Audi A6 Avantissa on urheilullisuudenkin tuntua.
Oskari Pentti
Koeajossa Audi A6 Avant - Vakaalla tyylillä
Audi A6 Avant on herraskaisen oloinen, ja sen mukavan elkeettömässä ajettavuudessa on tuulahdus urheilullisuutta.
Perheellisen silmin koeajettu yksilö on varmasti yksi onnistuneimmista A6-kokonaisuuksista. 2-litraisen dieselin voimavarat riittävät mainiosti ajamiseen täydellä kuormalla, ja polttoainekulutus jää kuitenkin maltilliseksi.
Farmarikori tarjoilee matkatavaroille riittävästi tilaa pidempiäkin reissuja silmälläpitäen. Matkustamossa on reilusti tilaa neljällä istumapaikalla. Varsin kookas kardaanitunneli verottaa takana keskipaikkalaisen jalkatiloja. Kuljettajan paikalla korostuu tunne elkeettömyydestä ja vaivattomuudesta, joka ei ole tyypillistä perheautolle.
Kojelauta kaartuu laidoiltaan sopivasti matkustamoon, ja materiaalivalinnat ovat sopusoinnussa keskenään. Kojelaudan keskelle nouseva monitoiminäyttö on ehkä se erottuvin yksityiskohta muuten linjakkaassa kokonaisuudessa. No, näyttö taittuu kojelaudan sisään virrankatkaisun yhteydessä, ja toisekseen sen paikka on käytön kannalta hyvä. Informaatiot näkyvät hyvin, eikä katsetta tarvitse siirtää kauas liikennetilanteista.
Kojelaudan materiaalivalinnat ja muotoilu ovat onnistuneet hyvin. Sopivasti laidoista matkustamoon taittuvat reunat luovat ohjaamoon tyköistuvaa tunnetta, vaikka tilaa on varsin reilusti.
Oskari Pentti
Multimedialaitteistossa on edelleen perinteinen cd-soitin ja musiikkilähteessä kaksi sd-korttipaikkaa. Usb- tai aux-liitintä A6:ssa ei ole, mutta nekin on mahdollista liittää musiikkilähteeksi adapterikaapelilla keskikyynärnojassa olevaan liittimeen.
Tyylikkään vaivaton kokonaisuus
Mikä sitten saa Audi A6 Avantin tuntumaan jollain tapaa erilaiselta? Hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, sopiva ajoasento löytyy helposti, ja istuimessa on monipuoliset säädöt asennon hienosäätöön. Mutta pelkästään nämä eivät ole tunteen takana, sillä hyvän ajoasennon löytäminen on nykyautoissa harvoin kovin työlästä.
A6:n parasta antia on ajettavuus: ohjaustunto on hyvä, alusta toimii moitteettomasti erilaisissa ajotilanteissa, ja rengasmelukin on hyvin kurissa. Kokonaisuus on ulkonäköä myöten sopivan tyylikäs.
Jousitus nielee tien epätasaisuudet esimerkillisen hyvin, ja myös terävämmät töyssyt ylittyvät eleettömän jouhevasti. Mutkaisella tiellä alusta toimii kuitenkin riittävän jämäkästi pitäen korin kallistelut maltillisina. Sopivasti urheilullisen matalalle sijoitetut istuimet ja tyköistuvat – mutta riittävät – tilat ovat omiaan kohottamaan sporttisuuden statusta.
Ok, vaikka moottorin voimavarat riittävät normaaliajoon mainiosti, jäävät ne vajaaksi varsinaisessa urheilullisessa kanttailussa. Mutta pitäisikö niiden edes riittää siihen?
Audi A6 Avantin mittaristo on helppolukuinen ja selkeä. Keksinäytön infosisältöä voi vaihdella halujensa mukaan. Ledein toteutetun polttoainemäärä- ja lämpömittarin sopiminen kokonaisuuteen on mielipidekysymys.
Oskari Pentti
Eleetöntä menoa
A6:ssa on parasta antia eleettömyys yhdistettynä nelivetoon ja kaksoiskytkinvaihteistoon, joka on Audi-termein S tronic. Eleettömyys korostuu ajotilanteiden ja tienpinnan laadun vaihtuessa. Audi A6 Avant eristää kuljettajan sopivasti huonokuntoisesta tienpinnasta säilyttäen kuitenkin sopivan tuntuman ajoalustaan.
Kaksoiskytkinvaihteisto saa pieniä pyyhkeitä empimisestä liikkeellelähdön yhteydessä, jos sammutusautomatiikka on sammuttanut moottorin. Moottori toki käynnistyy jarrupolkimen keventämisen yhteydessä melko ripeästi, mutta kun kaasua annostelee heti perään reilummin, linjakas farkku lähtee liikkeelle hieman verkkaisen venyvästi.
Autonmitan etenemisen jälkeen kiihtyvyys tuntuu jo sellaiselta, mitä voimapaketin odottaisi aikaansaavan. Mutta kuten jo sanottu, yhdistelmä ei ole urheilullisuuden ylistys vaan tyylikkään vaivaton kokonaisuus.
Audi A6 Avant on toimiva auto pidemmillekin matkoille.
Oskari Pentti
Quattro hyppyrimäellä
Vaihteiston asetuksella ei ole vaikutusta vaisuun liikkeellelähdön alkupätkään. Kiihdytyksen alku on samaan tapaan verkkainen, on vaihteisto normaali-, sport- tai käsivalinta-asetuksella.
Käsivalintavaihtoehtoa ei tullut kuin kokeiltua, sillä Stronic vaihtaa pykälät ihastuttavan pehmeästi ja sopivaan aikaan. Kookkaassa autossa pykällykset ovat lähes huomaamattomia, annostelee kaasua huolettoman avokätisesti tai hillityn hennosti.
Neliveto lisää kokonaisuuden vaivattomuutta ja rauhoittaa ajokäytöstä. Vaivattomuutta on se, että quattrolla ei tarvitse miettiä, riittääkö pito perillepääsemiseen. Kiihdytyksissä, niin suoralla kuin kaarteissakin, nelivetoinen Audi A6 Avant suuntaa vetelemättä haluttuun suuntaan. Ajoreitti suuntautui sopivasti Jämsän Kaipolaan, joten A6 oli vietävä historiallisiin maisemiin Pitkävuoren hyppyrimäelle, jossa Audi on todistanut nelivetonsa pitotarjonnan muutamaankin otteeseen.
Ohjaamo on sopivasti tyköistuva, ja aktiivisesta ajamisesta pitävä nauttii Audi A6 Avantin eleettömästä urheilullisuudesta. Istuimessa on monipuoliset säädöt, ja säätövarat riittävät hyvin sekä lyhyelle että pitkälle kuljettajalle.
Oskari Pentti
Vuonna 1985 suurmäessä kuvattiin Audi 100 quattron mainos, jossa sillä ajettiin vauhdinottomäen huipulle. Temppu uusittiin vuonna 2005 A6:lla quattro-nelivedon 25-vuotisen historian kunniaksi.
Pitkävuoren suurmäestä hypättiin viimeisen kerran vuonna 1994. Vuonna 1964 rakennettu hyppyrimäki on nykyisellään sen verran rapsakassa kunnossa, että tyydyin jättämään auton hyppytornin juurelle.
Autoltaan muutakin kuin tilaa ja kokoa haluavalle Audi A6 Avant on sopiva valinta, jos liki 60 000 euron hinta ei ole liikaa. Kokonaisuus on hienostuneen tyylikäs yhdistelmä eleettömyyttä, hyvää ajettavuutta ja riittävää urheilullisuutta.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Eleettömyys. Premium tuntuu, ja alusta nielee terävätkin töyssyt varsin eleettömästi.
Ärsyttää: Liikkeellelähdön alku. Paikaltaan lähdettäessä kiihtyvyys on ensimmäisten metrien aika verkkaisen oloista.
Yllättää: Mukavuus. Alusta toimii erilaisissa tilanteissa erinomaisesti ja kokonaisuus on hiljainen.
Yhteenveto: Ulkoapäin tarkastellessa Audi A6 Avant on varsin massiivisen näköinen, mutta se tuntuu ajossa huomattavasti näppärämmältä. Nelivetoisuus korostaa ajamisen helppoutta, eikä kiihdytyksissä ilmene pienintäkään vetelyä, vaikka ajoalusta olisi heikommassakin kunnossa.
Tähdet: 4
Audi A6 Avant 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic
Moottori: R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3800−4200 r/min, 400 Nm/1750−3000 r/min
Voimansiirto: A7 (DSG), neliveto
Suorituskyky 0−100 km/h: 7,9 s, huippunopeus 224 km/h
Kulutus: 5,1 l/100 km, diesel
CO2-päästöt: 132 g/km
Mitat: p. 4943 mm, l. 1874 mm, k. 1461 mm, akseliväli 2912 mm, omamassa 1885 kg, kantavuus 555 kg, perävaunumassa 1800/750 kg, tavaratila 565−1660 l, tankki 73 l
Hinta: 58 908 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Brutaalia ääniarkkitehtuuria Tukholmasta
Sähköstaatti Puolasta
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
1800-luvun hirsitalo on antiikilla sisustettu
Joulu saapuu Jumon saarelle
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI