Audi A6 Avantissa on urheilullisuudenkin tuntua.
Oskari Pentti
Koeajossa Audi A6 Avant - Vakaalla tyylillä
Audi A6 Avant on herraskaisen oloinen, ja sen mukavan elkeettömässä ajettavuudessa on tuulahdus urheilullisuutta.
Perheellisen silmin koeajettu yksilö on varmasti yksi onnistuneimmista A6-kokonaisuuksista. 2-litraisen dieselin voimavarat riittävät mainiosti ajamiseen täydellä kuormalla, ja polttoainekulutus jää kuitenkin maltilliseksi.
Farmarikori tarjoilee matkatavaroille riittävästi tilaa pidempiäkin reissuja silmälläpitäen. Matkustamossa on reilusti tilaa neljällä istumapaikalla. Varsin kookas kardaanitunneli verottaa takana keskipaikkalaisen jalkatiloja. Kuljettajan paikalla korostuu tunne elkeettömyydestä ja vaivattomuudesta, joka ei ole tyypillistä perheautolle.
Kojelauta kaartuu laidoiltaan sopivasti matkustamoon, ja materiaalivalinnat ovat sopusoinnussa keskenään. Kojelaudan keskelle nouseva monitoiminäyttö on ehkä se erottuvin yksityiskohta muuten linjakkaassa kokonaisuudessa. No, näyttö taittuu kojelaudan sisään virrankatkaisun yhteydessä, ja toisekseen sen paikka on käytön kannalta hyvä. Informaatiot näkyvät hyvin, eikä katsetta tarvitse siirtää kauas liikennetilanteista.
Kojelaudan materiaalivalinnat ja muotoilu ovat onnistuneet hyvin. Sopivasti laidoista matkustamoon taittuvat reunat luovat ohjaamoon tyköistuvaa tunnetta, vaikka tilaa on varsin reilusti.
Oskari Pentti
Multimedialaitteistossa on edelleen perinteinen cd-soitin ja musiikkilähteessä kaksi sd-korttipaikkaa. Usb- tai aux-liitintä A6:ssa ei ole, mutta nekin on mahdollista liittää musiikkilähteeksi adapterikaapelilla keskikyynärnojassa olevaan liittimeen.
Tyylikkään vaivaton kokonaisuus
Mikä sitten saa Audi A6 Avantin tuntumaan jollain tapaa erilaiselta? Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, sopiva ajoasento löytyy helposti, ja istuimessa on monipuoliset säädöt asennon hienosäätöön. Mutta pelkästään nämä eivät ole tunteen takana, sillä hyvän ajoasennon löytäminen on nykyautoissa harvoin kovin työlästä.
A6:n parasta antia on ajettavuus: ohjaustunto on hyvä, alusta toimii moitteettomasti erilaisissa ajotilanteissa, ja rengasmelukin on hyvin kurissa. Kokonaisuus on ulkonäköä myöten sopivan tyylikäs.
Jousitus nielee tien epätasaisuudet esimerkillisen hyvin, ja myös terävämmät töyssyt ylittyvät eleettömän jouhevasti. Mutkaisella tiellä alusta toimii kuitenkin riittävän jämäkästi pitäen korin kallistelut maltillisina. Sopivasti urheilullisen matalalle sijoitetut istuimet ja tyköistuvat – mutta riittävät – tilat ovat omiaan kohottamaan sporttisuuden statusta.
Ok, vaikka moottorin voimavarat riittävät normaaliajoon mainiosti, jäävät ne vajaaksi varsinaisessa urheilullisessa kanttailussa. Mutta pitäisikö niiden edes riittää siihen?
Audi A6 Avantin mittaristo on helppolukuinen ja selkeä. Keksinäytön infosisältöä voi vaihdella halujensa mukaan. Ledein toteutetun polttoainemäärä- ja lämpömittarin sopiminen kokonaisuuteen on mielipidekysymys.
Oskari Pentti
Eleetöntä menoa
A6:ssa on parasta antia eleettömyys yhdistettynä nelivetoon ja kaksoiskytkinvaihteistoon, joka on Audi-termein S tronic. Eleettömyys korostuu ajotilanteiden ja tienpinnan laadun vaihtuessa. Audi A6 Avant eristää kuljettajan sopivasti huonokuntoisesta tienpinnasta säilyttäen kuitenkin sopivan tuntuman ajoalustaan.
Kaksoiskytkinvaihteisto saa pieniä pyyhkeitä empimisestä liikkeellelähdön yhteydessä, jos sammutusautomatiikka on sammuttanut moottorin. Moottori toki käynnistyy jarrupolkimen keventämisen yhteydessä melko ripeästi, mutta kun kaasua annostelee heti perään reilummin, linjakas farkku lähtee liikkeelle hieman verkkaisen venyvästi.
Autonmitan etenemisen jälkeen kiihtyvyys tuntuu jo sellaiselta, mitä voimapaketin odottaisi aikaansaavan. Mutta kuten jo sanottu, yhdistelmä ei ole urheilullisuuden ylistys vaan tyylikkään vaivaton kokonaisuus.
Audi A6 Avant on toimiva auto pidemmillekin matkoille.
Oskari Pentti
Quattro hyppyrimäellä
Vaihteiston asetuksella ei ole vaikutusta vaisuun liikkeellelähdön alkupätkään. Kiihdytyksen alku on samaan tapaan verkkainen, on vaihteisto normaali-, sport- tai käsivalinta-asetuksella.
Käsivalintavaihtoehtoa ei tullut kuin kokeiltua, sillä Stronic vaihtaa pykälät ihastuttavan pehmeästi ja sopivaan aikaan. Kookkaassa autossa pykällykset ovat lähes huomaamattomia, annostelee kaasua huolettoman avokätisesti tai hillityn hennosti.
Neliveto lisää kokonaisuuden vaivattomuutta ja rauhoittaa ajokäytöstä. Vaivattomuutta on se, että quattrolla ei tarvitse miettiä, riittääkö pito perillepääsemiseen. Kiihdytyksissä, niin suoralla kuin kaarteissakin, nelivetoinen Audi A6 Avant suuntaa vetelemättä haluttuun suuntaan. Ajoreitti suuntautui sopivasti Jämsän Kaipolaan, joten A6 oli vietävä historiallisiin maisemiin Pitkävuoren hyppyrimäelle, jossa Audi on todistanut nelivetonsa pitotarjonnan muutamaankin otteeseen.
Ohjaamo on sopivasti tyköistuva, ja aktiivisesta ajamisesta pitävä nauttii Audi A6 Avantin eleettömästä urheilullisuudesta. Istuimessa on monipuoliset säädöt, ja säätövarat riittävät hyvin sekä lyhyelle että pitkälle kuljettajalle.
Oskari Pentti
Vuonna 1985 suurmäessä kuvattiin Audi 100 quattron mainos, jossa sillä ajettiin vauhdinottomäen huipulle. Temppu uusittiin vuonna 2005 A6:lla quattro-nelivedon 25-vuotisen historian kunniaksi.
Pitkävuoren suurmäestä hypättiin viimeisen kerran vuonna 1994. Vuonna 1964 rakennettu hyppyrimäki on nykyisellään sen verran rapsakassa kunnossa, että tyydyin jättämään auton hyppytornin juurelle.
Autoltaan muutakin kuin tilaa ja kokoa haluavalle Audi A6 Avant on sopiva valinta, jos liki 60 000 euron hinta ei ole liikaa. Kokonaisuus on hienostuneen tyylikäs yhdistelmä eleettömyyttä, hyvää ajettavuutta ja riittävää urheilullisuutta.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Eleettömyys. Premium tuntuu, ja alusta nielee terävätkin töyssyt varsin eleettömästi.
Ärsyttää: Liikkeellelähdön alku. Paikaltaan lähdettäessä kiihtyvyys on ensimmäisten metrien aika verkkaisen oloista.
Yllättää: Mukavuus. Alusta toimii erilaisissa tilanteissa erinomaisesti ja kokonaisuus on hiljainen.
Yhteenveto: Ulkoapäin tarkastellessa Audi A6 Avant on varsin massiivisen näköinen, mutta se tuntuu ajossa huomattavasti näppärämmältä. Nelivetoisuus korostaa ajamisen helppoutta, eikä kiihdytyksissä ilmene pienintäkään vetelyä, vaikka ajoalusta olisi heikommassakin kunnossa.
Tähdet: 4
Audi A6 Avant 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3800−4200 r/min, 400 Nm/1750−3000 r/min
Voimansiirto: A7 (DSG), neliveto
Suorituskyky 0−100 km/h: 7,9 s, huippunopeus 224 km/h
Kulutus: 5,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 132 g/km
Mitat: p. 4943 mm, l. 1874 mm, k. 1461 mm, akseliväli 2912 mm, omamassa 1885 kg, kantavuus 555 kg, perävaunumassa 1800/750 kg, tavaratila 565−1660 l, tankki 73 l
Hinta: 58 908 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Melkein Boenicke
Geneleceille kilpailija Ranskasta
Puolalaista nostalgiaa
Seuraava sukupolvi
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
Chesky Audio LC1
Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista
Mekaaninen jakosuodin
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI