Passat Variant GTE:n led-matriisiajovaloissa on mukautuva valojakauma.

Passat Variant GTE:n led-matriisiajovaloissa on mukautuva valojakauma.

Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää

Pisto­ke­la­dat­tavat hybridit lukeutuvat tämän hetken kuumimpiin autotyyppeihin, ja Passat Variant GTE kuuluu tämän kategorian kiinnostavimpiin farkku-uutuuksiin.

Auto Bild.Koeajot

Pas­sat Va­ri­ant GTE Plug-in Hyb­ri­dis­sä käy­te­tään sa­maa hyb­ri­di­jär­jes­tel­mää kuin Volks­wa­gen Golf GTE:ssä ja Au­di A3 Sport­back e-tro­nis­sa. Pas­sat GTE käyt­tää ai­na en­sin kaik­ki la­da­tut säh­kö­va­ran­not ja siir­tyy vas­ta sen jäl­keen polt­to­moot­to­ri­käyt­töön. Oli­kin mie­len­kiin­tois­ta tes­ta­ta, mil­lä ta­voin hyb­ri­di käyt­tää voi­ma­va­ro­jaan ar­ki­ses­sa lii­ken­tees­sä pää­kau­pun­gis­sa ja sen ke­hys­kun­nis­sa.

Läh­tö­a­se­tel­ma: kun GTE:n akus­to oli täy­teen la­dat­tu, kos­ke­tus­näyt­tö il­moit­ti toi­min­ta­mat­kak­si pel­käl­lä säh­köl­lä eli en­si­vai­heen ete­ne­mis­ta­val­la 44 ki­lo­met­riä. Kyl­män yön jäl­keen val­lit­si nol­la­ke­li, ja liik­keel­le­läh­dön jäl­keen toi­min­ta­mat­ka oli en­sim­mäis­ten seit­se­män ki­lo­met­rin jäl­keen pu­don­nut 14 km. Mut­ta ei hä­tää, sil­lä säh­köi­sek­si ajo­mat­kak­si kui­tat­tiin kui­ten­kin 39 ki­lo­met­riä.

Myös GTE:n takavalot ovat led-malliset.

Myös GTE:n takavalot ovat led-malliset.

Pitkä 278 senttimetrin akseliväli tekee Passat Variantista vakaan ajettavan. Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset.

Pitkä 278 senttimetrin akseliväli tekee Passat Variantista vakaan ajettavan. Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset.

Jos ke­hys­kun­nas­sa asu­va ja pää­kau­pun­ki­seu­dul­la töis­sä käy­vä ha­lu­aa siis ajaa työ­mat­kan­sa pel­käl­lä säh­köl­lä, hä­nen pi­tää la­da­ta akus­toa kaa­pe­lil­la pari ker­taa päi­väs­sä.

Jos GTE:n la­tauk­sen on kui­ten­kin käyt­tä­nyt lä­hes lop­puun ei­kä la­taus­mah­dol­li­suut­ta ole, niin esi­merk­ki­ta­pauk­ses­sa 51 km:n maan­tie-/kau­pun­ki­a­jo­mat­kas­ta ajet­tiin sii­tä huo­li­mat­ta säh­köl­lä 20 ki­lo­met­riä, kii­tos jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton. Ben­sii­nin kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 6,9 l/100 km.

La­taus­luuk­ku pii­los­sa

La­taus­pis­to­ke on etu­sä­lei­kös­sä ole­van ”sa­la­luu­kun” ta­ka­na, kun se on val­ta­o­sas­sa pis­to­ke­la­dat­ta­vis­ta hyb­ri­deis­tä etu­lo­ka­suo­jas­sa. Keu­la­si­jain­nin an­si­os­ta kaa­pe­li ylet­tää ai­na­kin pe­ri­aat­tees­sa hel­pom­min la­tau­sa­se­maan. GTE:ssä on kak­si eri­lais­ta la­taus­kaa­pe­lia: toi­nen nor­maa­liin ko­ti­la­tauk­seen, toi­nen hie­man no­pe­am­paan la­taa­mi­seen.

Kojelauta huokuu onnistuneesti nykyaikaisuuden ja Passatin  perinteiden yhdistelmää.

Kojelauta huokuu onnistuneesti nykyaikaisuuden ja Passatin perinteiden yhdistelmää.

Perinteiset analogiset mittarit miellyttävät varmasti monia.

Perinteiset analogiset mittarit miellyttävät varmasti monia.

Yk­si GTE:n kes­kei­siä omi­nai­suuk­sia on kes­ki­kon­so­lis­sa ole­va tär­keä GTE-pai­ni­ke – sitä ei to­del­la­kaan kan­na­ta si­vuut­taa, kos­ka sen avul­la saa­daan mal­li­ni­men mu­kai­ses­ti li­sä­pot­kua täys­säh­köi­seen ete­ne­mi­seen. Täl­löin täy­tyy toki muis­taa säh­köi­sen toi­min­ta­mat­kan hu­pe­ne­van no­pe­am­min.

Jos akus­tos­sa ei ole säh­köä, eli kun se riit­tää näy­tön mu­kaan al­le ki­lo­met­rin ajo­mat­kaan, niin polt­to­ai­neen­ku­lu­tus nou­see hel­pos­ti yli 8 l/100 km:n. Pis­to­ke­la­dat­ta­van hyb­ri­din etu­na on se, et­tä sil­lä pär­jää polt­to­moot­to­rin voi­min täys­säh­kö­au­toon ver­rat­tu­na myös sil­loin, kun kaik­ki ajo­säh­köt lop­pu­vat, ei­kä au­toa ole mah­dol­lis­ta la­da­ta.

La­tauk­sia ei kui­ten­kaan kan­na­ta jät­tää te­ke­mät­tä, kos­ka akus­to ei pi­dem­män pääl­le tyk­kää moi­ses­ta hy­vää ja kes­ki­ku­lu­tus ko­ho­aa.

Ta­so­kas jou­si­tus

VW Pas­sat Va­ri­ant GTE:n alus­ta an­taa ison far­ma­rin jämp­tin ajo­tun­tu­man, ja sen oh­jaus on tun­no­kas. Ren­gas­me­lu ko­ros­tuu muu­ten hil­jai­ses­sa au­tos­sa eten­kin säh­köl­lä ajet­ta­es­sa. Led-ajo­va­lot ovat ta­sok­kaat eten­kin kau­ko­va­lo­jen osal­ta.

Lähes huomaamaton, mutta tärkeä GTE-painike on asemoitu vaihdevalitsimesta katsoen klo 11:een.

Lähes huomaamaton, mutta tärkeä GTE-painike on asemoitu vaihdevalitsimesta katsoen klo 11:een.

8-tuumaista kosketusnäyttöä on helppo käyttää. Peruutuskamerassa on selkeät ohjausviivat.

8-tuumaista kosketusnäyttöä on helppo käyttää. Peruutuskamerassa on selkeät ohjausviivat.

Etuistuimet ovat kaksijakoiset: sivuttaistuki on hyvä, mutta selkänoja puuduttaa pidemmällä matkalla ainakin pitkää selkää.

Etuistuimet ovat kaksijakoiset: sivuttaistuki on hyvä, mutta selkänoja puuduttaa pidemmällä matkalla ainakin pitkää selkää.

Reiluun kulmaan avautuvat takaovet mahdollistavat vaivattoman kulun tilavalle takaistuimelle.

Reiluun kulmaan avautuvat takaovet mahdollistavat vaivattoman kulun tilavalle takaistuimelle.

1,4-litrainen TSI ja sähkömoottori aikaansaavat 218 hevosvoiman yhteistehon. Järjestelmävääntö on dieselmäinen 400 newtonmetriä.

1,4-litrainen TSI ja sähkömoottori aikaansaavat 218 hevosvoiman yhteistehon. Järjestelmävääntö on dieselmäinen 400 newtonmetriä.

Suurimmillaan tavaratila vetää 1 613 litraa. Kaksi latauskaapelia mahtuu tavaratilan alapuoliseen lokeroon.

Suurimmillaan tavaratila vetää 1 613 litraa. Kaksi latauskaapelia mahtuu tavaratilan alapuoliseen lokeroon.

Polt­to­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin 218 he­vos­voi­man jär­jes­tel­mä­te­hoa sekä het­kel­lis­tä 400 new­ton­met­rin suu­rin­ta jär­jes­tel­mä­vään­töä kel­paa tar­vit­ta­es­sa hyö­dyn­tää vaik­ka rei­lum­min­kin, kos­ka hyb­ri­dil­lä ei jää säh­kön lop­pu­mi­sen ta­kia tien pääl­le.

No­pea GTE-fark­ku kiih­tyy teh­taan mu­kaan nol­las­ta sa­taan 7,6 se­kun­nis­sa.

Reip­paas­ti pol­vi­ti­laa

Ko­je­lau­dan suun­nit­te­lu edus­taa mu­ka­val­la ta­val­la tut­tua Pas­sa­tia, ja no­pe­as­ti hah­mo­tet­ta­van 8-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön avul­la pys­tyy seu­raa­maan esi­mer­kik­si hyb­ri­di­jär­jes­tel­män sie­lu­ne­lä­mää. Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män vai­ku­tel­ma saa mii­nus­ta, sil­lä soin­ti kuu­los­taa vain koh­ta­lai­sel­ta. GTE-mal­liin kai­paa­kin enem­män vah­vis­tin­te­hoa ja eh­kä myös pa­rem­mat kai­ut­ti­met.

GTE:n jä­mä­kän tun­tui­sis­sa etuis­tui­mis­sa on koh­tuul­li­sen hyvä si­vut­tais­tu­ki. Is­tui­no­sa on suh­teel­li­sen pit­kä, vaik­ka rei­si­tu­en sää­töä ei näis­sä pen­keis­sä ole­kaan, ja kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on säh­kö­sää­döt. Etuis­tuin puu­dut­taa pi­dem­mäl­lä mat­kal­la ai­na­kin pit­kää sel­kää, ei­kä säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­ki osu pit­kä­sel­käi­sel­lä vält­tä­mät­tä koh­dal­leen. Etu­mat­kus­ta­jan is­tuin­sää­döt oli­vat tes­tiyk­si­lös­sä me­kaa­ni­set.

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat rei­luun kul­maan, jo­ten si­sään­käyn­ti su­juu hel­pos­ti ja pol­vi­ti­laa jää run­saas­ti. Far­ma­ris­sa on myös ta­va­no­mais­ta rei­lum­min pään­ti­laa. Kan­gas­ver­hoi­lu näyt­tää hie­nol­ta, jos­kin pit­kä­kes­toi­suut­ta aja­tel­len kan­gas vai­kut­taa suh­teel­li­sen ohu­el­ta.

Ta­ka­luu­kun säh­kö­toi­mi­suus on ny­ky­far­kuis­sa täs­sä hin­ta­luo­kas­sa mil­tei nor­mi. Suu­rin­ta ta­va­ra­ti­laa ha­et­ta­es­sa ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat mil­tei sa­tap­ro­sent­ti­ses­ti ta­so­pin­nak­si, mut­ta täy­sin suo­raan kul­maan sel­kä­no­jia ei kui­ten­kaan saa. Pas­sat-far­kun käy­tän­nöl­li­sen suu­reen ta­va­ra­ti­laan mah­tuu enim­mil­lään 1 613 lit­raa kul­je­tet­ta­vaa.↔

Juha Pel­to­nen

Volks­wa­gen Pas­sat Va­ri­ant GTE Plug-in Hyb­rid 160 kW DSG

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1395 cm³, 115 kW (156 hv), 250 Nm/1550–3500 r/min

Säh­kö­moot­to­ri

85 kW (115 hv)

Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä

160 kW (218 hv), 400 Nm (ly­hy­tai­kai­ses­ti)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,6 s, huip­pu­no­peus 222 km/h

Ku­lu­tus

1,4 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

33 g/km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

54 km, la­tau­sai­ka 100 % 1,8 kW 6 h 30 min; 3,6 kW 3 h 33 min

Voi­man­siir­to

A7, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4889, l. 1832, k. 1521 mm, ak­se­li­vä­li 2786 mm, maa­va­ra 145 mm, oma­mas­sa 1760 kg, kan­ta­vuus 575 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 483–1613 l, tank­ki 50 l, akus­to 13,0 kWh

Hin­ta

alk. 49 828 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 50 955 eu­roa (2020)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN