Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla

Mercedes-Benzin uudelle MMA-perusrakenteelle suunniteltu GLB kasvaa tarjoten entistä väljemmät sisätilat ja suuremman tavaratilan.

Auto Bild.Uutiset

Au­ton pi­tuus on kas­va­nut 98 mm (4733 mm), ak­se­li­vä­li 60 mm (2889 mm) ja le­veys 27 mm (1861 mm). Ti­lat pa­ra­ne­vat eri­tyi­ses­ti toi­sel­la ri­vil­lä, jos­sa jal­ka­ti­laa on 68 mm enem­män ja pään­ti­las­sa edes­sä +35 mm ja ta­ka­na +68 mm. Ti­lo­jen muun­nel­ta­vuut­ta li­sää 5-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa toi­sen is­tuin­ri­vin 140 mm sää­tö­va­ra.

Ta­va­ra­ti­laa on 5-paik­kai­ses­sa ver­si­os­sa tar­jol­la 540 lit­raa ja 7-paik­kai­ses­sa 480 lit­raa. Sel­kä­no­jat kaa­det­tui­na ti­laa on käy­tös­sä jopa 1715 lit­raa. Käy­tän­nöl­li­syyt­tä li­sää myös suu­ri, 127 lit­ran etu­ta­va­ra­ti­la eli frunk. Uu­si GLB toi­mii hy­vin myös far­ma­ri­au­to­na. Ul­ko­mi­toil­taan uu­si GLB on hy­vin lä­hel­lä vuo­si­na 2019–2023 tuo­tan­nos­sa ol­lut­ta Mer­ce­des-Benz EQC-mal­lia.

Mal­lis­to ja omi­nai­suu­det

Tuo­tan­to tul­laan aloit­ta­maan kah­del­la ver­si­ol­la, jot­ka ovat ta­ka­ve­toi­nen 250+ ja ne­li­ve­toi­nen 350 4MA­TIC. Ne­li­ve­to­mal­lis­sa va­ki­o­na mm. liuk­kai­siin olo­suh­tei­siin rää­tä­löi­ty Ter­rain-ajo­ti­la ja maas­tos­sa liik­ku­mis­ta hel­pot­ta­va lä­pi­nä­ky­vä ko­ne­pel­ti-ka­me­ra­jär­jes­tel­mä. Pe­rä­vau­nun käyt­tä­jiä aja­tel­len tar­jol­la on jopa 2000 kg ve­to­mas­sa.

En­si vuon­na tul­laan esit­te­le­mään myös uu­den MMA-pe­rus­ra­ken­ne­per­heen nel­jäs säh­kö­au­to, Mer­ce­des-Benz GLA.

Lää­ket­tä toi­min­ta­mat­ka-ah­dis­tuk­seen

Kak­si­vaih­tei­nen vaih­teis­to, eri­no­mai­nen ener­gi­an­hal­lin­ta ja 85 kWh:n akus­to tuot­ta­vat GLB:lle pit­kän toi­min­ta­mat­kan ja uu­si 800 vol­tin säh­kö­ark­ki­teh­tuu­ri mah­dol­lis­taa jopa 320 kW:n pi­ka­la­taus­te­hon – nämä omi­nai­suu­det yh­des­sä muo­dos­ta­vat toi­mi­van re­sep­tin toi­min­ta­mat­ka-ah­dis­tuk­sen se­lät­tä­mi­seen. Tar­peen tul­len la­taa­mi­nen on mah­dol­lis­ta myös hi­taam­mil­la 400 V-lait­teil­la.

GLB 250+ yl­tää jopa 624 km WLTP-toi­min­ta­mat­kaan (Suo­men va­ki­o­va­rus­tein), ja 800 V -jär­jes­tel­mä tuo 260 ki­lo­met­riä li­sä­mat­kaa vain 10 mi­nuu­tin DC-pi­ka­la­tauk­sel­la. Myös tal­vi­la­taus toi­mii luo­tet­ta­vas­ti: huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­tu akun esi­läm­mi­tys var­mis­taa kor­ke­an la­taus­te­hon kyl­mis­sä­kin olo­suh­teis­sa.

Muo­toi­lu ja ae­ro­dy­na­miik­ka

Etuo­sas­sa huo­mi­on kes­ki­pis­tee­nä on va­lais­tu Mer­ce­des-Benz-ku­vio, joka tul­kit­see klas­si­sen kro­mi­ri­ti­län uu­del­la ta­val­la. 94 kro­min­hoh­tois­ta täh­teä muo­dos­ta­vat iko­ni­sen il­meen.

Si­vup­ro­fii­li ko­ros­taa vah­vaa asen­toa: pys­ty­suo­ra keu­la, ly­hy­et yli­tyk­set, le­veä rai­de­vä­li ja suu­ret van­teet luo­vat tun­nis­tet­ta­van si­lu­e­tin. Ta­ka­na LED-va­lot ja va­lo­nau­ha tuo­vat mo­der­nin vai­ku­tel­man. Li­sä­va­rus­tei­set MUL­TI­BE­AM LED -ajo­va­lot si­säl­tä­vät Mer­ce­des-täh­den muo­toi­set päi­vä­a­jo­va­lot.

Si­sä­ti­lo­jen kes­ki­pis­te on suu­ri­ko­koi­nen näyt­tö­ko­ko­nai­suus ja SKY CONT­ROL -pa­no­raa­ma­kat­to, jon­ka lä­pi­nä­ky­vyys voi­daan sää­tää kirk­kaas­ta mai­to­mai­seen tai täh­ti­ku­vi­oi­tuun. Ka­ton 158 va­lais­tua täh­teä luo­vat tun­nel­mal­li­sen ”täh­ti­tai­vaan”.

Il­man­vas­tus on seg­men­tin par­haim­mis­toa: Cd 0,28, mikä vä­hen­tää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta ja tuu­li­ää­niä.

Nel­jän­nen su­ku­pol­ven MBUX – en­tis­tä in­tui­tii­vi­sem­pi ja yk­si­löl­li­sem­pi

Uu­si MBUX hyö­dyn­tää Mer­ce­des-Ben­zin it­se ke­hit­tä­mää MB.OS-käyt­tö­jär­jes­tel­mää ja yh­dis­tää usei­den te­ko­ä­ly­a­vus­ta­jien, ku­ten Goog­len ja Mic­ro­sof­tin, par­haat omi­nai­suu­det. Kaik­ki näy­töt käyt­tä­vät Uni­tyn Game En­gi­ne -gra­fiik­kaa luo­dak­seen re­aa­li­ai­kai­sen, vi­su­aa­li­ses­ti rik­kaan käyt­tö­ko­ke­muk­sen.

Ve­si­jääh­dy­tet­ty kes­kus­tie­to­ko­ne ja Mer­ce­des-Benz In­tel­li­gent Cloud mah­dol­lis­ta­vat jat­ku­vat OTA-päi­vi­tyk­set – myös ajo­a­vus­ti­miin – jol­loin au­to ke­hit­tyy ja pa­ra­nee ajan myö­tä. MB.OS in­teg­roi sau­mat­to­mas­ti kol­man­sien osa­puo­lien si­säl­löt säi­lyt­tä­en Mer­ce­des-Ben­zin tun­nu­so­mai­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen. Uu­si ark­ki­teh­tuu­ri pa­ran­taa oh­jel­mis­ton suo­ri­tus­ky­kyä ja pie­nen­tää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta, mikä sääs­tää vir­taa ja osal­taan pi­den­tää toi­min­ta­mat­kaa.

Tur­val­li­suus edel­lä

Täy­sin uu­si GLB on suun­ni­tel­tu alus­ta al­ka­en uu­sim­pien tur­val­li­suus­nä­kö­koh­tien mu­kai­ses­ti. Mer­ce­des-Benz säi­lyt­tää näin ase­man­sa ak­tii­vi­sen ja pas­sii­vi­sen tur­val­li­suu­den edel­lä­kä­vi­jä­nä. Ta­voi­te on sel­keä: GLB:n myö­tä Mer­ce­des-Benz pyr­kii tar­jo­a­maan luok­kan­sa tur­val­li­sim­man au­ton.

Uu­det va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­mät voi­vat eh­käis­tä mo­nia on­net­to­muuk­sia. Mi­kä­li on­net­to­muus kui­ten­kin ta­pah­tuu, au­ton tör­mäys­vyö­hyk­keet, vah­va mat­kus­ta­mo sekä tur­va­jär­jes­tel­mät on suun­ni­tel­tu mi­ni­moi­maan va­ka­vien vam­mo­jen ris­ki. Va­ka­van on­net­to­muu­den jäl­keen au­to avaa au­to­maat­ti­ses­ti ovien lu­ki­tuk­sen ja työn­tää säh­köi­set oven­kah­vat ulos, jot­ta pe­las­tus­hen­ki­lös­tö pää­see no­pe­as­ti si­sään. Ovien avaa­mi­nen si­säl­tä on myös mah­dol­lis­ta riip­pu­mat­ta lu­ki­tus­jär­jes­tel­mäs­tä tai ul­ko­puo­li­sis­ta kah­vois­ta.

GLB tuo tä­hän ko­ko­luok­kaan en­sim­mäis­tä ker­taa S-sar­jas­sa käy­tös­sä ole­van va­ki­o­va­rus­tei­sen kes­ki­tur­va­tyy­nyn. Se lau­ke­aa kul­jet­ta­jan ja etu­mat­kus­ta­jan vä­liin voi­mak­kaas­sa si­vu­tör­mäyk­ses­sä, riip­pu­en on­net­to­muu­den voi­mak­kuu­des­ta ja mat­kus­ta­jien mää­räs­tä. Kes­ki­tur­va­tyy­ny on in­teg­roi­tu kul­jet­ta­jan is­tui­men sel­kä­no­jaan.

Mu­ka­vuu­sa­lus­ta mo­ni­var­si­tu­en­nal­la – tek­no­lo­gi­aa ylem­män luo­kan mal­leis­ta

GLB:n va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu mu­ka­vuu­sa­lus­ta. Etu­jou­si­tus on uu­del­leen ke­hi­tet­ty ver­sio McPher­son- ra­ken­tees­ta. Taka-ak­se­lis­to­na toi­mii uu­si mo­ni­var­si­tu­en­ta. Tämä laa­du­kas jou­si­tus­rat­kai­su tun­ne­taan Mer­ce­des-Ben­zin ylem­män luo­kan mal­leis­ta, ja nyt se on tuo­tu myös tä­hän seg­ment­tiin.

Mal­lin tuo­te­ke­hi­tyk­sen ai­ka­na au­ton kyl­mä­suo­ri­tus­ky­ky on haas­tet­tu pe­rus­teel­li­ses­ti. GLB:tä on tes­tat­tu Mer­ce­de­sin tek­no­lo­gi­a­kes­kuk­ses­sa (MTC) Sin­del­fin­ge­nis­sä, jon­ka kyl­mä­la­bo­ra­to­ri­os­sa se al­tis­tet­tiin poik­keuk­sel­li­sil­le läm­pö­ti­lan vaih­te­luil­le. Kyl­mä­tun­ne­li­tes­teis­sä läm­pö­ti­lat vaih­te­li­vat –40 pak­ka­sas­tees­ta +40 läm­pö­as­tee­seen. Ää­rim­mäi­sis­sä läm­pö­tes­teis­sä yl­let­tiin jopa 60 as­teen paah­tei­siin, ja eri­tyi­ses­sä Hot Road -ko­kees­sa au­tol­la ajet­tiin 50–70 as­teen vä­lil­le kuu­men­tu­neil­la as­falt­ti­pin­noil­la.

Eri­tyi­nen pai­no­pis­te oli kyl­mä­tes­teil­lä, jois­sa esi­mer­kik­si var­mis­tet­tiin tuu­li­la­si­pyyh­ki­jöi­den häi­ri­ö­tön toi­min­ta kai­kis­sa olois­sa sekä au­ton il­ma­not­to­auk­ko­jen puh­taa­na py­sy­mi­nen san­kas­sa lu­mi­sa­tees­sa. Tuu­li­tun­ne­lis­sa voi­daan si­mu­loi­da au­ton käyt­täy­ty­mis­tä lu­mi­sa­tees­sa jopa 200 ki­lo­met­rin tun­ti­no­peut­ta ajet­ta­es­sa. Kyl­mä­tes­teis­sä –15–20 as­teen pak­kas­ke­lis­sä GLB osoit­ti, et­tä sen tuu­li­la­siin ker­ty­nyt jää su­laa hy­vin no­pe­as­ti: ul­koa täy­sin jää­ty­nyt au­to oli ajo­kel­poi­nen vain 15 mi­nuu­tis­sa käyn­nis­tyk­sen jäl­keen. 20 mi­nuu­tin ajo­lenk­ki –7 as­teen pak­ka­ses­sa puo­les­taan osoit­ti, et­tä GLB:n mat­kus­ta­mo läm­pi­ää jopa kak­si ker­taa no­pe­am­min kuin edel­li­sen su­ku­pol­ven mal­lis­sa.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto

Auto Bild.Uutiset

Alakulo uusien autojen rekis­te­röin­neissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää

Auto Bild.Uutiset

Alakulo uusien autojen rekis­te­röin­neissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää

Auto Bild.Uutiset

Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää

Auto Bild.Uutiset

Uusi Kia Sportage sai hinnat - tältä se näyttää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN