Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Lähes kymmenen vuotta maailmanlaajuisen ensiesittelynsä jälkeen Nissan tuo markkinoille päivitetyn version e-POWER-teknologiastaan.
Euroopassa neljä vuotta sitten esitelty e-POWER kehitettiin tarjoamaan sähköinen ajokokemus ilman lataustarvetta – yhdistäen sähköauton sulavan kiihtyvyyden ja välittömän väännön perinteisen polttomoottorin tuttuun käytännöllisyyteen. Tämä uuden sukupolven e-POWER -järjestelmä on suunniteltu parantamaan polttoainetaloutta, vähentämään päästöjä ja nostamaan ajomukavuutta entisestään.
e-POWERin ytimessä on ainutlaatuinen toimintaperiaate, joka tuo todellista hyötyä asiakkaalle: bensiinimoottoria käytetään ainoastaan sähkön tuottamiseen, joka syötetään suoraan sähkömoottorille pyörittämään pyöriä tai tarvittaessa lataamaan akkua.
Toisin kuin perinteisissä hybrideissä, e-POWERissa ei ole monimutkaista vaihteistoa tai mekaanista kytkentää bensiinimoottorin ja sähkömoottorin välillä – vaste on välitön ja ajotuntuma aina sulava, kuten sähköautossa. Regeneratiivinen jarrutus muuntaa liike-energian sähköksi ja palauttaa sen akkuun.
Uusi e-POWER vie tämän konseptin uudelle tasolle, tarjoten luokkansa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, sähköauton ajotuntumaa ja todellista polttoainetaloutta – perinteisen polttomoottoriauton toimintamatkalla.
Uusi e-POWER tuo merkittäviä parannuksia kaikilla osa-alueilla:
- Polttoaineenkulutus: 4,5 l/100 km (WLTP)
- CO₂-päästöt: laskeneet 116 g/km → 102 g/km (−12 %)
- Sisämelu: jopa 5,6 dB hiljaisempi kuin edeltäjä – sähköautomainen ajokokemus
- Sport-ajotila: +10 kW lisätehoa – dynaamisempi ja reagoivampi ajotuntuma
(Kaikki tiedot vahvistetaan tyyppihyväksynnän yhteydessä)
Kattavat moottoripäivitykset
Uuden e-POWERin ytimessä on täysin uusi 5-in-1 -moduulirakenne, joka yhdistää sähkömoottorin, generaattorin, invertterin, alennusvaihteen ja tehostimen yhteen kevyempään ja kompaktimpaan yksikköön. Moottorin kalibroinnin ja äänieristyksen parannukset vähentävät melua ja tärinää kuormituksessa. Vaikka sähkömoottorin teho (140 kW) ja akun kapasiteetti (2,1 kWh) säilyvät ennallaan, uusi 1.5-litrainen kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori on täysin uudelleen suunniteltu.
Moottorin lämmönhallintaa on parannettu, joka parantaa hyötysuhdetta ja mahdollistaa hiljaisemman ja tehokkaamman toiminnan matalilla kierroksilla. Uusi, suurempi turbo ja uusi välityssuhde alentavat moottorin kierroslukua moottoritiellä 200 rpm:llä, mikä vähentää melutasoa. Aiemmin käytetty muuttuva puristussuhdetekniikka on nyt tarpeeton muiden moottoriparannusten ansiosta.
Huoltoväli on pidennetty 15 000 kilometristä 20 000 kilometriin.
Saksalaisen ADAC:n testien mukaan uusi e-POWER tarjoaa jopa 16 % alhaisemman kulutuksen todellisissa ajo-olosuhteissa ja 14 % parannuksen moottoritieajossa verrattuna nykyiseen sukupolveen.
Askel kohti sähköistymistä
Uusi e-POWER tarjoaa askeleen kohti sähköistä ajamista – yhdistäen sähköauton sulavuuden ja välittömän vasteen perinteisen polttomoottoriauton tuttuun toimintamatkaan ja käytännöllisyyteen.
Koska polttomoottori ei koskaan pyöritä pyöriä, ajotuntuma on täysin sähköinen – ilman vaihteita, ilman viivettä ja ilman moottorin ääntä matalilla nopeuksilla. Toisin kuin täyssähköautossa, tankkaus tapahtuu kuitenkin perinteiseen tapaan huoltoasemalla.
e-POWER toimii siirtymäteknologiana – se on suunniteltu kuljettajille, jotka haluavat sähköisen ajokokemuksen, mutta eivät ole vielä valmiita täyssähköautoiluun.
Uuden e-POWER voimalinjan lisäksi Qashqain tieto- ja viihdejärjestelmät päivittyvät. Googlen sisäänrakennetut palvelut tarjoavat muun muassa uusia sovelluksia Google Playn kautta, sääennusteet suunnitelluille määränpäille sekä Nissan Trip Stories -ominaisuus, jonka avulla asiakkaat voivat helposti tallentaa ja jakaa suosikkimatkojaan NissanConnect Services -sovelluksen kautta. Turvallisuusominaisuudet paranevat entisestään, kun päivitetty ProPILOT-ajonhallintajärjestelmä havainnoi liikennettä ja ympäristöä entistäkin paremmin.
Uudella e-POWER-järjestelmällä varustettu Qashqai valmistetaan Nissanin huippumodernilla tehtaalla Sunderlandissa, Isossa-Britanniassa.
Myynti Suomessa alkaa syksyllä.
AutoBild / Nissan
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Full Metal Jacket
Cabassen pallokaiutin kehittyy
SystemDekin paluu
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Ripolisubbareita Saksasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL