Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Porsche luottaa täyssähköisen Cayennen kehitystyössä digitaaliseen testaukseen enemmän kuin koskaan.
Ihmistekijä on silti korvaamaton: lopullisissa testiajoissa insinöörit vievät sähköisen SUV-mallin äärirajoille – jäätävässä kylmyydessä ja polttavassa kuumuudessa.
Virtuaalisesti kehitetty, todellisuudessa testattu: Porsche osoittaa, kuinka digitaalinen murros ja insinööriosaaminen yhdistyvät uuden sähköisen Cayennen myötä. Täyssähköinen SUV-malli julkaistaan vuoden lopulla, ja se tulee tarjolle nykyisten polttomoottori- ja hybridimallien rinnalle.
"Tämä projekti oli ensimmäinen, jossa siirryimme suoraan koko auton digitaalisesta testauksesta esisarjatuotantoon", kertoo Porschen tutkimus- ja kehitysjohtaja Michael Steiner. Testauksen ns. rakennusvaihe, jossa käytetään yksittäin rakennettuja prototyyppejä, ei ollut enää tarpeen, sillä noin 120 testiautoa – joiden valmistaminen vie paljon aikaa – korvattiin suurelta osin digitaalisilla vastineilla. Insinöörit lähettivät virtuaalisia prototyyppejä digitaalisille testiajoille jo suunnitteluvaiheessa.
Alustavat komponenttitestit toteutettiin virtuaalisesti
Simulaatio ja tekoäly ovat mullistaneet – ja lyhentäneet – autojen testauksen. Tämä perustuu kolmeen peruspilariin: tarkasti digitoidut reitit Nürburgringin -moottoriradalta arkiliikenteeseen; Weissachin insinöörien vuosikymmenten kokemus kenttätestauksesta; sekä nykyaikaisten järjestelmien merkittävästi kasvanut reaaliaikaisten simulaatioiden laskentateho. Näiden avulla insinöörit pystyivät paitsi visualisoimaan Cayennen virtuaalisesti, myös testaamaan sitä suoraan virtuaalisessa ympäristössä. Tulevan SUV-sukupolven alustaviin kehitysvaiheen testeihin, jossa komponentit ovat aluksi saatavilla digitaalisessa muodossa ja siten helposti muokattavissa, asiantuntijat käyttivät virtuaalitodellisuutta (VR). Digitaalisten testien tulokset vahvistettiin myöhemmin testipenkissä tehtävillä fyysisten komponenttien testeillä.
Huipputekninen komposiittitestipenkki simuloi todellisia kuormituksia
Tätä varten kehitettiin täysin uusi komposiittitestipenkki. Sen avulla voidaan yhdessä testata voimansiirtoa, akkua, energianhallintaa ja latausjärjestelmiä realistisissa olosuhteissa. Testipenkin neljä suorituskykyistä synkronimoottoria voidaan ohjelmoida simuloimaan tarkasti erilaisia tieolosuhteita, kiihtyvyyden vastusta sekä voimia, joita syntyy jarrutuksessa ja energian talteenotossa. "Laitteet ovat niin kehittyneitä, että voimme jopa esittää erilaisia asfaltin pintoja tai renkaan luistoa", kertoo insinööri Marcus Junige. Myös ympäristöolosuhteet voidaan simuloida täysin.
Jatkuva vertailu digitaaliseen kaksoiskappaleeseen
"Testiohjelmamme ovat ainutlaatuisia vaatimustensa osalta", sanoo Junige. Vaikuttava esimerkki on kierros Nürburgringin Nordschleifella – äärirajoilla. Syötteenä toimii virtuaalinen prototyyppi. Kaikki simuloidut impulssit syötetään komposiittitestipenkkiin reaaliajassa. "Kaikissa olosuhteissa auton on aina annettava täysi teho heti, kun kuljettaja sitä vaatii", Junige sanoo.
Tämä maksimitehon vapautus rasittaa erityisesti suorituskykyisen auton lämmönhallintaa: jotta akku saadaan optimoitua kaikissa olosuhteissa, lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät ovat tehokkaampia kuin missään aiemmassa sähköisessä Porsche-mallissa. Jokaisessa kohdassa testipenkissä mitatut arvot Nürburgringin kierroksella verrataan aiemmin digitaalisen kaksoiskappaleen perusteella laskettuihin arvoihin. Tämä vahvisti, että simulaatio on nyt niin tarkka, ettei fyysisten testitulosten jälkeen tarvitse juuri tehdä korjauksia.
Testausta äärirajoilla ja kaikissa tilanteissa
Vaikka simulaatio on erittäin tarkka, lopullinen hienosäätö tehdään edelleen ihmisten toimesta. "Todellisuudessa vain ihminen voi tehdä viimeistelyn," sanoo Sascha Niesen, autotestauksen tiiminvetäjä Porschen kehityskeskuksessa Weissachissa. Testikuljettajien kokemus ajodynamiikan ja ohjausstrategioiden täydellisessä tasapainottamisessa korostuu erityisesti kilparadoilla.
Kaupungissa, moottoritiellä tai maastossa – sähköinen Cayenne testataan kaikissa realistisissa käyttötilanteissa. Erityistä huomiota kiinnitetään latauksen hallintaan. "Riippumatta siitä, miten Cayennea on ajettu ennen pysähtymistä, sen on aina oltava valmis pikalataukseen," selittää Junige. Jopa ruuhkat otetaan huomioon, jotta energiaa voidaan hyödyntää optimaalisesti.
Äärimmäiset ilmasto-olosuhteet asettavat erityisiä haasteita. Kuumissa paikoissa, kuten Persianlahden maissa tai Yhdysvaltojen Death Valleyssa, ilmastointijärjestelmä sekä akun ja voimansiirron lämmönhallinta joutuivat vaativiin toiminnallisiin testeihin jopa 50 asteen lämpötiloissa. Skandinaviassa, missä lämpötila laskee -35 asteeseen, esisarjatuotannon autoilla testattiin kylmäkäynnistystä, ilmastointia, pitoa, käsiteltävyyttä, jarrutuskäyttäytymistä ja ajodynamiikkaan liittyvien ohjausjärjestelmien suorituskykyä. Molemmissa ilmastoääripäissä täyssähköisen Cayennen oli pystyttävä latautumaan nopeasti ilman ongelmia – harva muu valmistaja vaatii autoiltaan yhtä paljon kuin Porsche.
Tarkempaa, resurssitehokkaampaa ja nopeampaa kehitystä
Kestotestauksessa simuloidaan auton elinkaarta olosuhteissa, joita asiakkaat kokisivat vain äärimmäisissä tilanteissa. Arkiolosuhteissa autot ajavat muutamassa kuukaudessa yli 150 000 kilometriä eri vuoroissa – kaupunkiliikenteessä, maanteillä ja moottoriteillä.
Törmäystestilaboratorioista ja kestotesteistä äärimmäisiin olosuhteisiin – digitaalisen valmistelun ja todellisen testauksen yhdistelmä osoittaa arvonsa kaikilla osa-alueilla. Se tekee kehitysprosessista tarkemman ja tehokkaamman. Verrattuna perinteiseen kehitysstrategiaan, sähköisen Cayenne-mallin kehitysaikataulu lyheni 20 prosenttia. Samalla huipputason virtuaalitestaus kuluttaa vähemmän resursseja, kiitos pienemmän materiaalikulutuksen.
AutoBild / Porsche
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
HEDD Audion uusi kartio
Marshall Bromley 750
Kristalliunelmia
Päivitys tietoihin: ALD A5
Neodiolta minikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ