Seat Tarraco FR:ssä on vakiona LED-ajovalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli
Koeajoimme pistokeladattavan Tarracon parhaana FR-versiona.
Seat Tarraco PHEV on iso, pistokeladattava katumaasturi, joka loistaa väsyttämättömän ohjaustuntuman ja mainion alustansa ansiosta ennen kaikkea pitkillä taipaleilla. SUV:n alusta on muokattu erittäin ajettavaksi, ja kori kallistelee vain nimellisesti.
Keskikonsolin säätöpyörästä löytyy neljä ajotilaa, eli Eco, Normal, Sport, sekä oman maun mukaiset Individual-säädöt.
DCC-alustasäätö
FR-varusteluun kuluva DCC-alustasäätö toimii etenkin Sport-toiminnolla tasokkaasti mutkaisella pikkutiellä, ja katumaasturi selvittää esimerkiksi pahoin routineen asvaltin lähes puolihuomaamatta.
Seat Tarraco FR:ssä takaluukun saa avautumaan jalkaa heilauttamalla.
Juha Peltonen
Pistokeladattavassa koeajoautossa oli 19-tuumaiset kevytmetallikiekot, mutta tuumaa isompiakin saa. Hola!-valotervehdys heijastuu pimeällä maahan etuovien kohdalle.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Seat Tarracon kojelauta on muotoiltu seatmaisen minimalistisesti, mutta jännittävästi, ja sen käyttö on helppoa.
Juha Peltonen
Melko helppotoiminen kosketusnäyttö on 8-tuumainen.
Juha Peltonen
Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Seat Tarraco FR:n urheilulliset etuistuimet antavat mainion sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo kulkea laajaan kulmaan avautuvista ovista.
Juha Peltonen
Sähkötoiminen takaluukku nousee riittävän ylös ja tavaratila on laajennetussa muodossa tasapohjainen.
Juha Peltonen
Alusta- ja ohjaustuntuma ovat maantieajossa parhaimmillaan jämäkän DCC-alustan sport-säädöin. Tarraco on isoksi katumaasturiksi myös odottamattoman ketterä pysäköitävä peruuttaessa pysäköintitalossa parkkiruutuun, ja sen peruutuskameran näyttö on selkeä.
Kun ajoakussa ei ollut enää ladattuna sähköä, niin keskikulutus oli 5,8 l/100 km, mikä ei todellakaan kuulosta huonolta lähes 1,9-tonniselle SUV:lle.
Kotilatauksen jälkeen näyttö lupasi sähköistä toimintamatkaa 51 kilometriä, ja edullisissa kesäolosuhteissa päästiin siihen nähden hyvin asialliseen 45 sähkökilometriin.
Helppo kulku taakse
Sisätilojen viimeistely on erittäin siistiä, mutta kojelaudan pintamateriaalit ovat parhaaseen FR-tasoon nähden tarpeettoman muovisia.
Etuistuimet ovat sähkösäätöiset, ja ne ovat Tarraco FR:ssä urheilullisen tehokkaasti muotoillut, joten niillä viihtyy pitkäänkin kerralla. Kankainen istuinverhoilu jätti kuitenkin vaikutelman, että se ei välttämättä ajan mittaan kestäisi kulutusta. Keskikonsolissa on monipuolisesti säilytystilaa ja kaksi Micro USB -liitäntää.
Takaovet avautuvat sisäänkäyntiä helpottavasti laajaan kulmaan, ja takaistuimella on reilusti polvitilaa. Myös keskimmäisellä istuimella pystyy istumaan kohtuullisen hyvin, mutta keskitunnelin korotus häiritsee. Takaistuimissa hyödytään sekä pituussäädöstä että selkänojien kallistuskulman säädöstä.
Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG
Juha Peltonen
Tavarankuljetuksen kannalta on hyvä asia, että takaselkänojat taittuvat tasaiseksi lastauspinnaksi.
Sen sijaan omanlaisensa ongelman muodostavat kaksi latauskaapelia: kotilatauskaapelille on tavaratilan välipohjan alla tiukasti rajattu tila, mihin pikalatauskaapeli ei mahdu sen seuraksi – eli se jää pyörimään tavaratilaan. Hattuhyllyn irrotus ja kiinnitys sujuvat työläästi.
Tämän pistokehybridin vetomassa on enintään kahdeksan prosentin nousuissa 2-tonnia ja enintään 12 prosentin nousuissa 1,8 tonnia.
Juha Peltonen
Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG
Moottori
R4, turbo, 1395 cm3, 112 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1550–3500 r/min + sähkömoottori 85 kW (115 hv), 330 Nm; hybridijärjestelmä 180 kW (245 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
1,8 l/100 km, bensiini; 16,6 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
42 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,0 kWh
Toimintamatka sähköllä
47,4 km
Latausaika
3 h 33 min (3,6 kW); 5 h (2,3 kW)
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4735, l. 1839, k. 1658 mm, akseliväli 2790 mm, omamassa 1868 kg, kantavuus 597 kg, vetomassa 2000/1800/750 kg, tavaratila 610–2005 l, tankki n. 45 l
Hinta
42 890 euroa, koeauto 47 479 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Aequo Audion nanokaiuttimet
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Rogersin uudet juhlamallit
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL