Opel Crossland X on lievästi Mokkaa X:ää lyhyempi.

Opel Crossland X on lievästi Mokkaa X:ää lyhyempi.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Crossland X - Uutuus kasvavaan luokkaan 

Ensikoeajon perusteella Opel Crossland X innostaa. Crossover-malliin on tarjolla muhkea määrä hyötyvarusteita.

Auto Bild.Koeajot

Ope­lin uu­si cros­so­ver-mal­li Cros­s­land X aset­tuu niin sa­not­tuun B SUV -seg­ment­tiin eli kom­pak­tei­hin ka­tu­maas­tu­rei­hin, joi­den suo­sio kas­vaa Eu­roo­pas­sa. Suo­mes­sa luo­kas­sa ko­et­tiin vuo­si­na 2015/2016 kas­vua hui­mat 28,5 pro­sent­tia!
Cros­s­land X:n kes­kei­siin omi­nai­suuk­siin kuu­lu­va kor­kea is­tu­ma-asen­to an­taa hy­vän nä­ky­vyy­den. Ul­koa Opel-uu­tuu­den tun­nis­taa Adam-tyy­li­ses­tä ”kel­lu­vas­ta” ka­tos­ta, jon­ka saa kol­mel­la eri vä­ril­lä.

Pa­ras va­rus­te­ta­so on koh­tuul­li­sem­mis­sa hin­ta­luo­kis­sa yleen­sä eri­tyi­sen kiin­nos­ta­va seik­ka, ei­kä ko­ea­jet­tu X:n In­no­va­ti­on-pai­nos tee poik­keus­ta. Mal­liin saa sitä pait­si huo­mat­ta­van mää­rän hyö­dyl­li­siä tur­va- ja mu­ka­vuus­va­rus­tei­ta. Ar­se­naa­lin myö­tä oli siis mie­len­kiin­tois­ta suun­na­ta tien pääl­le. 

Opel Cros­s­land X on lie­väs­ti Mok­kaa X:ää ly­hy­em­pi (4,21 vs. 4,28 m), ja se täy­den­tää muh­ke­am­min ka­tu­maas­tu­ri­luon­teis­ta Mok­ka-mal­lis­toa, jo­hon kuu­luu myös ne­li­ve­to­ver­si­oi­ta ja Cros­s­lan­dia näyt­tä­väm­piä van­ne­ko­ko­ja. Opel Cros­s­land X on Mok­kaa hie­man ta­val­li­sem­man oloi­nen kom­pak­ti SUV.

Esisarjan autossakin oli tasokkaasti viimeistely kojelauta. Tarjolla on sekä selkeä tuulilasinäyttö  ( 469 e) että lämmitettävä tuulilasi ( 176 e).

Esisarjan autossakin oli tasokkaasti viimeistely kojelauta. Tarjolla on sekä selkeä tuulilasinäyttö ( 469 e) että lämmitettävä tuulilasi ( 176 e).

Juha Peltonen

Mon­ta moot­to­ri­vaih­to­eh­toa

Ko­ea­jo­au­to edus­ti vie­lä esi­sar­jan au­to­ja, mut­ta sen vii­meis­te­ly vai­kut­ti jo lu­paa­van laa­duk­kaal­ta. 3-sy­lin­te­ri­nen 1,2-lit­rai­nen Eco­tec-moot­to­ri käy miel­lyt­tä­vän vai­me­as­ti ja an­taa 110 he­vos­voi­man te­hoin asi­al­li­sen kiih­ty­vyy­den. Vie­lä pa­rem­paa on 205 Nm:n suu­rin vään­tö heti 1 500 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la. Tur­bo­ko­neen kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si il­moi­te­taan au­to­maat­ti­na koh­tuul­li­set 5,3 l/100 km, ja sen CO2-pääs­töt ovat mal­til­li­set 121 g/km.

6-por­tai­nen kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti pal­ve­lee moot­to­rin yh­tey­des­sä pik­ku­y­lel­li­ses­ti. Vaih­dot ta­pah­tu­vat pie­neh­kös­tä moot­to­ris­ta huo­li­mat­ta juo­he­as­ti. Vaih­te­le­va­pin­tai­sel­la as­valt­ti­poh­jai­sel­la tes­ti­len­kil­lä ren­gas­me­lu oli kar­ke­as­ta as­val­tis­ta huo­li­mat­ta suh­teel­li­sen al­hai­nen. 3-sy­lin­te­ri­sen käyn­ti­ää­ni ei häi­rit­se edes moot­to­ri­tiel­lä.

Muis­ta moot­to­ri­va­ri­aa­ti­ois­ta pie­nin on va­paas­ti­hen­git­tä­vä 1,2-lit­rai­nen 3-sy­lin­te­ri­nen (81 hv), jon­ka kes­ki­ku­lu­tus on teh­taan mu­kaan 5,1 l/100 km. Toi­ses­sa lai­das­sa on ben­sii­ni­moot­to­ris­ten te­hok­kain ver­sio 1.2 T (130 hv) – 6-por­tai­sel­la ma­nu­aa­li­laa­ti­kol­la va­rus­tet­tu­na sen ker­ro­taan kiih­ty­vän sa­ta­seen 9,2 se­kun­nis­sa ja ku­lut­ta­van ta­san vii­si lit­raa sa­dal­la. 

Ko­ne­pel­lin al­le on tar­jol­la kak­si tur­bo­die­se­liä, jois­ta 1.6 Eco­te­cin ar­vot ovat 99 he­vos­voi­maa, 3,6 l/100 km ja 93 g/km. 120-he­vos­voi­mai­sen 1,6-lit­rai­sen die­se­lin kes­ki­ku­lu­tus on ta­san nel­jä lit­raa sa­dal­la ja pääs­töt 103 g/km.

Opel Crossland X:n ulkonäkö eroaa räyhäkämmästä Mokka X:stä. Tarjolla on myös AFL  LED -ajovalot ( 1 049 e).

Opel Crossland X:n ulkonäkö eroaa räyhäkämmästä Mokka X:stä. Tarjolla on myös AFL LED -ajovalot ( 1 049 e).

Juha Peltonen

Jou­si­tus ja is­kun­vai­men­nus tun­tu­vat epä­ta­sai­sel­la as­valt­ti­pin­nal­la miel­lyt­tä­vän jä­mä­köil­tä ei­vät­kä lain­kaan pin­ta­ko­vil­ta, ja kais­ta­vah­ti toi­mii valp­paas­ti. Opel Cros­s­land tun­tuu ajo­tun­tu­mal­taan it­se­ään isom­mal­ta au­tol­ta. Säh­köi­ses­ti te­hos­tet­tu oh­jaus on tun­no­kas sekä maan­tiel­lä et­tä mut­kai­sil­la osuuk­sil­la. Tar­jol­la on myös py­sä­köin­ti­a­vus­tin.

Ta­kais­tui­mis­sa pi­tuus­sää­döt

Osa­na AGR-etuis­tui­met an­ta­vat suh­teel­li­sen hy­vän si­vut­tais­tu­en. Myös säh­köi­nen ris­ti­se­län­tu­ki on kun­non ta­soa, ja rei­si­tu­kea pys­tyy sää­tä­mään me­kaa­ni­ses­ti. Kul­jet­ta­jan is­tui­men etu­reu­nan kor­keut­ta voi puo­les­taan sää­tää säh­köi­ses­ti, kun taas kaik­ki muut kor­keus­sää­döt hoi­del­laan me­kaa­ni­ses­ti. So­pi­vas­ti muo­toil­lun ko­je­lau­dan an­si­os­ta etu­mat­kus­ta­jal­la on rei­lus­ti jal­ka­ti­laa.

Ta­kais­tui­mis­sa on 150 mil­lin pi­tuus­sää­tö, mut­ta penk­ke­jä ei kui­ten­kaan saa ir­ro­tet­tua. Hy­vää on se, et­tä taak­se mah­tuu hy­vin is­tu­maan jopa pit­kä­jal­kai­nen, jos etuis­tuin­ta ei ole sää­det­ty ta­ka­ra­joit­ti­meen. La­si­ka­tos­ta huo­li­mat­ta ta­ka­na on riit­tä­väs­ti pää­ti­laa ai­na­kin 186-sent­ti­sel­le.

Kos­ke­tus­vä­ri­näyt­tö on 8,7-tuu­mai­nen ja sel­ke­ä­toi­mi­nen. Cros­s­lan­din ko­je­lau­dan ylei­sil­me on puh­das­lin­jai­sen pel­kis­tet­ty. Ko­je­lau­ta ja ovi­pa­nee­lit ovat muo­vi­set, mut­ta vii­meis­te­ly vai­kut­taa laa­duk­kaal­ta, ja ta­ka­vuo­sien Ope­leis­ta tut­tu ”pai­ni­ke­met­sä” on his­to­ri­aa. Vä­ril­li­sen tuu­li­la­si­näy­tön tie­dot nä­ky­vät riit­tä­vän kook­kai­na. Oh­jaus­pyö­rä on läm­mi­tet­tä­vä.

Ergonomisissa AGR-istuimissa on kohtuullinen sivuttaistuki, mekaaninen reisituki ja sähköinen etureunan korkeussäätö – muu korkeussäätö tapahtuu mekaanisesti.

Ergonomisissa AGR-istuimissa on kohtuullinen sivuttaistuki, mekaaninen reisituki ja sähköinen etureunan korkeussäätö – muu korkeussäätö tapahtuu mekaanisesti.

Juha Peltonen

Opel Cros­s­land X tar­jo­aa luok­kan­sa suu­rim­man ta­va­ra­ti­lan, joka on ta­kais­tui­mien sää­dös­tä riip­pu­en pie­nim­mil­lään 410/520 lit­raa ja enim­mil­lään rap­sa­kat 1 255 lit­raa. Ta­va­ra­ti­las­ta saa ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en lä­hes ta­sa­poh­jai­sen sil­loin, kun ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vy on ylä­ta­sol­la.

Run­saas­ti tur­va- ja li­sä­va­rus­tei­ta

In­no­va­ti­on Plus -li­sä­va­rus­te­pa­ket­tiin (+932 e) si­säl­tyy mel­koi­nen mää­rä käyt­tö­kel­poi­sia va­rus­tei­ta: säh­köi­ses­ti tait­tu­vien ul­ko­pei­lien li­säk­si kyy­dis­sä on na­pa­kas­ti toi­mi­va kuol­leen kul­man va­roi­tin, ja au­ton mo­lem­mis­sa päis­sä on py­sä­köin­ti­tut­kat. Pa­ket­tiin kuu­lu­vat myös 180 as­teen ka­me­ra­nä­ky­mä, Navi 5.0 In­tel­li­Link -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä ja er­go­no­mi­set AGR-etuis­tui­met. Pa­no­raa­ma­la­si­kat­to (+574 e) tuo mat­kus­ta­moon luon­non­va­loa.

Mo­nis­ta tur­va­jär­jes­tel­mis­tä kan­nat­taa mai­ni­ta etu­tör­mäys­va­roi­tin, jo­hon liit­tyy ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tus ja au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus. Etu­tör­mäys­va­roit­ti­meen on yh­dis­tet­ty myös kul­jet­ta­jan uni­suu­den tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä. Hyö­dyl­li­nen luo­kas­saan on myös mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

Mok­ka X:n li­säk­si Cros­s­land X:n kil­pai­li­joi­hin lu­keu­tu­vat muun mu­as­sa To­yo­ta CH-R, Kia Niro, Re-nault Cap­tur, Hon­da HR-V, Da­cia Dus­ter, Maz­da CX-3 ja Škoda Ka­roq – vain muu­ta­ma kes­ke­nään hy­vin­kin eri­lai­nen mal­li mai­ni­tak­sem­me. Kas­va­vas­sa ka­te­go­ri­as­sa käy­tä­vään ko­vaan kamp­pai­luun Cros­s­land X val­mis­tau­tuu omi­ne vah­vuuk­si­neen.

6-portainen kaksoiskytkinautomaati vaihtaa siististi.

6-portainen kaksoiskytkinautomaati vaihtaa siististi.

Juha Peltonen

Opel-uu­tuu­den myyn­ti käyn­nis­tyi ju­han­nuk­sen al­la. Ben­sa­ko­neis­ten mal­lien hin­nat al­ka­vat 19 548 eu­ros­ta ja die­se­lei­den 21 045 eu­ros­ta.

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ta­ka­sää­döt. Sää­det­tä­vien ta­kais­tui­mien avul­la saa­daan tar­vit­ta­es­sa hiu­kan li­sää ta­va­ra­ti­laa.

Är­syt­tää: Laa­jen­nus Ta­ka­no­jien kaa­don jäl­keen sau­ma­koh­taan jää pie­ni por­ras.

Yl­lät­tää: Ajet­ta­vuus. Cros­so­ver on mu­ka­va som­pail­ta­va epä­ta­sai­sil­la pik­ku­teil­lä.

Yh­teen­ve­to: Cros­s­land X on Mok­ka X:ään ver­rat­tu­na ai­van eri­tyy­li­nen SUV – se on si­sar­mal­li­aan enem­män ”ja­lat maas­sa”. Ne­li­ve­toa Cros­s­lan­diin ei saa, mut­ta sen ajo-omi­nai­suu­det ja ti­lan­käyt­tö ovat ta­sok­kaat. Eri­lai­sia avus­tin­jär­jes­tel­miä saa usei­ta, ja tar­jol­la on myös tuu­li­la­si­näyt­tö. Kori ei ole omin­ta­kei­ses­ti muo­toil­tu, mut­ta cros­so­ver on täyn­nä hyö­ty­o­mi­nai­suuk­sia.

Täh­det: 3,5

Opel Crossland  X:n takavalot on sijoitettu  korkealle. Kirkkaanpunaisen  ulkovärin saa 223 eurolla.

Opel Crossland X:n takavalot on sijoitettu korkealle. Kirkkaanpunaisen ulkovärin saa 223 eurolla.

Juha Peltonen

Opel Cros­s­land X 1.2 Tur­bo Start/Stop A6 In­no­va­ti­on

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 1199 cm³, 81 kW (110 hv)/5500 r/min, 205 Nm/1500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0–100 km/h 11,8 s, huip­pu­no­peus 187 km/h

Ku­lu­tus: 5,4 l/100 km, ben­sii­ni CO2-pääs­töt 121 g/km

Voi­man­siir­to: A6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4212, l. 1765, k. 1605 mm, ak­se­li­vä­li 2604 mm, oma­mas­sa 1274 kg, ve­to­mas­sa 840/600 kg, ta­va­ra­ti­la 410–1255 l, tank­ki 45 l

Hin­ta: 24 241 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 28 396 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU