Seatin suosikkimallin ulkonäkö uudistui lievästi, mutta päivitetty Leon on teknisesti edeltäjäänsä selvästi fiksumpi. Farkkumalli on nimeltään Leon ST.
Pekka Virtanen
Koeajossa Seat Leon - yllättää uudistetulla tekniikalla
Seat muokkasi Leonin designia varsin maltillisesti. Seat Leonin tekniikka- ja avustinpäivitykset parantavat käytettävyyttä ja liikenneturvallisuutta.
Automalleille tehdään asiakkaiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi facelift eli kasvojenpesu 3–4 vuotta mallin esittelemisen jälkeen. Uudistuksia tehdään sekä tekniikan kehittymisen vuoksi että erilaisten palautteiden perusteella.
Volkswagen-konsernin espanjalaisjäsen uudisti tärkeimpiin malleihinsa lukeutuvan Golfin sisarmallin designia varsin maltillisesti – nykymallin ja tammikuussa myyntiin tulevan mallin eroja ei huomaa helposti edes silloin, kun autot ovat rinnatusten.
Urheilullisen näköinen Leon on Suomessa Seatin ostetuin malli, ja facelift koskee koko mallistoa. Leon-malliston muodostavat pelkästään nimeä Leon totteleva 5-ovinen hatcback, 3-ovinen Leon SC, farkku Leon ST, ST:n crossover-muunnos Leon X-Perience ja katusportti Leon Cupra.
Etumaskit ja etupuskuri sekä etuvaloumpiot ovat muuttuneet lievästi. Halogeenivalojen tilalle on tähänkin saakka saanut led-valot, mutta nyt valot ovat Seatin mukaan aiempaa tehokkaammat. Led-teknologiaa käytetään myös takavaloissa, suuntavilkuissa ja sumuvaloissa.
Takavalot ja -puskuri uudis-tuivat lievästi. Takaluukku avataan Seat-merkistä.
Pekka Virtanen
Tunnistaa ihmiset
Seat päivitti Leonin tutka- ja kameratekniikan vastaamaan aiempaa paremmin erilaisten avustinjärjestelmien tarpeisiin. Tämä näkyy myös siinä, että kuljettajaa avustavia järjestelmiä on tarjolla aiempaa enemmän.
Liikenneturvallisuuden kannalta todella merkittävä kehitysaskel on se, että hätäjarrutusjärjestelmään on lisätty jalankulkijoiden tunnistus. Tämä tarkoittaa sitä, että ensi vuonna myyntiin tulevat Leonit jarruttavat automaattisesti silloin, kun auto on törmäämässä toiseen ajoneuvoon tai ajolinjalla olevaan ihmiseen.
Uudistettu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa aiempaa enemmän liikennemerkkejä. Uusi hätätilanneavustin pysäyttää auton, jos järjestelmä havaitsee, että kuljettaja ei enää aja sitä normaalisti esimerkiksi sairauskohtauksen vuoksi. Uusi ruuhka-avustin mahdollistaa puoliautonomisen ajamisen – jonoajossa riittää, että kuljettaja pitää kiinni ratista.
Käytettävyysparannuksia
Sisätilojen uudistumisen huomaa parhaiten istuinten välissä olevasta konsolista. Mekaanisen käsijarrun korvannut sähköinen käsijarru on varustettu Volkswagenin ja Audin tapaan Auto hold -toiminnolla, joka on kätevä varuste varsinkin automaattivaihteiston yhteydessä, pysyyhän auto jarrun painamisen jälkeen paikallaan poljinta painamatta.
Seat Leonissa on nyt myös avaimeton käynnistys, jonka painike on vaihteenvalitsimen tuntumassa. Keskikonsolin etureunassa olevaan lokeroon saa kännykän langattoman latausaseman. Keskikonsoli on käyttölaitteiden osalta varsin yksi yhteen Volkswagen Golfin kanssa.
Isompi näyttö vähentää kojelaudassa olevien kytkimien määrää.
Pekka Virtanen
Kojelauta on kasvanutta kosketusnäyttöä lukuun ottamatta ennallaan. Media System Plus -audiojärjestelmällä varustetussa autossa on nyt 6,5 tuuma näytön sijasta 8-tuumainen näyttö. Uuden näytön myötä kojelaudassa on aiempaa vähemmän kytkimiä.
Seat Leoniin saa Internet-yhteyden, ja älypuhelimen saa yhdistettyä autoon Android Auton, Apple Carplayn tai MirrorLinkin avulla. Leonissa on nyt uusimman sukupolven Easy connect -infotainmentjärjestelmät sekä puhe- ja liiketunnistuksella toimiva ConnectApp-sovellus.
Faceliftillä ei ole vaikutusta Seat Leon-mallien tiloihin. Etupenkeissä, -tiloissa tai ajoasennossa ei ole moittimista. Takaoviaukko on aavistuksen matala. Takapenkki on muotoiltu lievän näköisesti, mutta korimallista riippumatta penkki ja takatilat ovat hyvät vain kahdelle aikuiselle. 27 senttiä ST-farkkua lyhyemmissä 3- ja 5-ovisissa malleissakin on mukavasti polvitilaa
Seat Leonin etupenkit ovat hyvät, ja ajoasennon saa helposti mieleisekseen.
Pekka Virtanen
Cupra tehostuu
Alustan suhteen Seat Leon on entisellään – eikä auton ajokäytöksessä, ohjauksessa tai jousituksessa ole valittamista. Sileillä espanjalaisasfalteilla meno oli hiljaista, mistä on osaltaan kiittäminen aiempaa parempaa äänieristystä.
Moottoritarjonta on kutakuinkin ennallaan. 1,6-litraisen TDI-dieselin teho on kasvanut viisi hevosvoimaa (nyt 115 hv), ja ST-farmarin nelivetoisen 150 hv:n 2.0 TDI:n saa nyt myös DSG-automaattina. Suomessa suosituimmaksi moottorivaihtoehdoksi nousseen 1,0-litraisen 3-sylinterisen TSI:n saa nyt myös automaattina.
Leonin perusvarustetaso on Reference ja myyvin varustetaso Style. Urheilullisen FR-varustelun rinnalle on tullut uusi Xcellence-taso, joka tarjoaa FR:ää enemmän mukavuutta, tyyliä ja viimeisintä teknologiaa. Xcellence-varustelun tarkka Suomi-sisältö ei ollut selvillä lehden mennessä painoon, sillä uudistuneen Seat Leonin hinnat julkistetaan vasta joulukuun loppupuolella.
Seat Leonin mittaristo on entinen digitaalinen mittaristo tulee tarjolle vuoden kuluttua.
Pekka Virtanen
Kilpa-automainen Cupra-farmari saa mallipäivityksessä lisää tehoa. Jatkossa tehokkaammassa Cuprassa on nykyisen 290 hevosvoiman sijasta 300 hevosvoimaa – ”miedompi” Cupra säilyy 265-hevosvoimaisena.
Seat Leonin tavaratilassa on tilaa 587 litraa.
Pekka Virtanen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Käytettävyyden parantuminen. Pitojarrutoiminnolla varustettu sähköinen käsijarru sekä avaimeton sisäänkäynti ja käynnistys ovat arjen pieniä luksuksia.
Ärsyttää: Lievä nelipaikkaisuus. Suuri keskitunneli, taakse työntyvä keskikonsoli ja nojien reunatoppaukset heikentävät kolmen takamatkustajan matkustusmukavuutta.
Yllättää: Tekniikka. Tämän hintaluokan auto tunnistaa jalankulkijat ja liikennemerkit – ja ajaa jopa aavistuksen puoliautomaattisesti.
Yhteenveto: Hyvän näköinen espanjalainen on entistä turvallisempi sekä matkustajien että muiden tienkäyttäjien kannalta. Seat on ollut omassa hintaluokassaan edelläkävijä esimerkiksi valotekniikan saralla, ja nyt tarjolla on aiempaa enemmän erilaisia avustimia. Hyvää tuotetta on hiottu aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi.
Tähdet: 4
Seat Leonin tavaratilassa on tilaa 587 litraa.
Pekka Virtanen
Seat Leon ST 1.0 TSI DSG
Moottori: R3, turbo, 999 cm3, 85 kW (115 hv)/5000–5500 r/min, 200 Nm/2000–3500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 9,8 s, huippunopeus 202 km/h
Kulutus: 4,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt: 102 g/km Voimansiirto A7, etuveto
Mitat: p. 4549, l. 1816, k. 1454 mm, akseliväli 2636 mm, omamassa 1260 kg, tavaratila 587 l, tankki 50 l
Hinta: vahvistamatta
Pekka Virtanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Kia EV3 on vuoden auto 2025
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Renaultin pieni paholainen.
Renaultin pieni paholainen.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Beyerdynamic Kiinaan
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Musical Fidelityn uusi retro-vahvistin
Isot kemut lykkääntyvät
Pilvin pimein
Pro-Jectin uusi lähtötason levysoitin
70-luvun tunnelmaa
Wharfedalen uusi evoluutio
Elipsonin uudet fasetit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL