Sähköinen konseptimalli perustuu täysrestauroituun 1966-malliseen VW Samba -pikkubussiin.
Volkswagen e-BULLI: Konseptiauton esikuvana 1966-mallinen VW Kleinbus
Konseptiauto on täyssähköinen. Yhtiö nimeltä eClassics suorittaa muutostöitä ensimmäisen sukupolven Kleinbuseihin.
Volkswagenin hyötyajoneuvoyksikkö esittelee ensi kertaa e-BULLIn, täyssähköisen Kleinbusin konseptimallin, e-BULLIn, jossa sovelletaan Volkswagenin viimeisintä sähkötekniikkaa.
Auto oli tarkoitus esitellä Techno Classica 2020 -messuilla.
Kaikki lähti liikkeelle ajatuksesta muuntaa historiallinen Kleinbus täyssähköiseksi. Yksilöksi valittiin Hannoverissa vuonna 1966 valmistettu Kleinbus, joka oli viettänyt puoli vuosisataa aurinkoisessa Kaliforniassa.
Uudet sähkökomponentit
Alkuperäinen 32 kW (44 hv) nelisylinterinen bokserimoottori joutui väistymään äänettömän VW:n valmistaman 61 kW (81 hv) sähkömoottorin tieltä.
Koska sähkömoottori on teholtaan lähes kaksinkertainen bokseriin nähden, on suorituskyky epäilemättä omaa luokkaansa.
Sitä paitsi esikuvansa mukaisesti malli on takavetoinen, ja sen sähköinen maksimivääntö on 212 Nm siinä, missä bokserimoottorin vääntö oli 102 Nm.
Vaihteistona on 1-nopeuksinen automaatti. Auto saavuttaa 130 km/h huippunopeuden, kun taas alkun perin sen huippunopeus oli 105 km/h.’Jarrutusenergian talteenotto kuuluu toki kuvioon.
Kaikki sähkökomponentit valmistetaan Volkswagenilla Kasselissa ja litium-ioniakusto on suunniteltu Braunschweigissa.
Uuden ID.3:n sekä tulevan ID.BUZZin tavoin korkeajänniteakusto sijaitsee lattian alla auton keskellä, jolla auton painopistettä saadaan madallettua. Se vaikuttaa edullisesti ajo-ominaisuuksiin.
Pikalatauksella 80 prosenttiin 40 minuutissa
Akun pystyy lataamaan 50 kW pikalatausasemilla 80 prosenttiin 40 minuutissa.
Kahdeksanpaikkaisen pikkubussin toimintamatkaksi ilmoitetaan yhdellä latauksella parhaimmillaan yli 200 kilometriä.
Suunnittelijat modernisoivat sisätilat ja autossa on esimerkiksi LED-ajovalot. Nopeusmittari muistuttaa pitkälti alkuperäistä ja panoraamakatto on avattava.
Lattiapäällysteenä käytetään laivan lankkulattiaa muistuttavaa panelointia.
Musiikista vastaa alkuperäisen näköinen retrotyylinen radio, joka sisältää kuitenkin uusinta tekniikkaa, kuten digitaalisten lähetysten vastaanottamisen, Bluetoothin sekä USB-portin. Äänentoistojärjestelmä sisältää myös piilotetun, aktiivisen subwooferin.
Konversion hinta starttaa Keski-Euroopassa 64 900 eurosta (T1), mutta eClassics tekee myös T2- ja T3-konversioita.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Sveitsin Magico
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
TADin uusi lattiakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI