Seatin suosikkimallin ulkonäkö uudistui lievästi, mutta päivitetty Leon on teknisesti edeltäjäänsä selvästi fiksumpi. Farkkumalli on nimeltään Leon ST.

Seatin suosikkimallin ulkonäkö uudistui lievästi, mutta päivitetty Leon on teknisesti edeltäjäänsä selvästi fiksumpi. Farkkumalli on nimeltään Leon ST.

Pekka Virtanen

Koeajossa Seat Leon - yllättää uudistetulla tekniikalla

Seat muokkasi Leonin designia varsin maltillisesti. Seat Leonin tekniikka- ja avustin­päi­vi­tykset parantavat käytettävyyttä ja liiken­ne­tur­val­li­suutta. 

Auto Bild.Koeajot

Au­to­mal­leil­le teh­dään asi­ak­kai­den mie­len­kiin­non yl­lä­pi­tä­mi­sek­si fa­ce­lift eli kas­vo­jen­pe­su 3–4 vuot­ta mal­lin esit­te­le­mi­sen jäl­keen. Uu­dis­tuk­sia teh­dään sekä tek­nii­kan ke­hit­ty­mi­sen vuok­si et­tä eri­lais­ten pa­laut­tei­den pe­rus­teel­la.

Volks­wa­gen-kon­ser­nin es­pan­ja­lais­jä­sen uu­dis­ti tär­keim­piin mal­lei­hin­sa lu­keu­tu­van Gol­fin si­sar­mal­lin de­sig­nia var­sin mal­til­li­ses­ti – ny­ky­mal­lin ja tam­mi­kuus­sa myyn­tiin tu­le­van mal­lin ero­ja ei huo­maa hel­pos­ti edes sil­loin, kun au­tot ovat rin­na­tus­ten.

Ur­hei­lul­li­sen nä­köi­nen Leon on Suo­mes­sa Se­a­tin os­te­tuin mal­li, ja fa­ce­lift kos­kee koko mal­lis­toa. Leon-mal­lis­ton muo­dos­ta­vat pel­käs­tään ni­meä Leon tot­te­le­va 5-ovi­nen hatc­back, 3-ovi­nen Leon SC, fark­ku Leon ST, ST:n cros­so­ver-muun­nos Leon X-Pe­rien­ce ja ka­tus­port­ti Leon Cup­ra.

Etu­mas­kit ja etu­pus­ku­ri sekä etu­va­loum­pi­ot ovat muut­tu­neet lie­väs­ti. Ha­lo­gee­ni­va­lo­jen ti­lal­le on tä­hän­kin saak­ka saa­nut led-va­lot, mut­ta nyt va­lot ovat Se­a­tin mu­kaan ai­em­paa te­hok­kaam­mat. Led-tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään myös ta­ka­va­lois­sa, suun­ta­vil­kuis­sa ja su­mu­va­lois­sa.

Takavalot ja -puskuri uudis-tuivat lievästi. Takaluukku avataan Seat-merkistä.

Takavalot ja -puskuri uudis-tuivat lievästi. Takaluukku avataan Seat-merkistä.

Pekka Virtanen

Tun­nis­taa ih­mi­set

Seat päi­vit­ti Le­o­nin tut­ka- ja ka­me­ra­tek­nii­kan vas­taa­maan ai­em­paa pa­rem­min eri­lais­ten avus­tin­jär­jes­tel­mien tar­pei­siin. Tämä nä­kyy myös sii­nä, et­tä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä on tar­jol­la ai­em­paa enem­män.

Lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den kan­nal­ta to­del­la mer­kit­tä­vä ke­hi­ty­sas­kel on se, et­tä hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mään on li­sät­ty ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tus. Tämä tar­koit­taa sitä, et­tä en­si vuon­na myyn­tiin tu­le­vat Le­o­nit jar­rut­ta­vat au­to­maat­ti­ses­ti sil­loin, kun au­to on tör­mää­mäs­sä toi­seen ajo­neu­voon tai ajo­lin­jal­la ole­vaan ih­mi­seen.

Uu­dis­tet­tu lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä tun­nis­taa ai­em­paa enem­män lii­ken­ne­merk­ke­jä. Uu­si hä­tä­ti­lan­ne­a­vus­tin py­säyt­tää au­ton, jos jär­jes­tel­mä ha­vait­see, et­tä kul­jet­ta­ja ei enää aja sitä nor­maa­lis­ti esi­mer­kik­si sai­raus­koh­tauk­sen vuok­si. Uu­si ruuh­ka-avus­tin mah­dol­lis­taa puo­li­au­to­no­mi­sen aja­mi­sen – jo­no­a­jos­sa riit­tää, et­tä kul­jet­ta­ja pi­tää kiin­ni ra­tis­ta.

Käy­tet­tä­vyys­pa­ran­nuk­sia

Si­sä­ti­lo­jen uu­dis­tu­mi­sen huo­maa par­hai­ten is­tuin­ten vä­lis­sä ole­vas­ta kon­so­lis­ta. Me­kaa­ni­sen kä­si­jar­run kor­van­nut säh­köi­nen kä­si­jar­ru on va­rus­tet­tu Volks­wa­ge­nin ja Au­din ta­paan Au­to hold -toi­min­nol­la, joka on kä­te­vä va­rus­te var­sin­kin au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä, py­syy­hän au­to jar­run pai­na­mi­sen jäl­keen pai­kal­laan pol­jin­ta pai­na­mat­ta.

Seat Le­o­nis­sa on nyt myös avai­me­ton käyn­nis­tys, jon­ka pai­ni­ke on vaih­teen­va­lit­si­men tun­tu­mas­sa. Kes­ki­kon­so­lin etu­reu­nas­sa ole­vaan lo­ke­roon saa kän­ny­kän lan­gat­to­man la­tau­sa­se­man. Kes­ki­kon­so­li on käyt­tö­lait­tei­den osal­ta var­sin yk­si yh­teen Volks­wa­gen Gol­fin kans­sa.

Isompi näyttö vähentää kojelaudassa olevien kytkimien määrää.

Isompi näyttö vähentää kojelaudassa olevien kytkimien määrää.

Pekka Virtanen

Ko­je­lau­ta on kas­va­nut­ta kos­ke­tus­näyt­töä lu­kuun ot­ta­mat­ta en­nal­laan. Me­dia Sys­tem Plus -au­di­o­jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­te­tus­sa au­tos­sa on nyt 6,5 tuu­ma näy­tön si­jas­ta 8-tuu­mai­nen näyt­tö. Uu­den näy­tön myö­tä ko­je­lau­das­sa on ai­em­paa vä­hem­män kyt­ki­miä.

Seat Le­o­niin saa In­ter­net-yh­tey­den, ja äly­pu­he­li­men saa yh­dis­tet­tyä au­toon And­roid Au­ton, Ap­p­le Carp­la­yn tai Mir­ror­Lin­kin avul­la. Le­o­nis­sa on nyt uu­sim­man su­ku­pol­ven Ea­sy con­nect -in­fo­tain­ment­jär­jes­tel­mät sekä puhe- ja lii­ke­tun­nis­tuk­sel­la toi­mi­va Con­nec­tApp-so­vel­lus.

Fa­ce­lif­til­lä ei ole vai­ku­tus­ta Seat Leon-mal­lien ti­loi­hin. Etu­pen­keis­sä, -ti­lois­sa tai ajo­a­sen­nos­sa ei ole moit­ti­mis­ta. Ta­ka­o­vi­auk­ko on aa­vis­tuk­sen ma­ta­la. Ta­ka­penk­ki on muo­toil­tu lie­vän nä­köi­ses­ti, mut­ta ko­ri­mal­lis­ta riip­pu­mat­ta penk­ki ja ta­ka­ti­lat ovat hy­vät vain kah­del­le ai­kui­sel­le. 27 sent­tiä ST-fark­kua ly­hy­em­mis­sä 3- ja 5-ovi­sis­sa mal­leis­sa­kin on mu­ka­vas­ti pol­vi­ti­laa

Seat Leonin etupenkit ovat hyvät, ja ajoasennon saa helposti mieleisekseen.

Seat Leonin etupenkit ovat hyvät, ja ajoasennon saa helposti mieleisekseen.

Pekka Virtanen

Cup­ra te­hos­tuu

Alus­tan suh­teen Seat Leon on en­ti­sel­lään – ei­kä au­ton ajo­käy­tök­ses­sä, oh­jauk­ses­sa tai jou­si­tuk­ses­sa ole va­lit­ta­mis­ta. Si­leil­lä es­pan­ja­lai­sas­fal­teil­la meno oli hil­jais­ta, mis­tä on osal­taan kiit­tä­mi­nen ai­em­paa pa­rem­paa ää­nie­ris­tys­tä.

Moot­to­ri­tar­jon­ta on ku­ta­kuin­kin en­nal­laan. 1,6-lit­rai­sen TDI-die­se­lin teho on kas­va­nut vii­si he­vos­voi­maa (nyt 115 hv), ja ST-far­ma­rin ne­li­ve­toi­sen 150 hv:n 2.0 TDI:n saa nyt myös DSG-au­to­maat­ti­na. Suo­mes­sa suo­si­tuim­mak­si moot­to­ri­vaih­to­eh­dok­si nous­seen 1,0-lit­rai­sen 3-sy­lin­te­ri­sen TSI:n saa nyt myös au­to­maat­ti­na.

Le­o­nin pe­rus­va­rus­te­ta­so on Re­fe­ren­ce ja myy­vin va­rus­te­ta­so Style. Ur­hei­lul­li­sen FR-va­rus­te­lun rin­nal­le on tul­lut uu­si Xcel­len­ce-taso, joka tar­jo­aa FR:ää enem­män mu­ka­vuut­ta, tyy­liä ja vii­mei­sin­tä tek­no­lo­gi­aa. Xcel­len­ce-va­rus­te­lun tark­ka Suo­mi-si­säl­tö ei ol­lut sel­vil­lä leh­den men­nes­sä pai­noon, sil­lä uu­dis­tu­neen Seat Le­o­nin hin­nat jul­kis­te­taan vas­ta jou­lu­kuun lop­pu­puo­lel­la.

Seat Leonin mittaristo on entinen – digitaalinen mittaristo tulee tarjolle vuoden kuluttua.

Seat Leonin mittaristo on entinen – digitaalinen mittaristo tulee tarjolle vuoden kuluttua.

Pekka Virtanen

Kil­pa-au­to­mai­nen Cup­ra-far­ma­ri saa mal­li­päi­vi­tyk­ses­sä li­sää te­hoa. Jat­kos­sa te­hok­kaam­mas­sa Cup­ras­sa on ny­kyi­sen 290 he­vos­voi­man si­jas­ta 300 he­vos­voi­maa – ”mie­dom­pi” Cup­ra säi­lyy 265-he­vos­voi­mai­se­na.

Seat Leonin tavaratilassa on tilaa 587 litraa.

Seat Leonin tavaratilassa on tilaa 587 litraa.

Pekka Virtanen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Käy­tet­tä­vyy­den pa­ran­tu­mi­nen. Pi­to­jar­ru­toi­min­nol­la va­rus­tet­tu säh­köi­nen kä­si­jar­ru sekä avai­me­ton si­sään­käyn­ti ja käyn­nis­tys ovat ar­jen pie­niä luk­suk­sia.

Är­syt­tää: Lie­vä ne­li­paik­kai­suus. Suu­ri kes­ki­tun­ne­li, taak­se työn­ty­vä kes­ki­kon­so­li ja no­jien reu­na­top­pauk­set hei­ken­tä­vät kol­men ta­ka­mat­kus­ta­jan mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta.

Yl­lät­tää: Tek­niik­ka. Tä­män hin­ta­luo­kan au­to tun­nis­taa ja­lan­kul­ki­jat ja lii­ken­ne­mer­kit – ja ajaa jopa aa­vis­tuk­sen puo­li­au­to­maat­ti­ses­ti.

Yh­teen­ve­to: Hy­vän nä­köi­nen es­pan­ja­lai­nen on en­tis­tä tur­val­li­sem­pi sekä mat­kus­ta­jien et­tä mui­den tien­käyt­tä­jien kan­nal­ta. Seat on ol­lut omas­sa hin­ta­luo­kas­saan edel­lä­kä­vi­jä esi­mer­kik­si va­lo­tek­nii­kan sa­ral­la, ja nyt tar­jol­la on ai­em­paa enem­män eri­lai­sia avus­ti­mia. Hy­vää tuo­tet­ta on hi­ot­tu ai­em­paa käyt­tä­jäys­tä­väl­li­sem­mäk­si.

Täh­det: 4

Seat Leonin tavaratilassa on tilaa 587 litraa.

Seat Leonin tavaratilassa on tilaa 587 litraa.

Pekka Virtanen

Seat Leon ST 1.0 TSI DSG

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 999 cm3, 85 kW (115 hv)/5000–5500 r/min, 200 Nm/2000–3500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h: 9,8 s, huip­pu­no­peus 202 km/h

Ku­lu­tus: 4,4 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt: 102 g/km Voi­man­siir­to A7, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4549, l. 1816, k. 1454 mm, ak­se­li­vä­li 2636 mm, oma­mas­sa 1260 kg, ta­va­ra­ti­la 587 l, tank­ki 50 l

Hin­ta: vah­vis­ta­mat­ta

Pek­ka Vir­ta­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU