Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).

Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).

Toyota

Toyota Prius Plug-in Hybrid: Suomeen kesällä 2023 vahvistamaan mallistoa

Euroopan mallisto rakentuu erittäin energiatehokkaan lataus­hyb­ri­di­mallin ympärille laajentaen samalla Toyotan sähköistettyjen mallien tarjontaa. Ennakkomyynti käynnistyy kevään 2023 aikana, ja ensimmäiset autot ovat Suomessa kesällä 2023.

Auto Bild.Uutiset

To­yo­ta esit­te­li Los An­ge­le­sin au­to­näyt­te­lys­sä vii­den­nen su­ku­pol­ven Priu­sin.

En­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven mal­lin en­sie­sit­te­ly vuon­na 1997 mer­kit­si au­to­maa­il­mas­sa sel­lai­sen iko­nin syn­tyä, jon­ka mer­ki­tys on val­jen­nut mo­nil­le vas­ta vuo­sia en­sie­sit­te­lyn jäl­keen.

Lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­sen edel­lä­kä­vi­jä aset­ti roh­ke­as­ti tu­le­vai­suu­den suun­ta­merk­ke­jä, kun se ei vie­lä ol­lut au­to­maa­il­mas­sa yleis­tä.

Uu­si su­ku­pol­vi, joka tu­lee Eu­roop­paan saa­ta­vil­le la­taus­hyb­ri­di­voi­ma­lin­jal­la, ot­taa jäl­leen uu­den as­ke­leen koh­ti tu­le­vai­suut­ta.

To­yo­ta on si­tou­tu­nut hii­li­neut­raa­liu­den saa­vut­ta­mi­seen ja alun­pe­rin juu­ri Prius-mal­lis­sa esi­tel­ty hyb­ri­di­tek­no­lo­gia on vai­kut­ta­nut val­ta­vas­ti To­yo­tan mat­kal­la koh­ti nol­la­pääs­tö­jä.

Uu­si To­yo­ta Prius Plug-in vah­vis­taa To­yo­tan mal­lis­toa, joka pe­rus­tuu mo­nien tek­no­lo­gi­oi­den tar­jon­taan ja va­lin­nan­va­raan. La­taus­hyb­ri­dien li­säk­si To­yo­tan mal­lis­to kat­taa niin it­se­la­taa­vat hyb­ri­dit, täys­säh­kö­au­tot kuin ve­ty­käyt­töi­set polt­to­ken­no­au­tot.

Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.

Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.

Toyota

Tär­kein­tä vähä- ja nol­la­pääs­töi­ses­sä tek­no­lo­gi­as­sa on sen saa­vu­tet­ta­vuus, ja omil­la toi­mil­laan To­yo­ta ha­lu­aa var­mis­taa uu­sim­man, puh­taim­man tek­no­lo­gi­an pää­syn mah­dol­li­sim­man laa­ja­mit­tai­seen käyt­töön.

To­yo­ta Prius on mal­li­na ol­lut koko ole­mas­sa­o­lon­sa ajan näyt­tä­mäs­sä suun­taa uu­siin, in­no­va­tii­vi­siin tek­no­lo­gi­oi­hin. Se on ins­pi­roi­nut lu­kuis­ten To­yo­tan mal­lien tu­le­vai­suut­ta, ei­kä uu­si, vii­den­nen su­ku­pol­ven mal­li tee tä­hän poik­keus­ta.

Uu­tuu­des­sa näh­dään en­sim­mäis­tä ker­taa To­yo­tan uu­sim­man su­ku­pol­ven la­taus­hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä, jon­ka me­huk­kain ke­hi­tyk­sen he­del­mä huo­mat­ta­vas­ti kas­va­nut teho.

Ai­em­paa huo­mat­ta­vas­ti voi­mak­kaam­mat säh­kö­moot­to­ri/ge­ne­raat­to­rit ja kak­si­lit­rai­nen polt­to­moot­to­ri tuot­ta­vat uu­tuus­mal­lil­le kut­kut­te­le­van kau­niin 164 ki­lo­wa­tin (223 he­vos­voi­man) te­hon.

Sa­ma­nai­kai­ses­ti ke­hi­tys on muo­van­nut au­ton ko­ria en­tis­tä ae­ro­dy­naa­mi­sem­mak­si, aut­ta­en mui­den muu­tos­ten kans­sa saa­vut­ta­maan eri­no­mai­sen polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den, au­ton kä­si­tel­tä­vyy­den ja va­kau­den.

To­yo­ta Prius on ai­na ol­lut ul­ko­de­sig­nil­taan erot­tu­va, ei­kä vii­den­nen su­ku­pol­ven mal­li tee tä­hän poik­keus­ta. Cou­pe­mai­set muo­dot vie­vät uu­tuu­den an­sait­se­maan­sa ulot­tu­vuu­teen.

Alus­ta­ra­ken­tee­na käy­te­tään toi­sen su­ku­pol­ven GA-C-alus­ta­ra­ken­net­ta, joka on edel­leen ke­hi­tet­ty ver­sio uraa uur­ta­nees­ta TNGA (To­yo­ta New Glo­bal Arc­hi­tec­tu­re) -ra­ken­ne­rat­kai­sus­ta.

Sen tär­keim­mät omi­nai­suu­det ovat py­sy­neet sa­moi­na: ma­ta­la pai­no­pis­te, erit­täin vään­tö­jäyk­kä ko­ri­ra­ken­ne ja nii­den kaut­ta saa­vu­tet­ta­vat eri­no­mai­set ajo-omi­nai­suu­det.

Ti­la­vas­sa mat­kus­ta­mos­sa näh­dään uu­den Prius-mal­lin saa­ri­mai­nen muo­to­kie­li, joka yh­des­sä ai­em­paa ma­ta­lam­man is­tu­ma-asen­non kans­sa mah­dol­lis­taa eri­no­mai­sen ti­lan­käy­tön, ja kul­jet­ta­jan työ­ti­las­sa kaik­ki näy­töt ja oh­jai­met ovat siel­lä mis­sä pi­tää­kin.

Voi­ma­lin­ja

Uu­sim­man, vii­den­nen su­ku­pol­ven hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä tuo la­dat­ta­vaa Prius­ta use­am­man loi­kan eteen­päin tuot­ta­en enem­män te­hoa, mut­ta teh­den sen en­tis­tä ener­gi­a­te­hok­kaam­min.

Kak­si­lit­rai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin suu­rin teho on 111 kW (148 hv), ja se yh­dis­tet­ty­nä säh­kö­moot­to­rin 120 kW (160A) te­hoon tuot­taa jär­jes­tel­män suu­rim­mak­si ulos­tu­lo­te­hok­si 164 kW (223 hv).

Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.

Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.

Toyota

Ke­hi­tyk­sen kaa­ri edel­li­sen To­yo­ta Prius Plug-in -mal­lin 90 kW (122 hv) te­hos­ta on mer­kit­tä­vä.

Kat­sot­ta­es­sa tä­män seg­men­tin au­to­jen tyy­pil­lis­tä käyt­töä, on suun­nit­te­lun läh­tö­koh­ta­na ol­lut päi­vit­täis­ten ajo­suo­rit­tei­den ole­van mah­dol­li­sia pel­käl­lä la­da­tul­la säh­köl­lä. Niin­pä kor­ke­a­jän­ni­te­a­kun ka­pa­si­teet­tia on kas­va­tet­tu 13,6 ki­lo­wat­ti­tun­tiin.

Täh­täi­mes­sä on 50 % kas­vu edel­li­seen mal­liin ver­rat­tu­na, mitä tu­lee täys­säh­köi­seen ajo­kan­ta­maan. Ak­ku­ken­no­jen suu­rem­pi ener­gi­a­ti­heys on mah­dol­lis­ta­nut ak­ku­pa­ke­tin koon pie­nen­tä­mi­sen. Niin­pä akus­to mah­tuu ko­ko­nai­suu­des­saan ta­kais­tui­men al­le.

Mak­si­maa­lis­ta ja ää­rim­mäi­sen puh­das­ta ajo­mat­kaa ta­voit­te­le­vil­le on tar­jol­la myös au­rin­ko­ken­noil­la va­rus­tet­tu kat­to, joka au­ton pai­kal­la­ol­les­sa la­taa kor­ke­a­jän­ni­te­ak­kua ja au­ton liik­ku­es­sa tu­kee au­ton säh­kö­jär­jes­tel­mää vä­hen­tä­en ku­lu­tus­ta.

Ul­ko­de­sign

To­yo­ta Priu­sin kii­la­mai­nen ul­ko­nä­kö on säi­ly­nyt le­gen­daa­ri­se­na tun­nus­merk­ki­nä jo toi­sen su­ku­pol­ven mal­lis­ta läh­tien.

Tuo muo­to on nyt ko­ke­nut evo­luu­ti­on ja lop­pu­tu­lok­se­na on al­ku­pe­räis­tä kun­ni­oit­ta­va, mo­der­nin ele­gan­tein vi­vah­tein sä­vy­tet­ty ul­ko­nä­kö.

Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.

Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.

Toyota

Au­ton kor­keus on las­ke­nut 50 mm, ka­ton kor­kein koh­ta on siir­ty­nyt taak­se ja muo­toa ko­ros­te­taan jopa 19” ren­gas/van­ne­kool­la.

Ku­ten tai­de­his­to­ri­an tun­ne­tuim­mis­sa veis­tok­sis­sa, on yli­mää­räi­nen ma­te­ri­aa­li pois­tet­tu ja jäl­jel­le jää ai­no­as­taan puh­das nä­ke­mys – täs­sä ta­pauk­ses­sa il­ma­vir­ran peh­meä hy­väi­ly. Erot­tu­vaa ul­ko­muo­toa ko­ros­te­taan 50 mm ai­em­paa pi­dem­mäl­lä ak­se­li­vä­lil­lä, mut­ta 46 mm ai­em­paa ly­hy­em­mäl­lä ko­ko­nais­pi­tuu­del­la.

Uu­tuus­mal­lin ote tie­hen on tu­ke­va, kii­tos 22 mm kas­va­neen le­vey­den. Keu­lan su­la­van roh­keu­den ja pe­rän te­rä­vyy­den al­le­kir­joit­taa yl­pe­äs­ti suu­ri Prius-mal­li­mer­kin­tä.

Si­sä­de­sign

Ai­na tyy­lik­kään tum­mat si­sä­ti­lat on ja­et­tu kol­meen alu­ee­seen uu­den saa­ri­mai­sen muo­to­kie­len mu­kai­ses­ti: kul­jet­ta­jan ti­lat, ko­ro­tet­tu ko­je­lau­ta ja näi­den ym­pä­ris­tö.

Sekä kul­jet­ta­jal­le et­tä mat­kus­ta­jil­le tar­jo­taan väl­jän mit­ta­vat si­sä­ti­lat, joi­den kor­ke­a­laa­tui­set ma­te­ri­aa­lit ja har­mo­ni­set yk­si­tyis­koh­dat te­ke­vät ko­ko­nai­suu­des­ta tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sen ja rau­hal­li­sen.

Kul­jet­ta­jan nä­ky­mäs­sä eri­no­mai­sel­la si­jain­nil­la on 7”-tuu­mai­nen TFT-mit­ta­ris­to, joka suo­raan nä­kö­ken­täs­sä si­jai­ten an­taa kai­ken tar­vit­ta­van in­for­maa­ti­on il­man tar­vet­ta ir­rot­taa kat­set­ta ties­tä.

Täy­sin uu­del­leen suun­ni­tel­tu ko­je­lau­ta aset­taa etu­si­jal­le mat­kus­ta­mon mu­ka­vuu­den ja käy­tön help­pou­den. Il­mas­toin­nin ja läm­mi­tyk­sen oh­jain­pa­nee­li on sel­ke­äs­ti eril­lään, ja ma­ta­lal­le si­joi­tet­tu me­di­a­näyt­tö pys­tyy ko­ros­ta­maan esim. tur­va­jär­jes­tel­mien vies­te­jä vä­ri­tee­maa vaih­ta­mal­la.

Uu­si, vii­den­nen su­ku­pol­ven Prius Plug-in -mal­li tu­lee en­nak­ko­myyn­tiin ke­vääl­lä 2023 ja en­sim­mäi­set au­tot saa­pu­vat Suo­meen ke­säl­lä 2023.

To­yo­ta-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN