Peugeot 3008 yllättää tilantunnullaan.
Toni Lindström
Koeajossa särmikäs Peugeot 3008 - yllättävää tilantuntua ja ajettavuutta
Peugeot 3008 vaikuttaa kuljettajan paikalta katsottuna kookkaammalta, kuin mitä se todellisuudessa on.
Peugeot 3008 koki kasvojenkohotuksen vuonna 2013, ja nyt vuorossa oli suurempi uudistus – joka näyttää onnistuneen hyvin. Edellismalli vaikutti enemmänkin korkeussuunnassa kasvatetulta 5-oviselta, mutta uusi malli on puhtaasti crossover.
3008:n muotoihin on tullut lisää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu. Peugeot on kuitenkin säilyttänyt 3008:n kokoluokan ennallaan, eikä auton kokoa ole kasvatettu liikaa: pituus on kasvanut
kahdeksan senttimetriä, mutta leveydestä on tingitty 1,5 ja korkeudesta yksi senttimetri. Matkustamo on kuitenkin aiempaa leveämpi, eli tilankäyttö on entistä viisaampaa.
Ulkoisesti 3008 miellyttää silmää – siinä yhdistyy sopivasti särmikkyys ja pyöreys. Lisäviehätystä saa, kun avaa oven: kojelaudan design on onnistunut hyvin, ja 3008 näyttää tuoreelta ja pirteästi erilaiselta. Muotoilu ei kuitenkaan onneksi vaikuta hallintalaitteiden käytettävyyteen, ja ne ovat hyvin kuljettajan ulottuvissa.
Peugeot 3008:n aiempaa suurempi maavara ja särmikkäämpi muotoilu miellyttävät silmää enemmän kuin edellismallin pyöreys.
Toni Lindström
Digitaalinen mittaristo ja tilantuntua
Silmiinpistävimmät yksityiskohdat ovat pienikokoinen ohjauspyörä ja keskikonsolin painikerivistö. Pieni ratti sopii kokonaisuuteen hyvin, ja paksun kehän ansiosta siitä saa tukevan otteen.
Joku saattaa kaivata ohjauspyörään lisää pitkittäissäätövaraa. Kosketusnäytön alla olevista painikkeista löytyvät ”oikotiet” eri valikoihin – se helpottaa olennaisesti toimintojen löytymistä verrattuna kosketusnäytön alavalikkorakenteeseen.
Kosketusnäytön käyttäminen helpottuu melkoisesti, kun valikkoi-hin pääsee keskikonsolissa olevilla painikkeilla oikotietä.
Toni Lindström
Mittaristoon saa vaihdettua perinteisen näytön lisäksi myös hieman erikoisempia näkymiä.
Toni Lindström
Mittariston on digitaalinen, joten sen ulkoasu on muokattavissa laajalla skaalalla. Perinteisen mittarinäkymän lisäksi informaation saa näkymään 3D-muodossa. Perusvärin voi vaihtaa ruskean ja sinisen välillä.
Takajalkatila on kasvanut reilut 2,5 senttimetriä. 180-senttinen mahtuu vielä kohtalaisen hyvin samanmittaisen kuljettajan taakse. Pitkäkinttuisen kuljettajan takana jalkatila saattaa käydä edelleenkin niukaksi. Takatilojen osalta pitää antaa kiitosta matalasta keskitunnelista, mutta melko taakse työntyvä keskikonsoli rajoittaa hieman keskipaikkalaisen liikkumista. Kuten arvata saattaa, takaistuin onkin parhaimmillaan kahdelle.
Etuistuimet antavat riittävän tuen, ja ajoasennon saa helposti sopivaksi.
Toni Lindström
Hyvä ajettavuus
Kuljettajan paikalta arvioituna 3008 tuntuu luokkaansa suuremmalta. Maavara on lähes 22 senttiä, mikä on kuusi senttiä enemmän kuin edeltäjässä. Tästä huolimatta kori ei kallistele kaarteissa liikaa, vaan ajamisessa on sopivaa dynaamisuutta. Vähäisen kallistelun lisäksi positiivisiin yllätyksiin kuuluu hyvä ohjaustunto – ajaminen tuntuu tarkasti kontrolloidulta. Koeajettu GT on toki malliston lippulaiva, joten muiden mallien ajettavuuteen on palattava tuonnempana.
GT:n 180-hevosvoimainen turbodiesel tarjoilee riittävän suorituskyvyn maantielle. Huipputehoa tärkeämpiä ovat kuitenkin väkevä vääntö ja hyvin toimiva automaattivaihteisto. Moottorin ja vaihteiston saumattoman yhteispelin ansiosta ajaminen on helppoa.
Peugeot 3008:n pysty ja korkeahko keula sekä vaakasuora konepeitto ovat dynaamisen ilmeen perustat.
Toni Lindström
Aluksi tuntuu, että vaihteenvalitsin on turhaa erikoisuudentavoittelua, mutta hetken kuluttua tulee tunne, että sen muotoilussa on lähdetty liikkeelle käytettävyydestä: valitsin istuu hyvin käteen, ja sen painikkeet sattuvat mainiosti sormien kohdalle. Vaihteenvalitsimen lisäksi myös seisontajarru on sähkökäyttöinen.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajettavuus Peugeot 3008 on crossoveriksi yllättävän tasapainoinen ajettava.
Ärsyttää: Ovien alareunat Etuoven alalaidassa on muovihelma, joka kerää likaa, ja kengät osuvat siihen helposti.
Yllättää: Mielikuva 3008 tuntuu ohjauspyörän takana kompaktia kokoaan suuremmalta.
Yhteenveto: 3008 muotoilu on onnistunut – auto on tyylikkään näköinen. Kompakteihin mittoihin on saatu sopivasti voimaa uhkuvaa ulkonäköä. 5-ovisia korkeamman crossoverin ajettavuus on positiivinen yllätys, sillä korin kallistelu on vähäistä ja suuntavakavuus moitteeton.
Tähdet: Neljä
Tavaratila, joka on auton kokoluokan huomioiden varsin tilava, ja se laaje-nee tasapohjaiseksi.
Toni Lindström
Tiedot: Peugeot 3008 GT BlueHDi 180 Automaatti
Moottori: R4, turbo, 1997 cm3, 133 kW (180 hv)/3750 r/min,
400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 8,9 s, huippunopeus 207 km/h
Kulutus: 4,8 l/100 km, diesel CO2-päästöt 124 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4447 mm, l. 1841 mm, k. 1624 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 625 kg, perävaunumassa 1700/695 kg, tavaratila 520−1670 l, tankki 53 l
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Cd-soitin matkalle
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL