Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Täysin uusi, täyssähköinen, kuudennen sukupolven Nissan Micra palaa mallistoon vuodenvaihteessa.

Auto Bild.Uutiset

Mic­ral­la on 40-vuo­ti­nen his­to­ria. Edel­li­nen su­ku­pol­vi tuli mark­ki­noil­le yh­dek­sän vuot­ta sit­ten. Uu­den Mic­ran saa­pu­mi­nen mer­kit­see seu­raa­vaa suur­ta as­kel­ta Nis­sa­nin Eu­roo­pan tuo­te­va­li­koi­man säh­köis­tä­mi­ses­sä. Nis­san tuo mark­ki­noil­le nel­jä uut­ta täys­säh­kö­mal­lia vuo­teen 2027 men­nes­sä. Näi­hin kuu­lu­vat täy­sin uu­det Nis­san Mic­ra, Nis­san LEAF, Nis­san Juke ja uu­si A-seg­men­tin mal­li. Myös Nis­san Qash­qai saa päi­vi­tyk­sen e-Po­wer-voi­ma­lin­jaan.

Nis­san De­sign Eu­ro­pes­sa Lon­toos­sa suun­ni­tel­tu uu­si Mic­ra erot­tuu ul­ko­muo­dol­laan.

Kai­kis­sa uu­sis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on 18 tuu­man ren­kaat, kol­mel­la eri tyy­lil­lä, va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en. Tämä suu­ri ren­gas­ko­ko yh­des­sä tum­man pyö­rä­ko­te­lon kans­sa li­sää uu­den Mic­ran vank­kaa il­met­tä.

Uu­den Mic­ran per­soo­nal­li­suut­ta il­men­tä­vät 14 eri­lais­ta ul­ko­vä­riyh­dis­tel­mää. Saa­ta­vil­la ole­vat vä­rit ovat Pure White, Ele­gant Sil­ver, Mys­te­ry Black, Nob­le Ma­ri­ne, Aut­hen­tic Blue ja Re­bel Red. Kak­si­vä­ri­set vaih­to­eh­dot an­ta­vat os­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den yh­dis­tää ko­rin väri joko mus­taan tai har­maa­seen kat­toon (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en), var­mis­ta­en, et­tä jo­kai­sel­le kul­jet­ta­jal­le löy­tyy erot­tu­va il­me – hil­lit­ty ja hie­no­va­rai­nen tai roh­kea ja kat­sei­ta kään­tä­vä.

 "Suun­ni­tel­les­sam­me Mic­ran kuu­det­ta su­ku­pol­vea kun­ni­oi­tim­me kaik­kia nii­tä ar­vo­ja, jot­ka ovat teh­neet mal­lis­ta niin suo­si­tun – ja mah­dol­lis­ta­neet uu­den lu­vun Mic­ral­le säh­kö­au­to­na. En­si­sil­mäyk­sel­lä ul­ko­muo­to on roh­kea ja leik­ki­sä, mut­ta muo­toi­lu an­taa sil­le myös va­kaan läs­nä­o­lon tiel­lä. Olem­me myös li­sän­neet haus­ko­ja yk­si­tyis­koh­tia muo­toi­luun, joi­ta omis­ta­jat tu­le­vat ra­kas­ta­maan. Olem­me yl­pei­tä sii­tä, et­tä olem­me voi­neet tuo­da Mic­ran säh­kö­au­to­jen ai­ka­kau­teen", sa­noi Gi­o­van­ny Ar­ro­ba, Nis­san De­sign Eu­ro­pen va­ra­joh­ta­ja.

Ele­gan­tit si­sä­ti­lat

Uu­den Mic­ran si­sä­ti­lat jat­ka­vat ai­em­pien su­ku­pol­vien yk­sin­ker­tais­ta ja hil­lit­tyä ele­gans­sia. Ja­pa­ni­lai­seen pe­rin­töön­sä vih­ja­ten au­toon on pii­lo­tet­tu hie­no­va­rai­sia muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä, mu­kaan lu­kien etuis­tuin­ten vä­li­seen säi­ly­tys­ti­laan in­teg­roi­tu Ja­pa­nin kuu­lui­sim­man maa­mer­kin, Fuji-vuo­ren, muo­toil­tu ää­ri­vii­va.

Kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sen mit­ta­ris­ton näyt­tö on 10,1 tuu­mai­nen. Kos­ke­tus­näyt­tö on sa­man­ko­koi­nen. Se on suun­nat­tu hie­man kul­jet­ta­jaa koh­ti viih­de­jär­jes­tel­män käy­tön hel­pot­ta­mi­sek­si.

Is­tuin­ten ver­hoi­lu vaih­te­lee va­rus­te­ta­son mu­kaan tar­jo­ten käyt­tä­jäl­le kol­me eri­lais­ta ver­hoi­lua so­pi­van tun­nel­man saa­vut­ta­mi­sek­si – Mo­dern, Au­da­ci­ous ja Chill. Tun­nel­maa täy­den­tää en­ti­ses­tään si­sä­ti­lo­jen sää­det­tä­vä tun­nel­ma­va­lais­tus, jon­ka avul­la kul­jet­ta­ja voi va­li­ta 48 eri vä­ris­tä ja luo­da omaa mie­li­a­laa hei­jas­ta­van tun­nel­man mat­kus­ta­moon.

"Elä­mä au­tos­sa on suun­ni­tel­tu luo­maan sel­keä, erot­tu­va tun­nel­ma asi­ak­kai­den miel­ty­mys­ten mu­kaan – saa­ta­vil­la on eri­lai­sia ver­hoi­lu­ja sekä va­lais­tuk­sia. Eri vä­rien, ma­te­ri­aa­lien ja vii­meis­te­ly­jen huo­lel­li­nen va­lin­ta an­taa mat­kus­ta­mol­le eri­lai­sia per­soo­nal­li­suuk­sia. Nämä mah­dol­li­suu­det pu­hut­te­le­vat asi­ak­kai­ta eri ta­voin, mikä tar­koit­taa, et­tä asi­ak­kaat voi­vat naut­tia elä­mäs­tä au­tos­sa oman ma­kun­sa mu­kaan", sa­noi Gi­o­van­ny Ar­ro­ba.

Kom­pak­ti ja kä­te­vä

Al­le 4 met­rin pi­tuu­del­laan ja al­le 1,8 met­rin le­vey­del­lään uu­si Mic­ra so­pii täy­del­li­ses­ti kau­pun­kie­lä­män tiuk­koi­hin kään­nök­siin ja vilk­kail­le ka­duil­le. 2,54 met­rin ak­se­li­vä­li tuo mer­kit­tä­viä etu­ja: mah­dol­lis­taa suu­ret si­sä­ti­lat, tar­jo­aa näyt­tä­vän ole­muk­sen ja op­ti­maa­li­sen yh­dis­tel­män ket­te­ryyt­tä ja va­kaut­ta.

Vii­si­o­vi­nen uu­si Mic­ra hyö­dyn­tää pit­kää ak­se­li­vä­li­ään tar­jo­tak­seen hel­pon si­sään- ja ulos­käyn­nin kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le.

Etu­mat­kus­ta­jal­le on eri­no­mais­ta tu­kea ja run­saas­ti ti­laa pol­vien ja peh­meil­lä ma­te­ri­aa­leil­la vii­meis­tel­lyn ko­je­lau­dan vä­lil­lä. Si­sä­ti­lo­jen mu­ka­vuus ja ti­la­vuus ei­vät kui­ten­kaan tule toi­min­nal­li­sen ti­lan kus­tan­nuk­sel­la. Ta­va­ra­ti­las­sa on ti­laa 326 lit­raa, ja 40/60 tai­tet­ta­vat ta­kais­tui­met voi­daan kaa­taa, jol­loin ta­va­ra­ti­la kas­vaa jopa 1106 lit­raan.

Jopa 408 km:n toi­min­ta­mat­ka

Uu­si Mic­ra tar­jo­aa huo­le­ton­ta säh­kö­au­toi­lua, joka so­pii täy­del­li­ses­ti jo­ka­päi­väi­seen elä­mään. Au­to on saa­ta­vil­la kah­del­la ak­ku­vaih­to­eh­dol­la – 40 kWh ja 52 kWh.

52 kWh:n ak­ku ja vai­kut­ta­va 408 km:n toi­min­ta­mat­ka tar­koit­ta­vat, et­tä vilk­kai­den kau­pun­ki­ka­tu­jen li­säk­si kul­jet­ta­jat voi­vat huo­let­ta ajaa myös pi­dem­pää mat­kaa. 52 kWh-mal­lin huip­pu­la­taus­te­ho on 100 kW:a ja 40 kWh:n ver­si­os­sa 80 kW. Pi­ka­la­taus 15 %:sta 80 %:iin kes­tää 30 mi­nuut­tia. Ener­gi­a­te­hok­kuu­den mak­si­moi­mi­sek­si läm­pö­pump­pu on va­ki­o­na mo­lem­mis­sa ak­ku­vaih­to­eh­dois­sa, sa­moin kuin akun läm­mi­tys- ja jääh­dy­ty­so­mi­nai­suus. Uu­si Mic­ra on va­rus­tet­tu V2L (Ve­hic­le-to-Load) -omi­nai­suuk­sil­la mo­lem­mis­sa ak­ku­ver­si­ois­sa, mikä an­taa omis­ta­jil­le mah­dol­li­suu­den käyt­tää akun säh­kö­ka­pa­si­teet­tia ul­kois­ten lait­tei­den vir­ran­läh­tee­nä.

Te­ho­kas ja re­a­goi­va suo­ri­tus­ky­ky

Su­ju­van ja vai­vat­to­man säh­köi­sen ajon li­säk­si uu­si Mic­ra on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan suo­ri­tus­ky­kyä. Van­kas­ta ul­ko­nä­ös­tä huo­li­mat­ta uu­si Mic­ra pai­naa vain 1400 kg (1524 kg suu­rem­mal­la akul­la) – mikä mah­dol­lis­taa pa­rem­man te­hok­kuu­den, suo­ri­tus­ky­vyn ja kä­si­tel­tä­vyy­den.

Ai­van ku­ten si­sä­ti­lo­jen tun­nel­ma, ajo­ti­la voi­daan va­li­ta kul­jet­ta­jan mie­li­a­lan mu­kaan oh­jaus­pyö­räs­sä ole­van kyt­ki­men avul­la. Ajo­ti­lan muu­tos sää­tää te­hon ja vään­nön saa­ta­vuut­ta, te­ho­vas­tet­ta, oh­jaus­tun­tu­maa sekä tun­nel­ma­va­lais­tus­ta, näy­tön vä­riä ja näy­tet­tä­viä tie­to­ja. Ole­tu­sa­jo­ti­la on Com­fort, joka tar­jo­aa par­haan ta­sa­pai­non re­a­goin­nin, te­hok­kuu­den ja ajo­mu­ka­vuu­den vä­lil­lä. Sport-ti­las­sa täy­si teho ja vään­tö ovat käy­tet­tä­vis­sä, kun taas te­ho­vas­te te­rä­vöi­tyy ja oh­jaus­te­hos­tus an­taa enem­män pa­lau­tet­ta oh­jaus­pyö­rän kaut­ta. Eco-tila op­ti­moi Mic­ran suo­ri­tus­ky­vyn pai­not­ta­en ta­lou­del­li­suut­ta, kun te­ho­vas­te peh­me­nee ja oh­jaus­te­hos­tus vä­he­nee, kan­nus­ta­en rau­hal­li­sem­paan ajo­tyy­liin. Lo­puk­si Per­so-tila an­taa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den mää­rit­tää eri pa­ra­met­rit omien miel­ty­mys­ten­sä mu­kaan.

Uu­den Mic­ran suo­ri­tus­ky­kyä täy­den­tää edel­leen lii­ke-ener­gi­an kier­rä­tys re­ge­ne­ra­tii­vi­sen hi­das­tuk­sen kaut­ta, ja kul­jet­ta­ja voi sää­tää ase­tuk­sia oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vien sää­din­ten avul­la. Re­ge­ne­ra­tii­vi­sen hi­das­tuk­sen mää­rän li­sää­mi­nen tar­koit­taa, et­tä uu­si Mic­ra hi­das­tuu te­hok­kaam­min. Uu­si Mic­ra tar­jo­aa myös Nis­sa­nin e-Pe­dal-jär­jes­tel­män, jos­sa re­ge­ne­roin­nin taso on sää­det­ty mah­dol­lis­ta­maan help­po ja vai­va­ton yh­den pol­ki­men ajo.

Kul­jet­ta­ja­kes­keis­tä tek­niik­kaa

Nis­san­Con­nect-jär­jes­tel­mää on ke­hi­tet­ty Goog­len si­sään­ra­ken­ne­tuil­la pal­ve­luil­la – mah­dol­lis­ta­en pu­he­lu­jen soit­ta­mi­sen, mu­sii­kin suo­ra­tois­ton, mat­ko­jen suun­nit­te­lun, yh­tey­den­pi­don kon­tak­tei­hin ja usei­den ajo­neu­vo­toi­min­to­jen hal­lin­nan ää­ni­oh­jauk­sel­la tur­val­li­sen ajon var­mis­ta­mi­sek­si. Uu­si Mic­ra on toi­nen mal­li Nis­sa­nin Eu­roo­pan mal­lis­tos­sa, jos­sa on si­sään­ra­ken­ne­tut Goog­le-toi­min­not, si­säl­tä­en si­ten Goog­le Map­sin (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en).

Etä­päi­vi­tyk­set var­mis­ta­vat, et­tä kart­ta­tie­dot ovat ai­na ajan ta­sal­la. Goog­le Map­sil­la on myös kes­kei­nen roo­li Mic­ran In-Car Rou­te Plan­ning -omi­nai­suu­des­sa. Kul­jet­ta­jan ase­tet­tua na­vi­gaat­to­riin mää­rän­pään, se eh­dot­taa tar­vit­ta­es­sa la­tau­sa­se­mia rei­tin var­rel­la, ot­ta­en huo­mi­oon akun va­rauk­sen, kes­ki­mää­räi­sen ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen ja läm­pö­ti­lan. Se jopa esi­läm­mit­tää akun val­miik­si op­ti­maa­lis­ta la­taus­no­peut­ta var­ten.

Goog­le As­sis­tant mah­dol­lis­taa kul­jet­ta­jan käyt­tää ään­tään handsf­ree-apuun ja vies­tin­tään liik­keel­lä ol­les­saan. "Hey Goog­le" ko­men­nol­la, ja he voi­vat hal­li­ta ajo­neu­von läm­mi­tys- ja il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mää, läm­mi­tet­ty­jä is­tui­mia sekä na­vi­goi­da ot­ta­mat­ta kat­set­taan pois ties­tä.

Nis­san­Con­nect tar­jo­aa hel­po­tus­ta elä­mään ja on saa­ta­vil­la kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa. So­vel­lus tar­jo­aa pää­syn omi­nai­suuk­siin, ku­ten akun va­raus­ti­la, au­ton si­jain­ti, la­taus­his­to­ria ja eri­lais­ten omi­nai­suuk­sien, ku­ten mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­lan ja la­tau­sai­ka­tau­lun etä­hal­lin­ta.

Uu­si Mic­ra on myös saa­ta­vil­la va­ki­o­na lan­gat­to­mal­la Ap­p­le CarP­la­yl­la ja And­roid Au­tol­la omis­ta­jil­le, jot­ka ha­lu­a­vat pei­la­ta mat­ka­pu­he­li­men­sa kes­ki­näyt­töön.

Edis­ty­neet tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät

Kaik­kien Nis­san-ajo­neu­vo­jen yti­mes­sä on tur­val­li­suus, ei­kä uu­si Mic­ra ole poik­keus pie­nes­tä koos­taan huo­li­mat­ta. Ajo­ko­ke­muk­sen hel­pot­ta­mi­sek­si uu­des­sa Mic­ras­sa on Nis­san Pro­Pi­lot As­sist, joka tar­jo­aa älyk­kään va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men ja hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­non ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den tun­nis­tuk­sel­la. Uu­si Mic­ra tar­jo­aa myös kais­ta­va­roit­ti­men, kuol­leen­kul­man avus­ti­men, kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­nan, ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tuk­sen ja mat­kus­ta­jan tur­val­li­sen pois­tu­mi­sen va­roi­tuk­sen.

Uu­den Mic­ran myyn­ti al­kaa Eu­roo­pan suu­rim­mil­la mark­ki­noil­la lop­pu­vuo­des­ta 2025 ja Suo­mes­sa vuo­den­vaih­tees­sa.  

Au­to­Bild / Nis­san

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot. Suomessa Audi Q5 Sportback -mallien myynti alkaa tämän hetken tiedon mukaan loppukeväästä 2025.

Audi

Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahan­tuon­ti­oh­jelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU