Sähköinen konseptimalli perustuu täysrestauroituun 1966-malliseen VW Samba -pikkubussiin.
Volkswagen e-BULLI: Konseptiauton esikuvana 1966-mallinen VW Kleinbus
Konseptiauto on täyssähköinen. Yhtiö nimeltä eClassics suorittaa muutostöitä ensimmäisen sukupolven Kleinbuseihin.
Volkswagenin hyötyajoneuvoyksikkö esittelee ensi kertaa e-BULLIn, täyssähköisen Kleinbusin konseptimallin, e-BULLIn, jossa sovelletaan Volkswagenin viimeisintä sähkötekniikkaa.
Auto oli tarkoitus esitellä Techno Classica 2020 -messuilla.
Kaikki lähti liikkeelle ajatuksesta muuntaa historiallinen Kleinbus täyssähköiseksi. Yksilöksi valittiin Hannoverissa vuonna 1966 valmistettu Kleinbus, joka oli viettänyt puoli vuosisataa aurinkoisessa Kaliforniassa.
Uudet sähkökomponentit
Alkuperäinen 32 kW (44 hv) nelisylinterinen bokserimoottori joutui väistymään äänettömän VW:n valmistaman 61 kW (81 hv) sähkömoottorin tieltä.
Koska sähkömoottori on teholtaan lähes kaksinkertainen bokseriin nähden, on suorituskyky epäilemättä omaa luokkaansa.
Sitä paitsi esikuvansa mukaisesti malli on takavetoinen, ja sen sähköinen maksimivääntö on 212 Nm siinä, missä bokserimoottorin vääntö oli 102 Nm.
Vaihteistona on 1-nopeuksinen automaatti. Auto saavuttaa 130 km/h huippunopeuden, kun taas alkun perin sen huippunopeus oli 105 km/h.’Jarrutusenergian talteenotto kuuluu toki kuvioon.
Kaikki sähkökomponentit valmistetaan Volkswagenilla Kasselissa ja litium-ioniakusto on suunniteltu Braunschweigissa.
Uuden ID.3:n sekä tulevan ID.BUZZin tavoin korkeajänniteakusto sijaitsee lattian alla auton keskellä, jolla auton painopistettä saadaan madallettua. Se vaikuttaa edullisesti ajo-ominaisuuksiin.
Pikalatauksella 80 prosenttiin 40 minuutissa
Akun pystyy lataamaan 50 kW pikalatausasemilla 80 prosenttiin 40 minuutissa.
Kahdeksanpaikkaisen pikkubussin toimintamatkaksi ilmoitetaan yhdellä latauksella parhaimmillaan yli 200 kilometriä.
Suunnittelijat modernisoivat sisätilat ja autossa on esimerkiksi LED-ajovalot. Nopeusmittari muistuttaa pitkälti alkuperäistä ja panoraamakatto on avattava.
Lattiapäällysteenä käytetään laivan lankkulattiaa muistuttavaa panelointia.
Musiikista vastaa alkuperäisen näköinen retrotyylinen radio, joka sisältää kuitenkin uusinta tekniikkaa, kuten digitaalisten lähetysten vastaanottamisen, Bluetoothin sekä USB-portin. Äänentoistojärjestelmä sisältää myös piilotetun, aktiivisen subwooferin.
Konversion hinta starttaa Keski-Euroopassa 64 900 eurosta (T1), mutta eClassics tekee myös T2- ja T3-konversioita.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tassut subille
Regan uusi neodyymiäänirasia
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
WiiMin pikkuinen älykaiutin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI