Erityisesti uusi 3-sylinterinen turbomoottori kiehtoo Suzuki SX4 S-Crossissa.

Erityisesti uusi 3-sylinterinen turbomoottori kiehtoo Suzuki SX4 S-Crossissa.

Juha Peltonen

Moottori ajan hermolla - koeajossa Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Crossin konepellin alle ilmaantui kiinnostavaa uutuustekniikkaa, jota Suzukilla on ehditty jo odottaa: suora­suih­ku­tuk­sella toteutettu 3-sylinterinen 1,0 litran bensiiniturbo. 

Auto Bild.Koeajot

Teh­das il­moit­taa, et­tä ko­ea­jos­sa ol­lut ma­nu­aa­li­vaih­tei­nen Su­zu­ki SX4 S-Cross kiih­tyy sa­ta­sen no­peu­teen ta­san 12 se­kun­nis­sa. Au­to­maat­ti­na kiih­ty­vyy­sar­vok­si mai­ni­taan 13,5 se­kun­tia.

1,0-lit­rai­nen Boos­ter­jet-tur­bo­moot­to­ri on loo­gi­nen jat­ku­mo isom­mal­le, Vi­ta­ras­sa käy­te­tyl­le 1.4 Boos­ter­je­til­le. 3-sy­lin­te­ri­nen on odot­ta­mat­to­man är­häk­kä kiih­ty­mään ai­na­kin pa­rin hen­gen ja run­sai­den mat­ka­ta­va­roi­den kuor­mal­la. ”Pa­pe­ri­kiih­ty­vyys” ei ole hui­ma, mut­ta au­to tun­tuu var­sin pir­te­äl­tä. 5-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton py­kä­lät sol­ju­vat su­ju­vas­ti pai­koil­leen ja kyt­ki­men lii­ke­ra­ta on so­pi­va.

Ma­nu­aa­li- ja au­to­maat­ti­vaih­tei­sen kes­ken ”ar­vot­ta­es­sa” kan­nat­taa mu­ka­vuus­te­ki­jöi­den li­säk­si huo­mi­oi­da vään­tö­mo­ment­tien ero­a­vuu­det. 5-por­tai­sen ma­nu­aa­lin 170 Nm:n mak­si­mi­vään­tö saa­vu­te­taan käyn­ti­no­peu­del­la 2 000–3 500 r/min, kun vas­taa­vas­ti 6-no­peuk­si­sen au­to­maa­tin lu­ke­ma on vain niu­kas­ti al­hai­sem­pi 160 Nm, mut­ta pa­ras vään­tö start­taa hie­man alem­paa ja jat­kuu kor­ke­am­mal­la (1 800–4 000 r/min).

Ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli koh­tuul­li­nen 5,5 l/100 km.

  Uudennäköinen jäähdyttimen säleikkö tuo mieleen Buickin tai uuden Borgwardin. Lähi- ja kaukovalojen ohella myös huomiovalot ovat led-tyyppiset. Ulkopeilit ovat tarpeeksi kookkaat.

Uudennäköinen jäähdyttimen säleikkö tuo mieleen Buickin tai uuden Borgwardin. Lähi- ja kaukovalojen ohella myös huomiovalot ovat led-tyyppiset. Ulkopeilit ovat tarpeeksi kookkaat.

Juha Peltonen

Ne­li­ve­to on valt­ti­kort­ti

Yh­des­sä 180 mil­liin kas­va­neen (+15 mm) maa­va­ran kans­sa ne­li­ve­toi­suus on Su­zu­ki SX4 S-Cros­sin ko­vim­pia omi­nai­suuk­sia. Al­lG­rip-ne­li­ve­to on kon­so­li­va­lit­si­men Au­to-asen­nol­la ajet­ta­es­sa läh­tö­koh­tai­ses­ti etu­ve­toi­nen, jol­loin ajo­ta­lous on edul­li­sem­pi.

Jär­jes­tel­mä kyt­kee ta­ka­pyö­rät ve­to­kar­ke­loi­hin au­to­maat­ti­ses­ti heti, jos pito me­ne­te­tään. Li­säk­si voi kyt­keä Sport-toi­min­non, jos­sa moot­to­ri re­a­goi rä­vä­käm­min kaa­su­pol­ki­men ko­men­toi­hin. Jos au­tos­sa on va­ri­aat­to­ri­vaih­teis­to (CVT), toi­min­to pi­tää moot­to­rin käyn­ti­no­peu­den kor­ke­a­na.

Lu­mel­le ja lie­jui­siin olo­suh­tei­siin on Snow/Mud-toi­min­to, joka ja­kaa kai­kil­le pyö­ril­le voi­maa tul­ki­ten kaa­su­pol­ki­men asen­toa ja oh­jaus­pyö­rän kul­maa. Lock-toi­min­nol­la eli hi­taal­la ne­li­ve­dol­la voi­ma ja­kau­tuu maas­tos­sa ta­sai­ses­ti mo­lem­pien ak­se­lei­den kes­ken.

Ham­mas­tan­ko-oh­jauk­sen te­hos­tus on asi­al­li­nen, sil­lä kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma tun­tuu maan­tie­a­jos­sa täs­mäl­li­sel­tä. Jou­si­tus poi­mii kuo­pat jä­mä­käs­ti, ja ajo­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa kor­ke­a­ta­soi­sen va­kaa. Uu­det led-tyyp­pi­set lähi- ja kau­ko­va­lot ovat esi­mer­kil­li­sen te­hok­kaat.

Sporttiset päänäytöt ja iso kosketusnäyttö hallitsevat kojelautaa. Ajotietokoneen painike sijaitsee vanhakantaisesti mittariston yhteydessä.

Sporttiset päänäytöt ja iso kosketusnäyttö hallitsevat kojelautaa. Ajotietokoneen painike sijaitsee vanhakantaisesti mittariston yhteydessä.

Juha Peltonen

Har­kit­tua ti­lan­käyt­töä

Etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on koh­ta­lai­sen ta­so­kas, mut­ta ris­ti­se­län­tu­ki ei osu pit­kä­sel­käi­sel­le ai­van koh­dil­leen. Täs­tä huo­li­mat­ta ajo­a­sen­non saa var­sin mai­ni­ok­si. Kan­gas­ver­hoi­lu ei to­sin vai­ku­ta kai­kil­ta osin pit­käi­käi­sen oloi­sel­ta. Is­tuin­läm­mit­ti­met tun­tu­vat te­hok­kail­ta.

Suzuki SX4 S-Crossin etuistuimien sivuttaistuki on kohtuullinen, mutta ristiseläntuki on ihanteellinen vain lyhytselkäisille.

Suzuki SX4 S-Crossin etuistuimien sivuttaistuki on kohtuullinen, mutta ristiseläntuki on ihanteellinen vain lyhytselkäisille.

Juha Peltonen

Su­zu­ki SX4 S-Cros­sin mit­ta­ris­ton puh­das­piir­tei­set pää­näy­töt vies­ti­vät eh­kä Su­zu­kin ral­li­his­to­ri­as­ta: ne lu­keu­tu­vat tä­män het­ken sel­keim­pien näyt­tö­jen jouk­koon. Lie­vä mii­nus lan­ke­aa ajo­tie­to­ko­neen pai­nik­kees­ta, joka on pe­rin­tei­seen Nip­po­nin ta­paan mit­ta­ris­ton yh­tey­des­sä.

Ta­kais­tui­mel­la on rei­lus­ti pol­vi- ja pää­ti­laa myös pi­tem­pi­jal­kai­sil­le mat­kus­ta­jil­le. Kun ta­ka­sel­kä­no­jat kaa­de­taan vaa­ka­ta­soon, niin las­taus­pin­ta on käy­tän­nös­sä ta­sai­nen, kun ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vy on ylä­a­sen­nos­sa.

Su­zu­ki SX4 S-Cross kuu­luu luok­kan­sa kär­ki­au­toi­hin. Tur­bo­ko­ne jy­rää mal­lis­tos­sa nyt voi­mal­la. 1,6-lit­rai­nen va­paas­ti­hen­git­tä­vä on ma­nu­aa­li­vaih­tei­se­na edel­leen mal­lis­tos­sa ja kan­taa edul­li­sim­man SX4-mal­lin viit­taa.

Suzuki SX4 S-Crossin takaistuimelle on helppo mennä. Pää- ja polvitilaa on sopivasti myös pitkäjalkaisille.

Suzuki SX4 S-Crossin takaistuimelle on helppo mennä. Pää- ja polvitilaa on sopivasti myös pitkäjalkaisille.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Tur­bo­moot­to­ri. Uu­si 3-sy­lin­te­ri­nen on koh­tuul­li­sen är­häk­kä.

Är­syt­tää: Ver­hoi­lu. Kan­gas­ver­hoi­lu ei vält­tä­mät­tä ole kai­kil­ta osin pit­käi­käi­nen.

Yl­lät­tää: Ajo­tie­to­ko­ne. Käyt­tö­pai­ni­ke si­jait­see van­ha­kan­tai­ses­ti mit­ta­ris­tos­sa.

Yh­teen­ve­to: Su­zu­ki SX4 S-Cross jät­tää vii­meis­tel­lyn yleis­tun­nel­man. Tur­bo­ko­ne on ny­ky­ai­kaa, ja tuot­tee­na S-Cross on kirk­kai­ne led-va­loi­neen va­kuut­ta­va ne­li­ve­to­a­se lu­mi­sil­le ja lie­jui­sil­le teil­le. Kova tuo­te.

Täh­det: 4,5

Suzuki SX4 S-Crossin vakiovarusteluun kuuluu avaimettomat lukitus ja käynnistys, peruutuskamera ja mäkilähtöavustin.

Suzuki SX4 S-Crossin vakiovarusteluun kuuluu avaimettomat lukitus ja käynnistys, peruutuskamera ja mäkilähtöavustin.

Juha Peltonen

Su­zu­ki SX4 S-Cross 1.0 Boos­ter­jet  4WD GL+ 5MT

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 988 cm³, 82 kW (112 hv)/5500 r/min, 170 Nm/2000–3500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h: 12,0 s, huip­pu­no­peus 175 km/h

Ku­lu­tus: 5,3 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt: 119 g/km

Voi­man­siir­to: M5, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4300, l. 1785, k. 1580 mm, ak­se­li­vä­li 2600 mm, oma­mas­sa 1275 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 1200/400 kg, ta­va­ra­ti­la 430–1269 l, tank­ki 47 l

Hin­ta: 25 390 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU