Koeajoautossa oli lisävarusteiset täys-LED -ajovalot. Samaan pakettiin sisältyy myös mm. Holá-tervetulovalo, joka heijastuu etuovista maahan.
Juha Peltonen
Koeajossa Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG: Kevythybridien heimoa
”Näkemiin! Muistitko kaiken? Onko puhelin mukana?” Seat Leon esittää kuljettajalle tärkeitä kysymyksiä, kun tämä on poistumassa kevythybridistä.
Uusimmassa Seat Leon FR Hatchbackissa ensihuomion herättää omintakeinen tyyli: takaovien lasien muotoilu ja tummanvihreä sävytys tuovat mieleen liikelentokoneen.
Myös tilaa on entistä reilummin, ja käytettävyyden kannalta on tärkeää, että takaovet avautuvat reiluun kulmaan. Takaistuimelle on helppo siirtyä, ja polvitilaa on riittävästi myös pitkäjalkaisille. Takana on asiallisesti myös pääntilaa.
Dynaamiset takavilkut ja yhtenäinen takavalonauha kuuluvat LED-lisävalopakettiin.
Juha Peltonen
Pelkistetty kojelauta on samalla korkeatekninen. Langaton puhelimen lataus on valinnaisvaruste.
Juha Peltonen
Kosketusnäyttö on FR-varustelutasolla 10,25-tuumainen. Ajotiedot saa selkeästi esiin, mutta kaikkiaan multimedian käyttö edellyttää hyvin syvällistä perehtymistä.
Juha Peltonen
Siitä onkin hyvä jatkaa edeltäjämallia viisi senttimetriä mittavampaan akseliväliin ja 8,6 senttiä suurempaan ulkopituuteen. Vastaavasti leveys pieneni aiempaan verrattuna 16 ja korkeus kolme millimetriä. FR-versiossa on kaksi millimetriä, siis todella nimellisesti, lyhyempi akseliväli kuin muissa Seat Leon -versioissa.
Uuden Seat Leonin pohjalevynä on mukautettava MQB Evo. Tekniikaltaan Seat Leon vastaa kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfia, mutta tiloiltaan Seat-uutuus on hieman sisarmalliaan isompi.
Digimaailmaan
Istuminen etuistuimille – ja ennen kaikkea niiltä nouseminen – ei suju yhtä kätevästi kuin takapenkin käyttö, sillä B-pilarien kallistus haittaa sisään kulkua, jos etuistuimet on säädetty vähänkin taemmas. Autosta nousemista haittaa B-pilarien jyrkän kallistuksen lisäksi se, että Seat Leonissa istutaan aika matalalla, eikä istuinta viitsi saman jyrkän kallistuksen takia nostaa liikaa.
Etuistuimien sivuttaistuki ja istuintyynyn välittämä tuki ovat puolestaan soveliaat, ja ajoasennosta saa rennon.
Uuden Seat Leonin hienostunut digitaalinen mittaristo on toteutettu erittäin nykyaikaisesti. Sen ilmiasu on selkeä – yhtä seikkaa lukuun ottamatta: digitaalimittaristossa on nopeuden osalta varmaan helpointa seurata digitaalista ”perinteistä pyöreää neulanäyttöä” sen sijaan, että tarkastelisi diginumeroin esitettyä toista nopeuslukemaa päänäytön alalaidassa, se kun jää sangen pienikokoiseksi.
Seat Leon FR:ssä on 15 milliä tavallista matalammat jouset ja 18-tuumaiset Performance Machined -kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
Uusi, sähköinen vaihteenvalitsinvipu on minimalistinen. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti toimii asiallisesti.
Juha Peltonen
B-pilarien kallistus haittaa notkeaa kulkua etuovista, mikäli etuistuimet on säädetty vähänkin taemmas.
Juha Peltonen
Seat Leonin takaovet avautuvat varsin reiluun kulmaan, joten takaistuimelle on helppo siirtyä. Polvitila on kasvanut edeltäjään verrattuna.
Juha Peltonen
Multimedian käyttö vaatii monipuolisuudessaan melkoisesti perehtymistä, jotta siitä saa irti kaiken mahdollisen hyödyn. Käytön soisikin muuttuvan nykyistä suoraviivaisemmaksi. Älypuhelimen induktiolataus toimii helposti.
Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG:n erikoisuuksiin lukeutuu pimeän aikaan kojelautaa kiertävä hohtava, punainen led-nauha. Myös kuolleenkulman varoittimen oranssit väläytykset erottuvat samaisessa led-nauhassa – etuovien paneeleissa – huomiota herättävästi. Mutta väsyneen kuljettajan silmiä led-nauhan kirkkaus saattaa ärsyttää.
Seat Leonin automaatti-ilmastoinnista sen verran, että sen säätö sujuu varsin helposti, mutta laite ei jaksanut enää 28 lämpöasteessa puhaltaa huurteisinta ”jääkaappikylmää”, vaan ainoastaan haaleaa.
Vahvaa lisäpotkua
Kevythybridin sähkömoottori antaa Seat Leonin 150-hevsvoimaiselle TSI-turbotekniikalle leikillisesti määritellen ”aputurbiinimaista” lisäpotkua, joten ohitukset sujuvat yhdistelmän ansiosta enemmän kuin onnistuneesti. Moottorin perusvääntö 250 Nm kehkeytyy laakealla kierrosalueella 1 500–3 500 r/min, millä on keskeinen vaikutus ohitustilanteissa. Sähkömoottori antaa lisävääntöä 50 Nm.
Seat Leon FR Hatchbackin tavaratilassa ei ole säädettävää välipohjaa, joten laajennetun tavaratilan lattiassa on porras.
Juha Peltonen
Maantiepainotteisen, pääasiassa nopeuksilla 70–120 km/h tehdyn koeajon keskikulutus oli asialliset 5,1 l/100 km. 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti työskentelee asiallisen pehmeästi, ja kokonaisuutena tekniikkapaketti jätti itsestään erittäin pätevän vaikutelman.
Jousitus toimii laadukkaasti myös kuoppaisella hiekkatiellä, ja asvaltilla maantieajossa sekä kaupungin nupukivellä se on jämäkkä – ehkä jopa lievästi pintakova. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällisen rento.
Sähkömoottori antaa kevythybridissä bensiiniturbolle vääntöapua.
Juha Peltonen
Seat Leon 1.5 eTSI 150 Hybrid FR DSG
Moottori
R4, turbo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min + sähkömoottori
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 221 km/h
Kulutus
6,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
135 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4368, l. 1800, k. 1456 mm, akseliväli 2684 mm, omamassa 1361 kg, kantavuus 604 kg, vetomassa 1500/680 kg, tavaratila 380–1301 l, tankki 50 l
Hinta
29 793 euroa, koeajoauto 35 589 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
Levysoitin cd-soittimella
QUADille platinaa
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Analogisesti soiva huonekalu
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ