Peugeot 3008 yllättää tilantunnullaan.
Toni Lindström
Koeajossa särmikäs Peugeot 3008 - yllättävää tilantuntua ja ajettavuutta
Peugeot 3008 vaikuttaa kuljettajan paikalta katsottuna kookkaammalta, kuin mitä se todellisuudessa on.
Peugeot 3008 koki kasvojenkohotuksen vuonna 2013, ja nyt vuorossa oli suurempi uudistus – joka näyttää onnistuneen hyvin. Edellismalli vaikutti enemmänkin korkeussuunnassa kasvatetulta 5-oviselta, mutta uusi malli on puhtaasti crossover.
3008:n muotoihin on tullut lisää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu. Peugeot on kuitenkin säilyttänyt 3008:n kokoluokan ennallaan, eikä auton kokoa ole kasvatettu liikaa: pituus on kasvanut
kahdeksan senttimetriä, mutta leveydestä on tingitty 1,5 ja korkeudesta yksi senttimetri. Matkustamo on kuitenkin aiempaa leveämpi, eli tilankäyttö on entistä viisaampaa.
Ulkoisesti 3008 miellyttää silmää – siinä yhdistyy sopivasti särmikkyys ja pyöreys. Lisäviehätystä saa, kun avaa oven: kojelaudan design on onnistunut hyvin, ja 3008 näyttää tuoreelta ja pirteästi erilaiselta. Muotoilu ei kuitenkaan onneksi vaikuta hallintalaitteiden käytettävyyteen, ja ne ovat hyvin kuljettajan ulottuvissa.
Peugeot 3008:n aiempaa suurempi maavara ja särmikkäämpi muotoilu miellyttävät silmää enemmän kuin edellismallin pyöreys.
Toni Lindström
Digitaalinen mittaristo ja tilantuntua
Silmiinpistävimmät yksityiskohdat ovat pienikokoinen ohjauspyörä ja keskikonsolin painikerivistö. Pieni ratti sopii kokonaisuuteen hyvin, ja paksun kehän ansiosta siitä saa tukevan otteen.
Joku saattaa kaivata ohjauspyörään lisää pitkittäissäätövaraa. Kosketusnäytön alla olevista painikkeista löytyvät ”oikotiet” eri valikoihin – se helpottaa olennaisesti toimintojen löytymistä verrattuna kosketusnäytön alavalikkorakenteeseen.
Kosketusnäytön käyttäminen helpottuu melkoisesti, kun valikkoi-hin pääsee keskikonsolissa olevilla painikkeilla oikotietä.
Toni Lindström
Mittaristoon saa vaihdettua perinteisen näytön lisäksi myös hieman erikoisempia näkymiä.
Toni Lindström
Mittariston on digitaalinen, joten sen ulkoasu on muokattavissa laajalla skaalalla. Perinteisen mittarinäkymän lisäksi informaation saa näkymään 3D-muodossa. Perusvärin voi vaihtaa ruskean ja sinisen välillä.
Takajalkatila on kasvanut reilut 2,5 senttimetriä. 180-senttinen mahtuu vielä kohtalaisen hyvin samanmittaisen kuljettajan taakse. Pitkäkinttuisen kuljettajan takana jalkatila saattaa käydä edelleenkin niukaksi. Takatilojen osalta pitää antaa kiitosta matalasta keskitunnelista, mutta melko taakse työntyvä keskikonsoli rajoittaa hieman keskipaikkalaisen liikkumista. Kuten arvata saattaa, takaistuin onkin parhaimmillaan kahdelle.
Etuistuimet antavat riittävän tuen, ja ajoasennon saa helposti sopivaksi.
Toni Lindström
Hyvä ajettavuus
Kuljettajan paikalta arvioituna 3008 tuntuu luokkaansa suuremmalta. Maavara on lähes 22 senttiä, mikä on kuusi senttiä enemmän kuin edeltäjässä. Tästä huolimatta kori ei kallistele kaarteissa liikaa, vaan ajamisessa on sopivaa dynaamisuutta. Vähäisen kallistelun lisäksi positiivisiin yllätyksiin kuuluu hyvä ohjaustunto – ajaminen tuntuu tarkasti kontrolloidulta. Koeajettu GT on toki malliston lippulaiva, joten muiden mallien ajettavuuteen on palattava tuonnempana.
GT:n 180-hevosvoimainen turbodiesel tarjoilee riittävän suorituskyvyn maantielle. Huipputehoa tärkeämpiä ovat kuitenkin väkevä vääntö ja hyvin toimiva automaattivaihteisto. Moottorin ja vaihteiston saumattoman yhteispelin ansiosta ajaminen on helppoa.
Peugeot 3008:n pysty ja korkeahko keula sekä vaakasuora konepeitto ovat dynaamisen ilmeen perustat.
Toni Lindström
Aluksi tuntuu, että vaihteenvalitsin on turhaa erikoisuudentavoittelua, mutta hetken kuluttua tulee tunne, että sen muotoilussa on lähdetty liikkeelle käytettävyydestä: valitsin istuu hyvin käteen, ja sen painikkeet sattuvat mainiosti sormien kohdalle. Vaihteenvalitsimen lisäksi myös seisontajarru on sähkökäyttöinen.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Ajettavuus Peugeot 3008 on crossoveriksi yllättävän tasapainoinen ajettava.
Ärsyttää: Ovien alareunat Etuoven alalaidassa on muovihelma, joka kerää likaa, ja kengät osuvat siihen helposti.
Yllättää: Mielikuva 3008 tuntuu ohjauspyörän takana kompaktia kokoaan suuremmalta.
Yhteenveto: 3008 muotoilu on onnistunut – auto on tyylikkään näköinen. Kompakteihin mittoihin on saatu sopivasti voimaa uhkuvaa ulkonäköä. 5-ovisia korkeamman crossoverin ajettavuus on positiivinen yllätys, sillä korin kallistelu on vähäistä ja suuntavakavuus moitteeton.
Tähdet: Neljä
Tavaratila, joka on auton kokoluokan huomioiden varsin tilava, ja se laaje-nee tasapohjaiseksi.
Toni Lindström
Tiedot: Peugeot 3008 GT BlueHDi 180 Automaatti
Moottori: R4, turbo, 1997 cm3, 133 kW (180 hv)/3750 r/min,
400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h 8,9 s, huippunopeus 207 km/h
Kulutus: 4,8 l/100 km, diesel CO2-päästöt 124 g/km
Voimansiirto: A6, etuveto
Mitat: p. 4447 mm, l. 1841 mm, k. 1624 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 625 kg, perävaunumassa 1700/695 kg, tavaratila 520−1670 l, tankki 53 l
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klipschin uusi jalustakaiutin
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Kun kotina on iso koulutalo, kaikkien harrastuksille riittää huoneita
Dalin keskitason langaton kuuloke
Referenssiklassikko
Kuun kolmas kierros
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI