Mazda 6 Sedanin tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa.
Juha Peltonen
Koeajossa sisäisesti terästetty Mazda 6 Sedan
Mazda 6 Sedaniin on tehty useita uudistuksia, jotka eivät juurikaan näy päälle. Ulkonäkömuutokset rajoittuvat lähinnä ulkopeilien sivuvilkkuihin.
Ulkoisesti vuosimallin 2017 Mazda 6:ta on vaikea erottaa edellisen vuosimallin autosta.
Kuutosen tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa, jossa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi aiempaa tuntuvasti laadukkaampiin pintamateriaaleihin ja kojelaudan hienostuneisiin kaksoistikkauksiin. Viimeistelyyn on näin ollen kiinnitetty toivottua huomiota. Toinen keskeinen, joskin näkymätön, uudistus on ajettavuutta kohentava G-Vectoring Control -järjestelmä.
2-litrainen bensiinimoottori on kahdesta tehoversiosta pienempi 145-hevosvoimainen, jonka yhteyteen saa automaattivaihteiston ohella koeajoyksilössä olleen 6-portaisen manuaalivaihteiston. Tehokkaampaan 165-hevosvoimaiseen on tarjolla vain 6-portainen automaatti.
Mazda 6 Sedanin takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto-riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Juha Peltonen
145-hevosvoimainen moottori antaa mainion 210 Nm:n vääntömomentin jo alakierroksilla, vaikka huippuvääntö osuukin korkeaan 4 000 r/min käyntinopeuteen. Sinänsä mielenkiintoista on, että myös tehokkaamman 165 hv:n version maksimivääntö on sama 210 Nm/4 000 r/min. 145-hevosvoimainen kiihtyy paikaltaan satasen nopeuteen 9,5 sekunnissa.
6-portaisen manuaalivaihteiston liikeradat ovat lyhyet, ja sen hämmentely on sujuvaa. 1,3 tonnia painavan sedanin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan talvisissa olosuhteissa asialliset 6,2 l/100 km, kun tehdas lupaa (kesällä) 5,5 l/100 km.
G-Vectoring Control
Jämäkkä alusta ja täsmällinen ohjauksen keskialuetuntuma viimeistelevät hyvän ajettavuuden. Auton käyttäytymistä jarrutuksissa ja mutkissa kohentava G-Vectoring Control (GVC) on uusi moottorinohjausjärjestelmä.
145 hv:n mallissa vakiona oleva GVC kohentaa Mazda 6:n alustakäytöstä vähentämällä moottorin vääntömomenttia mutkissa, jolloin paino siirtyy etupyörille paremman pidon saavuttamiseksi. Eli moottorin täsmäohjausta hyödynnetään ajotuntuman parantamiseen.
Hidastuvuusenergian talteenottojärjestelmää (i-ELOOP) ei saa tähän tehoversioon. Manuaalivaihteisessa 145 hv:n mallissa ei ole myöskään ajotilavalitsinta (Normal/Sport), jonka saa esimerkiksi 2,0-litraiseen 165 hv:n automaattiin. Mazda 6 Sedanissa on maavaraa asialliset 165 mm.
Mazda 6 Sedanin pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensää-timen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus.
Juha Peltonen
Tehokkaista led-mallisista lähi- ja kaukovaloista on pimeillä pikkuteillä runsaasti etua silloin, kun kohdalle osuu ilman heijastimia liikkuvia jalankulkijoita tai eläimiä.
Runsaammin elektroniikkaa
Kojelaudan olemus on muuttunut aiempaa paremmaksi. Ohjauspyörän nahkakehän pitäväotteisuus korostuu nopeassa ajossa, kun taas selkeät, pyöreät mittarit edustavat aiempaa laadukkaampaa graafista toteutusta – voisi sanoa, että perinteistä Mazda-tyyliä.
Tehdas on oikeastaan ylittänyt itsensä, sillä toteutus lukeutuu tämän hetken selkeimpiin. Ajotietokoneen data näkyy mittariston oikeanpuoleisessa ympyrälohkossa.
Navigointilaitteen ääniohjaus toimii ainoastaan älypuhelimen ollessa kytkettynä. Navigaattorin ohjelmointi on suhteellisen helppoa. Myös reittiopastus toimii aika hyvin, mutta suomenkielisiä äänikomentoja uuden polven HMI-käyttöliittymä ei kovin helpolla ymmärrä, vaan pyytää toistamaan niitä.
Aiempaa selkeämpi ja värikkäämpi kosketusvärinäyttö on 7-tuumainen.
Juha Peltonen
Radion äänenlaatu on joka tapauksessa hyvä, ja musiikki välittyy kuuden kaiuttimen välityksellä (Luxuryssa kaiuttimia on 11). Nettiradioasemien kuuntelu luonnistuu tietoviihdejärjestelmän AhaRadio- ja Stitcher-sovelluksin, jotka tosin edellyttävät yhteensopivaa iOS- tai Android-puhelinta.
7-tuumainen tft-värikosketusnäyttö on entistä värikkäämpi, ja toimintoja ohjataan saksalaistyylisesti konsolin HMI-multimediaohjaimesta. Kahdesta usb-portista toinen on hieman hankalasti konsolin kannellisessa lokerossa. Konsolissa on reilusti avonaista säilytystilaa.
Tanakat etuistuimet
Mazda 6 Sedanin kangasverhoilluissa etuistuimissa on mallikkaasti sivuttais- ja reisitukea. Penkit kelpaavat pidempäänkin ajorupeamaan, ja ajoasennon saa säädettyä rennoksi. Istuinlämmittimet huokuvat talvipakkasella tehokkaasti.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan aukeavista ovista. Takana on riittävästi polvi- ja pääntilaa myös pitkäjalkaisille. Matkustusviihtyisyyttä on omiaan lisäämään alhaisena pysyttelevä sisämelutaso.
Mazda 6 Sedanin takapolvitila edustaa kunnollista tasoa. Reilusti avautuvista ovista on näppärä kulkea.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sedanilla voi kuljettaa suhteellisen isoja esineitä, mutta kiinteä hattuhylly asettaa tietysti korkeusrajoituksen. 480 litran tavaratilan pohjaa suojataan muovimatolla. Takaselkänojat pystyy kaatamaan – vaikka ollaankin sedanissa – tasaiseksi lastauspinnaksi.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Valojen teho Led-valot ovat erinomaiset.
Ärsyttää: Ääniohjaus Suomenkielinen toteutus ei ole loppuun asti hiottu.
Yllättää: Vääntö 145- ja 165-hevosvoimaisessa on identtinen vääntöhuippu.
Yhteenveto: Mukavasti vääntävä 145 hv:n tehoversio muodostaa manuaalivaihteiston kanssa osuvan yhdistelmän. Uusi G-Vectoring Control on tärkeä ajomukavuutta ja -turvallisuutta lisäävä järjestelmä. Matkustamon pintamateriaalien laatu on kohonnut mainioksi.
Tähdet: 4
Mazda 6 Sedanin tavaratila on perusmuodossaan 480 litraa. Tavarankuljetusta helpottaa taka-selkänojien taittuminen alas tasaiseksi kuormauspinnaksi.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sedan 2.0 (145) Skyactiv-G Premium Plus 6 MT
Moottori: R4, 1998 cm³, 107 kW (145 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 208 km/h
Kulutus: 5,5 l/100 km, bensiini 95 CO2-päästöt 129 g/km
Voimansiirto: M6, etuveto
Mitat: p. 4865, l. 1840, k. 1450 mm, akseliväli 2830 mm, omamassa 1300 kg, vetomassa 1300/680 kg, tavaratila 480 l, tankki 62 l
Hinta: 32 659 euroa
Premium Plus -versiossa on 17-tuumai-set kevytmetallivanteet ja rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Kaupunkijarrutusavustin on tärkeä varuste.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Oletko onnistunut selättämään kotisi tavarakaaoksen? Vastaa Koti ja keittiön kyselyyn
Uusi vahvistin Roksanilta
Putkia ja bittejä
Stereo Box E
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI