Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Täysin uusi, täyssähköinen, kuudennen sukupolven Nissan Micra palaa mallistoon vuodenvaihteessa.

Auto Bild.Uutiset

Mic­ral­la on 40-vuo­ti­nen his­to­ria. Edel­li­nen su­ku­pol­vi tuli mark­ki­noil­le yh­dek­sän vuot­ta sit­ten. Uu­den Mic­ran saa­pu­mi­nen mer­kit­see seu­raa­vaa suur­ta as­kel­ta Nis­sa­nin Eu­roo­pan tuo­te­va­li­koi­man säh­köis­tä­mi­ses­sä. Nis­san tuo mark­ki­noil­le nel­jä uut­ta täys­säh­kö­mal­lia vuo­teen 2027 men­nes­sä. Näi­hin kuu­lu­vat täy­sin uu­det Nis­san Mic­ra, Nis­san LEAF, Nis­san Juke ja uu­si A-seg­men­tin mal­li. Myös Nis­san Qash­qai saa päi­vi­tyk­sen e-Po­wer-voi­ma­lin­jaan.

Nis­san De­sign Eu­ro­pes­sa Lon­toos­sa suun­ni­tel­tu uu­si Mic­ra erot­tuu ul­ko­muo­dol­laan.

Kai­kis­sa uu­sis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on 18 tuu­man ren­kaat, kol­mel­la eri tyy­lil­lä, va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en. Tämä suu­ri ren­gas­ko­ko yh­des­sä tum­man pyö­rä­ko­te­lon kans­sa li­sää uu­den Mic­ran vank­kaa il­met­tä.

Uu­den Mic­ran per­soo­nal­li­suut­ta il­men­tä­vät 14 eri­lais­ta ul­ko­vä­riyh­dis­tel­mää. Saa­ta­vil­la ole­vat vä­rit ovat Pure White, Ele­gant Sil­ver, Mys­te­ry Black, Nob­le Ma­ri­ne, Aut­hen­tic Blue ja Re­bel Red. Kak­si­vä­ri­set vaih­to­eh­dot an­ta­vat os­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den yh­dis­tää ko­rin väri joko mus­taan tai har­maa­seen kat­toon (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en), var­mis­ta­en, et­tä jo­kai­sel­le kul­jet­ta­jal­le löy­tyy erot­tu­va il­me – hil­lit­ty ja hie­no­va­rai­nen tai roh­kea ja kat­sei­ta kään­tä­vä.

 "Suun­ni­tel­les­sam­me Mic­ran kuu­det­ta su­ku­pol­vea kun­ni­oi­tim­me kaik­kia nii­tä ar­vo­ja, jot­ka ovat teh­neet mal­lis­ta niin suo­si­tun – ja mah­dol­lis­ta­neet uu­den lu­vun Mic­ral­le säh­kö­au­to­na. En­si­sil­mäyk­sel­lä ul­ko­muo­to on roh­kea ja leik­ki­sä, mut­ta muo­toi­lu an­taa sil­le myös va­kaan läs­nä­o­lon tiel­lä. Olem­me myös li­sän­neet haus­ko­ja yk­si­tyis­koh­tia muo­toi­luun, joi­ta omis­ta­jat tu­le­vat ra­kas­ta­maan. Olem­me yl­pei­tä sii­tä, et­tä olem­me voi­neet tuo­da Mic­ran säh­kö­au­to­jen ai­ka­kau­teen", sa­noi Gi­o­van­ny Ar­ro­ba, Nis­san De­sign Eu­ro­pen va­ra­joh­ta­ja.

Ele­gan­tit si­sä­ti­lat

Uu­den Mic­ran si­sä­ti­lat jat­ka­vat ai­em­pien su­ku­pol­vien yk­sin­ker­tais­ta ja hil­lit­tyä ele­gans­sia. Ja­pa­ni­lai­seen pe­rin­töön­sä vih­ja­ten au­toon on pii­lo­tet­tu hie­no­va­rai­sia muo­toi­lu­e­le­ment­te­jä, mu­kaan lu­kien etuis­tuin­ten vä­li­seen säi­ly­tys­ti­laan in­teg­roi­tu Ja­pa­nin kuu­lui­sim­man maa­mer­kin, Fuji-vuo­ren, muo­toil­tu ää­ri­vii­va.

Kor­ke­a­re­so­luu­ti­oi­sen mit­ta­ris­ton näyt­tö on 10,1 tuu­mai­nen. Kos­ke­tus­näyt­tö on sa­man­ko­koi­nen. Se on suun­nat­tu hie­man kul­jet­ta­jaa koh­ti viih­de­jär­jes­tel­män käy­tön hel­pot­ta­mi­sek­si.

Is­tuin­ten ver­hoi­lu vaih­te­lee va­rus­te­ta­son mu­kaan tar­jo­ten käyt­tä­jäl­le kol­me eri­lais­ta ver­hoi­lua so­pi­van tun­nel­man saa­vut­ta­mi­sek­si – Mo­dern, Au­da­ci­ous ja Chill. Tun­nel­maa täy­den­tää en­ti­ses­tään si­sä­ti­lo­jen sää­det­tä­vä tun­nel­ma­va­lais­tus, jon­ka avul­la kul­jet­ta­ja voi va­li­ta 48 eri vä­ris­tä ja luo­da omaa mie­li­a­laa hei­jas­ta­van tun­nel­man mat­kus­ta­moon.

"Elä­mä au­tos­sa on suun­ni­tel­tu luo­maan sel­keä, erot­tu­va tun­nel­ma asi­ak­kai­den miel­ty­mys­ten mu­kaan – saa­ta­vil­la on eri­lai­sia ver­hoi­lu­ja sekä va­lais­tuk­sia. Eri vä­rien, ma­te­ri­aa­lien ja vii­meis­te­ly­jen huo­lel­li­nen va­lin­ta an­taa mat­kus­ta­mol­le eri­lai­sia per­soo­nal­li­suuk­sia. Nämä mah­dol­li­suu­det pu­hut­te­le­vat asi­ak­kai­ta eri ta­voin, mikä tar­koit­taa, et­tä asi­ak­kaat voi­vat naut­tia elä­mäs­tä au­tos­sa oman ma­kun­sa mu­kaan", sa­noi Gi­o­van­ny Ar­ro­ba.

Kom­pak­ti ja kä­te­vä

Al­le 4 met­rin pi­tuu­del­laan ja al­le 1,8 met­rin le­vey­del­lään uu­si Mic­ra so­pii täy­del­li­ses­ti kau­pun­kie­lä­män tiuk­koi­hin kään­nök­siin ja vilk­kail­le ka­duil­le. 2,54 met­rin ak­se­li­vä­li tuo mer­kit­tä­viä etu­ja: mah­dol­lis­taa suu­ret si­sä­ti­lat, tar­jo­aa näyt­tä­vän ole­muk­sen ja op­ti­maa­li­sen yh­dis­tel­män ket­te­ryyt­tä ja va­kaut­ta.

Vii­si­o­vi­nen uu­si Mic­ra hyö­dyn­tää pit­kää ak­se­li­vä­li­ään tar­jo­tak­seen hel­pon si­sään- ja ulos­käyn­nin kai­kil­le mat­kus­ta­jil­le.

Etu­mat­kus­ta­jal­le on eri­no­mais­ta tu­kea ja run­saas­ti ti­laa pol­vien ja peh­meil­lä ma­te­ri­aa­leil­la vii­meis­tel­lyn ko­je­lau­dan vä­lil­lä. Si­sä­ti­lo­jen mu­ka­vuus ja ti­la­vuus ei­vät kui­ten­kaan tule toi­min­nal­li­sen ti­lan kus­tan­nuk­sel­la. Ta­va­ra­ti­las­sa on ti­laa 326 lit­raa, ja 40/60 tai­tet­ta­vat ta­kais­tui­met voi­daan kaa­taa, jol­loin ta­va­ra­ti­la kas­vaa jopa 1106 lit­raan.

Jopa 408 km:n toi­min­ta­mat­ka

Uu­si Mic­ra tar­jo­aa huo­le­ton­ta säh­kö­au­toi­lua, joka so­pii täy­del­li­ses­ti jo­ka­päi­väi­seen elä­mään. Au­to on saa­ta­vil­la kah­del­la ak­ku­vaih­to­eh­dol­la – 40 kWh ja 52 kWh.

52 kWh:n ak­ku ja vai­kut­ta­va 408 km:n toi­min­ta­mat­ka tar­koit­ta­vat, et­tä vilk­kai­den kau­pun­ki­ka­tu­jen li­säk­si kul­jet­ta­jat voi­vat huo­let­ta ajaa myös pi­dem­pää mat­kaa. 52 kWh-mal­lin huip­pu­la­taus­te­ho on 100 kW:a ja 40 kWh:n ver­si­os­sa 80 kW. Pi­ka­la­taus 15 %:sta 80 %:iin kes­tää 30 mi­nuut­tia. Ener­gi­a­te­hok­kuu­den mak­si­moi­mi­sek­si läm­pö­pump­pu on va­ki­o­na mo­lem­mis­sa ak­ku­vaih­to­eh­dois­sa, sa­moin kuin akun läm­mi­tys- ja jääh­dy­ty­so­mi­nai­suus. Uu­si Mic­ra on va­rus­tet­tu V2L (Ve­hic­le-to-Load) -omi­nai­suuk­sil­la mo­lem­mis­sa ak­ku­ver­si­ois­sa, mikä an­taa omis­ta­jil­le mah­dol­li­suu­den käyt­tää akun säh­kö­ka­pa­si­teet­tia ul­kois­ten lait­tei­den vir­ran­läh­tee­nä.

Te­ho­kas ja re­a­goi­va suo­ri­tus­ky­ky

Su­ju­van ja vai­vat­to­man säh­köi­sen ajon li­säk­si uu­si Mic­ra on suun­ni­tel­tu tar­jo­a­maan suo­ri­tus­ky­kyä. Van­kas­ta ul­ko­nä­ös­tä huo­li­mat­ta uu­si Mic­ra pai­naa vain 1400 kg (1524 kg suu­rem­mal­la akul­la) – mikä mah­dol­lis­taa pa­rem­man te­hok­kuu­den, suo­ri­tus­ky­vyn ja kä­si­tel­tä­vyy­den.

Ai­van ku­ten si­sä­ti­lo­jen tun­nel­ma, ajo­ti­la voi­daan va­li­ta kul­jet­ta­jan mie­li­a­lan mu­kaan oh­jaus­pyö­räs­sä ole­van kyt­ki­men avul­la. Ajo­ti­lan muu­tos sää­tää te­hon ja vään­nön saa­ta­vuut­ta, te­ho­vas­tet­ta, oh­jaus­tun­tu­maa sekä tun­nel­ma­va­lais­tus­ta, näy­tön vä­riä ja näy­tet­tä­viä tie­to­ja. Ole­tu­sa­jo­ti­la on Com­fort, joka tar­jo­aa par­haan ta­sa­pai­non re­a­goin­nin, te­hok­kuu­den ja ajo­mu­ka­vuu­den vä­lil­lä. Sport-ti­las­sa täy­si teho ja vään­tö ovat käy­tet­tä­vis­sä, kun taas te­ho­vas­te te­rä­vöi­tyy ja oh­jaus­te­hos­tus an­taa enem­män pa­lau­tet­ta oh­jaus­pyö­rän kaut­ta. Eco-tila op­ti­moi Mic­ran suo­ri­tus­ky­vyn pai­not­ta­en ta­lou­del­li­suut­ta, kun te­ho­vas­te peh­me­nee ja oh­jaus­te­hos­tus vä­he­nee, kan­nus­ta­en rau­hal­li­sem­paan ajo­tyy­liin. Lo­puk­si Per­so-tila an­taa kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­suu­den mää­rit­tää eri pa­ra­met­rit omien miel­ty­mys­ten­sä mu­kaan.

Uu­den Mic­ran suo­ri­tus­ky­kyä täy­den­tää edel­leen lii­ke-ener­gi­an kier­rä­tys re­ge­ne­ra­tii­vi­sen hi­das­tuk­sen kaut­ta, ja kul­jet­ta­ja voi sää­tää ase­tuk­sia oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na ole­vien sää­din­ten avul­la. Re­ge­ne­ra­tii­vi­sen hi­das­tuk­sen mää­rän li­sää­mi­nen tar­koit­taa, et­tä uu­si Mic­ra hi­das­tuu te­hok­kaam­min. Uu­si Mic­ra tar­jo­aa myös Nis­sa­nin e-Pe­dal-jär­jes­tel­män, jos­sa re­ge­ne­roin­nin taso on sää­det­ty mah­dol­lis­ta­maan help­po ja vai­va­ton yh­den pol­ki­men ajo.

Kul­jet­ta­ja­kes­keis­tä tek­niik­kaa

Nis­san­Con­nect-jär­jes­tel­mää on ke­hi­tet­ty Goog­len si­sään­ra­ken­ne­tuil­la pal­ve­luil­la – mah­dol­lis­ta­en pu­he­lu­jen soit­ta­mi­sen, mu­sii­kin suo­ra­tois­ton, mat­ko­jen suun­nit­te­lun, yh­tey­den­pi­don kon­tak­tei­hin ja usei­den ajo­neu­vo­toi­min­to­jen hal­lin­nan ää­ni­oh­jauk­sel­la tur­val­li­sen ajon var­mis­ta­mi­sek­si. Uu­si Mic­ra on toi­nen mal­li Nis­sa­nin Eu­roo­pan mal­lis­tos­sa, jos­sa on si­sään­ra­ken­ne­tut Goog­le-toi­min­not, si­säl­tä­en si­ten Goog­le Map­sin (va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en).

Etä­päi­vi­tyk­set var­mis­ta­vat, et­tä kart­ta­tie­dot ovat ai­na ajan ta­sal­la. Goog­le Map­sil­la on myös kes­kei­nen roo­li Mic­ran In-Car Rou­te Plan­ning -omi­nai­suu­des­sa. Kul­jet­ta­jan ase­tet­tua na­vi­gaat­to­riin mää­rän­pään, se eh­dot­taa tar­vit­ta­es­sa la­tau­sa­se­mia rei­tin var­rel­la, ot­ta­en huo­mi­oon akun va­rauk­sen, kes­ki­mää­räi­sen ener­gi­an­ku­lu­tuk­sen ja läm­pö­ti­lan. Se jopa esi­läm­mit­tää akun val­miik­si op­ti­maa­lis­ta la­taus­no­peut­ta var­ten.

Goog­le As­sis­tant mah­dol­lis­taa kul­jet­ta­jan käyt­tää ään­tään handsf­ree-apuun ja vies­tin­tään liik­keel­lä ol­les­saan. "Hey Goog­le" ko­men­nol­la, ja he voi­vat hal­li­ta ajo­neu­von läm­mi­tys- ja il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mää, läm­mi­tet­ty­jä is­tui­mia sekä na­vi­goi­da ot­ta­mat­ta kat­set­taan pois ties­tä.

Nis­san­Con­nect tar­jo­aa hel­po­tus­ta elä­mään ja on saa­ta­vil­la kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa. So­vel­lus tar­jo­aa pää­syn omi­nai­suuk­siin, ku­ten akun va­raus­ti­la, au­ton si­jain­ti, la­taus­his­to­ria ja eri­lais­ten omi­nai­suuk­sien, ku­ten mat­kus­ta­mon läm­pö­ti­lan ja la­tau­sai­ka­tau­lun etä­hal­lin­ta.

Uu­si Mic­ra on myös saa­ta­vil­la va­ki­o­na lan­gat­to­mal­la Ap­p­le CarP­la­yl­la ja And­roid Au­tol­la omis­ta­jil­le, jot­ka ha­lu­a­vat pei­la­ta mat­ka­pu­he­li­men­sa kes­ki­näyt­töön.

Edis­ty­neet tur­val­li­suus­jär­jes­tel­mät

Kaik­kien Nis­san-ajo­neu­vo­jen yti­mes­sä on tur­val­li­suus, ei­kä uu­si Mic­ra ole poik­keus pie­nes­tä koos­taan huo­li­mat­ta. Ajo­ko­ke­muk­sen hel­pot­ta­mi­sek­si uu­des­sa Mic­ras­sa on Nis­san Pro­Pi­lot As­sist, joka tar­jo­aa älyk­kään va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men ja hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­non ja­lan­kul­ki­joi­den ja pyö­räi­li­jöi­den tun­nis­tuk­sel­la. Uu­si Mic­ra tar­jo­aa myös kais­ta­va­roit­ti­men, kuol­leen­kul­man avus­ti­men, kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­nan, ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tuk­sen ja mat­kus­ta­jan tur­val­li­sen pois­tu­mi­sen va­roi­tuk­sen.

Uu­den Mic­ran myyn­ti al­kaa Eu­roo­pan suu­rim­mil­la mark­ki­noil­la lop­pu­vuo­des­ta 2025 ja Suo­mes­sa vuo­den­vaih­tees­sa.  

Au­to­Bild / Nis­san

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Auto Bild.Uutiset

Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 Grand Tourer esiteltiin virallisesti

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN