Sähköinen konseptimalli perustuu täysrestauroituun 1966-malliseen VW Samba -pikkubussiin.

Sähköinen konseptimalli perustuu täysrestauroituun 1966-malliseen VW Samba -pikkubussiin.

Volkswagen e-BULLI: Konseptiauton esikuvana 1966-mallinen VW Kleinbus

Konseptiauto on täyssähköinen. Yhtiö nimeltä eClassics suorittaa muutostöitä ensimmäisen sukupolven Kleinbuseihin.

Auto Bild.Klassikot

Volks­wa­ge­nin hyö­ty­a­jo­neu­vo­yk­sik­kö esit­te­lee en­si ker­taa e-BUL­LIn, täys­säh­köi­sen Klein­bu­sin kon­sep­ti­mal­lin, e-BUL­LIn, jos­sa so­vel­le­taan Volks­wa­ge­nin vii­mei­sin­tä säh­kö­tek­niik­kaa.

Au­to oli tar­koi­tus esi­tel­lä Tech­no Clas­si­ca 2020 -mes­suil­la.

Kaik­ki läh­ti liik­keel­le aja­tuk­ses­ta muun­taa his­to­ri­al­li­nen Klein­bus täys­säh­köi­sek­si. Yk­si­lök­si va­lit­tiin Han­no­ve­ris­sa vuon­na 1966 val­mis­tet­tu Klein­bus, joka oli viet­tä­nyt puo­li vuo­si­sa­taa au­rin­koi­ses­sa Ka­li­for­ni­as­sa.

Uu­det säh­kö­kom­po­nen­tit

Al­ku­pe­räi­nen 32 kW (44 hv) ne­li­sy­lin­te­ri­nen bok­se­ri­moot­to­ri jou­tui väis­ty­mään ää­net­tö­män VW:n val­mis­ta­man 61 kW (81 hv) säh­kö­moot­to­rin tiel­tä.

Kos­ka säh­kö­moot­to­ri on te­hol­taan lä­hes kak­sin­ker­tai­nen bok­se­riin näh­den, on suo­ri­tus­ky­ky epäi­le­mät­tä omaa luok­kaan­sa.

Sitä pait­si esi­ku­van­sa mu­kai­ses­ti mal­li on ta­ka­ve­toi­nen, ja sen säh­köi­nen mak­si­mi­vään­tö on 212 Nm sii­nä, mis­sä bok­se­ri­moot­to­rin vään­tö oli 102 Nm.

Vaih­teis­to­na on 1-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti. Au­to saa­vut­taa 130 km/h huip­pu­no­peu­den, kun taas al­kun pe­rin sen huip­pu­no­peus oli 105 km/h.’Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to kuu­luu toki ku­vi­oon.

Kaik­ki säh­kö­kom­po­nen­tit val­mis­te­taan Volks­wa­ge­nil­la Kas­se­lis­sa ja li­tium-io­ni­a­kus­to on suun­ni­tel­tu Braunsch­wei­gis­sa.

Uu­den ID.3:n sekä tu­le­van ID.BUZ­Zin ta­voin kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to si­jait­see lat­ti­an al­la au­ton kes­kel­lä, jol­la au­ton pai­no­pis­tet­tä saa­daan ma­dal­let­tua. Se vai­kut­taa edul­li­ses­ti ajo-omi­nai­suuk­siin.

Pi­ka­la­tauk­sel­la 80 pro­sent­tiin 40 mi­nuu­tis­sa

Akun pys­tyy la­taa­maan 50 kW pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la 80 pro­sent­tiin 40 mi­nuu­tis­sa.

Kah­dek­san­paik­kai­sen pik­ku­bus­sin toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan yh­del­lä la­tauk­sel­la par­haim­mil­laan yli 200 ki­lo­met­riä.

Suun­nit­te­li­jat mo­der­ni­soi­vat si­sä­ti­lat ja au­tos­sa on esi­mer­kik­si LED-ajo­va­lot. No­peus­mit­ta­ri muis­tut­taa pit­käl­ti al­ku­pe­räis­tä ja pa­no­raa­ma­kat­to on avat­ta­va.

Lat­ti­a­pääl­lys­tee­nä käy­te­tään lai­van lank­ku­lat­ti­aa muis­tut­ta­vaa pa­ne­loin­tia.

Mu­sii­kis­ta vas­taa al­ku­pe­räi­sen nä­köi­nen ret­ro­tyy­li­nen ra­dio, joka si­säl­tää kui­ten­kin uu­sin­ta tek­niik­kaa, ku­ten di­gi­taa­lis­ten lä­he­tys­ten vas­taa­not­ta­mi­sen, Blu­e­toot­hin sekä USB-por­tin. Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä si­säl­tää myös pii­lo­te­tun, ak­tii­vi­sen sub­woo­fe­rin.

Kon­ver­si­on hin­ta start­taa Kes­ki-Eu­roo­pas­sa 64 900 eu­ros­ta (T1), mut­ta eC­las­sics te­kee myös T2- ja T3-kon­ver­si­oi­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN