Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Lähes kymmenen vuotta maailmanlaajuisen ensiesittelynsä jälkeen Nissan tuo markkinoille päivitetyn version e-POWER-teknologiastaan.
Euroopassa neljä vuotta sitten esitelty e-POWER kehitettiin tarjoamaan sähköinen ajokokemus ilman lataustarvetta – yhdistäen sähköauton sulavan kiihtyvyyden ja välittömän väännön perinteisen polttomoottorin tuttuun käytännöllisyyteen. Tämä uuden sukupolven e-POWER -järjestelmä on suunniteltu parantamaan polttoainetaloutta, vähentämään päästöjä ja nostamaan ajomukavuutta entisestään.
e-POWERin ytimessä on ainutlaatuinen toimintaperiaate, joka tuo todellista hyötyä asiakkaalle: bensiinimoottoria käytetään ainoastaan sähkön tuottamiseen, joka syötetään suoraan sähkömoottorille pyörittämään pyöriä tai tarvittaessa lataamaan akkua.
Toisin kuin perinteisissä hybrideissä, e-POWERissa ei ole monimutkaista vaihteistoa tai mekaanista kytkentää bensiinimoottorin ja sähkömoottorin välillä – vaste on välitön ja ajotuntuma aina sulava, kuten sähköautossa. Regeneratiivinen jarrutus muuntaa liike-energian sähköksi ja palauttaa sen akkuun.
Uusi e-POWER vie tämän konseptin uudelle tasolle, tarjoten luokkansa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, sähköauton ajotuntumaa ja todellista polttoainetaloutta – perinteisen polttomoottoriauton toimintamatkalla.
Uusi e-POWER tuo merkittäviä parannuksia kaikilla osa-alueilla:
- Polttoaineenkulutus: 4,5 l/100 km (WLTP)
- CO₂-päästöt: laskeneet 116 g/km → 102 g/km (−12 %)
- Sisämelu: jopa 5,6 dB hiljaisempi kuin edeltäjä – sähköautomainen ajokokemus
- Sport-ajotila: +10 kW lisätehoa – dynaamisempi ja reagoivampi ajotuntuma
(Kaikki tiedot vahvistetaan tyyppihyväksynnän yhteydessä)
Kattavat moottoripäivitykset
Uuden e-POWERin ytimessä on täysin uusi 5-in-1 -moduulirakenne, joka yhdistää sähkömoottorin, generaattorin, invertterin, alennusvaihteen ja tehostimen yhteen kevyempään ja kompaktimpaan yksikköön. Moottorin kalibroinnin ja äänieristyksen parannukset vähentävät melua ja tärinää kuormituksessa. Vaikka sähkömoottorin teho (140 kW) ja akun kapasiteetti (2,1 kWh) säilyvät ennallaan, uusi 1.5-litrainen kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori on täysin uudelleen suunniteltu.
Moottorin lämmönhallintaa on parannettu, joka parantaa hyötysuhdetta ja mahdollistaa hiljaisemman ja tehokkaamman toiminnan matalilla kierroksilla. Uusi, suurempi turbo ja uusi välityssuhde alentavat moottorin kierroslukua moottoritiellä 200 rpm:llä, mikä vähentää melutasoa. Aiemmin käytetty muuttuva puristussuhdetekniikka on nyt tarpeeton muiden moottoriparannusten ansiosta.
Huoltoväli on pidennetty 15 000 kilometristä 20 000 kilometriin.
Saksalaisen ADAC:n testien mukaan uusi e-POWER tarjoaa jopa 16 % alhaisemman kulutuksen todellisissa ajo-olosuhteissa ja 14 % parannuksen moottoritieajossa verrattuna nykyiseen sukupolveen.
Askel kohti sähköistymistä
Uusi e-POWER tarjoaa askeleen kohti sähköistä ajamista – yhdistäen sähköauton sulavuuden ja välittömän vasteen perinteisen polttomoottoriauton tuttuun toimintamatkaan ja käytännöllisyyteen.
Koska polttomoottori ei koskaan pyöritä pyöriä, ajotuntuma on täysin sähköinen – ilman vaihteita, ilman viivettä ja ilman moottorin ääntä matalilla nopeuksilla. Toisin kuin täyssähköautossa, tankkaus tapahtuu kuitenkin perinteiseen tapaan huoltoasemalla.
e-POWER toimii siirtymäteknologiana – se on suunniteltu kuljettajille, jotka haluavat sähköisen ajokokemuksen, mutta eivät ole vielä valmiita täyssähköautoiluun.
Uuden e-POWER voimalinjan lisäksi Qashqain tieto- ja viihdejärjestelmät päivittyvät. Googlen sisäänrakennetut palvelut tarjoavat muun muassa uusia sovelluksia Google Playn kautta, sääennusteet suunnitelluille määränpäille sekä Nissan Trip Stories -ominaisuus, jonka avulla asiakkaat voivat helposti tallentaa ja jakaa suosikkimatkojaan NissanConnect Services -sovelluksen kautta. Turvallisuusominaisuudet paranevat entisestään, kun päivitetty ProPILOT-ajonhallintajärjestelmä havainnoi liikennettä ja ympäristöä entistäkin paremmin.
Uudella e-POWER-järjestelmällä varustettu Qashqai valmistetaan Nissanin huippumodernilla tehtaalla Sunderlandissa, Isossa-Britanniassa.
Myynti Suomessa alkaa syksyllä.
AutoBild / Nissan
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.
Juha Peltonen
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Neula puhtaaksi
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL