Sähköinen konseptimalli perustuu täysrestauroituun 1966-malliseen VW Samba -pikkubussiin.

Sähköinen konseptimalli perustuu täysrestauroituun 1966-malliseen VW Samba -pikkubussiin.

Volkswagen e-BULLI: Konseptiauton esikuvana 1966-mallinen VW Kleinbus

Konseptiauto on täyssähköinen. Yhtiö nimeltä eClassics suorittaa muutostöitä ensimmäisen sukupolven Kleinbuseihin.

Auto Bild.Klassikot

Volks­wa­ge­nin hyö­ty­a­jo­neu­vo­yk­sik­kö esit­te­lee en­si ker­taa e-BUL­LIn, täys­säh­köi­sen Klein­bu­sin kon­sep­ti­mal­lin, e-BUL­LIn, jos­sa so­vel­le­taan Volks­wa­ge­nin vii­mei­sin­tä säh­kö­tek­niik­kaa.

Au­to oli tar­koi­tus esi­tel­lä Tech­no Clas­si­ca 2020 -mes­suil­la.

Kaik­ki läh­ti liik­keel­le aja­tuk­ses­ta muun­taa his­to­ri­al­li­nen Klein­bus täys­säh­köi­sek­si. Yk­si­lök­si va­lit­tiin Han­no­ve­ris­sa vuon­na 1966 val­mis­tet­tu Klein­bus, joka oli viet­tä­nyt puo­li vuo­si­sa­taa au­rin­koi­ses­sa Ka­li­for­ni­as­sa.

Uu­det säh­kö­kom­po­nen­tit

Al­ku­pe­räi­nen 32 kW (44 hv) ne­li­sy­lin­te­ri­nen bok­se­ri­moot­to­ri jou­tui väis­ty­mään ää­net­tö­män VW:n val­mis­ta­man 61 kW (81 hv) säh­kö­moot­to­rin tiel­tä.

Kos­ka säh­kö­moot­to­ri on te­hol­taan lä­hes kak­sin­ker­tai­nen bok­se­riin näh­den, on suo­ri­tus­ky­ky epäi­le­mät­tä omaa luok­kaan­sa.

Sitä pait­si esi­ku­van­sa mu­kai­ses­ti mal­li on ta­ka­ve­toi­nen, ja sen säh­köi­nen mak­si­mi­vään­tö on 212 Nm sii­nä, mis­sä bok­se­ri­moot­to­rin vään­tö oli 102 Nm.

Vaih­teis­to­na on 1-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti. Au­to saa­vut­taa 130 km/h huip­pu­no­peu­den, kun taas al­kun pe­rin sen huip­pu­no­peus oli 105 km/h.’Jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to kuu­luu toki ku­vi­oon.

Kaik­ki säh­kö­kom­po­nen­tit val­mis­te­taan Volks­wa­ge­nil­la Kas­se­lis­sa ja li­tium-io­ni­a­kus­to on suun­ni­tel­tu Braunsch­wei­gis­sa.

Uu­den ID.3:n sekä tu­le­van ID.BUZ­Zin ta­voin kor­ke­a­jän­ni­te­a­kus­to si­jait­see lat­ti­an al­la au­ton kes­kel­lä, jol­la au­ton pai­no­pis­tet­tä saa­daan ma­dal­let­tua. Se vai­kut­taa edul­li­ses­ti ajo-omi­nai­suuk­siin.

Pi­ka­la­tauk­sel­la 80 pro­sent­tiin 40 mi­nuu­tis­sa

Akun pys­tyy la­taa­maan 50 kW pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la 80 pro­sent­tiin 40 mi­nuu­tis­sa.

Kah­dek­san­paik­kai­sen pik­ku­bus­sin toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan yh­del­lä la­tauk­sel­la par­haim­mil­laan yli 200 ki­lo­met­riä.

Suun­nit­te­li­jat mo­der­ni­soi­vat si­sä­ti­lat ja au­tos­sa on esi­mer­kik­si LED-ajo­va­lot. No­peus­mit­ta­ri muis­tut­taa pit­käl­ti al­ku­pe­räis­tä ja pa­no­raa­ma­kat­to on avat­ta­va.

Lat­ti­a­pääl­lys­tee­nä käy­te­tään lai­van lank­ku­lat­ti­aa muis­tut­ta­vaa pa­ne­loin­tia.

Mu­sii­kis­ta vas­taa al­ku­pe­räi­sen nä­köi­nen ret­ro­tyy­li­nen ra­dio, joka si­säl­tää kui­ten­kin uu­sin­ta tek­niik­kaa, ku­ten di­gi­taa­lis­ten lä­he­tys­ten vas­taa­not­ta­mi­sen, Blu­e­toot­hin sekä USB-por­tin. Ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä si­säl­tää myös pii­lo­te­tun, ak­tii­vi­sen sub­woo­fe­rin.

Kon­ver­si­on hin­ta start­taa Kes­ki-Eu­roo­pas­sa 64 900 eu­ros­ta (T1), mut­ta eC­las­sics te­kee myös T2- ja T3-kon­ver­si­oi­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN