Erityisesti uusi 3-sylinterinen turbomoottori kiehtoo Suzuki SX4 S-Crossissa.
Juha Peltonen
Moottori ajan hermolla - koeajossa Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Crossin konepellin alle ilmaantui kiinnostavaa uutuustekniikkaa, jota Suzukilla on ehditty jo odottaa: suorasuihkutuksella toteutettu 3-sylinterinen 1,0 litran bensiiniturbo.
Tehdas ilmoittaa, että koeajossa ollut manuaalivaihteinen Suzuki SX4 S-Cross kiihtyy satasen nopeuteen tasan 12 sekunnissa. Automaattina kiihtyvyysarvoksi mainitaan 13,5 sekuntia.
1,0-litrainen Boosterjet-turbomoottori on looginen jatkumo isommalle, Vitarassa käytetylle 1.4 Boosterjetille. 3-sylinterinen on odottamattoman ärhäkkä kiihtymään ainakin parin hengen ja runsaiden matkatavaroiden kuormalla. ”Paperikiihtyvyys” ei ole huima, mutta auto tuntuu varsin pirteältä. 5-portaisen manuaalivaihteiston pykälät soljuvat sujuvasti paikoilleen ja kytkimen liikerata on sopiva.
Manuaali- ja automaattivaihteisen kesken ”arvottaessa” kannattaa mukavuustekijöiden lisäksi huomioida vääntömomenttien eroavuudet. 5-portaisen manuaalin 170 Nm:n maksimivääntö saavutetaan käyntinopeudella 2 000–3 500 r/min, kun vastaavasti 6-nopeuksisen automaatin lukema on vain niukasti alhaisempi 160 Nm, mutta paras vääntö starttaa hieman alempaa ja jatkuu korkeammalla (1 800–4 000 r/min).
Koeajon keskikulutus oli kohtuullinen 5,5 l/100 km.
Uudennäköinen jäähdyttimen säleikkö tuo mieleen Buickin tai uuden Borgwardin. Lähi- ja kaukovalojen ohella myös huomiovalot ovat led-tyyppiset. Ulkopeilit ovat tarpeeksi kookkaat.
Juha Peltonen
Neliveto on valttikortti
Yhdessä 180 milliin kasvaneen (+15 mm) maavaran kanssa nelivetoisuus on Suzuki SX4 S-Crossin kovimpia ominaisuuksia. AllGrip-neliveto on konsolivalitsimen Auto-asennolla ajettaessa lähtökohtaisesti etuvetoinen, jolloin ajotalous on edullisempi.
Järjestelmä kytkee takapyörät vetokarkeloihin automaattisesti heti, jos pito menetetään. Lisäksi voi kytkeä Sport-toiminnon, jossa moottori reagoi räväkämmin kaasupolkimen komentoihin. Jos autossa on variaattorivaihteisto (CVT), toiminto pitää moottorin käyntinopeuden korkeana.
Lumelle ja liejuisiin olosuhteisiin on Snow/Mud-toiminto, joka jakaa kaikille pyörille voimaa tulkiten kaasupolkimen asentoa ja ohjauspyörän kulmaa. Lock-toiminnolla eli hitaalla nelivedolla voima jakautuu maastossa tasaisesti molempien akseleiden kesken.
Hammastanko-ohjauksen tehostus on asiallinen, sillä keskialuetuntuma tuntuu maantieajossa täsmälliseltä. Jousitus poimii kuopat jämäkästi, ja ajotuntuma on maantieajossa korkeatasoisen vakaa. Uudet led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot ovat esimerkillisen tehokkaat.
Sporttiset päänäytöt ja iso kosketusnäyttö hallitsevat kojelautaa. Ajotietokoneen painike sijaitsee vanhakantaisesti mittariston yhteydessä.
Juha Peltonen
Harkittua tilankäyttöä
Etuistuimien sivuttaistuki on kohtalaisen tasokas, mutta ristiseläntuki ei osu pitkäselkäiselle aivan kohdilleen. Tästä huolimatta ajoasennon saa varsin mainioksi. Kangasverhoilu ei tosin vaikuta kaikilta osin pitkäikäisen oloiselta. Istuinlämmittimet tuntuvat tehokkailta.
Suzuki SX4 S-Crossin etuistuimien sivuttaistuki on kohtuullinen, mutta ristiseläntuki on ihanteellinen vain lyhytselkäisille.
Juha Peltonen
Suzuki SX4 S-Crossin mittariston puhdaspiirteiset päänäytöt viestivät ehkä Suzukin rallihistoriasta: ne lukeutuvat tämän hetken selkeimpien näyttöjen joukkoon. Lievä miinus lankeaa ajotietokoneen painikkeesta, joka on perinteiseen Nipponin tapaan mittariston yhteydessä.
Takaistuimella on reilusti polvi- ja päätilaa myös pitempijalkaisille matkustajille. Kun takaselkänojat kaadetaan vaakatasoon, niin lastauspinta on käytännössä tasainen, kun tavaratilan pohjalevy on yläasennossa.
Suzuki SX4 S-Cross kuuluu luokkansa kärkiautoihin. Turbokone jyrää mallistossa nyt voimalla. 1,6-litrainen vapaastihengittävä on manuaalivaihteisena edelleen mallistossa ja kantaa edullisimman SX4-mallin viittaa.
Suzuki SX4 S-Crossin takaistuimelle on helppo mennä. Pää- ja polvitilaa on sopivasti myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Turbomoottori. Uusi 3-sylinterinen on kohtuullisen ärhäkkä.
Ärsyttää: Verhoilu. Kangasverhoilu ei välttämättä ole kaikilta osin pitkäikäinen.
Yllättää: Ajotietokone. Käyttöpainike sijaitsee vanhakantaisesti mittaristossa.
Yhteenveto: Suzuki SX4 S-Cross jättää viimeistellyn yleistunnelman. Turbokone on nykyaikaa, ja tuotteena S-Cross on kirkkaine led-valoineen vakuuttava nelivetoase lumisille ja liejuisille teille. Kova tuote.
Tähdet: 4,5
Suzuki SX4 S-Crossin vakiovarusteluun kuuluu avaimettomat lukitus ja käynnistys, peruutuskamera ja mäkilähtöavustin.
Juha Peltonen
Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet 4WD GL+ 5MT
Moottori: R3, turbo, 988 cm³, 82 kW (112 hv)/5500 r/min, 170 Nm/2000–3500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 12,0 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus: 5,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt: 119 g/km
Voimansiirto: M5, neliveto
Mitat: p. 4300, l. 1785, k. 1580 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1275 kg, perävaunumassa 1200/400 kg, tavaratila 430–1269 l, tankki 47 l
Hinta: 25 390 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.
Juha Peltonen
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uutta Yorkshiresta
Wharfedalen uusi evoluutio
Elipsonin uudet fasetit
Sennheiserilta kuulokevahvistin
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
AVIDin uusi juhlakalu
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL