Koeajoautossa oli lisävarusteiset täys-LED -ajovalot. Samaan pakettiin sisältyy myös mm. Holá-tervetulovalo, joka heijastuu etuovista maahan.
Juha Peltonen
Koeajossa Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG: Kevythybridien heimoa
”Näkemiin! Muistitko kaiken? Onko puhelin mukana?” Seat Leon esittää kuljettajalle tärkeitä kysymyksiä, kun tämä on poistumassa kevythybridistä.
Uusimmassa Seat Leon FR Hatchbackissa ensihuomion herättää omintakeinen tyyli: takaovien lasien muotoilu ja tummanvihreä sävytys tuovat mieleen liikelentokoneen.
Myös tilaa on entistä reilummin, ja käytettävyyden kannalta on tärkeää, että takaovet avautuvat reiluun kulmaan. Takaistuimelle on helppo siirtyä, ja polvitilaa on riittävästi myös pitkäjalkaisille. Takana on asiallisesti myös pääntilaa.
Dynaamiset takavilkut ja yhtenäinen takavalonauha kuuluvat LED-lisävalopakettiin.
Juha Peltonen
Pelkistetty kojelauta on samalla korkeatekninen. Langaton puhelimen lataus on valinnaisvaruste.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on FR-varustelutasolla 10,25-tuumainen. Ajotiedot saa selkeästi esiin, mutta kaikkiaan multimedian käyttö edellyttää hyvin syvällistä perehtymistä.
Juha Peltonen
Siitä onkin hyvä jatkaa edeltäjämallia viisi senttimetriä mittavampaan akseliväliin ja 8,6 senttiä suurempaan ulkopituuteen. Vastaavasti leveys pieneni aiempaan verrattuna 16 ja korkeus kolme millimetriä. FR-versiossa on kaksi millimetriä, siis todella nimellisesti, lyhyempi akseliväli kuin muissa Seat Leon -versioissa.
Uuden Seat Leonin pohjalevynä on mukautettava MQB Evo. Tekniikaltaan Seat Leon vastaa kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfia, mutta tiloiltaan Seat-uutuus on hieman sisarmalliaan isompi.
Digimaailmaan
Istuminen etuistuimille – ja ennen kaikkea niiltä nouseminen – ei suju yhtä kätevästi kuin takapenkin käyttö, sillä B-pilarien kallistus haittaa sisään kulkua, jos etuistuimet on säädetty vähänkin taemmas. Autosta nousemista haittaa B-pilarien jyrkän kallistuksen lisäksi se, että Seat Leonissa istutaan aika matalalla, eikä istuinta viitsi saman jyrkän kallistuksen takia nostaa liikaa.
Etuistuimien sivuttaistuki ja istuintyynyn välittämä tuki ovat puolestaan soveliaat, ja ajoasennosta saa rennon.
Uuden Seat Leonin hienostunut digitaalinen mittaristo on toteutettu erittäin nykyaikaisesti. Sen ilmiasu on selkeä – yhtä seikkaa lukuun ottamatta: digitaalimittaristossa on nopeuden osalta varmaan helpointa seurata digitaalista ”perinteistä pyöreää neulanäyttöä” sen sijaan, että tarkastelisi diginumeroin esitettyä toista nopeuslukemaa päänäytön alalaidassa, se kun jää sangen pienikokoiseksi.
Seat Leon FR:ssä on 15 milliä tavallista matalammat jouset ja 18-tuumaiset Performance Machined -kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
Uusi, sähköinen vaihteenvalitsinvipu on minimalistinen. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti toimii asiallisesti.
Juha Peltonen
B-pilarien kallistus haittaa notkeaa kulkua etuovista, mikäli etuistuimet on säädetty vähänkin taemmas.
Juha Peltonen
Seat Leonin takaovet avautuvat varsin reiluun kulmaan, joten takaistuimelle on helppo siirtyä. Polvitila on kasvanut edeltäjään verrattuna.
Juha Peltonen
Multimedian käyttö vaatii monipuolisuudessaan melkoisesti perehtymistä, jotta siitä saa irti kaiken mahdollisen hyödyn. Käytön soisikin muuttuvan nykyistä suoraviivaisemmaksi. Älypuhelimen induktiolataus toimii helposti.
Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG:n erikoisuuksiin lukeutuu pimeän aikaan kojelautaa kiertävä hohtava, punainen led-nauha. Myös kuolleenkulman varoittimen oranssit väläytykset erottuvat samaisessa led-nauhassa – etuovien paneeleissa – huomiota herättävästi. Mutta väsyneen kuljettajan silmiä led-nauhan kirkkaus saattaa ärsyttää.
Seat Leonin automaatti-ilmastoinnista sen verran, että sen säätö sujuu varsin helposti, mutta laite ei jaksanut enää 28 lämpöasteessa puhaltaa huurteisinta ”jääkaappikylmää”, vaan ainoastaan haaleaa.
Vahvaa lisäpotkua
Kevythybridin sähkömoottori antaa Seat Leonin 150-hevsvoimaiselle TSI-turbotekniikalle leikillisesti määritellen ”aputurbiinimaista” lisäpotkua, joten ohitukset sujuvat yhdistelmän ansiosta enemmän kuin onnistuneesti. Moottorin perusvääntö 250 Nm kehkeytyy laakealla kierrosalueella 1 500–3 500 r/min, millä on keskeinen vaikutus ohitustilanteissa. Sähkömoottori antaa lisävääntöä 50 Nm.
Seat Leon FR Hatchbackin tavaratilassa ei ole säädettävää välipohjaa, joten laajennetun tavaratilan lattiassa on porras.
Juha Peltonen
Maantiepainotteisen, pääasiassa nopeuksilla 70–120 km/h tehdyn koeajon keskikulutus oli asialliset 5,1 l/100 km. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti työskentelee asiallisen pehmeästi, ja kokonaisuutena tekniikkapaketti jätti itsestään erittäin pätevän vaikutelman.
Jousitus toimii laadukkaasti myös kuoppaisella hiekkatiellä, ja asvaltilla maantieajossa sekä kaupungin nupukivellä se on jämäkkä – ehkä jopa lievästi pintakova. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällisen rento.
Sähkömoottori antaa kevythybridissä bensiiniturbolle vääntöapua.
Juha Peltonen
Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG
Moottori
R4, turbo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min + sähkömoottori
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 221 km/h
Kulutus
6,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
135 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4368, l. 1800, k. 1456 mm, akseliväli 2684 mm, omamassa 1361 kg, kantavuus 604 kg, vetomassa 1500/680 kg, tavaratila 380–1301 l, tankki 50 l
Hinta
29 793 euroa, koeajoauto 35 589 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN