Audi A6 Avantissa on urheilullisuudenkin tuntua.
Oskari Pentti
Koeajossa Audi A6 Avant - Vakaalla tyylillä
Audi A6 Avant on herraskaisen oloinen, ja sen mukavan elkeettömässä ajettavuudessa on tuulahdus urheilullisuutta.
Perheellisen silmin koeajettu yksilö on varmasti yksi onnistuneimmista A6-kokonaisuuksista. 2-litraisen dieselin voimavarat riittävät mainiosti ajamiseen täydellä kuormalla, ja polttoainekulutus jää kuitenkin maltilliseksi.
Farmarikori tarjoilee matkatavaroille riittävästi tilaa pidempiäkin reissuja silmälläpitäen. Matkustamossa on reilusti tilaa neljällä istumapaikalla. Varsin kookas kardaanitunneli verottaa takana keskipaikkalaisen jalkatiloja. Kuljettajan paikalla korostuu tunne elkeettömyydestä ja vaivattomuudesta, joka ei ole tyypillistä perheautolle.
Kojelauta kaartuu laidoiltaan sopivasti matkustamoon, ja materiaalivalinnat ovat sopusoinnussa keskenään. Kojelaudan keskelle nouseva monitoiminäyttö on ehkä se erottuvin yksityiskohta muuten linjakkaassa kokonaisuudessa. No, näyttö taittuu kojelaudan sisään virrankatkaisun yhteydessä, ja toisekseen sen paikka on käytön kannalta hyvä. Informaatiot näkyvät hyvin, eikä katsetta tarvitse siirtää kauas liikennetilanteista.
Kojelaudan materiaalivalinnat ja muotoilu ovat onnistuneet hyvin. Sopivasti laidoista matkustamoon taittuvat reunat luovat ohjaamoon tyköistuvaa tunnetta, vaikka tilaa on varsin reilusti.
Oskari Pentti
Multimedialaitteistossa on edelleen perinteinen cd-soitin ja musiikkilähteessä kaksi sd-korttipaikkaa. Usb- tai aux-liitintä A6:ssa ei ole, mutta nekin on mahdollista liittää musiikkilähteeksi adapterikaapelilla keskikyynärnojassa olevaan liittimeen.
Tyylikkään vaivaton kokonaisuus
Mikä sitten saa Audi A6 Avantin tuntumaan jollain tapaa erilaiselta? Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, sopiva ajoasento löytyy helposti, ja istuimessa on monipuoliset säädöt asennon hienosäätöön. Mutta pelkästään nämä eivät ole tunteen takana, sillä hyvän ajoasennon löytäminen on nykyautoissa harvoin kovin työlästä.
A6:n parasta antia on ajettavuus: ohjaustunto on hyvä, alusta toimii moitteettomasti erilaisissa ajotilanteissa, ja rengasmelukin on hyvin kurissa. Kokonaisuus on ulkonäköä myöten sopivan tyylikäs.
Jousitus nielee tien epätasaisuudet esimerkillisen hyvin, ja myös terävämmät töyssyt ylittyvät eleettömän jouhevasti. Mutkaisella tiellä alusta toimii kuitenkin riittävän jämäkästi pitäen korin kallistelut maltillisina. Sopivasti urheilullisen matalalle sijoitetut istuimet ja tyköistuvat – mutta riittävät – tilat ovat omiaan kohottamaan sporttisuuden statusta.
Ok, vaikka moottorin voimavarat riittävät normaaliajoon mainiosti, jäävät ne vajaaksi varsinaisessa urheilullisessa kanttailussa. Mutta pitäisikö niiden edes riittää siihen?
Audi A6 Avantin mittaristo on helppolukuinen ja selkeä. Keksinäytön infosisältöä voi vaihdella halujensa mukaan. Ledein toteutetun polttoainemäärä- ja lämpömittarin sopiminen kokonaisuuteen on mielipidekysymys.
Oskari Pentti
Eleetöntä menoa
A6:ssa on parasta antia eleettömyys yhdistettynä nelivetoon ja kaksoiskytkinvaihteistoon, joka on Audi-termein S tronic. Eleettömyys korostuu ajotilanteiden ja tienpinnan laadun vaihtuessa. Audi A6 Avant eristää kuljettajan sopivasti huonokuntoisesta tienpinnasta säilyttäen kuitenkin sopivan tuntuman ajoalustaan.
Kaksoiskytkinvaihteisto saa pieniä pyyhkeitä empimisestä liikkeellelähdön yhteydessä, jos sammutusautomatiikka on sammuttanut moottorin. Moottori toki käynnistyy jarrupolkimen keventämisen yhteydessä melko ripeästi, mutta kun kaasua annostelee heti perään reilummin, linjakas farkku lähtee liikkeelle hieman verkkaisen venyvästi.
Autonmitan etenemisen jälkeen kiihtyvyys tuntuu jo sellaiselta, mitä voimapaketin odottaisi aikaansaavan. Mutta kuten jo sanottu, yhdistelmä ei ole urheilullisuuden ylistys vaan tyylikkään vaivaton kokonaisuus.
Audi A6 Avant on toimiva auto pidemmillekin matkoille.
Oskari Pentti
Quattro hyppyrimäellä
Vaihteiston asetuksella ei ole vaikutusta vaisuun liikkeellelähdön alkupätkään. Kiihdytyksen alku on samaan tapaan verkkainen, on vaihteisto normaali-, sport- tai käsivalinta-asetuksella.
Käsivalintavaihtoehtoa ei tullut kuin kokeiltua, sillä Stronic vaihtaa pykälät ihastuttavan pehmeästi ja sopivaan aikaan. Kookkaassa autossa pykällykset ovat lähes huomaamattomia, annostelee kaasua huolettoman avokätisesti tai hillityn hennosti.
Neliveto lisää kokonaisuuden vaivattomuutta ja rauhoittaa ajokäytöstä. Vaivattomuutta on se, että quattrolla ei tarvitse miettiä, riittääkö pito perillepääsemiseen. Kiihdytyksissä, niin suoralla kuin kaarteissakin, nelivetoinen Audi A6 Avant suuntaa vetelemättä haluttuun suuntaan. Ajoreitti suuntautui sopivasti Jämsän Kaipolaan, joten A6 oli vietävä historiallisiin maisemiin Pitkävuoren hyppyrimäelle, jossa Audi on todistanut nelivetonsa pitotarjonnan muutamaankin otteeseen.
Ohjaamo on sopivasti tyköistuva, ja aktiivisesta ajamisesta pitävä nauttii Audi A6 Avantin eleettömästä urheilullisuudesta. Istuimessa on monipuoliset säädöt, ja säätövarat riittävät hyvin sekä lyhyelle että pitkälle kuljettajalle.
Oskari Pentti
Vuonna 1985 suurmäessä kuvattiin Audi 100 quattron mainos, jossa sillä ajettiin vauhdinottomäen huipulle. Temppu uusittiin vuonna 2005 A6:lla quattro-nelivedon 25-vuotisen historian kunniaksi.
Pitkävuoren suurmäestä hypättiin viimeisen kerran vuonna 1994. Vuonna 1964 rakennettu hyppyrimäki on nykyisellään sen verran rapsakassa kunnossa, että tyydyin jättämään auton hyppytornin juurelle.
Autoltaan muutakin kuin tilaa ja kokoa haluavalle Audi A6 Avant on sopiva valinta, jos liki 60 000 euron hinta ei ole liikaa. Kokonaisuus on hienostuneen tyylikäs yhdistelmä eleettömyyttä, hyvää ajettavuutta ja riittävää urheilullisuutta.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Eleettömyys. Premium tuntuu, ja alusta nielee terävätkin töyssyt varsin eleettömästi.
Ärsyttää: Liikkeellelähdön alku. Paikaltaan lähdettäessä kiihtyvyys on ensimmäisten metrien aika verkkaisen oloista.
Yllättää: Mukavuus. Alusta toimii erilaisissa tilanteissa erinomaisesti ja kokonaisuus on hiljainen.
Yhteenveto: Ulkoapäin tarkastellessa Audi A6 Avant on varsin massiivisen näköinen, mutta se tuntuu ajossa huomattavasti näppärämmältä. Nelivetoisuus korostaa ajamisen helppoutta, eikä kiihdytyksissä ilmene pienintäkään vetelyä, vaikka ajoalusta olisi heikommassakin kunnossa.
Tähdet: 4
Audi A6 Avant 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3800−4200 r/min, 400 Nm/1750−3000 r/min
Voimansiirto: A7 (DSG), neliveto
Suorituskyky 0−100 km/h: 7,9 s, huippunopeus 224 km/h
Kulutus: 5,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 132 g/km
Mitat: p. 4943 mm, l. 1874 mm, k. 1461 mm, akseliväli 2912 mm, omamassa 1885 kg, kantavuus 555 kg, perävaunumassa 1800/750 kg, tavaratila 565−1660 l, tankki 73 l
Hinta: 58 908 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi
Audi
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Auto Bild 8/2022 kaupoissa
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Mökkiläisen fiksummat kalusteet ja varusteet
Pappilan suojissa on sisustussuunnittelijan hurmaava koti
Monitasoinen vintagekoti 1950-luvun rivarissa
Sisusta olohuone ulos!
Entinen leipomo on nyt ihastuttava koti maaseudun rauhassa
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Mökkiläisen fiksummat kalusteet ja varusteet
Pappilan suojissa on sisustussuunnittelijan hurmaava koti
Monitasoinen vintagekoti 1950-luvun rivarissa
Sisusta olohuone ulos!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa
LUETUIMMAT
Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybriditeknologiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN