Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Porsche luottaa täyssähköisen Cayennen kehitystyössä digitaaliseen testaukseen enemmän kuin koskaan.
Ihmistekijä on silti korvaamaton: lopullisissa testiajoissa insinöörit vievät sähköisen SUV-mallin äärirajoille – jäätävässä kylmyydessä ja polttavassa kuumuudessa.
Virtuaalisesti kehitetty, todellisuudessa testattu: Porsche osoittaa, kuinka digitaalinen murros ja insinööriosaaminen yhdistyvät uuden sähköisen Cayennen myötä. Täyssähköinen SUV-malli julkaistaan vuoden lopulla, ja se tulee tarjolle nykyisten polttomoottori- ja hybridimallien rinnalle.
"Tämä projekti oli ensimmäinen, jossa siirryimme suoraan koko auton digitaalisesta testauksesta esisarjatuotantoon", kertoo Porschen tutkimus- ja kehitysjohtaja Michael Steiner. Testauksen ns. rakennusvaihe, jossa käytetään yksittäin rakennettuja prototyyppejä, ei ollut enää tarpeen, sillä noin 120 testiautoa – joiden valmistaminen vie paljon aikaa – korvattiin suurelta osin digitaalisilla vastineilla. Insinöörit lähettivät virtuaalisia prototyyppejä digitaalisille testiajoille jo suunnitteluvaiheessa.
Alustavat komponenttitestit toteutettiin virtuaalisesti
Simulaatio ja tekoäly ovat mullistaneet – ja lyhentäneet – autojen testauksen. Tämä perustuu kolmeen peruspilariin: tarkasti digitoidut reitit Nürburgringin -moottoriradalta arkiliikenteeseen; Weissachin insinöörien vuosikymmenten kokemus kenttätestauksesta; sekä nykyaikaisten järjestelmien merkittävästi kasvanut reaaliaikaisten simulaatioiden laskentateho. Näiden avulla insinöörit pystyivät paitsi visualisoimaan Cayennen virtuaalisesti, myös testaamaan sitä suoraan virtuaalisessa ympäristössä. Tulevan SUV-sukupolven alustaviin kehitysvaiheen testeihin, jossa komponentit ovat aluksi saatavilla digitaalisessa muodossa ja siten helposti muokattavissa, asiantuntijat käyttivät virtuaalitodellisuutta (VR). Digitaalisten testien tulokset vahvistettiin myöhemmin testipenkissä tehtävillä fyysisten komponenttien testeillä.
Huipputekninen komposiittitestipenkki simuloi todellisia kuormituksia
Tätä varten kehitettiin täysin uusi komposiittitestipenkki. Sen avulla voidaan yhdessä testata voimansiirtoa, akkua, energianhallintaa ja latausjärjestelmiä realistisissa olosuhteissa. Testipenkin neljä suorituskykyistä synkronimoottoria voidaan ohjelmoida simuloimaan tarkasti erilaisia tieolosuhteita, kiihtyvyyden vastusta sekä voimia, joita syntyy jarrutuksessa ja energian talteenotossa. "Laitteet ovat niin kehittyneitä, että voimme jopa esittää erilaisia asfaltin pintoja tai renkaan luistoa", kertoo insinööri Marcus Junige. Myös ympäristöolosuhteet voidaan simuloida täysin.
Jatkuva vertailu digitaaliseen kaksoiskappaleeseen
"Testiohjelmamme ovat ainutlaatuisia vaatimustensa osalta", sanoo Junige. Vaikuttava esimerkki on kierros Nürburgringin Nordschleifella – äärirajoilla. Syötteenä toimii virtuaalinen prototyyppi. Kaikki simuloidut impulssit syötetään komposiittitestipenkkiin reaaliajassa. "Kaikissa olosuhteissa auton on aina annettava täysi teho heti, kun kuljettaja sitä vaatii", Junige sanoo.
Tämä maksimitehon vapautus rasittaa erityisesti suorituskykyisen auton lämmönhallintaa: jotta akku saadaan optimoitua kaikissa olosuhteissa, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät ovat tehokkaampia kuin missään aiemmassa sähköisessä Porsche-mallissa. Jokaisessa kohdassa testipenkissä mitatut arvot Nürburgringin kierroksella verrataan aiemmin digitaalisen kaksoiskappaleen perusteella laskettuihin arvoihin. Tämä vahvisti, että simulaatio on nyt niin tarkka, ettei fyysisten testitulosten jälkeen tarvitse juuri tehdä korjauksia.
Testausta äärirajoilla ja kaikissa tilanteissa
Vaikka simulaatio on erittäin tarkka, lopullinen hienosäätö tehdään edelleen ihmisten toimesta. "Todellisuudessa vain ihminen voi tehdä viimeistelyn," sanoo Sascha Niesen, autotestauksen tiiminvetäjä Porschen kehityskeskuksessa Weissachissa. Testikuljettajien kokemus ajodynamiikan ja ohjausstrategioiden täydellisessä tasapainottamisessa korostuu erityisesti kilparadoilla.
Kaupungissa, moottoritiellä tai maastossa – sähköinen Cayenne testataan kaikissa realistisissa käyttötilanteissa. Erityistä huomiota kiinnitetään latauksen hallintaan. "Riippumatta siitä, miten Cayennea on ajettu ennen pysähtymistä, sen on aina oltava valmis pikalataukseen," selittää Junige. Jopa ruuhkat otetaan huomioon, jotta energiaa voidaan hyödyntää optimaalisesti.
Äärimmäiset ilmasto-olosuhteet asettavat erityisiä haasteita. Kuumissa paikoissa, kuten Persianlahden maissa tai Yhdysvaltojen Death Valleyssa, ilmastointijärjestelmä sekä akun ja voimansiirron lämmönhallinta joutuivat vaativiin toiminnallisiin testeihin jopa 50 asteen lämpötiloissa. Skandinaviassa, missä lämpötila laskee -35 asteeseen, esisarjatuotannon autoilla testattiin kylmäkäynnistystä, ilmastointia, pitoa, käsiteltävyyttä, jarrutuskäyttäytymistä ja ajodynamiikkaan liittyvien ohjausjärjestelmien suorituskykyä. Molemmissa ilmastoääripäissä täyssähköisen Cayennen oli pystyttävä latautumaan nopeasti ilman ongelmia – harva muu valmistaja vaatii autoiltaan yhtä paljon kuin Porsche.
Tarkempaa, resurssitehokkaampaa ja nopeampaa kehitystä
Kestotestauksessa simuloidaan auton elinkaarta olosuhteissa, joita asiakkaat kokisivat vain äärimmäisissä tilanteissa. Arkiolosuhteissa autot ajavat muutamassa kuukaudessa yli 150 000 kilometriä eri vuoroissa – kaupunkiliikenteessä, maanteillä ja moottoriteillä.
Törmäystestilaboratorioista ja kestotesteistä äärimmäisiin olosuhteisiin – digitaalisen valmistelun ja todellisen testauksen yhdistelmä osoittaa arvonsa kaikilla osa-alueilla. Se tekee kehitysprosessista tarkemman ja tehokkaamman. Verrattuna perinteiseen kehitysstrategiaan, sähköisen Cayenne-mallin kehitysaikataulu lyheni 20 prosenttia. Samalla huipputason virtuaalitestaus kuluttaa vähemmän resursseja, kiitos pienemmän materiaalikulutuksen.
AutoBild / Porsche
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL