Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin

Lähes kymmenen vuotta maail­man­laa­juisen ensiesittelynsä jälkeen Nissan tuo markkinoille päivitetyn version e-POWER-teknologiastaan.

Auto Bild.Uutiset

Eu­roo­pas­sa nel­jä vuot­ta sit­ten esi­tel­ty e-PO­WER ke­hi­tet­tiin tar­jo­a­maan säh­köi­nen ajo­ko­ke­mus il­man la­taus­tar­vet­ta – yh­dis­tä­en säh­kö­au­ton su­la­van kiih­ty­vyy­den ja vä­lit­tö­män vään­nön pe­rin­tei­sen polt­to­moot­to­rin tut­tuun käy­tän­nöl­li­syy­teen. Tämä uu­den su­ku­pol­ven e-PO­WER -jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu pa­ran­ta­maan polt­to­ai­ne­ta­lout­ta, vä­hen­tä­mään pääs­tö­jä ja nos­ta­maan ajo­mu­ka­vuut­ta en­ti­ses­tään.

e-PO­WE­Rin yti­mes­sä on ai­nut­laa­tui­nen toi­min­ta­pe­ri­aa­te, joka tuo to­del­lis­ta hyö­tyä asi­ak­kaal­le: ben­sii­ni­moot­to­ria käy­te­tään ai­no­as­taan säh­kön tuot­ta­mi­seen, joka syö­te­tään suo­raan säh­kö­moot­to­ril­le pyö­rit­tä­mään pyö­riä tai tar­vit­ta­es­sa la­taa­maan ak­kua.

Toi­sin kuin pe­rin­tei­sis­sä hyb­ri­deis­sä, e-PO­WE­Ris­sa ei ole mo­ni­mut­kais­ta vaih­teis­toa tai me­kaa­nis­ta kyt­ken­tää ben­sii­ni­moot­to­rin ja säh­kö­moot­to­rin vä­lil­lä – vas­te on vä­li­tön ja ajo­tun­tu­ma ai­na su­la­va, ku­ten säh­kö­au­tos­sa. Re­ge­ne­ra­tii­vi­nen jar­ru­tus muun­taa lii­ke-ener­gi­an säh­kök­si ja pa­laut­taa sen ak­kuun.

Uu­si e-PO­WER vie tä­män kon­sep­tin uu­del­le ta­sol­le, tar­jo­ten luok­kan­sa par­haan yh­dis­tel­män suo­ri­tus­ky­kyä, säh­kö­au­ton ajo­tun­tu­maa ja to­del­lis­ta polt­to­ai­ne­ta­lout­ta – pe­rin­tei­sen polt­to­moot­to­ri­au­ton toi­min­ta­mat­kal­la.

Uu­si e-PO­WER tuo mer­kit­tä­viä pa­ran­nuk­sia kai­kil­la osa-alu­eil­la:

- Polt­to­ai­neen­ku­lu­tus: 4,5 l/100 km (WLTP)

- CO₂-pääs­töt: las­ke­neet 116 g/km → 102 g/km (−12 %)

- Si­sä­me­lu: jopa 5,6 dB hil­jai­sem­pi kuin edel­tä­jä – säh­kö­au­to­mai­nen ajo­ko­ke­mus

- Sport-ajo­ti­la: +10 kW li­sä­te­hoa – dy­naa­mi­sem­pi ja re­a­goi­vam­pi ajo­tun­tu­ma

(Kaik­ki tie­dot vah­vis­te­taan tyyp­pi­hy­väk­syn­nän yh­tey­des­sä)

Kat­ta­vat moot­to­ri­päi­vi­tyk­set

Uu­den e-PO­WE­Rin yti­mes­sä on täy­sin uu­si 5-in-1 -mo­duu­li­ra­ken­ne, joka yh­dis­tää säh­kö­moot­to­rin, ge­ne­raat­to­rin, in­vert­te­rin, alen­nus­vaih­teen ja te­hos­ti­men yh­teen ke­vy­em­pään ja kom­pak­tim­paan yk­sik­köön. Moot­to­rin ka­lib­roin­nin ja ää­nie­ris­tyk­sen pa­ran­nuk­set vä­hen­tä­vät me­lua ja tä­ri­nää kuor­mi­tuk­ses­sa. Vaik­ka säh­kö­moot­to­rin teho (140 kW) ja akun ka­pa­si­teet­ti (2,1 kWh) säi­ly­vät en­nal­laan, uu­si 1.5-lit­rai­nen kol­mi­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu ben­sii­ni­moot­to­ri on täy­sin uu­del­leen suun­ni­tel­tu.

Moot­to­rin läm­mön­hal­lin­taa on pa­ran­net­tu, joka pa­ran­taa hyö­ty­suh­det­ta ja mah­dol­lis­taa hil­jai­sem­man ja te­hok­kaam­man toi­min­nan ma­ta­lil­la kier­rok­sil­la. Uu­si, suu­rem­pi tur­bo ja uu­si vä­li­tys­suh­de alen­ta­vat moot­to­rin kier­ros­lu­kua moot­to­ri­tiel­lä 200 rpm:llä, mikä vä­hen­tää me­lu­ta­soa. Ai­em­min käy­tet­ty muut­tu­va pu­ris­tus­suh­de­tek­niik­ka on nyt tar­pee­ton mui­den moot­to­ri­pa­ran­nus­ten an­si­os­ta.

Huol­to­vä­li on pi­den­net­ty 15 000 ki­lo­met­ris­tä 20 000 ki­lo­met­riin.

Sak­sa­lai­sen ADAC:n tes­tien mu­kaan uu­si e-PO­WER tar­jo­aa jopa 16 % al­hai­sem­man ku­lu­tuk­sen to­del­li­sis­sa ajo-olo­suh­teis­sa ja 14 % pa­ran­nuk­sen moot­to­ri­tie­a­jos­sa ver­rat­tu­na ny­kyi­seen su­ku­pol­veen.

As­kel koh­ti säh­köis­ty­mis­tä

Uu­si e-PO­WER tar­jo­aa as­ke­leen koh­ti säh­köis­tä aja­mis­ta – yh­dis­tä­en säh­kö­au­ton su­la­vuu­den ja vä­lit­tö­män vas­teen pe­rin­tei­sen polt­to­moot­to­ri­au­ton tut­tuun toi­min­ta­mat­kaan ja käy­tän­nöl­li­syy­teen.

Kos­ka polt­to­moot­to­ri ei kos­kaan pyö­ri­tä pyö­riä, ajo­tun­tu­ma on täy­sin säh­köi­nen – il­man vaih­tei­ta, il­man vii­vet­tä ja il­man moot­to­rin ään­tä ma­ta­lil­la no­peuk­sil­la. Toi­sin kuin täys­säh­kö­au­tos­sa, tank­kaus ta­pah­tuu kui­ten­kin pe­rin­tei­seen ta­paan huol­to­a­se­mal­la.

e-PO­WER toi­mii siir­ty­mä­tek­no­lo­gi­a­na – se on suun­ni­tel­tu kul­jet­ta­jil­le, jot­ka ha­lu­a­vat säh­köi­sen ajo­ko­ke­muk­sen, mut­ta ei­vät ole vie­lä val­mii­ta täys­säh­kö­au­toi­luun.

Uu­den e-PO­WER voi­ma­lin­jan li­säk­si Qash­qain tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­mät päi­vit­ty­vät. Goog­len si­sään­ra­ken­ne­tut pal­ve­lut tar­jo­a­vat muun mu­as­sa uu­sia so­vel­luk­sia Goog­le Playn kaut­ta, sää­en­nus­teet suun­ni­tel­luil­le mää­rän­päil­le sekä Nis­san Trip Sto­ries -omi­nai­suus, jon­ka avul­la asi­ak­kaat voi­vat hel­pos­ti tal­len­taa ja ja­kaa suo­sik­ki­mat­ko­jaan Nis­san­Con­nect Ser­vi­ces -so­vel­luk­sen kaut­ta. Tur­val­li­suu­so­mi­nai­suu­det pa­ra­ne­vat en­ti­ses­tään, kun päi­vi­tet­ty Pro­PI­LOT-ajon­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä ha­vain­noi lii­ken­net­tä ja ym­pä­ris­töä en­tis­tä­kin pa­rem­min.

Uu­del­la e-PO­WER-jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­tet­tu Qash­qai val­mis­te­taan Nis­sa­nin huip­pu­mo­der­nil­la teh­taal­la Sun­der­lan­dis­sa, Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa.

Myyn­ti Suo­mes­sa al­kaa syk­syl­lä.

Au­to­Bild / Nis­san

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Juha Peltonen

Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan

Auto Bild.Uutiset
Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Opel käyttää Grandlandin täyssähköisissä sekä lataushybridiversioissa FSD-tekniikkaan perustuvia iskunvaimentimia. Katumaasturin keulassa komeilevan 3D Vizor -säleikön Opel-logo on valaistu.

Juha Peltonen

Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan

Auto Bild.Uutiset

Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Auto Bild.Uutiset

Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä

Auto Bild.Uutiset
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit
Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvolla oli hyvä vuosi 2024

Volvo

Volvo tyytyväinen myyntilukuihinsa

Auto Bild.Artikkelit

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN