Mazda 6 Sedanin tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa.
Juha Peltonen
Koeajossa sisäisesti terästetty Mazda 6 Sedan
Mazda 6 Sedaniin on tehty useita uudistuksia, jotka eivät juurikaan näy päälle. Ulkonäkömuutokset rajoittuvat lähinnä ulkopeilien sivuvilkkuihin.
Ulkoisesti vuosimallin 2017 Mazda 6:ta on vaikea erottaa edellisen vuosimallin autosta.
Kuutosen tärkeimmät uudistukset koskevat matkustamoa, jossa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi aiempaa tuntuvasti laadukkaampiin pintamateriaaleihin ja kojelaudan hienostuneisiin kaksoistikkauksiin. Viimeistelyyn on näin ollen kiinnitetty toivottua huomiota. Toinen keskeinen, joskin näkymätön, uudistus on ajettavuutta kohentava G-Vectoring Control -järjestelmä.
2-litrainen bensiinimoottori on kahdesta tehoversiosta pienempi 145-hevosvoimainen, jonka yhteyteen saa automaattivaihteiston ohella koeajoyksilössä olleen 6-portaisen manuaalivaihteiston. Tehokkaampaan 165-hevosvoimaiseen on tarjolla vain 6-portainen automaatti.
Mazda 6 Sedanin takavalot ovat led-tyyppiset. Tuplaputket voisivat teoriassa kytkeytyä vaikka V8-mootto-riin. Avustimiin kuuluu muun muassa risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.
Juha Peltonen
145-hevosvoimainen moottori antaa mainion 210 Nm:n vääntömomentin jo alakierroksilla, vaikka huippuvääntö osuukin korkeaan 4 000 r/min käyntinopeuteen. Sinänsä mielenkiintoista on, että myös tehokkaamman 165 hv:n version maksimivääntö on sama 210 Nm/4 000 r/min. 145-hevosvoimainen kiihtyy paikaltaan satasen nopeuteen 9,5 sekunnissa.
6-portaisen manuaalivaihteiston liikeradat ovat lyhyet, ja sen hämmentely on sujuvaa. 1,3 tonnia painavan sedanin keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan talvisissa olosuhteissa asialliset 6,2 l/100 km, kun tehdas lupaa (kesällä) 5,5 l/100 km.
G-Vectoring Control
Jämäkkä alusta ja täsmällinen ohjauksen keskialuetuntuma viimeistelevät hyvän ajettavuuden. Auton käyttäytymistä jarrutuksissa ja mutkissa kohentava G-Vectoring Control (GVC) on uusi moottorinohjausjärjestelmä.
145 hv:n mallissa vakiona oleva GVC kohentaa Mazda 6:n alustakäytöstä vähentämällä moottorin vääntömomenttia mutkissa, jolloin paino siirtyy etupyörille paremman pidon saavuttamiseksi. Eli moottorin täsmäohjausta hyödynnetään ajotuntuman parantamiseen.
Hidastuvuusenergian talteenottojärjestelmää (i-ELOOP) ei saa tähän tehoversioon. Manuaalivaihteisessa 145 hv:n mallissa ei ole myöskään ajotilavalitsinta (Normal/Sport), jonka saa esimerkiksi 2,0-litraiseen 165 hv:n automaattiin. Mazda 6 Sedanissa on maavaraa asialliset 165 mm.
Mazda 6 Sedanin pyöreät mittarit ovat aiempaa selkeämmät. Adaptiivisen vakionopeudensää-timen saa vain Luxuryyn. Mallissa on nappikäynnistys ja avaimeton ovilukitus.
Juha Peltonen
Tehokkaista led-mallisista lähi- ja kaukovaloista on pimeillä pikkuteillä runsaasti etua silloin, kun kohdalle osuu ilman heijastimia liikkuvia jalankulkijoita tai eläimiä.
Runsaammin elektroniikkaa
Kojelaudan olemus on muuttunut aiempaa paremmaksi. Ohjauspyörän nahkakehän pitäväotteisuus korostuu nopeassa ajossa, kun taas selkeät, pyöreät mittarit edustavat aiempaa laadukkaampaa graafista toteutusta – voisi sanoa, että perinteistä Mazda-tyyliä.
Tehdas on oikeastaan ylittänyt itsensä, sillä toteutus lukeutuu tämän hetken selkeimpiin. Ajotietokoneen data näkyy mittariston oikeanpuoleisessa ympyrälohkossa.
Navigointilaitteen ääniohjaus toimii ainoastaan älypuhelimen ollessa kytkettynä. Navigaattorin ohjelmointi on suhteellisen helppoa. Myös reittiopastus toimii aika hyvin, mutta suomenkielisiä äänikomentoja uuden polven HMI-käyttöliittymä ei kovin helpolla ymmärrä, vaan pyytää toistamaan niitä.
Aiempaa selkeämpi ja värikkäämpi kosketusvärinäyttö on 7-tuumainen.
Juha Peltonen
Radion äänenlaatu on joka tapauksessa hyvä, ja musiikki välittyy kuuden kaiuttimen välityksellä (Luxuryssa kaiuttimia on 11). Nettiradioasemien kuuntelu luonnistuu tietoviihdejärjestelmän AhaRadio- ja Stitcher-sovelluksin, jotka tosin edellyttävät yhteensopivaa iOS- tai Android-puhelinta.
7-tuumainen tft-värikosketusnäyttö on entistä värikkäämpi, ja toimintoja ohjataan saksalaistyylisesti konsolin HMI-multimediaohjaimesta. Kahdesta usb-portista toinen on hieman hankalasti konsolin kannellisessa lokerossa. Konsolissa on reilusti avonaista säilytystilaa.
Tanakat etuistuimet
Mazda 6 Sedanin kangasverhoilluissa etuistuimissa on mallikkaasti sivuttais- ja reisitukea. Penkit kelpaavat pidempäänkin ajorupeamaan, ja ajoasennon saa säädettyä rennoksi. Istuinlämmittimet huokuvat talvipakkasella tehokkaasti.
Takaistuimelle on helppo siirtyä riittävään kulmaan aukeavista ovista. Takana on riittävästi polvi- ja pääntilaa myös pitkäjalkaisille. Matkustusviihtyisyyttä on omiaan lisäämään alhaisena pysyttelevä sisämelutaso.
Mazda 6 Sedanin takapolvitila edustaa kunnollista tasoa. Reilusti avautuvista ovista on näppärä kulkea.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sedanilla voi kuljettaa suhteellisen isoja esineitä, mutta kiinteä hattuhylly asettaa tietysti korkeusrajoituksen. 480 litran tavaratilan pohjaa suojataan muovimatolla. Takaselkänojat pystyy kaatamaan – vaikka ollaankin sedanissa – tasaiseksi lastauspinnaksi.
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Valojen teho Led-valot ovat erinomaiset.
Ärsyttää: Ääniohjaus Suomenkielinen toteutus ei ole loppuun asti hiottu.
Yllättää: Vääntö 145- ja 165-hevosvoimaisessa on identtinen vääntöhuippu.
Yhteenveto: Mukavasti vääntävä 145 hv:n tehoversio muodostaa manuaalivaihteiston kanssa osuvan yhdistelmän. Uusi G-Vectoring Control on tärkeä ajomukavuutta ja -turvallisuutta lisäävä järjestelmä. Matkustamon pintamateriaalien laatu on kohonnut mainioksi.
Tähdet: 4
Mazda 6 Sedanin tavaratila on perusmuodossaan 480 litraa. Tavarankuljetusta helpottaa taka-selkänojien taittuminen alas tasaiseksi kuormauspinnaksi.
Juha Peltonen
Mazda 6 Sedan 2.0 (145) Skyactiv-G Premium Plus 6 MT
Moottori: R4, 1998 cm³, 107 kW (145 hv)/6000 r/min, 210 Nm/4000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,5 s, huippunopeus 208 km/h
Kulutus: 5,5 l/100 km, bensiini 95 CO2-päästöt 129 g/km
Voimansiirto: M6, etuveto
Mitat: p. 4865, l. 1840, k. 1450 mm, akseliväli 2830 mm, omamassa 1300 kg, vetomassa 1300/680 kg, tavaratila 480 l, tankki 62 l
Hinta: 32 659 euroa
Premium Plus -versiossa on 17-tuumai-set kevytmetallivanteet ja rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä. Kaupunkijarrutusavustin on tärkeä varuste.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI