Tehokkaat kaksoisksenonit ovat kääntyvät. Led-huomiovalot ja ajovalonpesimet kuuluvat GT-Linen hyveisiin. Lisäksi GT-Line-varustelun tunnistaa jäähdyttimen korkeakiiltoisesta säleiköstä.

Tehokkaat kaksoisksenonit ovat kääntyvät. Led-huomiovalot ja ajovalonpesimet kuuluvat GT-Linen hyveisiin. Lisäksi GT-Line-varustelun tunnistaa jäähdyttimen korkeakiiltoisesta säleiköstä.

Koeajossa Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD GT-Line DCT A/T: Leuhkat eväät

Millainen on uuden Sportagen paras nelivetoinen GT-Line-versio, jossa on 177-hevosvoimainen 1,6 litran bensiiniturbo ja automaat­ti­vaih­teisto?

Auto Bild.Koeajot

GT-Line on uu­den Spor­ta­gen pa­ras va­rus­te­ta­so. Ul­koi­ses­ti sen tun­nis­taa 19-tuu­mais­ten GT-Line-ke­vyt­me­tal­li­van­tei­den li­säk­si keu­lan ja pe­rän al­le­a­jo­suo­jis­ta, led-su­mu­va­lois­ta ja 1,6-lit­rai­sen T-GDI-moot­to­rin yh­tey­des­sä tup­la­pa­ko­put­kis­ta.

Ku­vaa täy­den­tä­vät kro­ma­tut ik­ku­na- ja kyl­ki­lis­tat.

GT-Lineen antavat näyttävyyttä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Maavaraa on kohtalaiset 17 senttiä ja vetomassa 1 600 kiloa.

GT-Lineen antavat näyttävyyttä 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Maavaraa on kohtalaiset 17 senttiä ja vetomassa 1 600 kiloa.

Mat­kus­ta­mos­sa GT-Li­nen erot­taa hal­vem­mis­ta muun­nok­sis­ta alu­mii­ni­ko­ris­tei­sis­ta pol­ki­mis­ta, ala­lai­das­ta li­tis­te­tys­tä nah­ka­ke­häi­ses­tä oh­jaus­pyö­räs­tä ja pa­no­raa­ma­la­si­ka­tos­ta.

Li­säk­si GT-Li­nen hy­vei­siin kuu­luu au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­keet.

Kojelauta, mittaristo ja kosketusnäyttö ovat perusselkeitä.

Kojelauta, mittaristo ja kosketusnäyttö ovat perusselkeitä.

Pehmeästi vaihtava kaksoiskytkinautomaatti on 7-nopeuksinen.

Pehmeästi vaihtava kaksoiskytkinautomaatti on 7-nopeuksinen.

Kiih­ty­väm­pi au­to­maat­ti­na

Spor­ta­gen uu­si 1,6-lit­rai­nen T-GDI-ben­sii­ni­tur­bo kier­tää är­hä­käs­ti, mut­ta ne­li­sy­lin­te­ri­nen kier­ros­ko­ne kai­pai­si enem­män ala­vään­töä. Mak­si­mi­vään­tö on koh­tuul­li­set 265 Nm var­sin laa­jal­la käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 500–4 500 r/min.

Moot­to­ria ei siis kan­na­ta kier­rät­tää au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kick­dow­nil­la 6 000 mi­nuut­ti­kier­rok­seen.

Ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli asi­al­li­set 7,1 l/100 km, vaik­ka ajo­lenk­kei­hin si­säl­tyi maan­tie­a­jon ohel­la myös run­saas­ti kau­pun­ki­ruuh­kia ja lii­ken­ne­va­lois­sa sei­so­mis­ta.

8-tuumainen kosketusnäyttö on sopivan kookas. Navigaattoria on vaivaton käyttää.

8-tuumainen kosketusnäyttö on sopivan kookas. Navigaattoria on vaivaton käyttää.

Kian 7-no­peuk­si­nen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti on Spor­ta­geen oi­va va­lin­ta. Teh­taan mu­kaan au­to­maat­ti­vaih­tei­nen 1.6 T-GDI kiih­tyy nol­las­ta sa­taan no­pe­am­mas­sa (9,1 s) kuin vas­taa­va ma­nu­aa­li­ver­sio (9,5 s).

Se on jäl­leen yk­si esi­merk­ki sii­tä, et­tä ny­ky­ään au­to­maat­ti­vaih­tei­set au­tot voi­vat ol­la kä­si­vaih­tei­sia ri­va­kam­pia – toi­sin kuin ta­ka­vuo­si­na.

Teh­da­sar­vois­sa kiin­nit­tää huo­mi­on myös kiih­ty­vyys no­peu­sa­lu­eel­la 80–120 km/h, joka on au­to­maa­til­la vain 6,3 se­kun­tia mut­ta ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la 10,6 se­kun­tia. Ero on siis to­del­la tun­tu­va.

Myös 60–100 km/h:n kiih­ty­vyy­des­sä on tun­tu­vas­ti eroa au­to­maa­tin eduk­si (4,7 s vs. 7,5 s).

Jos va­rus­tel­luim­man Spor­ta­ge GT-Li­nen ha­lu­aa tur­bo­die­se­li­nä, mal­li on 185-he­vos­voi­mai­nen au­to­maat­ti­vaih­tei­nen 2.0 AWD CRDi (51 990 e).

Nelivetoisen Sportage 1.6 T-GDI GT Linen molemmat etuistuimet säätyvät sähköisesti.

Nelivetoisen Sportage 1.6 T-GDI GT Linen molemmat etuistuimet säätyvät sähköisesti.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on so­pi­van täs­mäl­li­nen. Jou­si­tus on ko­vak­si vi­ri­tet­ty ole­mat­ta kui­ten­kaan yli­ko­va, ja al­la on kaa­suis­kun­vai­men­ti­met. Ne­li­ve­to kyt­key­tyy tar­vit­ta­es­sa au­to­maat­ti­ses­ti.

Pa­him­pia paik­ko­ja var­ten ole­va ne­li­ve­don lu­ki­tuk­sen pai­ni­ke on kes­ki­kon­so­lis­sa. Ne­li­pyö­rä­le­vy­jar­ruis­ta keu­lim­mai­set ovat jääh­dy­te­tyt.

177-he­vos­voi­mai­sen GT-Li­nen jar­rul­li­nen ve­to­mas­sa on 1 600 ki­loa. Jos tar­vi­taan Spor­ta­ge-mal­lis­ton pa­ras­ta ve­to­mas­saa (2 200 kg), niin se löy­tyy 136 hv:n 2.0 CRDi:stä.

Help­po nous­ta

Asi­al­li­sen nou­su­kor­keu­den an­si­os­ta rei­lus­ti mi­toi­tet­tui­hin si­sä­ti­loi­hin on mu­ka­va nous­ta. Nah­ka­ver­hoi­lu luo mat­kus­ta­moon pien­tä ylel­li­syyt­tä.

Säh­köi­ses­ti kym­me­neen suun­taan sää­ty­vän jä­mä­kän kul­jet­ta­jan is­tui­men si­vut­tais­tu­ki on suh­teel­li­sen rei­lu, ja rei­si­tu­ki on pit­kä­jal­kai­sel­le­kin koh­tuul­li­sen hyvä.

Takaistuimelle on erittäin helppo kulkea kookkaista ovista. Polvi- ja pääntilaa on tarpeeksi.

Takaistuimelle on erittäin helppo kulkea kookkaista ovista. Polvi- ja pääntilaa on tarpeeksi.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tui­mes­sa on kah­dek­san­suun­tai­set säh­kö­sää­döt. Mo­lem­mis­sa etuis­tui­mis­sa on kor­keus­sää­tö, mut­ta kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on myös kak­si­suun­tai­nen ris­ti­se­län­tu­en säh­kö­sää­tö.

Par­haan va­rus­te­ver­si­on etuis­tui­mis­sa on te­hok­kaan läm­mi­tyk­sen li­säk­si vii­len­nys­toi­min­to.

Ta­ka­mat­kus­ta­jien kan­nal­ta eri­tyi­sen käy­tän­nöl­li­nen omi­nai­suus on, et­tä ta­ka­o­vet au­ke­ne­vat huo­mat­ta­van rei­luun kul­maan – se yh­des­sä ovien kul­mik­kuu­den kans­sa mah­dol­lis­taa hel­pon ku­lun au­toon ja au­tos­ta.

Ta­kais­tui­mel­la on kun­nol­la pol­vi­ti­laa myös pit­kil­le mat­kus­ta­jil­le, ei­kä pään­ti­la­kaan lopu kes­ken.

Ko­vas­sa sar­jas­sa

Ko­je­lau­ta ja mit­ta­ris­to edus­ta­vat pe­rus­sel­ke­ää lin­jaa, mut­ta oh­jaus­pyö­rän nah­ka­ke­hän liuk­kau­des­ta pi­tää an­taa pa­lau­tet­ta.

Kes­ki­kon­so­lin 8-tuu­mai­nen nes­te­ki­de­kos­ke­tus­näyt­tö pal­ve­lee pe­ruu­tus­ka­me­raa ja na­vi­gaat­to­ria, jos­sa on Tom­Tom Live -kart­ta­pal­ve­lu ja seit­se­män vuo­den il­mai­set kart­ta­päi­vi­tyk­set.

Sähköisen takaluukun takana on 503 litran tavaratilan, joka laajenee tarvittaessa tasapohjaiseksi 1 492 litran tilaksi.

Sähköisen takaluukun takana on 503 litran tavaratilan, joka laajenee tarvittaessa tasapohjaiseksi 1 492 litran tilaksi.

Ta­sok­kaas­ta ää­nen­tois­tos­ta huo­leh­tii ame­rik­ka­lai­nen JBL Pre­mium -au­di­o­jär­jes­tel­mä, jo­hon lu­keu­tu­vat ra­dio ja mp3-soi­tin. Vah­vis­tin­te­hoa saa­daan 320 wat­tia, ja yh­dis­tel­mään kuu­luu seit­se­män kai­ut­ti­men seu­ra­na sub­woo­fer.

Au­to­maat­ti­vaih­tei­sis­sa ver­si­ois­sa on to­del­la help­po­käyt­töi­nen äly­pu­he­li­men lan­ga­ton in­duk­ti­o­la­taus.

1,6-litrainen T-GDI on kierrosherkkä 177 hv:n moottori, jonka huippuvääntö on kohtuullinen 265 newtonmetriä.

1,6-litrainen T-GDI on kierrosherkkä 177 hv:n moottori, jonka huippuvääntö on kohtuullinen 265 newtonmetriä.

Ar­ki­käy­tön näp­pä­ryyt­tä li­sää­vät avai­me­ton käyn­nis­tys ja lu­ki­tus sekä säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku. Ta­va­ra­ti­la on toi­mi­van muo­toi­nen, ja laa­jen­net­tu­na tila on ta­sa­poh­jai­nen. Ta­ka­sel­kä­no­jien tait­to­vi­vut on si­joi­tet­tu hie­man epä­loo­gi­ses­ti niin, et­tä nii­tä jou­tuu käyt­tä­mään ta­ka­o­vet avaa­mal­la.

Kia Spor­ta­ge kil­pai­lee kon­ser­nin si­säl­lä Hy­un­dai Tuc­so­nia vas­taan. Sen eu­roop­pa­lai­sia kil­pai­li­joi­ta ovat esi­mer­kik­si Volks­wa­gen Ti­gu­an ja Ford Kuga – ja­pa­ni­lai­sis­ta tä­män luo­kan mit­te­löi­hin osal­lis­tu­vat muun mu­as­sa Nis­san Qash­qai, To­yo­ta RAV4 ja Maz­da CX-5.

Kia Spor­ta­ge GT-Line ei kil­pai­le täs­sä ko­vas­sa lii­gas­sa mi­ten­kään al­ta­vas­taa­ja­na.

Kia Spor­ta­ge 1.6 T-GDI AWD GT-Line DCT A/T

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1591 cm³, 130 kW (177 hv)/5500 r/min,

265 Nm/1500–4500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,1 s, huip­pu­no­peus 201 km/h

Ku­lu­tus

7,5 l/100 km*, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

175 g/km*

Voi­man­siir­to

A7, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4480, l. 1855, k. 1635 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm

Oma­mas­sa

1609 kg

Maa­va­ra

172 mm

Ve­to­mas­sa

1600/750 kg

Ta­va­ra­ti­la

503–1492 l

Tank­ki

62 l

Hin­ta

48 490 eu­roa (2018)

*NEDC-syk­lin mu­kaan

Miel­lyt­tää

Ti­lan­käyt­tö

Spor­ta­gen sisä- ja ta­va­ra­ti­lat ovat käy­tän­nöl­li­set.

Är­syt­tää

Lip­su­va ote

Oh­jaus­pyö­rä on ikä­vän liu­kas­pin­tai­nen.

Yl­lät­tää

Kiih­ty­vyys

1.6 T-GDI pe­see au­to­maat­ti­na vas­taa­van ma­nu­aa­lin.

Yh­teen­ve­to

Spor­ta­ge on nyt pa­rem­pi kuin kos­kaan. GT-Line mer­kit­see rei­luin­ta va­rus­te­lua.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU