Erityisesti uusi 3-sylinterinen turbomoottori kiehtoo Suzuki SX4 S-Crossissa.
Juha Peltonen
Moottori ajan hermolla - koeajossa Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Crossin konepellin alle ilmaantui kiinnostavaa uutuustekniikkaa, jota Suzukilla on ehditty jo odottaa: suorasuihkutuksella toteutettu 3-sylinterinen 1,0 litran bensiiniturbo.
Tehdas ilmoittaa, että koeajossa ollut manuaalivaihteinen Suzuki SX4 S-Cross kiihtyy satasen nopeuteen tasan 12 sekunnissa. Automaattina kiihtyvyysarvoksi mainitaan 13,5 sekuntia.
1,0-litrainen Boosterjet-turbomoottori on looginen jatkumo isommalle, Vitarassa käytetylle 1.4 Boosterjetille. 3-sylinterinen on odottamattoman ärhäkkä kiihtymään ainakin parin hengen ja runsaiden matkatavaroiden kuormalla. ”Paperikiihtyvyys” ei ole huima, mutta auto tuntuu varsin pirteältä. 5-portaisen manuaalivaihteiston pykälät soljuvat sujuvasti paikoilleen ja kytkimen liikerata on sopiva.
Manuaali- ja automaattivaihteisen kesken ”arvottaessa” kannattaa mukavuustekijöiden lisäksi huomioida vääntömomenttien eroavuudet. 5-portaisen manuaalin 170 Nm:n maksimivääntö saavutetaan käyntinopeudella 2 000–3 500 r/min, kun vastaavasti 6-nopeuksisen automaatin lukema on vain niukasti alhaisempi 160 Nm, mutta paras vääntö starttaa hieman alempaa ja jatkuu korkeammalla (1 800–4 000 r/min).
Koeajon keskikulutus oli kohtuullinen 5,5 l/100 km.
Uudennäköinen jäähdyttimen säleikkö tuo mieleen Buickin tai uuden Borgwardin. Lähi- ja kaukovalojen ohella myös huomiovalot ovat led-tyyppiset. Ulkopeilit ovat tarpeeksi kookkaat.
Juha Peltonen
Neliveto on valttikortti
Yhdessä 180 milliin kasvaneen (+15 mm) maavaran kanssa nelivetoisuus on Suzuki SX4 S-Crossin kovimpia ominaisuuksia. AllGrip-neliveto on konsolivalitsimen Auto-asennolla ajettaessa lähtökohtaisesti etuvetoinen, jolloin ajotalous on edullisempi.
Järjestelmä kytkee takapyörät vetokarkeloihin automaattisesti heti, jos pito menetetään. Lisäksi voi kytkeä Sport-toiminnon, jossa moottori reagoi räväkämmin kaasupolkimen komentoihin. Jos autossa on variaattorivaihteisto (CVT), toiminto pitää moottorin käyntinopeuden korkeana.
Lumelle ja liejuisiin olosuhteisiin on Snow/Mud-toiminto, joka jakaa kaikille pyörille voimaa tulkiten kaasupolkimen asentoa ja ohjauspyörän kulmaa. Lock-toiminnolla eli hitaalla nelivedolla voima jakautuu maastossa tasaisesti molempien akseleiden kesken.
Hammastanko-ohjauksen tehostus on asiallinen, sillä keskialuetuntuma tuntuu maantieajossa täsmälliseltä. Jousitus poimii kuopat jämäkästi, ja ajotuntuma on maantieajossa korkeatasoisen vakaa. Uudet led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot ovat esimerkillisen tehokkaat.
Sporttiset päänäytöt ja iso kosketusnäyttö hallitsevat kojelautaa. Ajotietokoneen painike sijaitsee vanhakantaisesti mittariston yhteydessä.
Juha Peltonen
Harkittua tilankäyttöä
Etuistuimien sivuttaistuki on kohtalaisen tasokas, mutta ristiseläntuki ei osu pitkäselkäiselle aivan kohdilleen. Tästä huolimatta ajoasennon saa varsin mainioksi. Kangasverhoilu ei tosin vaikuta kaikilta osin pitkäikäisen oloiselta. Istuinlämmittimet tuntuvat tehokkailta.
Suzuki SX4 S-Crossin etuistuimien sivuttaistuki on kohtuullinen, mutta ristiseläntuki on ihanteellinen vain lyhytselkäisille.
Juha Peltonen
Suzuki SX4 S-Crossin mittariston puhdaspiirteiset päänäytöt viestivät ehkä Suzukin rallihistoriasta: ne lukeutuvat tämän hetken selkeimpien näyttöjen joukkoon. Lievä miinus lankeaa ajotietokoneen painikkeesta, joka on perinteiseen Nipponin tapaan mittariston yhteydessä.
Takaistuimella on reilusti polvi- ja päätilaa myös pitempijalkaisille matkustajille. Kun takaselkänojat kaadetaan vaakatasoon, niin lastauspinta on käytännössä tasainen, kun tavaratilan pohjalevy on yläasennossa.
Suzuki SX4 S-Cross kuuluu luokkansa kärkiautoihin. Turbokone jyrää mallistossa nyt voimalla. 1,6-litrainen vapaastihengittävä on manuaalivaihteisena edelleen mallistossa ja kantaa edullisimman SX4-mallin viittaa.
Suzuki SX4 S-Crossin takaistuimelle on helppo mennä. Pää- ja polvitilaa on sopivasti myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Turbomoottori. Uusi 3-sylinterinen on kohtuullisen ärhäkkä.
Ärsyttää: Verhoilu. Kangasverhoilu ei välttämättä ole kaikilta osin pitkäikäinen.
Yllättää: Ajotietokone. Käyttöpainike sijaitsee vanhakantaisesti mittaristossa.
Yhteenveto: Suzuki SX4 S-Cross jättää viimeistellyn yleistunnelman. Turbokone on nykyaikaa, ja tuotteena S-Cross on kirkkaine led-valoineen vakuuttava nelivetoase lumisille ja liejuisille teille. Kova tuote.
Tähdet: 4,5
Suzuki SX4 S-Crossin vakiovarusteluun kuuluu avaimettomat lukitus ja käynnistys, peruutuskamera ja mäkilähtöavustin.
Juha Peltonen
Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet 4WD GL+ 5MT
Moottori: R3, turbo, 988 cm³, 82 kW (112 hv)/5500 r/min, 170 Nm/2000–3500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 12,0 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus: 5,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt: 119 g/km
Voimansiirto: M5, neliveto
Mitat: p. 4300, l. 1785, k. 1580 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1275 kg, perävaunumassa 1200/400 kg, tavaratila 430–1269 l, tankki 47 l
Hinta: 25 390 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Vuoden Auto Suomessa 2025 yleisöäänestys - myös autoileva yleisö pääsee valitsemaan oman suosikkinsa!
Rolls-Royce Phantom Goldfinger: 18 ja 24 karaatin kultaa - tietenkin James Bondin tyyliin!
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Tesla investoi edelleen Suomeen: Uudet Tesla Centerit Turun ja pääkaupunkiseudulle – sekä lisää Mobile Service -ajoneuvoja
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtasuotimia Virosta
Hybridivahvistin digitoituu
Stereo Box E
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Kaiuttimet selin nurkassa
Koaksiaali sateessa
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI