Raskaasti varustellun katumaasturin tehokkaan oloiset kaksois-led -ajovalot ovat asiaa.

Raskaasti varustellun katumaasturin tehokkaan oloiset kaksois-led -ajovalot ovat asiaa.

Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu

Otimme selvää, minkälainen on 7-paikkainen ja nelivetoinen Santa Fe, joka on varustettu vääntävällä turbodieselillä ja ladattu runsain varustein.

Auto Bild.Koeajot

San­ta Fen saa Suo­mes­sa ny­kyi­sin vain 2,2-lit­rai­sel­la yh­teis­pai­ne­ruis­ku­te­tul­la ja muut­tu­va­ge­o­met­ri­sel­la tur­bo­ah­ti­mel­la va­rus­te­tul­la tur­bo­die­se­lil­lä, joka ke­hit­tää 200 he­vos­voi­maa. Se yk­sin­ker­tais­taa tek­niik­ka­va­lin­taa, ja saa­daan­han ison ka­tu­maas­tu­rin ajo­ta­lous ja suo­ri­tus­ky­ky die­sel­tek­nii­kal­la ta­sa­pai­noon.

Santa Fe Premiumissa on näyttävät 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, kun muissa versioissa on 17- tai 18-tuumaiset kiekot.

Santa Fe Premiumissa on näyttävät 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, kun muissa versioissa on 17- tai 18-tuumaiset kiekot.

Au­ton oman ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli 6,6 l/100 km, jota voi luon­neh­tia isol­le 200-he­vos­voi­mai­sel­le ka­tu­maas­tu­ril­le koh­tuul­li­sek­si. Lu­ke­ma pei­laa myös hy­vin teh­taan il­moit­ta­maan 6,3 lit­ran kes­ki­ar­voon.

Kun tar­kas­tel­laan kaik­kia etu- ja ne­li­ve­toi­sia San­ta Fe -tur­bo­die­sel­mal­le­ja, niin juu­ri ne­li­ve­toi­sel­le Pre­miu­mil­le osuu al­hai­sin il­moi­tet­tu kes­ki­ku­lu­tus. Vas­taa­van ne­li­ve­toi­sen Sty­len ku­lu­tus on teh­taan mu­kaan 7,3 l/100 km, kun taas kaik­ki etu­ve­toi­set aset­tu­vat teh­da­sar­vois­sa 6,6 lit­raan. Pre­miu­min polt­to­ai­ne­ta­lous on näin ol­len kun­nos­sa.

Kyt­key­ty­vä ne­li­ve­to

San­ta Fe Pre­mium kiih­tyy ne­li­ve­toi­se­na sa­ta­sen no­peu­teen asi­al­li­ses­sa 9,4 se­kun­nis­sa, ja juo­he­as­ti vaih­ta­van au­to­maat­ti­vaih­teis­ton an­si­os­ta kiih­ty­vyys tun­tuu jopa il­moi­tet­tua pa­rem­mal­ta. Teh­das il­moit­taa ohi­tus­kiih­ty­vyy­dek­si 60–100 km/h mu­ka­vat 4,9 se­kun­tia.

Kojelaudan design on pelkistetyn helppotoiminen. Heijastusnäyttö seuraa Premium-versiossa vakiovarusteena.

Kojelaudan design on pelkistetyn helppotoiminen. Heijastusnäyttö seuraa Premium-versiossa vakiovarusteena.

Automaattivaihteisto on 8-nopeuksinen. Premium-versiossa on myös ohjauspyörän vaihtosiivekkeet.

Automaattivaihteisto on 8-nopeuksinen. Premium-versiossa on myös ohjauspyörän vaihtosiivekkeet.

Kosketusnäyttö on Premiumissa 8-tuumainen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti ja peruutuskameran näyttö on selkeä.

Kosketusnäyttö on Premiumissa 8-tuumainen. Navigaattorin ohjelmointi sujuu helposti ja peruutuskameran näyttö on selkeä.

Mo­men­tin­muun­ti­mel­la to­teu­tet­tu ja peh­me­äs­ti vaih­ta­va au­to­maat­ti­vaih­teis­to on 8-no­peuk­si­nen. Pre­mium-va­rus­te­ver­si­os­sa se on va­rus­tet­tu ma­nu­aa­li­käyt­töä var­ten oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­kein. Tar­vit­ta­es­sa vaih­teis­to vaih­taa sport- tai ma­nu­aa­li­toi­min­nol­la na­pa­kas­ti. 440 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö­mo­ment­ti saa­vu­te­taan heti 1 750 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la, mikä on man­naa ohi­tus­ti­lan­teis­sa.

Hy­un­dai San­ta Fe Pre­miu­min ajo­ti­lak­si voi va­li­ta econ, spor­tin, smar­tin tai com­for­tin. Näis­tä muut ovat tu­tun kuu­loi­sia, mut­ta smart ei. Kun sden kyt­kee, niin tie­to­ko­ne va­lit­see au­to­maat­ti­ses­ti ajo­ti­lan econ, spor­tin ja com­for­tin vä­lil­lä – kul­jet­ta­jan ajo­ta­paa ikään kuin tun­nus­tel­len.

Hy­un­dain Htrac-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mään si­säl­tyy myös 50:50-ve­to­suh­teel­le lu­kit­ta­va ne­li­ve­to. Nor­maa­li­o­lois­sa ede­tään kui­ten­kin etu­ve­dol­la, ja ne­li­ve­to kyt­key­tyy täl­löin olo­suh­tei­den niin edel­lyt­tä­es­sä au­to­maat­ti­ses­ti. Har­va San­ta Fen os­ta­ja lie­nee maas­to­käyt­tä­jä, mut­ta maas­toa aja­tel­len on hyvä tie­tää, et­tä mal­lin maas­to­a­jo­kul­mat ovat 18,5 as­tet­ta (saa­pu­mis­kul­ma), 15,7 as­tet­ta (yli­tys­kul­ma) ja 21,2 as­tet­ta (jät­tö­kul­ma). Mal­lin maa­va­ra on koh­tuul­li­set 18,5 sent­tiä.

Jou­si­tus on siis on­nis­tu­nut yh­dis­tel­mä kan­ta­vuut­ta maas­toon. Maan­tiel­lä huo­maa pit­kän ak­se­li­vä­lin rau­hoit­ta­van vai­ku­tuk­sen. Jou­si­tus poi­mii kuo­pat mat­ka­mu­ka­vas­ti, ja mat­kus­ta­mon ää­nie­ris­tys on kes­kus­te­le­mis­ta tai mu­sii­kin kuun­te­lua aja­tel­len hy­väl­lä ta­sol­la.

Mal­lin va­rus­tuk­seen kuu­luu sekä ala­mä­ki­hi­das­tin et­tä mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

Bu­si­ness-hen­keä kol­mel­la is­tuin­ri­vil­lä

Ko­je­lau­ta on to­teu­tet­tu sel­ke­äs­ti. Mit­ta­ris­ton ole­mus ja väri muut­tu­vat ajo­ti­lan­va­lin­nan mu­kaan. Esi­mer­kik­si sport-ajo­ti­las­sa no­peus­näy­töl­lä nä­kyy vain se no­peus, jo­hon kul­la­kin het­kel­lä yl­le­tään. Pre­miu­mis­sa on va­ki­o­na myös kir­kas ja tark­ka hei­jas­tus­näyt­tö. Pre­miu­min kos­ke­tus­näyt­tö on 8-tuu­mai­nen. Na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti toi­mii il­man ih­met­te­lyä ja reit­ti­o­pas­tus on sel­ke­ää. Jenk­ki­val­mis­ta­ja Krel­lin pre­mium-ta­soi­nen au­di­o­jär­jes­tel­mä vä­lit­tää kun­non kuun­te­lu­e­lä­myk­siä.

Hyvän sivuttaistuen antavissa etuistuimissa on sähkösäädöt.

Hyvän sivuttaistuen antavissa etuistuimissa on sähkösäädöt.

Keskirivillä on reilusti polvi- ja pääntilaa. Alhainen melutaso mahdollistaa nautinnollisen kuunteluelämyksen.

Keskirivillä on reilusti polvi- ja pääntilaa. Alhainen melutaso mahdollistaa nautinnollisen kuunteluelämyksen.

Nah­ka­ver­hoil­lut etuis­tui­met on va­rus­tet­tu säh­kö­sää­döin, ja kul­jet­ta­jan is­tuin­ta var­ten on li­säk­si muis­ti­paik­ka­pai­nik­keet oves­sa. Pit­kä­jal­kai­nen kul­jet­ta­ja hyö­tyy myös säh­köi­ses­tä rei­si­tu­en sää­dös­tä. Etuis­tui­miin liit­tyy ruu­dik­kaan läm­mi­tyk­sen ohel­la myös te­ho­kas vii­len­nys­toi­min­to.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on li­sä­e­ri­koi­suu­te­na sel­kä­no­jan si­vus­sa sää­tö­pai­nik­keet, joil­la kul­jet­ta­ja tai ta­ka­na is­tu­va pys­tyy siir­tä­mään is­tuin­ta säh­köi­ses­ti eteen­päin saa­dak­seen yli­mää­räis­tä pol­vi­ti­laa – idea on hyvä, vaik­ka Hy­un­dai San­ta Fes­sä tus­kin on vaa­ra­na kes­ki­penk­ki­ri­vin pol­vi­ti­lan lop­pu­mi­nen… Kes­ki­ri­vil­lä on rut­kas­ti pol­vi- ja pään­ti­laa, ja pen­kil­le on vai­va­ton­ta siir­tyä tar­peek­si avau­tu­vis­ta ovis­ta. Kes­ki­ri­vin mat­kus­ta­jil­la on käy­tös­sään kak­si usb-port­tia ja 220 vol­tin vir­ta­pis­to­ke.

Kol­man­nen ri­vin li­säis­tui­met saa tai­tet­tua hel­pos­ti esiin, mut­ta niil­le mah­tuu is­tu­maan lä­hin­nä lap­set, ei­kä ai­kui­sen ole edes ko­vin help­po ka­vu­ta ta­ka­o­sas­toon. Mu­ka­va Pre­mium-ta­son omi­nai­suus on se, et­tä ta­kim­mai­sen ri­vin mat­kus­ta­jia hem­mo­tel­laan eril­li­sel­lä il­mas­toin­ti­sää­döl­lä. Säh­köi­ses­ti avat­ta­va la­si­kat­to­luuk­ku tuo mat­kus­ta­moon run­saas­ti va­loa.

Reilun kokoiseen tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 625 litraa. Suurimmillaan tilasta saa tasapohjaisen.

Reilun kokoiseen tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 625 litraa. Suurimmillaan tilasta saa tasapohjaisen.

Säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku lu­keu­tuu it­ses­tään­sel­vyy­te­nä Pre­miu­min hy­vei­siin. Ison ka­tu­maas­tu­rin ta­va­ra­ti­las­sa on mu­ka­vaa ava­ruut­ta, on­han ti­laa 547 lit­raa. Ta­va­ra­ti­las­ta saa kes­ki­ri­vin sel­kä­no­jat tait­ta­en suu­rim­mil­laan ta­sa­poh­jai­sen, jol­loin ti­laa muo­dos­tuu 1 625 lit­raa.

Ta­va­ra­ti­la on te­hok­kaim­mil­laan vii­den hen­gen ja mat­ka­ta­va­roi­den yh­dis­tel­mäs­sä. Rul­la­pei­ton saa näp­pä­räs­ti pii­loon lat­ti­an alai­seen lo­ke­roon. Ta­va­ra­ti­lan kar­va­lan­ka­ma­ton sai­si sen si­jaan kor­va­ta muo­vi­sel­la kau­ka­lo­ma­tol­la.

Mitä tu­lee vau­nun ve­toon, niin Hun­dai San­ta Fe Pre­miu­mil­la saa ve­tää 2-ton­nis­ta jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua.↔

Juha Pel­to­nen

Hy­un­dai San­ta Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Pre­mium 7P

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 2199 cm³, 147 kW (200 hv)/3800 r/min, 440 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,4 s, huip­pu­no­peus 203 km/h

Ku­lu­tus

6,3 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

191 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4770, l. 1890, k. 1680 mm, ak­se­li­vä­li 2765 mm, maa­va­ra 185 mm, oma­mas­sa 2020 kg, kan­ta­vuus 574 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 547–1625 l, tank­ki 71 l

Hin­ta

66 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 69 594 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU