Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).
Toyota
Toyota Prius Plug-in Hybrid: Suomeen kesällä 2023 vahvistamaan mallistoa
Euroopan mallisto rakentuu erittäin energiatehokkaan lataushybridimallin ympärille laajentaen samalla Toyotan sähköistettyjen mallien tarjontaa. Ennakkomyynti käynnistyy kevään 2023 aikana, ja ensimmäiset autot ovat Suomessa kesällä 2023.
Toyota esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä viidennen sukupolven Priusin.
Ensimmäisen sukupolven mallin ensiesittely vuonna 1997 merkitsi automaailmassa sellaisen ikonin syntyä, jonka merkitys on valjennut monille vasta vuosia ensiesittelyn jälkeen.
Liikenteen sähköistymisen edelläkävijä asetti rohkeasti tulevaisuuden suuntamerkkejä, kun se ei vielä ollut automaailmassa yleistä.
Uusi sukupolvi, joka tulee Eurooppaan saataville lataushybridivoimalinjalla, ottaa jälleen uuden askeleen kohti tulevaisuutta.
Toyota on sitoutunut hiilineutraaliuden saavuttamiseen ja alunperin juuri Prius-mallissa esitelty hybriditeknologia on vaikuttanut valtavasti Toyotan matkalla kohti nollapäästöjä.
Uusi Toyota Prius Plug-in vahvistaa Toyotan mallistoa, joka perustuu monien teknologioiden tarjontaan ja valinnanvaraan. Lataushybridien lisäksi Toyotan mallisto kattaa niin itselataavat hybridit, täyssähköautot kuin vetykäyttöiset polttokennoautot.
Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.
Toyota
Tärkeintä vähä- ja nollapäästöisessä teknologiassa on sen saavutettavuus, ja omilla toimillaan Toyota haluaa varmistaa uusimman, puhtaimman teknologian pääsyn mahdollisimman laajamittaiseen käyttöön.
Toyota Prius on mallina ollut koko olemassaolonsa ajan näyttämässä suuntaa uusiin, innovatiivisiin teknologioihin. Se on inspiroinut lukuisten Toyotan mallien tulevaisuutta, eikä uusi, viidennen sukupolven malli tee tähän poikkeusta.
Uutuudessa nähdään ensimmäistä kertaa Toyotan uusimman sukupolven lataushybridijärjestelmä, jonka mehukkain kehityksen hedelmä huomattavasti kasvanut teho.
Aiempaa huomattavasti voimakkaammat sähkömoottori/generaattorit ja kaksilitrainen polttomoottori tuottavat uutuusmallille kutkuttelevan kauniin 164 kilowatin (223 hevosvoiman) tehon.
Samanaikaisesti kehitys on muovannut auton koria entistä aerodynaamisemmaksi, auttaen muiden muutosten kanssa saavuttamaan erinomaisen polttoainetaloudellisuuden, auton käsiteltävyyden ja vakauden.
Toyota Prius on aina ollut ulkodesigniltaan erottuva, eikä viidennen sukupolven malli tee tähän poikkeusta. Coupemaiset muodot vievät uutuuden ansaitsemaansa ulottuvuuteen.
Alustarakenteena käytetään toisen sukupolven GA-C-alustarakennetta, joka on edelleen kehitetty versio uraa uurtaneesta TNGA (Toyota New Global Architecture) -rakenneratkaisusta.
Sen tärkeimmät ominaisuudet ovat pysyneet samoina: matala painopiste, erittäin vääntöjäykkä korirakenne ja niiden kautta saavutettavat erinomaiset ajo-ominaisuudet.
Tilavassa matkustamossa nähdään uuden Prius-mallin saarimainen muotokieli, joka yhdessä aiempaa matalamman istuma-asennon kanssa mahdollistaa erinomaisen tilankäytön, ja kuljettajan työtilassa kaikki näytöt ja ohjaimet ovat siellä missä pitääkin.
Voimalinja
Uusimman, viidennen sukupolven hybridijärjestelmä tuo ladattavaa Priusta useamman loikan eteenpäin tuottaen enemmän tehoa, mutta tehden sen entistä energiatehokkaammin.
Kaksilitraisen bensiinimoottorin suurin teho on 111 kW (148 hv), ja se yhdistettynä sähkömoottorin 120 kW (160A) tehoon tuottaa järjestelmän suurimmaksi ulostulotehoksi 164 kW (223 hv).
Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.
Toyota
Kehityksen kaari edellisen Toyota Prius Plug-in -mallin 90 kW (122 hv) tehosta on merkittävä.
Katsottaessa tämän segmentin autojen tyypillistä käyttöä, on suunnittelun lähtökohtana ollut päivittäisten ajosuoritteiden olevan mahdollisia pelkällä ladatulla sähköllä. Niinpä korkeajänniteakun kapasiteettia on kasvatettu 13,6 kilowattituntiin.
Tähtäimessä on 50 % kasvu edelliseen malliin verrattuna, mitä tulee täyssähköiseen ajokantamaan. Akkukennojen suurempi energiatiheys on mahdollistanut akkupaketin koon pienentämisen. Niinpä akusto mahtuu kokonaisuudessaan takaistuimen alle.
Maksimaalista ja äärimmäisen puhdasta ajomatkaa tavoitteleville on tarjolla myös aurinkokennoilla varustettu katto, joka auton paikallaollessa lataa korkeajänniteakkua ja auton liikkuessa tukee auton sähköjärjestelmää vähentäen kulutusta.
Ulkodesign
Toyota Priusin kiilamainen ulkonäkö on säilynyt legendaarisena tunnusmerkkinä jo toisen sukupolven mallista lähtien.
Tuo muoto on nyt kokenut evoluution ja lopputuloksena on alkuperäistä kunnioittava, modernin elegantein vivahtein sävytetty ulkonäkö.
Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.
Toyota
Auton korkeus on laskenut 50 mm, katon korkein kohta on siirtynyt taakse ja muotoa korostetaan jopa 19” rengas/vannekoolla.
Kuten taidehistorian tunnetuimmissa veistoksissa, on ylimääräinen materiaali poistettu ja jäljelle jää ainoastaan puhdas näkemys – tässä tapauksessa ilmavirran pehmeä hyväily. Erottuvaa ulkomuotoa korostetaan 50 mm aiempaa pidemmällä akselivälillä, mutta 46 mm aiempaa lyhyemmällä kokonaispituudella.
Uutuusmallin ote tiehen on tukeva, kiitos 22 mm kasvaneen leveyden. Keulan sulavan rohkeuden ja perän terävyyden allekirjoittaa ylpeästi suuri Prius-mallimerkintä.
Sisädesign
Aina tyylikkään tummat sisätilat on jaettu kolmeen alueeseen uuden saarimaisen muotokielen mukaisesti: kuljettajan tilat, korotettu kojelauta ja näiden ympäristö.
Sekä kuljettajalle että matkustajille tarjotaan väljän mittavat sisätilat, joiden korkealaatuiset materiaalit ja harmoniset yksityiskohdat tekevät kokonaisuudesta tarkoituksenmukaisen ja rauhallisen.
Kuljettajan näkymässä erinomaisella sijainnilla on 7”-tuumainen TFT-mittaristo, joka suoraan näkökentässä sijaiten antaa kaiken tarvittavan informaation ilman tarvetta irrottaa katsetta tiestä.
Täysin uudelleen suunniteltu kojelauta asettaa etusijalle matkustamon mukavuuden ja käytön helppouden. Ilmastoinnin ja lämmityksen ohjainpaneeli on selkeästi erillään, ja matalalle sijoitettu medianäyttö pystyy korostamaan esim. turvajärjestelmien viestejä väriteemaa vaihtamalla.
Uusi, viidennen sukupolven Prius Plug-in -malli tulee ennakkomyyntiin keväällä 2023 ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2023.
Toyota-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.
Toni Lindström
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.
Toni Lindström
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kialla vahva myyntivuosi
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Genelec Münchenissa
EgglestonWorks Andra uudistuu
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
SEASin lelu
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi