exus RC 300H:n virtaviivainen muotoilu ihastuttaa.

exus RC 300H:n virtaviivainen muotoilu ihastuttaa.

Oskari Pentti

Urheilullista tyyliä ja mukavaa ajoa -  Koeajossa Lexus RC 300H

Lexuksen kaksiovinen coupé on tyylikkään näköinen, ja hybri­di­tek­nii­kalla varustettuna  RC on myös varsin taloudellinen

Auto Bild.Koeajot

Uu­si Le­xus RC 300H näyt­tää jo en­si­sil­mäyk­sel­lä sport­ti­sel­ta. Etu­viis­tos­ta kat­sot­tu­na ko­ko­nai­suus on vir­ta­vii­vai­sen lin­ja­kas, vaik­ka joi­den­kin mie­les­tä var­sin sy­väl­le keu­laan is­tu­tet­tu­jen te­rä­vä­lin­jais­ten etu­va­lo­jen aset­te­lu voi­si ol­la jopa hie­man kon­ser­va­tii­vi­sem­pi. Keu­lan il­me kook­kai­ne mas­kei­neen on ai­na­kin yk­si­löl­li­nen, ja ta­ka­na tu­le­va Le­xus on help­po tun­nis­taa taus­ta­pei­lin kaut­ta.

Vir­ta­vii­vai­nen muo­toi­lu jat­kuu sau­mat­to­mas­ti pe­rään, jos­sa pyö­rei­siin lin­joi­hin on yh­dis­tet­ty etu­pään ta­paan li­sää sär­mik­kyyt­tä. Kan­tik­kaat ta­ka­va­lot ja pus­ku­ri, ala­hel­mas­ta pil­kot­ta­vat pa­ko­put­ken­päät sekä pus­ku­rin nur­kis­sa ole­vat ri­ti­lät tuo­vat muo­toi­luun so­pi­vas­ti sär­mää ja ag­g­res­sii­vi­suut­ta. Oven avaa­mi­nen ja etuis­tui­mel­le me­ne­mi­nen vah­vis­ta­vat ur­hei­lul­lis­ta mie­li­ku­vaa. Var­sin ma­ta­lal­la ole­va etuis­tuin ot­taa kul­jet­ta­jan var­sin tii­vii­seen sy­lei­lyyn. Kan­ke­a­ni­ve­li­nen ei mie­lel­lään pom­pi edes­ta­kai­sin au­toon ja siel­tä pois.

Mo­nien mui­den kak­si­o­vis­ten coupé-mal­lien ta­paan tur­va­vyö­tä jou­tuu hie­man ku­rot­te­le­maan, sil­lä tu­ke­vas­ti to­pat­tu etuis­tuin han­ka­loit­taa hie­man tur­va­vyön ta­voit­te­lua. Etu­sel­kä­no­jan ylä­nur­kas­sa on pi­di­ke tur­va­vyöl­le, jot­ta sil­le yl­tää hel­pom­min. Tämä aut­taa­kin kum­mas­ti, kun­han vyön on muis­ta­nut lait­taa len­kin alit­se.

 Lexus RC 300H:n etuistuimet antavat hyvän tuen, ja kokonaisuus on positiivisesti tiivis. Ohjauspyörässä olevia vaihteiden valitsinvipuja ei tule auton luonteen vuoksi juurikaan käytettyä.

Lexus RC 300H:n etuistuimet antavat hyvän tuen, ja kokonaisuus on positiivisesti tiivis. Ohjauspyörässä olevia vaihteiden valitsinvipuja ei tule auton luonteen vuoksi juurikaan käytettyä.

Oskari Pentti

Kul­jet­ta­jan pai­kal­la tun­nel­ma on po­si­tii­vi­ses­sa mie­les­sä tii­vis. Var­sin kor­kea ja le­veä kes­ki­tun­ne­li, kor­ke­al­la kul­ke­va ik­ku­na­lin­ja ja hy­vin ty­köis­tu­vat hal­lin­ta­lait­teet so­pi­vat ko­ko­nai­suu­teen. Oh­jaa­mon ylei­sil­me on kui­ten­kin eh­kä­pä hie­man ris­ti­rii­tai­nen, sil­lä jot­kut kes­ki­kon­so­lin na­peis­ta ovat hie­man van­hah­ta­van oloi­sia muu­ten tyy­lik­kääs­sä ko­ko­nai­suu­des­sa.

Mo­ni­toi­mi­näyt­töä oh­ja­taan kes­ki­kon­so­lis­sa ole­val­la kos­ke­tus­le­vyl­lä. Tämä ei var­si­nai­ses­ti ole ta­va­ton­ta, sil­lä muil­la­kin mer­keil­lä on vas­taa­van­lai­sia rat­kai­su­ja. Haus­ka pie­ni eri­koi­suus on, et­tä kos­ke­tus­le­vy vä­räyt­tää käy­tön yh­tey­des­sä mie­dos­ti sor­men­päi­tä. Kos­ke­tus­le­vyn käyt­tä­mi­nen edel­lyt­tää ai­na­kin al­kuun hie­man enem­män kes­kit­ty­mis­tä, kuin mitä tar­vi­taan pe­rin­teis­ten pai­nik­kei­den ja rul­la­kyt­ki­men käyt­tä­mi­ses­sä. Mut­ta var­mas­ti kos­ke­tus­le­vyyn­kin tot­tuu.

Ää­ne­tön­tä li­pu­mis­ta

Käyn­nis­tys­na­pi­na pai­na­mi­nen ei saa moot­to­ria hö­räh­tä­mään ”tu­lil­le”, vaan se sy­tyt­tää vain mit­ta­ris­ton eloon – mut­ta pai­nik­kees­sa­han lu­kee­kin po­wer ei­kä start! Pe­rin­tei­siin polt­to­moot­to­ri­rat­kai­sui­hin tot­tu­nees­ta tämä tun­tuu hie­man ou­dol­ta, mut­ta tä­hän­hän on hyb­ri­dien kans­sa jo to­tut­tu.

Rau­hal­li­sel­la kaa­su­pol­ki­men käy­töl­lä liik­keel­le läh­de­tään säh­köl­lä, ja taa­ja­ma­no­peuk­sis­sa pääs­tään var­sin pit­ki­ä­kin mat­ko­ja pel­käs­tään säh­kö­moot­to­rin tur­vin. Polt­to­moot­to­rin käyn­nis­ty­mi­nen ta­pah­tuu huo­maa­mat­to­man peh­me­äs­ti ja hil­jaa.

Se, et­tä 2,5-lit­rai­sen ben­sa­moot­to­rin käyn­ti­ää­ni ei kuu­lu oh­jaa­moon, ker­too jo­ta­kin au­ton ää­nie­ris­tyk­ses­tä. Le­xus RC 300H:n ää­nie­ris­tys on siis hyvä, ei­vät­kä mu­ka­vuut­ta häi­rit­se myös­kään ajo­vii­mas­ta joh­tu­va melu tai tie­ää­net. Jos kaa­sua pol­kai­see hie­man­kin rei­lum­min, polt­to­moot­to­ri käyn­nis­tyy vä­lit­tö­mäs­ti säh­kö­si­sa­ren­sa avuk­si. Tämä ker­too sii­tä, et­tä hyb­ri­di­tek­niik­ka ja akus­to li­sää­vät au­ton mas­saa: RC 300h:n oma­mas­sa on lä­hes 1 800 ki­log­ram­maa.

Ajos­sa koh­ta­lai­sen suur­ta oma­mas­saa ei kui­ten­kaan huo­maa, sil­lä mut­kai­sel­la­kin tiel­lä ko­rin kal­lis­te­lu on mel­ko vä­häis­tä. Oi­ke­as­taan vain jou­sien jäyk­kyys kie­lii suu­rem­mas­ta mas­sas­ta, sil­lä jou­si­tus on vi­ri­tet­ty niin, et­tä pie­nis­sä jous­tois­sa Le­xus RC 300H  me­nee var­sin el­keet­tö­män mu­ka­vas­ti, mut­ta suu­rem­mis­sa jous­tois­sa jou­set ot­ta­vat is­kut vas­taan jä­mä­käs­ti hyt­käyt­tä­en.

Mu­ka­vaa ajoa ja ul­ko­nä­köä

Hyb­ri­di-RC on siis taa­ja­mis­sa jopa yl­lät­tä­vän mu­ka­va, ja mut­ka­teil­lä aja­mi­nen on ak­tii­vi­sen haus­kaa, vaik­ka vii­mei­nen ul­ko­nä­ön lu­paa­ma sport­ti­suus jää­kin puut­tu­maan. Voi­man­läh­tei­den tar­joi­le­ma 223 he­vos­voi­man yh­teis­te­ho ei ihan rii­tä var­si­nai­seen ur­hei­lul­li­seen me­noon.

Hallintalaiteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, ja tunnelma ohjaamossa on muutenkin tyköistuva.

Hallintalaiteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla, ja tunnelma ohjaamossa on muutenkin tyköistuva.

Oskari Pentti

RC:stä on ole­mas­sa F-mal­li, joka on vas­taus pa­rem­paa suo­ri­tus­ky­kyä kai­paa­vil­le. Sen voi­ma­tar­jon­nas­ta huo­leh­tii 5-lit­rai­nen V8-ben­sii­ni­moot­to­ri. Toi­saal­ta hyb­ri­di on mei­kä­läi­sel­lä ve­ro­tus­käy­tän­nöl­lä ja ny­kyi­sil­lä polt­to­ai­neen hin­noil­la huo­mat­ta­vas­ti jär­ke­väm­pi vaih­to­eh­to. Ka­si­ko­nei­sen RC:n yh­dis­tet­ty nor­mi­ku­lu­tus on yli kak­sin­ker­tai­nen ko­ea­jet­tuun hyb­ri­di­mal­liin ver­rat­tu­na, jo­ten au­to­ve­ro­kin on sen mu­kai­nen – polt­to­ai­ne­ku­luis­ta pu­hu­mat­ta­kaan.

Ul­ko­nä­köä ja ajo­a­sen­toa lu­kuun ot­ta­mat­ta Le­xus RC 300H:n omi­nai­suu­det puo­lus­ta­vat en­nem­min­kin mu­ka­vuut­ta kuin ur­hei­lul­li­suut­ta. Oh­jaus on te­hos­tet­tu var­sin ke­vy­ek­si, jo­ten ak­tii­vi­ses­sa aja­mi­ses­sa oh­jaus­tun­to jät­tää toi­vo­mi­sen va­raa. Vaik­ka jou­si­tus toi­mii rei­lum­mal­la­kin kä­del­lä ko­men­net­ta­es­sa moit­teet­ta, myös se on enem­män mu­ka­van kuin jäy­kän puo­lel­la. Por­taa­ton au­to­maat­ti­vaih­teis­to vie kiih­dy­tyk­sis­sä te­rä­vim­män pot­kun tun­teen, vaik­ka säh­kö­moot­to­rin vä­ke­vä vään­tö on­kin kiih­dy­tyk­sis­sä tu­ke­mas­sa polt­to­moot­to­ria.

Säh­kö­moot­to­rin etu­ja

Säh­kö­moot­to­rin suu­rin hyö­ty tu­lee­kin muu­al­ta kuin suo­ri­tus­ky­vyn pa­ran­ta­mi­ses­ta. RC:ssä, ku­ten muis­sa­kin To­yo­tan mal­leis­sa, hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä ja polt­to­moot­to­ri on saa­tu so­vi­tet­tua toi­mi­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si polt­to­ai­ne­ta­lout­ta sil­mäl­lä pi­tä­en. Täs­tä kie­lii myös se, et­tä koe-ajet­tu Exe­cu­ti­ve-va­rus­tel­tu mal­li ku­lut­taa kai­kil­la kol­mel­la nor­min mu­kai­sel­la ku­lu­tus­mit­taus­syk­lil­lä ben­saa 4,9 l/100 km. Säh­kö­moot­to­ri siis ta­saa te­hok­kaas­ti polt­to­moot­to­rin kuor­mi­tus­ta eri­lais­sa ajo­ti­lan­teis­sa ja vä­hen­tää tun­tu­vas­ti ku­lu­tus­ta eri­to­ten ny­ki­väs­sä taa­ja­ma-ajos­sa.

Säh­kö­moot­to­rin tuo­ma li­sä­e­tu on se, et­tä esi­mer­kik­si park­ki­hal­lis­sa ajo­a­se­tuk­sek­si voi va­li­ta EV:n eli säh­kö­käy­tön – eli ei tule tur­haan tup­ru­tel­tua pa­ko­kaa­su­ja si­sä­ti­lois­sa. Säh­köl­lä ajet­ta­es­sa on huo­mi­oi­ta­va se, et­tä ja­lan­kul­ki­jat ei­vät vält­tä­mät­tä kuu­le ta­kaa lä­hes­ty­vää au­toa.

Akus­to la­tau­tuu ajon ai­ka­na joko ”moot­to­ri­jar­ru­tuk­sis­sa” tai polt­to­moot­to­rin avul­la. Moot­to­ri­jar­ru­tus on si­nän­sä hie­man vää­rä sana, sil­lä ke­vy­em­min jar­ru­tet­ta­es­sa vauh­tia hi­das­te­taan pää­o­sin säh­kö­moot­to­rin avul­la. Myös sil­loin, kun polt­to­moot­to­ri on käyn­nis­sä ei­kä kaik­kea sen tar­joi­le­maa voi­maa tar­vi­ta liik­keen yl­lä­pi­tä­mi­seen, sil­lä pyö­ri­te­tään säh­kö­moot­to­ria la­tu­rin ta­paan.

Lexus RC 300H :n mittaristo on perusselkeä ja helppolukuinen. Sport-asetuksella vasemmalla on kierroslukumittari, mutta muuten sen paikalla on näyttö, joka kertoo, kuljetaanko sähköllä, vai onko myös polttomoottori käynnissä.

Lexus RC 300H :n mittaristo on perusselkeä ja helppolukuinen. Sport-asetuksella vasemmalla on kierroslukumittari, mutta muuten sen paikalla on näyttö, joka kertoo, kuljetaanko sähköllä, vai onko myös polttomoottori käynnissä.

Oskari Pentti

Nau­tis­ke­luun kah­del­le

Kak­si­o­vi­suus, ne­li­paik­kai­suus ja coupé-ko­ri­mal­li ker­to­vat jo­ta­kin au­ton käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­ta. Le­xus RC 300H:tä ei ole tar­koi­tet­tu ”suur­per­heen” mök­ki­reis­suil­le. Ta­kais­tui­mil­le me­ne­mi­nen edel­lyt­tää mel­kois­ta kyy­ris­te­lyä, ei­kä ta­ka­na ole ko­vin ruh­ti­naal­li­ses­ti jal­ka tai pään­ti­laa. 180-sent­ti­sen mat­kus­ta­jan pää­la­ki osuu kat­ti­ver­hoi­luun ja pol­vet no­jaa­vat etuis­tui­men sel­kä­no­jaan. Ta­kais­tui­met ovat­kin käyt­tö­kel­poi­sia vain lap­sil­le.

Etuis­tui­mil­la taas viih­tyy pi­dem­pään­kin, sil­lä hy­vän is­tu­ma-asen­non ohel­la aja­mi­sen help­pous ja ul­ko­nä­ön tyy­lik­kyys hel­li­vät miel­tä bu­le­var­deil­la krui­sail­ta­es­sa. Le­xus RC 300h tar­joi­lee tyy­li­käs­tä ja var­sin mu­ka­vaa kyy­tiä hy­väl­lä polt­to­ai­ne­ta­lou­del­la.

Ko­ea­jo jät­ti 300h:sta hie­man ris­ti­rii­tai­sen mie­li­ku­van, sil­lä au­ton ul­ko­nä­kö lu­pai­lee sport­ti­suut­ta ja myös alus­ta toi­mii moit­teet­to­mas­ti mut­ka­teil­lä, mut­ta tun­no­ton oh­jaus ve­rot­taa hie­man ajo­tun­tu­maa. Hyb­ri­di­ver­sio on kui­ten­kin ta­lou­del­li­nen ja tyy­li­käs vaih­to­eh­to kak­si­hen­ki­sel­le ta­lou­del­le, sil­lä sen ta­va­ra­ti­la on koh­ta­lai­sen ko­koi­nen. Polt­to­moot­to­rin käyn­nis­ty­mi­nen ei tun­nu ajos­sa, ja CVT-vaih­teis­to huo­leh­tii sii­tä, et­tä kiih­dy­tet­tä­es­sä vaih­teis­to ei tee pie­nim­pi­ä­kään ny­käyk­siä.

Lexus RC 300h on rekisteröity neljälle. Takaistuin sopii tilojen ja hankalan kulkemisen vuoksi lähinnä lapsille.

Lexus RC 300h on rekisteröity neljälle. Takaistuin sopii tilojen ja hankalan kulkemisen vuoksi lähinnä lapsille.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Moni asia. Le­xus RC 300H on tyy­lik­kää­seen ul­ko­kuo­siin ra­ken­net­tu mu­ka­va ja hil­jai­nen ko­ko­nai­suus.

Är­syt­tää: Oh­jaus­tun­to. Jos oh­jaus­tun­to oli­si pa­rem­pi, mut­ka­teil­lä aja­mi­nen oli­si hy­vin toi­mi­van alus­tan an­si­os­ta vie­lä nau­tit­ta­vam­paa.

Yl­lät­tää: Ta­lou­del­li­suus. Hyb­ri­di­jär­jes­tel­mäs­tä on huo­mat­ta­va apu polt­to­ai­ne­ta­lou­teen.

Yh­teen­ve­to: Ur­hei­lul­li­ses­ta ul­ko­nä­ös­tä huo­li­mat­ta RC 300h ei ole var­si­nai­ses­ti sport­ti – se on en­nem­min­kin kah­del­le hen­ki­löl­le tyy­lik­kää­seen li­pu­mi­seen so­pi­va mu­ka­van hil­jai­nen ko­ko­nai­suus.

Täh­det: 4

Lexus RC 300h on rekisteröity neljälle. Takaistuin sopii tilojen ja hankalan kulkemisen vuoksi lähinnä lapsille.

Lexus RC 300h on rekisteröity neljälle. Takaistuin sopii tilojen ja hankalan kulkemisen vuoksi lähinnä lapsille.

Oskari Pentti

Le­xus RC 300h Hyb­rid Exe­cu­ti­ve

Polt­to­moot­to­ri: R4, 2494 cm3, 133 kW (181 hv)/6000 r/min, 221 Nm/4200−5400 r/min

Säh­kö­moot­to­ri: 300 Nm Hyb­ri­di­jär­jes­tel­män yh­teis­te­ho 164 kW (223 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky 0−100 km/h: 8,6 s, huip­pu­no­peus 190 km/h

Ku­lu­tus: 4,9 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt: 113 g/km

Voi­man­siir­to: CVT-au­to­maat­ti, ta­ka­ve­to

Mi­tat: p. 4695 mm, l. 1840 mm, k. 1395 mm, ak­se­li­vä­li 2730 mm, oma­mas­sa 1775 kg, kan­ta­vuus 395 kg, ta­va­ra­ti­la 366 l, tank­ki 66 l

Hin­ta: 56 684 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU