Passat Variant GTE:n led-matriisiajovaloissa on mukautuva valojakauma.
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Pistokeladattavat hybridit lukeutuvat tämän hetken kuumimpiin autotyyppeihin, ja Passat Variant GTE kuuluu tämän kategorian kiinnostavimpiin farkku-uutuuksiin.
Passat Variant GTE Plug-in Hybridissä käytetään samaa hybridijärjestelmää kuin Volkswagen Golf GTE:ssä ja Audi A3 Sportback e-tronissa. Passat GTE käyttää aina ensin kaikki ladatut sähkövarannot ja siirtyy vasta sen jälkeen polttomoottorikäyttöön. Olikin mielenkiintoista testata, millä tavoin hybridi käyttää voimavarojaan arkisessa liikenteessä pääkaupungissa ja sen kehyskunnissa.
Lähtöasetelma: kun GTE:n akusto oli täyteen ladattu, kosketusnäyttö ilmoitti toimintamatkaksi pelkällä sähköllä eli ensivaiheen etenemistavalla 44 kilometriä. Kylmän yön jälkeen vallitsi nollakeli, ja liikkeellelähdön jälkeen toimintamatka oli ensimmäisten seitsemän kilometrin jälkeen pudonnut 14 km. Mutta ei hätää, sillä sähköiseksi ajomatkaksi kuitattiin kuitenkin 39 kilometriä.
Myös GTE:n takavalot ovat led-malliset.
Pitkä 278 senttimetrin akseliväli tekee Passat Variantista vakaan ajettavan. Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset.
Jos kehyskunnassa asuva ja pääkaupunkiseudulla töissä käyvä haluaa siis ajaa työmatkansa pelkällä sähköllä, hänen pitää ladata akustoa kaapelilla pari kertaa päivässä.
Jos GTE:n latauksen on kuitenkin käyttänyt lähes loppuun eikä latausmahdollisuutta ole, niin esimerkkitapauksessa 51 km:n maantie-/kaupunkiajomatkasta ajettiin siitä huolimatta sähköllä 20 kilometriä, kiitos jarrutusenergian talteenoton. Bensiinin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 6,9 l/100 km.
Latausluukku piilossa
Latauspistoke on etusäleikössä olevan ”salaluukun” takana, kun se on valtaosassa pistokeladattavista hybrideistä etulokasuojassa. Keulasijainnin ansiosta kaapeli ylettää ainakin periaatteessa helpommin latausasemaan. GTE:ssä on kaksi erilaista latauskaapelia: toinen normaaliin kotilataukseen, toinen hieman nopeampaan lataamiseen.
Kojelauta huokuu onnistuneesti nykyaikaisuuden ja Passatin perinteiden yhdistelmää.
Perinteiset analogiset mittarit miellyttävät varmasti monia.
Yksi GTE:n keskeisiä ominaisuuksia on keskikonsolissa oleva tärkeä GTE-painike – sitä ei todellakaan kannata sivuuttaa, koska sen avulla saadaan mallinimen mukaisesti lisäpotkua täyssähköiseen etenemiseen. Tällöin täytyy toki muistaa sähköisen toimintamatkan hupenevan nopeammin.
Jos akustossa ei ole sähköä, eli kun se riittää näytön mukaan alle kilometrin ajomatkaan, niin polttoaineenkulutus nousee helposti yli 8 l/100 km:n. Pistokeladattavan hybridin etuna on se, että sillä pärjää polttomoottorin voimin täyssähköautoon verrattuna myös silloin, kun kaikki ajosähköt loppuvat, eikä autoa ole mahdollista ladata.
Latauksia ei kuitenkaan kannata jättää tekemättä, koska akusto ei pidemmän päälle tykkää moisesta hyvää ja keskikulutus kohoaa.
Tasokas jousitus
VW Passat Variant GTE:n alusta antaa ison farmarin jämptin ajotuntuman, ja sen ohjaus on tunnokas. Rengasmelu korostuu muuten hiljaisessa autossa etenkin sähköllä ajettaessa. Led-ajovalot ovat tasokkaat etenkin kaukovalojen osalta.
Lähes huomaamaton, mutta tärkeä GTE-painike on asemoitu vaihdevalitsimesta katsoen klo 11:een.
8-tuumaista kosketusnäyttöä on helppo käyttää. Peruutuskamerassa on selkeät ohjausviivat.
Etuistuimet ovat kaksijakoiset: sivuttaistuki on hyvä, mutta selkänoja puuduttaa pidemmällä matkalla ainakin pitkää selkää.
Reiluun kulmaan avautuvat takaovet mahdollistavat vaivattoman kulun tilavalle takaistuimelle.
1,4-litrainen TSI ja sähkömoottori aikaansaavat 218 hevosvoiman yhteistehon. Järjestelmävääntö on dieselmäinen 400 newtonmetriä.
Suurimmillaan tavaratila vetää 1 613 litraa. Kaksi latauskaapelia mahtuu tavaratilan alapuoliseen lokeroon.
Polttomoottorin ja sähkömoottorin 218 hevosvoiman järjestelmätehoa sekä hetkellistä 400 newtonmetrin suurinta järjestelmävääntöä kelpaa tarvittaessa hyödyntää vaikka reilumminkin, koska hybridillä ei jää sähkön loppumisen takia tien päälle.
Nopea GTE-farkku kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 7,6 sekunnissa.
Reippaasti polvitilaa
Kojelaudan suunnittelu edustaa mukavalla tavalla tuttua Passatia, ja nopeasti hahmotettavan 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla pystyy seuraamaan esimerkiksi hybridijärjestelmän sielunelämää. Äänentoistojärjestelmän vaikutelma saa miinusta, sillä sointi kuulostaa vain kohtalaiselta. GTE-malliin kaipaakin enemmän vahvistintehoa ja ehkä myös paremmat kaiuttimet.
GTE:n jämäkän tuntuisissa etuistuimissa on kohtuullisen hyvä sivuttaistuki. Istuinosa on suhteellisen pitkä, vaikka reisituen säätöä ei näissä penkeissä olekaan, ja kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt. Etuistuin puuduttaa pidemmällä matkalla ainakin pitkää selkää, eikä sähköinen ristiseläntuki osu pitkäselkäisellä välttämättä kohdalleen. Etumatkustajan istuinsäädöt olivat testiyksilössä mekaaniset.
Takaovet avautuvat reiluun kulmaan, joten sisäänkäynti sujuu helposti ja polvitilaa jää runsaasti. Farmarissa on myös tavanomaista reilummin pääntilaa. Kangasverhoilu näyttää hienolta, joskin pitkäkestoisuutta ajatellen kangas vaikuttaa suhteellisen ohuelta.
Takaluukun sähkötoimisuus on nykyfarkuissa tässä hintaluokassa miltei normi. Suurinta tavaratilaa haettaessa takaselkänojat taittuvat miltei sataprosenttisesti tasopinnaksi, mutta täysin suoraan kulmaan selkänojia ei kuitenkaan saa. Passat-farkun käytännöllisen suureen tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 613 litraa kuljetettavaa.↔
Juha Peltonen
Volkswagen Passat Variant GTE Plug-in Hybrid 160 kW DSG
Moottori
R4, turbo, 1395 cm³, 115 kW (156 hv), 250 Nm/1550–3500 r/min
Sähkömoottori
85 kW (115 hv)
Hybridijärjestelmä
160 kW (218 hv), 400 Nm (lyhytaikaisesti)
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 222 km/h
Kulutus
1,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
33 g/km
Toimintamatka sähköllä
54 km, latausaika 100 % 1,8 kW 6 h 30 min; 3,6 kW 3 h 33 min
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4889, l. 1832, k. 1521 mm, akseliväli 2786 mm, maavara 145 mm, omamassa 1760 kg, kantavuus 575 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 483–1613 l, tankki 50 l, akusto 13,0 kWh
Hinta
alk. 49 828 euroa, koeajoauto 50 955 euroa (2020)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Kia
Kia
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Jaguar F-Type R-Dynamic Black: Vielä ylellisempiä muunnoksia
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Äänitaidetta Sveitsistä
Hurmaavat juhlat -lehti on ilmestynyt!
TASCAM viisikymppinen
Mian ja Björnin kodissa vanhat rakkaat mööpelit pysyvät, mutta ideat ja seinien värit vaihtuvat
Muotoilija Katriina Nuutisen kodissa yhdistyvät kirpputorilöydöt ja designklassikot
Itse suunniteltu talo nousi kompaktille tontille
Vanha vaakahuone Fiskarsissa on nyt upea, loft-henkinen koti
Vapise soundbar
Uusi hybridi kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
Audi esittelee quattro ultra -nelivetojärjestelmän
Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa
Seat Ateca -katumaasturi: Suomeen syksyllä 2016
Ohoh: Nyt löytyi sympaattinen superharvinaisuus – näitä autoja ei muuten ihan heti tule vastaan!
Suomi-elokuvan myyttinen avoautoharvinaisuus: Katosi jäljettömiin 1939 – muurattiin mystiseen salakäytävään?
UUTTA
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
5 VUOTTA SITTEN...
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
FOKUS MEDIA
Äänitaidetta Sveitsistä
Hurmaavat juhlat -lehti on ilmestynyt!
TASCAM viisikymppinen
Mian ja Björnin kodissa vanhat rakkaat mööpelit pysyvät, mutta ideat ja seinien värit vaihtuvat
Muotoilija Katriina Nuutisen kodissa yhdistyvät kirpputorilöydöt ja designklassikot
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
Toyota GR 86: Uusi vastaisku esiteltiin Japanissa
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
LUETUIMMAT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
BMW i4: Esimakua vuosi sitten julkaistusta BMW i4 -konseptiautosta
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Kia EV6 -täyssähköauto: Jopa 510 km toimintamatka – 0-100 km/h 3,5 sekuntia
Goodyear: Lanseeraa uuden nastarenkaan, jonka jarrutussuorituskyky jäällä ja lumella sekä käsittely lumella on ylivertainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.