Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette

Vehoniemen Automuseo Kangasalla on avautunut jälleen kesäkaudelle.

Auto Bild.Uutiset

Tä­män ke­sän uu­tuu­te­na näyt­te­lys­sä näh­dään oman ai­kan­sa ko­hu­julk­kik­sen, Tabe Sli­oo­rin iko­ni­nen Cor­vet­te Sting Ray vuo­del­ta 1964. Suo­men suo­si­tuin au­to­mu­seo hou­kut­te­lee mak­sut­to­maan au­to­näyt­te­lyyn vuo­sit­tain n. 300 000 kä­vi­jää.

Ve­ho­nie­men har­jun la­el­la si­jait­se­vas­sa Ve­ho­nie­men Au­to­mu­se­os­sa käyn­nis­tyy jo 42. kesä. Mak­su­ton mu­seo on yli 300 000 vuo­sit­tai­sel­la kä­vi­jäl­lään Suo­men suo­si­tuin au­to­mu­seo, ja esit­te­lee vaih­tu­van ko­ko­el­man suo­ma­lai­sia ja kan­sain­vä­li­siä ajo­neu­vo­har­vi­nai­suuk­sia. Mu­ka­na on niin ar­ki­sia kan­sa­nau­to­ja kuin har­vi­nai­sia eri­koi­suuk­sia, jot­ka he­rät­tä­vät muis­to­ja ja vie­vät ai­ka­mat­kal­le men­nee­seen.

”Kä­vi­jöi­tä al­kaa ol­la jo mo­nes­ta su­ku­pol­ves­ta, vie­rai­lu meil­lä on mo­nil­le jo­ka­ke­säi­nen pe­rin­ne”, ker­too mu­se­on­joh­ta­ja Lei­la Suu­ta­ri­nen.

Isän­sä ren­kaan­jäl­jis­sä mu­se­on toi­min­taa jat­ka­nut Suu­ta­ri­nen joh­taa toi­min­taa yh­des­sä tyt­tä­ren­sä kans­sa, ja myös seu­raa­vaa su­ku­pol­vea voi mu­se­ol­la ta­va­ta.

”Jär­jes­täm­me pal­jon ta­pah­tu­mia ja toi­mim­me har­ras­ta­ja­ryh­mien ko­koon­tu­mis­paik­ka­na. Pi­hal­la bon­gaa mo­nes­ti har­vi­nai­sia kul­ku­neu­vo­ja”, to­te­aa myös Suo­men ajo­neu­vo­his­to­ri­al­li­sen kes­kus­lii­ton pu­heen­joh­ta­ja­na toi­mi­va Suu­ta­ri­nen.

Ke­sän 2025 uu­tuus: Tabe Sli­oo­rin ho­pei­nen Cor­vet­te Sting Ray

Tä­män ke­sän näyt­te­lyn ko­ho­koh­ta on ho­pe­an­har­maa Chev­ro­let Cor­vet­te Sting Ray vuo­del­ta 1964, joka kuu­lui ai­ka­naan suo­ma­lai­sel­le seu­ra­pii­ri­le­gen­dal­le Tabe Sli­oo­ril­le.

Tabe Sli­oor tun­net­tiin vah­vas­ta tah­dos­taan, tin­ki­mät­tö­mäs­tä tyy­li­ta­jus­taan sekä ky­vys­tään luo­da it­ses­tään brän­di ai­ka­na, jol­loin se oli har­vi­nais­ta. Ta­ben Cor­vet­tea on kut­sut­tu "ho­pei­sek­si rak­kau­dek­si", ja se esiin­tyi niin leh­ti­ku­vis­sa kuin Ta­ben jär­jes­tä­mis­sä kuu­lui­sis­sa kuu­ta­mo­a­je­luis­sa. Au­to on en­ti­söi­ty al­ku­pe­räis­tä kun­ni­oit­ta­en – jopa Ta­ben do­ber­man­nien ham­pai­den jät­tä­mät jäl­jet oh­jaus­pyö­räs­sä on sääs­tet­ty muis­to­na men­nees­tä.

Tabe toi Cor­ve­ten Suo­meen 1970-lu­vul­la ja ajoi sil­lä Ka­li­for­ni­as­ta han­ki­tuil­la RA­KAS-kil­vil­lä, jot­ka hän sai eri­tyis­lu­val­la ku­ver­nöö­ri Ro­nald Re­a­ga­nil­ta. Ny­kyi­sin en­ti­söi­ty klas­sik­ko on mu­se­o­re­kis­te­röi­ty ja näh­tä­vis­sä Ve­ho­nie­men au­to­mu­se­os­sa koko ke­sän ajan.

Ke­sän näyt­te­lyis­sä näh­dään Sit­ta­pör­ri ja tam­pe­re­lais­ta moot­to­ri­pyö­räi­lyä

Var­ma kat­sei­den ke­rää­jä on Sit­ta­pör­rik­si ni­met­ty, kä­sin teh­ty pie­nau­to. Ky­sei­nen ajo­neu­vo on suo­ma­lai­sen mie­hen rak­kau­de­no­soi­tus vai­mol­leen ja edel­leen ajo­kun­toi­nen.

Moot­to­ri­pyö­rä­o­sas­tol­la näh­dään 50-vuo­tis­juh­la­vuot­taan juh­li­van Ve­te­raa­ni­moot­to­ri­pyö­räk­lu­bin 50 vuot­ta tam­pe­re­lais­ta moot­to­ri­pyö­räi­lyä -näyt­te­ly. Se ker­too ajo­neu­vo­har­vi­nai­suuk­sien kaut­ta mat­kan pol­ku­pyö­räs­tä no­pe­am­piin ja kook­kaam­piin me­no­pe­lei­hin. Mu­se­on tä­män ke­sän uu­tuuk­sis­ta esil­le nou­see vie­lä ylö­jär­ve­läi­sen Jou­ni Jo­ki­sen Vol­vo 164 vm. 1970, joka sai ke­vääl­lä Ve­ho­nie­men Au­to­mu­se­on pe­rus­ta­jan, Ola­vi Sal­li­sen ni­meä kan­ta­van Pir­kan­maan pa­ras mu­se­oa­jo­neu­vo -pal­kin­non.

Ve­ho­nie­men Au­to­mu­seo on avoin­na 6.9.2025 saak­ka päi­vit­täin klo 10–19 ja 7.9.-14.12.2025 päi­vit­täin klo 10–17. Ke­sä­per­jan­tai­sin sään sal­lies­sa avoin­na klo 21 saak­ka.

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN