Mazda 6 Sedanin tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa.
Juha Peltonen
Koeajossa sisäisesti terästetty Mazda 6 Sedan
Mazda 6 Sedaniin on tehty useita uudistuksia, jotka eivät juurikaan näy päälle. Ulkonäkömuutokset rajoittuvat lähinnä ulkopeilien sivuvilkkuihin.
Ulkoisesti vuosimallin 2017 Mazda 6:ta on vaikea erottaa edellisen vuosimallin autosta.
Kuutosen tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa, jossa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi aiempaa tuntuvasti laadukkaampiin pintamateriaaleihin ja kojelaudan hienostuneisiin kaksoistikkauksiin. Viimeistelyyn on näin ollen kiinnitetty toivottua huomiota. Toinen keskeinen, joskin näkymätön, uudistus on ajettavuutta kohentava G-Vectoring Control -järjestelmä.
2-litrainen bensiinimoottori on kahdesta tehoversiosta pienempi 145-hevosvoimainen, jonka yhteyteen saa automaattivaihteiston ohella koeajoyksilössä olleen 6-portaisen manuaalivaihteiston. Tehokkaampaan 165-hevosvoimaiseen on tarjolla vain 6-portainen automaatti.
Mazda 6 Sedanin takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto-riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Juha Peltonen
145-hevosvoimainen moottori antaa mainion 210 Nm:n vääntömomentin jo alakierroksilla, vaikka huippuvääntö osuukin korkeaan 4 000 r/min käyntinopeuteen. Sinänsä mielenkiintoista on, että myös tehokkaamman 165 hv:n version maksimivääntö on sama 210 Nm/4 000 r/min. 145-hevosvoimainen kiihtyy paikaltaan satasen nopeuteen 9,5 sekunnissa.
6-portaisen manuaalivaihteiston liikeradat ovat lyhyet, ja sen hämmentely on sujuvaa. 1,3 tonnia painavan sedanin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan talvisissa olosuhteissa asialliset 6,2 l/100 km, kun tehdas lupaa (kesällä) 5,5 l/100 km.
G-Vectoring Control
Jämäkkä alusta ja täsmällinen ohjauksen keskialuetuntuma viimeistelevät hyvän ajettavuuden. Auton käyttäytymistä jarrutuksissa ja mutkissa kohentava G-Vectoring Control (GVC) on uusi moottorinohjausjärjestelmä.
145 hv:n mallissa vakiona oleva GVC kohentaa Mazda 6:n alustakäytöstä vähentämällä moottorin vääntömomenttia mutkissa, jolloin paino siirtyy etupyörille paremman pidon saavuttamiseksi. Eli moottorin täsmäohjausta hyödynnetään ajotuntuman parantamiseen.
Hidastuvuusenergian talteenottojärjestelmää (i-ELOOP) ei saa tähän tehoversioon. Manuaalivaihteisessa 145 hv:n mallissa ei ole myöskään ajotilavalitsinta (Normal/Sport), jonka saa esimerkiksi 2,0-litraiseen 165 hv:n automaattiin. Mazda 6 Sedanissa on maavaraa asialliset 165 mm.
Mazda 6 Sedanin pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensää-timen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus.
Juha Peltonen
Tehokkaista led-mallisista lähi- ja kaukovaloista on pimeillä pikkuteillä runsaasti etua silloin, kun kohdalle osuu ilman heijastimia liikkuvia jalankulkijoita tai eläimiä.
Runsaammin elektroniikkaa
Kojelaudan olemus on muuttunut aiempaa paremmaksi. Ohjauspyörän nahkakehän pitäväotteisuus korostuu nopeassa ajossa, kun taas selkeät, pyöreät mittarit edustavat aiempaa laadukkaampaa graafista toteutusta – voisi sanoa, että perinteistä Mazda-tyyliä.
Tehdas on oikeastaan ylittänyt itsensä, sillä toteutus lukeutuu tämän hetken selkeimpiin. Ajotietokoneen data näkyy mittariston oikeanpuoleisessa ympyrälohkossa.
Navigointilaitteen ääniohjaus toimii ainoastaan älypuhelimen ollessa kytkettynä. Navigaattorin ohjelmointi on suhteellisen helppoa. Myös reittiopastus toimii aika hyvin, mutta suomenkielisiä äänikomentoja uuden polven HMI-käyttöliittymä ei kovin helpolla ymmärrä, vaan pyytää toistamaan niitä.
Aiempaa selkeämpi ja värikkäämpi kosketusvärinäyttö on 7-tuumainen.
Juha Peltonen
Radion äänenlaatu on joka tapauksessa hyvä, ja musiikki välittyy kuuden kaiuttimen välityksellä (Luxuryssa kaiuttimia on 11). Nettiradioasemien kuuntelu luonnistuu tietoviihdejärjestelmän AhaRadio- ja Stitcher-sovelluksin, jotka tosin edellyttävät yhteensopivaa iOS- tai Android-puhelinta.
7-tuumainen tft-värikosketusnäyttö on entistä värikkäämpi, ja toimintoja ohjataan saksalaistyylisesti konsolin HMI-multimediaohjaimesta. Kahdesta usb-portista toinen on hieman hankalasti konsolin kannellisessa lokerossa. Konsolissa on reilusti avonaista säilytystilaa.
Tanakat etuistuimet
Mazda 6 Sedanin kangasverhoilluissa etuistuimissa on mallikkaasti sivuttais- ja reisitukea. Penkit kelpaavat pidempäänkin ajorupeamaan, ja ajoasennon saa säädettyä rennoksi. Istuinlämmittimet huokuvat talvipakkasella tehokkaasti.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan aukeavista ovista. Takana on riittävästi polvi- ja pääntilaa myös pitkäjalkaisille. Matkustusviihtyisyyttä on omiaan lisäämään alhaisena pysyttelevä sisämelutaso.
Mazda 6 Sedanin takapolvitila edustaa kunnollista tasoa. Reilusti avautuvista ovista on näppärä kulkea.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sedanilla voi kuljettaa suhteellisen isoja esineitä, mutta kiinteä hattuhylly asettaa tietysti korkeusrajoituksen. 480 litran tavaratilan pohjaa suojataan muovimatolla. Takaselkänojat pystyy kaatamaan – vaikka ollaankin sedanissa – tasaiseksi lastauspinnaksi.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Valojen teho Led-valot ovat erinomaiset.
Ärsyttää: Ääniohjaus Suomenkielinen toteutus ei ole loppuun asti hiottu.
Yllättää: Vääntö 145- ja 165-hevosvoimaisessa on identtinen vääntöhuippu.
Yhteenveto: Mukavasti vääntävä 145 hv:n tehoversio muodostaa manuaalivaihteiston kanssa osuvan yhdistelmän. Uusi G-Vectoring Control on tärkeä ajomukavuutta ja -turvallisuutta lisäävä järjestelmä. Matkustamon pintamateriaalien laatu on kohonnut mainioksi.
Tähdet: 4
Mazda 6 Sedanin tavaratila on perusmuodossaan 480 litraa. Tavarankuljetusta helpottaa taka-selkänojien taittuminen alas tasaiseksi kuormauspinnaksi.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sedan 2.0 (145) Skyactiv-G Premium Plus 6 MT
Moottori: R4, 1998 cm³, 107 kW (145 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 208 km/h
Kulutus: 5,5 l/100 km, bensiini 95 CO2-päästöt 129 g/km
Voimansiirto: M6, etuveto
Mitat: p. 4865, l. 1840, k. 1450 mm, akseliväli 2830 mm, omamassa 1300 kg, vetomassa 1300/680 kg, tavaratila 480 l, tankki 62 l
Hinta: 32 659 euroa
Premium Plus -versiossa on 17-tuumai-set kevytmetallivanteet ja rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Kaupunkijarrutusavustin on tärkeä varuste.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Onkyolta uusi cd-soitin
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
139 desibeliä 20 hertsillä
Aidasin eksoottiset äänirasiat
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Full Metal Jacket
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Fenderöity Teufel Rockster Neo
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL