Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).
Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid: Suomeen kesällä 2023 vahvistamaan mallistoa
Euroopan mallisto rakentuu erittäin energiatehokkaan lataushybridimallin ympärille laajentaen samalla Toyotan sähköistettyjen mallien tarjontaa. Ennakkomyynti käynnistyy kevään 2023 aikana, ja ensimmäiset autot ovat Suomessa kesällä 2023.
Toyota esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä viidennen sukupolven Priusin.
Ensimmäisen sukupolven mallin ensiesittely vuonna 1997 merkitsi automaailmassa sellaisen ikonin syntyä, jonka merkitys on valjennut monille vasta vuosia ensiesittelyn jälkeen.
Liikenteen sähköistymisen edelläkävijä asetti rohkeasti tulevaisuuden suuntamerkkejä, kun se ei vielä ollut automaailmassa yleistä.
Uusi sukupolvi, joka tulee Eurooppaan saataville lataushybridivoimalinjalla, ottaa jälleen uuden askeleen kohti tulevaisuutta.
Toyota on sitoutunut hiilineutraaliuden saavuttamiseen ja alunperin juuri Prius-mallissa esitelty hybriditeknologia on vaikuttanut valtavasti Toyotan matkalla kohti nollapäästöjä.
Uusi Toyota Prius Plug-in vahvistaa Toyotan mallistoa, joka perustuu monien teknologioiden tarjontaan ja valinnanvaraan. Lataushybridien lisäksi Toyotan mallisto kattaa niin itselataavat hybridit, täyssähköautot kuin vetykäyttöiset polttokennoautot.
Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.
Toyota
Tärkeintä vähä- ja nollapäästöisessä teknologiassa on sen saavutettavuus, ja omilla toimillaan Toyota haluaa varmistaa uusimman, puhtaimman teknologian pääsyn mahdollisimman laajamittaiseen käyttöön.
Toyota Prius on mallina ollut koko olemassaolonsa ajan näyttämässä suuntaa uusiin, innovatiivisiin teknologioihin. Se on inspiroinut lukuisten Toyotan mallien tulevaisuutta, eikä uusi, viidennen sukupolven malli tee tähän poikkeusta.
Uutuudessa nähdään ensimmäistä kertaa Toyotan uusimman sukupolven lataushybridijärjestelmä, jonka mehukkain kehityksen hedelmä huomattavasti kasvanut teho.
Aiempaa huomattavasti voimakkaammat sähkömoottori/generaattorit ja kaksilitrainen polttomoottori tuottavat uutuusmallille kutkuttelevan kauniin 164 kilowatin (223 hevosvoiman) tehon.
Samanaikaisesti kehitys on muovannut auton koria entistä aerodynaamisemmaksi, auttaen muiden muutosten kanssa saavuttamaan erinomaisen polttoainetaloudellisuuden, auton käsiteltävyyden ja vakauden.
Toyota Prius on aina ollut ulkodesigniltaan erottuva, eikä viidennen sukupolven malli tee tähän poikkeusta. Coupemaiset muodot vievät uutuuden ansaitsemaansa ulottuvuuteen.
Alustarakenteena käytetään toisen sukupolven GA-C-alustarakennetta, joka on edelleen kehitetty versio uraa uurtaneesta TNGA (Toyota New Global Architecture) -rakenneratkaisusta.
Sen tärkeimmät ominaisuudet ovat pysyneet samoina: matala painopiste, erittäin vääntöjäykkä korirakenne ja niiden kautta saavutettavat erinomaiset ajo-ominaisuudet.
Tilavassa matkustamossa nähdään uuden Prius-mallin saarimainen muotokieli, joka yhdessä aiempaa matalamman istuma-asennon kanssa mahdollistaa erinomaisen tilankäytön, ja kuljettajan työtilassa kaikki näytöt ja ohjaimet ovat siellä missä pitääkin.
Voimalinja
Uusimman, viidennen sukupolven hybridijärjestelmä tuo ladattavaa Priusta useamman loikan eteenpäin tuottaen enemmän tehoa, mutta tehden sen entistä energiatehokkaammin.
Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).
Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.
Toyota
Kehityksen kaari edellisen Toyota Prius Plug-in -mallin 90 kW (122 hv) tehosta on merkittävä.
Katsottaessa tämän segmentin autojen tyypillistä käyttöä, on suunnittelun lähtökohtana ollut päivittäisten ajosuoritteiden olevan mahdollisia pelkällä ladatulla sähköllä. Niinpä korkeajänniteakun kapasiteettia on kasvatettu 13,6 kilowattituntiin.
Tähtäimessä on 50 % kasvu edelliseen malliin verrattuna, mitä tulee täyssähköiseen ajokantamaan. Akkukennojen suurempi energiatiheys on mahdollistanut akkupaketin koon pienentämisen. Niinpä akusto mahtuu kokonaisuudessaan takaistuimen alle.
Maksimaalista ja äärimmäisen puhdasta ajomatkaa tavoitteleville on tarjolla myös aurinkokennoilla varustettu katto, joka auton paikallaollessa lataa korkeajänniteakkua ja auton liikkuessa tukee auton sähköjärjestelmää vähentäen kulutusta.
Ulkodesign
Toyota Priusin kiilamainen ulkonäkö on säilynyt legendaarisena tunnusmerkkinä jo toisen sukupolven mallista lähtien.
Tuo muoto on nyt kokenut evoluution ja lopputuloksena on alkuperäistä kunnioittava, modernin elegantein vivahtein sävytetty ulkonäkö.
Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.
Toyota
Auton korkeus on laskenut 50 mm, katon korkein kohta on siirtynyt taakse ja muotoa korostetaan jopa 19” rengas/vannekoolla.
Kuten taidehistorian tunnetuimmissa veistoksissa, on ylimääräinen materiaali poistettu ja jäljelle jää ainoastaan puhdas näkemys – tässä tapauksessa ilmavirran pehmeä hyväily. Erottuvaa ulkomuotoa korostetaan 50 mm aiempaa pidemmällä akselivälillä, mutta 46 mm aiempaa lyhyemmällä kokonaispituudella.
Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.
Sisädesign
Aina tyylikkään tummat sisätilat on jaettu kolmeen alueeseen uuden saarimaisen muotokielen mukaisesti: kuljettajan tilat, korotettu kojelauta ja näiden ympäristö.
Sekä kuljettajalle että matkustajille tarjotaan väljän mittavat sisätilat, joiden korkealaatuiset materiaalit ja harmoniset yksityiskohdat tekevät kokonaisuudesta tarkoituksenmukaisen ja rauhallisen.
Kuljettajan näkymässä erinomaisella sijainnilla on 7”-tuumainen TFT-mittaristo, joka suoraan näkökentässä sijaiten antaa kaiken tarvittavan informaation ilman tarvetta irrottaa katsetta tiestä.
Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.
Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
NADin parannettu all-in-one-laite
Perheen tie vei Lontoosta Tapiolaan
Beyerdynamic Verio 200
Kasetti näkyvillä
Lumin P1 Mini
Bowers & Wilkins 700 S3 Signature -sarja
Kun mökkihaave vihdoin toteutui: Ruususen talon uusi aika
Denonin uusi HEOS-vahvistin
Vanhaa puuta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN