Erityisesti uusi 3-sylinterinen turbomoottori kiehtoo Suzuki SX4 S-Crossissa.
Juha Peltonen
Moottori ajan hermolla - koeajossa Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Crossin konepellin alle ilmaantui kiinnostavaa uutuustekniikkaa, jota Suzukilla on ehditty jo odottaa: suorasuihkutuksella toteutettu 3-sylinterinen 1,0 litran bensiiniturbo.
Tehdas ilmoittaa, että koeajossa ollut manuaalivaihteinen Suzuki SX4 S-Cross kiihtyy satasen nopeuteen tasan 12 sekunnissa. Automaattina kiihtyvyysarvoksi mainitaan 13,5 sekuntia.
1,0-litrainen Boosterjet-turbomoottori on looginen jatkumo isommalle, Vitarassa käytetylle 1.4 Boosterjetille. 3-sylinterinen on odottamattoman ärhäkkä kiihtymään ainakin parin hengen ja runsaiden matkatavaroiden kuormalla. ”Paperikiihtyvyys” ei ole huima, mutta auto tuntuu varsin pirteältä. 5-portaisen manuaalivaihteiston pykälät soljuvat sujuvasti paikoilleen ja kytkimen liikerata on sopiva.
Manuaali- ja automaattivaihteisen kesken ”arvottaessa” kannattaa mukavuustekijöiden lisäksi huomioida vääntömomenttien eroavuudet. 5-portaisen manuaalin 170 Nm:n maksimivääntö saavutetaan käyntinopeudella 2 000–3 500 r/min, kun vastaavasti 6-nopeuksisen automaatin lukema on vain niukasti alhaisempi 160 Nm, mutta paras vääntö starttaa hieman alempaa ja jatkuu korkeammalla (1 800–4 000 r/min).
Koeajon keskikulutus oli kohtuullinen 5,5 l/100 km.
Uudennäköinen jäähdyttimen säleikkö tuo mieleen Buickin tai uuden Borgwardin. Lähi- ja kaukovalojen ohella myös huomiovalot ovat led-tyyppiset. Ulkopeilit ovat tarpeeksi kookkaat.
Juha Peltonen
Neliveto on valttikortti
Yhdessä 180 milliin kasvaneen (+15 mm) maavaran kanssa nelivetoisuus on Suzuki SX4 S-Crossin kovimpia ominaisuuksia. AllGrip-neliveto on konsolivalitsimen Auto-asennolla ajettaessa lähtökohtaisesti etuvetoinen, jolloin ajotalous on edullisempi.
Järjestelmä kytkee takapyörät vetokarkeloihin automaattisesti heti, jos pito menetetään. Lisäksi voi kytkeä Sport-toiminnon, jossa moottori reagoi räväkämmin kaasupolkimen komentoihin. Jos autossa on variaattorivaihteisto (CVT), toiminto pitää moottorin käyntinopeuden korkeana.
Lumelle ja liejuisiin olosuhteisiin on Snow/Mud-toiminto, joka jakaa kaikille pyörille voimaa tulkiten kaasupolkimen asentoa ja ohjauspyörän kulmaa. Lock-toiminnolla eli hitaalla nelivedolla voima jakautuu maastossa tasaisesti molempien akseleiden kesken.
Hammastanko-ohjauksen tehostus on asiallinen, sillä keskialuetuntuma tuntuu maantieajossa täsmälliseltä. Jousitus poimii kuopat jämäkästi, ja ajotuntuma on maantieajossa korkeatasoisen vakaa. Uudet led-tyyppiset lähi- ja kaukovalot ovat esimerkillisen tehokkaat.
Sporttiset päänäytöt ja iso kosketusnäyttö hallitsevat kojelautaa. Ajotietokoneen painike sijaitsee vanhakantaisesti mittariston yhteydessä.
Juha Peltonen
Harkittua tilankäyttöä
Etuistuimien sivuttaistuki on kohtalaisen tasokas, mutta ristiseläntuki ei osu pitkäselkäiselle aivan kohdilleen. Tästä huolimatta ajoasennon saa varsin mainioksi. Kangasverhoilu ei tosin vaikuta kaikilta osin pitkäikäisen oloiselta. Istuinlämmittimet tuntuvat tehokkailta.
Suzuki SX4 S-Crossin etuistuimien sivuttaistuki on kohtuullinen, mutta ristiseläntuki on ihanteellinen vain lyhytselkäisille.
Juha Peltonen
Suzuki SX4 S-Crossin mittariston puhdaspiirteiset päänäytöt viestivät ehkä Suzukin rallihistoriasta: ne lukeutuvat tämän hetken selkeimpien näyttöjen joukkoon. Lievä miinus lankeaa ajotietokoneen painikkeesta, joka on perinteiseen Nipponin tapaan mittariston yhteydessä.
Takaistuimella on reilusti polvi- ja päätilaa myös pitempijalkaisille matkustajille. Kun takaselkänojat kaadetaan vaakatasoon, niin lastauspinta on käytännössä tasainen, kun tavaratilan pohjalevy on yläasennossa.
Suzuki SX4 S-Cross kuuluu luokkansa kärkiautoihin. Turbokone jyrää mallistossa nyt voimalla. 1,6-litrainen vapaastihengittävä on manuaalivaihteisena edelleen mallistossa ja kantaa edullisimman SX4-mallin viittaa.
Suzuki SX4 S-Crossin takaistuimelle on helppo mennä. Pää- ja polvitilaa on sopivasti myös pitkäjalkaisille.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Turbomoottori. Uusi 3-sylinterinen on kohtuullisen ärhäkkä.
Ärsyttää: Verhoilu. Kangasverhoilu ei välttämättä ole kaikilta osin pitkäikäinen.
Yllättää: Ajotietokone. Käyttöpainike sijaitsee vanhakantaisesti mittaristossa.
Yhteenveto: Suzuki SX4 S-Cross jättää viimeistellyn yleistunnelman. Turbokone on nykyaikaa, ja tuotteena S-Cross on kirkkaine led-valoineen vakuuttava nelivetoase lumisille ja liejuisille teille. Kova tuote.
Tähdet: 4,5
Suzuki SX4 S-Crossin vakiovarusteluun kuuluu avaimettomat lukitus ja käynnistys, peruutuskamera ja mäkilähtöavustin.
Juha Peltonen
Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet 4WD GL+ 5MT
Moottori: R3, turbo, 988 cm³, 82 kW (112 hv)/5500 r/min, 170 Nm/2000–3500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 12,0 s, huippunopeus 175 km/h
Kulutus: 5,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt: 119 g/km
Voimansiirto: M5, neliveto
Mitat: p. 4300, l. 1785, k. 1580 mm, akseliväli 2600 mm, omamassa 1275 kg, perävaunumassa 1200/400 kg, tavaratila 430–1269 l, tankki 47 l
Hinta: 25 390 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Volvo XC90
Volvo
Volvo XC90
Volvo
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
Cd-pyöritin Ranskasta
Klipschorn ja La Scala go active
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
Meze Audion uusi POET
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi