Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).
Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid: Suomeen kesällä 2023 vahvistamaan mallistoa
Euroopan mallisto rakentuu erittäin energiatehokkaan lataushybridimallin ympärille laajentaen samalla Toyotan sähköistettyjen mallien tarjontaa. Ennakkomyynti käynnistyy kevään 2023 aikana, ja ensimmäiset autot ovat Suomessa kesällä 2023.
Toyota esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä viidennen sukupolven Priusin.
Ensimmäisen sukupolven mallin ensiesittely vuonna 1997 merkitsi automaailmassa sellaisen ikonin syntyä, jonka merkitys on valjennut monille vasta vuosia ensiesittelyn jälkeen.
Liikenteen sähköistymisen edelläkävijä asetti rohkeasti tulevaisuuden suuntamerkkejä, kun se ei vielä ollut automaailmassa yleistä.
Uusi sukupolvi, joka tulee Eurooppaan saataville lataushybridivoimalinjalla, ottaa jälleen uuden askeleen kohti tulevaisuutta.
Toyota on sitoutunut hiilineutraaliuden saavuttamiseen ja alunperin juuri Prius-mallissa esitelty hybriditeknologia on vaikuttanut valtavasti Toyotan matkalla kohti nollapäästöjä.
Uusi Toyota Prius Plug-in vahvistaa Toyotan mallistoa, joka perustuu monien teknologioiden tarjontaan ja valinnanvaraan. Lataushybridien lisäksi Toyotan mallisto kattaa niin itselataavat hybridit, täyssähköautot kuin vetykäyttöiset polttokennoautot.
Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.
Toyota
Tärkeintä vähä- ja nollapäästöisessä teknologiassa on sen saavutettavuus, ja omilla toimillaan Toyota haluaa varmistaa uusimman, puhtaimman teknologian pääsyn mahdollisimman laajamittaiseen käyttöön.
Toyota Prius on mallina ollut koko olemassaolonsa ajan näyttämässä suuntaa uusiin, innovatiivisiin teknologioihin. Se on inspiroinut lukuisten Toyotan mallien tulevaisuutta, eikä uusi, viidennen sukupolven malli tee tähän poikkeusta.
Uutuudessa nähdään ensimmäistä kertaa Toyotan uusimman sukupolven lataushybridijärjestelmä, jonka mehukkain kehityksen hedelmä huomattavasti kasvanut teho.
Aiempaa huomattavasti voimakkaammat sähkömoottori/generaattorit ja kaksilitrainen polttomoottori tuottavat uutuusmallille kutkuttelevan kauniin 164 kilowatin (223 hevosvoiman) tehon.
Samanaikaisesti kehitys on muovannut auton koria entistä aerodynaamisemmaksi, auttaen muiden muutosten kanssa saavuttamaan erinomaisen polttoainetaloudellisuuden, auton käsiteltävyyden ja vakauden.
Toyota Prius on aina ollut ulkodesigniltaan erottuva, eikä viidennen sukupolven malli tee tähän poikkeusta. Coupemaiset muodot vievät uutuuden ansaitsemaansa ulottuvuuteen.
Alustarakenteena käytetään toisen sukupolven GA-C-alustarakennetta, joka on edelleen kehitetty versio uraa uurtaneesta TNGA (Toyota New Global Architecture) -rakenneratkaisusta.
Sen tärkeimmät ominaisuudet ovat pysyneet samoina: matala painopiste, erittäin vääntöjäykkä korirakenne ja niiden kautta saavutettavat erinomaiset ajo-ominaisuudet.
Tilavassa matkustamossa nähdään uuden Prius-mallin saarimainen muotokieli, joka yhdessä aiempaa matalamman istuma-asennon kanssa mahdollistaa erinomaisen tilankäytön, ja kuljettajan työtilassa kaikki näytöt ja ohjaimet ovat siellä missä pitääkin.
Voimalinja
Uusimman, viidennen sukupolven hybridijärjestelmä tuo ladattavaa Priusta useamman loikan eteenpäin tuottaen enemmän tehoa, mutta tehden sen entistä energiatehokkaammin.
Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).
Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.
Toyota
Kehityksen kaari edellisen Toyota Prius Plug-in -mallin 90 kW (122 hv) tehosta on merkittävä.
Katsottaessa tämän segmentin autojen tyypillistä käyttöä, on suunnittelun lähtökohtana ollut päivittäisten ajosuoritteiden olevan mahdollisia pelkällä ladatulla sähköllä. Niinpä korkeajänniteakun kapasiteettia on kasvatettu 13,6 kilowattituntiin.
Tähtäimessä on 50 % kasvu edelliseen malliin verrattuna, mitä tulee täyssähköiseen ajokantamaan. Akkukennojen suurempi energiatiheys on mahdollistanut akkupaketin koon pienentämisen. Niinpä akusto mahtuu kokonaisuudessaan takaistuimen alle.
Maksimaalista ja äärimmäisen puhdasta ajomatkaa tavoitteleville on tarjolla myös aurinkokennoilla varustettu katto, joka auton paikallaollessa lataa korkeajänniteakkua ja auton liikkuessa tukee auton sähköjärjestelmää vähentäen kulutusta.
Ulkodesign
Toyota Priusin kiilamainen ulkonäkö on säilynyt legendaarisena tunnusmerkkinä jo toisen sukupolven mallista lähtien.
Tuo muoto on nyt kokenut evoluution ja lopputuloksena on alkuperäistä kunnioittava, modernin elegantein vivahtein sävytetty ulkonäkö.
Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.
Toyota
Auton korkeus on laskenut 50 mm, katon korkein kohta on siirtynyt taakse ja muotoa korostetaan jopa 19” rengas/vannekoolla.
Kuten taidehistorian tunnetuimmissa veistoksissa, on ylimääräinen materiaali poistettu ja jäljelle jää ainoastaan puhdas näkemys – tässä tapauksessa ilmavirran pehmeä hyväily. Erottuvaa ulkomuotoa korostetaan 50 mm aiempaa pidemmällä akselivälillä, mutta 46 mm aiempaa lyhyemmällä kokonaispituudella.
Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.
Sisädesign
Aina tyylikkään tummat sisätilat on jaettu kolmeen alueeseen uuden saarimaisen muotokielen mukaisesti: kuljettajan tilat, korotettu kojelauta ja näiden ympäristö.
Sekä kuljettajalle että matkustajille tarjotaan väljän mittavat sisätilat, joiden korkealaatuiset materiaalit ja harmoniset yksityiskohdat tekevät kokonaisuudesta tarkoituksenmukaisen ja rauhallisen.
Kuljettajan näkymässä erinomaisella sijainnilla on 7”-tuumainen TFT-mittaristo, joka suoraan näkökentässä sijaiten antaa kaiken tarvittavan informaation ilman tarvetta irrottaa katsetta tiestä.
Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.
Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Virtasuotimia Virosta
Mc-äänirasia sisäisellä stepup-muuntajalla
Hybridivahvistin digitoituu
Stereo Box E
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI