorman kiinnityslenkkejä on tarjolla riittävä määrä. Jännittävä yksityiskohta, joka alkanee pikkuhiljaa yleistyä, on takaluukku, joka vaikuttaa olevan alumiinia – mutta ei siinä kaikki: luukku avautuu hidastetusti, joten sitä ei voi rämäyttää vahingossakaan alas voimalla, kuten perinteistä teräsluukkua. Tämä on merkittävä turvanäkökohta.
Juha Peltonen
Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak
Moottori
R4, kaksi turboa, 1995 cm3, 156 kW (213 hv)/3750 r/min, 500 Nm/1500–2500 r/min
Huippunopeus
180 km/h
Kulutus
10,8 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
281 g/km
Voimansiirto
A10, taka-/neliveto
Mitat
p. 5359, l. 2163, k. 1848 mm, akseliväli 3220 mm, maavara 237 mm, kahluusyvyys 800 mm, omamassa 2384 kg, kantavuus 886 kg, hyötykuorma 1000 kg, vetomassa 3500/750 kg, lavan pituus 1575 mm, tankki 80 l, AdBlue-säiliö 20 l
Hinta
71 029 euroa, koeajoauto 76 649 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puren klassikkoradiot
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Mola Mola Perca
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN