Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähkö­pa­ket­ti­au­tonsa

Alkuvuoden 2025 ensire­kis­te­röin­neissä positiivisesti esiintyneet pakettiautot ovat tekemässä vuonna voimakasta käyttö­voi­ma­mur­rosta. Citroën-hyötyajoneuvot tähtää markkinassa nyt korkealle.

Auto Bild.Uutiset

Hyö­ty­a­jo­neu­vot ovat al­ku­vuo­den 2025 en­si­re­kis­te­röin­ti­las­tois­sa po­si­tii­vi­nen pi­ris­tys, sil­lä kas­vua vuo­den ta­kai­seen on 8,5 pro­sent­tia. Täys­säh­kö­pa­ket­ti­au­tois­sa kas­vu on kui­ten­kin tätä pal­jon voi­mak­kaam­paa, pe­rä­ti 82 % edel­lis­vuo­teen ver­rat­tu­na.

Koko mark­ki­nas­ta al­ku­vuon­na täys­säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen osuus 16,8 pro­sent­tia. Hyö­ty­a­jo­neu­vot tu­le­vat hen­ki­lö­au­to­ja pe­räs­sä säh­köis­ty­mi­ses­sä, mut­ta tah­ti on kiih­ty­mään päin. Suo­mi on sel­ke­äs­ti edel­lä täys­säh­köis­ten hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen mark­ki­na­o­suuk­sis­sa koko EU:n alu­et­ta, jos­sa vuo­den en­sim­mäi­sen nel­jän­nek­sen ai­ka­na en­si­re­kis­te­röin­tiin vain 8,7 % täys­säh­kö­pa­ket­ti­au­to­ja koko mark­ki­nas­ta.

Cit­roën täys­säh­kö­pa­ket­ti­au­tois­sa edel­lä­kä­vi­jä

Cit­roën on käyt­tö­voi­ma­ja­kau­mas­sa säh­kö­pa­ket­ti­au­toil­laan sel­ke­äs­ti edel­lä koko mark­ki­naa, ja ti­laus­kan­nas­sa säh­kön osuus on si­tä­kin vah­vem­pi. Vuon­na 2024 täys­säh­kö­jen osuus Cit­roë­nin pa­ket­ti­au­to­jen re­kis­te­röin­neis­tä oli jo 53 % ja al­ku­vuo­des­ta 2025 se on jo 62 %.

”Nä­em­me sel­ke­äs­ti, et­tä vas­tuul­li­suus nos­taa pää­tään yri­ty­sa­si­ak­kail­la. Pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­teet ja vas­tuu ym­pä­ris­tös­tä ko­ros­tuu tä­män­het­ki­sis­sä ka­lus­to­han­kin­ta­pää­tök­sis­sä. Kun ka­lus­ton päi­vi­tys­tar­ve tu­lee eteen, han­ki­taan die­se­lin si­jaan täys­säh­köis­tä ka­lus­toa. Myös eu­rot ovat täys­säh­kö­jen puo­lel­la – ko­ko­nais­kus­tan­nus­las­kel­mis­sa säh­kö­au­to on jo nyt jär­ke­väm­pi vaih­to­eh­to kuin die­sel”, ker­too Cit­roë­nin hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen myyn­ti­joh­ta­ja Panu Lah­ti­nen.

Cit­roën on täys­säh­köis­ten hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen edel­lä­kä­vi­jä Suo­mes­sa. Merk­ki luo­vut­ti en­sim­mäi­set ton­ni­luo­kan säh­kö­pa­ket­ti­au­tot jo vuon­na 2020, min­kä jäl­keen te­ke­mi­nen on ol­lut vah­vaa. Cit­roën on ol­lut use­am­pa­na vuon­na täys­säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen mark­ki­na­joh­ta­ja Suo­mes­sa.

”Olem­me teh­neet tänä vuon­na jo muu­ta­mia on­nis­tu­mi­sia, ja uu­sia säh­kö­pa­ket­ti­au­to­ti­lauk­sia on tu­los­sa li­sää. Kil­pai­lem­me­kin vuon­na 2025 vah­vas­ti täys­säh­köis­ten pa­ket­ti­au­to­jen yk­kös­pai­kas­ta Suo­mes­sa. Myös Cit­roë­nin täys­säh­kö­pa­ket­ti­au­to­jen kan­ta on to­del­la vah­va. Tänä vuon­na me­nee rik­ki 1 000 säh­kö­pa­ket­ti­au­ton asi­a­kas­toi­mi­tuk­sen raja Suo­mes­sa”, paa­lut­taa Lah­ti­nen.

Au­to­Bild / Cit­ro­en

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Kia EV3 voitti arvostetun muotoi­lu­pal­kinnon

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Auto Bild.Uutiset

Polestar kutistanut hiili­ja­lan­jäl­keään merkittävästi

Auto Bild.Uutiset

Polestar kutistanut hiili­ja­lan­jäl­keään merkittävästi

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN