Alfa Romeo Alfetta -ratakilpuri ja vieressä Alfa Romeo -moottorinen Arno-pikavene.
Alfa Romeo - näitä asioita vain harva tietää legendaarisesta italialaismerkistä: hurja määrä ennätyksiä vesillä ja toisessa maailmansodassa räjähteillä lastattuja Alfa Romeo -moottorisia pikaveneitä!
Italian Aresessa sijaitseva Alfa Romeo -museo kunnioittaa vähemmän tunnettua Alfa Romeon toiminta-aluetta, eli toimintaa vesillä. Uuden näyttelyn nimi Cavalli Marini (Merihevoset) on lainaus Quadrifoglio-lehdessä vuonna 1973 julkaistusta artikkelista.
Nyt kannattaisi, koronan vuoksi ainakin siis periaatteessa, mennä katsomaan tätä näyttelyä, jos erikoiset nopeat veneet ja kilpahistoria sekä sotahistoria kiinnostavat.
Näyttely on avoinna 17. lokakuuta 2020 - 21. helmikuuta 2021.
Aresessa on ainutlaatuinen tilaisuus tutustua Alfa Romeon moottoreiden ”muihin kuin autosektoreihin”, venekilpailuista aina julkiseen liikenteeseen ja sotilasajoneuvoista toisen maailmansodan jälkeen käytettyihin troolareihin, joilla toimitettiin ruokaa Alfa Romeon ruokaloihin.
Viisi maailmanmestaruutta, historian kaksi ensimmäistä Formula 1 -mestaruutta, 11 Mille Miglia -voittoa, 10 Targa Florio -voittoa, satoja muita voittoja urheilu- ja Touring -kategorioissa: Alfa Romeon urheilullinen historia tiellä ja radoilla tunnetaan, mutta sitäkin harvempi tuntee Alfa Romeon toimintaa vesielementissä.
Venetsialaisen Alfa Romeo -moottorisen vaporetto-turistiveneen pienoismalli.
Itse asiassa Alfa Romeon kehittämiä tekniikoita ja innovaatioita käytettiin myös moottoriveneissä 1920-luvulta aina 1980-luvulle asti.
Lentokone- ja autonmoottorit sovitettiin merikäyttöön, sekä arkiseen ajoon että kilpailutoimintaa varten, ja niitä saatiin paitsi legendaarisesta Alfetta-kilpurista, myös Giuliettasta, Giulia GTA:sta, Montreal V8:sta, 2600:sta ynnä monista muista.
Alfa Romeo -moottoreilla voitettiin vedessä melkein yhtä paljon kuin radalla ja tien päällä erilaisia ennätyksiä niin MM- ja EM-tasolla kuin Italiassa eri luokissa.
Ennätyksiä ja paljon muuta
Alfa Romeo on historiallisesti kilpailumaailmaan sidottu tuotemerkki, ja sillä on runsas luettelo saavutuksista myös veneilyssä.
Yhdeksän tämän näyttelyn 10 aluksesta (kymmenes niistä on huvivene) voi ylpeillä jopa 11 maailmanennätyksellä, kuudella MM-kilpailulla, seitsemällä EM-kilpailulla ja yhdeksällä Italian mestaruuskilpailulla sekä viidellä nk. Coni-kultamitalilla.
Näyttely kertoo kaikenlaisten veneilyssä vallinneiden moottorien historian legendaarisesta Alfettasta Montreal V8:aan ja Tipo 33:een.
Alfetta-moottorin kolme elämää
Veneilyalalla ”marinoidut” moottorit tuotettiin usein yksinomaan väliaikaiseen käyttöön, ja Alfa Romeon kilpaosasto hallinnoi niitä kilpa-kentillä.
Näin oli esimerkiksi Alfettan moottorien kohdalla. Tätä näyttelyä varten Arno II:een, virtaviivaiseen yksirunkoiseen pikaveneeseen, jonka Picchiottin veneveistämö rakensi Viareggiossa vuonna 1946, asennetaan 70 vuoden kuluttua lanseerauksestaan samanlainen moottori, jolla venettä tuolloin käytettiin, ja joka oli alun perin suunniteltu Alfetta 158 -ratakilpuria varten.
Siinä vaiheessa, kun kyseinen moottori toi Alfa Romeolle merkin ensimmäisen Formula 1 -voiton vuonna 1950, sillä oli jo voitettu kolme maailmanmestaruutta vesillä, sekä tekaistu muun muassa uusi maailmanennätys.
Celli-veneen marinoitu Alfa Romeo -moottori on todellinen taideteos!
Achille Castoldi oli saanut 158:n moottorin yksinomaiseen käyttöön veneilykilpailuissa vuonna 1938, ja vuonna 1943 hän pelasti muutamia Alfetta-moottoreita piilottamalla ne Abbategrassossa sijainneelle maatilalleen, jossa ne olivat suojassa pommituksilta. Eikä niitä näin myöskään voinut takavarikoida sotilaskäyttöön.
Arno II -kilpaveneen kipparina toimi jopa Achille Varzi, joka nousi Luino Cupin palkintokorokkeelle vuonna 1948. Vuoden 1949 lopulla, kun vallankumoukselliset "kolme pistettä" otettiin käyttöön, Arno II laitettiin lepäämään ilman moottoria, eikä sitä koskaan käytetty uudelleen.
Moottori ei kuitenkaan jäänyt niin sanotusti ”lepäämään laakereillaan”. Sen avulla voitettiin Formula 1 -historian kaksi ensimmäistä mestaruutta, ensin vuonna 1950 (Nino Farina) ja sitten vuonna 1951 (Juan Manuel Fangio).
Kun Alfa Romeo vetäytyi F1-sarjasta, Alfetta-moottoria odotti uusi seikkailu. Laura 1 , Moschettiere (Musketööri), Tamiri sekä Laura 3 – viimeksi mainittua käytti jopa kaksi Alfetta-moottoria, jotka oli kytketty toisiinsa. Veneellä kirjoitettiin ikimuistoisia sivuja urheiluhistoriaan, jossa mestarikuljettajat, kuten Mario Verga, Ezio Selva ja itse Castoldi, keräsivät kilpavoitot ja nopeusennätykset haltuunsa.
Maailmanmestareiden paraati
Näyttelyssä on esillä muitakin aluksia, joilla on vaikuttava historia: Loustic 2, LV-1300 -luokan sisäpuolisella moottorilla varustettu nopea vene, jonka rakensi venetsialainen Celli-telakka ja jossa käytettiin Giulietta AR530:n 1300-kuutioista moottoria. Vuonna 1964 sillä voitettiin kolme maailmanmestaruutta luokkansa viiden, 10 ja 15 mailin kilpailuissa.
Sitten näytteillä on Molinari-Alfa Romeo 2500, ainoa lajissaan oleva vene, jolla voitettiin maailmanmestaruus vuonna 1966. Agusta Fortunato Libanori -tiimille rakennettu runko on valmistettu ilmailutasoisesta alumiiniseoksesta, jonka valmisti Agusta-helikopteritehdas. Kunnianosoituksena yhteistyölle ilmailusektorin kanssa veneen pyrstössä hohtavat Alitalia-lentoyhtiön värit.
Ja sitten kilpavene Dalla Pietà - Alfa Romeo, jolla voitettiin kolme Euroopan mestaruutta sekä kaksi Italian mestaruutta Runabouts/Inboard-urheiluluokassa vuosina 1968-1970. Ainutlaatuisena esimerkkinä vene rakennettiin Luigi Rainerille, kuuluisalle Alfa Romeon merimoottorien virittäjävelholle.
Esillä on myös Molivio - Alfa Romeo GTA, jota kipparoi Leopoldo Casanova. Veneessä olivat Alfa Romeo Autodelta -moottorit. Vuosien 1968 ja 1972 välillä hän voitti yhden Euroopan mestaruuden ja neljä Italian mestaruutta, sekä tekaisi nopeuden maailmanennätyksen neljä kertaa, kolmessa eri luokassa.
Celli vuodelta 1970 on ensimmäinen neljästä 2500-kilpaveneestä, joissa käytettiin Montreal-Autodelta -merimoottoria. Venettä ohjasi Antonio Pietrobelli, kuuluisa kuljettaja ja voittaja yli kymmenen vuoden ajan Italian, Euroopan ja maailmanmestaruuskilpailuissa.
Kilpailuveneiden sarjan täydentää kilpavene, jonka Lucinin veistämö rakensi Comossa Franco Cantandolle, joka kuittasi R3-maailmanennätyksen vuonna 1974 ja josta tuli maailmanmestari seuraavana vuonna. Lisäksi mainittakoon Popoli-Alfa Romeo, joka juontuu Alfa Romeon -museokokoelmasta. Tällä rungolla ja Type 33 -moottorilla, jonka Autodelta oli ottanut kasvattanut 2,5-litraiseksi, Leopoldo Casanova tekaisi tähän päivään mennessä lyömättömän KC 500 KG -luokan maailmanennätysnopeuden 225,145 km/h.
Räjähteillä lastatuista pikaveneistä venetsialaisiin turistiveneisiin ja huviveneisiin
Alfa Romeon ”veteen piirretty historia” ei ole pelkästään kilpaveneitä ja ennätyksiä, vaan kyseinen historia sisältää paljon muutakin.
Todisteena Alfa Romeon moottoreiden käytöstä matkailualalla on Glauco, erittäin harvinainen, perinteinen Vidoli di Stresa -turistivene vuodelta 1932, ja jota vauhdittaa yhtä harvinainen Alfa Romeo 6C 1750, marinoitu autonmoottori. Kyseessä oli tyypillinen matkailuvene tuon ajan varakkaille perheille, ja yksilö on peräisin Larianan venemuseon kokoelmasta.
Alfa Romeon käyttämän Venetsian vaporettojen tai toisen maailmansodan aikana käytettyjen pahamaineisten, räjähteillä lastattujen ja 33 solmun nopeuteen yltäneiden MT-veneiden (Motoscafo di Turismo) voitot, haasteet sekä historia kerrotaan näyttelyssä ainutlaatuisten pienoismallien, historiallisten kuvien ja runsaan kokoelman avulla.
Näyttelyssä on mukana runsaasti eräitä keskeisiä kansainvälisiä kokoelmia sekä Museo Barca Lariana, eli Como-järven kansainvälinen vintage-veneiden museo, jota tukee Federazione Italiana Motonautica-Coni.
Näyttelyssä voi vierailla museon aukioloaikoina (lauantaisin ja sunnuntaisin klo 10.00-18.00). Alfa Romeo -venenäyttelyn hinta sisältyy museon pääsylippuun.
Alfa Romeon museo / Juha Peltonen Kuvat: Alfa Romeo
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI