Mazda 6 Sedanin tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa.

Mazda 6 Sedanin tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa.

Juha Peltonen

Koeajossa sisäisesti terästetty Mazda 6 Sedan

Mazda 6 Sedaniin on tehty useita uudistuksia, jotka eivät juurikaan näy päälle. Ulkonä­kö­muu­tokset rajoittuvat lähinnä ulkopeilien sivuvilkkuihin. 

Auto Bild.Koeajot

Ul­koi­ses­ti vuo­si­mal­lin 2017 Maz­da 6:ta on vai­kea erot­taa edel­li­sen vuo­si­mal­lin au­tos­ta. 

Kuu­to­sen tär­keim­mät uu­dis­tuk­set kos­ke­vat mat­kus­ta­moa, jos­sa huo­mio kiin­nit­tyy en­sim­mäi­sek­si ai­em­paa tun­tu­vas­ti laa­duk­kaam­piin pin­ta­ma­te­ri­aa­lei­hin ja ko­je­lau­dan hie­nos­tu­nei­siin kak­sois­tik­kauk­siin. Vii­meis­te­lyyn on näin ol­len kiin­ni­tet­ty toi­vot­tua huo­mi­o­ta. Toi­nen kes­kei­nen, jos­kin nä­ky­mä­tön, uu­dis­tus on ajet­ta­vuut­ta ko­hen­ta­va G-Vec­to­ring Cont­rol -jär­jes­tel­mä.

2-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri on kah­des­ta te­ho­ver­si­os­ta pie­nem­pi 145-he­vos­voi­mai­nen, jon­ka yh­tey­teen saa au­to­maat­ti­vaih­teis­ton ohel­la ko­ea­jo­yk­si­lös­sä ol­leen 6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton. Te­hok­kaam­paan 165-he­vos­voi­mai­seen on tar­jol­la vain 6-por­tai­nen au­to­maat­ti. 

Mazda 6 Sedanin takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto-riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Mazda 6 Sedanin takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto-riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Juha Peltonen

145-he­vos­voi­mai­nen moot­to­ri an­taa mai­ni­on 210 Nm:n vään­tö­mo­men­tin jo ala­kier­rok­sil­la, vaik­ka huip­pu­vään­tö osuu­kin kor­ke­aan 4 000 r/min käyn­ti­no­peu­teen. Si­nän­sä mie­len­kiin­tois­ta on, et­tä myös te­hok­kaam­man 165 hv:n ver­si­on mak­si­mi­vään­tö on sama 210 Nm/4 000 r/min. 145-he­vos­voi­mai­nen kiih­tyy pai­kal­taan sa­ta­sen no­peu­teen 9,5 se­kun­nis­sa. 

6-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton lii­ke­ra­dat ovat ly­hy­et, ja sen häm­men­te­ly on su­ju­vaa. 1,3 ton­nia pai­na­van se­da­nin kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan tal­vi­sis­sa olo­suh­teis­sa asi­al­li­set 6,2 l/100 km, kun teh­das lu­paa (ke­säl­lä) 5,5 l/100 km.

G-Vec­to­ring Cont­rol

Jä­mäk­kä alus­ta ja täs­mäl­li­nen oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma vii­meis­te­le­vät hy­vän ajet­ta­vuu­den. Au­ton käyt­täy­ty­mis­tä jar­ru­tuk­sis­sa ja mut­kis­sa ko­hen­ta­va G-Vec­to­ring Cont­rol (GVC) on uu­si moot­to­ri­noh­jaus­jär­jes­tel­mä.

145 hv:n mal­lis­sa va­ki­o­na ole­va GVC ko­hen­taa Maz­da 6:n alus­ta­käy­tös­tä vä­hen­tä­mäl­lä moot­to­rin vään­tö­mo­ment­tia mut­kis­sa, jol­loin pai­no siir­tyy etu­pyö­ril­le pa­rem­man pi­don saa­vut­ta­mi­sek­si. Eli moot­to­rin täs­mä­oh­jaus­ta hyö­dyn­ne­tään ajo­tun­tu­man pa­ran­ta­mi­seen.

Hi­das­tu­vuu­se­ner­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mää (i-ELOOP) ei saa tä­hän te­ho­ver­si­oon. Ma­nu­aa­li­vaih­tei­ses­sa 145 hv:n mal­lis­sa ei ole myös­kään ajo­ti­la­va­lit­sin­ta (Nor­mal/Sport), jon­ka saa esi­mer­kik­si 2,0-lit­rai­seen 165 hv:n au­to­maat­tiin. Maz­da 6 Se­da­nis­sa on maa­va­raa asi­al­li­set 165 mm.

Mazda 6 Sedanin pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensää-timen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus.

Mazda 6 Sedanin pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensää-timen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus.

Juha Peltonen

Te­hok­kais­ta led-mal­li­sis­ta lähi- ja kau­ko­va­lois­ta on pi­meil­lä pik­ku­teil­lä run­saas­ti etua sil­loin, kun koh­dal­le osuu il­man hei­jas­ti­mia liik­ku­via ja­lan­kul­ki­joi­ta tai eläi­miä.

Run­saam­min elekt­ro­niik­kaa

Ko­je­lau­dan ole­mus on muut­tu­nut ai­em­paa pa­rem­mak­si. Oh­jaus­pyö­rän nah­ka­ke­hän pi­tä­vä­ot­tei­suus ko­ros­tuu no­pe­as­sa ajos­sa, kun taas sel­ke­ät, pyö­re­ät mit­ta­rit edus­ta­vat ai­em­paa laa­duk­kaam­paa graa­fis­ta to­teu­tus­ta – voi­si sa­noa, et­tä pe­rin­teis­tä Maz­da-tyy­liä.

Teh­das on oi­ke­as­taan ylit­tä­nyt it­sen­sä, sil­lä to­teu­tus lu­keu­tuu tä­män het­ken sel­keim­piin. Ajo­tie­to­ko­neen data nä­kyy mit­ta­ris­ton oi­ke­an­puo­lei­ses­sa ym­py­rä­loh­kos­sa.

Na­vi­goin­ti­lait­teen ää­ni­oh­jaus toi­mii ai­no­as­taan äly­pu­he­li­men ol­les­sa kyt­ket­ty­nä. Na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti on suh­teel­li­sen help­poa. Myös reit­ti­o­pas­tus toi­mii ai­ka hy­vin, mut­ta suo­men­kie­li­siä ää­ni­ko­men­to­ja uu­den pol­ven HMI-käyt­tö­liit­ty­mä ei ko­vin hel­pol­la ym­mär­rä, vaan pyy­tää tois­ta­maan nii­tä.

Aiempaa selkeämpi ja värikkäämpi kosketusvärinäyttö on 7-tuumainen.

Aiempaa selkeämpi ja värikkäämpi kosketusvärinäyttö on 7-tuumainen.

Juha Peltonen

Ra­di­on ää­nen­laa­tu on joka ta­pauk­ses­sa hyvä, ja mu­siik­ki vä­lit­tyy kuu­den kai­ut­ti­men vä­li­tyk­sel­lä (Lu­xu­rys­sa kai­ut­ti­mia on 11). Net­ti­ra­di­oa­se­mien kuun­te­lu luon­nis­tuu tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män Aha­Ra­dio- ja Stitc­her-so­vel­luk­sin, jot­ka to­sin edel­lyt­tä­vät yh­teen­so­pi­vaa iOS- tai And­roid-pu­he­lin­ta.

7-tuu­mai­nen tft-vä­ri­kos­ke­tus­näyt­tö on en­tis­tä vä­rik­kääm­pi, ja toi­min­to­ja oh­ja­taan sak­sa­lais­tyy­li­ses­ti kon­so­lin HMI-mul­ti­me­di­aoh­jai­mes­ta. Kah­des­ta usb-por­tis­ta toi­nen on hie­man han­ka­las­ti kon­so­lin kan­nel­li­ses­sa lo­ke­ros­sa. Kon­so­lis­sa on rei­lus­ti avo­nais­ta säi­ly­tys­ti­laa.

Ta­na­kat etuis­tui­met

Maz­da 6 Se­da­nin kan­gas­ver­hoil­luis­sa etuis­tui­mis­sa on mal­lik­kaas­ti si­vut­tais- ja rei­si­tu­kea. Pen­kit kel­paa­vat pi­dem­pään­kin ajo­ru­pe­a­maan, ja ajo­a­sen­non saa sää­det­tyä ren­nok­si. Is­tuin­läm­mit­ti­met huo­ku­vat tal­vi­pak­ka­sel­la te­hok­kaas­ti.

Ta­kais­tui­mel­le on help­po siir­tyä riit­tä­vään kul­maan au­ke­a­vis­ta ovis­ta. Ta­ka­na on riit­tä­väs­ti pol­vi- ja pään­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le. Mat­kus­tus­viih­tyi­syyt­tä on omi­aan li­sää­mään al­hai­se­na py­syt­te­le­vä si­sä­me­lu­ta­so.

Mazda 6 Sedanin takapolvitila edustaa kunnollista tasoa. Reilusti avautuvista ovista on näppärä kulkea.

Mazda 6 Sedanin takapolvitila edustaa kunnollista tasoa. Reilusti avautuvista ovista on näppärä kulkea.

Juha Peltonen

Maz­da 6 Se­da­nil­la voi kul­jet­taa suh­teel­li­sen iso­ja esi­nei­tä, mut­ta kiin­teä hat­tu­hyl­ly aset­taa tie­tys­ti kor­keus­ra­joi­tuk­sen. 480 lit­ran ta­va­ra­ti­lan poh­jaa suo­ja­taan muo­vi­ma­tol­la. Ta­ka­sel­kä­no­jat pys­tyy kaa­ta­maan – vaik­ka ol­laan­kin se­da­nis­sa – ta­sai­sek­si las­taus­pin­nak­si. 

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Va­lo­jen teho Led-va­lot ovat eri­no­mai­set.

Är­syt­tää: Ää­ni­oh­jaus Suo­men­kie­li­nen to­teu­tus ei ole lop­puun as­ti hi­ot­tu.

Yl­lät­tää: Vään­tö 145- ja 165-he­vos­voi­mai­ses­sa on ident­ti­nen vään­tö­huip­pu.

Yh­teen­ve­to: Mu­ka­vas­ti vään­tä­vä 145 hv:n te­ho­ver­sio muo­dos­taa ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton kans­sa osu­van yh­dis­tel­män. Uu­si G-Vec­to­ring Cont­rol on tär­keä ajo­mu­ka­vuut­ta ja -tur­val­li­suut­ta li­sää­vä jär­jes­tel­mä. Mat­kus­ta­mon pin­ta­ma­te­ri­aa­lien laa­tu on ko­hon­nut mai­ni­ok­si.

Täh­det: 4

Mazda 6 Sedanin tavaratila on perusmuodossaan 480 litraa. Tavarankuljetusta helpottaa taka-selkänojien taittuminen alas tasaiseksi kuormauspinnaksi.

Mazda 6 Sedanin tavaratila on perusmuodossaan 480 litraa. Tavarankuljetusta helpottaa taka-selkänojien taittuminen alas tasaiseksi kuormauspinnaksi.

Juha Peltonen

Maz­da 6 Se­dan 2.0 (145) Sky­ac­tiv-G Pre­mium Plus 6 MT

Moot­to­ri: R4, 1998 cm³, 107 kW (145 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 9,5 s, huip­pu­no­peus 208 km/h

Ku­lu­tus: 5,5 l/100 km, ben­sii­ni 95 CO2-pääs­töt 129 g/km

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to

Mi­tat: p. 4865, l. 1840, k. 1450 mm, ak­se­li­vä­li 2830 mm, oma­mas­sa 1300 kg, ve­to­mas­sa 1300/680 kg, ta­va­ra­ti­la 480 l, tank­ki 62 l

Hin­ta: 32 659 eu­roa

Premium Plus -versiossa on 17-tuumai-set kevytmetallivanteet ja rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Kaupunkijarrutusavustin on tärkeä varuste.

Premium Plus -versiossa on 17-tuumai-set kevytmetallivanteet ja rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Kaupunkijarrutusavustin on tärkeä varuste.

Juha Peltonen

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN