Seat Tarraco FR:ssä on vakiona LED-ajovalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli
Koeajoimme pistokeladattavan Tarracon parhaana FR-versiona.
Seat Tarraco PHEV on iso, pistokeladattava katumaasturi, joka loistaa väsyttämättömän ohjaustuntuman ja mainion alustansa ansiosta ennen kaikkea pitkillä taipaleilla. SUV:n alusta on muokattu erittäin ajettavaksi, ja kori kallistelee vain nimellisesti.
Keskikonsolin säätöpyörästä löytyy neljä ajotilaa, eli Eco, Normal, Sport, sekä oman maun mukaiset Individual-säädöt.
DCC-alustasäätö
FR-varusteluun kuluva DCC-alustasäätö toimii etenkin Sport-toiminnolla tasokkaasti mutkaisella pikkutiellä, ja katumaasturi selvittää esimerkiksi pahoin routineen asvaltin lähes puolihuomaamatta.
Seat Tarraco FR:ssä takaluukun saa avautumaan jalkaa heilauttamalla.
Juha Peltonen
Pistokeladattavassa koeajoautossa oli 19-tuumaiset kevytmetallikiekot, mutta tuumaa isompiakin saa. Hola!-valotervehdys heijastuu pimeällä maahan etuovien kohdalle.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Seat Tarracon kojelauta on muotoiltu seatmaisen minimalistisesti, mutta jännittävästi, ja sen käyttö on helppoa.
Juha Peltonen
Melko helppotoiminen kosketusnäyttö on 8-tuumainen.
Juha Peltonen
Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Seat Tarraco FR:n urheilulliset etuistuimet antavat mainion sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo kulkea laajaan kulmaan avautuvista ovista.
Juha Peltonen
Sähkötoiminen takaluukku nousee riittävän ylös ja tavaratila on laajennetussa muodossa tasapohjainen.
Juha Peltonen
Alusta- ja ohjaustuntuma ovat maantieajossa parhaimmillaan jämäkän DCC-alustan sport-säädöin. Tarraco on isoksi katumaasturiksi myös odottamattoman ketterä pysäköitävä peruuttaessa pysäköintitalossa parkkiruutuun, ja sen peruutuskameran näyttö on selkeä.
Kun ajoakussa ei ollut enää ladattuna sähköä, niin keskikulutus oli 5,8 l/100 km, mikä ei todellakaan kuulosta huonolta lähes 1,9-tonniselle SUV:lle.
Kotilatauksen jälkeen näyttö lupasi sähköistä toimintamatkaa 51 kilometriä, ja edullisissa kesäolosuhteissa päästiin siihen nähden hyvin asialliseen 45 sähkökilometriin.
Helppo kulku taakse
Sisätilojen viimeistely on erittäin siistiä, mutta kojelaudan pintamateriaalit ovat parhaaseen FR-tasoon nähden tarpeettoman muovisia.
Etuistuimet ovat sähkösäätöiset, ja ne ovat Tarraco FR:ssä urheilullisen tehokkaasti muotoillut, joten niillä viihtyy pitkäänkin kerralla. Kankainen istuinverhoilu jätti kuitenkin vaikutelman, että se ei välttämättä ajan mittaan kestäisi kulutusta. Keskikonsolissa on monipuolisesti säilytystilaa ja kaksi Micro USB -liitäntää.
Takaovet avautuvat sisäänkäyntiä helpottavasti laajaan kulmaan, ja takaistuimella on reilusti polvitilaa. Myös keskimmäisellä istuimella pystyy istumaan kohtuullisen hyvin, mutta keskitunnelin korotus häiritsee. Takaistuimissa hyödytään sekä pituussäädöstä että selkänojien kallistuskulman säädöstä.
Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG
Juha Peltonen
Tavarankuljetuksen kannalta on hyvä asia, että takaselkänojat taittuvat tasaiseksi lastauspinnaksi.
Sen sijaan omanlaisensa ongelman muodostavat kaksi latauskaapelia: kotilatauskaapelille on tavaratilan välipohjan alla tiukasti rajattu tila, mihin pikalatauskaapeli ei mahdu sen seuraksi – eli se jää pyörimään tavaratilaan. Hattuhyllyn irrotus ja kiinnitys sujuvat työläästi.
Tämän pistokehybridin vetomassa on enintään kahdeksan prosentin nousuissa 2-tonnia ja enintään 12 prosentin nousuissa 1,8 tonnia.
Juha Peltonen
Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG
Moottori
R4, turbo, 1395 cm3, 112 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1550–3500 r/min + sähkömoottori 85 kW (115 hv), 330 Nm; hybridijärjestelmä 180 kW (245 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
1,8 l/100 km, bensiini; 16,6 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
42 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,0 kWh
Toimintamatka sähköllä
47,4 km
Latausaika
3 h 33 min (3,6 kW); 5 h (2,3 kW)
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4735, l. 1839, k. 1658 mm, akseliväli 2790 mm, omamassa 1868 kg, kantavuus 597 kg, vetomassa 2000/1800/750 kg, tavaratila 610–2005 l, tankki n. 45 l
Hinta
42 890 euroa, koeauto 47 479 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kreikkalainen noita Prahasta
Michi Q5
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kansainvälistä ääntä
Goldring GR3 -levysoitin
Lohikäärmeen jäljillä
Aktiivinen utopia
Valinnanvapautta
Aatami pöydälle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI