Peugeot 3008 yllättää tilantunnullaan.
Toni Lindström
Koeajossa särmikäs Peugeot 3008 - yllättävää tilantuntua ja ajettavuutta
Peugeot 3008 vaikuttaa kuljettajan paikalta katsottuna kookkaammalta, kuin mitä se todellisuudessa on.
Peugeot 3008 koki kasvojenkohotuksen vuonna 2013, ja nyt vuorossa oli suurempi uudistus – joka näyttää onnistuneen hyvin. Edellismalli vaikutti enemmänkin korkeussuunnassa kasvatetulta 5-oviselta, mutta uusi malli on puhtaasti crossover.
3008:n muotoihin on tullut lisää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu. Peugeot on kuitenkin säilyttänyt 3008:n kokoluokan ennallaan, eikä auton kokoa ole kasvatettu liikaa: pituus on kasvanut 
kahdeksan senttimetriä, mutta leveydestä on tingitty 1,5 ja korkeudesta yksi senttimetri. Matkustamo on kuitenkin aiempaa leveämpi, eli tilankäyttö on entistä viisaampaa.
Ulkoisesti 3008 miellyttää silmää – siinä yhdistyy sopivasti särmikkyys ja pyöreys. Lisäviehätystä saa, kun avaa oven: kojelaudan design on onnistunut hyvin, ja 3008 näyttää tuoreelta ja pirteästi erilaiselta. Muotoilu ei kuitenkaan onneksi vaikuta hallintalaitteiden käytettävyyteen, ja ne ovat hyvin kuljettajan ulottuvissa.
Peugeot 3008:n aiempaa suurempi maavara ja särmikkäämpi muotoilu miellyttävät silmää enemmän kuin edellismallin pyöreys.
Toni Lindström
Digitaalinen mittaristo ja tilantuntua
Silmiinpistävimmät yksityiskohdat ovat pienikokoinen ohjauspyörä ja keskikonsolin painikerivistö. Pieni ratti sopii kokonaisuuteen hyvin, ja paksun kehän ansiosta siitä saa tukevan otteen.
Joku saattaa kaivata ohjauspyörään lisää pitkittäissäätövaraa. Kosketusnäytön alla olevista painikkeista löytyvät ”oikotiet” eri valikoihin – se helpottaa olennaisesti toimintojen löytymistä verrattuna kosketusnäytön alavalikkorakenteeseen.
Kosketusnäytön käyttäminen helpottuu melkoisesti, kun valikkoi-hin pääsee keskikonsolissa olevilla painikkeilla oikotietä.
Toni Lindström
Mittaristoon saa vaihdettua perinteisen näytön lisäksi myös hieman erikoisempia näkymiä.
Toni Lindström
Mittariston on digitaalinen, joten sen ulkoasu on muokattavissa laajalla skaalalla. Perinteisen mittarinäkymän lisäksi informaation saa näkymään 3D-muodossa. Perusvärin voi vaihtaa ruskean ja sinisen välillä.
Takajalkatila on kasvanut reilut 2,5 senttimetriä. 180-senttinen mahtuu vielä kohtalaisen hyvin samanmittaisen kuljettajan taakse. Pitkäkinttuisen kuljettajan takana jalkatila saattaa käydä edelleenkin niukaksi. Takatilojen osalta pitää antaa kiitosta matalasta keskitunnelista, mutta melko taakse työntyvä keskikonsoli rajoittaa hieman keskipaikkalaisen liikkumista. Kuten arvata saattaa, takaistuin onkin parhaimmillaan kahdelle.
Etuistuimet antavat riittävän tuen, ja ajoasennon saa helposti sopivaksi.
Toni Lindström
Hyvä ajettavuus
Kuljettajan paikalta arvioituna 3008 tuntuu luokkaansa suuremmalta. Maavara on lähes 22 senttiä, mikä on kuusi senttiä enemmän kuin edeltäjässä. Tästä huolimatta kori ei kallistele kaarteissa liikaa, vaan ajamisessa on sopivaa dynaamisuutta. Vähäisen kallistelun lisäksi positiivisiin yllätyksiin kuuluu hyvä ohjaustunto – ajaminen tuntuu tarkasti kontrolloidulta. Koeajettu GT on toki malliston lippulaiva, joten muiden mallien ajettavuuteen on palattava tuonnempana.
GT:n 180-hevosvoimainen turbodiesel tarjoilee riittävän suorituskyvyn maantielle. Huipputehoa tärkeämpiä ovat kuitenkin väkevä vääntö ja hyvin toimiva automaattivaihteisto. Moottorin ja vaihteiston saumattoman yhteispelin ansiosta ajaminen on helppoa.
Peugeot 3008:n pysty ja korkeahko keula sekä vaakasuora konepeitto ovat dynaamisen ilmeen perustat.
Toni Lindström
Aluksi tuntuu, että vaihteenvalitsin on turhaa erikoisuudentavoittelua, mutta hetken kuluttua tulee tunne, että sen muotoilussa on lähdetty liikkeelle käytettävyydestä: valitsin istuu hyvin käteen, ja sen painikkeet sattuvat mainiosti sormien kohdalle. Vaihteenvalitsimen lisäksi myös seisontajarru on sähkökäyttöinen.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajettavuus Peugeot 3008 on crossoveriksi yllättävän tasapainoinen ajettava.
Ärsyttää: Ovien alareunat Etuoven alalaidassa on muovihelma, joka kerää likaa, ja kengät osuvat siihen helposti.
Yllättää: Mielikuva 3008 tuntuu ohjauspyörän takana kompaktia kokoaan suuremmalta.
Yhteenveto: 3008 muotoilu on onnistunut – auto on tyylikkään näköinen. Kompakteihin mittoihin on saatu sopivasti voimaa uhkuvaa ulkonäköä. 5-ovisia korkeamman crossoverin ajettavuus on positiivinen yllätys, sillä korin kallistelu on vähäistä ja suuntavakavuus moitteeton.
Tähdet: Neljä
Tavaratila, joka on auton kokoluokan huomioiden varsin tilava, ja se laaje-nee tasapohjaiseksi.
Toni Lindström
Tiedot: Peugeot 3008 GT BlueHDi 180 Automaatti
Moottori: R4, turbo, 1997 cm3, 133 kW (180 hv)/3750 r/min, 
400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 8,9 s, huippunopeus 207 km/h
Kulutus: 4,8 l/100 km, diesel CO2-päästöt 124 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4447 mm, l. 1841 mm, k. 1624 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 625 kg, perävaunumassa 1700/695 kg, tavaratila 520−1670 l, tankki 53 l
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AVIDin uusi Celsus
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Analogisesti soiva huonekalu
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
AVIDin uusi Celsus
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Analogisesti soiva huonekalu
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ