Käytetyn auton ostajan on syytä olla tarkkana ja käydä auton osat huolellisesti läpi.
Avustaja1 Avustaja
Perusteellinen opas käytetyn auton ostoon - 18 täsmäohjetta
Käytetty auto pitää tutkia huolellisesti ja nostaa kainostelematta havaitut viat mukaan hintaneuvotteluun. Huonoa ei kannata ostaa, mutta osaavalle ostajalle vajaakuntoinen auto voi olla kokonaisedullinen hankinta.
Autossa kaupanteon hetkellä olevat viat ovat aina kaksisuuntainen asia. Myyjä väittää, että havaitut viat korjauttaa helposti ja halvalla. Jos niin on, niin miksi hän ei sitten ole hoitanut niitä kuntoon? Joko väite ei pidä paikkaansa, tai sitten viat eivät ole olleet myyjälle merkityksellisiä. Myös saamattomuudella voi olla osansa asiassa.
Ostajakin voi pohtia, voisiko käytetyn auton kanssa elää sen viat hyväksyen – kaikki viat kun eivät haittaa käyttöä tai vaaranna turvallisuutta. Yksi asia on selvää: kaikki autosta löytyvät viat naarmuista huolestuttavaan käyntiääneen ovat perusteita hinnanalennukselle – tai syy siirtyä seuraavaan autoehdokkaaseen.
Minkä arvoisia viat ovat?
Vikojen korjaamisesta on mahdotonta antaa yleispäteviä, kaikki mallit kattavia numeroita. Maalauksen hinnoittelu on pitkälle pinta-alaperusteista, mutta siihenkin vaikuttaa tarvittavien oheistöiden lisäksi myös itse väri. Huolellinen ostaja selvittää auton korjauskustannukset ennen kaupantekoa kysymällä korjaamolta.
Yleistyksenä auton hinta uutena on suhteessa sen ylläpitokustannuksiin. 3 000 euron Fiat Punto on varmasti edullisempi ylläpitää kuin samanhintainen Jaguar. Myös mallin yleisyys vaikuttaa tyypillisesti kustannuksia alentavasti edullisempien osahintojen kautta.
Autossa voi mennä ”kaikki” rikki. Kannattaakin pohtia, mitä ominaisuuksia käytettyynkin autoon haluaa, sillä jokainen varuste on myös potentiaalinen kustannusten aiheuttaja. Huippumallien edistykselliset erikoisvarusteet voivat olla erityisen kalliita ja vaikeita korjattavia, tai sitten niiden spesiaalit alustanosat ovat tähtitieteellisen kalliita. Tästä syystä mallisarjojen uutena kalleimmat huippuversiot eivät ole käytettyinä aina niin arvokkaita kuin toiseksi parhaat.
Käytetyn auton huoltohistorialla merkitystä
Huoltojen laiminlyönti ei ole varsinainen vika, mutta se vaikuttaa auton arvoon. Otetaan kaksi identtistä autoa, joista toiseen on juuri tehty arvokas huolto ja toiseen ei. Kumpi on arvokkaampi? Sama logiikka koskee myös kulutusosien, esimerkiksi renkaiden, kuntoa. Kiinnitä huomioita ainakin seuraaviin seikkoihin.
1. Onko ruostetta?
Pintaruosteen voi saada hoidatettua pois maalaamossa, mutta katsastusta haittaavat ruostevauriot vaativat peltitöitä. Ympäri maata löytyy jopa ruostekorjauksiin erikoistuneita korjaamoja, ja moni riippumaton korjaamo tekee niitä muiden töiden ohessa. Katsastuksen läpäisevän ruostepaikan voi onnistua samaan jopa alle satasella.
Vaikeammat kohteet nostavat heti hintaa. Jos vaatii virheetöntä, uudenveroista jälkeä, maksaa se paljon. Ruosteasioissa tullaan nopeasti tilanteeseen, missä korjaaminen ylittää auton arvon.
2. Miten toimii moottori?
Eikö moottori käynnisty? Pitääkö se huolestuttavaa ääntä? Jos ei ole asiantuntemusta tai mahdollisuutta selvittää ennen kauppaa, mikä on vialla, on turvallisinta varautua kalleimpaan eli täydelliseen moottoriremonttiin. Myyjän asiantunteviinkin analyyseihin pitää suhtautua terveen epäilevästi.
Jos käytetyn auton moottori temppuilee, suhtaudu varauksellisesti asiantuntevankin myyjän analyyseihin.
Avustaja1 Avustaja
3. Huomioi jakopään remontti
Moottorin nokka-akseleita käytetään yleensä ketjulla tai hammashihnalla (jakohihna). Monessa tapauksessa ketju kestää auton eliniän, mutta hihnalla on huolto-ohjelmassa vaihtoväli. Sitä on syytä noudattaa, sillä hihnan rikkoutuminen johtaa lähes poikkeuksetta kalliiseen moottorivaurioon. Joissakin tapauksissa valmistaja on antanut jälkikäteen suosituksen vielä tiheämmästä vaihtovälistä.
Edullisimmissa tapauksissa hihna maksaa jopa alle kympin, ja vaihtotyö vie ammattilaiselta puoli tuntia, jolloin loppulaskukin jää kymppeihin. Toisena ääripäänä ovat autot, joissa moottori pitää irrottaa työn suorittamiseksi, ja koko operaatio kestää pari työpäivää – tällöin ei edes tuhat euroa riitä.
4. Tarkista tuulilasi
Keskimäärin tuulilasi maksaa asennettuna alle 300 euroa, mutta hintojen vaihtelu on suurta. Edullisimmillaan vanhaan, yleiseen käytettyyn autoon saa uuden mallinmukaisen tuulilasin asennettuna 150 eurolla, kampanjatarjouksena jopa halvemmalla.
Lasiin liittyvät erikoisvarusteet kuten sadetunnistimet ja lämmityslangat sekä lämpösäteilyltä suojaavat erikoislasit voivat olla hyvinkin kalliita, jopa pitkälle yli tuhat euroa. Tällöin tosin on usein mahdollista valita samaan korimalliin tarkoitettu edullisempi peruslasi. Kiveniskemän korjauttaminen muuten hyvässä lasissa on järkevää, sillä korjaus maksaa vain kymppejä.
5. Löytyykö maalivaurioita?
Hapettunut ja pintanaarmuinen käytetty auto on mahdollista elvyttää alkuperäiseen loistoonsa hiomalla ja kiillottamalla. Tapauksesta riippuen ammattilainen laskuttaa työstä 150 eurosta ylöspäin.
Pintavärin läpi ulottuvia naarmuja ei pysty kiillottamalla häivyttämään, vaan silloin tarvitaan maalausta. Pienenkin alueen maalauksen teettäminen maksaa kolminumeroisen summan, yhden oven tai vastaavan osan maalautus maksaa suunnilleen 300 euroa. Koko auton ylimaalaus oheistöineen voi maksaa 3 000 euroa.
6. Miten toimii ilmastointi?
Haluttu varuste – jos se toimii. Usein toimimattomuuden tai heikon jäähdytystehon syynä on ajan mittaan vähiin käynyt kylmäaine. Ilmastoinnin niin kutsutun täyttöhuollon hinta on yleensä sadan euron luokkaa.
Jos järjestelmässä on isompia vuotoja tai muita vikoja, niiden korjaaminen nostaa nopeasti laskua. Esimerkiksi ilmastoinnin kompressori maksaa 400–1 200 euroa. Kannattaa myös harkita toimintatestattua purkuosaa tai tehdaskorjattua.
7. Tarkasta renkaat
Ne joutuu joka tapauksessa uusimaan joskus, mutta auton mukana tulevat hyvät renkaat siirtävät tuota investointia kauemmas. Sarjan yleistä kokoa olevia halpisrenkaita voi saada auton alle jopa 200 eurolla.
Harvinaista kokoa olevat laatukumit esimerkiksi isoon maasturiin voivat maksaa jopa 1 000 euroa kappaleelta. Kannattaa siis uhrata ajatus tällekin asialle. Ovatko autoon laitettujen suurten erikoisvanteiden esteettisyys kasvaneiden rengaskulujen arvoista?
Jos käytetyssä autossa on hyvät renkaat, saat lykättyä uusimista hieman pidemmälle.
Avustaja1 Avustaja
8. Testaa jarrut
Jarruviat ovat ehdoton ei, joten miksi ostaa jarruvikaista käytettyä autoa? Mutta jos halvalla saa… Jarrulevyt, -rummut, -palat ja -kengät sekä niiden asennustarvikkeet ovat huolto-osia, ja yleensä ne on hinnoiteltu kohtuullisesti. Perusautoon saa kaikki kulutusosat usein alle 400 eurolla, ja vaihto on ammattilaiselle suoraviivaisena työnä kohtuuhintaista.
Kaiken uusiminen kerralla on harvoin tarpeellista, usein jarruongelma on yksittäinen asia. Abs-järjestelmän osat sekä jarrusatulat voivat yllättää hinnallaan ikävästi, joten kustannukset kannattaa ehdottomasti selvittää ennen kauppaa. Jarruputkia löytyy harvoin valmiina, ja niiden uusiminen metritavarasta tehden on työlästä, ja siksi niiden hinta on helposti muutaman satasen.
9. Jätä rahaa varalle
Hiljattain katsastettua ja teknisesti asiallistakin autoa ostettaessa on syytä varautua lisäkustannuksiin. Erityisen tärkeää se on silloin, kun kyseessä on edullinen auto, jota ei ole huollettu säännöllisesti valmistajan ohjeiden mukaan. Noin kolmasosa ostohinnasta kannattaa varata korjauksia varten.
10. Käytä aikaa
Älä anna myyjän painostuksen nopeuttaa ostopäätöksen tekoa. ”Tänään on tulossa vielä kolme ostajaa, päätös on tehtävä heti.” Jos et ole aivan varma, anna käytetyn auton olla – ainutlaatuisia tarjouksia ei ole. Käy katsomassa useita autoja ja vertaile niitä toisiinsa.
11. Tsekkaa seinäruusut
Etsi rauhassa muitakin kuin tunnetuimpien merkkien malleja. Halutuimmat autot ovat myös kalleimpia, joten kannattaa käydä katsomassa myös autoliikkeen pihan perällä olevia vähemmän haluttuja seinäkukkasia.
12. Kartoita kunto
Kultainen sääntö on, että parempi auto on parempi ostos. Se koskee varsinkin halpoja autoja, joita joutuu yleensä korjaamaan paljon. Siksi on syytä selvittää ennen ostoa, onko edellinen omistaja huollattanut auton ja milloin auton tärkeät kulutusosat on uusittu.
13. Osaa luopua
Sellainen, mitä autossa ei ole, ei voi myöskään rikkoutua. Tämän periaatteen mukaan kannattaa luopua oikukkaasta tekniikasta ja liiallisesta ylellisyydestä. Mieluummin umpiauto kuin cabrio, jossa on sähköhydraulinen katemekanismi. Nelivetoauto, missä on turboahdin ja välijäähdytin, ei myöskään ole välttämättä järkevä.
14. Ota avuksi asiantuntija
Halpaa käytettyä autoa ostettaessa on erityisen suuri vaara saada huonokuntoinen yksilö. Siksi on suositeltavaa ottaa mukaan asiantuntijaksi henkilö, joka tuntee vanhoja autoja. Toinen mahdollisuus on teettää tarkastus yksityisellä korjaamolla tai katsastusaseman Autotohtorilla. Kannattaa mieluummin maksaa tarkastuksesta muutama kymppi kuin ostaa romua.
15. Tarkista autoliikkeen maine
Arvostetut autoliikkeet eivät useinkaan myy halpoja käytettyjä autoja, koska myyjällä on vastuu yksityisasiakkaille myytyjen autojen vioista, ja korjaukset heikentäisivät yrityksen mainetta ja liikevoittoa. Vanhoja autoja myyvät yleensä vain niin sanotut kanahäkkijobbarit.
16. Muista autojobbarit
Jobbari voi olla edullinen hankintapaikka asiantuntevalle ostajalle. Kannattaa kuitenkin katsoa, että kauppasopimuksessa on myyjänä kyseinen liike eikä auton edellinen yksityisomistaja, jolloin kuluttajasuoja on voimassa.
17. Tarkista paikallislehdet
Internetin autopörssit ovat ensisijainen paikka tehdä nopeita ja tehokkaita etsintöjä. Isoisän säännöllisesti huollettu ja juuri katsastettu Golf II, jolla on ajettu vain 63 000 kilometriä, ja joka maksaa 750 euroa, löytyy ehkä pikemminkin paikallislehden pikkuilmoituksista kuin Internetistä.
18. Arvioi käyttökulut
Ennen ostoa on syytä miettiä myös autosta myöhemmin koituvia kustannuksia. Mitä maksavat kulutusosat tarvikeliikkeessä, ja kuinka kalliiksi tulevat käyttömaksut ja vakuutukset? Kannattaa selvittää myös purkamoilta, onko autoon saatavissa niiden kautta varaosia.
Auto Bild Suomi
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Marantzin langaton pallo
Kuun kolmas kierros
Saksalaista käsityötä
Pro-Jectin lippulaivalevysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI