Tehokkaat kaksoisksenonit ovat kääntyvät. Led-huomiovalot ja ajovalonpesimet kuuluvat GT-Linen hyveisiin. Lisäksi GT-Line-varustelun tunnistaa jäähdyttimen korkeakiiltoisesta säleiköstä.
Koeajossa Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD GT-Line DCT A/T: Leuhkat eväät
Millainen on uuden Sportagen paras nelivetoinen GT-Line-versio, jossa on 177-hevosvoimainen 1,6 litran bensiiniturbo ja automaattivaihteisto?
GT-Line on uuden Sportagen paras varustetaso. Ulkoisesti sen tunnistaa 19-tuumaisten GT-Line-kevytmetallivanteiden lisäksi keulan ja perän alleajosuojista, led-sumuvaloista ja 1,6-litraisen T-GDI-moottorin yhteydessä tuplapakoputkista.
Kuvaa täydentävät kromatut ikkuna- ja kylkilistat.
GT-Lineen antavat näyttävyyttä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Maavaraa on kohtalaiset 17 senttiä ja vetomassa 1 600 kiloa.
Matkustamossa GT-Linen erottaa halvemmista muunnoksista alumiinikoristeisista polkimista, alalaidasta litistetystä nahkakehäisestä ohjauspyörästä ja panoraamalasikatosta.
Lisäksi GT-Linen hyveisiin kuuluu automaattivaihteiston yhteydessä ohjauspyörän vaihtosiivekkeet.
Kojelauta, mittaristo ja kosketusnäyttö ovat perusselkeitä.
Pehmeästi vaihtava kaksoiskytkinautomaatti on 7-nopeuksinen.
Kiihtyvämpi automaattina
Sportagen uusi 1,6-litrainen T-GDI-bensiiniturbo kiertää ärhäkästi, mutta nelisylinterinen kierroskone kaipaisi enemmän alavääntöä. Maksimivääntö on kohtuulliset 265 Nm varsin laajalla käyntinopeusalueella 1 500–4 500 r/min.
Moottoria ei siis kannata kierrättää automaattivaihteiston kickdownilla 6 000 minuuttikierrokseen.
Ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli asialliset 7,1 l/100 km, vaikka ajolenkkeihin sisältyi maantieajon ohella myös runsaasti kaupunkiruuhkia ja liikennevaloissa seisomista.
8-tuumainen kosketusnäyttö on sopivan kookas. Navigaattoria on vaivaton käyttää.
Kian 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti on Sportageen oiva valinta. Tehtaan mukaan automaattivaihteinen 1.6 T-GDI kiihtyy nollasta sataan nopeammassa (9,1 s) kuin vastaava manuaaliversio (9,5 s).
Se on jälleen yksi esimerkki siitä, että nykyään automaattivaihteiset autot voivat olla käsivaihteisia rivakampia – toisin kuin takavuosina.
Tehdasarvoissa kiinnittää huomion myös kiihtyvyys nopeusalueella 80–120 km/h, joka on automaatilla vain 6,3 sekuntia mutta manuaalivaihteistolla 10,6 sekuntia. Ero on siis todella tuntuva.
Myös 60–100 km/h:n kiihtyvyydessä on tuntuvasti eroa automaatin eduksi (4,7 s vs. 7,5 s).
Jos varustelluimman Sportage GT-Linen haluaa turbodieselinä, malli on 185-hevosvoimainen automaattivaihteinen 2.0 AWD CRDi (51 990 e).
Nelivetoisen Sportage 1.6 T-GDI GT Linen molemmat etuistuimet säätyvät sähköisesti.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on sopivan täsmällinen. Jousitus on kovaksi viritetty olematta kuitenkaan ylikova, ja alla on kaasuiskunvaimentimet. Neliveto kytkeytyy tarvittaessa automaattisesti.
Pahimpia paikkoja varten oleva nelivedon lukituksen painike on keskikonsolissa. Nelipyörälevyjarruista keulimmaiset ovat jäähdytetyt.
177-hevosvoimaisen GT-Linen jarrullinen vetomassa on 1 600 kiloa. Jos tarvitaan Sportage-malliston parasta vetomassaa (2 200 kg), niin se löytyy 136 hv:n 2.0 CRDi:stä.
Helppo nousta
Asiallisen nousukorkeuden ansiosta reilusti mitoitettuihin sisätiloihin on mukava nousta. Nahkaverhoilu luo matkustamoon pientä ylellisyyttä.
Sähköisesti kymmeneen suuntaan säätyvän jämäkän kuljettajan istuimen sivuttaistuki on suhteellisen reilu, ja reisituki on pitkäjalkaisellekin kohtuullisen hyvä.
Takaistuimelle on erittäin helppo kulkea kookkaista ovista. Polvi- ja pääntilaa on tarpeeksi.
Etumatkustajan istuimessa on kahdeksansuuntaiset sähkösäädöt. Molemmissa etuistuimissa on korkeussäätö, mutta kuljettajan istuimessa on myös kaksisuuntainen ristiseläntuen sähkösäätö.
Parhaan varusteversion etuistuimissa on tehokkaan lämmityksen lisäksi viilennystoiminto.
Takamatkustajien kannalta erityisen käytännöllinen ominaisuus on, että takaovet aukenevat huomattavan reiluun kulmaan – se yhdessä ovien kulmikkuuden kanssa mahdollistaa helpon kulun autoon ja autosta.
Takaistuimella on kunnolla polvitilaa myös pitkille matkustajille, eikä pääntilakaan lopu kesken.
Kovassa sarjassa
Kojelauta ja mittaristo edustavat perusselkeää linjaa, mutta ohjauspyörän nahkakehän liukkaudesta pitää antaa palautetta.
Keskikonsolin 8-tuumainen nestekidekosketusnäyttö palvelee peruutuskameraa ja navigaattoria, jossa on TomTom Live -karttapalvelu ja seitsemän vuoden ilmaiset karttapäivitykset.
Sähköisen takaluukun takana on 503 litran tavaratilan, joka laajenee tarvittaessa tasapohjaiseksi 1 492 litran tilaksi.
Tasokkaasta äänentoistosta huolehtii amerikkalainen JBL Premium -audiojärjestelmä, johon lukeutuvat radio ja mp3-soitin. Vahvistintehoa saadaan 320 wattia, ja yhdistelmään kuuluu seitsemän kaiuttimen seurana subwoofer.
Automaattivaihteisissa versioissa on todella helppokäyttöinen älypuhelimen langaton induktiolataus.
1,6-litrainen T-GDI on kierrosherkkä 177 hv:n moottori, jonka huippuvääntö on kohtuullinen 265 newtonmetriä.
Arkikäytön näppäryyttä lisäävät avaimeton käynnistys ja lukitus sekä sähkötoiminen takaluukku. Tavaratila on toimivan muotoinen, ja laajennettuna tila on tasapohjainen. Takaselkänojien taittovivut on sijoitettu hieman epäloogisesti niin, että niitä joutuu käyttämään takaovet avaamalla.
Kia Sportage kilpailee konsernin sisällä Hyundai Tucsonia vastaan. Sen eurooppalaisia kilpailijoita ovat esimerkiksi Volkswagen Tiguan ja Ford Kuga – japanilaisista tämän luokan mittelöihin osallistuvat muun muassa Nissan Qashqai, Toyota RAV4 ja Mazda CX-5.
Kia Sportage GT-Line ei kilpaile tässä kovassa liigassa mitenkään altavastaajana.
Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD GT-Line DCT A/T
Moottori
R4, turbo, 1591 cm³, 130 kW (177 hv)/5500 r/min,
265 Nm/1500–4500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,1 s, huippunopeus 201 km/h
Kulutus
7,5 l/100 km*, bensiini
CO2-päästöt
175 g/km*
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4480, l. 1855, k. 1635 mm, akseliväli 2670 mm
Omamassa
1609 kg
Maavara
172 mm
Vetomassa
1600/750 kg
Tavaratila
503–1492 l
Tankki
62 l
Hinta
48 490 euroa (2018)
*NEDC-syklin mukaan
Miellyttää
Tilankäyttö
Sportagen sisä- ja tavaratilat ovat käytännölliset.
Ärsyttää
Lipsuva ote
Ohjauspyörä on ikävän liukaspintainen.
Yllättää
Kiihtyvyys
1.6 T-GDI pesee automaattina vastaavan manuaalin.
Yhteenveto
Sportage on nyt parempi kuin koskaan. GT-Line merkitsee reiluinta varustelua.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Tesla investoi edelleen Suomeen: Uudet Tesla Centerit Turun ja pääkaupunkiseudulle – sekä lisää Mobile Service -ajoneuvoja
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Super-Lintonit
Fostexin huippumalli
Putkiesivahvistin Ruotsista
Tähtimaadoitusta levysoittimille
Koaksiaali sateessa
Ø Audio laajentaa
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI