Audi A6 Avantissa on urheilullisuudenkin tuntua.
Oskari Pentti
Koeajossa Audi A6 Avant - Vakaalla tyylillä
Audi A6 Avant on herraskaisen oloinen, ja sen mukavan elkeettömässä ajettavuudessa on tuulahdus urheilullisuutta.
Perheellisen silmin koeajettu yksilö on varmasti yksi onnistuneimmista A6-kokonaisuuksista. 2-litraisen dieselin voimavarat riittävät mainiosti ajamiseen täydellä kuormalla, ja polttoainekulutus jää kuitenkin maltilliseksi.
Farmarikori tarjoilee matkatavaroille riittävästi tilaa pidempiäkin reissuja silmälläpitäen. Matkustamossa on reilusti tilaa neljällä istumapaikalla. Varsin kookas kardaanitunneli verottaa takana keskipaikkalaisen jalkatiloja. Kuljettajan paikalla korostuu tunne elkeettömyydestä ja vaivattomuudesta, joka ei ole tyypillistä perheautolle.
Kojelauta kaartuu laidoiltaan sopivasti matkustamoon, ja materiaalivalinnat ovat sopusoinnussa keskenään. Kojelaudan keskelle nouseva monitoiminäyttö on ehkä se erottuvin yksityiskohta muuten linjakkaassa kokonaisuudessa. No, näyttö taittuu kojelaudan sisään virrankatkaisun yhteydessä, ja toisekseen sen paikka on käytön kannalta hyvä. Informaatiot näkyvät hyvin, eikä katsetta tarvitse siirtää kauas liikennetilanteista.
Kojelaudan materiaalivalinnat ja muotoilu ovat onnistuneet hyvin. Sopivasti laidoista matkustamoon taittuvat reunat luovat ohjaamoon tyköistuvaa tunnetta, vaikka tilaa on varsin reilusti.
Oskari Pentti
Multimedialaitteistossa on edelleen perinteinen cd-soitin ja musiikkilähteessä kaksi sd-korttipaikkaa. Usb- tai aux-liitintä A6:ssa ei ole, mutta nekin on mahdollista liittää musiikkilähteeksi adapterikaapelilla keskikyynärnojassa olevaan liittimeen.
Tyylikkään vaivaton kokonaisuus
Mikä sitten saa Audi A6 Avantin tuntumaan jollain tapaa erilaiselta? Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, sopiva ajoasento löytyy helposti, ja istuimessa on monipuoliset säädöt asennon hienosäätöön. Mutta pelkästään nämä eivät ole tunteen takana, sillä hyvän ajoasennon löytäminen on nykyautoissa harvoin kovin työlästä.
A6:n parasta antia on ajettavuus: ohjaustunto on hyvä, alusta toimii moitteettomasti erilaisissa ajotilanteissa, ja rengasmelukin on hyvin kurissa. Kokonaisuus on ulkonäköä myöten sopivan tyylikäs.
Jousitus nielee tien epätasaisuudet esimerkillisen hyvin, ja myös terävämmät töyssyt ylittyvät eleettömän jouhevasti. Mutkaisella tiellä alusta toimii kuitenkin riittävän jämäkästi pitäen korin kallistelut maltillisina. Sopivasti urheilullisen matalalle sijoitetut istuimet ja tyköistuvat – mutta riittävät – tilat ovat omiaan kohottamaan sporttisuuden statusta.
Ok, vaikka moottorin voimavarat riittävät normaaliajoon mainiosti, jäävät ne vajaaksi varsinaisessa urheilullisessa kanttailussa. Mutta pitäisikö niiden edes riittää siihen?
Audi A6 Avantin mittaristo on helppolukuinen ja selkeä. Keksinäytön infosisältöä voi vaihdella halujensa mukaan. Ledein toteutetun polttoainemäärä- ja lämpömittarin sopiminen kokonaisuuteen on mielipidekysymys.
Oskari Pentti
Eleetöntä menoa
A6:ssa on parasta antia eleettömyys yhdistettynä nelivetoon ja kaksoiskytkinvaihteistoon, joka on Audi-termein S tronic. Eleettömyys korostuu ajotilanteiden ja tienpinnan laadun vaihtuessa. Audi A6 Avant eristää kuljettajan sopivasti huonokuntoisesta tienpinnasta säilyttäen kuitenkin sopivan tuntuman ajoalustaan.
Kaksoiskytkinvaihteisto saa pieniä pyyhkeitä empimisestä liikkeellelähdön yhteydessä, jos sammutusautomatiikka on sammuttanut moottorin. Moottori toki käynnistyy jarrupolkimen keventämisen yhteydessä melko ripeästi, mutta kun kaasua annostelee heti perään reilummin, linjakas farkku lähtee liikkeelle hieman verkkaisen venyvästi.
Autonmitan etenemisen jälkeen kiihtyvyys tuntuu jo sellaiselta, mitä voimapaketin odottaisi aikaansaavan. Mutta kuten jo sanottu, yhdistelmä ei ole urheilullisuuden ylistys vaan tyylikkään vaivaton kokonaisuus.
Audi A6 Avant on toimiva auto pidemmillekin matkoille.
Oskari Pentti
Quattro hyppyrimäellä
Vaihteiston asetuksella ei ole vaikutusta vaisuun liikkeellelähdön alkupätkään. Kiihdytyksen alku on samaan tapaan verkkainen, on vaihteisto normaali-, sport- tai käsivalinta-asetuksella.
Käsivalintavaihtoehtoa ei tullut kuin kokeiltua, sillä Stronic vaihtaa pykälät ihastuttavan pehmeästi ja sopivaan aikaan. Kookkaassa autossa pykällykset ovat lähes huomaamattomia, annostelee kaasua huolettoman avokätisesti tai hillityn hennosti.
Neliveto lisää kokonaisuuden vaivattomuutta ja rauhoittaa ajokäytöstä. Vaivattomuutta on se, että quattrolla ei tarvitse miettiä, riittääkö pito perillepääsemiseen. Kiihdytyksissä, niin suoralla kuin kaarteissakin, nelivetoinen Audi A6 Avant suuntaa vetelemättä haluttuun suuntaan. Ajoreitti suuntautui sopivasti Jämsän Kaipolaan, joten A6 oli vietävä historiallisiin maisemiin Pitkävuoren hyppyrimäelle, jossa Audi on todistanut nelivetonsa pitotarjonnan muutamaankin otteeseen.
Ohjaamo on sopivasti tyköistuva, ja aktiivisesta ajamisesta pitävä nauttii Audi A6 Avantin eleettömästä urheilullisuudesta. Istuimessa on monipuoliset säädöt, ja säätövarat riittävät hyvin sekä lyhyelle että pitkälle kuljettajalle.
Oskari Pentti
Vuonna 1985 suurmäessä kuvattiin Audi 100 quattron mainos, jossa sillä ajettiin vauhdinottomäen huipulle. Temppu uusittiin vuonna 2005 A6:lla quattro-nelivedon 25-vuotisen historian kunniaksi.
Pitkävuoren suurmäestä hypättiin viimeisen kerran vuonna 1994. Vuonna 1964 rakennettu hyppyrimäki on nykyisellään sen verran rapsakassa kunnossa, että tyydyin jättämään auton hyppytornin juurelle.
Autoltaan muutakin kuin tilaa ja kokoa haluavalle Audi A6 Avant on sopiva valinta, jos liki 60 000 euron hinta ei ole liikaa. Kokonaisuus on hienostuneen tyylikäs yhdistelmä eleettömyyttä, hyvää ajettavuutta ja riittävää urheilullisuutta.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Eleettömyys. Premium tuntuu, ja alusta nielee terävätkin töyssyt varsin eleettömästi.
Ärsyttää: Liikkeellelähdön alku. Paikaltaan lähdettäessä kiihtyvyys on ensimmäisten metrien aika verkkaisen oloista.
Yllättää: Mukavuus. Alusta toimii erilaisissa tilanteissa erinomaisesti ja kokonaisuus on hiljainen.
Yhteenveto: Ulkoapäin tarkastellessa Audi A6 Avant on varsin massiivisen näköinen, mutta se tuntuu ajossa huomattavasti näppärämmältä. Nelivetoisuus korostaa ajamisen helppoutta, eikä kiihdytyksissä ilmene pienintäkään vetelyä, vaikka ajoalusta olisi heikommassakin kunnossa.
Tähdet: 4
Audi A6 Avant 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3800−4200 r/min, 400 Nm/1750−3000 r/min
Voimansiirto: A7 (DSG), neliveto
Suorituskyky 0−100 km/h: 7,9 s, huippunopeus 224 km/h
Kulutus: 5,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 132 g/km
Mitat: p. 4943 mm, l. 1874 mm, k. 1461 mm, akseliväli 2912 mm, omamassa 1885 kg, kantavuus 555 kg, perävaunumassa 1800/750 kg, tavaratila 565−1660 l, tankki 73 l
Hinta: 58 908 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Viritetty kuuntelunautinnolle
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Brinkmannin suoraveto juhlii
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI