Passat Variant GTE:n led-matriisiajovaloissa on mukautuva valojakauma.
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Pistokeladattavat hybridit lukeutuvat tämän hetken kuumimpiin autotyyppeihin, ja Passat Variant GTE kuuluu tämän kategorian kiinnostavimpiin farkku-uutuuksiin.
Passat Variant GTE Plug-in Hybridissä käytetään samaa hybridijärjestelmää kuin Volkswagen Golf GTE:ssä ja Audi A3 Sportback e-tronissa. Passat GTE käyttää aina ensin kaikki ladatut sähkövarannot ja siirtyy vasta sen jälkeen polttomoottorikäyttöön. Olikin mielenkiintoista testata, millä tavoin hybridi käyttää voimavarojaan arkisessa liikenteessä pääkaupungissa ja sen kehyskunnissa.
Lähtöasetelma: kun GTE:n akusto oli täyteen ladattu, kosketusnäyttö ilmoitti toimintamatkaksi pelkällä sähköllä eli ensivaiheen etenemistavalla 44 kilometriä. Kylmän yön jälkeen vallitsi nollakeli, ja liikkeellelähdön jälkeen toimintamatka oli ensimmäisten seitsemän kilometrin jälkeen pudonnut 14 km. Mutta ei hätää, sillä sähköiseksi ajomatkaksi kuitattiin kuitenkin 39 kilometriä.
Myös GTE:n takavalot ovat led-malliset.
Pitkä 278 senttimetrin akseliväli tekee Passat Variantista vakaan ajettavan. Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset.
Jos kehyskunnassa asuva ja pääkaupunkiseudulla töissä käyvä haluaa siis ajaa työmatkansa pelkällä sähköllä, hänen pitää ladata akustoa kaapelilla pari kertaa päivässä.
Jos GTE:n latauksen on kuitenkin käyttänyt lähes loppuun eikä latausmahdollisuutta ole, niin esimerkkitapauksessa 51 km:n maantie-/kaupunkiajomatkasta ajettiin siitä huolimatta sähköllä 20 kilometriä, kiitos jarrutusenergian talteenoton. Bensiinin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 6,9 l/100 km.
Latausluukku piilossa
Latauspistoke on etusäleikössä olevan ”salaluukun” takana, kun se on valtaosassa pistokeladattavista hybrideistä etulokasuojassa. Keulasijainnin ansiosta kaapeli ylettää ainakin periaatteessa helpommin latausasemaan. GTE:ssä on kaksi erilaista latauskaapelia: toinen normaaliin kotilataukseen, toinen hieman nopeampaan lataamiseen.
Kojelauta huokuu onnistuneesti nykyaikaisuuden ja Passatin perinteiden yhdistelmää.
Perinteiset analogiset mittarit miellyttävät varmasti monia.
Yksi GTE:n keskeisiä ominaisuuksia on keskikonsolissa oleva tärkeä GTE-painike – sitä ei todellakaan kannata sivuuttaa, koska sen avulla saadaan mallinimen mukaisesti lisäpotkua täyssähköiseen etenemiseen. Tällöin täytyy toki muistaa sähköisen toimintamatkan hupenevan nopeammin.
Jos akustossa ei ole sähköä, eli kun se riittää näytön mukaan alle kilometrin ajomatkaan, niin polttoaineenkulutus nousee helposti yli 8 l/100 km:n. Pistokeladattavan hybridin etuna on se, että sillä pärjää polttomoottorin voimin täyssähköautoon verrattuna myös silloin, kun kaikki ajosähköt loppuvat, eikä autoa ole mahdollista ladata.
Latauksia ei kuitenkaan kannata jättää tekemättä, koska akusto ei pidemmän päälle tykkää moisesta hyvää ja keskikulutus kohoaa.
Tasokas jousitus
VW Passat Variant GTE:n alusta antaa ison farmarin jämptin ajotuntuman, ja sen ohjaus on tunnokas. Rengasmelu korostuu muuten hiljaisessa autossa etenkin sähköllä ajettaessa. Led-ajovalot ovat tasokkaat etenkin kaukovalojen osalta.
Lähes huomaamaton, mutta tärkeä GTE-painike on asemoitu vaihdevalitsimesta katsoen klo 11:een.
8-tuumaista kosketusnäyttöä on helppo käyttää. Peruutuskamerassa on selkeät ohjausviivat.
Etuistuimet ovat kaksijakoiset: sivuttaistuki on hyvä, mutta selkänoja puuduttaa pidemmällä matkalla ainakin pitkää selkää.
Reiluun kulmaan avautuvat takaovet mahdollistavat vaivattoman kulun tilavalle takaistuimelle.
1,4-litrainen TSI ja sähkömoottori aikaansaavat 218 hevosvoiman yhteistehon. Järjestelmävääntö on dieselmäinen 400 newtonmetriä.
Suurimmillaan tavaratila vetää 1 613 litraa. Kaksi latauskaapelia mahtuu tavaratilan alapuoliseen lokeroon.
Polttomoottorin ja sähkömoottorin 218 hevosvoiman järjestelmätehoa sekä hetkellistä 400 newtonmetrin suurinta järjestelmävääntöä kelpaa tarvittaessa hyödyntää vaikka reilumminkin, koska hybridillä ei jää sähkön loppumisen takia tien päälle.
Nopea GTE-farkku kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 7,6 sekunnissa.
Reippaasti polvitilaa
Kojelaudan suunnittelu edustaa mukavalla tavalla tuttua Passatia, ja nopeasti hahmotettavan 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla pystyy seuraamaan esimerkiksi hybridijärjestelmän sielunelämää. Äänentoistojärjestelmän vaikutelma saa miinusta, sillä sointi kuulostaa vain kohtalaiselta. GTE-malliin kaipaakin enemmän vahvistintehoa ja ehkä myös paremmat kaiuttimet.
GTE:n jämäkän tuntuisissa etuistuimissa on kohtuullisen hyvä sivuttaistuki. Istuinosa on suhteellisen pitkä, vaikka reisituen säätöä ei näissä penkeissä olekaan, ja kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt. Etuistuin puuduttaa pidemmällä matkalla ainakin pitkää selkää, eikä sähköinen ristiseläntuki osu pitkäselkäisellä välttämättä kohdalleen. Etumatkustajan istuinsäädöt olivat testiyksilössä mekaaniset.
Takaovet avautuvat reiluun kulmaan, joten sisäänkäynti sujuu helposti ja polvitilaa jää runsaasti. Farmarissa on myös tavanomaista reilummin pääntilaa. Kangasverhoilu näyttää hienolta, joskin pitkäkestoisuutta ajatellen kangas vaikuttaa suhteellisen ohuelta.
Takaluukun sähkötoimisuus on nykyfarkuissa tässä hintaluokassa miltei normi. Suurinta tavaratilaa haettaessa takaselkänojat taittuvat miltei sataprosenttisesti tasopinnaksi, mutta täysin suoraan kulmaan selkänojia ei kuitenkaan saa. Passat-farkun käytännöllisen suureen tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 613 litraa kuljetettavaa.↔
Juha Peltonen
Volkswagen Passat Variant GTE Plug-in Hybrid 160 kW DSG
Moottori
R4, turbo, 1395 cm³, 115 kW (156 hv), 250 Nm/1550–3500 r/min
Sähkömoottori
85 kW (115 hv)
Hybridijärjestelmä
160 kW (218 hv), 400 Nm (lyhytaikaisesti)
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
1,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
33 g/km
Toimintamatka sähköllä
54 km, latausaika 100 % 1,8 kW 6 h 30 min; 3,6 kW 3 h 33 min
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4889, l. 1832, k. 1521 mm, akseliväli 2786 mm, maavara 145 mm, omamassa 1760 kg, kantavuus 575 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 483–1613 l, tankki 50 l, akusto 13,0 kWh
Hinta
alk. 49 828 euroa, koeajoauto 50 955 euroa (2020)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Uusi Totem LOON
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Denonilta edullinen äänipalkki
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN