Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa

Porsche luottaa täyssähköisen Cayennen kehitystyössä digitaaliseen testaukseen enemmän kuin koskaan.

Auto Bild.Uutiset

Ih­mis­te­ki­jä on sil­ti kor­vaa­ma­ton: lo­pul­li­sis­sa tes­ti­a­jois­sa in­si­nöö­rit vie­vät säh­köi­sen SUV-mal­lin ää­ri­ra­joil­le – jää­tä­väs­sä kyl­myy­des­sä ja polt­ta­vas­sa kuu­muu­des­sa.

Vir­tu­aa­li­ses­ti ke­hi­tet­ty, to­del­li­suu­des­sa tes­tat­tu: Porsc­he osoit­taa, kuin­ka di­gi­taa­li­nen mur­ros ja in­si­nöö­ri­o­saa­mi­nen yh­dis­ty­vät uu­den säh­köi­sen Ca­yen­nen myö­tä. Täys­säh­köi­nen SUV-mal­li jul­kais­taan vuo­den lo­pul­la, ja se tu­lee tar­jol­le ny­kyis­ten polt­to­moot­to­ri- ja hyb­ri­di­mal­lien rin­nal­le.

"Tämä pro­jek­ti oli en­sim­mäi­nen, jos­sa siir­ryim­me suo­raan koko au­ton di­gi­taa­li­ses­ta tes­tauk­ses­ta esi­sar­ja­tuo­tan­toon", ker­too Porsc­hen tut­ki­mus- ja ke­hi­tys­joh­ta­ja Mic­ha­el Stei­ner. Tes­tauk­sen ns. ra­ken­nus­vai­he, jos­sa käy­te­tään yk­sit­täin ra­ken­net­tu­ja pro­to­tyyp­pe­jä, ei ol­lut enää tar­peen, sil­lä noin 120 tes­ti­au­toa – joi­den val­mis­ta­mi­nen vie pal­jon ai­kaa – kor­vat­tiin suu­rel­ta osin di­gi­taa­li­sil­la vas­ti­neil­la. In­si­nöö­rit lä­het­ti­vät vir­tu­aa­li­sia pro­to­tyyp­pe­jä di­gi­taa­li­sil­le tes­ti­a­joil­le jo suun­nit­te­lu­vai­hees­sa.

Alus­ta­vat kom­po­nent­ti­tes­tit to­teu­tet­tiin vir­tu­aa­li­ses­ti

Si­mu­laa­tio ja te­ko­ä­ly ovat mul­lis­ta­neet – ja ly­hen­tä­neet – au­to­jen tes­tauk­sen. Tämä pe­rus­tuu kol­meen pe­rus­pi­la­riin: tar­kas­ti di­gi­toi­dut rei­tit Nürburg­rin­gin -moot­to­ri­ra­dal­ta ar­ki­lii­ken­tee­seen; Weis­sac­hin in­si­nöö­rien vuo­si­kym­men­ten ko­ke­mus kent­tä­tes­tauk­ses­ta; sekä ny­ky­ai­kais­ten jär­jes­tel­mien mer­kit­tä­väs­ti kas­va­nut re­aa­li­ai­kais­ten si­mu­laa­ti­oi­den las­ken­ta­te­ho. Näi­den avul­la in­si­nöö­rit pys­tyi­vät pait­si vi­su­a­li­soi­maan Ca­yen­nen vir­tu­aa­li­ses­ti, myös tes­taa­maan sitä suo­raan vir­tu­aa­li­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä. Tu­le­van SUV-su­ku­pol­ven alus­ta­viin ke­hi­tys­vai­heen tes­tei­hin, jos­sa kom­po­nen­tit ovat aluk­si saa­ta­vil­la di­gi­taa­li­ses­sa muo­dos­sa ja si­ten hel­pos­ti muo­kat­ta­vis­sa, asi­an­tun­ti­jat käyt­ti­vät vir­tu­aa­li­to­del­li­suut­ta (VR). Di­gi­taa­lis­ten tes­tien tu­lok­set vah­vis­tet­tiin myö­hem­min tes­ti­pen­kis­sä teh­tä­vil­lä fyy­sis­ten kom­po­nent­tien tes­teil­lä.

Huip­pu­tek­ni­nen kom­po­siit­ti­tes­ti­penk­ki si­mu­loi to­del­li­sia kuor­mi­tuk­sia

Tätä var­ten ke­hi­tet­tiin täy­sin uu­si kom­po­siit­ti­tes­ti­penk­ki. Sen avul­la voi­daan yh­des­sä tes­ta­ta voi­man­siir­toa, ak­kua, ener­gi­an­hal­lin­taa ja la­taus­jär­jes­tel­miä re­a­lis­ti­sis­sa olo­suh­teis­sa. Tes­ti­pen­kin nel­jä suo­ri­tus­ky­kyis­tä synk­ro­ni­moot­to­ria voi­daan oh­jel­moi­da si­mu­loi­maan tar­kas­ti eri­lai­sia tie­o­lo­suh­tei­ta, kiih­ty­vyy­den vas­tus­ta sekä voi­mia, joi­ta syn­tyy jar­ru­tuk­ses­sa ja ener­gi­an tal­tee­no­tos­sa. "Lait­teet ovat niin ke­hit­ty­nei­tä, et­tä voim­me jopa esit­tää eri­lai­sia as­fal­tin pin­to­ja tai ren­kaan luis­toa", ker­too in­si­nöö­ri Mar­cus Ju­ni­ge. Myös ym­pä­ris­tö­o­lo­suh­teet voi­daan si­mu­loi­da täy­sin.

Jat­ku­va ver­tai­lu di­gi­taa­li­seen kak­sois­kap­pa­lee­seen

"Tes­ti­oh­jel­mam­me ovat ai­nut­laa­tui­sia vaa­ti­mus­ten­sa osal­ta", sa­noo Ju­ni­ge. Vai­kut­ta­va esi­merk­ki on kier­ros Nürburg­rin­gin Nordsch­lei­fel­la – ää­ri­ra­joil­la. Syöt­tee­nä toi­mii vir­tu­aa­li­nen pro­to­tyyp­pi. Kaik­ki si­mu­loi­dut im­puls­sit syö­te­tään kom­po­siit­ti­tes­ti­penk­kiin re­aa­li­a­jas­sa. "Kai­kis­sa olo­suh­teis­sa au­ton on ai­na an­net­ta­va täy­si teho heti, kun kul­jet­ta­ja sitä vaa­tii", Ju­ni­ge sa­noo.

Tämä mak­si­mi­te­hon va­pau­tus ra­sit­taa eri­tyi­ses­ti suo­ri­tus­ky­kyi­sen au­ton läm­mön­hal­lin­taa: jot­ta ak­ku saa­daan op­ti­moi­tua kai­kis­sa olo­suh­teis­sa, läm­mi­tys- ja jääh­dy­tys­jär­jes­tel­mät ovat te­hok­kaam­pia kuin mis­sään ai­em­mas­sa säh­köi­ses­sä Porsc­he-mal­lis­sa. Jo­kai­ses­sa koh­das­sa tes­ti­pen­kis­sä mi­ta­tut ar­vot Nürburg­rin­gin kier­rok­sel­la ver­ra­taan ai­em­min di­gi­taa­li­sen kak­sois­kap­pa­leen pe­rus­teel­la las­ket­tui­hin ar­voi­hin. Tämä vah­vis­ti, et­tä si­mu­laa­tio on nyt niin tark­ka, et­tei fyy­sis­ten tes­ti­tu­los­ten jäl­keen tar­vit­se juu­ri teh­dä kor­jauk­sia.

Tes­taus­ta ää­ri­ra­joil­la ja kai­kis­sa ti­lan­teis­sa

Vaik­ka si­mu­laa­tio on erit­täin tark­ka, lo­pul­li­nen hie­no­sää­tö teh­dään edel­leen ih­mis­ten toi­mes­ta. "To­del­li­suu­des­sa vain ih­mi­nen voi teh­dä vii­meis­te­lyn," sa­noo Sasc­ha Nie­sen, au­to­tes­tauk­sen tii­min­ve­tä­jä Porsc­hen ke­hi­tys­kes­kuk­ses­sa Weis­sac­his­sa. Tes­ti­kul­jet­ta­jien ko­ke­mus ajo­dy­na­mii­kan ja oh­jaus­st­ra­te­gi­oi­den täy­del­li­ses­sä ta­sa­pai­not­ta­mi­ses­sa ko­ros­tuu eri­tyi­ses­ti kil­pa­ra­doil­la.

Kau­pun­gis­sa, moot­to­ri­tiel­lä tai maas­tos­sa – säh­köi­nen Ca­yen­ne tes­ta­taan kai­kis­sa re­a­lis­ti­sis­sa käyt­tö­ti­lan­teis­sa. Eri­tyis­tä huo­mi­o­ta kiin­ni­te­tään la­tauk­sen hal­lin­taan. "Riip­pu­mat­ta sii­tä, mi­ten Ca­yen­nea on ajet­tu en­nen py­säh­ty­mis­tä, sen on ai­na ol­ta­va val­mis pi­ka­la­tauk­seen," se­lit­tää Ju­ni­ge. Jopa ruuh­kat ote­taan huo­mi­oon, jot­ta ener­gi­aa voi­daan hyö­dyn­tää op­ti­maa­li­ses­ti.

Ää­rim­mäi­set il­mas­to-olo­suh­teet aset­ta­vat eri­tyi­siä haas­tei­ta. Kuu­mis­sa pai­kois­sa, ku­ten Per­si­an­lah­den mais­sa tai Yh­dys­val­to­jen De­ath Val­leys­sa, il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä sekä akun ja voi­man­siir­ron läm­mön­hal­lin­ta jou­tui­vat vaa­ti­viin toi­min­nal­li­siin tes­tei­hin jopa 50 as­teen läm­pö­ti­lois­sa. Skan­di­na­vi­as­sa, mis­sä läm­pö­ti­la las­kee -35 as­tee­seen, esi­sar­ja­tuo­tan­non au­toil­la tes­tat­tiin kyl­mä­käyn­nis­tys­tä, il­mas­toin­tia, pi­toa, kä­si­tel­tä­vyyt­tä, jar­ru­tus­käyt­täy­ty­mis­tä ja ajo­dy­na­miik­kaan liit­ty­vien oh­jaus­jär­jes­tel­mien suo­ri­tus­ky­kyä. Mo­lem­mis­sa il­mas­to­ää­ri­päis­sä täys­säh­köi­sen Ca­yen­nen oli pys­tyt­tä­vä la­tau­tu­maan no­pe­as­ti il­man on­gel­mia – har­va muu val­mis­ta­ja vaa­tii au­toil­taan yh­tä pal­jon kuin Porsc­he.

Tar­kem­paa, re­surs­si­te­hok­kaam­paa ja no­pe­am­paa ke­hi­tys­tä

Kes­to­tes­tauk­ses­sa si­mu­loi­daan au­ton elin­kaar­ta olo­suh­teis­sa, joi­ta asi­ak­kaat ko­ki­si­vat vain ää­rim­mäi­sis­sä ti­lan­teis­sa. Ar­ki­o­lo­suh­teis­sa au­tot aja­vat muu­ta­mas­sa kuu­kau­des­sa yli 150 000 ki­lo­met­riä eri vuo­rois­sa – kau­pun­ki­lii­ken­tees­sä, maan­teil­lä ja moot­to­ri­teil­lä.

Tör­mäys­tes­ti­la­bo­ra­to­ri­ois­ta ja kes­to­tes­teis­tä ää­rim­mäi­siin olo­suh­tei­siin – di­gi­taa­li­sen val­mis­te­lun ja to­del­li­sen tes­tauk­sen yh­dis­tel­mä osoit­taa ar­von­sa kai­kil­la osa-alu­eil­la. Se te­kee ke­hi­tysp­ro­ses­sis­ta tar­kem­man ja te­hok­kaam­man. Ver­rat­tu­na pe­rin­tei­seen ke­hi­tys­st­ra­te­gi­aan, säh­köi­sen Ca­yen­ne-mal­lin ke­hi­ty­sai­ka­tau­lu ly­he­ni 20 pro­sent­tia. Sa­mal­la huip­pu­ta­son vir­tu­aa­li­tes­taus ku­lut­taa vä­hem­män re­surs­se­ja, kii­tos pie­nem­män ma­te­ri­aa­li­ku­lu­tuk­sen.

Au­to­Bild / Porsc­he

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN