Peugeot 3008 yllättää tilantunnullaan.

Peugeot 3008 yllättää tilantunnullaan.

Toni Lindström

Koeajossa särmikäs Peugeot 3008 - yllättävää tilantuntua ja ajettavuutta

Peugeot 3008 vaikuttaa kuljettajan paikalta katsottuna kookkaammalta, kuin mitä se todellisuudessa on. 

Auto Bild.Koeajot

Peu­ge­ot 3008 koki kas­vo­jen­ko­ho­tuk­sen vuon­na 2013, ja nyt vuo­ros­sa oli suu­rem­pi uu­dis­tus – joka näyt­tää on­nis­tu­neen hy­vin. Edel­lis­mal­li vai­kut­ti enem­män­kin kor­keus­suun­nas­sa kas­va­te­tul­ta 5-ovi­sel­ta, mut­ta uu­si mal­li on puh­taas­ti cros­so­ver.

3008:n muo­toi­hin on tul­lut li­sää sär­mää, ja au­ton maa­va­raa on kas­va­tet­tu. Peu­ge­ot on kui­ten­kin säi­lyt­tä­nyt 3008:n ko­ko­luo­kan en­nal­laan, ei­kä au­ton ko­koa ole kas­va­tet­tu lii­kaa: pi­tuus on kas­va­nut 
kah­dek­san sent­ti­met­riä, mut­ta le­vey­des­tä on tin­git­ty 1,5 ja kor­keu­des­ta yk­si sent­ti­met­ri. Mat­kus­ta­mo on kui­ten­kin ai­em­paa le­ve­äm­pi, eli ti­lan­käyt­tö on en­tis­tä vii­saam­paa.

Ul­koi­ses­ti 3008 miel­lyt­tää sil­mää – sii­nä yh­dis­tyy so­pi­vas­ti sär­mik­kyys ja pyö­reys. Li­sä­vie­hä­tys­tä saa, kun avaa oven: ko­je­lau­dan de­sign on on­nis­tu­nut hy­vin, ja 3008 näyt­tää tuo­reel­ta ja pir­te­äs­ti eri­lai­sel­ta. Muo­toi­lu ei kui­ten­kaan on­nek­si vai­ku­ta hal­lin­ta­lait­tei­den käy­tet­tä­vyy­teen, ja ne ovat hy­vin kul­jet­ta­jan ulot­tu­vis­sa.

  Peugeot 3008:n aiempaa suurempi maavara ja särmikkäämpi muotoilu miellyttävät silmää enemmän kuin edellismallin pyöreys.

Peugeot 3008:n aiempaa suurempi maavara ja särmikkäämpi muotoilu miellyttävät silmää enemmän kuin edellismallin pyöreys.

Toni Lindström

Di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja ti­lan­tun­tua

Sil­miin­pis­tä­vim­mät yk­si­tyis­koh­dat ovat pie­ni­ko­koi­nen oh­jaus­pyö­rä ja kes­ki­kon­so­lin pai­ni­ke­ri­vis­tö. Pie­ni rat­ti so­pii ko­ko­nai­suu­teen hy­vin, ja pak­sun ke­hän an­si­os­ta sii­tä saa tu­ke­van ot­teen.

Joku saat­taa kai­va­ta oh­jaus­pyö­rään li­sää pit­kit­täis­sää­tö­va­raa. Kos­ke­tus­näy­tön al­la ole­vis­ta pai­nik­keis­ta löy­ty­vät ”oi­ko­tiet” eri va­li­koi­hin – se hel­pot­taa olen­nai­ses­ti toi­min­to­jen löy­ty­mis­tä ver­rat­tu­na kos­ke­tus­näy­tön ala­va­lik­ko­ra­ken­tee­seen.

Kosketusnäytön käyttäminen helpottuu melkoisesti, kun valikkoi-hin pääsee keskikonsolissa olevilla painikkeilla ”oikotietä”.

Kosketusnäytön käyttäminen helpottuu melkoisesti, kun valikkoi-hin pääsee keskikonsolissa olevilla painikkeilla ”oikotietä”.

Toni Lindström

Mittaristoon saa vaihdettua perinteisen näytön lisäksi myös hieman erikoisempia näkymiä.

Mittaristoon saa vaihdettua perinteisen näytön lisäksi myös hieman erikoisempia näkymiä.

Toni Lindström

Mit­ta­ris­ton on di­gi­taa­li­nen, jo­ten sen ul­ko­a­su on muo­kat­ta­vis­sa laa­jal­la skaa­lal­la. Pe­rin­tei­sen mit­ta­ri­nä­ky­män li­säk­si in­for­maa­ti­on saa nä­ky­mään 3D-muo­dos­sa. Pe­rus­vä­rin voi vaih­taa rus­ke­an ja si­ni­sen vä­lil­lä.

Ta­ka­jal­ka­ti­la on kas­va­nut rei­lut 2,5 sent­ti­met­riä. 180-sent­ti­nen mah­tuu vie­lä koh­ta­lai­sen hy­vin sa­man­mit­tai­sen kul­jet­ta­jan taak­se. Pit­kä­kint­tui­sen kul­jet­ta­jan ta­ka­na jal­ka­ti­la saat­taa käy­dä edel­leen­kin niu­kak­si. Ta­ka­ti­lo­jen osal­ta pi­tää an­taa kii­tos­ta ma­ta­las­ta kes­ki­tun­ne­lis­ta, mut­ta mel­ko taak­se työn­ty­vä kes­ki­kon­so­li ra­joit­taa hie­man kes­ki­paik­ka­lai­sen liik­ku­mis­ta. Ku­ten ar­va­ta saat­taa, ta­kais­tuin on­kin par­haim­mil­laan kah­del­le.

Etuistuimet antavat riittävän tuen, ja ajoasennon saa helposti sopivaksi.

Etuistuimet antavat riittävän tuen, ja ajoasennon saa helposti sopivaksi.

Toni Lindström

Hyvä ajet­ta­vuus

Kul­jet­ta­jan pai­kal­ta ar­vi­oi­tu­na 3008 tun­tuu luok­kaan­sa suu­rem­mal­ta. Maa­va­ra on lä­hes 22 sent­tiä, mikä on kuu­si sent­tiä enem­män kuin edel­tä­jäs­sä. Täs­tä huo­li­mat­ta kori ei kal­lis­te­le kaar­teis­sa lii­kaa, vaan aja­mi­ses­sa on so­pi­vaa dy­naa­mi­suut­ta. Vä­häi­sen kal­lis­te­lun li­säk­si po­si­tii­vi­siin yl­lä­tyk­siin kuu­luu hyvä oh­jaus­tun­to – aja­mi­nen tun­tuu tar­kas­ti kont­rol­loi­dul­ta. Ko­ea­jet­tu GT on toki mal­lis­ton lip­pu­lai­va, jo­ten mui­den mal­lien ajet­ta­vuu­teen on pa­lat­ta­va tuon­nem­pa­na.

GT:n 180-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­die­sel tar­joi­lee riit­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn maan­tiel­le. Huip­pu­te­hoa tär­ke­äm­piä ovat kui­ten­kin vä­ke­vä vään­tö ja hy­vin toi­mi­va au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Moot­to­rin ja vaih­teis­ton sau­mat­to­man yh­teis­pe­lin an­si­os­ta aja­mi­nen on help­poa.

 Peugeot 3008:n pysty ja korkeahko keula sekä vaakasuora konepeitto ovat dynaamisen ilmeen perustat.

Peugeot 3008:n pysty ja korkeahko keula sekä vaakasuora konepeitto ovat dynaamisen ilmeen perustat.

Toni Lindström

Aluk­si tun­tuu, et­tä vaih­teen­va­lit­sin on tur­haa eri­koi­suu­den­ta­voit­te­lua, mut­ta het­ken ku­lut­tua tu­lee tun­ne, et­tä sen muo­toi­lus­sa on läh­det­ty liik­keel­le käy­tet­tä­vyy­des­tä: va­lit­sin is­tuu hy­vin kä­teen, ja sen pai­nik­keet sat­tu­vat mai­ni­os­ti sor­mien koh­dal­le. Vaih­teen­va­lit­si­men li­säk­si myös sei­son­ta­jar­ru on säh­kö­käyt­töi­nen.

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Ajet­ta­vuus Peu­ge­ot 3008 on cros­so­ve­rik­si yl­lät­tä­vän ta­sa­pai­noi­nen ajet­ta­va.

Är­syt­tää: Ovien ala­reu­nat Etuo­ven ala­lai­das­sa on muo­vi­hel­ma, joka ke­rää li­kaa, ja ken­gät osu­vat sii­hen hel­pos­ti.

Yl­lät­tää: Mie­li­ku­va 3008 tun­tuu oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na kom­pak­tia ko­ko­aan suu­rem­mal­ta.

Yh­teen­ve­to: 3008 muo­toi­lu on on­nis­tu­nut – au­to on tyy­lik­kään nä­köi­nen. Kom­pak­tei­hin mit­toi­hin on saa­tu so­pi­vas­ti voi­maa uh­ku­vaa ul­ko­nä­köä. 5-ovi­sia kor­ke­am­man cros­so­ve­rin ajet­ta­vuus on po­si­tii­vi­nen yl­lä­tys, sil­lä ko­rin kal­lis­te­lu on vä­häis­tä ja suun­ta­va­ka­vuus moit­tee­ton.

Täh­det: Nel­jä

Tavaratila, joka on auton kokoluokan huomioiden varsin tilava, ja se laaje-nee tasapohjaiseksi.

Tavaratila, joka on auton kokoluokan huomioiden varsin tilava, ja se laaje-nee tasapohjaiseksi.

Toni Lindström

Tie­dot: Peu­ge­ot 3008  GT Blu­eH­Di 180 Au­to­maat­ti

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 1997 cm3, 133 kW (180 hv)/3750 r/min, 
400 Nm/2000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h 8,9 s, huip­pu­no­peus 207 km/h

Ku­lu­tus: 4,8 l/100 km, die­sel CO2-pääs­töt 124 g/km

Voi­man­siir­to: A6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4447 mm, l. 1841 mm, k. 1624 mm, ak­se­li­vä­li 2675 mm, oma­mas­sa 1465 kg, kan­ta­vuus 625 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 1700/695 kg, ta­va­ra­ti­la 520−1670 l, tank­ki 53 l

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU