Kiinnitä pyöräteline autoon oikeaoppisesti ohjeiden mukaan.
Markus Markkanen
Pyöräteline autoon ja menoksi! Muista ensin nämä ohjeet
Onko mielessä fillariretki kauniissa maisemissa, mutta kohteeseen pitäisi mennä autolla? Tässä ohjeet, joiden avulla saat kiinnitettyä pyörätelineen autoon turvallisesti ja oikeaoppisesti.
Onko aika asentaa pyöräteline autoon? Polkupyörä voi helpottaa liikkumista lomamatkalla, tai kotipaikkakunnan paras fillarireitti ei ala ihan kotiovelta. Pyörävuokraamot tarjoavat palveluita suosituissa matkakohteissa, mutta aina sellaistakaan ei ole lähettyvillä.
Melkoisesti valinnanvaraa
Polkupyörätelineitä on käytännössä kolmea eri tyyppiä: kattoteline, takaluukkuun kiinnitettävä teline ja vetokoukkuun kiinnitettävä teline. Telineitä löytyy useilta eri valmistajilta, ja lisäksi erilaisia malleja on esimerkiksi kuljetettavien pyörien määrän mukaan. Monesti valinta riippuu auton varustelusta. Jos autossa ei ole peräkoukkua tai kattokiskoja, takaluukkuun kiinnitettävä malli on helpoin valinta.
Kattotelinettä puoltaa se, että pyörät ovat poissa ajoviiman pyörteilyn nostattamasta kurasta, eivätkä ne ole takavalojen ja/tai rekisterikilven edessä. Kattotelineen varjopuolia ovat suuri nostokorkeus, ajoviiman aiheuttamat suhinat ja lisäkulutus sekä pyörään liiskaantuvat ötökät.
Takaluukkuun kiinnitettävän telineen suurin vahvuus on kiinnityksen helppous – autoon ei tarvitse hankkia koukkua tai kattokiskoja.
Naarmuista huolissaan?
Autostaan tarkempi henkilö saattaa olla huolissaan takaluukkutelineen käytön takaluukun maalipintaan aiheuttamista naarmuista. Lisäksi uusien autojen kanssa voi olla yhteensopivuusongelmia, sillä paneelien väliset raot saattavat olla liian pienet luukkuun kiinnitettävän telineen asentamiseen. Ongelma voi korostua, jos auto on vieraillut elämänsä aikana vauriokorjauksessa. Myös kattospoileri saattaa estää takaluukkutelineen käytön. Ennen ostopäätöstä telinettä kannattaakin sovittaa omaan autoon.
Vetokoukkuteline vaikuttaa fiksulta kiinnityksen suhteen, ja samalla pyörät ovat auton takana suojassa tiellä lenteleviltä ötököiltä. Kostealla tiellä auton nostattama pyörre saattaa kuitenkin liata pyörät ikävästi, ja halvimmat telineet estävät pääsyn tavaratilaan. Parempien telineiden asennus on kuitenkin nopeaa, ja niiden avulla pyörien tukeva kiinnittäminen on helppoa.
Pyörätelineiden hintahaarukka on valtava – se ulottuu muutamasta kymmenestä eurosta lähes tuhanteen euroon. Korkea hinta ei aina takaa laatua, mutta hintahaitarin ääripäässä eroja löytyy jo muustakin kuin valmistajan tarrasta. Polkupyörätelineen saattaa saada myös auton maahantuojan kautta, jolloin se on yleensä jonkun listaamamme valmistajan tuotantoa.
Pykälien mukaan
Pyörätelinettä autoon ei voi asentaa miten sattuu, vaan se tulee asentaa tarkasti valmistajan ohjeita noudattaen. Vetokoukkuun asennettavan telineen kanssa tulee varmistaa vetokoukulle sallittu maksimimassa.
Telineen ja pyörien kokonaismassa ei saa myöskään ylittää suurinta sallittua kattokuormaa. Rajoittavaksi tekijäksi kattotelineen kanssa saattaa koitua myös se, että ”henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallittujen massojen rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta.” Tällaiset tekijät tulee huomioida ennen telineen lopullista ostopäätöstä.
Fillareiden kuljetukseen liittyy muitakin lakipykäliä. Esimerkiksi asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä kerrotaan, että ”tavara ja henkilöt on sijoitettava ajoneuvoon siten, etteivät ne estä kuljettajaa näkemästä tai haittaa ajoneuvon käsittelyä, ja siten, ettei ajoneuvoon määrätty valaisin, heijastin tai kilpi peity”.
Lisäksi mittojen suhteen on huomioitava, että ”ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä.”
Näiden pykälien täyttäminen on yllättävän hankalaa pyörätelineen kanssa, ja siksi näitä lakeja rikkovia pyöräkuljetuksia näkee melko usein.
Kunnolla kiinni
Lakipykälien lisäksi tulee huomioida telinevalmistajan suurin telineelle sallima massa, joka saattaa olla pienempi, kuin mitä raskas polkupyörä painaa.
Pyörää telineeseen kiinnitettäessä tulee huomioida pyörän ja auton väliin jäävä tila. Pyörä on hyvä kiinnittää niin, ettei se missään tilanteessa pääse ottamaan kiinni autoon. Ajoviiman ja tuulen heiluttama pyörä tekee rumaa jälkeä maalipinnalle. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää polkimiin ja etupyörään, sillä ne pääsevät usein liikkumaan. Lisäksi pyörän tulee olla sen verran korkealla, ettei se ota maakosketusta esimerkiksi hidastetöyssyissä.
Polkupyörän kiinnipysyminen on hyvä varmistaa telineen omien kiinnitysten lisäksi yhdellä tai useammalla kuormaliinalla. Vaikka pyörän kiinnitys tuntuisi kokeilemalla tukevalta, niin mahdollisessa kolaritilanteessa voimat ovat hyvin suuria, ja ilmassa lentävät pyörät voivat aiheuttaa merkittävää lisävahinkoa.
Telinemallista riippumatta kaikki irrallinen tavara – esimerkiksi pumppu, juomapullo ja irrotettava valaisin – tulee ehdottomasti poistaa kuljetuksen ajaksi. Jos teline ja/tai pyörät peittävät rekisterikilven, tulee telineeseen hankkia näkyvälle paikalle lisärekisterikilpi.
Polkupyörä ei saa ylittää auton ulkomittoja sivusuunnassa.
Markus Markkanen
Varkaat ja ajonopeus
Laadukkaammissa telineissä on usein jonkinlainen lukitus polkupyörävarkauksia vastaan. Näihin ei kuitenkaan kannata luottaa täysin sokeasti, sillä pyöriä telineistä varastavat varkaat ovat todennäköisesti varautuneet avaamaan lukon. Ylimääräinen pyörälukko tai munalukko tarjoaa aina hieman lisäturvaa. Jos lukon jättää ajon ajaksi paikalleen, tulee varmistua siitä, ettei se pääse irtoamaan tai kolise ilmavirran mukana rikkoen pyörää tai autoa.
Pyöräteline ei vaikuta millään tavalla ajoneuvolle sallittuihin maksiminopeuksiin, mutta pyörätelinevalmistajat ovat lähes poikkeuksetta rajoittaneet käyttöä tuotteelle asetetulla rajoituksella. Toisinaan rajoitus on 80 km/h, mutta osaa telineistä rajoittavat Suomessa vain tiekohtaiset nopeusrajoitukset, sillä niiden käyttö on rajoitettu nopeuteen 130 km/h.
Pyörän voi myös laittaa tavaratilaan kaatamalla penkit ja irrottamalla tarvittaessa etupyörän. Joihinkin farmariautoihin mahtuu pari polkupyörää sellaisenaan, mutta takapenkeistä joutuu silti aina luopumaan. Kahden hengen kuormalla liikuttaessa tämä vaihtoehto on harkitsemisen arvoinen, mutta useamman hengen ryhmällä matkattaessa pyörät on kuljetettava telineessä.
Telineissä on merkittäviä eroja hinnan, laadun, käytettävyyden ja painon suhteen. Jokainen valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon, mutta vaihtoehtoja on varmasti tarjolla tarpeeksi jokaiseen makuun. Tarjonnan vähäisyys ei siis ole esteenä pyörätelinettä hankittaessa.
Kuvan aiheuttamasta harhasta huolimatta pyörä mahtuu todellisuudessa auton ulkomittojen sisäpuolelle ja kuormaus on laillinen.
Markus Markkanen
Muistilista pyörän kuljetuksen
1. Asenna kuljetusteline valmistajan ohjeita noudattaen.
2. Katolle asennettaessa huomioi suurin sallittu kattokuorma, joka on maksimissaan 10 prosenttia auton massasta.
3. Teline ja polkupyörät eivät saa estää kuljettajaa näkemästä tai haitata ajoneuvon käsittelyä.
4. Ajoneuvoon määrätyt valaisimet, heijastimet tai rekisterikilvet eivät saa peittyä.
5. Kuorma ei saa ulottua sivusuunnassa ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle.
6. Huomioi telinevalmistajan suurin telineelle sallima massa.
7. Varmista, ettei vetokoukun suurin sallittu pystykuormitus ylity.
8. Tarkista, ettei pyörä pääse missään tilanteessa ottamaan kiinni maahan tai autoon.
9. Varmista turvallinen kiinnitys esimerkiksi ylimääräisillä kuormaliinoilla.
10. Kaikki irrallinen tavara tulee poistaa pyörästä kuljetuksen ajaksi.
11. Lukitse pyörä telineeseen varkauden estämiseksi.
Henri Posa ja Markus Markkanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Stereo Box E
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI