Mazda 6 Sedanin tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa.

Mazda 6 Sedanin tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa.

Juha Peltonen

Koeajossa sisäisesti terästetty Mazda 6 Sedan

Mazda 6 Sedaniin on tehty useita uudistuksia, jotka eivät juurikaan näy päälle. Ulkonä­kö­muu­tokset rajoittuvat lähinnä ulkopeilien sivuvilkkuihin. 

Auto Bild.Koeajot

Ul­koi­ses­ti vuo­si­mal­lin 2017 Maz­da 6:ta on vai­kea erot­taa edel­li­sen vuo­si­mal­lin au­tos­ta. 

Kuu­to­sen tär­keim­mät uu­dis­tuk­set kos­ke­vat mat­kus­ta­moa, jos­sa huo­mio kiin­nit­tyy en­sim­mäi­sek­si ai­em­paa tun­tu­vas­ti laa­duk­kaam­piin pin­ta­ma­te­ri­aa­lei­hin ja ko­je­lau­dan hie­nos­tu­nei­siin kak­sois­tik­kauk­siin. Vii­meis­te­lyyn on näin ol­len kiin­ni­tet­ty toi­vot­tua huo­mi­o­ta. Toi­nen kes­kei­nen, jos­kin nä­ky­mä­tön, uu­dis­tus on ajet­ta­vuut­ta ko­hen­ta­va G-Vec­to­ring Cont­rol -jär­jes­tel­mä.

2-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri on kah­des­ta te­ho­ver­si­os­ta pie­nem­pi 145-he­vos­voi­mai­nen, jon­ka yh­tey­teen saa au­to­maat­ti­vaih­teis­ton ohel­la ko­ea­jo­yk­si­lös­sä ol­leen 6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton. Te­hok­kaam­paan 165-he­vos­voi­mai­seen on tar­jol­la vain 6-por­tai­nen au­to­maat­ti. 

Mazda 6 Sedanin takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto-riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Mazda 6 Sedanin takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto-riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Juha Peltonen

145-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri an­taa mai­ni­on 210 Nm:n vään­tö­mo­men­tin jo ala­kier­rok­sil­la, vaik­ka huip­pu­vään­tö osuu­kin kor­ke­aan 4 000 r/min käyn­ti­no­peu­teen. Si­nän­sä mie­len­kiin­tois­ta on, et­tä myös te­hok­kaam­man 165 hv:n ver­si­on mak­si­mi­vään­tö on sama 210 Nm/4 000 r/min. 145-he­vos­voi­mai­nen kiih­tyy pai­kal­taan sa­ta­sen no­peu­teen 9,5 se­kun­nis­sa. 

6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton lii­ke­ra­dat ovat ly­hy­et, ja sen häm­men­te­ly on su­ju­vaa. 1,3 ton­nia pai­na­van se­da­nin kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan tal­vi­sis­sa olo­suh­teis­sa asi­al­li­set 6,2 l/100 km, kun teh­das lu­paa (ke­säl­lä) 5,5 l/100 km.

G-Vec­to­ring Cont­rol

Jä­mäk­kä alus­ta ja täs­mäl­li­nen oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma vii­meis­te­le­vät hy­vän ajet­ta­vuu­den. Au­ton käyt­täy­ty­mis­tä jar­ru­tuk­sis­sa ja mut­kis­sa ko­hen­ta­va G-Vec­to­ring Cont­rol (GVC) on uu­si moot­to­ri­noh­jaus­jär­jes­tel­mä.

145 hv:n mal­lis­sa va­ki­o­na ole­va GVC ko­hen­taa Maz­da 6:n alus­ta­käy­tös­tä vä­hen­tä­mäl­lä moot­to­rin vään­tö­mo­ment­tia mut­kis­sa, jol­loin pai­no siir­tyy etu­pyö­ril­le pa­rem­man pi­don saa­vut­ta­mi­sek­si. Eli moot­to­rin täs­mä­oh­jaus­ta hyö­dyn­ne­tään ajo­tun­tu­man pa­ran­ta­mi­seen.

Hi­das­tu­vuu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mää (i-ELOOP) ei saa tä­hän te­ho­ver­si­oon. Ma­nu­aa­li­vaih­tei­ses­sa 145 hv:n mal­lis­sa ei ole myös­kään ajo­ti­la­va­lit­sin­ta (Nor­mal/Sport), jon­ka saa esi­mer­kik­si 2,0-lit­rai­seen 165 hv:n au­to­maat­tiin. Maz­da 6 Se­da­nis­sa on maa­va­raa asi­al­li­set 165 mm.

Mazda 6 Sedanin pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensää-timen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus.

Mazda 6 Sedanin pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensää-timen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus.

Juha Peltonen

Te­hok­kais­ta led-mal­li­sis­ta lähi- ja kau­ko­va­lois­ta on pi­meil­lä pik­ku­teil­lä run­saas­ti etua sil­loin, kun koh­dal­le osuu il­man hei­jas­ti­mia liik­ku­via ja­lan­kul­ki­joi­ta tai eläi­miä.

Run­saam­min elekt­ro­niik­kaa

Ko­je­lau­dan ole­mus on muut­tu­nut ai­em­paa pa­rem­mak­si. Oh­jaus­pyö­rän nah­ka­ke­hän pi­tä­vä­ot­tei­suus ko­ros­tuu no­pe­as­sa ajos­sa, kun taas sel­ke­ät, pyö­re­ät mit­ta­rit edus­ta­vat ai­em­paa laa­duk­kaam­paa graa­fis­ta to­teu­tus­ta – voi­si sa­noa, et­tä pe­rin­teis­tä Maz­da-tyy­liä.

Teh­das on oi­ke­as­taan ylit­tä­nyt it­sen­sä, sil­lä to­teu­tus lu­keu­tuu tä­män het­ken sel­keim­piin. Ajo­tie­to­ko­neen data nä­kyy mit­ta­ris­ton oi­ke­an­puo­lei­ses­sa ym­py­rä­loh­kos­sa.

Na­vi­goin­ti­lait­teen ää­ni­oh­jaus toi­mii ai­no­as­taan äly­pu­he­li­men ol­les­sa kyt­ket­ty­nä. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti on suh­teel­li­sen help­poa. Myös reit­ti­o­pas­tus toi­mii ai­ka hy­vin, mut­ta suo­men­kie­li­siä ää­ni­ko­men­to­ja uu­den pol­ven HMI-käyt­tö­liit­ty­mä ei ko­vin hel­pol­la ym­mär­rä, vaan pyy­tää tois­ta­maan nii­tä.

Aiempaa selkeämpi ja värikkäämpi kosketusvärinäyttö on 7-tuumainen.

Aiempaa selkeämpi ja värikkäämpi kosketusvärinäyttö on 7-tuumainen.

Juha Peltonen

Ra­di­on ää­nen­laa­tu on joka ta­pauk­ses­sa hyvä, ja mu­siik­ki vä­lit­tyy kuu­den kai­ut­ti­men vä­li­tyk­sel­lä (Lu­xu­rys­sa kai­ut­ti­mia on 11). Net­ti­ra­di­oa­se­mien kuun­te­lu luon­nis­tuu tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män Aha­Ra­dio- ja Stitc­her-so­vel­luk­sin, jot­ka to­sin edel­lyt­tä­vät yh­teen­so­pi­vaa iOS- tai And­roid-pu­he­lin­ta.

7-tuu­mai­nen tft-vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on en­tis­tä vä­rik­kääm­pi, ja toi­min­to­ja oh­ja­taan sak­sa­lais­tyy­li­ses­ti kon­so­lin HMI-mul­ti­me­di­aoh­jai­mes­ta. Kah­des­ta usb-por­tis­ta toi­nen on hie­man han­ka­las­ti kon­so­lin kan­nel­li­ses­sa lo­ke­ros­sa. Kon­so­lis­sa on rei­lus­ti avo­nais­ta säi­ly­tys­ti­laa.

Ta­na­kat etuis­tui­met

Maz­da 6 Se­da­nin kan­gas­ver­hoil­luis­sa etuis­tui­mis­sa on mal­lik­kaas­ti si­vut­tais- ja rei­si­tu­kea. Pen­kit kel­paa­vat pi­dem­pään­kin ajo­ru­pe­a­maan, ja ajo­a­sen­non saa sää­det­tyä ren­nok­si. Is­tuin­läm­mit­ti­met huo­ku­vat tal­vi­pak­ka­sel­la te­hok­kaas­ti.

Ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä riit­tä­vään kul­maan au­ke­a­vis­ta ovis­ta. Ta­ka­na on riit­tä­väs­ti pol­vi- ja pään­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le. Mat­kus­tus­viih­tyi­syyt­tä on omi­aan li­sää­mään al­hai­se­na py­syt­te­le­vä si­sä­me­lu­ta­so.

Mazda 6 Sedanin takapolvitila edustaa kunnollista tasoa. Reilusti avautuvista ovista on näppärä kulkea.

Mazda 6 Sedanin takapolvitila edustaa kunnollista tasoa. Reilusti avautuvista ovista on näppärä kulkea.

Juha Peltonen

Maz­da 6 Se­da­nil­la voi kul­jet­taa suh­teel­li­sen iso­ja esi­nei­tä, mut­ta kiin­teä hat­tu­hyl­ly aset­taa tie­tys­ti kor­keus­ra­joi­tuk­sen. 480 lit­ran ta­va­ra­ti­lan poh­jaa suo­ja­taan muo­vi­ma­tol­la. Ta­ka­sel­kä­no­jat pys­tyy kaa­ta­maan – vaik­ka ol­laan­kin se­da­nis­sa – ta­sai­sek­si las­taus­pin­nak­si. 

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Va­lo­jen teho Led-va­lot ovat eri­no­mai­set.

Är­syt­tää: Ää­ni­oh­jaus Suo­men­kie­li­nen to­teu­tus ei ole lop­puun as­ti hi­ot­tu.

Yl­lät­tää: Vään­tö 145- ja 165-he­vos­voi­mai­ses­sa on ident­ti­nen vään­tö­huip­pu.

Yh­teen­ve­to: Mu­ka­vas­ti vään­tä­vä 145 hv:n te­ho­ver­sio muo­dos­taa ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton kans­sa osu­van yh­dis­tel­män. Uu­si G-Vec­to­ring Cont­rol on tär­keä ajo­mu­ka­vuut­ta ja -tur­val­li­suut­ta li­sää­vä jär­jes­tel­mä. Mat­kus­ta­mon pin­ta­ma­te­ri­aa­lien laa­tu on ko­hon­nut mai­ni­ok­si.

Täh­det: 4

Mazda 6 Sedanin tavaratila on perusmuodossaan 480 litraa. Tavarankuljetusta helpottaa taka-selkänojien taittuminen alas tasaiseksi kuormauspinnaksi.

Mazda 6 Sedanin tavaratila on perusmuodossaan 480 litraa. Tavarankuljetusta helpottaa taka-selkänojien taittuminen alas tasaiseksi kuormauspinnaksi.

Juha Peltonen

Maz­da 6 Se­dan 2.0 (145) Sky­ac­tiv-G Pre­mium Plus 6 MT

Moot­to­ri: R4, 1998 cm³, 107 kW (145 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 9,5 s, huip­pu­no­peus 208 km/h

Ku­lu­tus: 5,5 l/100 km, ben­sii­ni 95 CO2-pääs­töt 129 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4865, l. 1840, k. 1450 mm, ak­se­li­vä­li 2830 mm, oma­mas­sa 1300 kg, ve­to­mas­sa 1300/680 kg, ta­va­ra­ti­la 480 l, tank­ki 62 l

Hin­ta: 32 659 eu­roa

Premium Plus -versiossa on 17-tuumai-set kevytmetallivanteet ja rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Kaupunkijarrutusavustin on tärkeä varuste.

Premium Plus -versiossa on 17-tuumai-set kevytmetallivanteet ja rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Kaupunkijarrutusavustin on tärkeä varuste.

Juha Peltonen

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU