Erityisesti uusi 3-sylinterinen turbomoottori kiehtoo Suzuki SX4 S-Crossissa.

Erityisesti uusi 3-sylinterinen turbomoottori kiehtoo Suzuki SX4 S-Crossissa.

Juha Peltonen

Moottori ajan hermolla - koeajossa Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Crossin konepellin alle ilmaantui kiinnostavaa uutuustekniikkaa, jota Suzukilla on ehditty jo odottaa: suora­suih­ku­tuk­sella toteutettu 3-sylinterinen 1,0 litran bensiiniturbo. 

Auto Bild.Koeajot

Teh­das il­moit­taa, et­tä ko­ea­jos­sa ol­lut ma­nu­aa­li­vaih­tei­nen Su­zu­ki SX4 S-Cross kiih­tyy sa­ta­sen no­peu­teen ta­san 12 se­kun­nis­sa. Au­to­maat­ti­na kiih­ty­vyy­sar­vok­si mai­ni­taan 13,5 se­kun­tia.

1,0-lit­rai­nen Boos­ter­jet-tur­bo­moot­to­ri on loo­gi­nen jat­ku­mo isom­mal­le, Vi­ta­ras­sa käy­te­tyl­le 1.4 Boos­ter­je­til­le. 3-sy­lin­te­ri­nen on odot­ta­mat­to­man är­häk­kä kiih­ty­mään ai­na­kin pa­rin hen­gen ja run­sai­den mat­ka­ta­va­roi­den kuor­mal­la. ”Pa­pe­ri­kiih­ty­vyys” ei ole hui­ma, mut­ta au­to tun­tuu var­sin pir­te­äl­tä. 5-por­tai­sen ma­nu­aa­li­vaih­teis­ton py­kä­lät sol­ju­vat su­ju­vas­ti pai­koil­leen ja kyt­ki­men lii­ke­ra­ta on so­pi­va.

Ma­nu­aa­li- ja au­to­maat­ti­vaih­tei­sen kes­ken ”ar­vot­ta­es­sa” kan­nat­taa mu­ka­vuus­te­ki­jöi­den li­säk­si huo­mi­oi­da vään­tö­mo­ment­tien ero­a­vuu­det. 5-por­tai­sen ma­nu­aa­lin 170 Nm:n mak­si­mi­vään­tö saa­vu­te­taan käyn­ti­no­peu­del­la 2 000–3 500 r/min, kun vas­taa­vas­ti 6-no­peuk­si­sen au­to­maa­tin lu­ke­ma on vain niu­kas­ti al­hai­sem­pi 160 Nm, mut­ta pa­ras vään­tö start­taa hie­man alem­paa ja jat­kuu kor­ke­am­mal­la (1 800–4 000 r/min).

Ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli koh­tuul­li­nen 5,5 l/100 km.

  Uudennäköinen jäähdyttimen säleikkö tuo mieleen Buickin tai uuden Borgwardin. Lähi- ja kaukovalojen ohella myös huomiovalot ovat led-tyyppiset. Ulkopeilit ovat tarpeeksi kookkaat.

Uudennäköinen jäähdyttimen säleikkö tuo mieleen Buickin tai uuden Borgwardin. Lähi- ja kaukovalojen ohella myös huomiovalot ovat led-tyyppiset. Ulkopeilit ovat tarpeeksi kookkaat.

Juha Peltonen

Ne­li­ve­to on valt­ti­kort­ti

Yh­des­sä 180 mil­liin kas­va­neen (+15 mm) maa­va­ran kans­sa ne­li­ve­toi­suus on Su­zu­ki SX4 S-Cros­sin ko­vim­pia omi­nai­suuk­sia. Al­lG­rip-ne­li­ve­to on kon­so­li­va­lit­si­men Au­to-asen­nol­la ajet­ta­es­sa läh­tö­koh­tai­ses­ti etu­ve­toi­nen, jol­loin ajo­ta­lous on edul­li­sem­pi.

Jär­jes­tel­mä kyt­kee ta­ka­pyö­rät ve­to­kar­ke­loi­hin au­to­maat­ti­ses­ti heti, jos pito me­ne­te­tään. Li­säk­si voi kyt­keä Sport-toi­min­non, jos­sa moot­to­ri re­a­goi rä­vä­käm­min kaa­su­pol­ki­men ko­men­toi­hin. Jos au­tos­sa on va­ri­aat­to­ri­vaih­teis­to (CVT), toi­min­to pi­tää moot­to­rin käyn­ti­no­peu­den kor­ke­a­na.

Lu­mel­le ja lie­jui­siin olo­suh­tei­siin on Snow/Mud-toi­min­to, joka ja­kaa kai­kil­le pyö­ril­le voi­maa tul­ki­ten kaa­su­pol­ki­men asen­toa ja oh­jaus­pyö­rän kul­maa. Lock-toi­min­nol­la eli hi­taal­la ne­li­ve­dol­la voi­ma ja­kau­tuu maas­tos­sa ta­sai­ses­ti mo­lem­pien ak­se­lei­den kes­ken.

Ham­mas­tan­ko-oh­jauk­sen te­hos­tus on asi­al­li­nen, sil­lä kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma tun­tuu maan­tie­a­jos­sa täs­mäl­li­sel­tä. Jou­si­tus poi­mii kuo­pat jä­mä­käs­ti, ja ajo­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa kor­ke­a­ta­soi­sen va­kaa. Uu­det led-tyyp­pi­set lähi- ja kau­ko­va­lot ovat esi­mer­kil­li­sen te­hok­kaat.

Sporttiset päänäytöt ja iso kosketusnäyttö hallitsevat kojelautaa. Ajotietokoneen painike sijaitsee vanhakantaisesti mittariston yhteydessä.

Sporttiset päänäytöt ja iso kosketusnäyttö hallitsevat kojelautaa. Ajotietokoneen painike sijaitsee vanhakantaisesti mittariston yhteydessä.

Juha Peltonen

Har­kit­tua ti­lan­käyt­töä

Etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on koh­ta­lai­sen ta­so­kas, mut­ta ris­ti­se­län­tu­ki ei osu pit­kä­sel­käi­sel­le ai­van koh­dil­leen. Täs­tä huo­li­mat­ta ajo­a­sen­non saa var­sin mai­ni­ok­si. Kan­gas­ver­hoi­lu ei to­sin vai­ku­ta kai­kil­ta osin pit­käi­käi­sen oloi­sel­ta. Is­tuin­läm­mit­ti­met tun­tu­vat te­hok­kail­ta.

Suzuki SX4 S-Crossin etuistuimien sivuttaistuki on kohtuullinen, mutta ristiseläntuki on ihanteellinen vain lyhytselkäisille.

Suzuki SX4 S-Crossin etuistuimien sivuttaistuki on kohtuullinen, mutta ristiseläntuki on ihanteellinen vain lyhytselkäisille.

Juha Peltonen

Su­zu­ki SX4 S-Cros­sin mit­ta­ris­ton puh­das­piir­tei­set pää­näy­töt vies­ti­vät eh­kä Su­zu­kin ral­li­his­to­ri­as­ta: ne lu­keu­tu­vat tä­män het­ken sel­keim­pien näyt­tö­jen jouk­koon. Lie­vä mii­nus lan­ke­aa ajo­tie­to­ko­neen pai­nik­kees­ta, joka on pe­rin­tei­seen Nip­po­nin ta­paan mit­ta­ris­ton yh­tey­des­sä.

Ta­kais­tui­mel­la on rei­lus­ti pol­vi- ja pää­ti­laa myös pi­tem­pi­jal­kai­sil­le mat­kus­ta­jil­le. Kun ta­ka­sel­kä­no­jat kaa­de­taan vaa­ka­ta­soon, niin las­taus­pin­ta on käy­tän­nös­sä ta­sai­nen, kun ta­va­ra­ti­lan poh­ja­le­vy on ylä­a­sen­nos­sa.

Su­zu­ki SX4 S-Cross kuu­luu luok­kan­sa kär­ki­au­toi­hin. Tur­bo­ko­ne jy­rää mal­lis­tos­sa nyt voi­mal­la. 1,6-lit­rai­nen va­paas­ti­hen­git­tä­vä on ma­nu­aa­li­vaih­tei­se­na edel­leen mal­lis­tos­sa ja kan­taa edul­li­sim­man SX4-mal­lin viit­taa.

Suzuki SX4 S-Crossin takaistuimelle on helppo mennä. Pää- ja polvitilaa on sopivasti myös pitkäjalkaisille.

Suzuki SX4 S-Crossin takaistuimelle on helppo mennä. Pää- ja polvitilaa on sopivasti myös pitkäjalkaisille.

Juha Peltonen

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Tur­bo­moot­to­ri. Uu­si 3-sy­lin­te­ri­nen on koh­tuul­li­sen är­häk­kä.

Är­syt­tää: Ver­hoi­lu. Kan­gas­ver­hoi­lu ei vält­tä­mät­tä ole kai­kil­ta osin pit­käi­käi­nen.

Yl­lät­tää: Ajo­tie­to­ko­ne. Käyt­tö­pai­ni­ke si­jait­see van­ha­kan­tai­ses­ti mit­ta­ris­tos­sa.

Yh­teen­ve­to: Su­zu­ki SX4 S-Cross jät­tää vii­meis­tel­lyn yleis­tun­nel­man. Tur­bo­ko­ne on ny­ky­ai­kaa, ja tuot­tee­na S-Cross on kirk­kai­ne led-va­loi­neen va­kuut­ta­va ne­li­ve­to­a­se lu­mi­sil­le ja lie­jui­sil­le teil­le. Kova tuo­te.

Täh­det: 4,5

Suzuki SX4 S-Crossin vakiovarusteluun kuuluu avaimettomat lukitus ja käynnistys, peruutuskamera ja mäkilähtöavustin.

Suzuki SX4 S-Crossin vakiovarusteluun kuuluu avaimettomat lukitus ja käynnistys, peruutuskamera ja mäkilähtöavustin.

Juha Peltonen

Su­zu­ki SX4 S-Cross 1.0 Boos­ter­jet  4WD GL+ 5MT

Moot­to­ri: R3, tur­bo, 988 cm³, 82 kW (112 hv)/5500 r/min, 170 Nm/2000–3500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h: 12,0 s, huip­pu­no­peus 175 km/h

Ku­lu­tus: 5,3 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt: 119 g/km

Voi­man­siir­to: M5, ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4300, l. 1785, k. 1580 mm, ak­se­li­vä­li 2600 mm, oma­mas­sa 1275 kg, pe­rä­vau­nu­mas­sa 1200/400 kg, ta­va­ra­ti­la 430–1269 l, tank­ki 47 l

Hin­ta: 25 390 eu­roa

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU